AS UK schválil pořad jednání včetně tohoto doplnění programu:
Informace rektora o současném stavu přípravy rozpočtu ČR pro r. 2002 z hlediska vysokých škol (jako bod č. 4) a zařazení původního bodu 4 za původní bod 6
AS UK schválil zápis ze zasedání senátu dne 8. 6. 2001 se zapracovanými připomínkami.
AS UK přijal následující usnesení k problematice současného stavu přípravy rozpočtu pro r. 2002 z hlediska rozdělování dotací veřejným vysokým školám
a. |
schválil deklaraci AS UK, jejíž text je uveden v příloze, která je nedílnou součástí tohoto usnesení. |
b. |
ukládá předsednictvu AS UK, aby o této deklaraci informovalo prezidenta republiky, předsedy obou komor parlamentu, předsedu vlády, ministra financí, ministra školství, mládeže a tělovýchovy, ministra, poslance a senátory PČR a rovněž předsedu Českomoravské konfederace odborových svazů a předsedu vysokoškolských odborů a představitele ostatních veřejných vysokých škol. |
AS UK schválil změnu přílohy č. 8 Statutu UK v Praze - Pravidel hospodaření UK.
AS UK schválil činnost předsednictva AS UK v období od 9. 6. 2001 do 30. 9. 2001.
AS UK schválil návrh ekonomické komise ze dne 1. 10. 2001 na druhou etapu rozdělení rezervy UK (podle tabulky uvedené v příloze, která je nedílnou součástí tohoto usnesení) a přijal následující usnesení:
a. |
Příspěvek na úhradu nákladů souvisejících s odstraněním havarijních stavů v objektech fakult a dalších součástí z rezervy na celouniverzitní aktivity dle předložených požadavků je schválen takto:
|
b. |
Požadavky fakult a dalších součástí na posílení rozpočtu řešit formou půjčky na dobu maximálně pěti let. Splátkový kalendář v souladu s konkrétními podmínkami fakulty nebo další součásti dohodne kvestor univerzity. |
c. |
V návaznosti na body a) a b) se schvaluje rozpočet financování celouniverzitních aktivit ve výši 14 958 tis.Kč (viz přiložená tabulka). |
AS UK vzal se souhlasem na vědomí projekt informačního systému UK podle předložené Studie proveditelnosti informačního systému UK.
AS UK schválil vnitřní předpisy a změny vnitřních předpisů fakult UK:
Studijního a zkušebního řádu HTF č.j. 178/2001
Studijní a zkušební řád FSV č.j. 145/2001/3
Studijní a zkušební řád FHS č.j. 196/2001
Organizačního řádu FHS č.j. 195/2001
AS UK vzal se souhlasem na vědomí smlouvy o pronájmu nebytových prostor /1/ v objektu Pedagogické fakulty UK čp. 47-48, M.D. Rettigové, Praha 1 firmě EUROGURMÁN, s.r.o. /2/ návrh nájemní smlouvy s občanským sdružením Staccato-komora H+S na pronájem části jídelny v prvním patře menzy 17. listopadu; /3/ pronájem nebytových prostor v přízemí objektu menzy Houšťka ve Staré Boleslavi firmě Pekores, s.r.o.; /4/ smlouvu o cesi nájemní smlouvy s Autocentrem Motol s.r.o. na společnost auto MOTOL BENI. a.s. a dodatek k nájemní smlouvě na část areálu Motol, Praha 5 ; /5/ zřízení věcného břemena k pozemku p.č. 1421 v k.ú. Nové Město, náležícímu k areálu UK v Praze2 na Albertově
AS UK vzal na vědomí vystoupení rektora UK prof. Wilhelma.
AS UK vzal na vědomí vystoupení prorektorek a prorektorů UK.
AS UK vzal na vědomí informaci prof. Bednáře z RVŠ.
AS UK vzal na vědomí informace předsedů komisí senátu. AS UK žádá své členy, aby do 14 dnů uplatnili u předsedy legislativní komise případné připomínky k návrhu novely Volebního a jednacího řádu AS UK.
AS UK vzal na vědomí informace o jednání mimořádného předsednictva AS UK ze dne 9. 10. 2001 a předsednictva AS UK ze dne 11. 10. 2001.
Doc. MUDr. Vladimír Geršl, CSc.
předseda AS UK
Požadavky fakult a dalších součástí UK
Rekapitulace čerpání
My, členové Akademického senátu Univerzity Karlovy,
vyjadřujíce vůli akademické obce Univerzity Karlovy,
v této chvíli, kdy se rozhoduje o dalším vývoji Univerzity Karlovy a vysokého školství v České republice jako takového,
a při vědomí si své odpovědnosti za stav této univerzity pro další rozvoj lidského poznání, vzdělanosti a kultury,
obracíme se na nejširší veřejnost s touto deklarací:
Dlouhodobé trpělivé usilování reprezentace vysokých škol dohodnout s představiteli státu koncepci rozvoje vysokého školství nebylo úspěšné. I když bylo vyvinuto maximální úsilí směřující k tomu, aby byl zastaven finanční propad vysokých škol a s ním spojená stále menší schopnost vysokých škol vyhovět požadavkům doby, jediným výsledkem bylo každoroční nedůstojné dohadování o výši rozpočtu na následující rok.
Zatímco v zemích OECD se průměrně na vysoké školy vynakládá 1,7 % HDP, v České republice 0,8 % HDP. Dominantní část prostředků, které vysoké školy získávají, tvoří dotace na vzdělávací činnost. Od roku 1993 se počet studentů zvýšil o 80 %, zatímco reálná hodnota této dotace klesla o 33 %. Pokud by mělo být dosaženo úrovně roku 1993, musela by se dotace na vzdělávací činnost zvýšit o 6 mld. Kč ročně.
V této situaci měla zásadní význam dohoda reprezentace vysokých škol s MŠMT z dubna 2001 o navýšení dotace na vzdělávací činnost pro rok 2002 nejméně o 2 mld. Kč s tím, že budou bezodkladně zahájeny práce na komplexní změně systému financování vysokých škol. Konkrétním výrazem této dohody bylo písemné rozhodnutí MŠMT o tom, jaký počet studentů bude financován v roce 2002, které bylo vysokým školám rozesláno v průběhu přijímacího řízení. Univerzita Karlova, stejně jako další vysoké školy, na základě tohoto rozhodnutí navýšila počty přijímaných uchazečů.
Ignorování této dohody ze strany MŠMT po proběhlém přijímacím řízení (aniž by o tom vůbec představitelé vysokých škol byli přímo informováni) není jen dalším pokračováním dlouhodobé rezignace představitelů státu na problematiku vysokoškolského vzdělávání. Jde o negaci programového prohlášení vlády v této oblasti. Jde o flagrantní porušení principů, kterými se musí řídit spravování veřejných statků státem, ale i prostých zásad korektního jednání.
Vysoké školy se postupem MŠMT dostávají do akutní finanční krize, která ohrožuje plnění jejich základních úkolů. Přímou odpovědnost za tento stav nese ministr školství, mládeže a tělovýchovy.
Dnes se nerozhoduje "pouze" o výši rozpočtu na rok 2002. Dnes jde o to, zda se doslova za minutu dvanáct podaří zvrátit dosavadní vývoj financování vysokého školství a nastartovat tak postupnou obnovu vysokých škol, anebo nikoliv, se všemi důsledky, které z toho pro rozvoj vzdělanosti v naší zemi a pro konkurenceschopnost České republiky plynou.
Současná finanční situace Univerzity Karlovy, stav infrastruktury, úroveň mezd, stav sociálního zabezpečení studentů jsou nadále neudržitelné. Vnitřní rezervy UK byly v minulých letech vyčerpány. Další pokračování dosavadního vývoje by mělo destruktivní účinky a vedlo by k přímému ohrožení úkolů, kterými je univerzita vůči veřejnosti povinována, včetně výrazného omezení vědecké a výzkumné činnosti. Zcela reálně vyvstává před Univerzitou Karlovu nutnost zastavit rozbíhající se přestavbu studijních programů ve smyslu nových požadavků a evropského vývoje, omezit stávající finančně náročné studijní programy a vědní obory, snížit rozsah mezinárodní spolupráce apod. V případě, že nedojde k dohodnutému navýšení rozpočtových prostředků na rok 2002, bude Univerzita Karlova přinucena snížit počet přijímaných studentů.
Dosavadní kroky podniknuté rektorem UK a předsedou České konference rektorů prof. Ivanem Wilhelmem směřovaly ke korektnímu a konstruktivnímu řešení celé situace. Tyto kroky byly podniknuty v zájmu UK a ostatních vysokých škol. Bohužel standardní vyjednávací postupy na různých úrovních k nápravě kritického stavu nevedly a je nutné se proto obrátit s žádostí o podporu k nejširší veřejnosti.
Akademický senát Univerzity Karlovy proto
a. |
vyslovuje plnou podporu protestním akcím dalších vysokých škol a připojuje se k nim, |
b. |
žádá rektora UK, aby o současné situaci informoval akademickou obec UK otevřeným dopisem, |
c. |
vyzývá rektora UK, aby dohodl s děkany přerušení výuky na Univerzitě Karlově, aby v této době mohla proběhnout na fakultách UK shromáždění členů akademické obce, |
d. |
protestuje proti nepravdivým údajům uváděným ministerstvem školství ve sdělovacích prostředcích a pokusům o účelovou politizaci věcné podstaty problému, |
e. |
vyzývá ministra školství, mládeže a tělovýchovy, který je za současnou krizi přímo odpovědný, aby bezodkladně přehodnotil svá stanoviska, nebo odstoupil, |
f. |
považuje za vhodné, aby bylo svoláno setkání zástupců akademické obce UK s poslanci a senátory PČR, |
g. |
pověřuje předsednictvo AS UK, aby podle dalšího vývoje zvážilo spolu s rektorem následné kroky vedoucí k dohodnutému navýšení rozpočtu pro vysoké školy a koordinovalo další protestní akce. |
V Praze dne 12. října 2001
Doc. MUDr. Vladimír Geršl, CSc.
předseda Akademického senátu UK
Univerzita Karlova
Ovocný trh 560/5
Praha 1, 116 36
Česká republika
Identifikátor datové schránky: piyj9b4
IČO: 00216208
DIČ: CZ00216208