Učitelů matematiky v ČR ubývá. NF Matika Česku a Univerzita Karlova budou při řešení postupovat společně

English see below


Praha, 15. 1. 2025 – Nadační fond Matika Česku a Univerzita Karlova společně prohlašují, že rozeznávají alarmující fakta v oblasti úbytku učitelů matematiky v ČR a vnímají nutnost tento problém naléhavě začít řešit. Proto dnes instituce podepsaly Memorandum o spolupráci, v němž se zavazují problém bezodkladně řešit.


Učitelé matematiky jsou nezastupitelní ve výuce nezbytných dovedností generací, které nastupují do nové technologické éry. Jejich podpora nemůže být jen zájmem vzdělávacích institucí, musí se stát jasným strategickým postupem a zájmem celé české společnosti. Jedině díky vzdělaným učitelům a žákům může totiž česká ekonomika jako celek prospívat a růst,” uvedla k podpisu spolupráce rektorka Univerzity Karlovy Milena Králíčková.


Memorandum v oblasti učitelství matematiky UK uzavírá s Nadačním fondem Matika Česku, který podporuje oblasti učitelství matematiky a související propagace a osvěty, a zvyšuje povědomí odborné i široké veřejnosti o naléhavosti problému. „Matematika je základní gramotností pro 21. století. Učí strukturovanému myšlení, které je v době datového řízení a rychlého rozvoje technologií nepostradatelné,” řekl ředitel Matiky Česku Jakub Nešetřil. „Rozhodli jsme se, že provedeme krizovou intervenci, jednání s univerzitami o systémové změně je však stejně naléhavé.”


Z šetření ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR vyplývá, že věkový průměr učitelů matematiky a fyziky je jeden z nejvyšších ze všech pedagogických oborů. Nedostatek mladých učitelů a fakt, že často navíc volí možnost učit v soukromém sektoru, který zejména učitelům matematiky nabízí výrazně lepší platové podmínky, situaci v posledních letech zhoršil. 


Matematika je základem pro rozvoj vědy a technologií, a proto je klíčová pro budoucnost. Je důležité, aby byla kvalitně vyučována na školách a aby učitelé, kteří mají zásadní vliv na vzdělávání dalších generací, dostali odpovídající podporu. Vítám proto spolupráci s každým, kdo je ochoten přispět k těmto snahám,” podtrhl děkan Pedagogické fakulty UK

Antonín Jančařík.


Podpis Memoranda o spolupráci mezi NF Matika Česku a Univerzitou Karlovou vnímám jako jeden z konkrétních kroků, jak se pokusit situaci učitelů matematiky zlepšit,“ dodal děkan Matematicko-fyzikální fakulty UK Mirko Rokyta.


Obě instituce nyní počítají s tím, že se budou vzájemně propojovat v edukačních a propagačních činnostech a hledat další možnosti spolupráce. Chtějí také sdílet anonymizovaná data z vlastních šetření a sdílet výstupy evaluací podpůrných aktivit, ale i data o počtech přihlášek a absolventů přírodovědných oborů. 


„Podpora matematiky je pro nás, kdo se v Matice Česku angažujeme, velmi osobní. Máme ji v rodině, postavili jsme na ní svůj byznys. Všude kolem sebe zároveň vidím, že matematické myšlení je zásadní podmínkou úspěchu naší ekonomiky, potažmo celé společnosti,” vypočetl iniciátor projektu, podnikatel Petr Zahradník. „Nesmírně si vážím toho, že nás v naší velké ambici podporuje nejváženější vzdělávací instituce naší země.”


Tisková zpráva ke stažení ZDE



The number of mathematics teachers in the Czech Republic is decreasing. Czech National Maths Foundation and Charles University will work together to address


Prague, January 15, 2025 - The Mathematics for the Czech Republic Foundation and Charles University jointly declare that they recognize the alarming facts about the decline of mathematics teachers in the Czech Republic and see the need to urgently begin to address this problem. That is why today the institutions signed a Memorandum of Cooperation in which they commit to address the problem without delay.


"Mathematics teachers are indispensable in teaching essential skills to generations entering a new technological era. Their support cannot be the concern of educational institutions alone, it must become a clear strategic approach and the concern of the whole Czech society. It is only thanks to educated teachers and students that the Czech economy as a whole can prosper and grow," said Milena Králíčková, Rector of Charles University.


The Memorandum in the field of mathematics teaching is concluded with the Mathematics for the Czech Republic Foundation, which supports the field of mathematics teaching and related promotion and education, and raises awareness of the urgency of the problem among professionals and the general public. "Mathematics is a fundamental literacy for the 21st century. It teaches structured thinking, which is indispensable in the age of data management and rapid development of technology, " said Jakub Nešetřil, director of Matika Česku . "We have decided to make a crisis intervention, but negotiating with universities for systemic change is just as urgent."


An investigation by the Czech Ministry of Education, Youth and Sports shows that the average age of mathematics and physics teachers is one of the highest of all teaching disciplines. The shortage of young teachers and the fact that they often choose to teach in the private sector, which offers significantly better salary conditions for mathematics teachers in particular, has worsened the situation in recent years. 


"Mathematics is the basis for the development of science and technology and is therefore crucial for the future. It is important that it is taught well in schools and that teachers, who have a major influence on the education of the next generation, are given adequate support. I therefore welcome cooperation with anyone who is willing to contribute to these efforts," underlined the Dean of the Faculty of Education of Charles University Antonín Jančařík.


"I see the signing of the Memorandum of Cooperation between NF Mathematics Czech Republic and Charles University as one of the concrete steps to try to improve the situation of mathematics teachers, " added the Dean of the Faculty of Mathematics and Physics of Charles University Mirko Rokyta.


The two institutions are now counting on linking up in educational and promotional activities and looking for further possibilities of cooperation. They also want to share anonymised data from their own surveys and share the outputs of evaluations of support activities, as well as data on the number of applications and graduates in science. 


"Supporting mathematics is very personal for those of us involved in Mathematica Czech Republic. It runs in our family, we have built our business on it. At the same time, I see all around me that mathematical thinking is an essential condition for the success of our economy and, consequently, the whole society," said the initiator of the project, entrepreneur Petr Zahradník. "I appreciate immensely the fact that the most respected educational institution in our country supports us in our great ambition."




Poslední změna: 15. leden 2025 10:24 
Sdílet na: Facebook Sdílet na: Twitter
Sdílet na:  
Za obsah stránky zodpovídá: Odbor vnějších vztahů
Máte dotaz ?
Kontakty

Univerzita Karlova

Ovocný trh 560/5

Praha 1, 116 36

Česká republika


Identifikátor datové schránky: piyj9b4

IČO: 00216208 

DIČ: CZ00216208




Jak k nám