Zápis ze zasedání Komise pro informační technologie AS UK ze dne 15. března 2023

Přítomni: Mgr. Anna Altová (PřF), Bc. Marek Boňko (FSV), Bc. Dominika Erbeková (PedF), Mgr. Andrej Farkaš (MFF), Leona Petlíková (2.LF) | Matouš Ettler (FSV), Mgr. Jakub Horký (PF), Jan Vavřiník (FHS)


Přítomni online: Martina Horáková (3.LF), PharmDr. Eduard Jirkovský, Ph.D. (FaF), Dominik Nedzbala (PF), RNDr. Daniel Toropila, Ph.D. (ÚVT)


Hosté: Mgr. Martin Maňásek (kvestor), prof. RNDr. Tomáš Skopal, Ph.D. (KR), Mgr. Marek Kalika, Ph.D. (ÚVT), Bc. Vít Peterek, MBA (ÚVT), Mgr. František Hostek (BO)

Program:

  1. Úvodní slovo předsedy komise

  2. Podnět k PDF/A

  3. Příručka ke kyberbezpečnosti

  4. Opatření k zápisům v SIS a SIS obecně

  5. Zpráva z think-tanku prorektora Skopala a ÚVT

  6. Priority komise a došlé podněty

  7. Různé


1. Úvodní slovo předsedy komise

Předseda komise Mgr. Andrej Farkaš přivítal všechny přítomné a zahájil zasedání komise.


Mgr. Farkaš se dotázal, zda má někdo z členů komise připomínky k zápisu ze zasedání Komise pro IT ze dne 18. ledna 2023. Připomínky nikdo nevznesl, zápis byl schválen tichým souhlasem.

2. Podnět k PDF/A

Předseda komise Mgr. Andrej Farkaš uvedl bod jednání a připomněl projednávání tohoto podnětu na zasedání Komise pro IT AS UK konaném v říjnu. Zachování formátu PDF/A je na místě kvůli archivačním požadavkům a podobně, jde spíše o usnadnění konverze studentům. Výsledek kontroly při nahrávání by měl být co nejvíce předvídatelný, jak bylo popsáno v původním podnětu.


Prof. Skopal uvedl, že je třeba zmapovat, z jakého formátu studenti ve většině konvertují. Dále je třeba ověřit, zda validátor poskytuje nějaké garance. Například aktuálně nasazený validátor garantuje, že pokud se PDF/A exportuje přímo z wordu, dokument validátorem projde. UK není jediná instituce, která potřebuje generovat formát PDF/A, takže pochybuje, že neexistuje služba, která konverzi do PDF/A zajišťuje.


Mgr. Altová uvedla, že podnět primárně řeší výstupy, které již ve formátu PDF jsou, tedy například články, které tvoří přílohy k práci. S Wordem zpravidla problém není.


Mgr. Farkaš uvedl, že některé články jsou od vydavatelů přímo ve formátu PDF/A, ale ne vždy validátorem v SIS projdou. To nutí k zamyšlení nad tím, jak je validátor nastavený. Z podnětu vyplývá pocit, že výsledek kontroly je trochu nahodilý. Dr. Kalika uvedl, že je podstatné toto téma nejprve komunikovat i s Archivem UK. Mgr. Farkaš uzavřel, že požádá ředitele Archivu UK o seznam požadavků a posoudí se, jak se liší od požadavků vydavatelů.


Mgr. Horký vysvětlil, že na PDF/A není nic složitého, pouze má za cíl zajistit, že v PDF nebudou žádné pohyblivé elementy, které by mohly zapříčinit rozdíl mezi elektronickou a tištěnou verzí. Zaměřil by se na to, abychom disponovali univerzitní konverzní utilitou pro studenty, která by měla validátor poslední verze PDF/A. Téměř vždy funguje funkce „vytisknout jako PDF/A“.


Mgr. Farkaš uzavřel, že zjistí požadavky Archivu UK včetně požadavku na verzi. Mezikrokem by mohlo být uvolnění parametrů pro validační nástroj, aby mohl být dostupný ještě někde mimo SIS, kde by si to studenti mohli otestovat.

3. Příručka ke kyberbezpečnosti

Předseda komise Mgr. Andrej Farkaš uvedl tento bod s tím, že předkladatel jej pro dnešní zasedání stáhl. Dorazilo však několik obecných podnětů, o kterých je možné vést diskusi a předal slovo Mgr. Hostkovi, který informoval o aktuálním vývoji.


Mgr. Farkaš uzavřel, že podněty k příručce budou zaslány Mgr. Hostkovi. Dále se dotázal, zda se plánuje vytvoření příručky i pro studenty. Mgr. Hostek uvedl, že u zaměstnanců je proces jednodušší, jelikož používají zařízení vlastněná a kontrolovaná univerzitou. Situace u soukromých zařízení je jiná.


Mgr. Hostek dále v tomto bodě informoval, že se chystá novelizace kybernetického zákona a navazujících právních předpisů. Účastnil se připomínkování ve veřejném čtení, společně s kolegy z CESNET postoupili materiál na NÚKIB. V tuto chvíli se čeká, jak budou tyto připomínky vypořádány.

4. Opatření k zápisům v SIS a SIS obecně


Předseda komise Mgr. Andrej Farkaš představil bod jednání a předal slovo prof. Skopalovi.


Prof. Skopal uvedl, že minulé zápisy proběhly relativně dobře až na kolizi zápisů na FTVS a FSV. Předložený materiál byl vytvořen na základě požadavku AS UK a navrhuje, jak problémy řešit systematicky. Zejména jde o zavedení lepší komunikace v reálném čase se studenty a zavedení dispečinku v době náporu, kdy budou sledovány aktuální data. Dále je třeba ještě více zoptimalizovat organizaci zápisů tak, aby nedocházelo k souběhům. K tomu bude docházet formou pravidel doporučených studijním odborem a na základě dat z dispečinku. Datovou analytikou z předchozích zápisů by rádi dosáhli toho, že se díky lepším odhadům bude dařit předcházet reálné velké zátěží. Tím pádem by se v menších rozestupech mohly pustit skupiny studentů, které mezi sebou nebudou soutěžit o předměty. Mezi dalšími technickými opatřeními zmínil zejména testovací protokol a důslednou kontrolou při upgradu SIS. Testovací protokol by měl zajistit to, že nenastane neočekávaná změna v tom, jak SIS funguje oproti předchozímu stavu. Dále je třeba upravit smluvní zakotvení dodávek. Dlouhodobý plán je samozřejmě nasadit zcela nový modul do nového SIS.


Bc. Peterek doplnil, že bude zaveden online monitoring pro studenty v reálném čase a anketa o spokojenosti s průběhem zápisu. Dále bude docházet k vyhodnocení zátěžových nárůstů a budou se různě střídat zátěžové skupiny studentů. Co se týče nasazení pilotu do cloudového systému, chtějí se ho pokusit otestovat a zjistit vytíženost systému.


Bc. Boňko se dotázal, zda se bude dávat větší důraz na komunikaci mezi jednotlivými správci SIS. Prof. Skopal uvedl, že v rámci organizačních opatření musí proběhnout komunikace mezi studijními odbory, které by měly být v kontaktu s příslušnými správci SIS. Vedení UK se chce soustředit i na krizovou komunikaci, chce vytvořit alternativní kanál, kde bude online komunikován průběh zápisu a případné problémy. Dr. Kalika doplnil, že se v tomto ohledu uvažuje o obnovení aplikace „Karlovka“.


Ettler ocenil, že když naposledy spadl SIS při zápisu na FSV, přišel od prof. Skopala vysvětlující email o tom, co se stalo.


Mgr. Horký se dotázal na plánovanou analýzu na straně dodavatele, zda se k tomu ví nějaké podrobnosti a co k tomu Erudio řeklo. Dr. Kalika uvedl, že je předjednáno, že se smlouva bude měnit. Prof. Skopal doplnil, že smlouva se musí otevřít tak jako tak kvůli inflační doložce. Výhledově bude třeba SIS dostat do provozního stavu, kdy v Principech pro rozdělování příspěvků a dotací na něj bude alokováno tolik peněz, kolik skutečně spotřebuje.


Usnesení:

Komise pro IT AS UK bere na vědomí předložený materiál „Plán opatření pro zlepšení stability zápisů ve Studijním informačním systému (SIS)“ a souhlasí s jeho implementací.

8 pro prezenčně/4 pro distančně – 0 proti – 0 zdrž.

Schváleno

5. Zpráva z think-tanku prorektora Skopala a ÚVT

Předseda komise Mgr. Andrej Farkaš představil bod jednání a předal slovo prof. Skopalovi.


Prof. Skopal uvedl, že čerstvá novinka je, že tento týden by mělo být vypsáno první zadávací řízení na modul „Osobní údaje“ v novém SIS. Paralelně s tím probíhá analýza pro výběrové řízení na modul „Zápisy“.


Mgr. Farkaš uvedl, že vzniká avizovaný katalog služeb a požádal dr. Kaliku o další informace. Dr. Kalika uvedl, že cílem je mít popsané strukturované služby poskytované v rámci ÚVT tak, aby bylo možné realizovat podporu v rámci help desk. Dojde ke zmapování popsaných služeb a jejich napojení na členy kolegia rektorky jako gestory těchto služeb. Cílem je, aby se uživatel dostal nejen ke katalogu služeb ÚVT, ale ke katalogu služeb celé UK. Nyní je proces ve fázi schvalování gestorů. Prof. Skopal doplnil, že gestoři budou specifikovat zadání pro ÚVT z příslušných oblastí.


Dr. Kalika dále informoval o vývoji identity managementu. Dojde ke sjednocení rolí, fakulty se budou moci připojit. Je to také auditovatelná záležitost s ohledem na GDPR.


Usnesení:

Komise pro IT AS UK bere na vědomí informace z think tanku prorektora pro IT a informace od ředitele ÚVT.

Schváleno tichým souhlasem

6. Priority komise a došlé podněty

Předseda komise Mgr. Andrej Farkaš uvedl, že několik podnětů se týkalo elektronických diplomů. Od Mgr. Jindry má informaci, že vývoj v této oblasti nastal teprve minulý týden, proto bude tento bod projednáván až na dalším zasedání komise. S tím souvisí i téma elektronických podpisů, čemuž se bude komise taktéž věnovat. Dále se mezi podněty objevilo i téma uživatelské podpory, které bude diskutováno v souvislosti s help desk. Rovněž se bude průběžně diskutovat o SIS. Dále se bude komise věnovat e-learningu, sjednocování účtů v rámci UK


Mgr. Farkaš dále požádal Mgr. Hostka o informace z oblasti přípravy kybernetického školení uživatelů. Mgr. Hostek uvedl, že školení je implementováno v Moodle, ke spuštění chybí doplnit jeden modul. Pilotní školení zatím neproběhlo.


Prof. Skopal informoval, že s fakultami se projednává jmenná konvence pro zakládání objektů v rámci N365 tak, aby se dalo určit, kdo za které objekty může co zakládat.

7. Různé

Bc. Erbeková upozornila na problém s nevhodně nastavenými filtry v aplikaci pro podávání přihlášek. Dr. Kalika požádal o konkretizaci podnětu.


Petlíková se dotázala, proč na některých fakultách není k dispozici plná verze O365. Mgr. Maňásek vysvětlil, že sice existuje rámcová smlouva, ale každá fakulta si tuto službu platí sama. Je na vedení každé fakulty, zda se o programu přihlásí.


Předseda komise Mgr. Andrej Farkaš poděkoval přítomným za účast a zasedání ukončil.


Zapsala: Anna Matoušková, tajemnice Legislativní komise AS UK

Schválil: Mgr. Andrej Farkaš, předseda Komise pro IT AS UK





Poslední změna: 27. duben 2023 16:53 
Sdílet na: Facebook Sdílet na: Twitter
Sdílet na:  
Za obsah stránky zodpovídá: Kancelář akademického senátu
Máte dotaz ?
Kontakty

Univerzita Karlova

Ovocný trh 560/5

Praha 1, 116 36

Česká republika


Identifikátor datové schránky: piyj9b4

IČO: 00216208 

DIČ: CZ00216208




Jak k nám