Povznesení ****************************************************************************************** * Triptych Jiřího Sozanského natrvalo v Karolinu ****************************************************************************************** V prostorách Křížové chodby historické budovy Univerzity Karlovy je od pátku 29. března k Povznesení, triptych malíře a sochaře Jiřího Sozanského, jehož k tvorbě inspiroval čin Jan „Jiří Sozanský patří mezi naše přední výtvarné umělce a Karolinum, národní kulturní památk nejlepší žádá,“ vysvětluje Jan Royt, prorektor Univerzity Karlovy, proč právě toto dílo se stane trvalou součástí historických prostor Karolina. Jak dále prorektor Royt uvedl, podst skutečnost, že námětem pro Povznesení se stal „palachovský motiv“. Vlastně ani výběr pro u nebyl náhodný. Zvolený prostor bezprostředně sousedí s místem, kde bylo tělo Jana Palacha vystaveno; dnes jej připomíná pamětní deska odhalená 16. ledna letošního roku. „Při chápání jeho činu jako měřítka hodnot se nedalo žít, protože vše, co člověk udělal, b byl kompromis,“ takové jsou vzpomínky Jiřího Sozanského na událost z 16. ledna 1969, která inspirací pro řadu děl. Jak dále přiznal, Palachovým činem ztratil vnitřní motivaci pokrač na Akademii výtvarných umění. A právě tehdy se seznámil s Olbramem Zoubkem, v jehož atelié posmrtnou Palachovu masku: „Zjistil jsem, že existují umělci, kteří se tlaku doby nepodvol Palachovy tváře jsem se ale tehdy nedovolil ani dotknout a nikdy by mě nenapadlo, že bych ním pracovat.“ Odlitek Palachovy tváře si proto dovolil do cyklu Povznesení zapracovat až „S otisky lidského těla jsem pracoval od počátku sedmdesátých let. Byly zárukou odstupu, k svých projektů potřeboval vnést. Figura jako stín nebo otisk není totéž jako figura, která hmotu. Je to jiný způsob vnímání reality. Tenkrát mě nenapadlo, že Turínské plátno bude mý zdrojem ještě po více než čtyřiceti letech ve vztahu k Janu Palachovi,“ zamýšlí se Jiří So 1969 rok zlomu. Ta je svědectvím tvorby vzniklé na základě Palachova činu a vychází ze spo výrazných výtvarných osobností a přátel: Jiřího Sozanského a Olbrama Zoubka. „Dílo Jiřího Sozanského, které burcuje výraznou expresivní formou, mluví moderním jazykem. současná mladá generace, v něm může nalézt obecnou rovinu lidského utrpení,“ věří Jan Royt Při slavnostním setkání, které 4. dubna u Povznesení za přítomnosti rektora Tomáše Zimy a proběhlo, se výtvarník Jiří Sozanský neubránil dojetí. Připustil, že bude dlouho vstřebáva že se jeho dílo stalo součástí historického centra české kultury a vzdělanosti. „Je pro mě sebeupálení Jana Palacha, které je pro moji generaci traumatickou a slovy nepřenosnou živo se může za jistých okolností transformovat v kvalitu duchovní povahy. To se stalo právě dn který si v lednu 1969 nikdo z nás neuměl ani představit, natož v to doufat. Děkuji všem, k procesu spolupracovali a pedagogům Univerzity Karlovy, že k této situaci vytvořili prostor pro mě není příležitostí k sebeprezentaci. Jde o mnohem víc a chci věřit, že tento pocit s všichni zúčastnění," řekl Jiří Sozanský. Fotografie ze setkání dne 4. dubna: Fotografie z instalace dne 29. března: Marcela Uhlíková, iForum [ URL "https://iforum.cuni.cz/IFORUM-435.html"] Foto: Vladimír Šigut Datum: 29. 3. 2019