Univerzita Karlova (UK) situaci ohledně šíření nemoci COVID-19 pečlivě sleduje. Akademickou obec o vývoji průběžně informuje a informace aktualizuje. UK se řídí a bude řídit doporučeními příslušných orgánů a je připravena na vývoj promptně reagovat. 1
Překlady do Českého znakového jazyka (ČZJ) naleznete v poznámkách - jsou označeny za jednotlivými odstavci. 2
Na základě Usnesení vlády č. 200 se s účinností ode dne 27. února 2021 od 00:00 hod. do dne 21. března 2021 do 23:59 hod. omezuje:
provoz vysokých škol podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, včetně zahraničních vysokých škol a jejich poboček působících na území České republiky (dále jen „vysoké školy“), a to tak, že se zakazuje osobní přítomnost studentů na výuce a zkouškách, účastní-li se v jeden čas zkoušky více než 10 osob, při studiu na vysoké škole a účastníků kurzů celoživotního vzdělávání; zákaz osobní přítomnosti studentů podle tohoto bodu se nevztahuje na:
a. |
účast na klinické a praktické výuce a praxi studentů studijních programů všeobecné lékařství, zubní lékařství, farmacie a dalších zdravotnických studijních programů a studentů vykonávajících pedagogickou praktickou výuku a praxi v mateřských, základních a středních školách nebo školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy, |
b. |
účast na přijímacích zkouškách na vysoké školy za účasti nejvýše 10 osob, |
c. |
účast na individuálních konzultacích (pouze jeden student a jeden akademický pracovník), |
To znamená, že:
prezenční zkoušky se mohou konat, a to za účasti nejvýše 10 přítomných osob,
pro lékařské fakulty, FaF a učitelské studijní programy platí výjimky klinickou a praktickou výuku a praxi jako doposud,
je možné konat prezenční přijímací zkoušky, za účasti nejvýše 10 přítomných osob (využitelné pro přijímací zkoušky do DSP II),
je možné konat individuální konzultace (1 na 1).
Zpěv a sportovní činnosti jsou jako součást vzdělávání povoleny pouze ve studijních programech, ve kterých je zpěv/sportovní činnost stěžejní součástí studijního programu.
V souvislosti se zákazem opustit území okresu nebo hl. m. Prahy, na jehož území má osoba trvalý pobyt nebo bydliště, uvedeným v Usnesení vlády č. 216 (do 21. března 2021), je pro studenty v bodu II odst. 7 dána výjimka z tohoto zákazu, a to pro cesty za účelem účasti na vzdělávání včetně praxí a na zkouškách.
Podle bodu IV odst. 2 tohoto usnesení mají studenti povinnost prokázat důvodnost využití těchto výjimek písemným dokladem nebo čestným prohlášením s uvedením konkrétního bodu výjimky podle bodu II.
Potvrzení o účasti na studiu (UK)
Prosíme studenty a zaměstnance UK, aby u sebe zároveň vždy měli kartu ISIC, respektive kartu zaměstnance UK.
Upozorňujeme, že dle mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví ze dne 26. února 2021 jsou všechny osoby (studenti i pedagogičtí pracovníci) s účinností ode dne 1. března 2021 od 00:00 hod. do odvolání povinny nosit v prostorách VŠ respirátory respektive chirurgickou roušku.
Tato povinnost se nevztahuje na studenty a akademické pracovníky v rámci vzdělávací aktivity, jejíž charakter neumožňuje nošení ochranného prostředku (zejm. tělocvik, zpěv, hra na dechové nástroje).
V otázce přípravy letního semestru akademického roku 2020/2021 platí, že:
přednášky a početnější výukové aktivity je s ohledem na epidemiologickou situaci vhodné připravovat distančně
méně početnější skupiny (seminární apod.) bude potřeba v průběhu semestru pravděpodobně uskutečňovat hybridně, tedy sledovat možnosti dané epidemiologickou situací a mít připravenou prezenční možnost výuky se „zálohou“ její distanční formy, s tím, že
prezenční aktivity se studenty vnímá UK nadále jako klíčové a zásadní.
Provoz studijních oddělení – fakultám bylo doporučeno komunikovat a priori elektronicky i v rámci vyhlášených úředních hodin. Studentům proto doporučujeme sledovat pokyny na webových stránkách studijních oddělení jednotlivých fakult. 5
Opatření PES - protiepidemický systém PES, znázorňující epidemickou situaci v ČR a z ní vyplývající protikoronavirová opatření na základě aktuálních dat o vývoji pandemie covidu-19 v České republice – naleznete pro oblast VŠ zde.6
Z důvodu výjimečného stavu bylo rozhodnuto o zrušení imatrikulací a promocí do konce kalendářního roku 2020.
V případě zrušení imatrikulačního obřadu budou studenti podepisovat imatrikulační slib na studijním oddělení fakulty bez nutnosti konání slavnostního imatrikulačního aktu.
V případě zrušení promoce budou diplomy absolventům předávány prostřednictvím studijních oddělení fakult a náhradní termíny promocí budou zrealizovány dle vývoje epidemiologické situace, jakmile to bude možné. Nejdříve však od ledna do dubna 2021. Náhradní termín bude absolventům včas oznámen.
Absolventi si mohou své diplomy převzít po předchozí dohodě s fakultou od data původně plánované promoce. V případě společných rigorózních promocí po předchozí domluvě s oddělením dokladů a matrik RUK a v případě společných doktorských promocí po předchozí domluvě s oddělením doktorského studia RUK.
Za účelem umožnění zahájení studia všech našich studentů byla pro ty přijaté uchazeče, kteří se z objektivních a prokazatelných důvodů nemohou včas fyzicky dostavit, ve Studijním informačním systému zprovozněna možnost distančního zápisu. O této skutečnosti budou uchazeči informováni fakultou.
Nový požadavek u žádostí o vízum za účelem vzdělávacích aktivit od 13. 7. 2020 – nový potřebný podklad „Potvrzení subjektu přijímajícího na území České republiky cizince z třetích zemí za účelem ekonomické činnosti nebo vzdělávacích aktivit“ je oprávněna vystavit fakulta Univerzity Karlovy svým přijatým uchazečům a zašle spolu s ostatními podklady k dispozici před pohovorem na zastupitelském úřadu.
Na základě Usnesení vlády č. 200 se s účinností ode dne 27. února 2021 od 00:00 hod. do dne 21. března 2021 do 23:59 hod zakazuje osobní přítomnost účastníků kurzů celoživotního vzdělávání na vysoké škole.
Na základě Nařízení Hygienické stanice hlavního města Prahy č. 12/2020 ze dne 18. 9. 2020 (dále jen „nařízení“) došlo od 21. 9. 2020 k omezení prezenční výuky na vysokých školách v Praze a to do 31. 10. 2020. V Plzni došlo k omezení prezenční formy studia od 24. 9. 2020 do 31. 10. 2020 na základě Mimořádného opatření Krajské hygienické stanice Plzeňského kraje č.5/2020. Toto nařízení se netýká fakult Univerzity Karlovy, působících mimo Hl. m. Praha a Plzeň, tudíž ani kolejí. Koleje i přes tyto nařízení zůstavují v provozu.
Nástupy na koleje vzhledem k aktuálnímu nařízení jsou pro Hl. m. Praha a Plzeň posunuty až do 1. 11. 2020. Žadatel o ubytování může k ubytování na kolej nastoupit kdykoliv v posunutém termínu. Rezervace se nestornuje a zůstane v platnosti do 1. 11. 2020. Kolejné začne ubytovaný hradit až po nástupu na kolej ode dne nástupu a podpisu Smlouvy o ubytování. Studenti, kteří si již rezervovali termín nástupů na koleje, můžou také využít nabídku posunutých nástupů na koleje. Rezervační systém pro rezervování nástupů bude opětovně spuštěn koncem měsíce říjen.
Studentům, kteří k ubytování ještě nenastoupili, ale již provedli platbu kolejného za měsíc září a říjen, bude tato úhrada zúčtována v dalším období.
Studenti, kteří se nastěhovali k ubytování po 14. 9. 2020 a z důvodu omezení prezenční výuky v Praze a Plzni, nenavštěvují praktické vyučování, můžou ukončit pobyt, tj. ukončit Smlouvu o ubytování bez výpovědní lhůty a sankcí. A to za podmínky, že studentovi bude vytvořena nová rezervace platná od 1. 11. 2020 na stávající koleji. Uhrazena dlouhodobá finanční záloha, případně platba kolejného bude přeúčtována na novou platnou rezervaci. Podmínkou pro ukončení Smlouvy o ubytování je srovnání všech neuhrazených plateb vůči KaM UK. 8
Centra výdeje karet UK fungují v omezeném režimu. Aktuální otevírací dobu všech center najdete na webových stránkách https://cuni.cz/UK-3249.html .
Rezervační systém v hlavním výdejním centru v Celetné 13 není spuštěn.
Chill out zóna v Celetné 13 je uzavřená.
Psychologické, sociální, právní i kariérní poradny Centra Carolina fungují bez omezení. 9
Výcviková střediska se pro konání sportovních kurzů, soustředění, seznamovacích kurzů a dalších forem výuky a aktivit po dobu účinnosti nařízení (opatření) uzavírají.
Sportovní centrum Hostivař zůstává otevřeno pro individuální formy sportovních aktivit. Výuka tělesné výchovy se v souladu s nařízením (opatřením) ruší v prezenční formě.
V případě jakýchkoliv dotazů v této věci se neváhejte obrátit na . 10
Dne 1. 1. 2021 nabyla účinnosti novela Rigorózního řádu Univerzity Karlovy: (odkaz na české a anglické znění):
Novela výslovně umožňuje uskutečňovat státní rigorózní zkoušky zcela či částečně distančně a dále prodlužuje lhůtu pro vykonání státní rigorózní zkoušky všem uchazečům, kterým tato lhůta měla končit 1. ledna 2021 až 30. června 2021, a to do 1. července 2021.11
Dne 1. 1. 2021 nabyla účinnosti novela vysokoškolského zákona (č. 495/2020 Sb.), která dovoluje vysokým školám se v mimořádných situacích odchýlit od běžné praxe. Vysoké školy mohou například využívat distanční formu výuky a zkoušek, upravovat harmonogram akademického roku a podmínky přijímacího řízení. 12
V uplynulém roce umožňoval vysokým školám změny ve výuce, přijímacím řízení i v organizaci akademického roku zvláštní zákon (č. 188/2020 Sb.), který byl však aplikovatelný pouze v roce 2020. Nová úprava přináší změny, které bude možné využívat v budoucnu při krizových opatřeních podle krizového zákona, v případě mimořádných opatření nebo v případech, kdy je přítomnost studentů ve škole omezena. Podmínkou je však vydání rozhodnutí Ministerstvem školství, které určí rozsah i dobu, po kterou je možné tyto odchylky využít. 13
MŠMT vydalo toto rozhodnutí pro Univerzitu Karlovu dne 4. ledna 2021. Univerzita může oprávnění využívat do 31. března 2021 v plném rozsahu za předpokladu, že budou stále v platnosti krizová či mimořádná opatření. 14
Na základě tohoto rozhodnutí mohou vysoké školy přejít na distanční vzdělávání, distanční zkoušky, státní zkoušky i státní rigorózní zkoušky bez ohledu na akreditovanou formu studia studijního programu. Při distančních státních zkouškách zůstává podmínka, že v případě, že není zajištěna její veřejnost, musí být nahráván audiovizuální záznam, který se uchovává po dobu 5 let. 15
Fakulty budou mít při mimořádných situacích pravomoc změnit způsob, kritéria i termín pro přijímání uchazečů. Za běžných podmínek musí znát zájemci o studium podmínky pro přijetí nejméně čtyři měsíce před lhůtou pro podávání přihlášek, v době krize by se mohly změnit do 15. dne před konáním zkoušek. Kvůli případným změnám v maturitách či státnicích a průtahům v uznávání předchozího vzdělání z ciziny je novelou dána možnost v rozhodnutí o přijetí stanovit lhůtu pro předložení dokladů o dosaženém vzdělání, a to až do 90 dnů od zápisu do studia. 16
distanční výuka je možná jen v těch případech, kdy objektivní vnější okolnosti neumožňují uskutečňovat studijní program v souladu s udělenou akreditací (vnějšími okolnostmi jsou například omezení účasti studentů na výuce, nemožnost vykonávat praxe, vyučující v rizikové skupině apod.)
o zavedení možnosti distanční formy výuky na fakultě rozhoduje děkan
o zavedení možnosti distanční formy výuky konkrétního studijního předmětu rozhoduje garant studijního předmětu po domluvě s garantem studijního programu
garant studijního programu rozhodne, které studijní předměty (nebo jejich části) lze v případě objektivních vnějších okolností znemožňujících prezenční výuku plnohodnotně uskutečňovat prostřednictvím distančního vzdělávání; u předmětů, kde je distanční výuka nemožná (např. práce v laboratoři, na speciálním pracovišti) fakulta zajistí, že student bude moci plnit studijní povinnosti do konce akademického roku
využívat vhodné nástroje pro distanční výuku (kontakty: Centrum podpory e-learningu ( , , ), včetně metod, které umožní studentům komunikaci s vyučujícím a umožní poskytovat studentům zpětnou vazbu
je nutné dbát na zachování rovných podmínek pro studenty v případě konání zkoušek (vč. státních závěrečných zkoušek)
je nutné důsledně a včas informovat studenty o podmínkách a průběhu státních závěrečných zkoušek
monitorovat a pravidelně vyhodnocovat distanční výuku (z pohledu studentů i vyučujících)
vzhledem k požadavku Národního akreditačního úřadu o informování vysokou školou o rozsahu distančního vzdělávání je třeba, aby garant studijního programu informoval RUK o uskutečňování výuky. Garant bude k poskytnutí informací vyzván prostřednictvím stručného dotazníku ve studijním informačním systému. Poskytnuté informace budou sloužit jako podklad pro informování NAÚ, které bude zajišťovat Odbor kvality vzdělávací činnosti a akreditací RUK
programy CŽC a U3V mohou být realizovány v distanční formě.
Jedná se například o situace, kdy je vyučující v karanténě, onemocněl COVID-19, studenti jsou v karanténě nebo nemocní, ve skupině jsou studenti, kteří se nemohou na výuku fyzicky dostavit, protože jsou v zahraničí a podobně.
Vždy je však nutné posoudit individuální případy – například pokud garant předmětu může zajistit jiného vyučujícího pro prezenční výuku, tak by toto řešení mělo mít vždy přednost před převodem do distanční formy.
Primárně je nezbytné držet prezenční formu výuky. Pokud to charakter praxe umožňuje, doporučujeme pokusit se realizovat ji distanční formou (např. využití videonahrávek atd.) nebo individuálně (místo skupinové praxe). Pokud z důvodu vnějších okolností nebude možné praxi uskutečnit v plné míře v požadovaném rozsahu, bude garant o těchto okolnostech informovat Odbor kvality vzdělávací činnosti a akreditací RUK, který zajistí případnou součinnost s příslušným regulačním orgánem ve věci možných modifikací jeho požadavků.
Ano, v případech studentů nacházejících se v karanténě je na vyučujícím, aby vytvořil podmínky umožňující další zapojení studenta do výuky, např. využil hybridních či přímo distančních forem výuky a informoval studenta o podmínkách absolvování daného předmětu, pokud v důsledku změny formy došlo k jejich změně. Student je povinen udržovat kontakt s vyučujícím a vyučující je povinen reagovat na podněty studentů. Pokud má například studijní předmět více paralelek, může se student účastnit té, která probíhá v distanční či hybridní formě.
Ano, tato změna je po poradě s garantem studijního programu možná. Je třeba nicméně o této skutečnosti prokazatelně informovat studenty, a to včetně případné změny podmínek absolvování daného předmětu. V případě studentů v karanténě je pak nutné udržet i distanční či hybridní formu výuky. Vzhledem k požadavku Národního akreditačního úřadu o informování vysokou školou o rozsahu distančního vzdělávání je třeba, aby garant studijního programu informoval RUK o uskutečňování výuky. Garant bude k poskytnutí informací vyzván prostřednictvím stručného dotazníku ve studijním informačním systému. Poskytnuté informace budou sloužit jako podklad pro informování NAÚ, které bude zajišťovat Odbor kvality vzdělávací činnosti a akreditací RUK.
Není stanoven jednotný limit poměru osob v karanténě, rozhodující je stanovisko odpovědné osoby – vyučujícího – s ohledem na charakter daného předmětu.
Distanční státní závěrečnou zkoušku lze konat distančně podle zákona č. 188/2020 Sb. (se zveřejněním odkazu), a to pouze za předpokladu, že existují objektivní vnější okolnosti, které neumožňují konání prezenčním způsobem (např. u zahraničních studentů). Distanční forma SZZ je tak pouze výjimečná a ojedinělá.
Podle stanoviska MŠMT zákon č. 111/1998 Sb., zákon o vysokých školách, neklade zásadní překážky pro konání SZZ distančně, pokud bude dodržena komisionálnost a veřejnost (zveřejnění linku, nikoliv nahrávání).
O distančním uskutečňování je nezbytné informovat Odbor kvality vzdělávací činnosti a akreditací RUK v rámci poskytování informací za účelem sběru dat pro NAÚ, ke kterému budou garanti vyzýváni.
V tomto případě lze využít institutu distančního zápisu. V případě následné neschopnosti se účastnit výuky je třeba zohlednit tuto skutečnost v organizaci výuky.
Překlad do ČZJ 17
zkontrolujte aktuálnost svých kontaktních údajů v SISu (telefon, e-mail, číslo účtu)
zjistěte si, kdo je Váš/Vaše studijní referent/ka a jaké má studijní oddělení úřední hodiny
zjistěte si, jaké jsou podmínky pro splnění zapsaných předmětů a jestli existuje i alternativa pro případ přechodu na distanční vzdělávání. Pokud taková alternativa v sylabu uvedená není, zeptejte se na ni vyučujícího, případně garanta studijního programu
Překlad do ČZJ 18
pokud nemáte doma počítač či dostatečné technické vybavení, kontaktujte fakultu nebo (Centrum Carolina půjčuje technické vybavení studentům ekonomicky znevýhodněným či studentům se speciálními potřebami).
zkontrolujte, že máte funkční kontakty na všechny své vyučující a studijní referenty/ky (zpravidla funkční e-mail). Pokud vyučující kontakt na sebe neuvede, zeptejte se na první hodině semestru, na jaké platformě nebo na jaké e-mailové adrese je možné jej vzdáleně kontaktovat
zkontrolujte si, že máte přístup na všechny platformy, na kterých vyučující organizují nebo budou organizovat svoje přednášky či semináře
zkontrolujte si, zda se nezměnil způsob zakončení Vámi zapsaných předmětů
sledujte pravidelně webové stránky univerzity i Vaší fakulty, kde se vždy dozvíte aktuální informace
nebojte se v případě dotazů obrátit na své vyučující a na studijní oddělení
poskytujte zpětnou vazbu svým vyučujícím – jen tak se dozvědí, zda je jejich výuka kvalitní a efektivní
jakékoliv problémy (onemocnění či podezření na něj, karanténu, technické problémy, nemožnost kontaktovat vyučujícího, problémy s plněním studijních povinností apod.) řešte se svými vyučujícími, případně garanty studijního programu nebo studijním oddělením co nejdříve, dokud je možné najít řešení
v případě psychických problémů se obraťte na fakultní nebo univerzitní poradnu
pokud zjistíte, že jste pozitivní na COVID-19, nahlaste to své fakultě a pokud bydlíte na koleji, tak také vedoucí Vaší koleje, aby bylo možné přijmout další opatření pro ochranu studentů i zaměstnanců univerzity
Mějte na paměti, že jsme všichni na stejné lodi a společně to zvládneme.
Od 3.12. 2020 mají osoby cestující ze zemí, které nejsou na seznamu zemí s nízkým rizikem nákazy, nově povinnost vyplnit elektronický příjezdový formulář, a to ještě před příjezdem do ČR. Vyplněním a odesláním formuláře tak automaticky informují příslušnou hygienickou stanici o svém příjezdu. Formulář je dostupný zde. Doklad o vyplnění formuláře musí předložit i při hraniční či pobytové kontrole, bude ho možné vytisknout nebo zobrazit na mobilním zařízení.
S účinností od pátku 5. února 2021 se nově zavádí tzv. tmavě červená - vysoce riziková - kategorie zemí, na cesty z nichž se budou aplikovat nejpřísnější epidemiologická opatření. To znamená povinné předložení prvního PCR testu ne staršího než 72 hodin před započetím cesty a následně druhého PCR testu provedeného v ČR nejdříve pátý den od vstupu. Do doby předložení druhého negativního testu je nutná samoizolace.
V případě cest z oranžových a červených zemí bude povinnost předložit před vstupem antigenní test ne starší než 24 hodin před odjezdem, nebo PCR test ne starší než 72 hodin před odjezdem. V případě červených zemí pak musí osoba podstoupit druhý PCR test provedený v ČR (lze provést i dříve než pátý den). Do doby předložení druhého negativního testu je nutná samoizolace.
Výsledek testu je nutné doručit místně příslušné hygienické stanici. Testy lze podstoupit přímo na letišti Václava Havla, bližší informace najdete zde. Zaměstnanci studenti UK mohou využít i cenově výhodnější odběrové místo na 1. lékařské fakultě UK. Seznam dalších odběrových míst v Praze najdete zde. Pokud nedojde k předložení výsledku testu do 7 dnů od příjezdu, budou nařízena karanténní opatření.
Detailní informace najdete v Ochranném opatření - omezení překročení státní hranice ČR s účinností od 1. 3. 2021
Aktuální informace týkající se koronaviru na stránkách Ministerstva vnitra ČR
Zaměstnanci a studenti UK mohou využít i cenově výhodnější odběrové místo na 1. lékařské fakultě UK. Seznam dalších odběrových míst v Praze najdete zde.
Pro e-mailové dotazy týkající se tématu koronavirové epidemie byla ustanovena adresa a telefonní číslo +420 224 491 850 (provoz univerzitní infolinky
pondělí–čtvrtek 9 - 16 hod, pátek 9 - 15 hod).
Pokud se situace v ČR významně zkomplikuje, Univerzita Karlova se bude řídit dle pokynů příslušných orgánů a jejich nařízení.
Jak se chovat na veřejnosti bezpečně
Důležité informace - BYL/A JSEM V KONTAKTU S OSOBOU S NÁKAZOU COVID–19
Důležité informace – MÁM PŘÍZNAKY ONEMOCNĚNÍ COVID – 19
Praktické informace – co následuje, jste-li pozitivní, nebo kontaktem pozitivního pacienta
Hygienická stanice hlavního města Prahy
Informace k cestám do zahraničí v souvislosti se šířením koronaviru ve světě
PŘEHLED: kde jsou vízové služby obnoveny a kde zůstávají pozastaveny
Složení týmu a kontakty (bez titulů, pozice) |
|||
Fakulta |
Jméno |
|
Telefon |
KTF |
Eva Procházková |
|
737 272 242 |
ETF |
Eva Svobodová |
|
604 535 193 |
HTF |
Jiří Navrátil |
|
773 791 542 |
PF |
David Kohout |
|
221 005 334 |
1.LF |
Eva Žáková |
|
606 248 810 |
2.LF |
Milan Trojánek |
|
728 417 055 |
3.LF |
Jiří Beneš |
|
603 479 070 |
LF PL |
Dana Müllerová |
|
606 369 999 |
LF HK |
Jiří Manďák |
|
777 602 677 |
FaF |
Hana Krieglerová |
|
495 067 429 |
FaF |
Kateřina Duspivová Lenka Vlčková Lenka Doová |
|
495 067 641 495 067 300 495 067 241 |
FF |
| ||
PřF |
Karel Mozr |
|
602 740 635 |
MFF |
Tomáš Jančák Dana Macharová Dana Lanková |
|
951 551 298 951 551 254 951 551 414 |
PedF |
Tomáš Bederka |
|
607 860 106 |
PedF |
Ivana Kočová |
|
725 243 170 |
FSV |
Ondřej Blažek Lukáš Budín |
|
222 112 136 222 112 254 |
FTVS |
Radim Zelenka |
|
603 170 774 |
FHS |
Pavla Šínová |
|
251 080 212 |
ÚJOP |
Dita Výborová |
|
224 990 425 |
N Karolinum |
Petr Valo |
|
602 450 191 |
ÚDAUK | |||
C Krystal | |||
Ú knihovna |
Radka Římanová |
|
603 912 002 |
CERGE |
Ondřej Rydval |
|
601 301 247 |
Odbor |
Kontaktní linka |
Centrum pro otázky životního prostředí |
220 199 471 |
Bezpečnostní odbor |
224 491 286 |
Ekonomický odbor |
224 491 332, 224 491 331 |
Odbor výstavby |
224 491 322, 224 491 299 |
Odbor veřejných zakázek |
224 491 361, 224 491 734 |
Odbor vnitřního auditu a kontroly |
224 491 509, 224 491 502 |
Centrum celoživotního vzdělávání |
224 491 679, 778 111 424 |
Odbor projektové podpory |
224 491 557, 224 491 399 |
Centrum pro teoretická studia |
222 220 671 |
Odbor kvality vzdělávací činnosti a akreditací |
224 491 288, 224 491 576 |
Právní odbor |
224 491 363, 224 491 499 |
Odbor vnějších vztahů |
224 491 248, 224 491 656, 224 491 455 |
Odbor pro vědu a výzkum |
224 491 290, 224 491 768 |
Ústřední knihovna |
224 491 966, 224 491 370 |
Centrum pro přenos poznatků a technologií |
224 491 508, 224 491 225 (sekretariát) |
Kvestor |
224 491 316, 224 491 317 |
Ústav dějin UK a Archiv UK |
224 491 463 |
Oddělení analýz a strategií |
224 491 770, 224 491 522 |
Oddělení spisové služby (podatelna RUK) |
224 491 742, 224 491 282 |
Nakladatelství Karolinum |
224 491 276 |
Odbor zahraničních vztahů |
224 491 301, 224 491 710 |
Odbor pro studium a záležitosti studentů • agenda poplatků spojených se studiem • agenda uznávání zahraničního vzdělání • agenda dokladů a matrik • agenda doktorského studia |
224 491 803, 224 491 260 224 491 179 224 491 627 224 491 261 224 491 667 |
Sekretariát rektora / Kancléř |
224 491 900, 224 491 314 |
Ústav výpočetní techniky |
224 491 647, 224 491 555 |
Organizační odbor |
224 491 249, 224 249 700 |
Správa budov a zařízení |
224 491 544 |
Koleje a menzy |
224 930 250 |
Personální odbor |
224 491 243 |
UK POINT - Infolinka |
224 491 850 |
POZOR! Pracovní povinnost uložená studentům k zajištění poskytování zdravotních a sociálních služeb byla s účinností ode dne 16. prosince 2020 od 00:00 hod kompletně ZRUŠENA. Více informací zde |
Univerzita Karlova poskytuje maximální součinnost v rámci plnění pracovní povinnosti, jež byla studentům vysokých škol uložena vládou České republiky k zajištění poskytování zdravotních služeb a také poskytování péče v zařízeních sociálních služeb po dobu platnosti nouzového stavu v souvislosti s výskytem epidemie COVID-19 na území České republiky.
Milé studentky, milí studenti,
vezměte prosím na vědomí, že pracovní povinnost byla uložena těm z Vás, jež studujete:
v prezenční formě studia v oborech vzdělání podle § 110 odst. 4 písm. a) a b) zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, s výjimkou právních oborů (Usnesení vlády České republiky ze dne 12. října 2020 č. 1027),
čtvrtý a pátý ročník prezenční formy studijního programu všeobecné lékařství na lékařských fakultách,
pátý ročník prezenční formy studijního programu zubní lékařství,
pátý ročník prezenční formy studijního programu farmacie,
poslední ročník prezenční formy bakalářských a pětiletých magisterských studijních programů připravující na nelékařské zdravotnické povolání podle zákona č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších předpisů, a bakalářského nebo pětiletého magisterského programu jednooborové psychologie,
jakýkoliv ročník prezenční formy zdravotnických magisterských studijních programů navazujících na zdravotnický bakalářský program a magisterského programu jednooborové psychologie navazujícího na bakalářský program, (Usnesení vlády České republiky ze dne 12. října 2020 č. 1023 ve znění Usnesení vlády České republiky ze dne 16. října 2020 č. 1048),
a to pro zajištění poskytování:
a. |
sociálních služeb a péče v zařízeních pro děti vyžadující okamžitou pomoc |
b. |
zdravotních služeb poskytovateli zdravotních služeb a k zajištění činnosti orgánů ochrany veřejného zdraví, po dobu trvání nouzového stavu. |
Zákonná úprava:
Problematiku pracovní povinnosti žáků a studentů upravuje zákon č. 240/2000 Sb., krizový zákon. Podle tohoto zákona je student studující ve zmiňovaných oborech studia ve věku od 18 let do věku 62 let povinen:
uposlechnout výzvy k zaevidování se na stanoveném místě z důvodu uložení pracovní povinnosti a uloženou pracovní povinnost vykonávat.
Obsah, rozsah a místo prací stanoví studentovi pracovním příkazem hejtman kraje nebo primátor hlavního města Prahy. Po ukončení pracovní povinnosti bude studentům vydáno potvrzení, které mimo jiné musí obsahovat poučení o peněžní náhradě.
Pracovní povinnosti nepodléhají studenti, kteří spadají do jedné z těchto kategorií:
osoby zdravotně nezpůsobilé k výkonu požadovaných druhů práce, osoby invalidní ve třetím stupni, poslanci a senátoři Parlamentu České republiky a členové vlády a dále osoby, které by tím vystavily vážnému ohrožení sebe nebo osoby blízké;
zaměstnanci subjektu kritické infrastruktury, kteří se podílejí na zajištění funkce prvku kritické infrastruktury;
ženy a osamělí muži pečující o dítě do 15 let věku, těhotné ženy, ženy do konce třetího měsíce po porodu, jestliže se dítě narodilo mrtvé, zemřelo anebo žena o něj nepečuje.
Výjimku studentovi může také udělit orgán krizového řízení z důvodu, že v plnění pracovní povinnosti mu brání důležitá okolnost, jejíž opominutí by mohlo vést k ohrožení života, zdraví nebo majetku. Závažnost důležité okolnosti posuzuje orgán krizového řízení.
Student je oprávněn plnění povinnosti odmítnout z důvodu, že plněním uložené povinnosti by došlo k ohrožení života a zdraví svého nebo druhých osob, případně z důvodu, že je ukládaná povinnost v rozporu se zákonem.
Pokud student není schopen vykonávat pracovní povinnost, je povinen tuto skutečnost doložit lékařským posudkem, který mu vystaví poskytovatel zdravotních služeb určený orgánem, který vydal pracovní příkaz (hejtman nebo primátor).
Za konání pracovní povinnosti náleží studentovi peněžní náhrada, kterou vyplácí orgán, který rozhodl o uložení povinnosti. Peněžní náhrada se vyplácí do 6 měsíců od ukončení nebo zrušení nouzového stavu. V případě, že nebude možno určit výši peněžní náhrady dohodou nebo postupem podle občanského zákoníku, stanoví se náhrada ve výši, která odpovídá obvyklé mzdě za stejné či podobné práce.
Sankce za neplnění povinností ze strany fyzických osob:
za neuposlechnutí výzvy oprávněných orgánů krizového řízení k zaevidování na stanoveném místě z důvodu uložení pracovní povinnosti lze uložit pokutu do výše 20 000 Kč.
za nesplnění povinnosti vykonávat uloženou pracovní povinnost lze uložit pokutu do výše 50 000 Kč.
Fakulta |
Studijní program |
Studijní obor |
1.LF, 2.LF, 3.LF, LF HK, LFP |
Všeobecné lékařství |
Všeobecné lékařství |
1.LF |
Specializace ve zdravotnictví |
Adiktologie |
3.LF |
Specializace ve zdravotnictví |
Dentální hygienistka |
1.LF |
Specializace ve zdravotnictví |
Ergoterapie |
1.LF, 2.LF, 3.LF, FTVS |
Specializace ve zdravotnictví |
Fyzioterapie |
3.LF |
Intenzivní péče |
Intenzivní péče |
1.LF |
Specializace ve zdravotnictví |
Nutriční specialista |
1.LF |
Specializace ve zdravotnictví |
Nutriční terapeut |
1.LF |
Porodní asistence |
Porodní asistentka |
FF, PedF |
Psychologie |
Psychologie |
PedF |
Psychologie |
Psychologie a speciální pedagogika |
PedF |
Psychologie |
Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku |
1.LF, LF HK, LFP |
Zubní lékařství |
Stomatologie |
3.LF |
Specializace ve zdravotnictví |
Veřejné zdravotnictví |
3.LF. LF HK |
Ošetřovatelství |
Všeobecná sestra |
FaF |
Zdravotnická bioanalytika |
Zdravotní laborant |
FaF |
Zdravotnická bioanalytika |
Odborný pracovník v laboratorních metodách |
FaF |
Farmacie |
Farmacie |
FaF |
Bioanalytická laboratorní diagnostika ve zdravotnictví |
Bioanalytická laboratorní diagnostika ve zdravotnictví |
Fakulta |
Studijní program |
Studijní obor |
PedF |
Specializace v pedagogice |
Český jazyk se zaměřením na vzdělávání - Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání |
PřF |
Demografie |
Demografie s veřejnou a sociální politikou |
ETF |
Sociální práce |
Pastorační a sociální práce |
PedF |
Psychologie |
Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku |
FHS |
Řízení a supervize v sociálních a zdravotnických organizacích |
Řízení a supervize v sociálních a zdravotnických organizacích |
FHS |
Sociální politika a sociální práce |
Řízení a supervize v sociálních a zdravotnických organizacích |
ETF |
Sociální a pastorační práce |
Sociální a pastorační práce |
HTF |
Sociální a charitativní práce |
Sociální a charitativní práce |
HTF |
Sociální práce |
Sociální a charitativní práce |
HTF |
Sociální pedagogika |
Sociální pedagogika |
FF |
Pedagogika |
Sociální pedagogika |
HTF |
Specializace v pedagogice |
Sociální pedagogika |
FF |
Sociální práce |
Sociální práce |
FF |
Sociální politika a sociální práce |
Sociální práce |
FF |
Psychologie |
Sociální psychologie |
FF |
Sociální psychologie a psychologie práce |
Sociální psychologie a psychologie práce |
FSV |
Sociologie a sociální politika |
Sociologie a sociální politika |
FSV |
Sociologie |
Sociologie a sociální politika |
PedF |
Speciální pedagogika |
Speciální pedagogika |
PedF |
Pedagogika |
Speciální pedagogika |
PedF |
Specializace v pedagogice |
Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání - Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání |
PedF |
Speciální pedagogika/Logopedie |
Speciální pedagogika/Logopedie |
FSV |
Veřejná a sociální politika |
Veřejná a sociální politika |
FSV |
Sociologie |
Veřejná a sociální politika |
FSV |
Public and Social Policy |
Public and Social Policy |
FSV |
Sociologie |
Veřejné a sociální politiky |
Tito studenti mohou zůstat ubytováni na kolejích a vyčkat na jejich případné zapojení do pracovního výkonu ve zdravotnických či sociálních zařízeních.
Seznam všech studentů, na které se vztahuje pracovní povinnost byl předán primátorovi hlavního města Prahy a hejtmanům Plzeňského a Královehradeckého kraje.
Prosíme studentky a studenty, aby byli v případě potřeby k dispozici.
1 |
Univerzita Karlova (UK) situaci ohledně šíření nemoci COVID-19 pečlivě sleduje. Akademickou obec o vývoji průběžně informuje a informace aktualizuje. UK se řídí a bude řídit doporučeními příslušných orgánů a je připravena na vývoj promptně reagovat. |
2 |
Překlady do Českého znakového jazyka (ČZJ) naleznete v poznámkách - jsou označeny za jednotlivými odstavci. https://youtu.be/RqQSG9fP6vg |
5 |
Provoz studijních oddělení – fakultám bylo doporučeno komunikovat a priori elektronicky i v rámci vyhlášených úředních hodin. Studentům proto doporučujeme sledovat pokyny na webových stránkách studijních oddělení jednotlivých fakult. |
6 |
Opatření PES - protiepidemický systém PES, znázorňující epidemickou situaci v ČR a z ní vyplývající protikoronavirová opatření na základě aktuálních dat o vývoji pandemie covidu-19 v České republice – naleznete pro oblast VŠ zde.
|
8 |
Koleje a menzy: https://youtu.be/hzY_ZXOP9Us |
9 |
Poradny Centra Carolina |
10 |
Sportovní centrum Hostivař |
11 |
Rigorózní řízení - |
12 |
Změny v souvislosti s novelou zákona o vysokých školách (5. 1. 2021) - 1 odstavec - |
13 |
Změny v souvislosti s novelou zákona o vysokých školách (5. 1. 2021) - 2 odstavec - |
14 |
Změny v souvislosti s novelou zákona o vysokých školách (5. 1. 2021) - 3 odstavec - |
15 |
Změny v souvislosti s novelou zákona o vysokých školách (5. 1. 2021) - 4 odstavec - |
16 |
Změny v souvislosti s novelou zákona o vysokých školách (5. 1. 2021) - 5 odstavec - |
17 |
Informace pro studenty - před začátkem semestru https://youtu.be/NGB2qhYEd7U |
18 |
Informace pro studenty - během semestru - pro případ přechodu na distanční nebo hybridní formu výuky https://youtu.be/BLb7tj5iQNE |