Základní úlohou našeho odboru je v rámci univerzity zajistit, aby nákupy zboží, služeb nebo zajištění stavebních prací proběhly v souladu se zákonem nebo interními předpisy a aby se prostřednictvím soutěže při nákupu dosahovalo nižších cen a/nebo vyšší kvality než při prostém oslovení jednoho dodavatele.
Při pořizování zboží a služeb je UK v postavení veřejného zadavatele, a tudíž je povinna vynakládat svěřené finanční prostředky v souladu s právním řádem, zejména se zákonem č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, a v souladu se zásadami dobrého hospodaření, principy 3E – tj. účelně, efektivně a hospodárně.
Z tohoto důvodu se zaměstnanci UK při pořizování zboží a služeb řídí výše uvedenými předpisy a rovněž interními Pravidly pro zadávání veřejných zakázek v rámci Univerzity Karlovy (která byla vydána formou opatření rektora č. 30/2020).
Některé zboží nebo služby pořizuje univerzita centrálně pro všechny organizační jednotky UK. Zadávání těchto zakázek zajišťuje zpravidla náš odbor ve spolupráci s odbornými součástmi, které mají pořízení daného zboží nebo služby v gesci.
Nákupy na UK musí probíhat tak, aby byly dodržovány předpisy a zásady zadávacího řízení a aby se tak univerzita vyhnula v maximální míře sankcím a potížím, které z nedodržování uvedených pravidel, předpisů a zásad plynou. Zároveň se snažíme v maximální míře předcházet reputačnímu riziku v případě, že by vznikly pochybnosti o chování univerzity v oblasti nákupu.
Sociálně nebo environmentálně odpovědné zadávání
Rovněž usilujeme o to, aby nákupy univerzity (tam kde je to vhodné) byly zajišťovány v souladu se strategií udržitelného rozvoje a aby bylo v maximálním rozsahu využíváno sociálně nebo environmentálně odpovědné zadávání. Při odpovědném zadávání se snažíme zajistit, aby při pořizování zboží a služeb nebo stavebních prací bylo např. podporováno zaměstnávání osob znevýhodněných na trhu práce nebo aby byly zajišťovány důstojné pracovní podmínky u zaměstnanců dodavatele i v celém dodavatelském řetězci. Dále cíleně vyhledáváme příležitosti pro praxe nebo stáže studentů nebo usilujeme o to, aby při zadávání veřejných zakázek byla upřednostňována environmentálně šetrnější řešení (resp. řešení směřující k dosažení rovnováhy mezi environmentální šetrností, cenovou výhodností a dostupností na trhu).
V současné době mimo jiné vyhodnocujeme univerzitní Strategii odpovědného zadávání a připravujme její aktualizaci. Tato strategie byla v roce 2020 přijata na 3 roky s tím, že bude v letošním roce vyhodnoceno její fungování.
Co je naším cílem:
Profesionální, bezchybná a pokud možno rychlá příprava a administrace všech druhů nákupů (tj. veřejných zakázek)
Dodržování zásad transparentnosti, přiměřenosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace
Uplatňování zásad odpovědného veřejného zadávání
Dodržování zásad 3E – účelnost, hospodárnost a efektivita
Sjednocení zadávacích postupů a smluvních vztahů
Maximální využívání elektronizace a digitalizace v procesu administrace veřejných zakázek
Minimalizace rizik spojených se zadávacím řízením
Metodická podpora pro útvary rektorátu, fakult a součástí UK
Uvedených cílů dosahujeme vedle administrace konkrétních veřejných zakázek metodickou podporou všech zaměstnanců UK zajišťujících zadávání veřejných zakázek, zodpovídáním dotazů týkajících se problematiky zadávání veřejných zakázek, organizací školení a informačních setkání pro zaměstnance UK zajišťující agendu veřejných zakázek. Provozujeme profil zadavatele a elektronický nástroj E-ZAK, které jsou nezbytné pro elektronické zadávání veřejných zakázek. Zároveň připravujeme související opatření rektora a kvestora.
Mnozí z vás nás možná považují za zbytečné formalisty, kteří do jednoduchého nákupu přinášejí zbytečně složitá řešení a nutí vás k pro vás obtížně srozumitelným formulacím a postupům.
Přijměte prosím naše ujištění, že naše doporučení jsou skutečně motivována ochranou jak univerzity jako celku, tak jednotlivých zaměstnanců před zejména finančními, ale i jinými nepříznivými dopady, které nedodržení pravidel pro zadávání veřejných zakázek s sebou může nést.
Jak mohou zaměstnanci odbor využít
Pokud zaměstnanci rektorátu a součástí potřebují pořídit nějaké zboží nebo službu a nejsou si procesem nákupu jistí, je vždy vhodné, aby nás kontaktovali a svůj postup konzultovali. S dotazy souvisejícími s naší agendou se na nás mohou kolegové obrátit osobně, telefonicky, emailem či např. prostřednictvím MS Teams. Pro ty, kdo se ptají poprvé, doporučujeme využít náš odborový email ovz@ruk.cuni.cz
S kolegy z rektorátu, stejně jako z fakult a součástí UK, kteří mají na starosti pořizování zboží a služeb, se pravidelně setkáváme na naším odborem organizovaných seminářích, nabízíme jim možnost individuálních schůzek na jejich půdě, jsme k dispozici samozřejmě i online či telefonicky.
S kým se u nás potkáte, na koho se můžete obrátit
V současné době pracuje u nás na odboru šestičlenný tým. Každý z kolegyň a kolegů se vyjma obecné agendy veřejných zakázek specializuje na určitou část problematiky veřejného zadávání.
Mgr. Zdeněk Cvejn, vedoucí
Mgr. Marek Buday, zástupce vedoucího, je specialistou na elektronizaci veřejných zakázek na UK (elektronický nástroj E-ZAK) a často zadává veřejné zakázky v oblasti IT, intelektuálních služeb a stavebnictví
Mgr. Jan Vasilová se mimo jiné věnuje nákupům kancelářského papíru či propagačních předmětů
Mgr. Marie Vyklická se často zabývá nákupy potravin, drogerie nebo služeb při správě budov
Mgr. Tereza Matyska Mičánková vám ráda pomůže s odpovědným přístupem k veřejnému zadávání
Mgr. David Sommer se nejčastěji věnuje veřejným zakázkám v oblasti IT, dynamickým nákupním systémům a zakázkám na právní služby
Jaký problém nebo projekt jsme v naší agendě řešili naposledy?
Pro představu uvádíme některé zajímavé veřejné zakázky, které jsme na našem odboru zadávali:
Pořízení nových varhan pro velkou aulu Karolina
Projekt CEDMO Trends: Česká společnost v době změn – Pro vědecký tým vedený PhDr. Václavem Moravcem, Ph.D. jsme zajistili služby výzkumné agentury veřejného mínění, a to za účelem realizace dlouhodobého projektu CEDMO Trends, který se zabývá vlivem dezinformací/misinformací na populaci, mediální a digitální gramotnost, regulaci síťových digitálních médií apod.
Zajištění služeb v oblasti praní prádla pro stravovací a ubytovací zařízení kolejí a menz
Zajištění poradenských služeb souvisejících se zabezpečením povinností UK v případě přeshraničních výjezdů a příjezdů zaměstnanců
Nákup vybavení pro vzdělávací mini science centrum Didaktikon v Kampusu Hybernská
Zajištění modulární výstavní expozice pro potřeby prezentace Univerzity Karlovy na veletrzích pregraduálního vzdělávání v České a Slovenské republice
Zavedení Dynamického nákupního systému pro poskytování právních služeb pro UK
Univerzita Karlova
Ovocný trh 560/5
Praha 1, 116 36
Česká republika
Identifikátor datové schránky: piyj9b4
IČO: 00216208
DIČ: CZ00216208