Pedagogická fakulta UK a Mendelova univerzita spustily ve vybraných základních školách v osmi krajích vzdělávací projekt Od vidlí až po vidličku... a ještě dál! Smart Food II navazuje na předchozí projekt Smart Food (psali jsme zde), a tentokrát přibližuje dětem celý „životní“ cyklus potravin – od produkce na farmách, spotřebu až po nakládání s odpady. Kromě toho nově obsahuje i poutavá naučná videa s herečkou Erikou Stárkovou. Projekt cílí na první stupeň základních škol.
Pomocí interaktivních digitálních učebnic, které si žáci prohlížejí na tabletech nebo počítačích, se například dozvědí, jak mohou pomoci snížit nadměrné množství potravinového odpadu ve školních jídelnách a omezit plýtvání i doma. Učebnice například děti provázejí „dobrodružnou cestou“ do školní jídelny a ukazují jim, jak zmenšit plýtvání a jíst zdravě. Formou otázek a návrhu odpovědí se pak žáci hravým způsobem učí, proč k plýtvání jídlem dochází a jaké jsou dopady na životní prostředí.
„Náš projekt ukazuje, že i malé změny v každodenním životě mohou mít výrazný pozitivní dopad na životní prostředí,“ říká Igor Červený, zástupce Pedagogické fakulty UK, spoluautor projektu Smart Food a portálu FutureBooks. „Navíc přijetí našich doporučení pozitivně ovlivňuje nejen domácí výdaje, které mohou klesnout ročně až o tisíce korun, ale v dlouhodobém horizontu i snižuje riziko finančních postihů pro města a obce za emisní povolenky spojené s množstvím vyprodukovaného bioodpadu,“ dodává.
Projekt Smart Food II se zaměřuje na rozvoj klíčových kompetencí v oblasti udržitelného rozvoje v osmi ze čtrnácti krajů ČR a aktivně přispívá nejen ke snižování plýtvání potravinami, ale i uhlíkové stopy v domácnostech i ve škole. Právě domácnosti jsou odpovědné za více než polovinu plýtvání potravinami. Pozitivní výsledky první fáze motivují k dalšímu rozvoji.
„Šetření v rámci Smart Food ukázalo, že digitální forma interaktivních výukových médií FutureBooks, které vyvinul SpinOff Pedagogické fakulty UK, významně zlepšuje aktivizaci žáků a jejich zapojení do výuky, což vede k vyšší úspěšnosti, konkrétně o dvacet jedna procent ve srovnání s tradiční tištěnou výukou,“ říká Lucie Veselá, zástupkyně Mendelovy univerzity v Brně a spoluautorka projektu Smart Food. Díky těmto pozitivním výsledkům projekt pokračuje a rozšiřuje se na širší okruh uživatelů. „Evalujeme nyní v osmi krajích – od velkých měst jako Praha a Brno, přes střední města až po malé vesničky s malotřídkami,“ vyjmenovává Igor Červený. „Chceme zjistit, jak si v těchto znalostech české děti stojí a zároveň s nimi pracovat na různých úrovních, aby byly materiály co nejvíce univerzální a daly se užívat napříč republikou. Potravinový odpad, který často vzniká v domácnostech a školách, představuje významný zdroj emisí oxidu uhličitého (CO₂) a metanu. Právě domácí prostředí je v tomto směru považováno za klíčové. Domácnosti jsou odpovědné za více než polovinu plýtvání potravinami, a proto je zde největší potenciál ke změně. Když se změní přístup k jídlu v rodinách, pozitivní dopad na životní prostředí může být zásadní,“ shrnuje zástupce PedF UK.
„Projekt Smart Food II přinesl do naší školy nový rozměr vzdělávání v oblasti udržitelnosti a péče o životní prostředí. Žáci nejenže rozvíjejí dovednosti v nakládání s potravinami, ale také si uvědomují, jak mohou jejich každodenní rozhodnutí ovlivnit klima. Zapojení digitálních médií a možnost využívat výukové materiály i doma s rodiči dělá projekt atraktivním a efektivním. Je skvělé vidět, jak naši žáci nadšeně přenášejí poznatky ze školy do rodinného prostředí,“ oceňuje Jaroslav Vodička, ředitel ZŠ Mládí v Praze, jedné z osmi škol v ČR, která je zapojena do Smart Food II.
Evaluace projektu, do něhož je v současné době zapojeno přes dvě stě žáků a téměř dvacet vyučujících napříč Českou republikou, probíhá od letošního září do června příštího roku. O prázdninách pak dojde k analýze výsledků.
Text: Jitka Jiřičková
Foto: René Volfík
Univerzita Karlova
Ovocný trh 560/5
Praha 1, 116 36
Česká republika
Identifikátor datové schránky: piyj9b4
IČO: 00216208
DIČ: CZ00216208