Studijní plány – SP se specializacemi ****************************************************************************************** * Studijní plány – SP se specializacemi ****************************************************************************************** Struktura studijního plánu Studijní plán studijního programu se specializacemi se člení na společnou část a specializ Z důvodů zjednodušení práce v modulu Akreditace RVH v SIS se studijní plány pro jednotlivé budou v SIS vyplňovat rozděleně: a.samostatně - společná část studijního plánu b.samostatně - specializační část studijního plánu pro jednotlivé specializace Z hlediska definice studijního plánu se specializací platí: že studijní plán je tvořen vžd specializační částí = dohromady naplňují profil absolventa, obsah SZZ i kreditový rozsah. Každá specializace má vlastní studijní plán; v případě samostatného uvádění specializační 1), je studijní plán tvořen společnou částí + specializační částí. V případě, že návrh SP studia, uvádí se studijní plán pro každou specializaci samostatně v každé formě studia. Příklad: • specializace A v prezenční formě = společná část + specializační část A – 1. stud. plán • specializace A v kombinované formě = společná část + specializační část A – 2. stud. plá • specializace B v prezenční formě = společná část + specializační část B – 3. stud. plán • specializace B v kombinované formě = společná část + specializační část B – 4. stud. plá Obecná pravidla pro tvorbu studijního plánu Pro studijní plán se specializacemi (dohromady společná a specializační část) je nutno tak pravidla pro tvorbu studijního plánu • min. 50% kreditů dohromady za PP a profilující skupiny PVP, • alespoň jeden povinně volitelný předmět vyučovaný v cizím jazyce (mgr studium) • požadavky na personální zabezpečení apod. Více viz obecné pokyny pro vytváření studijního plánu [ URL "https://www.cuni.cz/UK-9639.h Společnou část studijního plánu tvoří: povinné předměty (PP) mezi které patří: • předměty profilujícího základu (PPZ) • případně základní teoretické předměty profilujícího základu (ZT PPZ) • předměty pro přípravu závěrečné práce, • případné další (ne-profilující) povinné předměty (např. TV, cizí jazyk apod.); pozn. • předměty pro přípravu závěrečné práce mohou případně tvořit i skupinu PVP, plyne-li to studijního plánu • v odůvodněných případech mohou být ve společné části některé PP různé pro různé specia (ekvivalentní předměty), přičemž by měl být zachován jejich společný jednotící princip povinně volitelné předměty (PVP) přiřazené do jedné či více skupin, které mohou a nemusí b profilující PVP tvoří samostatnou skupinu, nebo skupiny PVP (profilující skupina); kredity za společnou část studijního plánu by měly tvořit alespoň 50 % z tzv. “určeného po nižší počet kreditů musí být odůvodněn a musí být zachován podstatný jednotící princip SP. V případě, že z objektivních důvodů nelze dodržet stanovené limity pro společnou část (pří specializační) lze postupovat následně: • využít tzv. ekvivalence (viz výše): • určením předmětů, které patří do společné části, ale jsou v různých SP různé – obvykle předměty, které mají obdobný charakter; • rčením předmětů, které svým charakterem mohou spadat jak do společné tak i do speciali (např. „jazykový seminář“ u filologických SP = stejná struktura, jiný jazyk) • zdůvodnit překročení nebo nedodržení limitu s tím, že o případné výjimce ze stávajících následně rozhodne RVH – v tom případě je nezbytné, aby společný jednotící princip SP byl konkrétně a podrobně popsaný v charakteristice SP • využít tzv. zaměření, v případě nižšího počtu kreditů, než který je stanoven pro special Specializační část studijního plánu mohou tvořit: povinné předměty • předměty profilujícího základu (PPZ) by měly tvořit významnou část PP • případně základní teoretické předměty profilujícího základu (ZT PPZ) povinně volitelné předměty, přiřazené do jedné či více skupin; • pokud tvoří specializační část pouze skupiny PVP, pak alespoň jedna musí být profilující PVP, která obsahuje pouze PPZ; kredity za specializační část studijního plánu nemohou být nižší než 25% z tzv. “určeného kreditů“ (tzn. z 90% celkového počtu): Zaměření V případě, že struktura studijního plánu vyžaduje nižší počet kreditů pro „specializaci“, využít modelu tzv. „zaměření“, pro který nejsou stanovena striktní pravidla a lze jej vytv skupiny nebo skupin PVP prostřednictvím doporučené studijní trajektorie nebo systémem rekv ekvivalentními PP; zaměření bude uvedeno jako jeden tematický okruh SZZ v dodatku k diplom K vyplnění studijních plánů v SIS: podrobný popis zaměření (název zaměření + předměty, kte vztahují) uveďte v poznámce ke studijnímu plánu Možná řešení zaměření pro případnou inspiraci (z dosavadní praxe): • "student volí předměty příslušného modulu - volba bude v souladu se SZŘ zajištěna v rámc skupiny povinně volitelných předmětů prostřednictvím prerekvizit, korekvizit, neslučitel doporučením" • "Studenti jsou vedeni pomocí prerekvizit, aby si vybírali převážně předměty ze zvoleného okruhu" • "Student si volí předměty z příslušného zvoleného zaměření. Další předměty do výše min. skupiny povinně volitelných předmětů volí z ostatních zaměření. (Předměty uvedené u jedn se mohou opakovat u dalších zaměření). ****************************************************************************************** * Státní závěrečná zkouška – pro SP se specializacemi ****************************************************************************************** Státní závěrečná zkouška (SZZ) se skládá alespoň ze dvou částí, z níž jednou je obhajoba z Část SZZ se dále může (ale nemusí) členit na tematické okruhy – viz obecné pokyny k popisu "https://www.cuni.cz/UK-9639.html#3"] . Státní zkouška u studijního plánu se specializací se skládá z: • části nebo částí, v rámci kterých se ověřují profilující znalosti nebo dovednosti získan společné části studijního plánu; • části nebo částí, nebo tematických okruhů jedné části, v rámci kterých se prověřují prof nebo dovednosti získané z předmětů specializační části studijního plánu. Společná část studijního plánu pro specializace obsahuje: • názvy všech částí SZZ, včetně obhajoby ZP, tzn. strukturu celé SZZ, která by měla být je všechny studijní plány v rámci SP se specializacemi • obsahový popis části nebo částí SZZ, které obsahově souvisí se společnou částí SZZ, příp tematických okruhů: • názvy tematických okruhů • vymezení obsahu tematických okruhů (např. uvedením studijních předmětů, na které navaz popisem obsahu apod.) • případný popis volby tematických okruhů • v případě, že znalosti, dovednosti a kompetence společné a specializační části prověřová části SZZ, pak je třeba vymezit přesně i strukturu tematických okruhů (viz níže příklad Poznámka k SZZ: pokud je to pro zpracovatele z nějakého důvodu srozumitelnější, lze SZZ v uvést pouze u specializačních studijních plánů. Je ale důležité, aby byla jednotně popsána SZZ (rozdělení na části a tematické okruhy) a byla patrny části /tematické okruhy, které s společné části studijního plánu a ke specializační části studijního plánu. Struktura SZZ společné části studijního plánu: Státní rigorózní zkouška 1.V případě požadovaného rigorózního řízení se uvádí stručný obsah ústní části SRZ. Obsah odpovídá svým zaměřením obsahu státní závěrečné nebo státní doktorské zkoušky konané na 2.Oprávnění vykonávat SRZ může být studijnímu programu uděleno v případě, že fakulta uskut oblasti vzdělávání alespoň jeden doktorský SP. 3.Státní rigorózní zkouška musí obsahovat stručný obsah, ze kterého lze posoudit souvislos závěrečnou zkouškou a příslušným doktorským SP. 4.Pokud je obsah státní rigorózní zkoušky shodný pro všechny specializace, uvádí se u spol studijního plánu. Specializační část studijního plánu obsahuje názvy a obsahový popis části nebo částí SZZ, které obsahově souvisí s příslušnou specializ případně výčet tematických okruhů, které se vztahují k dané specializaci • názvy tematických okruhů • vymezení obsahu tematických okruhů (např. uvedením studijních předmětů, na které navazuj popisem obsahu apod.) • případný popis volby tematických okruhů Struktura SZZ specializační části: Struktura SZZ společné pro společnou a specializační část studijního plánu