Opatření rektora č. 24/2018 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Název: Evidence tvůrčí činnosti na Univerzitě Karlově K provedení: - Účinnost: 1. října 2018 [zrušeno OR č. 40/2021 [ URL "UK-11410.html "] ] ****************************************************************************************** * Evidence tvůrčí činnosti na Univerzitě Karlově ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Část I - Úvodní ustanovení *========================================================================================= ------------------------------------------------------------------------------------------ Článek 1 ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Toto opatření upravuje na Univerzitě Karlově (dále též „UK“) pravidla a postupy pro evid správu a využití údajů: a.o zaměstnancích a studentech, kteří se podílejí (resp. mají podílet) na tvůrčí činnost „autoři“), b.o grantech, projektech a dalších zdrojích financování zejména v oblasti tvůrčí činnost (dále jen „evidence aktivit“) a c.o výsledcích tvůrčí činnosti (dále jen „evidence výsledků“). 2.Toto opatření navazuje zejména na platná znění následujících právních předpisů České rep metodické materiály vydávané Radou vlády pro výzkum, vývoj a inovace (dále jen „RVVI“) a předpisy univerzity, zejména: a.zákon č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje (dále jen „zákon“), b.zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách, c.zákon č. 215/2004 Sb., o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a o změně z výzkumu a vývoje, d.nařízení vlády č. 397/2009 Sb., o informačním systému výzkumu, experimentálního vývoje jen „nařízení vlády“), e.nařízení vlády č. 274/2016 Sb., o standardech pro akreditace ve vysokém školství, f.nařízení vlády č. 275/2016 Sb., o oblastech vzdělávání ve vysokém školství, g.usnesení vlády č. 8 ze dne 13. ledna 2016, kterým se schvaluje Koncepce Informačního s experimentálního vývoje a inovací na období 2016 až 2020, h.Metodika hodnocení výsledků výzkumných organizací a výsledků ukončených programů vydáv zákona (dále jen „metodika hodnocení“), i.čl. 14 odst. 3 a čl. 46 odst. 2 Statutu univerzity, j.Řád rady pro vnitřní hodnocení Univerzity Karlovy a k.Pravidla systému zajišťování a vnitřního hodnocení kvality Univerzity Karlovy. 3.Evidence vedené podle tohoto opatření slouží zejména: a.k dokumentování tvůrčí činnosti autorů a jejích výsledků, b.k pořizování datových dávek údajů o výsledcích pro Informační systém výzkumu, experime a inovací podle § 32 odst. 3 zákona a § 4 nařízení vlády (dále jen „IS VaVaI“), c.k tvorbě přehledů a analýz pro potřeby výročních zpráv o činnosti UK, jejích fakult a součástí, pro potřeby vedení UK a jednotlivých fakult a dalších součástí, včetně hodno podklad pro rozdělování příjmů univerzity podle čl. 49 odst. 1 Statutu, d.k zajištění podkladů pro zajišťování a vnitřní hodnocení kvality na UK, včetně podklad akreditaci dle nařízení vlády č. 274/2016 Sb., o standardech pro akreditace ve vysokém 275/2016 Sb., o oblastech vzdělávání ve vysokém školství a dle vnitřních a dalších pře e.k získávání plných textů vybraných výsledků pro institucionální repozitář UK dle pravi zvláštním opatřením rektora, f.ke zpřístupňování vybraných údajů a g.k dalším účelům a projektům, do kterých se UK zapojuje. 4.Uvedené evidence se uskutečňují prostřednictvím modulů centralizovaného informačního sys pro evidenci a hodnocení tvůrčí činnosti na UK (dále jen „systém IS Věda“) provozovaného Informačního systému univerzity (dále jen „IS UK“) Ústavem výpočetní techniky UK (dále j ------------------------------------------------------------------------------------------ Článek 2 - Vnitřní klasifikace vědních oborů UK ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.V evidencích dle tohoto opatření a v rámci vnitřního hodnocení kvality na UK se využívá klasifikace vědních oborů UK (dále jen „vnitřní klasifikace“), která je hierarchicky usp čtyřech úrovních: a.Panel – v souladu s metodikou hodnocení a řádem rady pro vnitřní hodnocení je vnitřní členěna do čtyř oborových panelů: i.humanitní (ve zkratce „HUM“), iispolečenskovědní (ve zkratce „SOC“), iipřírodovědný (ve zkratce „SCI“) a ivlékařský (ve zkratce „MED“). b.Vědní oblast – v rámci panelů jsou pro účely organizace vnitřního hodnocení kvality na vědní oblasti, do nichž jsou seskupeny vědní obory dle písm. c tohoto odstavce na zákl pravidel: i.oborová blízkost/příbuznost, iimožnost jednotného použití hodnotících nástrojů napříč oblastí a iijednotné hodnotící parametry. c.Vědní obor – základní jednotkou vnitřní klasifikace jsou vědní obory, do nichž se zařa projekty, výsledky a autoři podle pravidel stanovených tímto opatřením. d.Podobor – u vědních oborů, kde existuje potřeba dalšího dělení pro účely přesnějšího r souvislosti/příbuznosti s větším počtem studijních programů, se zřizují podobory, u ni stanoveno, zda je jejich uvedení při zařazování aktivit a výsledků povinné. 2.Součástí vnitřní klasifikace jsou dále vazby na jiná oborová členění a kategorizace, a t a.volná vazba vyjadřující souvislost/příbuznost mezi vědním oborem a kategoriemi používa databázích Web of Science a Scopus, b.volná vazba vyjadřující souvislost/příbuznost mezi vědním oborem, resp. podoborem a st programem realizovaným na UK, c.volná vazba vyjadřující souvislost/příbuznost mezi vědním oborem, resp. podoborem a ob habilitačního řízení, resp. oborem řízení pro jmenování profesorem realizovaným na UK, d.volná vazba vyjadřující souvislost vědního oboru s oblastí vzdělávání a e.jednoznačná vazba mezi vědním oborem a vždy právě jedním oborem číselníku IS VaVaI. 3.Součástí vnitřní klasifikace je též informace o druzích a poddruzích výsledků obvyklých vědních oblastech. 4.Podoba a náplň vnitřní klasifikace je stanovena na základě odborné diskuse vedené napříč spravována Odborem pro vědu a výzkum Rektorátu pod vedením věcně příslušného prorektora, roční periodě vyhlašuje období pro sběr připomínek k aktualizaci vnitřní klasifikace. 5.Platná podoba vnitřní klasifikace je k dispozici v elektronické podobě v modulu OBD Hodn Věda. *========================================================================================= * Část II - Evidence autorů *========================================================================================= ------------------------------------------------------------------------------------------ Článek 3 ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Evidence autorů probíhá primárně v personálním systému WhoIs a ve Studijním informačním autorech pořízené v těchto systémech jsou v souladu s tímto opatřením dále využívány v s prostřednictvím tohoto systému doplňovány o další údaje uvedené v tomto opatření. ------------------------------------------------------------------------------------------ Článek 4 - Zařazení osob do vědních oborů vnitřní klasifikace ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Pro účely vnitřního hodnocení kvality je nutné zajistit přiřazení autorů do vědních obor klasifikace. 2.Povinnosti přiřazení do oborů podléhá autor, pro nějž platí, že v období, za které se pr a.jeho míra zapojení v rámci pracovněprávních vztahů se mzdovou třídou stanovenou provád vnitřního hodnocení dle čl. 7 odst. 19 Pravidel systému zajišťování a vnitřního hodnoc (dále jen „prováděcí předpis“), resp. s pracovní smlouvou se sjednanou smluvní mzdou a nárokem na členství v akademické obci, je, resp. byla pro danou fakultu či další součá vyšší než hodnota tzv. minimální míry zapojení klíčového pracovníka, kterou stanoví pr vnitřního hodnocení nebo b.je, resp. byl studentem doktorského studijního programu a alespoň jeden den v daném ob studenta dle zákona o vysokých školách nebo c.je, resp. byl interním autorem výsledku evidovaného v evidenci výsledků nebo d.je, resp. byl interním řešitelem grantu/projektu evidovaného v evidenci aktivit. 3.Dobrovolně lze zařadit další zaměstnance nebo studenty, o nichž se předpokládá, že se bu tvůrčí činnosti fakulty, resp. další součásti. 4.Zařazení provádí prostřednictvím systému IS Věda koordinátor vnitřního hodnocení kvality za celou fakultu či další součást, resp. jím pověřená osoba za základní součást fakulty, stanoveném věcně příslušným prorektorem. 5.Autor musí být zařazen nejméně do jednoho, maximálně do tří vědních oborů. V případě, že pro zařazení na více fakultách, platí tento limit pro každou fakultu samostatně a autor různých fakultách zařazen do stejných i do různých oborů podle skutečné situace. ------------------------------------------------------------------------------------------ Článek 5 - Personální vědecké identifikátory ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Pro účely jednoznačné identifikace autora publikovaného výsledku se kromě čísla osoby př využívají tyto personální identifikátory (dále jen „identifikátory“): a.ORCID ID, b.ResearcherID databáze Web of Science a c.Scopus Author ID databáze Scopus. 2.Identifikátory se evidují prostřednictvím systému IS Věda. 3.Metodická pravidla vydávaná podle čl. 13 odst. 4 písm. a), resp. čl. 13 odst. 6 písm. c) opatření, popřípadě zvláštní opatření rektora, mohou stanovit úkony, pro jejichž provede identifikátoru v evidenci autorů nezbytné. *========================================================================================= * Část III - Evidence aktivit *========================================================================================= ------------------------------------------------------------------------------------------ Článek 6 ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Evidence aktivit se uskutečňuje prostřednictvím modulu GAP systému IS Věda (dále jen „mo 2.Modul GAP je primárním místem evidence všech agend uvedených v článku 7 s výjimkou proje agentury UK, které jsou součástí agendy dle čl. 7, odst. 1 písm. c) tohoto opatření. Pri místem evidence těchto projektů je samostatná aplikace Grantové agentury UK, z níž se vy automatizovaně přenášejí do modulu GAP, kde jsou k dispozici pouze pro čtení. ------------------------------------------------------------------------------------------ Článek 7 - Předmět a náležitosti evidence aktivit ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Předmětem evidence jsou následující agendy: a.projekty financované z prostředků účelové podpory podle § 3 odst. 2 písm. a), b) a d) b.interní projekty univerzity financované z prostředků účelové podpory na specifický vys výzkum dle § 3 odst. 2 písm. c) zákona, c.interní projekty, programy a další vnitrouniverzitní nástroje financování aktivit vědy prostředků institucionální podpory dle § 3 odst. 3 písm. a) zákona, d.zahraniční a mezinárodní granty, včetně projektů z prostředků dle § 3 odst. 3 písm. b) e.projekty realizované v rámci operačních programů ve výzkumu, vývoji a inovacích, f.projekty smluvního a kolaborativního výzkumu, g.jakékoli další granty a projekty na podporu aktivit vědy, výzkumu a dalších tvůrčích č h.veškerá podpora v režimu „de minimis“, i.účast ve výzkumných infrastrukturách a dalších podobných vědecky zaměřených skupinách j.licenční smlouvy (nabyté i poskytnuté) k předmětům průmyslového vlastnictví. 2.Součástí evidence jsou: a.projekty dle odst. 1 písm. a) a b) zahájené v roce 2010 a později, b.projekty, programy a další nástroje dle odst. 1 písm. c) zahájené v roce 2010 a pozděj c.projekty dle odst. 1 písm. d) řešené od roku 2012, d.projekty dle odst. 1 písm. e) a g) řešené od roku 2015, e.projekty dle odst. 1 písm. f) řešené od roku 2011, f.podpora dle odst. 1 písm. h) získaná od roku 2013, g.výzkumné infrastruktury dle odst. 1 písm. i), v nichž jsou fakulty či další součásti U roce 2017 a následujících letech, h.smlouvy dle odst. 1 písm. j) platné od roku 2015 a i.základní informace o projektových žádostech (přijatých i nepřijatých projektů) v agend písm. a), d), e) a g) podaných v roce 2019 a později. 3.Základními povinnými evidovanými údaji jsou: a.číselná identifikace (číslo projektu, grantu, smlouvy apod.) a textová identifikace (n předmětu), b.datum zahájení a datum ukončení řešení (resp. účinnosti smlouvy), c.jméno hlavního řešitele (resp. zodpovědné osoby), d.název fakulty nebo další součásti podílející se na řešení, e.výčet všech zahraničních organizací podílejících se na projektu, včetně uvedení státu, f.základní identifikační údaje poskytovatele podpory, resp. smluvní strany, g.identifikace grantového programu, h.základní finanční údaje (obvykle celková výše podpory grantu nebo projektu anebo celko smlouvy a z toho podíl prostředků pro fakultu či další součást) a i.výčet předpokládaných klinických studií s účastí lidských subjektů realizovaných v rám evidence stavu jejich registrace v příslušném rejstříku. 4.V záznamech v agendách dle odst. 1 písm. a) až g) se uvádí zařazení do vědních oborů dle klasifikace, přičemž platí, že: a.zařazení do jednoho vědního oboru je vždy povinné. V případě oborových přesahů může bý uvedeno i zařazení do více vědních oborů; b.v případě zařazení do vědních oborů, u nichž jsou ustanoveny podobory, je možné v zázn maximálně tři podobory u daného oboru. Je-li u vědního oboru stanovena povinnost uvede musí být alespoň jeden podobor zvolen; c.v případě projektů evidovaných v IS VaVaI je povinností fakulty, resp. další součásti hlavním řešitelem zajistit, aby oborové zařazení v IS VaVaI bylo realizováno v souladu projektu do vnitřní klasifikace a v souladu s pravidly převodu mezi vědními obory UK a oborů IS VaVaI stanovenými v rámci vnitřní klasifikace. 5.Metodická pravidla vydaná dle čl. 13, odst. 4, písm. a) tohoto opatření stanoví další po povinné a nepovinné údaje, které se evidují v jednotlivých agendách. 6.Při pořizování záznamů jsou přednostně využívány číselníky systému IS Věda; nečíselníkov jsou využívány pouze tehdy, pokud potřebná hodnota není v číselníku obsažena. Při vyplňo řešitelích, kteří jsou zaměstnanci či studenty UK, je použití číselníku osob, do něhož j přebírány záznamy z centrální personální evidence UK, povinné. 7.Pro přístup k záznamům a jejich správu platí tato základní pravidla: a.záznamy jsou přístupné pouze pověřeným osobám dané fakulty, resp. další součásti; b.o grantech a projektech společných více fakultám, resp. dalším součástem pořizuje každ samostatný záznam. 8.Opatření rektora nebo metodická pravidla vydaná dle čl. 13, odst. 4, písm. a) tohoto opa vybrané agendy či jejich části stanovit odlišný režim přístupu/správy. *========================================================================================= * Část IV - Evidence výsledků *========================================================================================= ------------------------------------------------------------------------------------------ Článek 8 ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Evidence výsledků se uskutečňuje prostřednictvím modulu OBD systému IS Věda (dále jen „m 2.Modul OBD je primárním zdrojem údajů o výsledcích na UK. 3.Sběr dat probíhá průběžně po celý rok. Záznamy o výsledcích vložené po termínu ukončení vyhlášeném univerzitním koordinátorem za daný rok nejsou zahrnuty do datové dávky připra VaVaI za daný rok. Tyto záznamy jsou zahrnuty v dávce následujícího roku sběru dat. ------------------------------------------------------------------------------------------ Článek 9 - Předmět a náležitosti evidence výsledků ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Sběru dat podléhají povinně všechny druhy výsledků definované v platné metodice hodnocen které stanoví metodická pravidla vydaná dle čl. 13, odst. 6, písm. c) tohoto opatření. 2.Rozsah údajů o jednotlivých výsledcích se stanoví v metodických pravidlech vydaných dle 6, písm. c) tohoto opatření zejména na základě požadavků stanovených § 4 nařízení vlády, dalšími pokyny RVVI a dalších potřeb UK. 3.Pro přístup k záznamům a jejich pořizování a správu platí zejména následující pravidla: a.Každý výsledek je v modulu OBD reprezentován právě jedním záznamem. b.Záznam musí být pořízen do 3 měsíců od data vydání, resp. zveřejnění výsledku, nejpozd vyhlášeného termínu ukončení sběru dat za daný rok. c.Každý výsledek smí být evidován pouze k takovému pracovněprávnímu či studijnímu vztahu souvisí s jeho vzdělávací a/nebo tvůrčí činností na UK a na jehož základě vznikl. d.Při pořizování záznamů jsou přednostně využívány číselníky systému IS Věda; nečíselník jsou využívány pouze tehdy, pokud potřebná hodnota není v číselníku obsažena. Při vypl o autorech s pracovněprávním či studijním vztahem k UK je použití číselníku osob, do n automaticky přebírány záznamy z centrální personální evidence UK, povinné. e.Každý evidovaný výsledek se zařazuje do vědních oborů dle vnitřní klasifikace podle tě i.Zařazení výsledku do jednoho oboru je povinné. Na základě tohoto primárního zařazení případě jeho zahrnutí do datové dávky pro IS VaVaI vykázán v odpovídajícím oboru dle VaVaI a zařazen do příslušné vědní oblasti v rámci vnitřního hodnocení kvality na UK iiVýsledek může být volitelně zařazen až do dvou dalších oborů. Toto sekundární zařaze s primárním využívá pro stanovení souvislosti/příbuznosti výsledků se studijními pro účely, pro které se nevyžaduje pouze jednoznačná vazba. iiV případě zařazení výsledků do vědních oborů, u nichž jsou ustanoveny podobory, je m výsledek do maximálně tří podoborů daného oboru. Je-li u oboru stanovena povinnost u podoboru, musí být alespoň jeden podobor zvolen. f.Záznam je vždy ve správě jednoho pracoviště (obvykle základní součásti autora, který z přičemž v případě záznamu o výsledku s autory z více fakult či dalších součástí jsou z dosažení shody o správnosti a úplnosti záznamu příslušný zpracovatel a koordinátor evi povinni poskytovat nutnou součinnost zpracovatelům a koordinátorům evidence výsledků o či dalších součástí, jejichž zaměstnanci či studenti jsou spoluautory daného výsledku. g.Záznam je přístupný k editaci jeho vlastníkovi a nadřízeným správcům, a to v rozsahu o stádiu schvalování záznamu (tzn. na základě stavu záznamu). Záznamy schválené na jedno se označují příslušným stavem, a to tak, aby bylo co nejdříve dosaženo cílového stavu. cílovém stavu jsou přístupné k editaci pouze uživatelům s oprávněním na úrovni koordin h.Všechny záznamy jsou přístupné pro čtení všem přihlášeným uživatelům. Záznamy ve stavu zveřejňují (bez přiložených souborů) ve veřejném rozhraní systému IS Věda. 4.Je-li pro vnitřní potřeby fakulty či další součásti UK nutné evidovat míru spoluautorstv děkan či ředitel další součásti rozhodnout o interním využívání tzv. „mentálního podílu“ pravidel: a.Mentální podíl se definuje jako podíl spoluautorství na daném výsledku vyjádřený proce každého autora, který je pracovníkem či studentem UK, přičemž platí, že součet mentáln všech autorů výsledku včetně autorů mimo UK v rámci jednoho záznamu je 100 %. U autorů pracovníky či studenty UK, se mentální podíl určuje souhrnně za všechny takové autory. b.V případě, že jsou autoři z fakulty či další součásti, která na základě rozhodnutí děk využívá mentální podíly, uvedeni v záznamu spravovaném jinou fakultou či další součást tato doplnění údajů o mentálních podílech do tohoto záznamu. 5.Pro účely vnitřního hodnocení kvality tvůrčí činnosti se u výsledků, na nichž se podílel než jedné fakulty či další součásti, určí podíl fakulty, resp. další součásti, na základ autorů z jednotlivých součástí na výsledku po odečtení podílu externích autorů, přičemž „mentálních podílů“ dle odst. 4 se nepřihlíží. Metodiku výpočtu podílu externích autorů předpis vnitřního hodnocení kvality tvůrčí činnosti. 6.Pro účely vnitřního i národního hodnocení kvality tvůrčí činnosti se u výsledků evidovan Web of Science, resp. Scopus, eviduje vnitřní identifikátor záznamu z této databáze. 7.Modul OBD se rovněž využívá pro ukládání plných textů vybraných výsledků, a to zejména z a.kontroly vložených záznamů, b.umožnění hodnocení tvůrčí činnosti a c.plnění povinností stanovených poskytovatelem financování projektu, v jehož rámci výsle 8.Soubory s plnými texty výsledků budou zpřístupněny výhradně pověřeným osobám v rozsahu d přístupového oprávnění u každého jednotlivého souboru. Další využití vložených plných te a jejich případné zveřejňování v digitálním repozitáři UK spravovaném Ústřední knihovnou zvláštním opatřením. 9.Plné texty vybraných výsledků uložené v modulu OBD mohou být na základě rozhodnutí děkan další součásti uloženy též v meziuniverzitní databázi výsledků a porovnány s texty jinýc Výsledky tohoto porovnání se vždy zpřístupňují autorům výsledku a koordinátorům těch fak součástí UK, k nimž mají tito autoři pracovněprávní nebo studijní vztah. Meziuniverzitní výsledků neslouží ke zveřejňování ani jiné formě zpřístupňování plných textů výsledků. K možnost, na základě upozornění od autora, vyřadit daný plný text výsledku z exportu pro databázi výsledků, pokud by takovým exportem mohlo dojít k porušení autorských práv. *========================================================================================= * Část V - Organizační zajištění evidence tvůrčí činnosti *========================================================================================= ------------------------------------------------------------------------------------------ Článek 10 - Organizační zajištění na fakultách a dalších součástech ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Pro zajištění evidence tvůrčí činnosti na jednotlivých fakultách a dalších součástech dě a.jmenují koordinátora evidence identifikátorů, b.jmenují koordinátora evidence aktivit a podle potřeby také referenty dílčích agend evi c.jmenují koordinátora evidence výsledků, d.určí okruh osob oprávněných k nahlížení do všech záznamů evidence aktivit dané fakulty součásti, e.stanoví, zda budou záznamy evidence aktivit zpřístupněny také hlavním řešitelům projek zodpovědným osobám) a případně dalším členům řešitelských týmů a f.příslušným způsobem zajistí aktualizaci příznaků jmenovaných koordinátorů v personální 2.Funkce koordinátorů dle odst. 1 písm. a) až c) mohou být na fakultě, resp. další součást sloučeny, vždy jsou však svěřeny osobám, které jsou v pracovněprávním vztahu k fakultě, součásti. 3.Pro zajištění evidence výsledků jmenují vedoucí základních součástí fakulty, na nichž js pracovníci či studenti, kteří se podílejí na tvůrčí činnosti, zpracovatele evidence výsl jmenování nebo jeho změně informují fakultního koordinátora evidence výsledků. ------------------------------------------------------------------------------------------ Článek 11 - Zodpovědnost autorů ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.V rámci evidence identifikátorů podle čl. 5 tohoto opatření mají autoři v den vložení pr do evidence výsledků, v případě zaměstnanců a studentů doktorského studia však nejpozděj měsíců od vzniku pracovněprávního či studijního vztahu s UK, povinnost zajistit osobně n koordinátora na fakultě či další součásti zanesení svých identifikátorů do evidence v sy 2.Zodpovědnost za pořízení záznamu o výsledku do modulu OBD náleží autorovi tohoto výsledk využije a doplní předimportovanou variantu záznamu ve všech případech, kdy se záznam nac předimportovaných záznamů. Tuto povinnost může autor naplnit osobně, nebo v zastoupení j téže základní součásti fakulty či další součásti UK, případně jinou osobou, na základě p stanovených jejím děkanem či ředitelem. V případě autorských kolektivů náleží tato zodpo z autorů, kteří jsou pracovníky či studenty UK, podle pořadí, v němž jsou autoři uvedeni Fakulta nebo další součást UK může pro výsledky, na nichž se nepodíleli autoři z jiných dalších součástí UK, toto pravidlo upravit jinak. 3.Mezi další povinnosti autora výsledku patří zejména: a.zodpovědnost za úplnost, správnost a pravdivost údajů v záznamu o výsledku tvořících j bibliografický popis a vyjadřujících jeho vazbu na zdroj financování a obor podle vnit b.vložení plného textu výsledku v případě, že: i.výsledek vznikl při řešení projektu financovaného v rámci programu, jehož podmínkou výsledků v režimu Open Access, iibude výsledek předkládán k hodnocení formou peer review nebo iituto povinnost pro účely vnitřní kontroly vložených záznamů na fakultě, resp. další stanoví děkan, resp. ředitel, c.v případě pochyb u některých druhů výsledků, které nejsou dohledatelné v základních da používaných RVVI při kontrole záznamů, poskytnutí dokumentu, na jehož základě lze prov úplnost záznamu, zpracovateli nebo koordinátorovi na fakultě či další součásti, d.předložení výsledku na vyžádání ke kontrole dle ustanovení § 12 a 13 zákona, e.zajistit, že v textu výsledku určeného k publikaci, který vznikl na základě pracovněpr studijního vztahu autora k UK, bude uvedena afiliace UK autora a fakulty či další souč formátu uvedeném v příloze č. 1 tohoto opatření, f.průběžné udržování pořadí nejvýznamnějších výsledků za uplynulé sledované období v mod účely přípravy akreditačních podkladů a výběru výsledků k vnitřnímu i národnímu hodnoc činnosti. 4.V případě, že ke kontrole dle odst. 4 písm. c) nebo d) dojde v době, kdy autor již není studentem UK, přechází příslušná povinnost autora na zpracovatele evidence výsledků podl tohoto opatření. 5.Osoby zodpovědné za řešení projektů a grantů (zejména hlavní řešitelé) a za přípravu a p plynoucích z evidovaných smluv jsou povinny poskytnout potřebnou součinnost pracovníkům evidenci aktivit. ------------------------------------------------------------------------------------------ Článek 12 - Zodpovědnost pověřených osob na fakultách a dalších součástech ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Koordinátor evidence identifikátorů zejména: a.poskytuje autorům konzultace a metodickou podporu v oblasti správy profilů a uvádění p identifikátorů, b.průběžně kontroluje přítomnost identifikátorů v evidenci a ve spolupráci s autory zaji doplnění, pokud chybí, c.upozorňuje autory na povinnost uvádět u všech svých publikací primárně anglickou varia přílohy tohoto opatření a dále primárně anglickou variantu názvu pracoviště podle přís děkana, pokud takové opatření existuje, d.spolupracuje s koordinátory ostatních evidencí a e.poskytuje nutnou součinnost koordinátorům a dalším účastníkům vnitřního hodnocení kval 2.Koordinátor evidence aktivit zejména: a.má přístup ke všem záznamům fakulty nebo další součásti v modulu GAP, b.je zodpovědný za řádnou evidenci aktivit na dané fakultě nebo další součásti jako celk c.v dílčích agendách, pro něž nebyl na fakultě jmenován referent, zodpovídá za včasné po a jejich správnost, d.poskytuje školení a konzultace k pořizování záznamů a práci se záznamy v modulu GAP re jednotlivých agend, e.ve spolupráci s univerzitním koordinátorem řeší technické problémy vzniklé při evidenc f.ve spolupráci s univerzitním koordinátorem zajišťuje uživatelské přístupy pro ostatní fakulty nebo další součásti, g.ve spolupráci s univerzitním koordinátorem zajišťuje podmínky pro naplnění rozhodnutí ředitele podle čl. 10, odst. 1 písm. d) a e) tohoto opatření, h.zajišťuje import dat v agendách, kde je umožněn, i.připravuje přehledy a analýzy pro potřeby fakulty nebo další součásti, j.poskytuje součinnost dalším pracovištím fakulty nebo další součásti při plnění úkolů s sledovanými agendami, zejména při sběru dat pro evidenci výsledků, k.zodpovídá za včasné pořizování záznamů a jejich správnost v agendách, pro které nebyl další součásti jmenován referent, l.spolupracuje s koordinátory ostatních evidencí, m.komunikuje s univerzitním koordinátorem a univerzitními referenty a zúčastňuje se škol svolávaných metodických setkání a n.poskytuje nutnou součinnost koordinátorům a dalším účastníkům vnitřního hodnocení kval 3.Referent dílčí agendy evidence aktivit je zodpovědný za včasné pořizování záznamů a jeji svěřené agendě. 4.Zpracovatel evidence výsledků zejména: a.poskytuje konzultace k pořizování záznamů o výsledcích jednotlivým autorům v modulu OB b.provádí importy záznamů z externích zdrojů do zásobníku předimportovaných záznamů, c.kontroluje záznamy pořízené autory, kteří jsou pracovníky či studenty dané základní so d.ověřuje správnost záznamů pořízených autory z hlediska souladu těchto záznamů s publik výsledky, s metodikou a dalšími pokyny Rady vlády pro výzkum, vývoj a inovace, včetně zařazení výsledku do správného druhu dle metodiky, e.ve spolupráci s autory zajišťuje doplnění plného textu výsledku a případných dalších d či příloh do již kompletního záznamu, je-li výsledek vybrán pro předložení k hodnocení review, f.rozhoduje o zařazení záznamů o výsledcích do datové dávky pro IS VaVaI za daný rok a g.poskytuje nutnou součinnost koordinátorům a dalším účastníkům vnitřního hodnocení kval 5.Koordinátor evidence výsledků zejména: a.zajišťuje školení zpracovatelů a dalších uživatelů modulu OBD v platné metodice hodnoc pokynech Rady vlády pro výzkum, vývoj a inovace a celouniverzitních metodických pravid dle čl. 13 odst. 6 písm. c) tohoto opatření, b.poskytuje konzultace k pořizování záznamů a práci se záznamy v modulu OBD zpracovatelů c.ve spolupráci s autory a zpracovateli zajišťuje dodatečné vložení plného textu výsledk dalších dodatečných údajů či příloh do již kompletního záznamu, je-li výsledek vybrán hodnocení formou peer review, d.nastavuje přístupová oprávnění zpracovatelů, e.nese zodpovědnost za formální zařazení výsledků do datové dávky pro IS VaVaI za daný r f.vyhlašuje termín pro autory a zpracovatele pro ukončení sběru dat za daný rok, g.připravuje datové dávky pro IS VaVaI za daný rok, a to v termínech stanovených univerz koordinátorem, h.zpracovává přehledy a analýzy pro potřeby fakulty či další součásti UK, i.provádí namátkovou kontrolu vybraných záznamů, j.spolupracuje s koordinátory ostatních evidencí, k.komunikuje s univerzitním koordinátorem evidence a zúčastňuje se školení a metodických organizovaných univerzitním koordinátorem, l.ve spolupráci s univerzitním koordinátorem řeší technické problémy vzniklé při evidenc m.poskytuje nutnou součinnost koordinátorům a dalším účastníkům vnitřního hodnocení kval n.na teologických fakultách a dalších součástech UK vykonává též povinnosti zpracovatele 6.V případě, že zpracovatel nebo koordinátor evidence výsledků zjistí chyby či nesrovnalos o výsledku zapsaném v modulu OBD, vrátí jej k opravě autorovi. V případě nebezpečí z pro koordinátor nebo zpracovatel opravu sám. Provedené změny jsou automatizovaně zaznamenává záznamu, která je dostupná uživateli, který záznam do evidence pořídil, i příslušnému zp koordinátorovi. 7.Pro účely kontrol a ověřování správnosti záznamů o výsledcích, zejména s ohledem na meto pravidla Rady vlády pro výzkum, vývoj a inovace, mohou koordinátor z fakulty či dalších univerzitní koordinátor kdykoli v průběhu sběru dat využít porovnání záznamů vložených d záznamy výsledků vedenými v meziuniverzitní databázi výsledků a na základě tohoto porovn autorům a zpracovatelům (v případě univerzitního koordinátora koordinátorům na fakultách součástech) korekci údajů o výsledku zapsaných v modulu OBD. 8.Za správnost vložených údajů a případné škody způsobené vložením nesprávných údajů a za nepořízením záznamu odpovídá fakulta nebo další součást, která záznam do příslušné evide nebo měla povinnost pořídit. ------------------------------------------------------------------------------------------ Článek 13 - Organizační zajištění na úrovni univerzity ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Univerzitním metodickým koordinačním pracovištěm pro evidence podle tohoto opatření je O výzkum Rektorátu, jehož vedoucí jmenuje: a.univerzitního koordinátora evidence aktivit, b.univerzitní referenty pro jednotlivé agendy evidence aktivit, s výjimkou agend dle čl. f), h) a j) tohoto opatření, c.univerzitního koordinátora evidence výsledků a d.univerzitního koordinátora evidence identifikátorů. 2.V rámci evidence aktivit připravují potřebné podklady pro metodická pravidla a metodicko prostřednictvím vlastních univerzitních referentů: a.Ekonomický odbor Rektorátu pro agendu dle čl. 7 odst. 1 písm. h) tohoto opatření a b.Centrum pro přenos poznatků a technologií pro agendy dle čl. 7 odst. 1 písm. f) a j) t 3.V rámci evidence výsledků poskytuje potřebné podklady pro metodická pravidla a rozvoj sy zveřejňování v režimu Open Access Ústřední knihovna UK. 4.Univerzitní koordinátor evidence aktivit zejména: a.připravuje celouniverzitní metodická pravidla a závazná doporučení týkající se evidenc b.poskytuje školení a konzultace v metodice evidence a v obsluze modulu GAP koordinátorů fakultách a dalších součástech a zajišťuje řešení jejich požadavků, c.připravuje přehledy a analýzy za celou UK dle požadavků vedení UK, d.upravuje nastavení a obsah příslušných číselníků modulu GAP, e.poskytuje nutnou součinnost ÚVT při specifikaci úprav technického řešení evidence a př technických chyb a f.poskytuje nutnou součinnost koordinátorům a dalším účastníkům vnitřního hodnocení kval činnosti UK. 5.Univerzitní referenti evidence aktivit zejména: a.poskytují metodickou podporu koordinátorům evidence a referentům dílčích agend na faku součástech, b.zajišťují komunikaci s poskytovateli v rámci příslušných agend za účelem zjištění info pro provádění evidence, c.poskytují nutnou součinnost ÚVT při specifikaci úprav technického řešení evidence a př technických chyb a d.poskytují nutnou součinnost koordinátorům a dalším účastníkům vnitřního hodnocení kval 6.Univerzitní koordinátor evidence výsledků zejména: a.komunikuje s Radou vlády pro výzkum, vývoj a inovace a jednotlivými poskytovateli, vče datových dávek pro IS VaVaI za UK jednotlivým poskytovatelům, a to v termínech určenýc poskytovateli, b.vyhlašuje závazné termíny pro fakulty a další součásti UK pro předání datových dávek p c.připravuje celouniverzitní metodická pravidla a doporučení týkající se sběru dat, vč. výsledků do IS VaVaI, a to s ohledem na vývoj legislativy v této oblasti, změny metodi aktualizaci dalších pokynů Rady vlády pro výzkum, vývoj a inovace a na potřeby UK, d.poskytuje školení a konzultace v metodice evidence a obsluze modulu OBD koordinátorům fakultách a dalších součástech a zajišťuje řešení jejich požadavků, e.seznamuje koordinátory evidence na fakultách a dalších součástech s novými skutečnostm hodnocení a dalších pokynů Rady vlády pro výzkum, vývoj a inovace pro daný rok, f.spravuje a aktualizuje webové stránky s informacemi o sběru dat a vykazování výsledků g.spravuje nastavení a obsah příslušných číselníků modulu OBD, h.připravuje přehledy a analýzy za celou UK dle požadavků vedení UK, i.poskytuje nutnou součinnost ÚVT při specifikaci úprav technického řešení evidence a př technických chyb a j.poskytuje nutnou součinnost koordinátorům a dalším účastníkům vnitřního hodnocení kval 7.Univerzitní koordinátor evidence identifikátorů zejména: a.poskytuje školení a konzultace v metodice evidence a obsluze příslušných modulů systém koordinátorům evidence na fakultách a dalších součástech, b.spravuje a aktualizuje webové stránky s informacemi týkajícími se zřizování a evidence c.poskytuje nutnou součinnost ÚVT při specifikaci úprav technického řešení evidence a př technických chyb a d.poskytuje nutnou součinnost koordinátorům a dalším účastníkům vnitřního hodnocení kval ------------------------------------------------------------------------------------------ Článek 14 - Technické zajištění a podpora ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Za provoz systému IS Věda po technické stránce, včetně přípravy podkladů pro technickou dokumentaci, odpovídá ÚVT, který dále poskytuje školení v obsluze modulů systému a techn (vč. vestavěných nástrojů pro uživatelskou podporu): a.univerzitním koordinátorům, b.univerzitním referentům a c.koordinátorům na fakultách a dalších součástech. 2.Všichni účastníci jednotlivých evidencí využívají v rámci uživatelské podpory přednostně vzdálenou uživatelskou podporu (tzv. HelpDesk), který je součástí systému IS Věda. *========================================================================================= * Část VI *========================================================================================= ------------------------------------------------------------------------------------------ Článek 15 - Zrušovací ustanovení ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Nabytím účinnosti tohoto opatření se zrušují opatření rektora: a.č. 28/2016 – Zavedení personálních identifikátorů pro jednoznačnou identifikaci autora výsledku na Univerzitě Karlově, b.č. 53/2017 – Centrální evidence grantů, projektů, podpory v režimu „de minimis“ a dalš financování zejména v oblasti aktivit vědy, výzkumu a inovací a c.č. 31/2017 – Evidence výsledků aktivit tvůrčí činnosti. ------------------------------------------------------------------------------------------ Článek 16 - Závěrečná ustanovení ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Přílohou tohoto opatření je seznam oficiálních afiliací UK. 2.Toto opatření nabývá účinnosti dne 1. 10. 2018 V Praze dne 21. června 2018 .pdf ke stažení [ URL "UK-9134-version1-or_2018_24.pdf"] ****************************************************************************************** * ********** Příloha ********** ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Oficiální afiliace Univerzity Karlovy *========================================================================================= 1.Autoři jsou povinni u všech výsledků, které vznikly na základě pracovněprávního či studi k UK, uvádět oficiální institucionální afiliaci v jazyce výsledku v podobě: Název univer fakulty/součásti např. „Univerzita Karlova, 3. lékařská fakulta“, resp. „Charles Univers Faculty of Medicine“. 2.Afiliace se řídí formou předepsanou přílohou č. 1 Statutu Univerzity Karlovy. V případě, pravidel editora či z jiných důvodů třeba afiliaci zkrátit, užívají se následující české zkratky: Český název Zkratka česká Zkratka Univerzita Karlova UK Charles Katolická teologická fakulta KTF UK Charles Evangelická teologická fakulta ETF UK Charles Husitská teologická fakulta HTF UK Charles Právnická fakulta PF UK Charles 1. lékařská fakulta 1. LF UK Charles 2. lékařská fakulta 2. LF UK Charles 3. lékařská fakulta 3. LF UK Charles Lékařská fakulta v Plzni LFP UK Charles Lékařská fakulta v Hradci Králové LFHK UK Charles Farmaceutická fakulta v Hradci Králové FaF UK Charles Filozofická fakulta FF UK Charles Přírodovědecká fakulta PřF UK Charles Matematicko-fyzikální fakulta MFF UK Charles Pedagogická fakulta PedF UK Charles Fakulta sociálních věd FSV UK Charles Fakulta tělesné výchovy a sportu FTVS UK Charles Fakulta humanitních studií FHS UK Charles Ústav dějin Univerzity Karlovy a archiv Univerzity KarlovÚDAUK Charles Centrum pro otázky životního prostředí COŽP UK Charles Centrum pro teoretická studia CTS UK Charles Centrum ekonomický výzkum a doktorské studium CERGE-EI UK Charles Příloha .pdf ke stažení [ URL "UK-9134-version1-or_2018_24_pril.pdf"] Za „autory“ se pro účely tohoto opatření považují všichni akademičtí a vědečtí pracovníci, doktorského studia a další zaměstnanci a studenti UK, kteří jsou autory či spoluautory výs činnosti nebo se podílejí na aktivitách tvůrčí činnosti. Pro tuto vazbu se preferuje výběr z úrovně DETAILED FORD číselníku IS VaVaI, ale v případě rozdílnost přístupu k členění nelze takový výběr uskutečnit, je možné vybrat pro vazbu též FORD. 3 Míra zapojení se určí na základě údajů z personálního/mzdového informačního systému jako velikost úvazků z měsíců v rámci daného období, očištěných o dny, kdy byla osoba vedena v stavu. V případě, že výsledek tohoto výpočtu bude vyšší než 1, je míra zapojení považována že je osoba zařazena na fakultě ve více oborech, je míra zapojení mezi tyto obory rozdělen Pro potřeby zkrácené identifikace jednotlivých agend evidence v exportních výstupech, stat přehledech ad. určí metodická pravidla vydaná podle čl. 13, odst. 4, písm. a) tohoto opatř užívané pro jednotlivé agendy evidence. Definici smluvního a kolaborativního výzkumu pro účely evidence aktivit určí metodická pra podle čl. 13 odst. 4 písm. a) tohoto opatření. Tato agenda bude evidována v modulu GAP dočasně do doby, než bude její evidence převedena centralizovaného ekonomického informačního systému Strukturu údajů evidovaných o projektových žádostech určí metodická pravidla vydaná dle čl písm. a) tohoto opatření. Dojde-li ke skončení v jiném než plánovaném termínu, uvádí se datum plánovaného i datum sk ukončení. Není-li v metodických pravidlech vydaných dle čl. 13 odst. 4 písm. a) tohoto opatření stan Metodická pravidla vydaná dle čl. 13 odst. 4 písm. a) tohoto opatření mohou pro jednotlivé jejich části stanovit tuto povinnost jinak. Cílovým stavem je stav „Přijatý“, resp. „Přijatý (nepublikovat)“, který je určen pro zázna jakéhokoli důvodu nemají být zveřejněny ve veřejném rozhraní systému IS Věda. Např. systémy pro odhalování plagiátů v zaměstnaneckých dílech, jejichž služeb UK využívá platných smluv. Na fakultách, na nichž jsou zavedeny sekce, do nichž se dále člení jednotlivá pracoviště f děkan rozhodnout také o zřízení sekčních koordinátorů, na které přenese část oprávnění a p náležících koordinátorovi fakulty. Dle potřeby může být také v systému přiděleno přístupové oprávnění v rozsahu koordinátora než jedné osobě, v takovém případě však vždy musí být určen primární nositel zodpovědnosti funkci dané funkci. Na fakultách, na nichž jsou zavedeny sekce, do nichž se dále člení jednotlivá pracoviště f zpracovatele zřizuje na jednotlivých pracovištích v rámci sekce. Tato povinnost se nevztahuje na teologické fakulty, na nichž se povinnosti zpracovatelů př koordinátora. Počet uváděných nejvýznamnějších výsledků v žebříčku a časové vymezení sledovaného období pravidla vydaná dle čl. 13 odst. 5 písm. c) tohoto opatření.