Opatření rektora č. 17/2017 ve znění Opatření rektora č. 5/2018 a č. 48/2018 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Úplné znění Opatření rektora č. 17/2017 ve znění Opatření rektora č. 5/2018 a č. 48/2018 *========================================================================================= ------------------------------------------------------------------------------------------ Zásady soutěže Primus ------------------------------------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. I - Úvodní ustanovení ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Univerzita Karlova (dále jen „univerzita“ nebo „UK“) v souladu se svým Dlouhodobým záměr soutěž Primus. Cílem této soutěže je podpořit vědecké pracovníky (zpravidla se zahraničn při zakládání nových vědeckých skupin a laboratoří na univerzitě. Záměrem soutěže není d již existujících skupin. 2.Soutěž Primus by měla zvýšit dynamiku vědecké práce včetně mobility pracovníků. Program nejlepším mladým vědeckým pracovníkům založit novou skupinu, rozvinout vlastní nezávislý a nabídnout špičkové prostředí pro vědeckou práci studentů zejména magisterského a dokto Jedním z dlouhodobých cílů programu je zvýšit úspěšnost univerzity v získávání mezinárod například grantů Evropské výzkumné rady (ERC). ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. II - Soutěžní podmínky ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Přihláška do soutěže (dále jen „návrh projektu“) je předkládána rektorátu UK prostřednic Interní soutěže informačního systému IS Věda (dále jen „informační systém“). 2.Návrh projektu nemohou podat osoby, které na univerzitě zastávají funkci rektora, prorek ředitele vysokoškolského ústavu (Ústav dějin UK a archiv UK; Centrum pro teoretická stud ekonomický výzkum a doktorské studium, Centrum pro otázky životního prostředí, /dále jen nebo jsou členy komise dle (čl. V odst. 1. těchto zásad). Jeden předkladatel může podat projekt. 3.Návrh projektu je možné podat do těchto tří oblastí: HUM – humanitní a společenské vědy, vědy, matematika a informatika, MED – lékařské vědy a biomedicína. 4.Předpokládá se, že hlavní řešitel projektu podá do jeho ukončení žádost o ERC grant, pří z oblasti humanitních a společenských věd o jiný významný zahraniční grant. 5.Řešitelský tým tvoří zejména: a.hlavní řešitel projektu, kterým je akademický, vědecký nebo výzkumný pracovník v době max. 8 let od udělení Ph.D./Th.D. s mezinárodními zkušenostmi, jenž ve svém oboru vyka výsledky a podílí se na mezinárodní spolupráci. Hlavní řešitel zpravidla absolvoval za v rozsahu minimálně 6 měsíců. Při uplatňování tohoto důležitého kritéria bude přihlédn možnostem, případně k výjimečným zdravotním a sociálním okolnostem uchazeče. Hlavní ře v době podání projektu zaměstnancem univerzity. Musí se jím však stát nejpozději do za projektu. Jeho pracovní úvazek musí být minimálně 0,5 v rámci univerzity (část tohoto realizována v rámci fakultních nemocnic či na společném pracovišti UK a Akademie věd Č b.post-doktorští pracovníci; c.studenti doktorských studijních programů univerzity; d.studenti magisterských studijních programů univerzity; e.jiní akademičtí, vědečtí nebo výzkumní pracovníci univerzity; f.techničtí a odborní pracovníci univerzity. 6.Řešitelský tým může být hlavním řešitelem modifikován i v průběhu řešení projektu, nejpo roku následujícího po podání návrhu projektu však musí zahrnovat vedle hlavního řešitele studenty doktorského studia nebo post-doktorské pracovníky. 7.Zahájení řešení projektu je možné nejdříve k 1. 1. a nejpozději k 1. 9. roku následující návrhu projektu. U projektů hodnocených komisí jako vynikající bude na základě žádosti ( těchto zásad) zváženo jejich prodloužení o další dva roky. 8.Předkladatel, jehož projekt je doporučen k financování, může být zapojen do dalších vnit soutěží, nikoliv však jako hlavní řešitel. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. III - Struktura finančních prostředků ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Finanční prostředky na projekt budou poskytovány z institucionální podpory univerzity a fakult / VŠ ústavů. Finanční prostředky přidělené na projekt se dělí na: a.osobní náklady; b.stipendia; c.provozní náklady, cestovné, služby; d.náklady na pořízení dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku; e.doplňkové a režijní náklady ve výši max. 15 % součtu neinvestičních prostředků. Tato p vztahuje zvlášť k prostředkům poskytnutým univerzitou a zvlášť k prostředkům poskytnut ústavem. 2.Univerzita podpoří projekt stejnou částkou, ke které se zavážou podporující fakulty / VŠ Univerzitní podpora bude maximálně do výše 1,5 mil. Kč ročně na jeden projekt s výjimkou uvedených v odstavci 3. 3.V případě, kdy předkladatel podává projekt ze zahraničního pracoviště, kde strávil nejmé kalendářní roky, může hodnotící komise doporučit vyšší finanční institucionální podporu 2 mil. Kč za předpokladu, že se příslušná fakulta/VŠ ústav zaváže k finanční podpoře pro stejnou částkou, případně může navrhnout zvýšení poměru financování projektu ze strany U až do výše tří čtvrtin požadovaných finančních prostředků. 4.Nespotřebované finanční prostředky přidělené univerzitou mohou být ve výši max. 5 % z pů přidělených prostředků převedeny do fondu účelově určených prostředků fakult / VŠ ústavů ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. IV - Návrh projektu ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Návrh projektu musí obsahovat: a.název projektu (v českém i anglickém jazyce); b.údaje o členech řešitelského týmu, nebo popis hlavních neobsazených pozic v případě, ž osoby nejsou v době podání žádosti známy; c.stručnou anotaci projektu (v českém i anglickém jazyce); d.popis vědeckého projektu v anglickém jazyce: • cíle projektu; • postupy k jejich dosažení; • předpokládané výstupy projektu; • specifikace pracoviště, na němž má být projekt řešen. e.údaje o hlavním řešiteli: identifikační údaje, životopis, maximálně pět nejvýznamnějších publikací, celkový soup případně jiné výstupy jeho vědecké práce, údaje o délce odborných stáží; f.specifikaci požadovaných finančních prostředků na první kalendářní rok projektu a rámc předpokládaných požadovaných finančních prostředcích na celé období řešení projektu; g.určení fakulty / VŠ ústavu hlavního řešitele, případně výčet fakult / VŠ ústavů, kde b realizován. 2.Děkan fakulty / ředitel VŠ ústavu doplní nejpozději do 7 dnů od ukončení příjmu návrhů p v informačním systému své stanovisko k projektu. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. V - Hodnocení návrhů projektů ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Návrhy projektů jsou hodnoceny odbornými komisemi, jejichž složení a činnost upravuje op 2.U každého návrhu projektu se hodnotí jeho celková kvalita a dále: a.jasně definovaný výzkumný záměr předkládaného projektu; b.samostatnost a nezávislost předkladatele; c.dosavadní vědecká činnost předkladatele s důrazem na excelentní výsledky a mezinárodní d.zda je návrh v souladu s dlouhodobým záměrem univerzity, koncepcí pracoviště a zda jeh slibuje vytvoření nového směru výzkumu nebo vědecké školy na univerzitě; e.zda jsou vytvořeny dobré podmínky pro vedení studentů doktorského studia; f.zda odborná úroveň řešitelského týmu a přiměřenost finančních nákladů odpovídající sta 3.Každý návrh projektu je posuzován dvěma hodnotiteli a zpravodajem z řad členů komise. 4.Komise projedná každý návrh projektu a jeho hodnocení. Následně vypracuje výsledné pořad včetně návrhu na udělení či neudělení finanční podpory. U projektů, které navrhne podpoř souhlas s výší finančních prostředků nebo doporučí jejich úpravu. Dále určí projekty, kt udělena podpora v případě uvolnění dodatečných finančních prostředků (například neuzavře žadatelem o jiný lépe hodnocený projekt). 5.Návrhy komise projednává Vědecká rada UK (dále jen „VR UK“) a mohou být konzultovány tak radou UK. 6.Projekt bude podpořen pouze se souhlasem s finanční spoluúčastí ze strany fakulty / VŠ ú děkanem fakulty / ředitelem VŠ ústavu. 7.O přidělení finančních prostředků projektu rozhoduje na základě stanoviska odborných kom rektor. V případě, že návrh na přidělení finančních prostředků nebude přijat ze strany h nebo fakulty / VŠ ústavu, může být komisí nebo VR UK doporučen k financování další dopor 8.Předkladatel se seznámí s rozhodnutím rektora, o němž obdrží oznámení elektronickou pošt rozhodnutí bude dostupné v informačním systému pro interní soutěže UK. Proti rozhodnutí podat námitku ve lhůtě 15 dní ode dne odeslání oznámení o vložení rozhodnutí do informač námitce, na základě doporučení komise, rozhoduje rektor. Rozhodnutí o námitce je konečné 9.Na udělení projektu není právní nárok. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. VI - Dohoda o řešení projektu, vyúčtování, průběžná zpráva, závěrečná zpráva a zveřejn ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Podrobnosti o řešení projektu, přidělení finančních prostředků a hospodaření s nimi jsou dohodě o přidělení finančních prostředků (dále jen „dohoda“). Dohoda je uzavíraná mezi u fakultou / VŠ ústavem a hlavním řešitelem. V případě projektů s účastí více fakult / VŠ bude další spolupracující subjekt rovněž zahrnut do této dohody, nebo bude kofinancování a využití výsledků výzkumu a vývoje ošetřeno samostatnou dohodou. V případě, že nedojde hlavního řešitele nebo fakulty / VŠ ústavu k uzavření dohody do 31. 12. roku podání proj financování ze strany UK tímto zaniká. 2.Hlavní řešitel je odpovědný za řádné čerpání a hospodárné využívání přidělených prostřed podmínek příslušného Rozhodnutí o poskytnutí institucionální podpory na dlouhodobý konce výzkumné organizace vydaného MŠMT. 3.Součástí dohody je též závazek hlavního řešitele a fakulty / VŠ ústavu: a.nakládat s předměty duševního vlastnictví i s majetkovými právy k výsledkům výzkumu a s příslušnými právními předpisy, b.předložit na vyžádání podrobné doklady k čerpání finančních prostředků orgánům fakulty nebo univerzity, c.vrátit finanční prostředky, které není možné vyčerpat ani převést do fondu účelově urč prostředků, zpět univerzitě ve stanoveném termínu, d.financovat projekt ze zdrojů fakulty / VŠ ústavu minimálně ve stejné výši, jakou v dan univerzita. e.fakulta se zavazuje vytvořit pro řešitele vhodné materiální a prostorové podmínky a ná administrativní a technickou podporu po celou dobu trvání projektu. 4.V případě závažných okolností na straně hlavního řešitele může být financování projektu dlouhou dobu přerušeno. Délka přerušení a okolnosti znovuzahájení projektu budou stanove fakultou / VŠ ústavem, univerzitou a řešitelem projektu. 5.Hlavní řešitel odevzdává každoročně průběžnou zprávu o řešení projektu a přehled vynalož prostředků, a to zvlášť prostředků přidělených univerzitou a prostředků přidělených z fa ústavů. Přehled obsahuje také rozpočet a žádost o přidělení finančních prostředků na dal rok s písemným závazkem děkana/ředitele o spolufinancování projektu. Zpráva bude zhodnoc odbornou komisí. 6.Průběžnou kontrolu nad vynakládáním finančních prostředků vykonávají fakulty / VŠ ústavy 7.V případně výjimečně úspěšného řešení je možno požádat o prodloužení financování projekt další dva roky. Nezbytnou podmínkou je to, aby hlavní řešitel podal žádost o ERC grant ( humanitních a společenských věd o jiný individuální významný zahraniční grant). Žádosti posoudí rektor po poradě s odbornou komisí a Mezinárodní radou UK. 8.Závěrečná zpráva se odevzdává do tří měsíců od ukončení projektu. Závěrečná zpráva musí celkové činnosti, seznam publikačních výstupů a celkové slovní zhodnocení výsledků. Rekt projektů informuje o dosažených výsledcích VR UK a Akademický senát UK (dále jen „AS UK“ 9.V publikacích a dalších výstupech získaných s podporou programu Primus je třeba uvést de Primus jako zdroj financování je rovněž nutné uvést v aplikaci OBD. Ve všech publikačníc třeba uvádět přesnou afiliaci autorů k univerzitě a ke konkrétní fakultě / VŠ ústavu, ja platného opatření rektora. 10Dojde-li během trvání soutěže Primus ke změně zákona č. 130/2002 Sb., v platném znění, n relevantního právního předpisu, který by měl za následek významnou změnu podmínek pro in podporu rozvoje vědy na UK, předloží rektor v dostatečném předstihu děkanům fakult / řed návrh dalšího postupu na UK. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. VII - Společná a závěrečná ustanovení ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Soutěž dle těchto zásad koordinuje prorektor pro vědeckou činnost a administrativně ji z pro vědu a výzkum rektorátu univerzity. 2.Základní informace o soutěži a jejích výsledcích, včetně zápisů z jednání komisí, se obv zveřejňují. 3.Termín vyhlášení soutěže, termín pro podávání návrhů projektů, termín zveřejnění výsledk termín zahájení realizace projektů, termíny pro podání průběžných zpráv, závěrečných zpr důležité termíny a administrativní náležitosti stanoví rektor. 4.Data zahájení a ukončení projektů, jejichž řešení započalo před vstupem těchto zásad v ú ustanoveními příslušné Dohody o řešení projektu. 5.Tyto zásady soutěže Primus byly schváleny kolegiem rektora UK dne 29. 1. 2018a nabývají 2. 2018. 6.Tímto opatřením rektora se ruší opatření rektora č. 15/2016 – Zásady soutěže Primus ze d 2016. V Praze dne 8. března 2017 .pdf ke stažení [ URL "UK-9414-version1-or_48_2018_uz.pdf"] Informace o přístupových právech k informačnímu systému budou specifikovány v OR „Vyhlášen Primus“. Do této lhůty se nezapočítává řádně doložená mateřská a rodičovská dovolená a výkon vojens případně doložitelná dlouhodobá nemoc. Ve výjimečných a zdůvodněných případech lze popis vědeckého projektu předložit v českém ja Dokládá se fulltextovým odkazem. V případě, že není možné výstup doložit elektronicky, bud jinak. Funkce hlavního řešitele je zastupitelná na omezenou dobu po dohodě s rektorem. v současnosti OR č. 24/2018