Název:
|
Provádění inventarizací majetku a závazků pro rok 2002
|
K provedení:
|
§§ 29 a 30 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, v platném znění, a Opatření č. 44 Ministerstva financí, kterým se stanoví účtová osnova, postupy účtování a uspořádání položek účetní závěrky a obsahové vymezení těchto položek pro nevýdělečné organizace č.j. 283/76 102/2000 ze dne 10. listopadu 2000 (Finanční zpravodaj 11/2000)
|
Účinnost:
|
1. říjen 2002
|
Provádění inventarizací majetku a závazků pro rok 2002
I.
Působnost opatření
Fakulty a další součásti Univerzity Karlovy v Praze jímž byl svěřen výkon správy majetku (dále jen "fakulty a další součásti"), jsou povinny provést inventarizace a ověřit, zda stav majetku a závazků v účetnictví odpovídá skutečnosti a to ke dni roční účetní závěrky, tj. k 31.12.2002.
II.
Provedení inventarizace
K provedení inventarizace:
-
Ukládám děkanům fakult a ředitelům dalších součástí (viz bod I):
-
vydat vlastní opatření k provedení inventarizace pro rok 2002 a zřídit ústřední inventarizační komisi a dílčí inventarizační komise,
-
zpracovat plán inventarizací,
-
metodicky vycházet z ustanovení a vzorů uvedených ve Věstníku Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, sešit č.7 z července 2001, část metodická "Vzorový návrh k provedení inventarizace v roce 2001"
-
provedení fyzické inventury k datu 30.11.2002
III.
Pokyny k provedení inventarizace
Při inventarizaci hospodářských prostředků je nutno dodržet následující postup:
-
Zaměstnanci, kteří se budou podílet na přímém provedení inventarizace, musí být proškoleni předsedou ústřední inventarizační komise fakulty nebo další součásti o způsobu a cílech prováděných inventarizací a o kompetencích a odpovědnostech členů dílčích inventarizačních komisí. Toto proškolení potvrzují písemně.
-
Zaměstnanci jmenovaní do ústřední inventarizační komise, do dílčích inventarizačních komisí a ostatní zaměstnanci, v jejichž přímé odpovědnosti se inventarizovaný majetek nachází, jsou povinni zúčastnit se prací souvisejících s přípravou inventarizace. Při provádění inventarizace je nezbytné ohlásit každou odchylku od žádoucího stavu, a to neprodleně v průběhu probíhající inventarizace, předsedovi Ústřední inventarizační komise fakulty nebo další součásti.
-
Zaměstnanci odpovědní za hospodářské prostředky musí před zahájením inventur odevzdat ústřední inventarizační komisi písemné prohlášení o tom, že:
-
všechny doklady týkající se stavu a pohybu hospodářských prostředků jimi zpracované odevzdali k zúčtování,
-
všechny příjmy a výdaje těchto prostředků jsou zachyceny v účetnictví.
-
Dílčí inventarizační komise vypracují zápisy o výsledku inventarizace, které musí obsahovat:
-
předmět inventarizace,
-
den k němuž byla inventarizace provedena,
-
den zahájení a ukončení inventury,
-
způsob provedení inventury (fyzicky, dokladově),
-
závady, které se v průběhu inventury vyskytly,
-
zjištění skutečného stavu majetku a závazků fyzickou nebo dokladovou inventurou,
-
samostatnou část inventury majetku postiženého povodní
-
zapsání skutečných stavů v inventurních soupisech v jednotkách množství,
-
porovnání zjištěných skutečných stavů s účetní evidencí,
-
hodnocení stavu majetku se zřetelem k poklesu ceny vyjadřující nepoužitelnost, nepotřebnost nebo znehodnocení příslušného majetku,
-
sdělení, zda jsou uzavřeny příslušné dohody o hmotné odpovědnosti,
-
návrh způsobu vypořádání inventarizačních rozdílů,
-
návrhy na opatření, která by zamezila vzniku fyzických a účetních rozdílů,
-
návrh na efektivní způsob likvidace zjištěných nepotřebných a nepoužitelných zásob.
-
U pozemků a budov se provádí dokladová inventura doložená výpisy z katastru nemovitostí a pasportizací.
-
Sklady nesmí být otevřeny dříve, než budou vyhotoveny soupisy zjištěných množství a předány do účtárny.
-
Zaměstnanec odpovědný za inventarizované prostředky potvrdí v protokolu, že inventura byla provedena za jeho účasti. Právo na náhradu škody bude uplatněno u zaměstnanců, kteří odpovídají za způsobenou škodu podle ustanovení Zákoníku práce.
-
Zápisy o výsledku inventarizace předají dílčí inventarizační komise ústřední inventarizační komisi fakulty nebo další součásti, která vypracuje závěrečný protokol obsahující:
-
termín zahájení inventury hmotného majetku,
-
termín zahájení inventury na skladech,
-
termíny předání protokolů dílčími inventarizačními komisemi předsedovi ústřední inventarizační komise,
-
vyhodnocení výsledků fyzických inventur, včetně samostatné části týkající se majetku postiženého povodní
-
vyhodnocení výsledků dokladových inventur,
-
nápravná opatření k inventarizaci,
-
návrh na vypořádání inventurních rozdílů,
-
datum projednání závěrečného protokolu,
-
podpisy členů ústřední inventarizační komise.
Závěrečný protokol předkládá předseda ústřední inventarizační komise ke schválení děkanovi nebo řediteli další součásti.
-
Schválený závěrečný protokol o inventarizaci předává děkan nebo ředitel další součásti do 20.1.2003 ústřední inventarizační komisi univerzity ke zpracování závěrečné zprávy.
V Praze dne 30. září 2002
prof. Ing. Ivan Wilhelm, CSc., v.r.
rektor