Zápis ze zasedání pléna AS UK ze dne 25. dubna 2025


Zápis ke stažení zde.


Přítomní členové AS UK


1. LF

Adam Karas

Andrea Rashovska

2. LF

prof. MUDr. Jan Trka, Ph.D.

Matyáš Uvíra

3. LF

doc. MUDr. Jan Gojda, Ph.D.

prof. MUDr. Zuzana Moťovská, Ph.D.

Tereza Entlerová

Jonáš Vala

LFP

doc. MUDr. Karel Ježek, Ph.D.

MUDr. Anna Malečková, Ph.D.

Paul Lafogiannis

Adam Zdráhal

LF HK

MUDr. Tomáš Soukup, Ph.D.

Tomáš Pavelka


FaF

PharmDr. Eduard Jirkovský, Ph.D.

PhDr. Zděnka Kudláčková, Ph.D.

Mgr. Patrik Sedláček

Martina Zajícová

FF

Mgr. Jan Bičovský, Ph.D.

Mgr. Karel Šima, Ph.D.

Mgr. Richard Keračík

Jakub Gogela

PF

JUDr. Ing. Josef Staša, CSc.

JUDr. Michal Říha, Ph.D.

Bc. Jakub Čech

Pavel Linzer

PedF

PhDr. David Greger, Ph.D.

doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.

Bc. Dominika Erbeková

Mgr. Veronika Vohlídková

FTVS

PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D.

PhDr. Josef Voráček, Ph.D.

Mgr. Andrea Duchoňová

Mgr. Veronika Krause

PřF

RNDr. Radim Perlín, Ph.D.

RNDr. Roman Šolc, Ph.D.

Bc. Šimon Karban

Arnošt Polák

MFF

doc. Mgr. Cyril Brom, Ph.D.

doc. PhDr. RNDr. Josef Stráský, Ph.D.

RNDr. Andrej Farkaš

Mgr. Petr Šimůnek

FSV

PhDr. Jakub Končelík, Ph.D.

prof. PhDr. Michal Kubát, Ph.D.

Veronika Novotná

PhDr. Jan Křovák

KTF

prof. PhDr. Ing. Jan Royt, Ph.D., DrSc.

Mgr. Bc. Kateřina Šolcová, Ph.D.

Mgr. Ondřej Kříž

Jakub Sobotka

HTF

doc. ThDr. Pavla Damohorská, Th.D.

ThDr. Jaroslav Hrdlička

ThDr. Ing. Anna Müllerová


ETF

doc. Jiří Mrázek, Th.D.

Veronika Fenclová

Bc. Jan Tkáčik

FHS

Mgr. Alena Marková, Ph.D.

Ing. Petr Pavlík, Ph.D.

Bc. Adriana Niziolová

Bc. Rafael Daniel Berti

Součásti

PhDr. Mgr. Pavel Pečený, Ph.D.

PhDr. Barbora Štindlová, Ph.D.


Osoby uvedené kurzívou byly přítomné online.


Omluvení členové AS UK                                    

prof. MUDr. Robert Jech, Ph.D. (1.LF)

prof. MUDr. Tomáš Zima, DrSc., MBA (1.LF)

Leona Petlíková (2.LF)

prof. RNDr. Jan Krejsek, CSc. (LFHK)


Dále nepřítomni

prof. MUDr. Richard Škába, CSc. (2.LF)

Bc. Roman Zábrodský (HTF)

Mgr. Jan Kranát, Ph.D. (ETF)


Hosté

prof. MUDr. Milena Králíčková, Ph.D., rektorka UK

Mgr. Martin Maňásek, kvestor UK

Mgr. Petra Štanclová, kancléřka UK

MUDr. Josef Fontana, Ph.D., prorektor pro strategickou spolupráci a rozvoj

Mgr. et Mgr. Věra Jourová, prorektorka pro rozvoj lidských zdrojů a nové technologie

prof. PhDr. Ladislav Krištoufek, Ph.D., prorektor pro vědeckou a tvůrčí činnost

prof. JUDr. Jan Kuklík, DrSc., prorektor pro akademické kvalifikace

prof. RNDr. Markéta Martínková, Ph.D., prorektorka pro studijní záležitosti

doc. MUDr. Jan Polák, Ph.D., MBA, prorektor pro koncepci a kvalitu vzdělávání

prof. RNDr. Tomáš Skopal, Ph.D., prorektor pro informační technologie

doc. RNDr. Martin Vlach, Ph.D., prorektor pro vnější vztahy

prof. PhDr. Eva Voldřichová Beránková, Ph.D., prorektorka pro zahraniční záležitosti

Mgr. et Mgr. David Hurný, člen KR pro rozvoj pedagogických kompetencí AP

prof. PhDr. Lenka Rovná, CSc., členka KR pro 4EU+

Ing. Lenka Henebergová, členka KR pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj

PhDr. Kateřina Šámalová, Ph.D., ombudsmanka UK

Mgr. Jitka Baťková, MBA, výkonná ředitelka RUK

prof. Ing. František Zahálka, Ph.D., FTVS, delegát UK v RVŠ

Bc. Marek Boňko, FSV, delegát UK v SKRVŠ

Amáta Vohradská, tajemnice AS UK

Jan Jirmus, tajemník Legislativní komise AS UK


Prezenční listina hostů je uvedena na konci zápisu (Příloha č. 1)

1. Zahájení a informace od předsednictva AS UK

JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, v 10:00 hod. přivítal přítomné členy AS UK i hosty. Zasedání se konalo v Modré posluchárně (Celetná 20).


Informoval, že původní bod 5.b „Změna pravidel pro přiznávání stipendií na 3.LF UK“ bude z programu vypuštěn, jelikož Legislativní komise AS UK přerušila projednávání tohoto vnitřního předpisu.


Informoval, že předsednictvo obdrželo návrh J. M. paní rektorky na zařazení nového bodu č. 3 s názvem „Návrh na zrušení výběrových řízení na pozice akademických pracovníků na KTF UK“.


Předseda AS UK rovněž informoval o obdržených dopisech z Katolické teologické fakulty (KTF), které se týkaly organizace voleb. V této souvislosti připomněl také zprávy delegátů AS UK ve výběrových komisích.


Program zasedání AS UK

Předsednictvo AS UK navrhlo program zasedání AS UK. Program byl rozeslán členům AS UK a zveřejněn na internetových stránkách senátu.


1. Zahájení a informace od předsednictva AS UK

2. Kontrola a schválení zápisu ze zasedání AS UK konaného dne 21. března 2025

3. Návrh na zrušení výběrových řízení na pozice akademických pracovníků na KTF UK

4. Vystoupení J. M. paní rektorky

5. Vyhlášení volby kandidáta na funkci rektora UK

6. Vnitřní předpisy fakult

7. Rozpis příspěvků a dotací na UK pro rok 2025

8. Návrh provozního a kapitálového rozpočtu UK na rok 2025 a střednědobého výhledu UK na roky 2026 a 2027

9. Závěrečná zpráva z oblasti výkonu činností univerzitní ombudsmanky a tzv. kontaktních osob (ombudsosob) na fakultách a součástech UK za rok 2024

10. Právní jednání

11. Informace z pracovních komisí

12. Informace z Rady vysokých škol

13. Různé


Návrh usnesení:

AS UK schvaluje program zasedání.

Hlasování: pro 51, proti 1, zdrželo se 0

Schváleno

Hlasování o tajném hlasování

Pro 49, proti 1, zdrželo se 2

Schváleno

Hlasování o použití hlasovátek dle čl. 9 odst. 8 JŘ AS UK

Pro 51, proti 0, zdrželo se 1

Schváleno

Ustanovení komise pro tajné hlasování

Navrženi byli: Mgr. Karel Šima, Ph.D. (FF), Bc. Šimon Karban (PřF), Mgr. Patrik Sedláček (FaF)


Hlasování o komisi pro tajné hlasování

Pro 51, proti 0, zdrželo se 3

Schváleno

Předsedou komise pro tajné hlasování byl zvolen: Mgr. Karel Šima, Ph.D. (FF).


Dr. Farkaš, který informoval o aktuální činnosti předsednictva. Uvedl, že byli nominováni zástupci do výběrových komisí na pozice vedoucích odborů. Všechny související materiály byly uloženy do MS Teams, kde jsou členům AS UK k dispozici.


Dr. Farkaš dále upozornil na žádost, která byla adresována předsednictvu ve věci pověřenkyně pro ochranu osobních údajů. V této souvislosti důrazně apeloval na všechny přítomné, aby dbali na zásady ochrany osobních údajů a nesdíleli informace, které sdíleny být nemají.


V oblasti rozpočtu konstatoval, že v letošním roce se očekává zvýšený počet plenárních zasedání. Z tohoto důvodu předsednictvo požádalo pana kvestora o úpravu rozpočtu a povolení přečerpání. Pan kvestor této žádosti vyhověl a přislíbil potřebnou rozpočtovou flexibilitu.


V rámci agendy předsednictva AS UK dále dr. Farkaš uvedl, že předsednictvo bylo kontaktováno Policií České republiky. V této záležitosti podával vysvětlení jménem předsednictva osobně.


Závěrem připomněl, že v návaznosti na výše zmíněné dopisy z KTF UK, týkající se organizace voleb, přijalo předsednictvo na svém minulém jednání usnesení, kterým vyzvalo děkana fakulty, aby se zdržel určitých kroků v této věci.


Návrh usnesení:

AS UK bere na vědomí informace od Předsednictva AS UK.

Schváleno tichým souhlasem

2. Kontrola a schválení zápisu ze zasedání AS UK konaného dne 21. března 2025

Amáta Vohradská, tajemnice AS UK, informovala o tom, že k návrhu zápisu ze zasedání AS UK nebyla doručena žádná připomínka.

Návrh usnesení:

AS UK schvaluje zápis ze zasedání AS UK konaného dne 21. března 2025.

Hlasování: pro 55, proti 0, zdrželo se 0

Schváleno

3. Návrh na zrušení výběrových řízení na pozice akademických pracovníků na KTF UK

JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, uvedl tento bod a předal slovo J. M. paní rektorce.


J. M. paní rektorka zahájila své vystoupení konstatováním, že situace na KTF UK je krajní a jako rektorka ji nemůže ponechat bez reakce. Uvedla, že tento bod programu je reakcí na sérii výběrových řízení, která byla na KTF UK nedávno vypsána. Spolu s paní kancléřkou předchozího dne předaly předsednictvu AS UK dokument, který shrnuje podrobnosti této záležitosti. Podle rektorky se jedná o šest konkrétních výběrových řízení, která byla dle jejího názoru vypsána účelově, a to tak, aby nástup nových pracovníků na fakultu proběhl ještě před konáním voleb do Akademického senátu KTF UK.


J. M. paní rektorka dále zdůraznila, že její návrh na zrušení těchto výběrových řízení vychází ze zákonného zmocnění, konkrétně z § 9 odst. 1 písm. j) zákona o vysokých školách. Dále se opírá i o čl. 31 odst. 1 Jednacího řádu AS UK. V této souvislosti vyzvala senátory a senátorky AS UK, aby rozhodli hlasováním o zrušení těchto výběrových řízení.


Podle jejích slov je skutečnost, že nástup nových akademických pracovníků byl plánován těsně před termínem voleb, z pohledu rektorátu jasným signálem účelového jednání, jehož dopadem by bylo významné rozšíření elektorátu právě před volbami do AS KTF UK. Uvedená výběrová řízení jsou podle ní účelová rovněž z hlediska své formulace – konkrétní požadavky v nich formulované jsou natolik specifické, že lze důvodně předpokládat jejich cílenost. Tuto situaci rektorka označila za velmi politováníhodnou.


Vyjádřila se také k osobnímu jednání s děkanem KTF UK, který byl přítomen na jednání. Uvedla, že se s ním snaží komunikovat otevřeně, a zmínila, že z její strany již bylo učiněno mnoho kroků – jak při osobních setkáních, tak i v rámci písemné komunikace. Připomněla rovněž, že děkan KTF byl rozhodnutím rektorky odvolán, avšak následně podal žalobu, v důsledku čehož soud zatím nerozhodl ve věci meritorně, ale pouze posunul účinnost odvolání, čímž se děkan dočasně vrátil do funkce.


Po návratu děkana na fakultu jej rektorka vyzvala k umírněnosti v jeho postupu, včetně apelu, aby nástup nových pracovníků byl realizován až po konání voleb. Tento požadavek rektorka opětovně zdůraznila, neboť považuje nástup pracovníků bezprostředně před volbami za zjevně účelový.


Rozprava

Proděkan KTF doc. Prázný se obrátil na J. M. paní rektorku s žádostí, aby ocitovala plné znění ustanovení právního předpisu, o který svůj návrh opírá, a případně uvedla konkrétní normu, která je podle jejího názoru v rozporu s autonomním rozhodnutím fakulty. Upozornil na to, že návrh by neměl být založen pouze na subjektivním dojmu či pocitu, ale na pozitivním právním základě.


V reakci na tuto výzvu vystoupila paní kancléřka Štanclová, která uvedla, že rektorát považuje předmětná výběrová řízení za rozporná se zákoníkem práce.


J. M. paní rektorka následně upřesnila, že ve své žádosti adresované předsedovi AS UK, JUDr. Stašovi, výslovně odkázala na § 9 odst. 1 písm. j) zákona o vysokých školách, jakož i na čl. 31 odst. 1 Jednacího řádu AS UK, jejichž znění ocitovala. Upozornila, že vypsání několika výběrových řízení bezprostředně před volbami do AS KTF UK považuje za zjevně účelové. Vyzvala, aby děkan fakulty stanovil nástup nových pracovníků až po volbách, čímž by se předešlo spekulacím o možném ovlivnění elektorátu.


V rozpravě dále vystoupil Bc. Čech, který rektorku doplnil s argumentem, že jednání pana děkana je v rozporu nejen s principem férových a regulérních voleb, ale i s ideou akademické samosprávy. Předložil dotaz na děkana KTF, zda mu není trapné, jak okatě účelově byla výběrová řízení vypsána. Citoval konkrétní pasáže inzerovaných pozic, kde se např. požaduje, aby uchazeč byl „současný nebo bývalý vedoucí pracovník diecéze římskokatolické církve pověřený péčí o její management a ekonomii, zároveň současný nebo bývalý vedoucí pracovník České biskupské konference, a zároveň současný nebo bývalý vedoucí pracovník charity.“ Podle Čecha se z formulací jasně podává, že výběrová řízení byla „ušita na míru“ konkrétním osobám, čímž se zároveň de facto potvrdila jejich účelovost. V druhé části svého vystoupení se dotázal děkana, proč přehodnotil své původní stanovisko, kdy na návrh svého odvolání reagoval s pokorou a slíbil, že jej bude respektovat.


Pan děkan KTF UK ve své odpovědi uvedl, že výběrová řízení souvisejí s přípravou nového studijního programu zaměřeného na management církevních a neziskových organizací. O potřebě nových kvalifikovaných pracovníků se dle jeho slov jedná již přibližně dva roky. Zmíněné pozice mají sloužit k zajištění výuky a akreditačních požadavků. Odmítl, že by šlo o účelové jednání. K druhé otázce doplnil, že jeho pojetí pokory spočívá v uznání reality a činění kroků, které považuje za spravedlivé. Zdůraznil, že nepopírá rozhodnutí soudu, ale považuje za legitimní, aby činil další kroky po důkladném rozmyšlení.


J. M. paní rektorka reagovala kriticky s tím, že ze strany KTF nevidí širší strategii rozvoje studijních programů. Konstatovala, že fakulta nereagovala ani na výzvy k podpoře malých studijních programů a obdobně tomu bylo i v rámci programů podporovaných z ESP. Podle jejích slov fakulta prezentuje nový program, který však není zasazen do koncepčního rámce.


Dr. Šolcová hájila děkana KTF a připomněla, že od jeho uvedení do funkce čelí značnému tlaku. Uvedla, že děkan usiluje o personální i ekonomickou stabilizaci fakulty a o zachování její specifické identity. Kritizovala, že pokud bude návrhu paní rektorky vyhověno, dojde k dalšímu zhoršení situace na fakultě, která je už tak velmi složitá.



Senátor Gogela poukázal na to, že problematika KTF UK se opakovaně vrací na jednání pléna. Hovořil o personálním rozkladu fakulty a o chybějícím externím financování. S nadsázkou připomněl historický případ Caligulova jmenování koně senátorem a dodal, že i na KTF dochází k situacím, které zpochybňují vážnost akademického prostředí. V této souvislosti konstatoval, že je třeba vážně uvažovat o změně legislativního rámce, neboť stávající systém selhává.


Dr. Říha poděkoval za návrh i za rozpravu a otevřel otázku důvodů spěšnosti při vyhlašování výběrových řízení. Upozornil, že se jedná o úvazky ve výši 0,1, které neovlivní udržitelnost akreditací, a proto nerozumí tomu, proč nemohou být nástupy realizovány až po volbách. Děkan KTF na tuto otázku reagoval, že úvazky mají umožnit nástup mladých pracovníků, kteří zajistí kontinuitu výuky. Přijetí před prázdninami podle něj umožní připravit výukové materiály a začlenit se do prostředí fakulty. Přiznal, že v minulosti váhal s nástupy a že tento odklad se ukázal jako chyba. Dr. Říha se v doplňující otázce zeptal, zda je možné připravit sylabus nikoliv za čtyři, ale za tři měsíce. Pan děkan odpověděl, že pokud je sylabus již předpřipraven, pak je to reálně možné.


V následné reakci Bc. Čech konstatoval, že z vyjádření děkana vyplývá, že jej formulace výběrových řízení nezahanbují. Zdůraznil, že pokud mají výběrová řízení skutečně sloužit k přípravě nového studijního programu, mělo by jít o snahu najít nejlepší kandidáty, nikoliv formulovat podmínky tak specificky, že zúží výběr na jedinou osobu. Podle něj harmonogram i specifikace výběrových řízení svědčí o jejich účelovosti.


Dr. Bičovský vyjádřil přesvědčení, že další debata k tomuto bodu již postrádá smysl, neboť účelovost je podle něj zjevná. Navrhl proto ukončit rozpravu.


Dr. Šolc vyjádřil podporu návrhu rektorky. Upozornil, že problémy na KTF nejsou systémovým selháním samosprávy jako takové, ale dlouhodobým specifikem samotné fakulty. Citoval usnesení AS KTF UK ze dne 23. dubna, které vyzývá děkana, aby výběrová řízení probíhala v souladu s příslušným řádem a aby se zdržel kroků, které by mohly vést ke zpochybnění platnosti nadcházejících voleb.


Proděkan doc. Prázný v závěru rozpravy opětovně vyjádřil pochybnosti nad právním rámcem návrhu. Zdůraznil, že se dosud neobjevila konkrétní právní norma, která by byla výslovně porušena, a varoval před tím, aby se rozprava neřídila dojmy a vnějšími postoji, které mohou být vůči fakultě či jejímu vedení zaujaté. Podle něj J. M. paní rektorka zasahuje do dění na fakultě ve větší míře, než je vhodné.


J. M. paní rektorka ve své závěrečné reakci odmítla nařčení ze zaujatosti. Uvedla, že od počátku svého mandátu aktivně a systematicky nabízí pomoc menším fakultám, zejména teologickým, a to jak v oblasti sdílených služeb (např. právní agenda, veřejné zakázky), tak i ve formě ekonomické podpory v rámci principů rozdělování příspěvků a dotací. Zdůraznila, že vždy dbá na respektování autonomie fakult a že její kroky rozhodně nesměřují k nátlaku.


V neposlední řadě vystoupil Mgr. Linzer, který vyjádřil politování nad celou situací a označil jednání děkana KTF za zjevně účelové. Uvedl, že situaci by zcela vyřešilo, kdyby děkan stanovil nástupní termíny nových pracovníků až po volbách do AS KTF UK. Podle něj děkan nezdůvodnil věrohodně, proč tento krok nemohl učinit, a záměr je podle něj zcela zřejmý.


Dále pokračovala rozprava rovněž nad souvisejícími tématy, která se týkala především vztahu Katolické teologické fakulty UK k vedení univerzity, respektive k Univerzitě Karlově jako celku. Diskutována byla rovněž otázka zachování akademické samosprávy fakult, význam a dopady termínů nástupu osob přijatých v rámci probíhajících výběrových řízení na KTF UK ve vztahu k datu plánovaných voleb do Akademického senátu KTF UK, jakož i obecné principy správy vnitřních záležitostí na KTF UK. Dalším předmětem debaty byla samotná opodstatněnost vypsaných výběrových řízení.

V rámci rozpravy opět zazněly již dříve uplatněné argumenty ze strany vedení KTF UK i ostatních přítomných senátorů a senátorek. Několik členů AS UK se opakovaně vyslovilo pro ukončení diskuse k tomuto bodu programu, s odkazem na skutečnost, že podstatné skutečnosti již byly důkladně probrány a postoje jednotlivých stran zřetelně vyjádřeny.

Proděkan KTF UK doc. Prázný v této fázi jednání znovu vystoupil a upozornil, že pokud návrh na zrušení výběrových řízení bude schválen, vedení fakulty zvažuje obrátit se na soudní orgány.

V pořadí řečníků v rozpravě dále vystoupili: Bc. Karban (PřF), dr. Štauberová (AS KTF), Karas (1.LF), doc. Brož (děkan KTF), dr. Farkaš (MFF), Mgr. Kříž (KTF), J. M. paní rektorka, Bc. Černá, (AS KTF UK), doc. Prázný (proděkan KTF), dr. Perlín (PřF), dr. Šolc (PřF), dr. Říha (PF), dr. Greger (PedF) a dr. Pavlík (FHS).


Návrh usnesení:

AS UK na návrh J. M. paní rektorky podle § 9 odst. 1 písm. j) zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a čl. 31 Jednacího řádu AS UK ruší následující výběrová řízení vyhlášená děkanem KTF UK k obsazení pracovních míst akademických pracovníků na KTF UK

1. docent/docentka (AP3) – akademický pracovník, obor a zaměření: teorie práva, kanonické právo, vypsáno dne 28. 3. 2025;

2. docent/docentka (AP3) – akademický pracovník, obor a zaměření: dějiny evropské kultury, vztahy mezi estetikou a etikou, vypsáno dne 28. 3. 2025;

3. odborný asistent/odborná asistentka (AP2) – akademický pracovník, obor a zaměření: latinský jazyk, křesťanská latinská literatura, vypsáno dne 28. 3. 2025;

4. lektor/lektorka (L2) – akademický pracovník, obor a zaměření: management církevních organizací a teologie církevního společenství, vypsáno dne 28. 3. 2025;

5. odborný asistent/odborná asistentka (AP2) – akademický pracovník, obor a zaměření: bioetika, morální teologie, vypsáno dne 9. 4. 2025;

6. asistent/asistentka (AP1) – akademický pracovník, obor a zaměření: dogmatická teologie, vypsáno dne 9. 4. 2025.

Tajné hlasování: pro 52 pro, proti 4, zdrželo se 3

Schváleno

4. Vystoupení J. M. paní rektorky

JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, uvedl tento bod a předal slovo J. M. paní rektorce.


Rozpočet, ekonomika, zákony

J. M. paní rektorka zmínila novelu zákona o vysokých školách, přičemž upozornila na probíhající proces výběru předsedy Rady NKÚ a nominace členů a členek této rady. Dále informovala o přípravě nového zákona o vědě, který je v současné době projednáván v podvýboru PSP ČR. Dne 4. dubna 2025 proběhlo v rámci konventu jednání ministra školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláše Beka v Senátu PS ČR, jehož hlavním tématem byl právě připravovaný zákon.


J. M. paní rektorka dále sdělila, že Česká konference rektorů a Rada vysokých škol se účastní práce pracovní skupiny Úřadu vlády ČR, která se zabývá otázkou kontraktového financování vysokých škol.


Z jednání ČKR, které se konalo dne 3. dubna 2025 v Ostravě, paní rektorka předala informaci, že zástupci sekce 3 Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy oznámili záměr navrhnout v rámci vnitroresortní debaty navýšení příspěvku na vzdělávání pro veřejné vysoké školy na rok 2026 o 6 miliard korun. V následujících dvou letech se uvažuje o dalším navýšení o 5 miliard korun ročně. Úpravy pravidel pro rozdělování příspěvků a dotací však zatím zmíněny nebyly. Bylo upozorněno na nutnost sledovat vývoj počtu zapsaných studentů v roce 2025, aby nedošlo k poklesu oproti roku 2024, s výjimkou studijních programů podpořených z projektů typu P a F.


Ministerstvo plánuje semináře zaměřené na změny vyplývající z novely zákona, z nichž mnohé již byly spuštěny. Na Univerzitě Karlově jsou k těmto změnám poskytovány informace prostřednictvím OSZS, a to jak v oblasti pregraduálního, tak i doktorského studia. Změny se týkají mimo jiné také oblasti nostrifikací.


V přípravě je rovněž nový program na podporu strategického řízení vysokých škol, který by měl obsahovat menší počet strategických cílů. Ve druhé polovině roku 2025 je plánováno hodnocení velkých výzkumných infrastruktur.


Personální změny

J. M. paní rektorka sdělila, že s účinností od 1. května 2025 bude agendou vnějších vztahů pověřena paní prorektorka Věra Jourová a vedením Odboru vnějších vztahů (OVV) bude pověřen Mgr. Miroslav Čermák. Dále informovala, že s panem prorektorem Petrem Fontanou dospěla k dohodě o ukončení jeho působení v rámci kolegia rektorky na pozici prorektora pro strategii a rozvoj ke konci května letošního roku.


HR

V rámci agendy HR byly poskytnuty informace o probíhajících výběrových řízeních na pozice v rámci EPMO, BO, CPPT a na pozici tiskového mluvčího, resp. vedoucího oddělení komunikace. Zároveň byly předány informace o ukončení pracovního poměru s vedoucími odborů v rámci Rektorátu Univerzity Karlovy, konkrétně OVV a OPP.


Strategický záměr

J. M. paní rektorka informovala o rozeslání prvního úvodního návrhu strategických priorit Strategického záměru Univerzity Karlovy pro období 2026–2030 k připomínkám. Přítomné požádala o zaslání připomínek nejpozději do 12. května 2025.


Ostatní

J. M. paní rektorka zároveň pozvala přítomné na tradiční Zahradní slavnost Univerzity Karlovy, která se uskuteční dne 23. června 2025 od 18.00 hodin v zahradách Senátu Parlamentu České republiky.


V oblasti podpory studijního zázemí J. M. paní rektorka oznámila otevření nových studoven s prodlouženou otevírací dobou – nově na Evangelické teologické fakultě a na 1. lékařské fakultě, přičemž nadále fungují také studovny na Právnické fakultě a v centru Krystal.

Rozprava

Dr. Farkaš zmínil, že ho zaujala zmínka o potřebě sledování počtů zapsaných studentů v porovnání s rokem 2024. Upozornil, že v případě doktorských studijních programů je však trend opačný a reforma směřuje ke snižování stavů. Vznesl dotaz, jaký vzkaz tímto krokem MŠMT vlastně vysílá.


J. M. paní rektorka reagovala s tím, že aktuálně je sledováno udržení celkového počtu zapsaných studentů a že tato čísla se berou v souhrnu. Uvnitř univerzity přitom existují fakulty, které samy usilují o navýšení počtů studentů. Vyjádřila přesvědčení, že i přes pokles počtu doktorandů dojde k vyrovnání díky pregraduálním programům, a proto tuto situaci nepovažuje za ohrožující.


Pan kvestor doplnil, že se počítá celkový počet studentů, a to jak v prezenční, tak i kombinované formě studia. Upozornil, že tlak ministerstva směřuje ke snižování počtu doktorandů právě v prezenční formě, a že kombinovanou formou lze tento pokles částečně kompenzovat.


Dr. Farkaš následně vznesl otázku ohledně připravovaného programu na podporu strategického řízení vysokých škol. Zajímalo jej, zda omezený záběr tohoto programu bude znamenat i menší finanční objem určený pro univerzitu, zejména v oblasti doktorského studia.


J. M. paní rektorka odpověděla, že pokud jde o objem finančních prostředků, očekává se zachování alespoň stejné výše jako doposud, včetně prostředků, které dosud směřovaly do decentralizovaných CRP. Naopak se očekává spíše nárůst, nicméně jednání stále probíhají a zatím neexistuje žádné oficiální písemné zadání. Dělení prostředků by však mělo probíhat podle obdobných pravidel jako dosud.


Dr. Farkaš rovněž upozornil, že výběrová řízení na pozice v rámci EPMO a Bezpečnostního odboru již proběhla.


Pan kvestor potvrdil, že ve výběrovém řízení na EPMO zvítězil pan Ing. Moser, který v současnosti působí jako pověřený vedoucí. V případě Bezpečnostního odboru byl vybrán Mgr. Barták, který přichází mimo Univerzitu Karlovu a nastoupí do funkce k 1. srpnu 2025.


Dr. Farkaš se následně dotázal na důvod ukončení spolupráce s panem prorektorem Fontanou.


J. M. paní rektorka uvedla, že důvodem nebylo žádné konkrétní pochybení ani osobní konflikt, nýbrž vzájemná dohoda, která by mohla přinést nový impulz.


Na to navázal senátor Linzer s doplňujícím dotazem, proč je zapotřebí nový impulz, pokud vše funguje dobře, a co si pod tímto impulzem konkrétně představit. J. M. paní rektorka zdůraznila, že dohoda byla skutečně vzájemná a že se jedná o velmi náročnou agendu, která nyní potřebuje nový pohled. To bylo dle jejích slov plně řečeno ve veřejném vyjádření.


Pan prorektor Fontana následně vystoupil s potvrzením, že se s paní rektorkou dohodli na tom, že současná agenda vyžaduje jiný přístup a že je vhodné, aby ji převzal nový člověk.


Senátor Linzer uvedl, že necítí, že by jeho otázky byly zcela zodpovězeny. Vznesl dotaz, kdo inicioval tuto dohodu a proč je nový pohled nezbytný, zvláště když zatím nebyl oznámen přímý nástupce. Upozornil, že taková situace by mohla ohrozit samotné řízení agendy.


J. M. paní rektorka odpověděla, že impuls ke změně vzešel od ní a že plán na pokračování agendy existuje, přičemž komunikace o nástupci již probíhá.


Dr. Perlín reagoval s tím, že rozumí vyjádření paní rektorky, nicméně poukázal na obecnou praxi, že v případech ukončení spolupráce se v oficiálních prohlášeních často uvádějí neutrální či pochvalné formulace, i když skutečné důvody mohou být jiné. Vyjádřil přání, aby bylo respektováno statusu quo bez hledání spekulací.


J. M. paní rektorka na to uvedla, že nikdo nemůže zpochybnit pracovitost a důslednost kolegy Fontany v jeho práci.


Prof. Trka uvedl, že odchod pana prorektora Fontany z funkce považuje za částečné řešení určité situace. Vyjádřil však nesouhlas s tím, že se o této změně dozvěděl z médií, a nikoli oficiální cestou. Informaci nenašel ani na webu univerzity a považuje to za nedůstojné. Dotázal se rovněž, zda pan prorektor Fontana odchází z vedení univerzity zcela, nebo pouze dochází k přesunu na jinou pozici.


J. M. paní rektorka uznala chybu v komunikaci a vysvětlila, že oznámení o změně rozeslala během předposledního dne velikonočních svátků, přičemž opomněla zajistit zveřejnění na webu univerzity. Potvrdila, že pan prorektor Fontana skutečně ukončí své působení ve vedení univerzity a nebude nadále členem kolegia rektorky. Zároveň uvedla, že by uvítala jeho spolupráci při dokončování některých projektů, například v rámci příprav Principů či Strategického záměru.


Dr. Farkaš se znovu vyjádřil k otázce odpovědnosti za činnost pana prorektora Fontany a uvedl, že pod jeho odborem došlo k významným pochybením, včetně zásadní chyby při kontrole hospodaření. Vznesl dále otázku, zda část agendy pana prorektora Fontany přechází na paní prorektorku Jourovou, zejména s ohledem na její univerzálnější roli, a jak bude zajištěna kontinuita vyjednávání s Evropskou komisí.


J. M. paní rektorka uvedla, že strategický záměr je tvořen v rámci širší pracovní skupiny a že je běžné, že se na něm podílejí i osoby, které dříve danou agendu vedly. Potvrdila, že pan prorektor Fontana nebude pokračovat ve vedení univerzity, ale některé dílčí úkoly s ním mohou být konzultovány. Zmínila, že evropské zdroje jsou v gesci více členů vedení, včetně ní samotné, kvestora a budoucího prorektora, a že žádný člověk není jediným kanálem komunikace.


Mgr. Šimůnek otevřel téma kontroly hospodaření a sdělil, že v minulosti požadoval spolu s kontrolní skupinou informace o příjmech pana Slámy. Na některé otázky odpověď nedostal, a proto senátor Farkaš podal žádost podle zákona č. 106/1999 Sb. Následně obdrželi podklady s přehledem odměn celého kolegia rektorky, přičemž z časových souvislostí bylo možné identifikovat konkrétní osoby. Upozornil na nesrovnalosti, například chybějící odměnu pana Slámy za prosinec 2023. Dále porovnával data z více tabulek a zjistil odlišnosti v údajích o mzdách. Vznesl dotaz, jaké údaje univerzita tedy skutečně posílá na instituce jako finanční úřad nebo ČSSZ, a která z předložených čísel jsou pravdivá.


J. M. paní rektorka reagovala, že univerzita řeší velké množství žádostí podle zákona č. 106/1999 Sb. a že příslušní pracovníci jsou těmito žádostmi zahlceni. Přislíbila, že společně s kvestorem podnikne kroky ke zlepšení tohoto stavu. Sama tyto údaje nezpracovává a není schopna zodpovědět podrobné dotazy, protože má na starosti zásadní agendu univerzity. Připustila, že dochází k chybám, například v přepočtech, ale nikoli úmyslně.


Pan kvestor doplnil, že odpovědi na žádosti velmi závisí na přesném znění dotazu. Potvrdil, že mezi jednotlivými žádostmi byly odlišnosti a že stanoviska ÚOOÚ ovlivnila, jaké informace mohou být zveřejňovány. Upozornil, že v prosinci 2023 pan Sláma již nebyl členem kolegia rektorky, což se promítlo i v údajích.


Dr. Greger poděkoval všem, kteří se věnují kontrole a analýze údajů, a zdůraznil, že i přes nepříjemnosti univerzita směřuje kupředu. Vyjádřil přání, aby se údaje o odměňování začaly zveřejňovat pravidelně. Připojil se k výhradám vůči formě zveřejnění informace o odchodu pana prorektora Fontany z médií a dotázal se, zda J. M. paní rektorka plánuje do konce funkčního období další personální změny.


J. M. paní rektorka uznala, že nedostatečné zveřejnění změny bylo jejím pochybením, a zopakovala, že informaci měla předat i OVV. Současně potvrdila, že v tuto chvíli žádné další personální změny v kolegiu rektorky neplánuje. Dále sdělila, že na Ekonomické komisi AS UK byla dohodnuta pravidelná periodická publikace údajů o odměňování.


Dr. Farkaš se na závěr vrátil k problematice datové základny. Uvedl, že paní rektorka ve své kandidatuře uváděla důraz na řízení univerzity na základě dat, a proto považuje za alarmující, pokud na tři stejné dotazy přicházejí tři odlišné odpovědi. Upozornil, že mzdová agenda je klíčovou součástí řízení instituce.


J. M. paní rektorka odpověděla, že otázka správného vyhodnocování osobních údajů je složitá a často vyžaduje konzultace s ÚOOÚ. Připustila, že správa dat je dlouhodobým slabým místem univerzity, i když v oblasti studijní agendy došlo k výraznému pokroku. V oblasti ekonomiky však univerzitu stále brzdí nejednotná metodika napříč fakultami, což komplikuje zpracování a odpovědi na žádosti.


Na závěr vystoupila paní prorektorka Jourová, která v reakci na dotaz pana Farkaše prohlásila, že z titulu své předchozí funkce nesmí vykonávat žádnou činnost, která by zahrnovala lobbying vůči Evropské komisi. Uvedla, že nemůže ani nechce přebírat agendu vyjednávání s EK po panu prorektorovi Fontanovi, neboť jde o velmi náročné portfolio. Potvrdila však, že převezme agendu po kolegovi Vlachovi a na tuto spolupráci se těší.


Návrh usnesení:

AS UK bere na vědomí informace od J. M. paní rektorky.

Schváleno tichým souhlasem

5. Vyhlášení volby kandidáta na funkci rektora UK

JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, uvedl tento bod a informoval o harmonogramu, které navrhlo předsednictvo AS UK.


Návrh usnesení:

AS UK vyhlásil volbu kandidáta na funkci rektora Univerzity Karlovy a schválil harmonogram volby:

lhůta pro podávání návrhů na kandidáta    středa 1. října 2025, do 18:00 hod.,

představování kandidátů                             pátek 24. října 2025 a

volba kandidáta                                           pátek 31. října 2025;

v případě neúspěšné volby:

lhůta pro podávání návrhů na kandidáta    pátek 14. listopadu 2025 do 18:00 hod.,

představování kandidátů                             pátek 21. listopadu 2025 a

volba kandidáta                                           pátek 28. listopadu 2025;

a zmocnil předsedu AS UK, aby o této skutečnosti písemně informoval děkany a předsedy akademických senátů fakult UK, ředitele součástí UK, a zároveň je požádal, aby v tomto smyslu informovali členy akademické obce UK.

Hlasování: pro 50, proti 0, zdrželo se 0

Schváleno

6. Vnitřní předpisy fakult a dalších součástí

Tento bod uvedl dr. Michal Říha, předseda Legislativní komise AS UK, a představil došlé návrhy fakultních vnitřních předpisů. Materiály byly řádně zveřejněny ve veřejné části webu AS UK. J. M. paní rektorka předložila k došlým návrhům kladné stanovisko.

6.a. Změna Organizačního řádu CERGE

Dr. Michal Říha, předseda Legislativní komise AS UK, uvedl, že Legislativní komise AS UK vyjádřila k předloženému návrhu souhlasné stanovisko.

Návrh usnesení:

AS UK schvaluje návrh změny Organizačního řádu CERGE.

Hlasování: pro 45, proti 0, zdrželo se 0

Schváleno

6.b. Druhá novela Jednacího řádu LFP UK

Dr. Michal Říha, předseda Legislativní komise AS UK, uvedl, že Legislativní komise AS UK vyjádřila k předloženému návrhu souhlasné stanovisko.

Návrh usnesení:

AS UK schvaluje návrh Druhé novely Jednacího řádu LFP UK.

Hlasování: pro 46, proti 0, zdrželo se 0

Schváleno

7. Rozpis příspěvků a dotací na UK pro rok 2025

JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, uvedl tento bod a předal slovo Mgr. Martinu Maňáskovi, kvestorovi UK, k představení předloženého materiálu.


Pan kvestor uvedl, že rozpis příspěvků a dotací na Univerzitě Karlově pro rok 2025 byl zpracován standardním způsobem na základě již dříve schválených principů pro rozdělování těchto prostředků. Tyto principy byly projednány a schváleny Akademickým senátem UK v červnu předchozího roku.


Pan kvestor dále sdělil, že na základě těchto principů, a rovněž v návaznosti na podklady a informace poskytnuté Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, byl připraven konkrétní rozpis. Materiál byl následně rozeslán k připomínkování tajemníkům jednotlivých fakult Univerzity Karlovy.


Doc. Brom, předseda Ekonomické komise, seznámil členy AS UK se stanoviskem Ekonomické komise AS UK, která doporučila k předloženému materiálu vyjádřit kladné stanovisko.


Rozprava

Dr. Farkaš upozornil na skutečnost, že rektorát jako centrum Univerzity Karlovy získá v důsledku nárůstu prostředků přibližně o 50 milionů Kč více než v předchozím roce. Vznesl dotaz, jakým způsobem budou tyto dodatečné finanční prostředky využity.


Pan kvestor v odpovědi uvedl, že z tohoto navýšení bude částka 10 milionů Kč alokována ÚVT, kde budou finance využity na podporu činností navazujících na pořízení technologií a vybavení v rámci projektů financovaných z Národního plánu obnovy. Další prostředky budou směřovány na EPMO, kde budou financovány pracovní úvazky související s ekonomickou metodikou, řízením cashflow a vnitrobankovním systémem.


K navýšení rozpočtu dojde rovněž v kanceláři kvestora, kde byla v loňském roce zřízena pozice výkonné ředitelky a nově vzniklo Oddělení metodiky a řízení investic. Dále dojde k navýšení rozpočtu kanceláře rektorky, kde byla dosud řada aktivit financována z fondu provozních prostředků, který byl již vyčerpán. Jedná se mimo jiné o agendu ombudsmanky, GDPR a další dílčí agendy. Zvýšení rozpočtu se týká rovněž Odboru spisové služby, kde vznikla nová metodická pozice.


Dvě nové pozice budou vytvořeny v rámci Ústřední knihovny, a to v souvislosti s projektem Open Science. Navýšení financí je plánováno rovněž na Bezpečnostním odboru, v oblasti právního odboru i odboru kybernetické bezpečnosti. Kvestor konstatoval, že těchto oblastí je skutečně mnoho a jde o široký záběr rozvojových aktivit.


Dr. Farkaš v reakci uvedl, že řada z uvedených činností byla již v minulosti představena. Uvedl, že jej zvláště zaujala situace v odboru kyberbezpečnosti, který má v rámci Principů již alokovaných 8 milionů Kč. Připomněl, že v uplynulém roce tento odbor tyto prostředky nevyčerpal a část alokace byla převedena na bezpečnostní odbor. V této souvislosti vznesl dotaz, jak je nynější navýšení prostředků odůvodněno, když se ani loňská suma nevyčerpala.


Pan kvestor v odpovědi vysvětlil, že mnohé aktivity se v roce 2024 realizovaly pouze v omezeném rozsahu, zpravidla po dobu přibližně šesti měsíců. V roce 2025 proto bude zapotřebí na tyto aktivity vyčlenit dvojnásobek prostředků, aby mohly běžet po celý rok. U odboru kyberbezpečnosti kvestor upozornil, že jeho činnost přesahuje úzce chápanou kybernetickou bezpečnost a zahrnuje například i opatření v oblasti protivlivové činnosti. V roce 2025 bude nutné zpracovat technickou dokumentaci a výrazně akcelerovat příslušné aktivity. Univerzitu navíc v blízké době čeká kontrola ze strany Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost a zároveň bude nutné implementovat směrnici NIS 2, což znamená přijetí celé řady nových opatření.


Dr. Bičovský uvedl, že v kontextu nárůstu prostředků pro některé odbory považuje za neadekvátní, že u jiných odborů dochází ke snižování rozpočtu – například v oblasti zahraničních vztahů. Vyjádřil přesvědčení, že podporu by si zasloužil například UK Point a další univerzitní součásti. Dotázal se, zda je navrhovaná alokace považována za finální.


Pan kvestor v reakci uvedl, že ke snížení rozpočtu dochází skutečně na některých odborech, a to zejména tam, kde se podařilo některé činnosti nebo pracovní úvazky zafinancovat z projektových prostředků. Zdůraznil, že v některých případech se jedná o účetní snížení, nikoliv o reálný pokles disponibilních prostředků. Příkladem je vyčlenění centrálních nákladů, jako je například příspěvek na zaměstnanecké benefity (např. stravenkový paušál), do centrální rezervy rektorátu. Tím došlo ke snížení nákladů jednotlivých odborů, aniž by byly fakticky omezeny jejich provozní možnosti.


Doc. Brom vznesl dotaz, kdy bude rozpis příspěvků a dotací projednáván Správní radou Univerzity Karlovy.


Pan kvestor informoval, že projednání ve Správní radě je plánováno na 5. května 2025.


Návrh usnesení:

AS UK schvaluje Rozpis příspěvků a dotací na UK pro rok 2025 a doporučuje jej předložit Správní radě UK ke schválení.

Hlasování: pro 45, proti 0, zdrželo se 0

Schváleno

8. Návrh provozního a kapitálového rozpočtu UK na rok 2025 a střednědobého výhledu UK na roky 2026 a 2027

JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, uvedl tento bod a předal slovo Mgr. Martinu Maňáskovi, kvestorovi UK, k představení předloženého materiálu.


Pan kvestor v úvodu připomněl, že zpracování a předložení návrhu provozního a kapitálového rozpočtu univerzity, stejně jako střednědobého výhledu, je zákonnou povinností dle zákona o vysokých školách a podléhá schválení všemi příslušnými orgány univerzity. Uvedl, že stejně jako v předchozím bodu bude i tento materiál projednáván Správní radou Univerzity Karlovy dne 5. května 2025.


Rozpočet na rok 2025 je podle jeho slov sestaven jako vyrovnaný s kladným saldem. V hlavní činnosti, konkrétně v provozní části rozpočtu, univerzita plánuje hospodařit s částkou 15,9 miliardy Kč. Doplňková činnost činí přibližně 460 milionů Kč, takže celkový objem finančních prostředků, se kterými se bude v roce 2025 pracovat, dosahuje přibližně 16,3 miliardy Kč.


V kapitálové části rozpočtu, tj. v oblasti investic, došlo oproti předchozím letům k výraznějšímu navýšení. Pro rok 2025 se počítá s investicemi ve výši 5,2 miliardy Kč. Tento nárůst je dle kvestora způsoben především významným přísunem prostředků z Národního plánu obnovy, který tvoří klíčový zdroj pro realizaci investičních záměrů.


Pan kvestor rovněž informoval, že na základě připomínky, kterou obdržel až po úterním zasedání Ekonomické komise Akademického senátu UK, byla po dohodě s J. M. paní rektorkou provedena drobná modifikace předloženého materiálu. Konkrétně upozornil na opravu v kapitole 7, která se týká kapitálového rozpočtu – v tabulce s příkladem čerpání fondu rozvoje investičního majetku v roce 2025 došlo v původní verzi k drobné chybě. Tato chyba byla v předloženém materiálu již opravena.


Doc. Brom, předseda Ekonomické komise, seznámil členy AS UK se stanoviskem Ekonomické komise AS UK, která doporučila k předloženému materiálu vyjádřit kladné stanovisko.


Návrh usnesení:

AS UK schvaluje Návrh provozního a kapitálového rozpočtu UK na rok 2025 a střednědobého výhledu UK na roky 2026 a 2027 ve znění modifikace předkladatele a doporučuje jej předložit Správní radě UK ke schválení.

Hlasování: pro 47, proti 0, zdrželo se 0

Schváleno

9. Závěrečná zpráva z oblasti výkonu činnosti univerzitní ombudsmanky a tzv. kontaktních osob (ombudsosob) na fakultách a součástech UK za rok 2024

JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, uvedl tento bod a předal slovo PhDr. Kateřině Šámalové, Ph.D., ombudsmance UK.


Paní ombudsmanka v úvodu svého vystoupení zdůraznila význam pravidelného a transparentního reflektování monitorovaných období, přičemž uvedla, že rok 2024 si v mnoha ohledech zachoval obdobné trendy jako rok 2023, který byl prvním rokem institucionálního působení univerzitní ombudsmanky na UK. Zároveň však upozornila na proměnu rozložení jednotlivých složek činnosti.


Zmínila, že v roce 2024 došlo ke změně proporcí mezi jednotlivými oblastmi činnosti – vedle případové práce se intenzivně rozvíjela realizace systémových opatření. Významnou součástí činnosti byla také podpora fakult v aktivitách ombudsosob a rozvíjení jejich kapacit. Dále ombudsmanka uvedla, že pokračovala spolupráce s dalšími vysokými školami v České republice v tématech, která akademické instituce spojují a přesahují rámec jednotlivých univerzit.


Mezi klíčové trendy roku 2024 uvedla ombudsmanka pokles počtu podaných podnětů ve srovnání s rokem 2023. Uvedla však, že tento pokles nelze interpretovat jako výraz zásadního zlepšení akademického prostředí, nýbrž jako důsledek posílení kompetencí a aktivit ombudsosob na jednotlivých fakultách, které začaly být pro uživatele systému přirozenějším kontaktním místem. Naopak významně narostl objem systémových opatření, která kancelář ombudsmanky navrhovala, pilotně ověřovala a zaváděla do praxe.


Zaznělo rovněž, že byla fakultám poskytována intenzivní podpora v oblasti vzdělávací, koncepční i supervizní. Výrazně se rozšířila spolupráce s ostatními vysokými školami, především s Masarykovou univerzitou, přičemž řada společných aktivit měla systémový charakter s přesahem na další akademické instituce.


Mezi hlavní novinky v činnosti kanceláře ombudsmanky v roce 2024 patřila příprava a pilotní realizace školení v oblasti sociálního bezpečí. Dále byla zveřejněna metodika pro šetření podnětů na nevhodné chování, jejíž příprava byla časově velmi náročná a zahrnovala širokou mezioborovou diskusi. Zvláštní pozornost byla věnována i tematice blízkých vztahů na akademické půdě, která představuje komplexní a citlivou oblast s dopady na prostředí univerzity jako celku.


Tereza Entlerová, předsedkyně Komise pro třetí roli AS UK seznámila členy AS UK se stanoviskem Komise pro třetí roli AS UK, která doporučila k předloženému materiálu vyjádřit kladné stanovisko.


Rozprava

Prof. Zahálka se v obecné rovině dotázal na postupy po identifikaci nevhodného chování. Zajímalo jej, do jaké míry kancelář ombudsmanky pokročila na základě získané zkušenosti v navazujících krocích. Konkrétně se dotázal, jaké jsou další kroky po samotném zjištění nevhodného chování a jakým způsobem kancelář ombudsmanky následně nabízí řešení. Současně vyjádřil porozumění pro omezený rozsah formálních pravomocí, který je s funkcí ombudsmanky spojen.


Paní ombudsmanka v reakci uvedla, že otázka účinného zamezení opakování nevhodného chování konkrétními původci je velmi citlivou a křehkou záležitostí. Pokud u dané osoby nedojde k reflexi toho, že její chování je závadné, bývá nutné projít společně celým procesem šetření až do jeho závěru, jímž je vydání stanoviska k podnětu. Většinou je toto stanovisko doprovázeno souborem doporučení a návrhů opatření, přičemž kancelář ombudsmanky se již během šetření snaží o jejich vyjednání a připravenost k přijetí. Cílem je, aby tato doporučení nebyla přijímána ex post, ale stala se součástí ozdravného procesu ještě v průběhu řešení podnětu.


Zároveň ombudsmanka zdůraznila, že ne každý případ umožňuje předběžné vyjednání nápravných kroků. Kancelář se nicméně snaží působit ozdravně již v průběhu samotného šetření, což často přináší pozitivní dopad na atmosféru a vztahy na pracovišti. Nicméně, jak dodala, tento účinek nelze zaručit, neboť právě zde se projevuje limitace ombudsmanské práce – absence formální pravomoci nařizovat konkrétní opatření.

Návrh usnesení:

AS UK vzal na vědomí materiál „Závěrečná zpráva z oblasti výkonu činností univerzitní ombudsmanky a tzv. kontaktních osob (ombudsosob) na fakultách a součástech UK za rok 2024“.

Hlasování: pro 45, proti 0, zdrželo se 1

Schváleno

10. Právní jednání

10.a. Návrh smlouvy o dílo na základě zadávacího řízení na veřejnou zakázku s názvem: „Celouniverzitní centrum TV pro studenty SSP – vertikální mobilita studentů se SP“

JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, uvedl tento bod a předal slovo Mgr. Martinu Maňáskovi, kvestorovi UK, k představení předloženého materiálu.


Doc. Brom, předseda Ekonomické komise, seznámil členy AS UK se stanoviskem Ekonomické komise AS UK, která doporučila k předloženému materiálu vyjádřit kladné stanovisko.

Návrh usnesení:

AS UK po projednání návrhu Smlouvy o dílo na stavební práce, týkající se projektu „Celouniverzitní centrum TV pro studenty SSP – vertikální mobilita studentů se SP“, spočívající v zajištění vertikální mobility studentů se specifickými potřebami, kterou bude uzavírat UK s vybraným uchazečem, doporučuje tento návrh smlouvy předložit Správní radě UK k předběžnému posouzení.

Hlasování: pro 46, proti 0, zdrželo se 1

Schváleno

10.b. KaM – Zřízení věcného břemene v Břevnově – parc. č. 605/2 – PREdistribuce, a.s. – Kajetánka

JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, uvedl tento bod a předal slovo Mgr. Martinu Maňáskovi, kvestorovi UK, k představení předloženého materiálu.


Doc. Brom, předseda Ekonomické komise AS UK, seznámil členy AS UK se stanoviskem Ekonomické komise AS UK, která doporučila k předloženému materiálu vyjádřit kladné stanovisko.

Návrh usnesení:

AS UK po projednání návrhu smlouvy o zřízení věcného břemene na pozemku univerzity parc. č. 605/2 v k. ú. Břevnov (Kajetánka) ve prospěch PREdistribuce, a.s. doporučuje tento návrh smlouvy předložit Správní radě UK k vydání předchozího písemného souhlasu k jejímu uzavření.

Hlasování: pro 49, proti 0, zdrželo se 0

Schváleno

11. Informace z pracovních komisí

JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, vyzval předsedy pracovních komisí AS UK, aby plénum informovali o činnosti komisí.


Pavel Linzer, předseda Studijní komise AS UK, uvedl, že komise aktuálně řeší dva hlavní diskusní okruhy. Prvním z nich je navýšení kapacity v oboru psychologie, druhým pak příprava elektronických diplomů. Dále se komise věnuje tématu Studijního a zkušebního řádu, které je projednáváno průběžně.


Doc. Mgr. Cyril Brom, Ph.D., předseda Ekonomické komise AS UK, informoval, že komise v uplynulém období pracovala na zadání forenzního auditu. Členové připomínkovali první kolo návrhu, následně obdrželi zpětnou vazbu od vedení univerzity a v současnosti připravují finální podobu zadání, která bude následně postoupena plénu AS UK. Komise se dále zabývala návrhem odměňovacího řádu vedení univerzity a připravuje další verzi tohoto dokumentu. Věnovala se také principům pro rozpočet na rok 2026. V rámci své činnosti byla Ekonomická komise rovněž informována o navýšení rozpočtu AS UK o 20 %. Další projednávanou oblastí byla otázka extramurálního členství v Ekonomické komisi, přičemž zaznělo, že celkově se činnost komisí promítá i do příprav nové verze Jednacího řádu AS UK.


JUDr. Michal Říha, Ph.D., předseda Legislativní komise AS UK, informoval, že komise zasedala dvakrát. První jednání se týkalo druhé části Studijního a zkušebního řádu, druhé pak bylo věnováno fakultním normám. Projednávána byla také Příloha č. 2 Statutu UK. V případě 3.LF UK bylo projednávání přerušeno, neboť chybělo přechodné ustanovení. Zaznělo také, že Ediční řád FSV UK bude předložen znovu v kompletní podobě.


Jonáš Vala, předseda Komise pro IT AS UK, uvedl, že komise projednala tři hlavní body: i) problematiku studentských e-mailových schránek na FTVS a MFF, ii) proces ověřování uživatelů na Univerzitě Karlově a iii) podnět týkající se zavádění elektronických průkazů a čteček. V této souvislosti vyjádřil očekávání na spolupráci s ÚVT v této agendě.


PhDr. David Greger, Ph.D., předseda Komise pro vědu AS UK, informoval, že komise se zabývala několika oblastmi. Mezi nimi jmenoval především: i) nastavení standardu školitele na UK, zejména počtem školených doktorandů na jednoho školitele, ii) otázky spojené se Studijním a zkušebním řádem, a to zejména možností vypracování závěrečných prací v jiném jazyce, než je jazyk daného studijního programu, iii) tématem standardní délky doktorského studia a plnění studijních povinností v rámci individuálního studijního plánu a iv) problematikou jmenovacích a habilitačních řízení.


Tereza Entlerová, předsedkyně Komise pro třetí roli AS UK, uvedla, že komise vyslechla prezentaci doc. Vlacha, který informoval o novinkách v oblasti komunikace a PR. Představeny byly také různé dokumenty, například návrh na sjednocení loga UK, plán krizového řešení univerzitního webu, závěrečná zpráva o činnosti Didaktikonu a rovněž předání agendy od pana prorektora Vlacha k paní prorektorce Jourové. Dále se komise zabývala otázkou možného střetu zájmů ve výběrovém řízení na pozici bývalé tiskové mluvčí paní Přívětivé. V neposlední řadě bylo otevřeno téma udržitelného stravování.


Bc. Jakub Čech, zástupce předsedkyně Petiční komise AS UK, uvedl, že komise v daném období nezasedala, nicméně projednala doručené podněty. V této souvislosti vyzval vedení univerzity k předložení relevantních podkladů. Následně bude podnět předložen k projednání formou per rollam.


Rozprava

Dr. Říha se vyjádřil k připomínkám týkajícím se Studijního a zkušebního řádu. Upozornil, že návrh SZŘ je již přeložen, což znamená, že prostor pro jeho zásadní přepracování je nyní omezený. V této souvislosti zdůraznil, že je nutná aktivní součinnost všech členů, kterým na obsahu dokumentu záleží. Vyzval je proto k předkládání konkrétních pozměňovacích návrhů v případě, že se jim některé pasáže nelíbí, aby se předešlo pozdějším nedorozuměním či nespokojenosti.


Návrh usnesení:

AS UK bere na vědomí informace z pracovních komisí.

Schváleno tichým souhlasem

12. Informace z Rady vysokých škol

JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, uvedl tento bod a předal slovo prof. Zahálkovi.


Prof. Zahálka sdělil, že v posledním období proběhlo několik zasedání Rady vysokých škol. Mezi hlavní témata, která byla projednávána, patřila zejména finalizace tezí nového zákona o vysokých školách a nominace do Rady Národního akreditačního úřadu pro vysoké školství (NAÚ). Uvedl, že návrh tezí zákona byl již dokončen a předán příslušným aktérům, přičemž poznamenal, že některými byl tento návrh vnímán jako příliš konzervativní.


Dále informoval, že v rámci nominací byla za Univerzitu Karlovu navržena zástupkyně pro oblast učitelství. Zmínil také, že v rétorice Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR zaznívá záměr navyšovat finanční prostředky v souladu s připravovanou strategií rozvoje vysokého školství.


Prof. Zahálka rovněž informoval o nedávném zasedání předsedů akademických senátů, na němž byly diskutovány obecné otázky týkající se činnosti vysokoškolských samospráv. V rámci diskuze byla otevřena i otázka skutečného dopadu navyšování prostředků ze strany státu, přičemž zazněla kritika nedostatečné kapacity k realizaci praktické výuky, zejména v oborech zdravotnického charakteru, kde dochází k navyšování počtu studentů, avšak bez odpovídající infrastruktury pro odbornou praxi.


Následně se slova ujal Dr. Červinka, který informaci prof. Zahálky doplnil. Uvedl, že ve středu daného týdne proběhlo jednání se zástupci Národního akreditačního úřadu, kteří představili nový pedagogický model. Tento model bude v nejbližším období implementován do řady procesů na univerzitách, přičemž jeho součástí bude mimo jiné i definice kvality výukové činnosti.


Dále informoval o nominaci zástupce Univerzity Karlovy do Rady NAÚ a avizoval konání Kulatého stolu k tématu tzv. graduation rate, tedy úspěšnosti dokončení studia. Sdělil, že na tomto kulatém stole vystoupí zajímaví hosté a přislíbil, že jakmile bude stanoven přesný termín, bude rozeslána formální pozvánka.


Návrh usnesení:

 AS UK bere na vědomí informace z Rady vysokých škol.

Schváleno tichým souhlasem

13. Různé

JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda Akademického senátu Univerzity Karlovy, informoval přítomné, že na jednání předsednictva AS UK byl schválen harmonogram zasedání AS UK a jeho pracovních komisí na zimní semestr akademického roku 2025/2026. Tento harmonogram bude zveřejněn na webových stránkách AS UK a zároveň bude rozeslán všem členům a členkám e-mailem.


V rámci tohoto bodu vystoupil rovněž Mgr. Kříž, který jménem senátu poblahopřál panu prof. Roytovi k jeho životnímu jubileu. Poděkoval mu za jeho dlouholetou a obětavou službu ve prospěch Univerzity Karlovy a vyjádřil uznání za jeho přínos almae matri.

Návrh usnesení:

 AS UK bere na vědomí informace z bodu Různé.

Schváleno tichým souhlasem



JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, poděkoval senátorům za jejich účast na zasedání AS UK a uvedl, že příští zasedání AS UK se bude konat 20. června 2025.




JUDr. Ing. Josef Staša, CSc.

předseda AS UK


Zapsal: Jan Jirmus, tajemník Legislativní komise AS UK




Příloha č. 1 – Prezenční listina hostů

            Prezenční hosté

ThLic. Mgr. Karolína Štauberová (KTF)

doc. ThLic. Jaroslav Brož, Th.D. (děkan KTF)

doc. PhDr. Aleš Prázný, Ph.D. (proděkan KTF)

Mgr. Jan Pačes (PřF, předseda HVK AS UK)

RNDr. Michal Červinka, Ph.D. (FSV, delegát v RVŠ)

Mgr. Sylvie Boumová (OZV RUK)

Mgr. Sandra Gancarz (KTF)

Adéla Zdráhalová (LFP)

Adéla Křížová (LFHK)

Oskar Vogl (ETF)

Aleksandra Puzanova (ČTK)

JUDr. Michael Kučera (HTF)


            Online hosté

Barbora Kulhová (KTF)

Bc. Alena Černá (KTF)

Bc. Hedvika Bauerová (FHS)

Bc. Jana Jasanová (Organizační oddělení RUK)

Bc. Tomáš Novotný (OVV RUK)

Bc. Tsisana Mtchedlishvili (CUIP)

Bc. Viktor Neuwirth (RUK)

doc. David Vopřada, Dr. (KTF)

doc. Ing. Milan Jakubek, Ph.D. (1.LF)

doc. MUDr. Aleš Kroužecký, Ph.D. (předseda AS KTF UK)

doc. PharmDr. Mgr. Martin Krátký, Ph.D. (předseda AS FaF)

doc. PharmDr. Mgr. Martin Krátký, Ph.D. (předseda AS FaF)

doc. PhDr. Alice Němcová Tejkalová, Ph.D. (FSV)

doc. PhDr. Miroslav Petr, Ph.D. (děkan FTVS)

doc. RNDr. Michal Jeníček, Ph.D. (předseda AS PřF)

doc. RNDr. Mirko Rokyta, CSc. (děkan MFF)

Ing. Blanka Svobodová (tajemnice MFF)

Ing. Hana Nejedlá (EPMO)

Ing. Jan Bělonožník (FHS)

Ing. Jiří Brandtlík (Odbor výstavby RUK)

Ing. Karel Mozr, MBA (vedoucí EPMO RUK)

Ing. Karel Svoboda (KTF)

Ing. Ladislav Bůcha (Odbor výstavby RUK)

Ing. Michael Bláha (BO RUK)

Ing. Michaela Kristová (KTF)

Ing. Petr Bulíček, MBA (1.LF)

Ing. Petr Kostelecký (Odbor výstavby RUK)

Ing. Valérie Hůrská (BO RUK)

Ing. Vít Kluger (ÚVT)

Jiří Krechl (CzechInvest)

JUDr. Jan Wagner (PO RUK)

JUDr. Marta Kociánová (PO RUK)

Karel Mikulčák (LFP)

Lenka Lehmannová (UK POINT)

Martin Shabu (MF DNES)

Mgr. Adéla Jiroudková (vedoucí OVaV RUK)

Mgr. Alena Vlasáková, DiS. (vedoucí OSZS RUK)

Mgr. Anna Altová, Ph.D. (PřF)

Mgr. Anna Štemberová (LFP)

Mgr. Barbora Marusičová (OSZS RUK)

Mgr. Bc. Daniel Steindler (OVAK RUK)

Mgr. et Mgr. Šárka Vohlídalová (vedoucí Centra Carolina)

Mgr. Hana Kubecová (OKVA RUK)

Mgr. Ing. Tereza Kůstková (OVV RUK)

Mgr. Jakub Řebíček (CUIP)

Mgr. Jan Bárta (vedoucí PO RUK)

Mgr. Jan Popelka (ÚVT)

Mgr. Jan Tesárek (UK POINT)

Mgr. Jiří Chvátal (OAS RUK)

Mgr. Jiří Valenta (CERGE-EI)

Mgr. Jitka Baťková, MBA (výkonná ředitelka RUK)

Mgr. Katrin Tarkhounová (PO RUK)

Mgr. Klára Öhman (OVV RUK)

Mgr. Michael Drašar (FF)

Mgr. Miroslav Čermák (OVV RUK)

Mgr. Nikola Majsniarová (RUK)

Mgr. Ondřej Daniel, Ph.D. (OVaV RUK)

Mgr. Tereza Vrublová (OVV RUK)

Mgr. Tomáš Gec (FSV)

Mgr. Tomáš Konečný (UK POINT, FF)

PhDr. Dana Hůlková Nývltová, Ph.D. (ředitelka ÚJOP)

PhDr. Ing. Marie Vymazalová, Ph.D. (RUK)

PhDr. Julie Hubeňáková, Ph.D. (OVaV RUK)

PhDr. Petra Oulíková, Ph.D. (KTF)

prof. Ing. Stanislav Kmoch, CSc. (1.LF)

prof. MUDr. Martin Vokurka, CSc. (děkan 1.LF)

prof. MUDr. Pavel Martásek, DrSc. (1.LF)

prof. PharmDr. Tomáš Šimůnek, Ph.D. (proděkan FaF)

prof. RNDr. Jan Hála, DrSc. (MFF)

prof. RNDr. Zdeněk Doležal, Dr. (proděkan MFF)

RNDr. Věra Šťastná, Ph.D. (OAS RUK)


Poslední změna: 20. květen 2025 13:09 
Za obsah stránky zodpovídá: Kancelář akademického senátu
Máte dotaz ?
Kontakty

Univerzita Karlova

Ovocný trh 560/5

Praha 1, 116 36

Česká republika


Identifikátor datové schránky: piyj9b4

IČO: 00216208 

DIČ: CZ00216208




Jak k nám