Opatření rektora č. 21/2018 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Název: Základní principy personální politiky K provedení: - Účinnost: 1. července 2018 [zrušeno OR č. 55/2021 [ URL "UK-11527.html "] ] ****************************************************************************************** * Základní principy personální politiky ****************************************************************************************** Úkolem personální politiky je upevnění vazby mezi univerzitou a zaměstnanci, podpora budov profesionálních vztahů mezi zaměstnanci, vytváření příznivé atmosféry a minimalizování kon zaměstnanci mohli dosahovat optimálních výkonů. Personální politika UK respektuje právní řád České republiky, strategické dokumenty a vnit Etický kodex UK. Zohledňuje též závazky, ke kterým se univerzita přihlásila v rámci mezinárodní spolupráce charta pro výzkumné pracovníky, Kodex chování při přijímání výzkumných pracovníků). Univerzita Karlova si jako zaměstnavatel plně uvědomuje, že dosažené současné i budoucí ús postaveny především na schopnostech jejích zaměstnanců. V souvislosti s výjimečným postavením Univerzity Karlovy mezi českými vysokými školami je jako zaměstnavatele to, aby její zaměstnanci patřili mezi ty nejlepší. Univerzita má zájem a dlouhodobě udržet takové zaměstnance, kteří chtějí soustavně nabývat nové znalosti a roz profesní i osobní stránce. Noví pracovníci jsou vybíráni v otevřeném, transparentním a obj výběrovém řízení. Jako člen Evropské univerzitní aliance (4EU) založené čtyřmi předními evropskými univerzit potenciálem (Univerzita Karlova, Heidelberg University (Německo), Sorbonne University (Fra University of Warsaw (Polsko) se UK ještě významněji zapojí do mezinárodní spolupráce, kte zaměstnancům otevře prostor pro intenzivní výměnu zkušeností při mezinárodních pobytech a klást důraz na jejich profesionální kvality a současně na schopnost univerzity podpořit za průběžném zdokonalování jejich kompetencí. *========================================================================================= * Vzájemné vztahy mezi zaměstnanci, vnitřní kultura *========================================================================================= Na všech pracovištích UK platí zásada rovných příležitostí. Univerzita přistupuje ke všem stejně a bez rozdílu, bez ohledu na jejich národnost, etnický původ, věk, pohlaví, nábožen politické přesvědčení, jazyk, sexuální orientaci, zdravotní postižení, sociální či ekonomi rozdíly. Stejnými principy se řídí i výběr a profesionální růst zaměstnanců. Zaměstnanci dodržují zásady profesionálního a etického jednání, které jsou vyjádřeny v Eti Univerzita neakceptuje nekorektní chování, mobbing, obtěžování a vydírání. Zaměstnanci si váží práce svých kolegů, respektují se navzájem, chovají se k sobě vstřícně spolu. Názorové rozdíly řeší konstruktivně na základě vzájemné diskuse. Plagiátorství a nerespektování autorských práv je neakceptovatelné. Vedoucí pracovníci jsou povinni poskytovat svým podřízeným jasný popis práce a vymezení úk odpovědností. Při svém chování se řídí zásadou stejného přístupu. Své podřízené svou prací přístupem motivují a jdou jim příkladem. Univerzita nepřipouští projevy nadřazenosti, zneu a arogantního jednání. *========================================================================================= * Vzdělávání, odborný růst, kariérní růst *========================================================================================= Univerzita podporuje zaměstnance v jejich odborném, profesním a osobnostním růstu a klade další odborné vzdělávání. Snahou univerzity jako zaměstnavatele je rozvíjet kolegiální a motivující pracovní prostře neakademických pracovníků, podporovat jejich vzájemnou spolupráci a komunikaci na všech úr obory. Univerzita podporuje spolupráci napříč všemi pěstovanými obory, sdílení poznatků, t postupů a vytváření multidisciplinárních týmů. Univerzita podporuje akademické pracovníky jejich mezinárodních kontaktů a v zapojení do mezinárodních vědecko-pedagogických komunit. rozvíjí podmínky pro dlouhodobé zaměstnávání zahraničních akademických pracovníků. Akademičtí pracovníci se snaží o soustavný růst své kvalifikace a rozvoj svých dovedností Pokud chtějí postoupit ve své profesionální dráze, mohou a měli by usilovat o získání dalš titulů docent, profesor. Podmínky a nároky habilitačního a jmenovacího řízení určuje Řád h řízení a jmenování profesorem UK. Zaměstnanci UK mají možnost vzdělávat se v rámci programů rozvojových programů, které jsou celoživotního vzdělávání připravovány pro všechny typy zaměstnanců a zahrnují hlavní oblas rozvoje a podporu dovedností specifických pro jednotlivé typy pracovníků. UK je členem asociace APUA, která je vedoucím subjektem odborného vzdělávání pracovníků vy podporuje spolupráci, výměnu zkušeností a rozvoj profesních skupin pracovníků vysokých ško mohou účastnit rozvojových programů organizovaných asociací APUA. *========================================================================================= * Sladění pracovního a rodinného života *========================================================================================= Univerzita vytváří všem zaměstnancům vhodné pracovní podmínky k tomu, aby se mohli věnovat úkolů s vysokým pracovním i osobním nasazením. Univerzita doporučuje, aby úhrn všech praco zaměstnanců nepřekročil 1,5 pracovního úvazku a zůstal tak zaměstnancům zachován dostatek pracovní povinnosti. V případě, že zaměstnanec je zapojen do řešení projektu financovaného z fondu EU, úhrn vše pracovních úvazků (pracovní smlouva, DPP, DPČ) na UK nesmí přesáhnout limit stanovený podm příslušného operačního programu. Univerzita podporuje návraty zaměstnanců z mateřské a rodičovské dovolené umožněním flexib doby a postupnými návraty (na částečný úvazek). Ke sladění osobního a rodinného života zaměstnanců univerzita zavedla flexibilní pracovní kde to umožňuje charakter pracovní pozice, též možnost práce z domova. Flexibilní pracovní zaměstnancům zvolit si v rámci provozních možností svého oddělení rozvržení části pracovní osobních potřeb. *========================================================================================= * Péče o zaměstnance, benefity *========================================================================================= Univerzita Karlova usiluje o neustálé zvyšování standardu péče o své zaměstnance a jednou aktivit v této oblasti je rozvoj zaměstnaneckých benefitů. V současné době nabízí UK zaměstnancům tyto benefity a výhody: Poradenství Zaměstnanci můžou dále bezplatně využívat psychologických, sociálních a právních poraden p Informačním, sociálním a poradenským centrem či služeb kouče. Startovací byty Univerzita se snaží podporovat mladé vědecké a akademické pracovníky nabídkou ubytování ve bytech, které se nachází v objektech UK. Rekreace Univerzita Karlova nabízí svým zaměstnancům možnost rekreace ve vlastních objektech (Albeř Horní Poříčí, Patejdlova bouda, Pec pod Sněžkou). Cena ubytování je každoročně upravena př Opatřením kvestora, v němž bývají stanoveny rovněž podmínky využívání sportovišť v rámci S UK v Hostivaři, kde jsou zaměstnanci univerzity zvýhodněni. Stravování Zaměstnanci mohou využívat stravování v menzách UK, které je za zvýhodněnou cenu. Univerzita poskytuje zaměstnancům stravenky za odpracované dny. Zaměstnanecké slevy Zaměstnanci UK mohou využít široké portfolio slev a výhod navázaných na průkaz zaměstnance subjektů. Sociální fond Univerzita Karlova tvoří sociální fond v souladu s § 18 odst. 6 písm. f) zákona č. 111/199 školách. Prostředky sociálního fondu lze použít na: • příspěvek zaměstnanci univerzity na penzijní připojištění se státním příspěvkem nebo sou pojištění • příspěvek zaměstnanci univerzity na zaplacené úroky z úvěru na bytové potřeby • příspěvek zaměstnanci univerzity na úroky z účelového úvěru na potřeby související s byt • nenávratnou finanční výpomoc • úhradu výdajů spojených s odborným rozvojem zaměstnanců a související s předmětem činnos • úhradu výdajů spojených s udržením nebo zlepšením zdravotního stavu zaměstnance v mezích univerzitu • příspěvek univerzity na stravování ve stravovacím zařízení univerzity • příspěvek univerzity na stravování v cizím stravovacím zařízení nebo prostřednictvím pou stravování • příspěvek na částečné krytí úplaty za předškolní vzdělávání v mateřské škole podle § 123 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, v p *========================================================================================= * Ochrana osobních údajů *========================================================================================= Univerzita chrání soukromí všech zaměstnanců a to včetně ochrany jejich osobních dat. Dne nabylo účinnosti Nařízení Evropského parlamentu a Rady o ochraně fyzických osob. Univerzit závazného Opatření rektora č. 16/2018 postupně zavádí procesy a postupy potřebné k zajiště ochrana a pravidla při zpracování osobních údajů fyzických osob byla v souladu s touto evr (GDPR). V Praze dne 21. června 2018 .pdf ke stažení [ URL "UK-9131-version1-or_2018_21.pdf"]