Zápis ke stažení zde.
Přítomní členové AS UK
1. LF prof. MUDr. Robert Jech, Ph.D. prof. MUDr. Tomáš Zima, DrSc., MBA Adam Karas Andrea Rashovska |
2. LF prof. MUDr. Richard Škába, CSc. prof. MUDr. Jan Trka, Ph.D. Leona Hubálková Matyáš Uvíra |
3. LF doc. MUDr. Jan Gojda, Ph.D. prof. MUDr. Zuzana Moťovská, Ph.D. Tereza Entlerová Jonáš Vala |
LFP doc. MUDr. Karel Ježek, Ph.D. MUDr. Anna Malečková, Ph.D. Paul Lafogiannis Adam Zdráhal |
LF HK prof. RNDr. Jan Krejsek, CSc. MUDr. Tomáš Soukup, Ph.D. Tomáš Pavelka Adéla Křížová |
FaF PharmDr. Eduard Jirkovský, Ph.D. PhDr. Zděnka Kudláčková, Ph.D. Mgr. Patrik Sedláček Martina Zajícová |
FF Mgr. Jan Bičovský, Ph.D. Mgr. Karel Šima, Ph.D. Mgr. Richard Keračík Jakub Gogela |
PF JUDr. Ing. Josef Staša, CSc. JUDr. Michal Říha, Ph.D. Bc. Jakub Čech Pavel Linzer |
PedF PhDr. David Greger, Ph.D. doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. Bc. Dominika Erbeková Mgr. Veronika Vohlídková |
FTVS PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D. PhDr. Josef Voráček, Ph.D. Mgr. Andrea Duchoňová Mgr. Veronika Krause |
PřF RNDr. Radim Perlín, Ph.D. RNDr. Roman Šolc, Ph.D. Bc. Šimon Karban Arnošt Polák |
MFF doc. Mgr. Cyril Brom, Ph.D. doc. PhDr. RNDr. Josef Stráský, Ph.D. RNDr. Andrej Farkaš Mgr. Petr Šimůnek |
FSV PhDr. Jakub Končelík, Ph.D. prof. PhDr. Michal Kubát, Ph.D. Veronika Novotná PhDr. Jan Křovák |
KTF prof. PhDr. Ing. Jan Royt, Ph.D., DrSc. Mgr. Bc. Kateřina Šolcová, Ph.D. Mgr. Ondřej Kříž Jakub Sobotka |
HTF doc. ThDr. Pavla Damohorská, Th.D. ThDr. Jaroslav Hrdlička ThDr. Ing. Anna Müllerová Bc. Roman Zábrodský |
ETF Mgr. Jan Kranát, Ph.D. Veronika Fenclová Bc. Jan Tkáčik |
FHS Mgr. Alena Marková, Ph.D. Ing. Petr Pavlík, Ph.D. Bc. Adriana Niziolová Bc. Rafael Daniel Berti |
Součásti PhDr. Mgr. Pavel Pečený, Ph.D. PhDr. Barbora Štindlová, Ph.D. |
Osoby uvedené kurzívou byly přítomné online.
Omluvení členové AS UK
doc. Jiří Mrázek, Th.D. (ETF)
Hosté
prof. MUDr. Milena Králíčková, Ph.D., rektorka UK
Mgr. Martin Maňásek, kvestor UK
Mgr. Petra Štanclová, kancléřka UK
MUDr. Josef Fontana, Ph.D., prorektor pro strategickou spolupráci a rozvoj
Mgr. et Mgr. Věra Jourová, prorektorka pro rozvoj lidských zdrojů a nové technologie
prof. PhDr. Ladislav Krištoufek, Ph.D., prorektor pro vědeckou a tvůrčí činnost
prof. JUDr. Jan Kuklík, DrSc., prorektor pro akademické kvalifikace
prof. RNDr. Markéta Martínková, Ph.D., prorektorka pro studijní záležitosti
doc. MUDr. Jan Polák, Ph.D., MBA, prorektor pro koncepci a kvalitu vzdělávání
prof. RNDr. Tomáš Skopal, Ph.D., prorektor pro informační technologie
prof. PhDr. Eva Voldřichová Beránková, Ph.D., prorektorka pro zahraniční záležitosti
Mgr. et Mgr. David Hurný, člen KR pro rozvoj pedagogických kompetencí AP
prof. PhDr. Lenka Rovná, CSc., členka KR pro 4EU+
Ing. Lenka Henebergová, členka KR pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj
PhDr. Kateřina Šámalová, Ph.D., ombudsmanka UK
Mgr. Jitka Baťková, MBA, výkonná ředitelka RUK
prof. Ing. František Zahálka, Ph.D., FTVS, delegát UK v RVŠ
Bc. Marek Boňko, delegát UK v SKRVŠ
Amáta Vohradská, tajemnice AS UK
Jan Jirmus, tajemník Legislativní komise AS UK
Prezenční listina hostů bude doplněna na konci zápisu (Příloha č. 1).
JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, v 10:00 hod. přivítal přítomné členy AS UK i hosty. Zasedání se konalo v Modré posluchárně (Celetná 20).
JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, požádal Mgr. Jana Pačese, předsedu Hlavní volební komise, aby předal osvědčení nové člence AS UK.
Osvědčení obdržela
- Adéla Křížová (LFHK)
Program zasedání AS UK
Předsednictvo AS UK navrhlo program zasedání AS UK. Program byl rozeslán členům AS UK a zveřejněn na internetových stránkách senátu.
1. Zahájení
2. Kontrola a schválení zápisu ze zasedání AS UK konaného dne 25. dubna 2025
3. Vystoupení J. M. paní rektorky
4. Vnitřní předpisy UK
5. Vnitřní předpis fakulty
6. Návrh na řešení žádostí o podporu z fondu na investiční rozvoj fakult a dalších součástí („Mikuláš“) doručených do března 2025
7. Nominace studentských zástupců do Rady pro rovné příležitosti a Komise pro Cenu Arnošta z Pardubic
8. Přiznávání sociálních stipendií na UK akademickém roce 2025/2026
9. Přiznávání stipendií na podporu ubytování na UK v akademickém roce 2025/2026
10. Informace z CUIP o fungování společnosti GeneSpector
11. Informace z pracovních komisí
12. Informace z Rady vysokých škol
13. Různé
Návrh usnesení:
AS UK schvaluje program zasedání.
Schváleno tichým souhlasem
Hlasování o použití hlasovátek dle čl. 9 odst. 8 JŘ AS UK
Pro 53, proti 0, zdrželo se 0
Schváleno
Ustanovení komise pro tajné hlasování
Navrženi byli: Leona Petlíková (2.LF), Bc. Šimon Karban (PřF), Mgr. Karel Šima, Ph.D. (FF)
Hlasování o komisi pro tajné hlasování
Pro 50, proti 0, zdrželo se 3
Schváleno
Předsedou komise pro tajné hlasování byl zvolen: Mgr. Karel Šima, Ph.D. (FF).
Amáta Vohradská, tajemnice AS UK, informovala o tom, že k návrhu zápisu ze zasedání AS UK nebyla doručena žádná připomínka.
Návrh usnesení:
AS UK schvaluje zápis ze zasedání AS UK konaného dne 24. dubna 2025.
Hlasování: pro 55, proti 0, zdrželo se 0
Schváleno
JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, uvedl tento bod a předal slovo J. M. paní rektorce.
J. M. paní rektorka informovala přítomné, že reprezentacím byl rozeslán návrh na vyhlášení nového Programu na podporu strategického řízení vysokých škol. Zasedání reprezentační komise k této agendě se uskuteční dne 3. června 2025.
Ve vztahu k novele zákona o vysokých školách J. M. paní rektorka sdělila, že aktuálně probíhá výběr předsedy Rady Národního akreditačního úřadu pro terciární vzdělávání. Nominace členů a členek Rady byly již doplněny o zástupce odborových organizací a průmyslových svazů. V souvislosti s televizním vysíláním NAÚ se předpokládá výrazný nárůst počtu zaměstnanců i rozpočtu této instituce.
K návrhu nového zákona o vědě J. M. paní rektorka uvedla, že pokračuje práce pracovní skupiny Úřadu vlády na tématu kontraktového financování. Dne 27. května 2025 proběhlo k tomuto tématu jednání s Úřadem vlády.
J. M. paní rektorka konstatovala, že zatím nebyly zveřejněny všechny výzvy týkající se ukazatelů F. Očekává se vyhlášení výzvy zaměřené na podporu rozvoje čipových technologií, která bude relevantní zejména pro Matematicko-fyzikální fakultu a Přírodovědeckou fakultu. Dále se očekává vyhlášení výzvy F2 na podporu vybraných učitelských aprobací, především v oblasti STEM.
Dne 5. června 2025 proběhne zasedání České konference rektorů v Ostravě. Připomněla také, že dne 15. května 2025 se konal sněm Rady vysokých škol na Západočeské univerzitě.
Ve dnech 13.–15. května 2025 se na Univerzitě Karlově uskutečnilo jednání International Advisory Board.
Dne 5. května 2025 Univerzita Karlova přivítala prezidenta Ukrajiny Volodymyra Zelenského, a to v Karolinu. Následně proběhlo v Hrzánském paláci za přítomnosti první dámy Oleny Zelenské slavnostní podepsání memoranda Globální koalice na podporu ukrajinistiky, a to společně s děkankou Filozofické fakulty. Univerzita zároveň aktivně napomáhá ukrajinské straně v budování sítě obdobné iniciativě Czexpats in Science.
J. M. paní rektorka oznámila, že na zasedání Akademického senátu UK dne 20. června 2025 předloží k vyjádření návrh na jmenování prof. Aleksi Šeda do funkce prorektora pro oblast rozvoje a výstavby. Prof. Aleksi Šedo byl po dobu osmi let děkanem 1. lékařské fakulty UK, působil rovněž jako náměstek ministra zdravotnictví a disponuje dlouholetou zkušeností s Národním plánem obnovy.
Z důvodu osobních a rodinných okolností požádala o uvolnění z funkce výkonná ředitelka Rektorátu Univerzity Karlovy, Mgr. Jitka Baťková. Jejím nástupcem bude dle výsledků výběrového řízení Mgr. Josef Beránek, který se v pořadí umístil na druhém místě.
J. M. paní rektorka dále informovala o výsledcích výběrových řízení na tyto pracovní pozice:
· vedoucí Oddělení komunikace a tiskový mluvčí: Mgr. Jan Bumba (nástup od 15. července 2025),
· ředitel Centra pro přenos poznatků a technologií: Mgr. Ivo Svejkovský, MBA, Ph.D. (nástup od 1. srpna 2025),
· vedoucí Bezpečnostního odboru: Mgr. Daniel Barták (nástup od 1. srpna 2025).
V oblasti střetu zájmů byla aktualizována opatření rektora č. 49/2015. Návrh byl rozeslán k připomínkování na fakulty prostřednictvím děkanů, přičemž nebyly uplatněny žádné připomínky.
V souvislosti s forenzním auditem J. M. paní rektorka uvedla, že zadání auditu bylo projednáno s Ekonomickou komisí AS UK a následně schváleno. Probíhá příprava zadávací dokumentace a realizace předběžných tržních konzultací.
Zaměstnanci UK byli informováni o povinnosti požádat o souhlas s jinou výdělečnou činností. Tato informace byla sdělena vedoucím odborů RUK, tajemníkům fakult a ředitelům součástí. Personální oddělení poskytlo FAQ a vzorové dokumenty – dotazník pro nově nastupující zaměstnance a vzor žádosti o souhlas.
Probíhá první vlna úprav mzdových výměrů tak, aby byly v souladu s ustanoveními Vnitřního mzdového předpisu, konkrétně s přechodným obdobím definovaným tímto předpisem.
J. M. paní rektorka dále pozvala přítomné na následující univerzitní akce:
· Den s Univerzitou Karlovou, který se uskuteční dne 17. května 2025 od 10:00 do 18:00 v UK Pointu, a jehož součástí budou prohlídky Karolina, besedy a program pro děti,
· Zahradní slavnost ve Valdštejnských zahradách, která se bude konat dne 23. června 2025 od 18:00 hodin.
Na závěr J. M. paní rektorka uvedla, že byla informována předsednictvem AS UK ohledně dotazů vztahujících se k její plánované účasti na středeční konferenci v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR, jež se měla zabývat česko-izraelskou spoluprací. Z účasti se nakonec omluvila z důvodu přítomnosti zástupců Arielské univerzity, která sídlí ve městě Ariel na okupovaném území Západního břehu Jordánu.
Doc. Brom uvedl, že Ekonomická komise Akademického senátu UK vyjádřila kladné stanovisko k zadání forenzního auditu po zapracování připomínek. Komise zároveň očekává zprávu o výsledcích předběžných tržních konzultací.
Dr. Farkaš vznesl dotaz k revizi Strategického záměru Univerzity Karlovy. Připomněl, že komise již zaslala své připomínky a dotazoval se, kdy lze očekávat jeho další verzi.
J. M. paní rektorka na to reagovala s tím, že vedení univerzity plánuje uspořádání tematických kulatých stolů k danému dokumentu během měsíce června. Zmínila rovněž, že k dokumentu byla zaslána celá řada připomínek.
Dr. Farkaš dále otevřel otázku případných změn ve struktuře NAÚ a jejich možného dopadu na proces reakreditací.
J. M. paní rektorka konstatovala, že zákon v tomto ohledu nepřináší žádnou úpravu. Uvedla, že zjišťovali názory kandidátů na předsedu Rady NAÚ, které se liší, a že případné změny budou záležet na osobě předsedy. Pro Univerzitu Karlovu však neočekává žádné zásadní dopady.
Dr. Farkaš se rovněž dotazoval, zda International Advisory Board poskytl Univerzitě Karlově nějaká konkrétní doporučení nad rámec problematiky mikrocertifikátů.
J. M. paní rektorka odpověděla, že bude k dispozici písemná zpráva a že podobně jako v minulém roce lze očekávat i doporučení v dalších oblastech.
Dr. Farkaš dále poukázal na změněné podmínky pro podporu ukrajinských studujících a konstatoval, že část z nich již nespadá do podpory, která byla dosud poskytována.
J. M. paní rektorka zdůraznila, že Univerzita Karlova vynaložila maximální úsilí, aby výpadek podpory nebyl pro tyto studující fatální. Uvedla, že univerzita využila zbývající prostředky k překlenutí výpadku financování ze strany MŠMT a že se snažila zajistit podporu pro všechny potřebné.
Prorektorka Voldřichová Beránková doplnila, že Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy informovalo univerzitu o plánovaném přidělení finančních prostředků, avšak k datu konání schůze tyto prostředky ještě nedorazily. Jejich připsání na účet se očekává přibližně v červnu. Společně s kvestorem bylo rozhodnuto o zálohování výplaty stipendií z prostředků rektorátu. Avizovaná částka z MŠMT je nicméně přibližně poloviční oproti loňské alokaci, a proto bude nutné přistoupit ke snížení stipendií. Do konce července 2025 však zůstává jejich výše na 12 000 Kč měsíčně. Zároveň uvedla, že prostředky z loňského roku umožnily pokrýt i měsíce leden a únor 2025. Co se týče podmínek ze strany MŠMT, mezi podporované studenty patří ti, kteří mají (i) ukrajinskou národnost, (ii) statut uprchlíka, a (iii) zahájili studium po roce 2022.
Dr. Bičovský poděkoval J. M. paní rektorce za rozhodnutí neúčastnit se události související s Izraelem. Zároveň se dotázal, proč nedošlo k předchozímu upozornění na potenciální riziko spojené s účastí zástupců Arielské univerzity. Dále vyjádřil uznání nad uzavřením smluv s ukrajinskými partnery a upozornil, že bez ruské invaze by možná obor ukrajinistiky již na fakultě neexistoval. Poukázal i na ohrožení existence dalších malých filologických oborů, jako je například litevština, které jsou pěstovány na Filozofické fakultě UK a jejichž smysl bývá často zpochybňován – až do momentu, kdy jejich význam vyvstane z aktuální společenské situace.
J. M. paní rektorka v reakci uvedla, že v okamžiku obdržení pozvánky na konferenci nebyla uvedena účast zástupců Arielské univerzity a že byla informována až dodatečně prof. Voldřichovou-Beránkovou o charakteru této instituce, se kterou Univerzita Karlova nespolupracuje. K otázce malých filologických oborů uvedla, že v rámci tzv. Principů univerzita dlouhodobě akcentuje podporu těchto oborů na čtyřech fakultách, přičemž tato podpora pokračuje již druhým rokem. Vyjádřila přání, aby tento směr podpory pokračoval i nadále.
Prof. Jech se vrátil k tématu podpory ukrajinských akademiků. Dotázal se na dostupné možnosti jejich dalšího financování, neboť některé programy končí.
J. M. paní rektorka uvedla, že v letech 2022–2024 byla v rámci tzv. Principů k dispozici částka jeden milion korun na podporu těchto akademiků. Tato suma však nepokrývá veškeré potřeby. Akademikům jsou pravidelně představovány možnosti individuálního financování, např. formou grantové podpory pro periferní regiony. Záměrem vedení je pokračovat s podporou ve výši jednoho milionu korun i v roce 2026.
Dr. Farkaš vznesl připomínku k postupu při jmenování Mgr. Josefa Beránka výkonným ředitelem Rektorátu UK. Upozornil, že podle Organizačního řádu rektorátu má být daná pozice obsazována prostřednictvím otevřeného výběrového řízení. Vyjádřil pochybnost, zda je v souladu s předpisy jmenovat osobu, která se v předchozím řízení umístila na druhém místě. Vzhledem k významu této pozice doporučil, aby bylo vyhlášeno nové výběrové řízení.
Dr. Pavlík na závěr poděkoval Mgr. Jitce Baťkové za její dosavadní práci v pozici výkonné ředitelky Rektorátu UK.
Návrh usnesení:
AS UK bere na vědomí informace od J. M. paní rektorky.
Schváleno tichým souhlasem
Tento bod uvedl dr. Michal Říha., předseda Legislativní komise AS UK, a představil došlé návrhy vnitřních předpisů UK a plánovaný průběh projednávání.
Dr. Říha, předseda Legislativní komise AS UK, informoval že materiál byl doručen AS UK dne 11. dubna, byla doručena dvě stanoviska fakult (1.LF a FaF). K návrhu nebyly podány pozměňovací návrhy. Legislativní komise AS UK vyjádřila k návrhu dne 13. května kladné stanovisko.
Předal slovo předkladateli. J. M. paní rektorka uvedla, že návrh má přinést větší flexibilitu v oblasti poplatků pro fakulty, kde jsou cizojazyčné studijní programy.
Pavel Linzer, předseda Studijní komise AS UK, seznámil členy AS UK se stanoviskem Studijní komise AS UK, která doporučila k předloženému materiálu vyjádřit kladné stanovisko.
Návrh usnesení:
AS UK schvaluje návrh dílčí novely Přílohy č. 2 Statutu UK (č.j. UKRUK/207135/2025).
Hlasování: pro 61, proti 0, zdrželo se 0
Schváleno
Dr. Říha, předseda Legislativní komise AS UK, informoval že materiál byl doručen AS UK dne 11. dubna, byla doručena tři stanoviska fakult (1.LF, FaF a LFP). Legislativní komise AS UK vyjádřila k návrhu dne 13. května kladné stanovisko. Dr. Říha dále uvedl, že byl podán jeden pozměňovací návrh, předkladatel si tento pozměňovací návrh osvojil a na základě tohoto provedl dne 14. května 2025 modifikaci tohoto předpisu.
Předal slovo předkladateli. Prof. RNDr. Markéta Martínková, Ph.D., prorektorka pro studijní záležitosti, informovala, že cílem této novely je umožnit výplatu doktorských stipendií nově přijatým studentům od října 2025. Dodala, že novela zavádí ustanovení vyplývající z nového zákona o vysokých školách a jedná se tak především o zpřesnění terminologie a legislativně-technické záležitosti.
Hlasování o modifikaci
Hlasování: pro 63, proti 0, zdrželo se 0
Schváleno
Dr. Říha dále uvedl, že Legislativní komise AS UK vyjádřila k předloženému návrhu souhlasné stanovisko.
Pavel Linzer, předseda Studijní komise AS UK, seznámil členy AS UK se stanoviskem Studijní komise AS UK, která doporučila k předloženému materiálu vyjádřit kladné stanovisko.
Návrh usnesení:
AS UK schvaluje návrh dílčí novely Stipendijního řádu UK (č.j. UKRUK/207144/2025) ve znění modifikace předkladatele.
Hlasování: pro 63, proti 0, zdrželo se 0
Schváleno
Dr. Říha, předseda Legislativní komise AS UK, informoval že materiál byl doručen AS UK dne 11. dubna, byla doručena čtyři stanoviska fakult (1.LF, FaF, PF a LFP). Legislativní komise AS UK vyjádřila k návrhu dne 13. května kladné stanovisko.
Předal slovo předkladateli. Mgr. Petra Štanclová, kancléřka UK, informovala, že dílčí změna Statutu reflektuje novelu zákona o vysokých školách a s ní související terminologické změny. Dále uvedla, že změna řeší problematické pasáže identifikované z praxe, a také zahrnuje návrhy fakult, které se nashromáždily v průběhu let s cílem zefektivnit administrativu.
Dr. Říha sdělil, že k návrhu bylo podáno celkem 7 pozměňovacích návrhů a 13 modifikací, které provedla předkladatelka.
Pavel Linzer, předseda Studijní komise AS UK, seznámil členy AS UK se stanoviskem Studijní komise AS UK, která doporučila k předloženému materiálu vyjádřit kladné stanovisko.
Dr. Říha uvedl, že Legislativní komise AS UK vyjádřila k předloženému návrhu souhlasné stanovisko ve znění modifikace předkladatele.
Hlasování o modifikacích č. 1-8, č. 10-13
Pro 61, proti 0, zdrželo se 2
Schváleno
Dr. Říha informoval, že kvůli chválení těchto modifikací se řada podaných pozměňovacích návrhů stala nehlasovatelnými. Konkrétně pozměňovací návrhy č. 1-2 a č. 5-7.
Rozprava k pozměňovacím návrhům a modifikacím
Pozměňovací návrh č. 3
Bc. Jakub Čech představil pozměňovací návrh č. 3, jehož byl předkladatelem. Vysvětlil, že v současné době platí zákaz, aby děkan byl členem RVH. Cílem jeho pozměňovacího návrhu je rozšířit tento zákaz i na proděkany.
Dr. Říha informoval, že Legislativní komise AS UK k tomuto pozměňovacímu návrhu nepřijala kladné stanovisko.
Mgr. Petra Štanclová, kancléřka UK, sdělila, že se předkladatel s tímto návrhem neztotožňuje. Člen RVH nikdy nehlasuje o vlastní fakultě.
K tomuto pozměňovacímu návrhu byla vedena rozprava. Dr. Pavlík (FHS) i dr. Farkaš (MFF) v ní podpořil návrh Bc. Čecha. Dr. Říha (PF) naopak upozornil, že tento návrh bude mít za následek pouze to, že se z dotčených proděkanů stanou členové kolegia děkana, ale náplň zůstane identická.
Kancléřka doplnila, že by návrh mohl představovat problém pro menší fakulty, kde by v některých případech mohlo být obtížné obsadit dotčená místa.
Hlasování o pozměňovacím návrhu č. 3
Pro 39, proti 6, zdrželo se 19
Schváleno
Modifikace č. 9 + pozměňovací návrh č. 4
Kancléřka uvedla, že předkladatel touto modifikací reaguje na pozměňovací návrh senátora Linzera a na stanoviska PF, 1.LF a LFP. Dále sdělila, že byl odstraněn původně navrhovaný demonstrativní výčet a došlo k terminologickému sladění se stanovisky.
Pavel Linzer představil svůj pozměňovací návrh. Vyjádřil názor, že daná modifikace neřeší celou šíři problému, a to včetně toho, že by rektor neměl mít generální zmocnění na správu nad jednotlivými fakultami.
Pozn.: K této problematice byla dále vedena rozprava nad otázkou, v jakých oblastech rektor může, či by měl mít možnost vydávat opatření rektora a ve vztahu těchto kompetencí např. k zákonu o VŠ či zákoníku práce.
V této rozpravě vystoupili: Mgr. Bárta (PO RUK), Linzer (PF), Mgr. Kříž (KTF), J. M. paní rektorka, Mgr. Štanclová (kancléřka UK), RNDr. Farkaš (MFF) a dr. Perlín (PřF).
Hlasování o modifikaci č. 9
Pro 4, proti 36, zdrželo se 20
Neschváleno
Hlasování o pozměňovacím návrhu č. 4
Pro 53, proti 2, zdrželo se 8
Schváleno
Hlasování o procesním návrhu na zkrácení řečnické doby na dvě minuty
Pro 57, proti 0, zdrželo se 5
Schváleno
Návrh usnesení:
AS UK schvaluje návrh dílčí změny Statutu UK (č.j. UKRUK/207135/2025) ve znění modifikací předkladatele č. 1-8, 10-13 a pozměňovacích návrhů č. 3-4 s výhradou legislativně-technických oprav.
Hlasování: pro 63, proti 0, zdrželo se 1
Schváleno
Dr. Říha, předseda Legislativní komise AS UK, informoval že materiál byl doručen AS UK dne 11. dubna, byla doručena čtyři stanoviska fakult (1.LF, FaF, PF a LFP). Legislativní komise AS UK vyjádřila k návrhu dne 13. května kladné stanovisko.
Dr. Říha dále uvedl, že k předloženému návrhu bylo podáno několik desítek pozměňovacích návrhů, z nichž řada byla následně stažena jejich předkladateli. K datu projednání zůstává podáno celkem 22 pozměňovacích návrhů. Současně bylo předloženo sedm modifikací ze strany předkladatele návrhu.
Předal slovo předkladateli. Prof. RNDr. Markéta Martínková, Ph.D., prorektorka pro studijní záležitosti, informovala, že navrhovaná úprava reaguje nejen na novelu zákona o vysokých školách, ale rovněž zapracovává řadu změn, které vzešly z praktické zkušenosti s aplikací současného znění řádu.
Pavel Linzer, předseda Studijní komise AS UK, seznámil členy AS UK se stanoviskem Studijní komise AS UK, která doporučila k předloženému materiálu vyjádřit kladné stanovisko.
Dr. Říha uvedl, že Legislativní komise AS UK vyjádřila k předloženému návrhu souhlasné stanovisko ve znění modifikace předkladatele.
Hlasování o modifikaci č. 1-7
Pro 62, proti 0, zdrželo se 1
Schváleno
Hlasování o pozměňovacích návrzích (souhrnné)
PN číslo |
Pro |
Proti |
Zdrželo se |
Stav |
1 |
41 |
10 |
11 |
PN schválen |
2 |
29 |
1 |
27 |
PN schválen |
3 |
22 |
22 |
19 |
PN neschválen |
5 |
24 |
7 |
27 |
PN neschválen |
10 |
49 |
3 |
3 |
PN schválen |
13 |
46 |
2 |
6 |
PN schválen |
15 |
17 |
29 |
19 |
PN neschválen |
16 |
62 |
0 |
1 |
PN schválen |
17 |
33 |
0 |
27 |
PN schválen |
18 |
37 |
5 |
16 |
PN schválen |
20 |
54 |
1 |
2 |
PN schválen |
21 |
37 |
3 |
18 |
PN schválen |
23 |
60 |
0 |
0 |
PN schválen |
29 |
38 |
4 |
18 |
PN schválen |
Rozprava k pozměňovacím návrhům
Pozměňovací návrh č. 1
Senátor Linzer představil pozměňovací návrh. Jedná se o to, aby se k harmonogramu akademického roku dané fakulty vždycky musel vyjádřit akademický senát dané fakulty.
Prorektorka Martínková sdělila, že se předkladatel s tímto návrhem neztotožňuje. Jedná se o zbytečnou administrativní zátěž pro fakulty.
Tento pozměňovací návrh podpořil Bc. Jakub Čech (PF).
Pozměňovací návrh č. 2
Senátor Gogela představil pozměňovací návrh, který se týká možnosti změny studijního plánu spočívající ve výměně minoru, jeho zahrnutí nebo vypuštění, a to i při zápisu do jiného úseku studia, než jaký je standardně uveden ve Studijním a zkušebním řádu (tj. zpravidla i později než při zápisu do druhého ročníku).
Prorektorka Martínková sdělila, že se předkladatel s tímto návrhem neztotožňuje. Prorektorka Martínková sdělila, že se předkladatel s tímto návrhem neztotožňuje. Zároveň však konstatovala, že návrh ponechává fakultám možnost samostatného rozhodnutí o této otázce.
Pozměňovací návrh č. 3
Senátor Linzer představil pozměňovací návrh, který navrhuje vypustit článek 20 návrhu Studijního a zkušebního řádu z důvodu jeho nadbytečnosti. Tento článek upravuje tzv. generální možnost zrušení předmětu i po jeho zápisu studenty, například z důvodu nenaplnění minimální kapacity.
Prorektorka Martínková sdělila, že se předkladatel s tímto návrhem neztotožňuje. Uvedla, že možnost zrušení předmětu i po zápisu je pro fakulty důležitá z hlediska jejich ekonomických nákladů na výuku určitého předmětu.
S pozměňovacím návrhem vyjádřil souhlas Bc. Karban.
Pozměňovací návrh č. 4 – Stažen předkladatelem
Pozměňovací návrh č. 5
Pozn.: Textace PN č. 5 byla v průběhu jednání pléna AS UK upravena a návrh byl hlasován později, avšak pro účely zápisu je informace o tomto PN uvedena souhrnně.
Senátor Linzer představil pozměňovací návrh týkající se zajištění rovnoměrnějšího vypisování termínů zkoušek. Návrh se zaměřuje především na letní zkouškové období a měsíc září. Dále klade důraz na transparentnost a včasnost vypisování těchto termínů. Linzer zdůraznil, že tento pozměňovací návrh směřuje k zachování stávajícího stavu, neboť platný SZŘ usiluje o změnu v této oblasti.
Prorektorka Martínková sdělila, že se předkladatel s tímto návrhem neztotožňuje.
Pozn.: K tomuto PN byla vedena široká a rozsáhlá rozprava. Tato zahrnovala zejména otázku, zda mají či nemají být v září vypisovány standardní termíny zkoušek. Z důvodu zachování stručnosti a přehlednosti zápisu není přepsána.
V rámci této rozpravy vystoupili: dr. Perlín (PřF), Linzer (PF), Mgr. Sabau (OSZS RUK), Karas (1.LF), Bc. Karban (PřF), Lafogiannis (LFP), doc. Brom (MFF), dr. Staša (PF), dr. Vomáčková (FTVS), dr. Farkaš (MFF), Linzer (PF), dr. Říha (PF), doc. Stráský (MFF),
Pozměňovací návrhy č. 6-9 – Staženy předkladatelem
Pozměňovací návrh č. 10
Senátor Linzer představil pozměňovací návrh. Tento se snaží zakotvit nejzazší termín pro odhlášení studenta z termínu zkoušky na ne více než 2 dny před zkouškou.
Prorektorka Martínková sdělila, že stanovisko předkladatele k tomuto pozměňovacímu návrhu je neutrální.
Pozměňovací návrh č. 11 – Nehlasovatelný z důvodu přijetí modifikace předkladatele
Pozměňovací návrh č. 12 – Stažen předkladatelem
Pozměňovací návrh č. 13
Dr. Říha představil pozměňovací návrh. Ten zpřesňuje užívání termínů „termín“ a „pokus“ napříč předpisem.
Prorektorka Martínková sdělila, že se předkladatel s tímto návrhem neztotožňuje.
Pozměňovací návrh č. 14 – Nehlasovatelný z důvodu přijetí pozměňovacího návrhu č. 13
Pozměňovací návrh č. 15
Bc. Čech představil pozměňovací návrh. Ten se týká možnosti studenta podat děkanovi návrh na revizi hodnocení kontroly studia, státní zkoušky nebo její části.
Prorektorka Martínková sdělila, že se předkladatel s tímto návrhem neztotožňuje. Vedení univerzity má za to, že dohled nad férovostí zkoušek byl ošetřen jinými mechanismy zakotvenými v SZŘ.
Pozn.: K tomuto PN byla vedena široká a rozsáhlá rozprava. Tato zahrnovala zejména otázku, vhodnosti a potřebnosti takovéto formy kontroly férovosti zkoušek. Z důvodu zachování stručnosti a přehlednosti zápisu není přepsána.
V rámci této rozpravy vystoupili: prof. Krejsek (LF HK), Bc. Čech (PF), Mgr. Sabau (OSZS RUK), dr. Perlín (PřF), dr. Staša (PF), dr. Šolc (PřF), doc. Brom (MFF), Linzer (PF), J. M. paní rektorka, Karas (1.LF).
Pozměňovací návrh č. 16
Bc. Šimon Karban představil pozměňovací návrh. Ten se týká povinnosti děkana z moci úřední uznat studentovi jeho studijní výsledky z Erasmu či jiných studentských mobilit. Toto má odlehčit administrativní nároky spojené s těmito zahraničními mobilitami.
Prorektorka Martínková sdělila, že stanovisko předkladatele k tomuto pozměňovacímu návrhu je neutrální.
Pozměňovací návrh č. 17
Doc. Stráský představil pozměňovací návrh. Ten se týká oblasti uznávání povinných a povinně volitelných předmětů v situacích, kdy si například studenti bakalářského stupně „předstudovávají“ některé magisterské předměty vč. povinných už v průběhu svého bakalářského studia.
Prorektorka Martínková sdělila, že stanovisko předkladatele k tomuto pozměňovacímu návrhu je neutrální.
Pozměňovací návrh č. 18
Doc. Stráský představil pozměňovací návrh. Ten se týká možnosti studenta vyjádřit se k průběhu státní závěrečné zkoušky pouze v elektronické podobě prostřednictvím SIS. Tímto chce vyvíjet tlak na digitalizaci studijní agendy jednotlivých fakult.
Prorektorka Martínková sdělila, že se předkladatel s tímto návrhem neztotožňuje. Zdůraznila, že bychom měli jít vstříc těm fakultám, které si tyto nepřejí a chtějí mít protokoly o státních závěrečných zkouškách v listinné formě.
Dr. Farkaš vyjádřil podporu tomuto pozměňovacímu návrhu.
Dr. Šolc vyjádřil obavu nad skutečností, že student se může vyjádřit k průběhu státní závěrečné zkoušky do jednoho dne od stvrzení protokolu. Tuto lhůtu vnímá jako příliš krátkou.
Doc. Stráský oponoval s tím, že v současné praxi se student k tomuto musí vyjádřit ihned po vykonání státní závěrečné zkoušky.
Pozměňovací návrh č. 19 – Nehlasovatelný z důvodu přijetí modifikace předkladatele
Pozměňovací návrh č. 20
Dr. Říha představil pozměňovací návrh. Ten se týká postupu státnicové komise při určování známky.
Prorektorka Martínková sdělila, že se předkladatel s tímto návrhem neztotožňuje. Současná navržená dikce ustanovení je dle jejího názoru dostatečně přesná.
Senátor Karas tento pozměňovací návrh podpořil.
Pozměňovací návrh č. 21
Dr. Farkaš představil pozměňovací návrh. Tento dává fakultám možnost si v Pravidlech pro organizaci studia stanovit podrobnosti pro výběr jazyka práce.
Prorektorka Martínková sdělila, že stanovisko předkladatele k tomuto pozměňovacímu návrhu je neutrální.
Pozn.: K tomuto PN byla vedena široká a rozsáhlá rozprava. Tato zahrnovala zejména debatu nad užitím anglického jazyka (a jiných cizích jazyků) napříč různými fakultami. Z důvodu zachování stručnosti a přehlednosti zápisu není přepsána.
V rámci této rozpravy vystoupili: Bc. Karban (PřF), dr. Greger (PedF), Mgr. Sabau (OSZS RUK), doc. Stráský (MFF), dr. Říha (PF), dr. Farkaš (MFF).
Pozměňovací návrh č. 22 – Nehlasovatelný z důvodu přijetí modifikace předkladatele
Pozměňovací návrh č. 23
Doc. Stráský představil pozměňovací návrh. Ten se týká plnění individuálního studijního plánu doktorských studentů a konání hodnocení jeho plnění s ohledem zamezení předčasně ukončeného doktorského studia právě pro jeho neplnění.
Prorektorka Martínková sdělila, že se předkladatel s tímto návrhem neztotožňuje.
Tento pozměňovací návrh podpořil dr. Greger.
Pozměňovací návrh č. 24 – Stažen předkladatelem
Pozměňovací návrh č. 25 – Stažen předkladatelem
Pozměňovací návrh č. 26 – Nehlasovatelný z důvodu přijetí modifikace předkladatele
Pozměňovací návrh č. 27 – Nehlasovatelný z důvodu přijetí modifikace předkladatele
Pozměňovací návrh č. 28 – Stažen předkladatelem
Pozměňovací návrh č. 29
Senátor Vala představil pozměňovací návrh. Týká se povinnosti změnit složení zkušební komise při opravném termínu konání státní závěreční zkoušky u doktorského studia, a to alespoň částečně (tj. změna alespoň jednoho člena zkušební komise).
Prorektorka Martínková sdělila, že stanovisko předkladatele k tomuto pozměňovacímu návrhu je neutrální.
Dr. Perlín se vůči tomuto pozměňovacímu návrhu vyjádřil silně negativně.
Rozprava
Bc. Čech vyzval k tomu, aby předmětem příští novely Studijního a zkušebního řádu byl mechanismus korektní kontroly zkoušek.
Prof. Krejsek uvedl, že bychom neměli mít ambici popsat univerzitní svět do naprostých detailů. Doporučil ponechat prostor pro slušnost, kreativitu a další atributy.
Doc. Stráský konstatoval, že současný SZŘ se pravděpodobně nelíbí nikomu z přítomných. Nicméně, po "martyriu" všech zúčastněných usoudil, že se jedná o celkem dobrý předpis, a vyzval k jeho schválení.
Návrh usnesení:
AS UK schvaluje návrh Studijní a zkušební řád UK (č.j. UKRUK/207070/2025) ve znění modifikací předkladatele č. 1-7 a pozměňovacích návrhů č. 1, 2, 10, 13, 16, 17, 18, 20, 21, 23 a 29.
Hlasování: pro 56, proti 0, zdrželo se 6
Schváleno
Tento bod uvedl dr. Michal Říha, předseda Legislativní komise AS UK, a představil došlý návrh fakultního vnitřního předpisu. Materiál byl řádně zveřejněn ve veřejné části webu AS UK. J. M. paní rektorka předložila k došlým návrhům kladné stanovisko.
Dr. Michal Říha, předseda Legislativní komise AS UK, uvedl, že Legislativní komise AS UK vyjádřila k předloženému návrhu souhlasné stanovisko.
Návrh usnesení:
AS UK schvaluje návrh změny Volebního řádu AS 1.LF UK.
Hlasování: pro 59, proti 0, zdrželo se 0
Schváleno
JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, uvedl tento bod a předal slovo Mgr. Martinu Maňáskovi, kvestorovi UK.
Pan kvestor informoval o doručených žádostech, které byly v daném období evidovány dvě.
První žádost podala 2. lékařská fakulta, a to na podporu výstavby multifunkční budovy v Motole. Požadovaná částka činí 150 mil. Kč, z čehož 120 mil. Kč představuje návratnou zápůjčku a 30 mil. Kč nevratný příspěvek. Zápůjčka má být splácena po dobu 15 let v období let 2027 až 2041.
Druhá žádost byla předložena Pedagogickou fakultou na podporu etapové rekonstrukce objektu v ulici M. Rettigové 4, Praha 1. Celková požadovaná částka činí 55 mil. Kč, z toho 44 mil. Kč jako návratná zápůjčka a 11 mil. Kč jako nevratný příspěvek. Také v tomto případě je splácení zápůjčky plánováno na období 2027 až 2041, a to po dobu 15 let.
Doc. Brom, předseda Ekonomické komise, seznámil členy AS UK se stanoviskem Ekonomické komise AS UK, která doporučila k předloženému materiálu vyjádřit kladné stanovisko.
Rozprava
Dr. Farkaš se dotázal, jak bude zajištěno financování prostřednictvím vnitrobanky a zda se předpokládá, že budou prostředky čerpány ze zdrojů rektorátu.
Pan kvestor odpověděl, že rektorát vloží do vnitrobanky částku ve výši 300 mil. Kč, z níž budou zápůjčky poskytnuty.
Dr. Farkaš se dále dotázal, zda celá zápůjčková část bude skutečně pokryta z vnitrobanky.
Pan kvestor potvrdil, že v roce 2025 určitě ano a že i pro rok 2026 se s tímto předpokladem pracuje. Zároveň však upozornil, že v budoucnu může dojít ke změnám v závislosti na aktuálním stavu dostupných zdrojů.
Návrh usnesení:
AS UK vyjadřuje kladné stanovisko k rozhodnutí o žádosti 2.LF na podporu výstavby Multifunkční budovy v Motole ve výši 150 mil. Kč (z toho zápůjčka ve výši 120 mil. Kč a nevratný příspěvek ve výši 30 mil. Kč) s tím, že zápůjčka bude splácena po dobu 15 let v letech 2027 až 2041.
Hlasování: pro 52, proti 0, zdrželo se 1
Schváleno
Návrh usnesení:
AS UK vyjadřuje kladné stanovisko k rozhodnutí o žádosti PedF na podporu Etapové rekonstrukce objektu M. Rettigové 4, Praha 1 ve výši 55 mil. Kč (z toho zápůjčka ve výši 44 mil. Kč a nevratný příspěvek ve výši 11 mil. Kč) s tím, že zápůjčka bude splácena po dobu 15 let v letech 2027 až 2041.
Hlasování: pro 50, proti 0, zdrželo se 2
Schváleno
JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, uvedl tento bod a předal slovo RNDr. Andreji Farkašovi.
Dr. Farkaš informoval, že AS UK byl požádán paní rektorkou o doplnění studentských zástupců do Rady pro rovné příležitosti a Komise pro Cenu Arnošta z Pardubic. V obou případech byly připraveny návrhy.
Do Komise pro Cenu Arnošta z Pardubic byla navržena nominace kolegy Bc. Jakuba Čecha (PF). Jako studentský zástupce v Radě pro rovné příležitosti byl navržen kolega Arnošt Polák (PřF). Zároveň byl J. M. paní rektorce předložen návrh na úpravu příslušného opatření rektora, jehož cílem je, aby členem Rady pro rovné příležitosti byl automaticky předseda senátní komise, která má tuto agendu ve své působnosti.
Rozprava
Senátor Polák se přítomným představil, poděkoval za nominaci a vyjádřil naději, že bude moci v činnosti komise uplatnit své schopnosti.
Senátor Karas vyjádřil podporu nominaci kolegy Poláka.
Bc. Čech se rovněž představil a uvedl, že se agendě rovných příležitostí věnuje dlouhodobě. Vyjádřil zájem aktivně se zapojit do činnosti Rady pro rovné příležitosti
Výsledky elektronického tajného hlasování:
Pro Arnošta Poláka (PřF) bylo odevzdáno 47 hlasů pro, 1 proti.
Návrh usnesení:
AS UK nominuje Arnošta Poláka (PřF) do Komise pro Cenu Arnošta z Pardubic za předpokladu úpravy OR č. 1/2016.
Schváleno
Výsledky elektronického tajného hlasování:
Pro Bc. Jakuba Čecha (PF) bylo odevzdáno 42 hlasů pro, 2 hlasy proti, 2 zdrželo se.
Návrh usnesení:
AS UK nominuje do jako studentského zástupce do Rady pro rovné příležitosti Bc. Jakuba Čecha (PF).
Schváleno
Návrh usnesení:
AS UK doporučuje rektorce UK úpravu OR č. 21/2022 tak, aby byl členem Rady pro rovné příležitosti předseda té komise AS UK, které agenda rovných příležitostí náleží.
Hlasování: pro 52, proti 0, zdrželo se 1
JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, uvedl tento bod a předal slovo prof. RNDr. Markétě Martínkové, Ph.D., prorektorce UK.
Prorektorka Martínková představila návrh opatření rektora, který se týká přiznávání sociálních stipendií na Univerzitě Karlově pro akademický rok 2025/2026. Uvedla, že se jedná o každoročně předkládaný materiál, jehož základní rámec zůstává nezměněn oproti předchozímu roku. Připomněla, že opatření vychází ze zákonné povinnosti univerzity a že rozdělování prostředků probíhá podle předem diskutovaných kritérií, v souladu se stanovisky Sociální komise, a je cíleno na nejpotřebnější studenty, například formou příspěvku na stravování. Současně apelovala na členy AS UK, aby aktivně šířili povědomí o možnosti čerpání těchto stipendií mezi studenty.
Jakub Gogela, předseda Sociální komise, seznámil členy AS UK se stanoviskem Sociální komise AS UK, která doporučila k předloženému materiálu vyjádřit kladné stanovisko.
Rozprava
Bc. Čech otevřel téma frekvence výplat sociálních a ubytovacích stipendií. Uvedl, že v rámci komisí opakovaně zaznívá, že by do budoucna bylo žádoucí vyplácet tato stipendia na měsíční bázi, neboť současná praxe, kdy jsou prostředky vypláceny zpětně za několik měsíců, je z hlediska účelu stipendií nevhodná. Zpožděná výplata podle něj může představovat existenční problém pro některé studenty. Upozornil, že přechod na měsíční výplaty není technicky jednoduchý, avšak navrhl, aby se univerzita začala touto možností systematicky zabývat a aby komise byly průběžně informovány o vývoji v této věci. Zmínil také, že případná digitalizace a automatizace by mohla přispět k úsporám na straně rektorátu.
Prorektorka Martínková uvedla, že v současnosti jsou stipendia vyplácena čtvrtletně, přičemž hlavním důvodem je čtvrtletní cyklus aktualizace údajů v systému SIMS, který umožňuje ověřit, zda student nadále studuje. Tento režim poskytuje dostatečný čas pro správné zpracování výplat a minimalizuje riziko neoprávněného čerpání stipendií. Ubezpečila přítomné, že univerzita již pracuje na zrychlení sběru potřebných dat, což by v budoucnu mohlo umožnit častější výplatu stipendií.
J. M. paní rektorka doporučila, aby se otázka frekvence výplat stipendií dále projednávala ve studijní a sociální komisi AS UK. Uvedla, že zatím jde především o organizační otázku, která se může stát problémem IT až budou vyřešeny související procesní a provozní aspekty.
Návrh usnesení:
AS UK projednal předložený návrh Opatření rektora č. xx/2025 – Přiznávání sociálních stipendií na Univerzitě Karlově v akademickém roce 2025/2026 a vyjadřuje k němu souhlasné stanovisko.
Hlasování: pro 53, proti 0, zdrželo se 0
Schváleno
JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, uvedl tento bod a předal slovo prof. RNDr. Markétě Martínkové, Ph.D., prorektorce UK.
Prorektorka Martínková představila návrh opatření rektora týkající se přiznávání stipendií na podporu ubytování v akademickém roce 2025/2026. Uvedla, že se jedná o opatření obdobné tomu, které bylo projednáváno v předchozím bodě, tedy o každoroční administrativní krok. Připomněla však, že v předchozím roce došlo k zásadní změně v nastavení systému těchto stipendií. Cílem úpravy bylo symbolicky snížit výplaty v kategoriích, kde studenti pobírali stipendium bez ohledu na svou sociální situaci, a naopak zdvojnásobit podporu v kategoriích se zvýšenou výměrou, kde je pomoc reálně potřebná.
Jakub Gogela, předseda Sociální komise, seznámil členy AS UK se stanoviskem Sociální komise AS UK, která doporučila k předloženému materiálu vyjádřit kladné stanovisko.
Návrh usnesení:
AS UK projednal předložený návrh Opatření rektora č. xx/2025 – Přiznávání sociálních stipendií na Univerzitě Karlově v akademickém roce 2025/2026 a vyjadřuje k němu souhlasné stanovisko.
Hlasování: pro 51, proti 0, zdrželo se 0
Schváleno
JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, uvedl tento bod a předal slovo prof. PhDr. Ladislavu Krištoufkovi, Ph.D., prorektoru pro vědeckou a tvůrčí činnost.
Prorektor Krištoufek sdělil, že v předloženém materiálu byly shrnuty aktuální informace týkající se společnosti GeneSpector, její činnosti, vztahu k dceřiné společnosti CUIP a stavu projednávání interních záležitostí. Klíčové informace jsou dle jeho vyjádření uvedeny zejména v závěrečných dvou odstavcích zprávy. V případě zájmu o další podrobnosti vyjádřil ochotu zodpovědět doplňující dotazy, přičemž upozornil, že jako člen správní rady společnosti GeneSpector je v některých ohledech omezen v tom, co smí sdělovat.
Dr. Farkaš v této souvislosti připomněl diskusi, která proběhla mezi ním a J. M. paní rektorkou v rámci předsednictva AS UK. Vyjádřil očekávání, že na schůzi budou předloženy výsledky právní analýzy, na kterou odkazoval již pan kvestor na jednání dozorčí komise dne 2. dubna 2025. Tato analýza se měla týkat dodatků ke smlouvám a vyjasnění pravomocí jednotlivých aktérů při vstupu investora do společnosti. Vyjádřil zklamání nad tím, že výstupy této analýzy nebyly ve zprávě obsaženy, ačkoliv dle předloženého materiálu existují nová právní stanoviska, jejichž vyhotovení bylo zadáno a na něž se aktuálně čeká. Z tohoto důvodu požádal o sdělení výstupů původní právní analýzy alespoň ve zkrácené verzi, která by nenarušovala obchodní tajemství, ale umožnila by senátorům orientovat se v situaci.
J. M. paní rektorka reagovala sdělením, že původní právní analýza pouze doporučovala, aby CUIP zadala zpracování právních posudků, přičemž z jejího pohledu analýza neobsahovala podstatnější závěry. Dále uvedla, že nové právní posudky jsou v současnosti ve fázi zpracování a čeká se na jejich doručení.
Prorektor Krištoufek doplnil, že jako člen správní rady a účastník jednání dozorčí komise nebyl seznámen s původním právním stanoviskem. Dle jeho informací však toto stanovisko sloužilo jako jeden z důvodů, na jejichž základě dozorčí komise doporučila doplnit správní radu na plný počet tří členů a požádat jediného akcionáře o zadání nových právních posudků. Správní rada tato doporučení akceptovala a nyní očekává doručení posledního z posudků, na jehož základě bude moci přijmout rozhodnutí. Nová členka správní rady byla jmenována s účinností od 15. května 2025, takže správní rada je již v plném složení. V případě, že rozhodnutí padne do konce května, bude přijato současným složením správní rady, jinak již novým složením s účinností od 1. června 2025.
Dr. Farkaš zopakoval svou žádost o zpřístupnění právní analýzy, která byla argumentačně využita při jednání dozorčí komise. Vyjádřil obavu z nejednotných interpretací situace a apeloval na potřebu transparentnosti, pokud existují dokumenty, které mohou přispět k objasnění věci.
Prorektor Krištoufek konstatoval, že dozorčí komise zadala správní radě doporučení, která byla naplněna. Po doručení právních posudků správní rada rozhodne, a dozorčí komise může tato stanoviska následně vyžádat a případně zpochybnit postup, kterým bylo rozhodnuto. Nepovažuje za obvyklé, aby dozorčí komise přímo požadovala stanoviska od akcionáře.
Senátor Karas vznesl dotaz, zda AS UK obdrží obě právní stanoviska.
Prorektor Krištoufek odpověděl, že stanoviska budou poskytnuta dozorčí komisi jakožto dozorčímu orgánu CUIP. Její členové, kteří jsou současně členy AS UK, o nich mohou informovat, avšak nemohou tato stanoviska dále šířit.
Senátor Karas dále vyjádřil přesvědčení, že AS UK má právo vyžádat si stanoviska orgánů univerzity, a to s ohledem na skutečnost, že CUIP je stoprocentní dceřinou společností Univerzity Karlovy a že univerzita v pozici jediného akcionáře vykonává statutární pravomoci prostřednictvím J. M. paní rektorky. Navrhl proto, aby AS UK přijalo usnesení, kterým si právní stanoviska po jejich vyhotovení vyžádá, neboť považuje za důležité, aby se o celé záležitosti vedla otevřená a věcně podložená diskuse, zvláště s ohledem na nedávnou medializaci tématu.
Mgr. Šimůnek uvedl, že před posledním plénem AS UK se účastnil neformálního „předsenátního piva“, při němž náhodně došlo k diskusi se spoluvlastníky společnosti GeneSpector, včetně pana Pohlutky. V rámci této diskuse mu bylo sděleno, že společnost GeneSpector poskytla Univerzitě Karlově částku 30 milionů Kč, a že její působení je pro univerzitu velmi výnosné. Mgr. Šimůnek uvedl, že tyto informace nebyl schopen nijak ověřit, a proto se dotázal, kde lze tuto informaci dohledat, jak byly případné výnosy využity a zda skutečně odpovídají popisovaným přínosům. Dále se dotázal, zda J. M. paní rektorka reagovala na otevřený dopis, který byl univerzitě adresován právě panem Pohlutkou.
J. M. paní rektorka odpověděla, že po obdržení uvedeného otevřeného dopisu se uskutečnilo jednání se zástupci společností GeneSpector a CUIP, kterého se účastnila spolu s kvestorem Univerzity Karlovy. Na tomto jednání byla mimo jiné dohodnuta nutnost zadání nových právních posudků správní radou. Tyto posudky jsou v současnosti ve fázi přípravy a měly by poskytnout odpovědi na otázky, které byly během komunikace položeny. K otázce údajného převodu 30 milionů Kč sdělila, že v tuto chvíli nemá k dispozici přesné informace, ale uvedla, že existuje opatření rektorky, které stanovuje, jakým způsobem se výnosy z komercializace rozdělují mezi fakultu, původce a další subjekty.
Prorektor Krištoufek doplnil, že na uvedené schůzce byli pozváni i zástupci 1. lékařské fakulty, kteří se však nezúčastnili. K otázce výnosů dodal, že tato problematika byla součástí dotazu adresovaného redakcí MF DNES a že na něj bylo odpovězeno.
Mgr. Šimůnek vznesl doplňující dotaz, kde lze ověřit informaci o převodu částky 30 milionů Kč.
Prorektor Krištoufek reagoval, že takovýto dotaz by mohl být vznesen prostřednictvím zástupce AS UK v dozorčí komisi, přičemž dodal, že se nejedná o informaci, která by měla být předmětem utajení.
Senátor Karas navázal otázkou, jaké konkrétní otázky byly položeny při zmíněném jednání a které budou předmětem právní analýzy. Upozornil, že pokud prorektor Krištoufek nemůže tyto informace sdělit kvůli závazku mlčenlivosti, měla by být zajištěna cesta, jak se AS UK může s jejich obsahem seznámit – například prostřednictvím vyžádání právních stanovisek
Prorektor Krištoufek uvedl, že je nutné mít na paměti, že se jedná o akciovou společnost, která se řídí pravidly korporátního práva. Výsledky a stanoviska tedy nemohou být libovolně sdíleny, přičemž důvodem není snaha o utajení, nýbrž nutnost dodržet zákonné standardy a chránit citlivé informace před možnou konkurencí. Zopakoval, že správní rada přijme rozhodnutí na základě právních posudků, následně bude její činnost posouzena dozorčí komisí, a ta případně informuje akcionáře. Vyjádřil přesvědčení, že je nezbytné postupovat opatrně a s respektem k nastaveným pravidlům.
Dr. Farkaš požádal o informaci, jaké další kroky budou podniknuty směrem k 1. lékařské fakultě a Fakultní Thomayerově nemocnici, které mají k celé věci výhrady. Uvedl, že nemocnice podala trestní oznámení a zpochybňuje, že výsledky jejího výzkumu byly využity v souladu s podmínkami jejich poskytnutí. Zajímalo ho, jak bude univerzita usilovat o nápravu těchto vztahů.
J. M. paní rektorka sdělila, že ona i pan děkan 1. lékařské fakulty mají zájem na tom, aby došlo k vyjasnění situace a obnovení důvěry. Informací ze strany nemocnice však zatím není mnoho a nejsou dostatečně konkrétní. Přesto je podle jejího vyjádření prioritou objasnit, kde vzniklo nedorozumění.
Prorektor Krištoufek uvedl, že problém je v tom, že Fakultní Thomayerova nemocnice nekomunikuje se správní radou, ač by právě tato rada měla být adresátem jejích připomínek. Místo toho byly informace směrovány na dozorčí komisi, což nepovažuje za odpovídající. Dodal, že oba dotazy vznesené Dr. Farkašem jsou součástí zadání právních posudků.
Dr. Farkaš se následně zeptal, zda správní rada obdrží dokumenty, které nemocnice poskytla dozorčí komisi, a zda správní rada neplánuje aktivně kontaktovat nemocnici ještě před přijetím jakéhokoliv rozhodnutí.
Prorektor Krištoufek uvedl, že první zasedání doplněné správní rady proběhne v pondělí a další kroky budou následovat bez zbytečného odkladu. Přesný čas doručení posledního právního posudku však nelze odhadnout. Dodal, že rozhodnutí správní rady není podmíněno předchozím jednáním s nemocnicí, ale že očekává, že takové setkání i přesto proběhne.
Mgr. Šimůnek připomněl, že Univerzita Karlova má podíl ve společnosti GeneSpector a vlastní CUIP. Uvedl, že se jedná o prostředky daňových poplatníků, a tudíž je na místě zachovávat péči řádného hospodáře a zajišťovat přiměřenou kontrolu.
Prorektor Krištoufek konstatoval, že chápe uvedené obavy, nicméně připomněl, že akciová společnost plní zadání akcionáře prostřednictvím správní rady, která je kontrolována dozorčí komisí, jejíž členy jsou i zástupci AS UK. Pokud dozorčí komise zjistí problém, informuje akcionáře, jímž je za univerzitu J. M. paní rektorka. Systém je podle jeho slov nastaven tak, aby poskytoval potřebnou kontrolu, a zároveň umožňoval autonomní fungování společnosti dle pravidel korporátního práva.
Dr. Farkaš dále sdělil, že dne 17. března paní rektorce zaslal prostřednictvím datové schránky zaslal dopis, ve kterém jako člen dozorčí komise nabyl přesvědčení, že správní rada v některých ohledech nejednala v zájmu univerzity jako svého akcionáře. Na tento dopis dodnes nedostal odpověď. Položil proto otázku, jak tedy bylo s touto informací naloženo.
J. M. paní rektorka odpověděla, že tato věc není uzavřena, na základě tohoto dopisu si právě správní rada vyžadovala ony posudky. Tato záležitost proto není uzavřena a přislíbila odpověď.
Návrh usnesení:
AS UK bere na vědomí informace z CUIP o fungování společnosti.
Schváleno tichým souhlasem
JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, vyzval předsedy pracovních komisí AS UK, aby plénum informovali o činnosti komisí.
Jakub Gogela, předseda Sociální komise AS UK, informoval, že komise zasedala dvakrát. Během jednání obdržela přehled o dosavadním čerpání zájmové podpory v akademickém roce 2024/2025 a vyjádřila nespokojenost s rychlostí procesu posuzování těchto žádostí. Dále byly projednány aktuální informace z Kolejí a menz UK, přičemž komise identifikovala nedostatky v propagaci služeb KaM na sociálních sítích. Komise rovněž formulovala připomínky ke Strategickému záměru, přičemž jedním z doporučení bylo zahrnutí přípravy výstavby centrální univerzitní knihovny do Strategického záměru pro roky 2026–2030. Dalším projednávaným bodem byl podnět odborové organizace týkající se zavedení systematického ročního hodnocení zaměstnanců, které by umožňovalo i zpětnou vazbu ze strany podřízených vůči vedoucím pracovníkům.
Pavel Linzer, předseda Studijní komise AS UK, uvedl, že komise se zabývala návrhy vnitřních předpisů, které byly projednávány na aktuálním plénu. Dále přijala usnesení, jímž vyzývá k předložení návrhu modifikace Studijního a zkušebního řádu UK, která by zakotvila institut přezkumu zkoušek, jež proběhly v rozporu se zákonem nebo vnitřními předpisy univerzity.
Doc. Mgr. Cyril Brom, Ph.D., předseda Ekonomické komise AS UK, informoval, že komise projednala první kolo diskuse k Principům pro rok 2026. V této věci bude navázáno mimořádným zasedáním komise dne 10. června 2025, kde bude dále debatováno téma koeficientů ekonomické náročnosti (KEN). Finální verze Principů zatím nebude schvalována. Komise se rovněž zabývala otázkami auditu.
JUDr. Michal Říha, Ph.D., předseda Legislativní komise AS UK, uvedl, že komise se vedle projednávaných vnitřních předpisů věnovala také konzultaci k návrhu Edičního řádu FSV.
Jonáš Vala, předseda Komise pro IT AS UK, informoval, že komise projednala plánované spuštění mobilní aplikace, otázky týkající se využívání studentských e-mailových adres, proběhla také prezentace nového informačního systému SIS. Dále byla diskutována problematika elektronických průkazů a čteček.
PhDr. David Greger, Ph.D., předseda Komise pro vědu AS UK, informoval, že komise projednala téma Open Access publikování, dále se věnovala opatřením děkanů některých fakult týkajících se habilitačních řízení. Komise rovněž vyzvala vedení Univerzity Karlovy, aby zajistilo možnost veřejného přístupu k většině materiálů uchazečů o habilitační a jmenovací řízení po podání přihlášky.
Tereza Entlerová, předsedkyně Komise pro třetí roli AS UK, sdělila, že komise vyslechla aktuální informace z oblasti PR a projednávala personální obsazení Odboru vnějších vztahů. Dále se věnovala rozvoji Kampusu Hybernská, a to především v kontextu jeho financování a plánovaného rozšíření – téma bude pokračovat i na následujícím zasedání komise. Komise se rovněž zabývala vizí a misí nadačního fondu a spoluprací s absolventy prostřednictvím alumni klubu.
Bc. Dominika Erbeková, předsedkyně Petiční komise AS UK, informovala, že Petiční komise od posledního zasedání nejednala. V současnosti zpracovává jednotlivé podněty ve skupinách zpravodajů.
Návrh usnesení:
AS UK bere na vědomí informace z pracovních komisí.
Schváleno tichým souhlasem
JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, uvedl tento bod a předal slovo prof. Zahálkovi.
Prof. Zahálka informoval o jednání Sněmu Rady vysokých škol (Rady VŠ). Uvedl, že mezi projednávanými body bylo hodnocení kandidátů na interní doporučení vhodné osoby pro funkci ředitele Národního akreditačního úřadu pro terciární vzdělávání (NAÚ). Zmínil rovněž, že v příštím týdnu bude zahájen proces odvolání rektora ČVUT.
Sněm Rady VŠ se dále zabýval tezemi nového zákona o vysokých školách, které byly vypracovány na základě podnětů členů Sněmu a projednány v příslušných komisích Rady VŠ. Teze byly následně předloženy ke schválení.
Dále byly členům Sněmu prezentovány informace z činnosti Komise pro etiku ve vědecké a pedagogické práci.
Prof. Zahálka dále sdělil, že Sněm Rady vysokých škol vyjádřil své hluboké rozhořčení nad mírou administrativní zátěže, která je kladena na příjemce prostředků z OP JAK. Kritika se týká především množství citlivých osobních údajů shromažďovaných prostřednictvím tzv. Karty účastníka, které jsou dále propojeny s registry Ministerstva práce a sociálních věcí. Sněm považuje rozsah těchto údajů za naprosto neadekvátní vzhledem k deklarovanému účelu – doložení řádného a efektivního využití finančních prostředků – a označil jej za formu administrativní šikany ze strany poskytovatele.
Dále zaznělo, že Sněm Rady vysokých škol si uvědomuje naléhavost důsledného postihu závažných a vědomých prohřešků proti vědeckovýzkumné integritě, které by měly být vnímány jako zásadní porušení etiky akademické práce. Apeluje proto na všechny aktéry akademického prostředí, aby při nominacích do odborných, poradních a reprezentativních orgánů – včetně Rady NAÚ – preferovali výhradně takové akademické pracovníky a pracovnice, u nichž není pochyb o souladu jejich činnosti s principy vědeckovýzkumné integrity. Tím by mělo být posíleno prostředí, v němž budou etické standardy akademické práce respektovány bez ohledu na jejich právní vymahatelnost.
Doc. Stráský informoval plénum o vývoji mezd akademických pracovníků. Uvedl, že v roce 2024 došlo po několika letech pomalejšího růstu k výraznějšímu nárůstu mezd na všech akademických pozicích. Meziroční zvýšení oproti roku 2023 činí přibližně 8–10 %, přičemž konkrétní hodnota závisí na pozici a na tom, zda se měří průměr nebo medián mzdy. Tento růst překonal meziroční nárůst mezd osob s vysokoškolským vzděláním o přibližně jeden procentní bod a výrazně převýšil nárůst platů vysokoškolsky vzdělaných osob, kde činil růst pouze 3 % u průměru a 1 % u mediánu.
Přesto však při pohledu na delší časové období od roku 2017 celkový růst mezd akademických pracovníků stále zaostává za růstem příjmů jiných skupin, včetně platové sféry. Za sledované období činil nárůst mzdy nebo platu vysokoškoláků přibližně 54 %, zatímco u akademických pracovníků činil růst: 40 % u profesorů, 41 % u docentů, 46 % u odborných asistentů, 53 % u vědeckovýzkumných pracovníků.
Při srovnání celého mzdového rozdělení osob s vysokoškolským vzděláním se ukazuje, že s nimi jsou srovnatelní především docenti a profesoři, kteří se nacházejí ve vyšší části příjmového spektra. Naopak odborní asistenti a vědeckovýzkumní pracovníci se většinově nacházejí v dolní polovině tohoto rozdělení.
Doc. Stráský dále upozornil, že mezi roky 2023 a 2024 došlo po delší době k nárůstu průměrné mzdy u odborných asistentů.
Závažným strukturálním problémem však nadále zůstává vysoký podíl odměn ve mzdové struktuře. Tento podíl činí: 28 % u vědeckovýzkumných pracovníků, a až 40 % u profesorů.
Pro srovnání, průměrný podíl odměn v celé mzdové sféře činí 17 %, a u osob s vysokoškolským vzděláním dosahuje 19 %. V čase došlo k mírnému zhoršení tohoto poměru, navzdory předchozímu trendu zlepšení, kdy větší část růstu byla promítnuta do tarifních složek mzdy (některé vysoké školy dokonce zavedly interní mechanismy typu automatického navýšení tarifů).
Na závěr doc. Stráský uvedl, že tarifní mzda v roce 2024 vzrostla v závislosti na pracovní pozici o 8–9 %.
Návrh usnesení:
AS UK bere na vědomí informace z Rady vysokých škol.
Schváleno tichým souhlasem
JUDr. Ing. Josef Staša, CSc., předseda AS UK, poděkoval senátorům za jejich účast na zasedání AS UK a uvedl, že příští zasedání AS UK se bude konat 20. června 2025. Zasedání ukončil ve 15:13 hod.
JUDr. Ing. Josef Staša, CSc.
předseda AS UK
Zapsal: Jan Jirmus, tajemník Legislativní komise AS UK
Prezenční hosté
Mgr. Jan Bárta (vedoucí PO RUK)
JUDr. Josef Vacek, Ph.D. (PO RUK)
Mgr. Richard Sabau (OSZS RUK)
Mgr. Barbora Marusičová (OSZS RUK)
Mgr. Jan Pačes (PřF, předseda HVK AS UK)
RNDr. Michal Červinka, Ph.D. (FSV, delegát v RVŠ)
Doc. ThDr. David Tonzar, Th.D. (CČSH)
JUDr. Michael Kučera (HTF)
Online hosté
Barbora Hrdličková (GeneSpector)
Bc. Ivona Harvey (CPPT)
Bc. Tomáš Novotný (OVV RUK)
Bc. Viktor Neuwirth (RUK)
doc. Ing. Milan Jakubek, Ph.D. (1.LF)
doc. PharmDr. Mgr. Martin Krátký, Ph.D. (předseda AS FaF)
doc. PhDr. Alice Němcová Tejkalová, Ph.D. (FSV)
doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph.D. (děkan PedF)
doc. RNDr. Martin Vlach, Ph.D. (MFF)
doc. RNDr. Mirko Rokyta, CSc. (děkan MFF)
doc. RNDr. Vladislav Kuboň, Ph.D. (proděkan MFF)
Dominika Korcová (BO RUK)
Ing. Antonín Rezek (ředitel SBZ)
Ing. Blanka Svobodová (tajemnice MFF)
Ing. et Ing. Markéta Kryková, Ph.D. (tajemnice PřF)
Ing. Hana Nejedlá (EPMO)
Ing. Jiří Brandtlík (Odbor výstavby RUK)
Ing. Josef Haščyn (1.LF)
Ing. Kateřina Tutková (OPP RUK)
Ing. Lucie Ackermann Blažková, Ph.D., MBA (EPMO)
Ing. Lucie Geniková (1.LF)
Ing. Monika Jurášová, CIA (OVAK RUK)
Ing. Ondřej Čemus (Odbor projektové podpory RUK)
Ing. Petr Bulíček, MBA (1.LF)
Ing. Valérie Hůrská (BO RUK)
Ing. Vít Kluger (ÚVT)
Ivana Sýkorová
JUDr. Josef Vacek, Ph.D. (PO RUK)
JUDr. Lucie Klusoňová (1.LF)
JUDr. Marta Kociánová (PO RUK)
Karel Mikulčák (LFP)
Katerina Proksova
Lenka Lehmannová (UK POINT)
Mgr. Adam Šoukal (LFP)
Mgr. Adéla Jiroudková (vedoucí OVaV RUK)
Mgr. Alena Vlasáková, DiS. (vedoucí OSZS RUK)
Mgr. Anna Altová, Ph.D. (PřF)
Mgr. Anna Malá (vedoucí Odboru projektové podpory RUK)
Mgr. Anna Štemberová (LFP)
Mgr. Bc. Daniel Steindler (OVAK RUK)
Mgr. Bc. Jaroslav Švec (OSZS RUK)
Mgr. Diana Sýkorová (OSZS RUK)
Mgr. et Mgr. Šárka Vohlídalová (vedoucí Centra Carolina)
Mgr. Eva Adlerová, Ph.D. (1.LF)
Mgr. Eva Podrazilová Jenčíková (1.LF)
Mgr. Filip Machart (OAS RUK)
Mgr. Ing. Kateřina Turková (OVaV RUK)
Mgr. Ing. Nikola Rusová (manažerka udržitelného rozvoje)
Mgr. Ing. Tereza Kůstková (OVV RUK)
Mgr. Jan Bárta (vedoucí PO RUK)
Mgr. Jan Popelka (ÚVT)
Mgr. Jana Peková (OKVA RUK)
Mgr. Jitka Baťková, MBA (výkonná ředitelka RUK)
Mgr. Josef Beránek (vedoucí OMŘI)
Mgr. Kateřina Lovitt (OSZS RUK)
Mgr. Katrin Tarkhounová (PO RUK)
Mgr. Lenka Matochová (vedoucí OPSS RUK)
Mgr. Lukáš Nachtigal (OSZS RUK)
Mgr. Nikola Majsniarová (RUK)
Mgr. Richard Sabau (OSZS RUK)
Mgr. Simona Ćwierzová (OSZS RUK)
Mgr. Simona Šmídová (OSZS RUK)
Mgr. Tereza Vrublová (OVV RUK)
Mgr. Tomáš Gec (FSV)
Mgr. Tomáš Konečný (UK POINT, FF)
Mgr. Tomáš Vokáč, Ph.D., MBA (vedoucí Hyb4City)
MUDr. David Marx, Ph.D. (proděkan 3.LF)
Petr Svoboda
PhDr. Julie Hubeňáková, Ph.D. (OVaV RUK)
prof. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. (děkan PF)
prof. MUDr. Jan Trnka, Ph.D. (proděkan 3.LF)
prof. MUDr. Martin Vokurka, CSc. (děkan 1.LF)
prof. MUDr. Pavel Martásek, DrSc. (1.LF)
prof. PhDr. Lenka Rovná, CSc. (členka KR)
prof. RNDr. Jan Hála, DrSc. (MFF)
RNDr. Lukáš Nowak (MFF)
Univerzita Karlova
Ovocný trh 560/5
Praha 1, 116 36
Česká republika
Identifikátor datové schránky: piyj9b4
IČO: 00216208
DIČ: CZ00216208