Zápis ke stažení zde
Přítomní: Tereza Entlerová (3. LF UK), Bc. Rafael D. Berti (FHS UK), Mgr. Jan Bičovský, Ph.D. (FF UK), Bc. Jakub Čech (PF UK), Mgr. Andrea Duchoňová (FTVS UK), RNDr. Andrej Farkaš (MFF UK), Viktorie Fenclová (ETF UK), Bc. Šimon Karban (PřF UK), PhDr. Zdeňka Kudláčková, Ph.D. (FaF UK), Paul Lafogiannis (LFP UK), Leona Petlíková (2. LF UK), Mgr. Petr Šimůnek (MFF UK), Ngoc Hung Hoang (3. LF UK)
Hosté: Mgr. et Mgr. Věra Jourová (prorektorka UK), Mgr. Petra Štanclová (kancléřka UK), prof. MUDr. Milena Králíčková, Ph.D. (rektorka UK), prof. JUDr. Jan Kuklík DrSc. (prorektor UK), Mgr. et Mgr. David Hurný (člen KR), Mgr. Miroslav Čermák (OVV RUK), Mgr. Ing. Tereza Kůstková (OVV RUK), Mgr. Tereza Vrublová (OVV RUK), Mgr. Tomáš Vokáč, Ph.D., MBA (Hyb4City), RNDr. Tereza Martínková Bártlová, Ph.D. (Hyb4City)
Program:
Zahájení a schválení programu zasedání Komise pro třetí roli
Schválení zápisu ze zasedání Komise pro třetí roli ze dne 2é.3.2025
Informace z PR UK
Vize, mise a dlouhodobá strategie Nadačního fondu UK
Rozvojová studie Kampus Hybernská pro období 2026-2030 se zapojením Univerzity Karlovy prostřednictvím Hyb4City
Různé
Tereza Entlerová, předsedkyně Komise pro třetí roli AS UK, přivítala přítomné a zahájila zasedání. Navrhla změnit program prohozením bodů 4 a 5 (Rozvojová studie a Nadační fond UK) na žádost, která přišla před zahájením zasedání. Připomínky, otázky ani protinávrhy k této změně programu nebyly vzneseny. Navržený pozměněný program byl schválen tichým souhlasem.
Tereza Entlerová, předsedkyně Komise pro třetí roli AS UK, se dotázala, zda má někdo z členů komise připomínky k zápisu ze zasedání Komise pro třetí roli AS UK ze dne 20. března 2025. Zápis z března byl schválen tichým souhlasem v režimu revizí. Připomínky k tomuto bodu nebyly vzneseny.
Tereza Entlerová, předsedkyně Komise pro třetí roli AS UK, uvedla tento bod a předala slovo Mgr. et Mgr. Věře Jourové, prorektorce pro rozvoj lidských zdrojů a nové technologie; pověřené řízením agendy vnějších vztahů.
Paní prorektorka Jourová navázala na debatu z předchozího zasedání a uvedla, že nyní informuje o posunu, k němuž došlo od posledního zasedání komise. Uvedla, že bylo nezbytné provést určité personální změny na příslušném odboru. Mimo jiné sdělila, že vedením Odboru vnějších vztahů RUK byl pověřen Mgr. Miroslav Čermák a zastupujícím vedením Oddělení komunikace je nově MgA. Šárka Bukvajová.
Paní prorektorka informovala, že proběhla řada věcných debat o budoucím směřování agendy a že cílem je udržet vysoký standard činností – jak v dokončování dosavadních projektů, tak při zahajování nových iniciativ. Dále informovala o aktuálním personálním obsazení Oddělení komunikace a o jeho agendě. Zdůraznila, že v oblasti krizové mediální komunikace jsou procesy nyní konsolidované, přičemž je uplatňován princip tzv. „dvou párů očí“. Paní prorektorka uvedla, že jí záleží na tom, aby výstupy Univerzity Karlovy byly jasné, srozumitelné a fakticky správné. V této souvislosti je kladen důraz na pečlivý fact-checking.
Dále paní prorektorka sdělila, že dne 15. července 2025 nastoupí do funkce tiskového mluvčího pan Jan Bumba, jenž vzešel jako vítěz z transparentního výběrového řízení. Do jeho nástupu jsou nastaveny přechodné procesy s ohledem na stávající personální kapacity.
Informovala také o personálním stavu Oddělení marketingu a představila rámcový přehled plánovaných akcí na zbývající část roku 2025. Uvedla, že aktuálně probíhá výběrové řízení na dodavatele marketingové strategie. Zatím není znám vítěz a paní prorektorka není členkou výběrové komise. Zdůraznila, že po výběru bude trvat na maximální míře participace při tvorbě strategie, která by neměla být „produktem na klíč“, ale výsledkem společné práce reflektující potřeby univerzity.
Následně informovala o personálním obsazení Oddělení médií a jeho agendě. V souvislosti s projektem Didaktikon vyjádřila záměr osobně dohlížet na to, zda jsou marketingové aktivity dostatečné k přilákání co největšího počtu návštěvníků. Uvedla, že považuje za vhodné období zvýšit zájem základních a středních škol o tuto aktivitu.
Na závěr svého vystoupení paní prorektorka vyzvala přítomné k zasílání podnětů a návrhů. Zdůraznila, že Univerzita Karlova by měla být institucí, která aktivně přispívá k modernizaci postupů. Konkrétní plány na následující měsíce budou formovány začátkem září ve spolupráci s týmem. Do té doby bude probíhat sběr námětů, s nimiž se počítá pro další práci. V této souvislosti navrhla možnost uspořádání mimořádného setkání v září, které by se soustředilo na novou marketingovou strategii, jejíž spuštění se předpokládá právě do té doby.
V návaznosti na vystoupení paní prorektorky doplnil Mgr. Čermák, který informoval o blížícím se zasedání výběrové komise, jež se uskuteční dne 16. května 2025. Komise bude rozhodovat mezi čtyřmi zájemci o spolupráci na marketingové strategii. Předpokládá se zapojení nejen příslušného odboru rektorátu, ale rovněž fakult a dalších součástí univerzity. Dále uvedl, že na příštím zasedání komise na podzim budou prezentovány informace týkající se webu, zprávy o uchazečské sezóně, výhledu post-absolventských aktivit a dalších témat.
Rozprava
Dr. Bičovský vznesl dotaz týkající se zmiňované potřeby posílení marketingu projektu Didaktikon.
Paní prorektorka Jourová uvedla, že jde o její osobní názor, vycházející z přesvědčení, že je třeba školám dostatečně sdělit, že Didaktikon existuje a že jde o atraktivní platformu pro popularizaci vědy, zejména technických oborů. Zdůraznila, že tento trend by měla Univerzita Karlova aktivně rozvíjet.
Dr. Bičovský dále uvedl, že by bylo vhodné „obrátit proud“, tedy nejen Didaktikon více propagovat, ale také zmapovat aktuální stav jeho fungování. Poukázal na skutečnost, že současné personální kapacity nepostačují k uspokojení poptávky. Podle jeho názoru je nezbytné projekt podpořit jak finančně, tak prostorově.
Paní prorektorka Jourová na to reagovala s tím, že plánuje osobní návštěvu Didaktikonu, aby se blíže seznámila s jeho provozními a prostorovými podmínkami. Zdůraznila, že je na počátku své agendy, nicméně projekt Didaktikon ji velmi zaujal a považuje za důležité, aby byl více zakořeněn ve veřejném povědomí.
Dr. Farkaš se dotazoval na případné plány na rozšíření Didaktikonu. Podle závěrů z výročních zpráv je právě absence možnosti expanze jedním z největších problémů tohoto projektu. Dále upozornil na rizika spojená s personálním zajištěním komunikačních a webových aktivit. Konkrétně zmínil, že Ing. Kůstková pracuje na webu sama a že kolega odpovědný za anglickou verzi webu ukončí svou činnost. V této souvislosti se dotázal, jak bude personální zajištění do budoucna řešeno a zda se plánuje posílení a stabilizace Oddělení médií.
Paní prorektorka Jourová ujistila, že oblast webu je prioritou a že se aktuálně hledá náhrada za odcházející pracovníky. Uvedla, že o rozdělení kapacit se diskutovalo na nedávné poradě a cílem je pokrýt všechny oblasti dostupnými prostředky.
Mgr. Čermák potvrdil, že právě oblast webové prezentace je v současnosti slabým místem a vyjádřil naději, že na příštím zasedání komise již budou moci být představeny konkrétnější kroky a návrhy řešení.
Ing. Kůstková vyjádřila naději, že nástup nového tiskového mluvčího přinese oddělení potřebnou úlevu. Vyzdvihla jeho zkušenosti z prostředí rozhlasu a jeho know-how, které by mohly významně přispět k lepšímu chodu celého týmu. Zároveň podotkla, že letní měsíce budou z hlediska interní práce velmi náročné.
Dr. Farkaš znovu apeloval na jasnější vyjádření k otázce, zda dojde k posílení personálních kapacit Odboru vnějších vztahů UK, a to především v souvislosti s rozvojovými aktivitami a kapacitou Oddělení komunikace.
Paní prorektorka Jourová v reakci uvedla, že za odcházející pracovníky je hledána náhrada a že rozložení sil v rámci týmu bude průběžně přizpůsobováno podle priorit. Dodala, že se nepočítá s nominálním navýšením celkového počtu zaměstnanců, ale s efektivnějším využitím stávajících kapacit.
Mgr. Čermák informoval, že MgA. Šárka Bukvajová má jako zastupující vedoucí plný pracovní úvazek, stejně jako další dvě kolegyně. Kolegyně Vrublová má částečný úvazek a zároveň působí na Odboru bezpečnosti UK, což se osvědčilo jako efektivní propojení. Uvedl, že jde o velmi schopnou kolegyni.
Paní prorektorka Jourová dále doplnila, že za kolegyni Klusákovou, která měla plný úvazek a nyní odchází, je rovněž hledána náhrada. Uvedla, že příchod nového tiskového mluvčího bude představovat významné posílení a očekává, že v září bude tým již plně konsolidován.
Dr. Farkaš následně vznesl dotaz k plánované marketingové strategii – konkrétně k tomu, jaký výstup se od ní očekává a jaké bude její praktické využití.
Mgr. Čermák odpověděl, že cílem je vytvořit přehledný „guideline“ pro komunikaci a brand nejen v českém prostředí, ale i v zahraničí. Strategie má sjednotit existující výstupy, jako jsou nový vizuální styl či slogan, a stanovit jasný rámec pro období 2026–2030. Dokument bude sloužit jako základní materiál, který si jednotlivé fakulty budou moci přizpůsobit podle svých specifik a potřeb.
Paní prorektorka Jourová doplnila, že se bude jednat o „vodítko“ a součást zadávací dokumentace je i požadavek na praktický manuál.
Mgr. Čermák upřesnil, že výstupem bude skutečně manuál, který bude možné adaptovat nebo převzít a jehož prostřednictvím budou definována jednotná pravidla pro zásadní oblasti komunikační a marketingové činnosti univerzity.
Na závěr rozpravy vystoupila předsedkyně Komise, Tereza Entlerová, která se dotázala paní prorektorky Jourové, zda má představu o spolupráci s Komisí pro komunikaci a PR UK (KaPR UK), v němž zasedají zástupci fakult a jehož hlavním cílem je sloužit jako diskuzní platforma.
Paní prorektorka Jourová ujistila, že KaPR UK bude nadále fungovat beze změn a že zachování kontinuity považuje za klíčové. Uvedla, že ve druhé polovině června se plánuje výjezdní zasedání tohoto poradního orgánu, které bude mít exekutivní pracovní charakter.
Návrh usnesení:
Komise pro třetí roli AS UK bere informace z PR UK tichým souhlasem na vědomí.
Schváleno
Tereza Entlerová, předsedkyně Komise pro třetí roli AS UK, uvedla tento bod. Uvedla, že daný bod bude podruhé projednáván na červnovém zasedání komise, přičemž bude vyžádána doplňující dokumentace, která doposud chybí. Zdůraznila potřebu věnovat se nejen samotné rozvojové studii, ale také fungování platformy Hyb4City. Dále oznámila, že na příštím zasedání budou přítomni i zástupci iniciativy Studentská Hybernská a zástupci Didaktikonu. Komise by se podle jejích slov měla dále zaměřit na efektivitu řízení, statistické údaje o realizovaných akcích a další související aspekty.
Následně předala slovo Mgr. Tomáši Vokáčovi, Ph.D., MBA, vedoucímu platformy Hyb4City.
Dr. Vokáč okomentoval předložený materiál a uvedl, že Kampus Hybernská je společným strategickým projektem Univerzity Karlovy a Hlavního města Prahy. Po pěti letech fungování projektu došlo v letošním roce k vyhodnocení této spolupráce – k identifikaci oblastí, které se osvědčily, a naopak těch, které vyžadují změny. Rada Kampusu Hybernská současně zadala zpracování dvou rozvojových studií. První varianta předpokládá, že celou činnost kampusu bude zajišťovat obecně prospěšná společnost Kampus Hybernská, z.ú., zatímco druhá varianta předpokládá zachování účasti Univerzity Karlovy prostřednictvím platformy Hyb4City.
Dr. Vokáč uvedl, že předložená rozvojová studie je obsáhlá a snaží se komplexně definovat cíle a strategické priority projektu. Mezi tyto priority zařadil zejména podporu interdisciplinarity a mezioborové spolupráce, realizaci třetí role univerzity a třetí role vědy, rozvoj studentské komunity, kreativity a jejích aktivit, aktivity vedoucí k internacionalizaci a podporu odolnosti a duševní pohody (wellbeingu).
V rámci kampusu funguje pět klíčových součástí: i) Didaktikon, označený jako nejvýznamnější složka; ii) Studentská Hybernská; iii) Hyb4City; iv) Hub pro psychosociální vývoj a wellbeing, do něhož již nyní spadá Centrum péče o duši – psychologická poradna FF UK; a v) Podcastové studio.
Dr. Vokáč uvedl, že v nejbližší době je plánováno rozšíření Hubu pro psychosociální rozvoj o kolegy z Centra resilience. Tím by měla být posílena mezioborová kapacita v oblasti duševního zdraví a wellbeingu v kampusu.
Dále informoval, že v současné době Kampus Hybernská disponuje personálním zajištěním ve výši 9,5 přepočtených úvazků. Rozpočet činí přibližně 12 milionů Kč, z čehož 6,5 milionu Kč je určeno na personální náklady, zbytek připadá na náklady provozní.
Na závěr dr.Vokáč uvedl, že spolu s kolegy připravuje pravidelné kvartální vyhodnocení, jehož cílem bude průběžně informovat relevantní orgány o aktuálním stavu a vývoji činnosti Kampusu Hybernská a jeho jednotlivých součástí.
Rozprava
Paní předsedkyně Entlerová uvedla, že považuje za pozoruhodné, že takto rozsáhlý projekt v rámci třetí role univerzity je na půdě Komise projednáván teprve potřetí. Uvedla, že rozvojová studie se k ní dostala pouze náhodou prostřednictvím informace od Dr. Bičovského. Podle jejího názoru měla být projednávána především v této komisi a senát by s ní měl být seznámen. Oznámila svůj záměr navrhnout hlasování o tom, že příslušné dokumenty by měly být Komisi oficiálně předloženy. Projekt Kampusu Hybernská přirovnala k „Pandořině skříňce“ a ocenila snahu o předkládání informací, přičemž však zdůraznila nutnost větší soustavnosti. V této souvislosti připomněla, že se Komise k tomuto tématu vrátí i na červnovém zasedání.
J. M. paní rektorka ujistila, že ze strany vedení univerzity je sdílení informací vítáno. Uvedla, že pokud by vedení vědělo o zájmu Komise, dokumenty by byly poskytnuty dříve. Potvrdila, že projekt má od počátku plnou podporu a že univerzita do něj vkládá nemalé prostředky. Vyjádřila přesvědčení, že aktivity na Kampusu Hybernská fungují a přibývá v jejich rámci smysluplných projektů. Dodala, že vedení univerzity je na tento projekt hrdé.
Paní kancléřka doplnila, že z jejího pohledu není problém jakékoli podklady Komisi poskytnout. Potvrdila, že dokumenty ke Kampusu Hybernská byly předloženy již v roce 2021, nicméně nedokáže zpětně posoudit, zda byla tehdy projednána i v rámci této komise.
Paní předsedkyně Entlerová dále kriticky uvedla, že PR činnost Kampusu Hybernská vůči orgánům Akademického senátu UK je podle jejího názoru nedostatečná. V případě, že by měly být požadovány vyšší finanční prostředky, je nezbytné, aby byl Akademický senát UK náležitě informován – což se doposud nedělo.
Paní kancléřka reagovala s tím, že na přípravě rozvojové studie se podílela i paní Andrea Rashovská jako členka Studentské komory AS UK, a to z iniciativy vedení. Dále uvedla, že studenti byli vyzváni k nominaci zástupce do hodnotící komise pro výběrové řízení na Studentskou Hybernskou. Uvedla, že z jejího pohledu muselo dojít k nedorozumění, nikoliv k úmyslnému opomenutí.
Dr. Farkaš upozornil, že žádný oficiální požadavek směrem ke Studentské komoře AS UK zaznamenán nebyl, a není tedy správné tvrdit, že studentští zástupci byli řádně osloveni.
Paní kancléřka v reakci uvedla, že informaci skutečně předala zástupkyni studentské komory působící v kolegiu rektorky. Pokud tedy nedošlo k jejímu předání dále, nejde dle jejích slov o pochybení rektorátu.
Bc. Čech upozornil, že to, že je některý student členem kolegia rektorky a zároveň členem AS UK, nelze automaticky zaměňovat s formálním informováním Akademického senátu UK nebo jeho orgánů.
Paní předsedkyně Entlerová uzavřela tuto část diskuse s tím, že paní Rashovská není přítomna a další debata o její osobě není na místě. Vyzvala k návratu k rozpravě o samotné rozvojové studii.
Dr. Farkaš se dotázal na záměr aktualizace partnerské smlouvy mezi Univerzitou Karlovou a Hlavním městem Prahou. Konstatoval, že dle smlouvy není možné v prostorách Kampusu Hybernská vykonávat například výuku nebo školení.
Dr. Vokáč potvrdil, že v současné době v kampusu neprobíhá standardní výuka fakult. Uvedl, že školení se sice konají, ale nejedná se o hospodářskou činnost univerzity – tedy nejsou zde realizovány placené kurzy.
Dr. Farkaš se dále dotázal, zda plánovaná aktualizace smlouvy reaguje na skutečnost, že v kampusu byly realizovány kurzy CPPT UK v rámci systému mikrocertifikátů, které jsou zpoplatněné, a tudíž v rozporu s dosavadní partnerskou smlouvou.
Paní kancléřka potvrdila, že právě tento bod je jedním z důvodů pro záměr aktualizace. Dle jejích slov vedení univerzity usiluje o možnost výjimek pro realizaci mikrocertifikátů, které považuje za důležitou součást rozvojových aktivit.
Na následný dotaz Dr. Farkaše, jaké další body by měla aktualizovaná smlouva obsahovat, paní kancléřka odpověděla, že úpravy by měly odpovídat cílům definovaným v rozvojové studii. Zásadní změny se podle jejích slov nepředpokládají; hlavním problémem zůstává otázka hospodářské činnosti.
Dr. Farkaš se dále dotázal na postoj Hlavního města Prahy k rozšíření aktivit v kampusu. Podotkl, že Praha je vlastníkem objektu a určuje, co je možné v prostorách kampusu vykonávat. Vyjádřil obavu, že univerzita připraví rozvojovou studii, jejíž části město nemusí schválit.
Paní kancléřka uvedla, že jednání s hlavním městem jsou v běhu a nebyla dosud uzavřena. Sdělila, že se k tématu uskuteční další jednání, kterého se zúčastní i paní rektorka.
Dr. Farkaš otevřel také otázku propagace. Upozornil na dlouhodobě diskutované problémy s roztříštěností komunikace univerzity na sociálních sítích a dotázal se, zda bude propagace Kampusu Hybernská koordinována s Odborem vnějších vztahů UK a zahrnuta do nové marketingové strategie.
Dr. Vokáč uvedl, že s touto koordinací se počítá, avšak zároveň připustil, že stávající komunikace o aktivitách Kampusu Hybernská je nejednoznačná a málo přehledná. Podle jeho slov je pozitivní, že Didaktikon má vlastní propagaci, protože cílí na jinou cílovou skupinu. Současný stav však nepovažuje za uspokojivý a domnívá se, že Univerzita Karlova by měla být v komunikaci o svých aktivitách na Hybernské viditelnější.
Paní kancléřka doplnila, že relevantní obsah z Kampusu Hybernská je sdílen také prostřednictvím oficiálních univerzitních komunikačních kanálů, jako jsou centrální účty na Instagramu a Facebooku. Zároveň poznamenala, že nelze sdílet veškerý obsah bez rozdílu.
Dr. Farkaš dále upozornil na otázku udržitelnosti projektu z hlediska financování. Uvedl, že v současnosti je provoz Kampusu Hybernská financován z Programu na podporu strategického řízení vysokých škol, který je však časově omezený. Upozornil, že v příštím roce má být objem prostředků v tomto programu snížen a dotázal se, jakým způsobem bude zajištěno financování kampusu v delším časovém horizontu.
J. M. paní rektorka uvedla, že MŠMT plánuje vyhlášení nové výzvy v rámci téhož programu, přičemž Univerzita Karlova předpokládá, že se jí podaří do něj opětovně zařadit provoz Kampusu Hybernská. Uvedla, že zatím nelze předjímat, kolik priorit bude ministerstvo akceptovat, ale očekává, že částky nebudou výrazně nižší než v minulosti. Přesnější informace budou podle ní známy v polovině června po vyhlášení nové výzvy.
Dr. Farkaš se na závěr dotázal na personální zajištění. Upozornil, že nynější vedoucí oddělení Hyb4City v současnosti působí pouze na zkrácený úvazek, zatímco jeho předchůdce byl zaměstnán na plný úvazek. Dotázal se, zda bude možné na tomto úvazku naplnit požadavky vyplývající z plánovaných rozvojových aktivit.
Dr. Vokáč uvedl, že aktuálně je přesvědčen, že to možné je, nicméně nedokáže předjímat budoucí vývoj a personální potřeby projektu v delším časovém rámci.
Dr. Farkaš vznesl dotaz na paní kancléřku a paní rektorku, zda bude chystané výběrové řízení na pozici vedoucího Kampusu Hybernská vypsáno na plný, či částečný úvazek.
Paní kancléřka odpověděla, že výběrové řízení bude vypsáno na celý úvazek. Doplnila, že členem výběrové komise bude mimo jiné také dr. Bičovský.
J. M. paní rektorka uvedla, že ředitel Hyb4City i při zkráceným úvazku odvedl značné množství práce, a to považuje za důležité zohlednit při posuzování potřebné míry úvazku.
Dr. Farkaš upozornil, že s ohledem na nové aktivity navržené v rozvojové studii bude náplň práce výrazně rozšířena a bude vyžadovat vysokou míru angažovanosti. Zároveň požádal, aby na příští zasedání Komise byla předložena data o procentuální vytíženosti jednotlivých prostor Kampusu Hybernská. Vyjádřil obavy, že všechny nové aktivity navržené ve studii nebude možné uskutečnit bez omezení stávajících aktivit, neboť prostory kampusu jsou již nyní značně vytížené. Navrhl využít tato data i jako argument při jednáních o rozšíření prostor s Hlavním městem Prahou.
Paní kancléřka přislíbila, že na příští jednání Komise bude sdílena odpověď připravená v reakci na dopis radního města, která obsahuje vytíženost prostor za roky 2023 a 2024, včetně přehledu činností všech rezidentních subjektů. Uvedla, že jde o komplexní zprávu.
Dr. Vokáč potvrdil, že v některých částech kampusu, jako je Didaktikon nebo Studentská Hybernská, již bylo dosaženo maximální kapacity. Upozornil, že objekt není ve vlastnictví univerzity, což komplikuje investice do prostor, například do dosud nevyužívaných sklepních prostor. Ty by mohly být využity až po rekonstrukci a kolaudaci, což je otázka dalšího jednání s městem. Dodal, že celková lokalita jako taková není natolik přetížená, aby bylo nezbytné přemístit se jinam.
Dr. Bičovský vyjádřil pochybnost nad možností rekonstrukce dalších prostor v kontextu dosavadních zkušeností, zejména s rozšířením Didaktikonu. Připomněl, že i Studentská Hybernská měla v minulosti problémy se získáváním nových prostor.
Dr. Vokáč reagoval, že společně s kolegyní Bártlovou hledají cesty, jak Didaktikon rozšířit a získat pro něj další finanční prostředky, včetně grantového financování. Uvedl, že Didaktikon se podařilo zpoplatnit, což umožňuje důstojně odměňovat lektory. Vysvětlil dále situaci kolem prostor Studentské Hybernské – některé prostory, zejména tzv. „prostor D“, jim nebyly dříve dostupné. V současnosti jsou však dohodnuty aktivity v těchto prostorách, zatímco jiné, jako prostor „E.0“, nejsou zkolaudovány. Zdůraznil, že sice lze v některých případech přimhouřit oko, ale univerzita nese odpovědnost, pokud by došlo k jakémukoliv incidentu. Proto považuje za nezbytné drobné rekonstrukce a kolaudaci k zajištění bezpečného využití těchto prostor.
Dr. Bičovský vznesl dotaz týkající se financování v rámci Programu na podporu strategického řízení vysokých škol.
J. M. paní rektorka uvedla, že vyhlášení nové výzvy se očekává v polovině června, s uzavřením do konce roku. K tomu bude v červnu navázán i kulatý stůl ke strategickému záměru, přičemž samotné dokončení záměru se očekává na září. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy očekává tzv. strategický dialog, dosud však nebyly zveřejněny konkrétní časové harmonogramy. Bude se jednat o šest hlavních priorit, bez přesně stanovených dílčích indikátorů. Hodnocení se bude odehrávat po třech letech – pokud ministerstvo uzná, že univerzita strategické cíle splnila, bude možné navýšení prostředků; pokud ne, dojde ke krácení. Program bude mít pětiletý finanční rámec.
Dr. Bičovský následně otevřel otázku obecné koncepce Prahy jako univerzitního města.
J. M. paní rektorka s touto vizí souhlasila a uvedla, že se ji snaží dlouhodobě komunikovat směrem k Magistrátu hlavního města Prahy. Vyzdvihla, že v metropoli působí řada veřejných vysokých škol, které hrají zásadní roli, a podpora myšlenky univerzitního města je podle jejího názoru zcela namístě.
Bc. Karban se dotázal, zda je v rámci strategického záměru plánováno prohloubení spolupráce se studentskými iniciativami, a konkrétně poukázal na praxi úplatného pronajímání prostor v Kampusu Hybernská, které spravuje Studentská Hybernská. Navrhl zavedení transparentního systému, například veřejně přístupného přehledu obsazenosti prostor nebo otevřených soutěží na jejich využití.
Dr. Vokáč ujistil, že zpoplatňování studentských spolků se neplánuje. Uvedl, že část Kampusu je určena primárně pro studentské aktivity, což považuje za zásadní. Potvrdil existenci rezervačního systému, avšak připustil, že není jisté, zda je dostatečně využíván a komunikován směrem ke spolkům.
Dr. Farkaš připomněl, že již dříve byla se studentskými spolky diskutována možnost podpory jejich aktivit prostřednictvím menších grantových programů, například z ambasád nebo nadací. Uvedl, že například granty z velvyslanectví USA či nadace ČEZ jsou vhodné pro menší akce v rozsahu do 100 tisíc Kč. Doporučil, aby se tato možnost podpory komunitního života promítla i do rozvojové studie.
Dr. Vokáč uvedl, že by bylo vhodné, aby byl do činnosti Kampusu zapojen pracovník, který by se systematicky věnoval přípravě grantových žádostí.
Bc. Karban dále upozornil, že v rozvojové studii je uveden záměr vytvořit tzv. kurátorovaný program ve spolupráci se studentskými iniciativami. Dotázal se, zda bude iniciativa na straně Studentské Hybernské, nebo zda budou spolky aktivně oslovovány.
Dr. Vokáč uvedl, že očekávání jsou oboustranná. Osobně považuje za přirozenější, pokud spolky oslovují vedení kampusu samy, avšak vzhledem ke strategickým prioritám univerzity je zapotřebí i proaktivní přístup z druhé strany.
Paní předsedkyně Entlerová vznesla dvě závěrečné otázky. První se týkala organizační budoucnosti Hyb4City a Centra interdisciplinární a mezisektorové spolupráce, zda bude toto centrum vystupovat samostatně jako například Didaktikon.
Dr. Vokáč odpověděl, že Centrum interdisciplinární a mezisektorové spolupráce bylo interně označeno upraveným názvem tak, aby lépe odpovídala prostředí univerzity a je v plánu, že tento název nahradí stávají Hyb4City.
Druhá otázka paní předsedkyně směřovala k výběrovému řízení – zda budou v hodnotící komisi kromě dr. Bičovského i zástupci Didaktikonu nebo Studentské Hybernské, s ohledem na úzkou spolupráci těchto subjektů s vedením kampusu a požádala paní kancléřku o účast těchto zástupců ve výběrové komisi.
Paní kancléřka uvedla, že složení komise zatím nebylo definitivně rozhodnuto, avšak jakmile bude známo, bude o něm Komise informována. Dodala, že výběrové řízení bude vypsáno v řádu několika dní a následně bude komise sestavena.
Návrh usnesení:
Komise pro třetí roli AS UK bere pracovní verzi rozvojové studie Kampusu Hybernská pro období 2026-2030 se zapojením UK prostřednictví oddělení Hyb4City tichým souhlasem na vědomí.
Schváleno
Na závěr rozpravy paní předsedkyně Entlerová uvedla, že Komise pro třetí roli AS UK požaduje předložení následujících podkladů na červnové zasedání:
· Partnerská smlouva mezi Hlavním městem Prahou a Univerzitou Karlovou
· Závěrečná zpráva z evaluace partnerského projektu Kampus Hybernská
· Statistika návštěvnosti akcí organizovaných přímo platformou Hyb4City a Studentskou Hybernskou
· Přehled využití jednotlivých místností v budovách A a D, včetně specifikace subjektů, které prostory využily (studenti, externí společnosti, fakulty, rektorát)
· Přehled přerozdělování finančních prostředků v rámci platformy Hyb4City a jejích součástí
· Rozepsaná organizační struktura platformy Hyb4City, včetně poradních orgánů a komisí
· Přehled pracovních úvazků v rámci Hyb4City a jejich způsob financování
Paní předsedkyně konstatovala, že tyto podklady jsou nezbytné pro plnohodnotné projednání a posouzení rozvojové studie na následujícím jednání Komise.
Tereza Entlerová, předsedkyně Komise pro třetí roli AS UK, uvedla tento bod a předala slovo Mgr. Tomáši Vokáčovi, Ph.D., MBA.
Dr. Vokáč uvedl, že cílem je postupné budování instituce, která vznikla v roce 2020 jako klíčový nástroj Univerzity Karlovy pro přijímání a správu darů od dárců, zejména z řad absolventů (alumni). Konstatoval, že ačkoliv UK disponuje rozsáhlou alumni komunitou, její potenciál zůstává z velké části nevyužit. Představil pět základních hodnot Nadačního fondu UK: integrita, spolupráce, inovace, různorodost a diverzita, a podpora excelence.
Zdůraznil, že fond se zaměřuje na všechny tři pilíře univerzity – vzdělávání, vědu a výzkum a třetí roli. Cílem není hromadění prostředků, ale jejich investování prostřednictvím konzervativních nástrojů a následné přerozdělování výnosů na podporu univerzitních aktivit. V současnosti existují tři tematicky vymezené podfondy, např. Fond na podporu studentů skandinavistiky nebo Fond odolnosti zaměřený na wellbeing. Všechny procesy jsou popsány ve zveřejněném dokumentu včetně pravidel transparentního nakládání s dary. V přípravě je rovněž fundraisingová strategie a strategie práce s alumni.
Dr. Farkaš upozornil na to, že nadační fond by neměl být prostředkem pro financování individuálních osob či nákupy vybavení laboratoří. Podle jeho názoru by měl zůstat nástrojem pro podporu celouniverzitních projektů, nikoliv jednotlivců. Zároveň se dotázal na panel pro posuzování darů – vyjádřil přání, aby o případných darech nerozhodovaly orgány univerzity, ale výhradně správní rada fondu.
Dr. Vokáč souhlasil s důležitostí nezávislosti fondu. Uvedl, že správní rada Nadačního fondu UK má pět členů – dva jsou jmenováni rektorkou, dva AS UK a jeden je členem správní rady univerzity. Dále představil návrh zřízení tzv. „etické darovací komise“, která by posuzovala dary přesahující 1 milion Kč z hlediska reputačního rizika. Inspirací byl obdobný model na University of Cambridge. V této komisi by měl mít zastoupení i AS UK, přičemž její členové by měli mít znalosti v oblasti práva a etiky.
Dr. Bičovský uvedl, že rozhodovací pravomoci by měla mít především správní rada fondu, nikoli senát, aby byla zachována nezávislost. Vyjádřil očekávání ohledně konkrétních návrhů řešení.
J. M. paní rektorka informovala o jednání s rektorkou University of St. Andrews, která nabídla sdílení zkušeností v oblasti fundraisingu. Tato nabídka zatím nebyla postoupena Dr. Vokáčovi, ale v případě zájmu může být využita, neboť St. Andrews je strategickým partnerem UK.
Dr. Bičovský dále připomněl zkušenosti s prací nadačních fondů na jiných univerzitách v rámci aliance 4EU+, např. na Univerzitě ve Varšavě.
Paní předsedkyně Entlerová vznesla dotaz ohledně plánované aktivizace alumni komunity, jak je uvedeno v materiálu. Zajímala se, zda Nadační fond UK spolupracuje s Klubem Alumni v rámci UK Pointu.
Dr. Vokáč uvedl, že téma bude podrobněji prezentováno na příštím zasedání Komise. Uvedl však, že Klub Alumni vnímají z hlediska fundraisingu jako do značné míry nefunkční – především proto, že dosud není systematicky využíván k navazování kontaktu s absolventy ohledně dárcovství. Uvedl, že studentky katedry sociologie FF UK zpracovaly kvalitní analýzu ohledně alumni. Na 22 000 adres byl rozeslán dotazník, přičemž bylo obdrženo 688 odpovědí – číslo, které je z hlediska fundraisingu považováno za velmi pozitivní. Velká část oslovených ovšem nereagovala, mimo jiné proto, že na ně univerzita nemá aktuální kontakt.
Na to reagovala paní prorektorka Jourová dotazem, co univerzita vlastně těmto absolventům nabízí.
Dr. Vokáč odpověděl, že právě nabídka přidané hodnoty je zásadní slabinou současného nastavení. Bez vytvoření pocitu sounáležitosti nelze očekávat pozitivní interakci či podporu ze strany absolventů.
Dr. Farkaš poznamenal, že k efektivnímu zapojení alumni bude třeba hlubší spolupráce s Klubem Alumni.
Dr. Vokáč reagoval, že se s Klubem Alumni aktivně spolupracuje a jeho pracovnice mají upřímný zájem situaci zlepšit. Agenda, kterou spravují, je však velmi rozsáhlá. Přesto podle něj dosud univerzita systematicky nepracovala s alumni ve směru aktivního zapojení. Tento pohled vychází z perspektivy Nadačního fondu.
Dr. Bičovský uvedl, že by bylo vhodné více integrovat celou univerzitu do práce s alumni – a to nejen prostřednictvím sociologických výzkumů, ale například i zapojením absolventů do výuky, přednášek či setkání se studenty. Klíčové je zjistit, co absolventy zajímá, jak se chtějí zapojit a co jim univerzita může nabídnout zpět.
Paní prorektorka Jourová doplnila, že při přebírání agendy vnějších vztahů diskutovala se zahraničními univerzitami o způsobech posilování komunikace a identity. Uvedla, že v zahraničí – jak v USA, tak v Evropě – je základem silného alumni vztahu koncept „belonging“, tedy pocitu příslušnosti a sounáležitosti. Vyzdvihla, že univerzita by měla absolventům nabízet konkrétní formy uznání a respektu, například pozvání na slavnostní akce, symbolická vyjádření vděčnosti či osobní kontakt s vedením univerzity. Tento přístup by měl být do budoucna zvážen.
Bc. Karban reagoval na návrh dr. Bičovského a upozornil, že část absolventů se více identifikuje se svými fakultami než s univerzitou jako celkem, částečně i díky činnosti studentských spolků. Domnívá se, že větší spolky by mohly mít kapacitu podílet se na práci s alumni, například v rámci menších projektů či kontaktů s čerstvými absolventy.
Dr. Vokáč uzavřel diskusi uvedením, že spolupráce se studentkami sociologie byla vynikajícím podnětem ze strany dr. Bičovského. V budoucnu plánuje spolupráci i s kolegy z katedry marketingu FSV UK, a to především v oblasti cílení na mladší absolventy.
Návrh usnesení:
Komise pro třetí roli AS UK bere podklady ohledně vize, mise a dlouhodobé strategie NF UK na vědomí.
Hlasování: 13 (pro) – 0 (proti) – 0 (zdrž.)
Schváleno
Bc. Čech otevřel téma odměňování, jež bylo v minulosti na Komisi opakovaně projednáváno a k němuž byla přijata série usnesení. Konkrétně připomněl požadavek na předložení akčního plánu k odstranění nedůvodných nerovností v odměňování v rámci Univerzity Karlovy a dále vyjádřil žádost, aby prostředky z navýšení rozpočtu MŠMT určeného na vzdělávací a tvůrčí činnost byly prioritně alokovány fakultám, kde jsou mzdy systematicky podprůměrné. Dotázal se na aktuální stav v této věci.
J. M. paní rektorka uvedla, že tato problematika je primárně předmětem jednání Ekonomické komise AS UK. Ve spolupráci s panem kvestorem na tématu pracovali, avšak v danou chvíli neměla k dispozici konkrétní materiál. Uvedla, že se předpokládá, že otázka odměňování bude předmětem další diskuse v rámci jednání nad principy.
Bc. Čech uvedl, že se nebrání diskusi na půdě Ekonomické komise AS UK, avšak vzhledem k její náročnosti a omezenému prostoru na obdobná témata považuje za důležité, aby se otázka spravedlivého odměňování řešila i v rámci Komise pro třetí roli AS UK. Zároveň připomněl, že Komise se na minulém zasedání věnovala i otázce plýtvání potravinami v menzách a uvedl, že na červnové jednání bude pravděpodobně přizvána paní ředitelka Kolejí a menz UK, případně budou vyžádány písemné materiály.
Paní prorektorka Jourová reagovala s tím, že v případě konkrétních návrhů ohledně omezování plýtvání potravinami by bylo vhodné téma medializovat v rámci vnější komunikace univerzity. Podle jejích slov jde o oblast, v níž může univerzita jít příkladem a která je veřejností dobře srozumitelná.
Bc. Čech dále informoval o aktuální agendě knihoven. Uvedl, že Sociální komise AS UK přijala usnesení, jehož součástí je doporučení paní rektorce zařadit do Strategického záměru pro období 2026–2030 přípravu výstavby centrální univerzitní knihovny.
J. M. paní rektorka v reakci sdělila, že návrh bude včleněn do Strategického záměru ve formě cíle vypracovat studii proveditelnosti projektu. Uvedla, že do roku 2030 nelze očekávat získání prostředků na samotnou výstavbu, a že se jedná o téma, které je nyní komunikováno také se státní správou, nicméně aktuálně nepředstavuje hlavní prioritu univerzity.
Bc. Čech doplnil, že by bylo vhodné zvážit možnost, aby Univerzita Karlova měla vlastní samostatnou sekci v připravované budově Národní knihovny, obdobně jako má ČVUT svou část v Národní technické knihovně. Dále navrhl, že pokud stát plánuje výstavbu nové budovy Národní knihovny na Letné, mělo by být otevřeno jednání o navrácení prostor Klementina Univerzitě Karlově, neboť historicky sloužilo jako ústřední knihovna UK.
Posledním tématem, které Bc. Čech vznesl, byla otázka transparentnosti mzdových rozpětí v pracovních inzerátech. Uvedl, že rektorát již tuto praxi zavedl, nicméně jednotlivé fakulty ani další součásti univerzity, jako např. Ústav jazykové a odborné přípravy UK (UJOP UK), tak často nečiní. Vyslovil přesvědčení, že by Univerzita Karlova měla v této oblasti směřovat k větší transparentnosti a v této souvislosti avizoval návrh konkrétního usnesení.
Návrh usnesení:
Komise pro třetí roli AS UK žádá rektorku UK o předložení návrhu, který zakotví do vnitřního předpisu UK povinnost uvádět v inzerátech na pracovní pozice mzdové rozpětí.
Hlasování: 13 (pro) – 0 (proti) – 0 (zdrž.)
Schváleno
Paní předsedkyně Entlerová informovala o termínu příštího zasedání Komise pro třetí roli AS UK, které se uskuteční ve čtvrtek 19. června 2025 od 15:00 hodin v malé zasedací místnosti.
Navržený program jednání zahrnuje následující body:
1. PR agenda – krizové řešení webu, návštěvnické centrum
2. Informační den Na Karlovku – zapojení celouniverzitních studentských spolků
3. Kampus Hybernská – navazující projednání rozvojové studie a vyžádaných podkladů
4. Koncept slavnostního večera k 17. listopadu
5. Materiály z předsednictva AS UK
6. Nominace do KaPR
Paní předsedkyně dále navrhla doplnění a zpřesnění webových stránek Komise pro třetí roli AS UK.
Z následné debaty vyplynulo, že červnové zasedání bude obsahovat velmi rozsáhlou agendu, a proto se členové Komise shodli na potřebě uspořádat v červnu mimořádně dvě zasedání. Paní předsedkyně Entlerová přislíbila, že všem členům a členkám Komise zašle krátký dotazník k časovým možnostem, aby bylo možné vhodně naplánovat termín druhého červnového jednání.
Zapsal: Jan Jirmus, tajemník Legislativní komise AS UK
Za správnost: Tereza Entlerová, předsedkyně Komise pro třetí roli AS UK
Univerzita Karlova
Ovocný trh 560/5
Praha 1, 116 36
Česká republika
Identifikátor datové schránky: piyj9b4
IČO: 00216208
DIČ: CZ00216208