Autonomii vysokých škol musí vyvážit zodpovědnost ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Jen pár dní po oslavách výročí vzniku samostatného státu, ve čtvrtek 1. listopadu, se kona významných akcí spojených s tímto datem. Konferenci Vysoké školství a česká společnost v m letech a jak dál, kterou pořádalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, hostila ve Národní technická knihovna. Diskutovat sem přišli zástupci státní správy, vysokých škol, v institucí spojených se školstvím a členové akademické obce. „České vysoké školy zažívají své nejlepší období. Disponují historicky největším množstvím novele vysokoškolského zákona také velkou svobodou v rozhodování. Na nich samotných teď le za to, jak kvalitní bude skladba a obsah studia,“ uvedl ve svém projevu ministr školství R Díky evropským finančním zdrojům se zase podle něj povedl obrovský skok v technologiích. „ je ale teď nutné co nejúčelněji využít a aktivovat lidské zdroje,“ řekl ministr a zmínil i nadcházející období. „Nikoli stát, ale školy mají teď ve svých rukou to, jak dobrá bude pr další stovka let,” uzavřel. Rektor Univerzity Karlovy Tomáš Zima ve svém příspěvku vyzdvihl zejména to, že vysoké škol více společně sdílejí informace a zkušenosti. Důležitá je i „výchova“ studentů. „Právě na by se měli naučit orientovat se v informacích, odlišovat ty pravdivé od smyšlenek,“ prohlá budoucna je podle něj přizpůsobit situaci na vysokých školách trhu práce. „Některé obory z půjdou dynamicky nahoru a naším úkolem je na to reagovat,“ dodal. Podobně smýšlí také rektor Univerzity Palackého v Olomouci Jaroslav Miller. I on zdůraznil aktuální dění a aktivně podle něj modifikovat studijní obory. Upozornil také na význam cel vzdělávání, které bude v budoucnosti univerzit hrát stále větší a větší roli. Dopolední blok uzavřela panelová diskuse, ve které mimo jiné zaznělo, že vysoké školy musí jednotně nejen vůči veřejnosti, ale také vůči sobě navzájem. „My máme za systém zodpovědno se být prostředníkem debat o tom, co mají vysoké školy dělat, ale jejich společný postup v apeloval Pavel Doleček z ministerstva školství na přítomné zástupce vysokých škol v publik Odpolední workshopy byly zaměřeny na další dílčí témata. Diskutovalo se například o studen aktivitách, změnách ve způsobech učení nebo o tom, jakým způsobem vnímá kvalitu vysokých š Autor: Olga Píšová Datum: 1. 11. 2018 Foto: Vladimír Šigut