Univerzita Karlova propojuje vzdělávání s praxí: Mikrocertifikáty jako odpověď na potřeby trhu práce

English see below


Praha, 26. 6. 2025 – Jak reagovat na technologický vývoj a s ním související proměny trhu práce? Odpovědí mohou být mimo jiné programy s mikrocertifikátem – krátkodobé, cílené vzdělávací programy, které umožňují rychlé doplnění konkrétních dovedností. Právě jejich potenciálu se věnoval odborný kulatý stůl Mikrocertifikáty jako most mezi vzděláváním a trhem práce pořádaný Univerzitou Karlovou (UK). Akce propojila odborníky z akademické sféry, zástupce státní správy, zaměstnavatele i experty na trh práce.



Setkání nabídlo prostor pro otevřenou diskusi, jak mikrocertifikáty využít jako nástroj profesního růstu i jako možný most mezi vysokým školstvím a praxí. Téma je aktuální – české univerzity včetně UK již programy s mikrocertifikátem zavádějí, zaměstnavatelé se však s konceptem teprve seznamují a hledají způsoby, jak ho smysluplně začlenit do svých personálních strategií.


Odborníci se věnovali nejen otázce systémové podpory mikrocertifikátů ze strany státu, ale i tomu, jak mohou tyto programy pomoci cílovým skupinám, které nejvíce potřebují rychlé doplnění kvalifikace – ať už jde o čerstvé absolventy, rodiče vracející se na trh práce, či osoby ohrožené dlouhodobou nezaměstnaností.


„Vzdělávání musí být pružné, otevřené změnám a provázané s praxí. Programy s mikrocertifikáty vnímáme jako cestu k posilování konkurenceschopnosti jednotlivců i celé společnosti. Pro jejich další rozvoj je klíčové propojení akademického prostředí, zaměstnavatelů a státní správy. Komunikace mezi těmito složkami umožní, aby tento moderní nástroj skutečně naplnil svůj potenciál,“ říká rektorka Univerzity Karlovy profesorka Milena Králíčková.


Univerzita Karlova zavedla programy s mikrocertifikátem v rámci projektu Zlepšení prostupnosti vzdělání na úrovni vysokých škol pomocí mikrocertifikátů, který byl součástí Národního plánu obnovy pro oblast vysokých škol pro roky 2022–2024. Projekt vytvořil základ pro systematický rozvoj nabídky programů s mikrocertifikátem, která se nadále rozšiřuje. K dnešnímu dni bylo vydáno 327 těchto osvědčení v rámci 28 programů a celkově má Univerzita Karlova v nabídce již 75 programů s mikrocertifikátem schválených Radou pro vnitřní hodnocení.


Kulatý stůl se zabýval také spoluprací mezi vysokými školami a zaměstnavateli. Do diskuse se zapojili zástupci Úřadu práce ČR, Ministerstva práce a sociálních věcí, Svazu průmyslu a dopravy a další aktéři, kteří rozhodují o podobě politiky zaměstnanosti nebo o výběru a vzdělávání pracovníků v konkrétních firmách.


Účastníci kulatého stolu se shodli, že v zájmu dalšího rozvoje agendy mikrocertifikátů a jejich reálné uplatnitelnosti ve veřejné a soukromé sféře je třeba učinit důležité kroky. Mezi ně patří vybudování komunity stakeholderů, nastavení procesu vzájemné komunikace, volba vhodné platformy pro interakci nabídky a poptávky, a rovněž efektivní marketing celého konceptu.


„Tuto platformu vnímáme jako začátek systematického dialogu. Nejde o jednorázovou akci, ale o impuls k hlubší spolupráci mezi univerzitami, státem a zaměstnavateli. Všichni máme společný cíl: vzdělávání, které má reálný dopad na životy lidí a přispívá k rozvoji společnosti. Univerzita Karlova má v této oblasti vysoké ambice – usiluje o to být lídrem nejen v počtu nabízených programů s mikrocertifikátem, ale zejména v oblasti spolupráce s veřejným i soukromým sektorem, která je klíčem k jejich skutečné relevanci a udržitelnosti,“ popsal David Hurný, člen kolegia rektorky UK, který má na starosti agendu celoživotního vzdělávání.


Univerzita Karlova je jednou z nejaktivnějších institucí v oblasti zavádění mikrocertifikátů v České republice a aktivně spolupracuje s partnery v rámci univerzitní aliance 4EU+. Díky tomu dokáže přenášet zkušenosti z mezinárodního prostředí do domácí praxe a podporovat kvalitu i uznatelnost těchto nových forem vzdělávání i v evropském kontextu.


Tisková zpráva ke stažení zde


Univerzita Karlova

· založena v roce 1348

· 17 fakult (14 v Praze, 2 v Hradci Králové a 1 v Plzni)

· 8 800 zaměstnankyň a zaměstnanců

· 51 000 studentek a studentů

· 8 000 absolventek a absolventů ročně

· 16 000 účastnic a účastníků kurzů celoživotního vzdělávání ročně

· 79. místo v žebříčku QS World University Rankings: Europe 2024



Charles University connects education with practice: Micro-credentials as a response to labour market needs


Prague, 26 June 2025 – How to respond to technological developments and related changes in the labour market? One answer may be micro-credential programmes – short, targeted educational programmes that enable the rapid acquisition of specific skills. Their potential was the focus of a roundtable discussion entitled 'Micro-credentials as a bridge between education and the labour market', organised by Charles University (CU).


The event brought together experts from academia, government, employers and labour market experts. The meeting provided a space for open discussion on how micro-credentials can be used as a tool for professional growth and as a possible bridge between higher education and practice. This is a timely topic – Czech universities, including Charles University, are already introducing micro-credential programmes, but employers are only just becoming familiar with the concept and are looking for ways to meaningfully integrate it into their human resources strategies.


The experts not only focused on the issue of systemic support for micro-credentials from the state, but also on how these programmes can help target groups that most need to quickly upgrade their qualifications, such as recent graduates, parents returning to the labour market, and people at risk of long-term unemployment.


"Education must be flexible, open to change and linked to practice. We believe that micro-credential programmes can strengthen the competitiveness of individuals and society as a whole. The interconnection of the academic environment, employers, and public administration is key to their further development. Effective communication between these stakeholders will enable this modern tool to truly fulfil its potential," says Charles University Rector, Professor Milena Králíčková.


Charles University introduced micro-credential programmes as part of the Improving Access to Higher Education Through Micro-Credentials project, which formed part of the National Recovery Plan for the Higher Education Aera for the Years 2022–2024. The project laid the foundation for the systematic development of micro-credential programmes, which continues to expand. To date, 327 certificates have been issued across 28 programmes, and Charles University now offers 75 micro-credential programmes that have been approved by the Internal Evaluation Board.


The roundtable discussion also addressed cooperation between higher education institutions and employers. Representatives of the Czech Labour Office, the Ministry of Labour and Social Affairs, the Confederation of Industry and Transport, and other decision-makers in employment policy and the selection and training of workers in specific companies attended the discussion.


The roundtable participants agreed that important steps need to be taken to further develop the micro-credentials agenda and its applicability in both the public and private spheres. These include establishing a community of stakeholders, setting up a mutual communication process, selecting an appropriate platform for supply and demand interaction, and effectively marketing the entire concept.


“We see this platform as the start of a systematic dialogue. It is not a one-off event, but rather a catalyst for closer collaboration between universities, the state, and employers. We all share the same goal: to provide education that has a real impact on people's lives and contributes to societal development. Charles University has high ambitions in this area — it strives not only to offer the largest number of programmes providing micro-credentials, but also to lead the way in collaborating with the public and private sectors, which is essential for ensuring the relevance and sustainability of these programmes," said David Hurný, a member of the Rector's Council of Charles University responsible for lifelong learning.


Charles University is one of the most active institutions in the field of micro-credentials in the Czech Republic, actively cooperating with partners within the 4EU+ university alliance. This enables it to transfer experience from the international environment to domestic practice, supporting the quality and recognition of these new forms of education within the European context.


Charles University

· founded in 1348

· 17 faculties (14 in Prague, 2 in Hradec Králové and 1 in Pilsen)

· 8,800 employees

· 51 000 students

· 8 000 graduates per year

· 16 000 participants in lifelong learning courses per year

· 79th place in the QS World University Rankings: Europe 2024





Poslední změna: 27. červen 2025 09:15 
Za obsah stránky zodpovídá: Odbor vnějších vztahů
Máte dotaz ?
Kontakty

Univerzita Karlova

Ovocný trh 560/5

Praha 1, 116 36

Česká republika


Identifikátor datové schránky: piyj9b4

IČO: 00216208 

DIČ: CZ00216208




Jak k nám