Opatření rektora č. 6/2015
Opatření rektora č. 6/2015
Název:
|
Hospodářská a nehospodářská činnost na Univerzitě Karlově
|
K provedení:
|
Čl. 107 Smlouvy o fungování Evropské unie, Nařízení Komise (EU) č. 651/2014 a Sdělení komise - Rámec pro státní podporu výzkumu, vývoje a inovací (2014/C 198/01)
|
Účinnost:
|
16. února 2015
|
Hospodářská a nehospodářská činnost na Univerzitě Karlově
Čl. 1 - Úvodní ustanovení
-
Tímto opatřením se činnost Univerzity Karlovy dělí na činnost nehospodářskou (dále jen „NEHOČ“) a hospodářskou (dále jen „HOČ“).
-
Hospodářská činnost Univerzity Karlovy může být vykonávána na fakultách, dalších součástech a rektorátu pouze v souladu s příslušnými právními předpisy, jimiž jsou zejména:
a. |
zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů, v platném znění,
|
b. |
zákon č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací), v platném znění,
|
c. |
zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty v platném znění,
|
d. |
zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, v platném znění,
|
e. |
nařízení Komise (EU) č. 651/2014 ze dne 17. června 2014 (dále jen „Nařízení“), kterým se v souladu s články 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie (dále jen „Smlouva“) Smlouvy prohlašují určité kategorie podpory za slučitelné s vnitřním trhem,
|
f. |
sdělení Komise – Rámec pro státní podporu výzkumu, vývoje a inovací (2014/C 198/01-29), dále jen „Rámec“.
|
Čl. 2 - Vymezení nehospodářské činnosti
-
Nehospodářská činnost je činnost, která nepředstavuje nabízení zboží nebo služeb na relevantních trzích ve smyslu právních norem a judikatury EU. Nehospodářská činnost může být zpravidla podporovaná státem anebo ze státních či veřejných prostředků, a nemusí se na její podporu vztahovat čl. 107 Smlouvy.
-
Za nehospodářské činnosti jsou považovány obecně zejména tyto činnosti:1
a. |
primární činnosti výzkumných organizací a výzkumných infrastruktur, zejména:
-
vzdělávání s cílem zvýšit počty a zlepšit kvalifikaci lidských zdrojů (veřejné vzdělávání organizované v rámci státního vzdělávacího systému, jež je z velké části nebo zcela financováno ze státních prostředků a je státem kontrolováno),
-
nezávislý výzkum a vývoj (dále jen „VaV“) s cílem získat nové poznatky a lépe pochopit dané téma, včetně kooperativního VaV, pokud je spolupráce, do níž je výzkumná organizace nebo výzkumná infrastruktura zapojena, účinná,2
-
veřejné šíření výsledků výzkumu na nevýlučném a nediskriminačním základě (například prostřednictvím výuky, databází s otevřeným přístupem, veřejně přístupných publikací či otevřeného softwaru),
|
b. |
činnosti v rámci transferu znalostí a technologií, pokud jsou prováděny buď výzkumnou organizací nebo výzkumnou infrastrukturou (včetně jejich oddělení či poboček), nebo společně s dalšími takovými subjekty či jejich jménem, a pokud se veškerý zisk z těchto činností znovu investuje do primárních činností výzkumné organizace nebo výzkumné infrastruktury. Nehospodářská povaha těchto činností zůstává zachována i v případě svěření dodávek odpovídajících služeb třetím stranám prostřednictvím otevřeného zadávacího řízení.
|
Čl. 3 - Vymezení hospodářské činnosti
-
Hospodářská činnost je jakákoli činnost, jejímž smyslem je nabízení zboží nebo služeb na trhu ve smyslu právních norem a judikatury EU.3
-
O vykonávání hospodářské činnosti rozhoduje na fakultě děkan nebo na další součásti univerzity ředitel, jemuž je svěřen výkon správy majetku, v ostatních případech kvestor.
Čl. 4 - Oddělené sledování nehospodářské a hospodářské činnosti
-
V zájmu sjednocení účetního sledování nehospodářské a hospodářské činnosti na univerzitě sledují všechna účetní střediska náklady a výnosy v samostatném členění na nehospodářskou a hospodářskou činnost, a to samostatným rozlišovacím znakem.
-
Posouzení, zda se jedná o činnost nehospodářskou nebo hospodářskou, provádí příkazce operace nebo odpovědný pověřený vedoucí zaměstnanec oprávněný k nakládání s prostředky konkrétního pracoviště nebo projektu v rozsahu delegovaných pravomocí.
-
V zájmu zabránění poskytnutí nepovolené nepřímé státní podpory postupuje univerzita v rámci spolupráce s podniky tak, že spolupráce může probíhat pouze za podmínek stanovených v kapitole 2.2 Rámce, případně obdobně dle těchto podmínek tak, aby nedocházelo k nepřiměřenému zvýhodnění těchto podniků.
Čl. 5 - Společná ustanovení pro nehospodářskou a hospodářskou činnost
-
Děkan fakulty nebo na další součásti univerzity ředitel, jemuž je svěřen výkon správy majetku, v ostatních případech kvestor ve svém opatření určí, která zařízení jsou „výzkumnou infrastrukturou“, za kterou se bude nehospodářská a hospodářská činnost sledovat jako za celek ve vztahu k plnění podmínek bodu 20 Rámce. Jestliže výzkumná infrastruktura vykonává hospodářské i nehospodářské činnosti, musí být příslušné financování, náklady a výnosy jednotlivých druhů činností účtovány odděleně na základě důsledně uplatňovaných a objektivně zdůvodnitelných zásad nákladového účetnictví.
-
Děkan fakulty nebo na další součásti univerzity ředitel, jemuž je svěřen výkon správy majetku, v ostatních případech kvestor zodpovídá za plnění podmínek bodu 20 Rámce jak ve vztahu k fakultě resp. další součásti, tak ve vztahu k „výzkumným infrastrukturám“ vymezeným dle odstavce 1.
Čl. 6 - Užití zisku
-
Veškerý zisk plynoucí z činností v oblasti transferu znalostí a technologií, které budou mít povahu nehospodářské činnosti, bude znovu investován do primárních činností výzkumné organizace resp. fakulty resp. další součásti nebo výzkumné infrastruktury.
-
V případě specifické úpravy užití či reinvestice zisku plynoucího z činností hospodářských ze strany poskytovatele veřejných prostředků bude univerzita postupovat dle této specifické úpravy.
-
Za užití či reinvestici zisku zodpovídá děkan fakulty nebo na další součásti ředitel, jemuž je svěřen výkon správy majetku, v ostatních případech kvestor.
Čl. 7 - Závěrečná ustanovení
-
Členění činností univerzity na nehospodářskou a hospodářskou není totožné s členěním činností na doplňkovou a hlavní a není totožné s daňovým členěním na ekonomickou a mimoekonomickou činnost.
-
Další podrobnosti budou upraveny v metodickém pokynu ekonomického odboru rektorátu.
-
Účetní členění činností na činnosti hospodářské a nehospodářské samostatným znakem, uložené dopisem kvestorky tajemníkům a ředitelům č. j. 14446/2014-II ze dne 30. 12. 2014, se považuje za členění dle tohoto opatření.
-
Toto opatření nabývá účinnosti dne 16. února 2015.
V Praze dne 16. února 2015
|
Prof. MUDr. Tomáš Zima, DrSc., MBA
|
|
rektor
|
.doc ke stažení
Poznámky
1 |
Rámec pro státní podporu výzkumu, vývoje a inovací (2014/C 198/01).
|
2 |
Rámec pro státní podporu výzkumu, vývoje a inovací (2014/C 198/01), bod 15.
|
3 |
Rozsudek Evropského soudního dvora 118/85, Recueil 1987, s. 2599, bod 7; Rozsudek Evropského soudního dvora C-35/96 Recueil 1998, s. I-3851, bod 36; Rozsudek Evropského soudního dvora C-180/98 až C-184/98, Recueil, s. I-6451, bod 75.
|