Volební lavička – račte si přisednout ke svému politikovi ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Projekt Volební lavička je aplikace volně dostupná na internetu. Chce poskytnout prostor k kandidátům v letošních komunálních volbách (5.–6. 10. 2018) a nechat je „posedět“ se svými problémy jednotlivých obcí. Tvůrci aplikace vyzdvihují, že by veřejnost měla mít díky ní možnost se rychleji zorientov programu jednotlivých uchazečů. Návštěvník aplikace si totiž bude moci velice snadno a ryc jednotlivé kandidáty. Stačí zadat název svého města či obce a objeví se přehledné shrnutí názorů jednotlivých kandidátů. Zjistíte, který z kandidátů ve vaší obci chce podpořit výst domova důchodců a který naopak preferuje opravit školku. Prostřednictvím Volební lavičky s nahlédnout i do běžného života politiků. Více o projektu mi v rozhovoru prozradili jeho tvůrci Julie, Filip a Michal z CERGE-EI (sp pracoviště Univerzity Karlovy a Národohospodářského ústavu AV ČR), kteří se v odpovědích n střídali a doplňovali. Proč se projekt jmenuje Volební lavička, lidé si snad na ní virtuálně posedí? Vize projektu je poskytnout kandidátům a voličům místo pro vzájemné setkávání. Každá kandi strana či hnutí má možnost představit svůj program a názory voličům, kteří Volební lavičku Lavička se nám jeví jako symbolické místo, kde se lidé potkávají a mohou si popovídat a sd pocity. Na lavičku si může přisednout kdokoli. V praxi to vypadá tak, že zástupce každé kandidátní listiny může odpovědět na sérii otázek programu, obecnějších názorů, zkušeností a kvalifikace. Má rovněž prostor projevit svůj hu osobnější stránku. Můžete se tak například dozvědět, jaká je jejich největší investiční pr považují za největší hrozby či příležitosti pro ČR nebo si přečíst jejich oblíbený vtip. Důležitým cílem je poskytovat tyto informace jednoduše, srovnatelně a strukturovaně. Tak a jednoduché pro voliče se v nich zorientovat a kandidáty srovnat. Podobných předvolebních projektů je již řada. Navíc každá strana dostává prostor pro preze V čem se Lavička liší například od volebních kalkulaček? Důrazem na komunální volby, strukturovaností informací a v rovných příležitostech v prezen kandidátů. Volební lavička se snaží být užitečná jak pro politiky, tak pro voliče. Pro lok je často velmi složité prezentovat se v médiích. Každá obec je jako sněhová vločka – každá a řeší trochu jiné problémy. Proto jsou lokální volby pro média těžko uchopitelné a často tolik pozornosti jako parlamentním nebo prezidentským volbám. A to i přesto, že jsou velmi Ovlivňují bezprostřední okolí, v němž žijeme. Na rozdíl od volebních kalkulaček, které jso Volební lavička prezentuje informace, které zadávají sami kandidáti, ale nenavrhuje, koho volit. Rozhodnutí o tom, který kandidát jim je nejblíž, je na nich samotných. Zároveň jsme se snažili vytvořit prostor, kde mají všichni politici stejnou šanci se preze jsou úplně stejná pro velké strany či lokální hnutí, uskupení, jež vzniklo těsně před volb kandidáty, kteří již s vedením obce mají delší zkušenosti. Volební lavička je služba veřej reklam a pro všechny zdarma. Všechno ale závisí na tom, zda se vám podaří získat nejlépe profily všech kandidátů-politi uživatelů… To je pravda. Slepice, nebo vejce? Kandidáti tomu budou věnovat čas a vyplní profily, když že ta stránka bude velmi sledovaná. A naopak, stránka bude sledovaná, jenom když bude prez kandidátů. Je to náš první vědecký projekt, kdy vymýšlíme i mediální strategie. Děkujeme v Jak je projekt daleko? Jak úspěšní jste v oslovování politických stran? Zdá se, že jsme. Z politiků ve větších městech, které oslovujeme přímo, se Volební lavičky chtějí účastnit. Nejsme ale zdaleka hotovi, je to spousta práce. Sbíráme kontakty na co ne hnutí, abychom je mohli přímo oslovit. Pracuje na tom s námi tým výborných studentů Instit studií FSV UK a CERGE-EI. Rozbíhá se spolupráce s velkými mediálními domy, což, věříme, za pozornost občanů. Bude projekt dostupný všem? Možnost prezentace na Volební lavičce je nabídnuta všem stranám a hnutím, které jdou do vo magistrátů. U obcí je to složitější. Těch je více než 6000 a takovýto počet nejsme v této administrativně zvládnout. Proto bude Lavička aktivní ve zhruba 400 obcích, v nichž žije v voličů. Občanům a kandidátům, které Lavička nepokrývá, se omlouváme. Také si samozřejmě uv pro řadu spoluobčanů bez techniky a připojení na internet nebudeme dostupní. Věříme ale, ž zájem, získají informace třeba u někoho z rodiny, od souseda atd. Prozraďte, proč se vědci pouští do tak nevděčné práce, jako je předvolební kampaň? Společenské otázky nás zajímají v našem výzkumu. Jedním z výzkumných cílů je zjistit, zda zjednodušení přístupu k informacím o kandidátech do obecních zastupitelstev může voliče př aktivizovat a jaké typy informací o kandidátech a kandidátkách voliče zajímají. Dalším cíl kvantifikovat, jaký program politická hnutí voličům nabízejí a jak se liší na základě char Projekt Volební lavička je součástí grantu? Ano, jde o dílčí projekt financovaný z výzkumného grantu ERC Filipa Matějky na Národohospo ČR. Kdo jsme: Michal Bauer [ URL "http://home.cerge-ei.cz/bauer/"] a Julie Chytilová [ URL "https://is.c pracují v CERGE-EI a v Institutu ekonomických studií Fakulty sociálních věd UK. Mají za se válečných konfliktů, etnickou diskriminaci a nerovnost či psychologické efekty chudoby. Pr Ugandě, Keni, Indii, Gruzii, Slovensku či v České republice. Filip Matějka [ URL "https://home.cerge-ei.cz/matejka/"] je ekonomem na CERGE-EI. Je absol na Princeton University: „Snažím se propojovat ekonomii s psychologií, a hlavně zkoumat, j když vezmeme nedokonalosti lidského chování vážně. Nejvíce mě zajímají dopady na zásadní s jich týkají, tak to je veliká radost znovu spolupracovat právě s Julií a Michalem.“ Filip makroekonomie, behaviorální ekonomie či diskriminace a nerovnosti; je spolupracovníkem nos držitelem prestižního ERC grantu. Výsledky práce všech členů tohoto týmu jsou publikovány v předních ekonomických a psycholo minulý rok byl jejich společný projekt o diskriminaci a nepozornosti oceněn prestižní mezi článek v oboru behaviorální a experimentální ekonomie. Autor: Marcela Uhlíková Foto: Vladimír Šigut Datum: 31. 8. 2018