Opatření rektora č. 14/2025

Název:

Pravidla pro poskytnutí prostředků prostřednictvím nástroje vnitro-univerzitní finanční spolupráce

K provedení:

-

Gestor:

EPMO RUK

Účinnost:

1. dubna 2025


Pravidla pro poskytnutí prostředků prostřednictvím nástroje vnitro-univerzitní finanční spolupráce

Čl. 1 Úvodní ustanovení

Toto opatření v podrobnostech upravuje postup akumulace rezervních prostředků pro využití nástroje vnitro-univerzitní finanční spolupráce na investiční rozvoj (dále jen „Nástroj“) a podávání žádostí o poskytnutí prostředků z takto alokovaných zdrojů, jakož i postup posouzení a vyhodnocení žádostí včetně náležitostí rozhodnutí rektorky UK. Tento Nástroj je definován tak, aby fungoval v synergii s opatřením rektora č. 13/2025, Pravidla pro poskytnutí prostředků z fondu mimořádné pomoci na investiční rozvoj fakult a dalších součástí Univerzity Karlovy, v platném znění (dále jen „Fond mimořádné pomoci“ a „Pravidla Fondu mimořádné pomoci“).


Část I. Vymezení tvorby zdrojů Nástroje a způsobu financování

Čl. 2 Vymezení tvorby zdrojů Nástroje

  1. Fakulty a součásti, které disponují prostředky ve fondech, zejména ve fondu reprodukce investičního majetku (dále jen „FRIM“), fondu provozních prostředků (dále jen „FPP“), rezervním fondu (dále jen „RF“) aj., jejichž čerpání plánují za více než 12 měsíců, mohou tyto prostředky na základě vnitro-univerzitní dohody zapůjčit jako zdroj disponibilních finančních prostředků Nástroje, jehož fungování garantuje a za jehož závazky ručí Rektorát UK (dále jen „RUK“).

  2. Vnitro-univerzitní dohody dle odstavce 1 budou uzavírány zpravidla ve dvou termínech v kalendářním roce, a to do konce března a do konce září. Dohody za věřitele uzavírá oprávněný zástupce součásti1 a za RUK kvestor.

  3. Doba zápůjček2 disponibilních finančních prostředků se předpokládá v rozmezí od 1 do 5 let.

  4. Ve vnitro-univerzitní dohodě bude konkrétně uvedeno:

      a. 

    věřitel (fakulta/další součást),

      b. 

    fond a výše finančních prostředků (FPP, FRIM, RF, případně další 3),

      c. 

    termín, kdy budou věřiteli prostředky vráceny,

      d. 

    charakter fondu, v němž budou prostředky navráceny (FPP, FRIM, RF, případně další 4) a

      e. 

    způsob stanovení výše finanční odměny („úroků“) související s danou zápůjčkou dle čl. 2 odst. 9.

  5. V případě nedostatku disponibilních prostředků Nástroje v době, kdy je plánováno navrácení zapůjčených prostředků věřiteli, může správce Nástroje požádat o potřebné prostředky dle čl. 2 odst. 1 písm. d) Pravidel Fondu mimořádné pomoci.

  6. Finanční prostředky akumulované pro potřeby Nástroje budou shromažďovány na definovaném účtu univerzitní účtárny (dále jen „UÚRUK“). V gesci UÚRUK bude též organizační zajištění převodů mezi fondy a koordinace s Fondem mimořádné pomoci.

  7. Správa Nástroje je v gesci Ekonomického, personálního a mzdového odboru RUK, který předkládá zprávu o hospodaření s finančními prostředky Nástroje rektorovi tak, aby tato zpráva mohla být součástí podkladových materiálů pro projednání žádostí dle čl. 6 odst. 3 Pravidel Fondu mimořádné pomoci.

  8. Věřitelé, kteří poskytnou své prostředky jako zdroj Nástroje, mají nárok na zohlednění této skutečnosti v případě, že sami budou žádat o podporu z tohoto Nástroje či z Fondu mimořádné pomoci, a to v souladu s metodickým postupem „Posouzení míry připravenosti a hospodárnosti investičního záměru“, který je zveřejněn na intranetu Oddělení metodiky a řízení investic Kanceláře kvestora RUK v sekci „Metodiky a formuláře“.

  9. Finanční odměna související s danou zápůjčkou je stanovena následovně:

      a. 

    pevná část odměny ve výši jedné poloviny dvoutýdenní repo sazby vyhlašované Českou národní bankou je kalkulována z výše půjčky věřitele a je hrazena z Fondu mimořádné pomoci dle čl. 2 odst. 1 písm. c) Pravidel Fondu mimořádné pomoci, a to formou nevratného příspěvku; distribuce této části odměny bude probíhat dvakrát za rok;

      b. 

    variabilní část odměny je každoročně vypočtena zpětně z výše úrokových výnosů z disponibilních prostředků uložených na účtech UÚRUK za daný kalendářní rok a je proporcionálně rozdělena mezi jednotlivé věřitele, a to maximálně do výše ušlého úrokového výnosu z půjčených finančních prostředků věřitele u příslušné banky po odečtení pevné části odměny; variabilní část odměny je hrazena z úrokových výnosů účtů UÚRUK; distribuce této části odměny bude probíhat jednou ročně.

  10. V případě, že v Nástroji nebude dostatek prostředků na zajištění podpory a navrácení zapůjčených prostředků věřitelům ani s využitím postupu dle odstavce 5, je správce Nástroje oprávněn doplnit na nezbytně nutnou dobu prostředky do Nástroje pomocí komerčního úvěru. Úroky vyplývající z tohoto úvěru pak budou hrazeny z Fondu mimořádné pomoci.


Čl. 3 Základní formy možné podpory

  1. Podpora z Nástroje může být poskytnuta jen akcím, u nichž výše kofinancování akce ze zdrojů univerzity přesahuje 20 milionů Kč, a je ve formě:

      a. 

    finanční podpory akcí s předpokládaným celkovým rozpočtem ve výši minimálně 100 milionů Kč,5

      b. 

    resp. pro fakulty a další součásti s ročním rozpisovaným rozpočtem nižším než 80 milionů Kč ve výši minimálně 1,25-násobku rozpočtu realizující fakulty nebo součásti UK (dále jen „součásti“).

  2. Žádosti součástí o podporu z Nástroje se předkládají způsobem a v termínech dle čl. 2 odst. 2 Pravidel Fondu mimořádné pomoci.

  3. Pro podporu akcí z Nástroje je Odborem výstavby RUK, za spolupráce Ekonomického, personálního a mzdového odboru RUK, vedena evidence předběžných avíz žádostí o podporu ze strany Součástí, a to za shodných podmínek jako předběžná avíza dle čl. 2 odst. 3 Pravidel Fondu mimořádné pomoci.


Čl. 4 Způsob financování

  1. Podpora dle čl. 3 odst. 1 má charakter zápůjčky, která není zatížena žádnými dodatečnými náklady („úroky“).

  2. Obsahem rozhodnutí o poskytnutí podpory je vždy též postup splácení ve formě závazného splátkového kalendáře, jehož délka zpravidla činí maximálně 10 let. Počátkem splátkového kalendáře je zpravidla rok následující po roce, v němž byla poskytnuta poslední část zápůjčky.

  3. Pro výši splátek se aplikuje čl. 3 odst. 4 Pravidel Fondu mimořádné pomoci.

  4. Prostředky Nástroje mohou být využity ke krytí nákladů investiční i neinvestiční povahy, přičemž jejich rozdělení musí být v žádosti specifikováno.

  5. Při rozhodování o žádostech rektor zohledňuje současně finanční kapacity Nástroje a Fondu mimořádné pomoci.

  6. Za správu Nástroje odpovídá hlavní ekonom univerzity. Kvestor je oprávněn prostřednictvím Komise pro investiční rozvoj a dislokace nebo jiných pověřených osob monitorovat realizaci akcí podpořených z tohoto Nástroje.


Část II. Náležitosti žádostí a způsob jejich posouzení

Čl. 5 Náležitosti žádostí

  1. Pro náležitosti žádosti o podporu podle čl. 3 odst. 1 a jejích příloh platí ustanovení čl. 4 odst. 1 a 2 Pravidel Fondu mimořádné pomoci.

  2. Na žádosti a avíza žádostí dle tohoto opatření se shodně aplikuje ustanovení čl. 4 odst. 3 Pravidel Fondu mimořádné pomoci.


Čl. 6 Postup projednání a posouzení žádostí

Pro postup projednání a posouzení žádostí se aplikují ustanovení čl. 5 Pravidel Fondu mimořádné pomoci.


Čl. 7 Rozhodnutí rektora

Projednání žádostí v Akademickém senátu UK a rozhodování rektora o žádostech probíhá shodně jako u žádostí do Fondu mimořádné pomoci, tedy dle čl. 6 Pravidel Fondu mimořádné pomoci.


Čl. 8 Projednávání žádostí o úpravu již poskytnutých podpor

  1. V případě vzniku skutečností, které neumožňují realizovat podporu dle vydaného rozhodnutí o podpoře, oprávněný zástupce součásti tuto skutečnost bezodkladně projedná s kvestorem, který stanoví další postup. Do vydání nového rozhodnutí je dlužník povinen postupovat v souladu s vydaným rozhodnutím.

  2. V případě nutnosti změny vydaného rozhodnutí se pro proces podávání upravené žádosti, jejího projednání, posouzení, vyhodnocení i rozhodnutí rektora uplatní ustanovení články 5, 6 a 7 přiměřeně.


Část III. Ustanovení společná a závěrečná

Čl. 9 Společná ustanovení

  1. Formuláře a metodiky uvedené v tomto opatření, umístěné na intranetu Oddělení metodiky a řízení investic Kanceláře kvestora RUK v sekci „Metodiky a formuláře“, jsou závazné jak pro součásti podávající žádosti a avíza žádostí, tak pro RUK a vedení UK v procesu posuzování, hodnocení a rozhodování o žádostech.

  2. Při aktualizaci formulářů a metodik, umístěných na intranetu Oddělení metodiky a řízení investic Kanceláře kvestora RUK v sekci „Metodiky a formuláře“, je zásadně uplatňováno verzování. Při vydání nové verze formuláře nebo metodiky je vždy uvedeno datum vydání nové verze a současně je umožněno zasílat upozornění (notifikace) na vydání nové verze uživatelům, kteří se přihlásili k odběru těchto upozornění.


Čl. 10 Závěrečné ustanovení

Toto opatření nabývá účinnosti dne 1. dubna 2025.


V Praze dne 31. dubna 2025

prof. MUDr. Milena Králíčková, Ph.D.

rektorka



.pdf ke stažení

.doc ke stažení


Poznámky

1

V případě fakulty děkan, v případě další součásti ředitel.

2

Zápůjčkou se pro účely tohoto opatření rozumí vratné poskytnutí finančních prostředků z fakulty nebo další součásti univerzity do Nástroje nebo vratné poskytnutí finančních prostředků z Nástroje fakultě nebo další součásti univerzity, a to na základě vnitrouniverzitní dohody uzavřené mezi rektorátem a touto fakultou nebo další součástí.

3

S ohledem na ustanovení § 18 zákona o vysokých školách a Pravidel hospodaření UK.

4

S ohledem na ustanovení § 18 zákona o vysokých školách a Pravidel hospodaření UK.

5

Do této částky je započteno DPH ve výši, v němž není nárok na její vrácení od státu.


Poslední změna: 1. duben 2025 09:08 
Za obsah stránky zodpovídá: Právní odbor
Máte dotaz ?
Kontakty

Univerzita Karlova

Ovocný trh 560/5

Praha 1, 116 36

Česká republika


Identifikátor datové schránky: piyj9b4

IČO: 00216208 

DIČ: CZ00216208




Jak k nám