Název:
|
Změna Opatření rektora č. 34/2009
|
K provedení:
|
Čl. 2 odst. 2 Grantového řádu Univerzity Karlovy
|
Účinnost:
|
15. září 2010
|
[zrušeno OR č. 41/2017]
Změna Opatření rektora č. 34/2009
-
Opatření rektora č. 34/2009, Zásady činnosti Grantové agentury Univerzity Karlovy, se mění takto:
-
V čl. 1 se slova „o kterých tak stanoví“ nahrazují slovy „které stanoví“.
-
V čl. 2 odst. 4 se před slova „500 Kč“ vkládá slovo „nejvýše“.
-
V čl. 4 se na konec odstavce 3 doplňuje věta: „Součástí přihlášky je vždy stručný životopis hlavního řešitele a seznam deseti nejdůležitějších publikací školitele nebo akademického pracovníka podle čl. 6 odst. 3 věty druhé Grantového řádu.“.
-
V čl. 4 se za odstavec 4 vkládá nový odstavec 5, který zni:
„5. Student se může podílet na řešení nejvýše tří projektů současně a může být uveden nejvýše ve třech přihláškách projektů současně“.
Dosavadní odstavce 5 a 6 se označují jako odstavce 6 a 7.
-
V čl. 5 odst. 2 se větě první slova „400.000 Kč“ nahrazují slovy „360.000 Kč“, ve větě druhé se slova „ pro akademické a vědecké pracovníky“ zrušují, ve větě druhé se za slova „další neinvestiční náklady“ vkládají slova „(dále souhrnně označeno jako „přímé náklady“)“ a ve větě třetí se slova „25% celkových finančních prostředků na projekt“ nahrazují slovy „20% přímých nákladů projektu“.
-
V čl. 5 odst. 3 písm. b) se slova „180.000 Kč“ nahrazují slovy „160.000 Kč“ a slova „100.000 Kč“ se nahrazují slovy „80.000 Kč“.
-
V čl. 5 odst. 4 písm. b) se slova „120.000 Kč“ nahrazují slovy „100.000 Kč“.
-
V čl. 5 odst. 4 písm. c) se slova „120.000 Kč“ nahrazují slovy „100.000 Kč“.
-
V čl. 6 odst. 2 se číslovka „7.“ nahrazuje číslovkou „8.“ a číslovka „2010“ se nahrazuje číslovkou „2011“.
-
Toto opatření bylo projednáno ve Vědecké radě Univerzity Karlovy dne 24. června 2010.
-
Toto opatření nabývá účinnosti dne 15. září 2010.
-
Zásady činnosti Grantové agentury Univerzity Karlovy ve znění platném k 15. září 2010 jsou uvedeny v příloze tohoto opatření.
V Praze dne 9. září 2010
|
prof. RNDr. Václav Hampl, DrSc.
|
|
rektor UK
|
.doc ke stažení
Příloha Opatření rektora č. 10/2010
Zásady činnosti Grantové agentury Univerzity Karlovy
ve znění Opatření rektora č. 34/2009 a 10/2010
Čl. 1
Úvodní ustanovení
Tyto Zásady činnosti Grantové agentury Univerzity Karlovy upravují v souladu se zvláštním právním předpisem1 náležitosti, které stanoví Grantový řád Univerzity Karlovy (dále jen „Grantový řád“ a „univerzita“) a další podrobnosti o Grantové agentuře univerzity (dále jen „GA UK“).
Čl. 2
Rozdělení grantových prostředků
(k čl. 3 odst. 4 písm. d) a e) Grantového řádu)
-
Pro každou sekci se z grantových prostředků vyčleněných pro GA UK v rámci rozpočtu univerzity v kalendářním roce přidělují pro grantové projekty prostředky ve výši součtu potřebných prostředků pro pokračování grantových projektů v rámci sekce a prostředků pro nové grantové projekty v rámci sekce podle odstavce 2; rozdělení prostředků na potřebné prostředky pro pokračování grantových projektů a prostředky pro nové grantové projekty má pro oborovou radu pouze orientační charakter.
-
Výše prostředků pro nové projekty v rámci dané sekce se vypočte jako podíl prostředků požadovaných na nové projekty v rámci této sekce vůči celkovým požadovaným prostředkům na nové projekty v běžném kalendářním roce násobený celkovými prostředky vyčleněnými na nové projekty v běžném kalendářním roce. Celkový součet prostředků požadovaných na nové projekty v rámci dané sekce se pro účely výpočtu podle předchozí věty započte nejvýše v takové výši, aby platilo, že průměrná výše požadovaných prostředků na nové projekty v rámci této sekce je nejvýše rovna průměrné výši v předchozím kalendářním roce násobené podílem průměrné výše prostředků požadovaných pro nové projekty v rámci všech sekcí v běžném kalendářním roce a v předchozím kalendářním roce a koeficientem 1,1. Do celkového součtu prostředků požadovaných na nové projekty se pro účely výpočtu podle tohoto odstavce nezapočítávají prostředky požadované v rozporu s Grantovým řádem nebo s čl. 5 odst. 3.
-
Prostředky pro zabezpečení činnosti GA UK se stanoví ve výši 4% z grantových prostředků vyčleněných pro GA UK v rámci rozpočtu univerzity v daném kalendářním roce.
-
Posouzení přihlášky nového grantového projektu (dále jen „projekt“) se děje na základě smlouvy mezi univerzitou a posuzovatelem; odměna za včas a řádně dodaný posudek činí nejvýše 500 Kč.
Čl. 3
Hlediska posuzování přihlášek a žádostí, závěrečná zpráva
(k čl. 6 odst. 1 Grantového řádu)
-
Vyjádření děkana fakulty (čl. 4 odst. 2), na které je žadatel zapsán, se týká zejména skutečností, zda
a. |
přihláška nového projektu je v souladu s dlouhodobými záměry fakulty a univerzity,
|
b. |
lze zajistit projektu potřebné provozní zázemí z prostředků pracovišť fakulty a
|
c. |
personální složení pracovního týmu je přiměřené stanoveným cílům.
|
-
Přihláška nového projektu je posuzována nejméně dvěma oponenty a to především podle následujících hledisek:
a. |
vědecká závažnost a aktuálnost projektu,
|
b. |
zpracování návrhu projektu a reálnost cílů řešení,
|
c. |
koncepce a metodika řešení,
|
d. |
přiměřenost finančních nákladů.
|
-
Projekty jsou po skupinách dále posuzovány zpravodaji, kteří posoudí korektnost oponentských posudků, především v případech rozporného hodnocení oponentů. Zpravodajové se účastní hodnotícího zasedání oborové rady a podávají jí informace o projektech při stanovení výsledného pořadí projektů.
-
Žádost o pokračování projektu není oponenty posuzována. Projekty jsou po skupinách posuzovány zpravodaji, kteří podávají oborové radě informace o korektnosti vynaložení finančních prostředků a výsledcích projektu, především publikačních. Oborová rada může Grantové radě univerzity navrhnout ukončení projektu též v případě (čl. 5 odst. 6 písm. c) Grantového řádu), kdy projekt v rozporu s přihláškou má dosud nízký vědecký výstup nebo jej nemá žádný.
-
Závěrečná zpráva o ukončení projektu obsahuje seznam publikačních a jiných výstupů projektu, celkové slovní zhodnocení výsledků a přínosu projektu a komentované zdůvodnění výdajů čerpaných z přidělených finančních prostředků. Závěrečná zpráva projektu není oponenty posuzována. Projekty jsou po skupinách posuzovány zpravodaji, kteří podávají oborové radě informace o korektnosti vynaložení finančních prostředků a výsledcích projektu. Dále zpravodajové informují oborovou radu o
a. |
projektech s nepřiměřeně nízkým výstupem,
|
b. |
projektech s mimořádně dobrým výstupem.
|
Oborová rada může navrhnout rektorovi ocenění projektů s mimořádně dobrým výsledkem.
Čl. 4
Administrativní náležitosti, termíny
(k čl. 6 odst. 5 Grantového řádu)
-
Podávání přihlášek projektů, žádostí o pokračování projektu, vyjádření děkana fakulty, vyrozumění podle čl. 6 odst. 7 Grantového řádu, podávání závěrečných zpráv o ukončených projektech a další související úkony probíhají prostřednictvím aplikace přístupné z www.cuni.cz, sekce „Věda a výzkum/Grantová agentura UK“ (dále jen „elektronickým způsobem“).
-
Přihlášky projektů a žádosti o pokračování projektu se podávají prostřednictvím fakulty, na které je žadatel, resp. hlavní řešitel, zapsán. Součástí vyjádření děkana této fakulty (čl. 6 odst. 6 Grantového řádu) může být též vyjádření školitele nebo akademického pracovníka podle čl. 6 odst. 3 věty druhé Grantového řádu; negativní vyjádření děkana musí být odůvodněno.
-
Součástí přihlášky projektu a žádosti o pokračování projektu je specifikace požadovaných finančních prostředků podle čl. 5 odst. 2. Součástí přihlášky je vždy stručný životopis hlavního řešitele a seznam deseti nejdůležitějších publikací školitele nebo akademického pracovníka podle čl. 6 odst. 3 věty druhé Grantového řádu.
-
Přihláška projektu, nebo žádost o pokračování projektu, která neobsahuje všechny požadované údaje, a kde nebyla žadatelem nebo hlavním řešitelem zjednána na výzvu náprava, nebude hodnocena.
-
Student se může podílet na řešení nejvýše tří projektů současně a může být uveden nejvýše ve třech přihláškách projektů současně.
-
Žádost o změnu hlavního řešitele nebo o změnu školitele anebo akademického pracovníka podle odstavce 2 (jakožto člena řešitelského týmu) se podává elektronickým způsobem; o žádosti rozhoduje Grantová rada, nebo na základě jejího pověření předseda Grantové rady. Informace o provedené nebo připravované změně jiného člena řešitelského týmu je náležitostí žádosti o pokračování projektu, nebo závěrečné zprávy o ukončení projektu. Těmito změnami nejsou dotčeny limity podle čl. 5 odst. 2 až 4.
-
Termín podávání přihlášek nových projektů a žádostí o pokračování projektů, termín pro podání závěrečné zprávy o dosažených výsledcích ukončených grantových projektů, termín předložení návrhu Grantové rady univerzity podle čl. 3 odst. 4 písm. f) Grantového řádu a zprávy podle čl. 3 odst. 4 písm. g) Grantového řádu se každoročně stanoví opatřením rektora. V tomto opatření se mohou stanovit též další termíny a administrativní náležitosti.
Čl. 5
Finanční prostředky
(k čl. 6 odst. 9 Grantového řádu)
-
Finanční prostředky jsou projektu přiděleny vždy na jeden kalendářní rok.
-
Výše finančních prostředků, kterou lze přidělit projektu, činí nejvýše 360.000 Kč ročně. Tyto prostředky se dělí na mzdové prostředky a ostatní osobní náklady, odvody na sociální a zdravotní pojištění a na tvorbu sociálního fondu, stipendijní prostředky2, nespecifikované mzdové a stipendijní prostředky, náklady na cestovné3, další neinvestiční náklady (dále souhrnně označeno jako „přímé náklady“) a režijní náklady. Režijní náklady nemohou přesáhnout 20% přímých nákladů projektu a jsou určeny pro fakultu, na které je hlavní řešitel zapsán nebo na které je školitel anebo akademický pracovník podle čl. 4 odst. 2 zařazen.
-
Limity finančních prostředků, které lze přidělit projektu na jeden rok, se stanovují takto:
a. |
mzdové prostředky a ostatní osobní náklady: nejvýše 60.000 Kč pro projekt, z toho nejvýše 30.000 Kč pro školitele nebo akademického pracovníka podle čl. 4 odst. 2,
|
b. |
prostředky na stipendia: nejvýše 160.000 Kč pro projekt, z toho nejvýše 80.000 Kč pro hlavního řešitele,
|
c. |
nespecifikované mzdové a stipendijní prostředky činí nejvýše 10.000 Kč; tyto prostředky mohou být hlavním řešitelem použity i nad rámec limitů uvedených v písmenu a) až b) nebo v odstavci 4.
|
Podíl prostředků podle písmena b) na součtu prostředků podle písmen a) až c) činí více než 60%.
-
V kalendářním roce lze jedné osobě z prostředků GA UK přidělených projektům poskytnout
a. |
formou mzdových prostředků a ostatních osobních nákladů nejvýše 60.000 Kč,
|
b. |
formou stipendií nejvýše 100.000 Kč,
|
c. |
formou mzdových prostředků a ostatních osobních nákladů nebo stipendií nejvýše 100.000 Kč.
|
-
Částky mzdových prostředků a ostatních osobních nákladů jsou uvedeny bez odvodů na zdravotní a sociální pojištění a bez prostředků na tvorbu sociálního fondu; tyto odvody ve výši stanovené právními předpisy a prostředky na tvorbu sociálního fondu ve výši 2% mzdových nákladů se k zde uvedeným částkám přičítají.
-
Přidělení finančních prostředků a hospodaření s nimi upravuje smlouva uzavíraná podle Grantového řádu.
-
Součástí smlouvy podle odstavce 6 je též
a. |
závazek hlavního řešitele a fakulty převést nevyčerpané finanční prostředky zpět univerzitě,
|
b. |
závazek řešitele předložit na vyžádání Grantové rady univerzity nebo oborové rady GA UK podrobné doklady k čerpání použitých finančních prostředků,
|
c. |
závazek děkana fakulty vyhovět návrhům hlavního řešitele na přiznání stipendií, které budou podány v souladu s projektem a s vnitřními předpisy univerzity,
|
d. |
závazek hlavního řešitele a fakulty ve všech výstupech projektu, včetně publikací, vždy výslovně uvést, že vznikly na základě úplné, nebo částečné finanční podpory GA UK.
|
Čl. 6
Společná a závěrečná ustanovení
-
Administrativní zabezpečení činnosti GA UK zajišťuje odbor pro vědu a výzkum rektorátu univerzity.
-
Při podávání žádostí o pokračování projektu v rámci 8. kola GA UK (rok 2011) bude hlavnímu řešiteli umožněno požádat o poskytnutí prostředků ve výši odpovídající čl. 5 tohoto opatření.
-
Podle opatření rektora č. 22/2006 „Zásady vnitřního grantového systému Univerzity Karlovy“, ve znění opatření rektora č. 10/2007, se ode dne účinnosti tohoto opatření nepostupuje, neodporuje-li to vnitřnímu předpisu univerzity.
-
Toto opatření bylo projednáno ve Vědecké radě Univerzity Karlovy dne 24. září 2009.
-
Toto opatření nabývá účinnosti dne 9. října 2009.4
Poznámky
1 |
§ 7 odst. 5 zákona č. 130/2002 Sb. a usnesení vlády ČR č. 1021 ze dne 17. srpna 2009.
|
2 |
čl. 9 Stipendijního řádu Univerzity Karlovy.
|
3 |
V rámci položky cestovné se uvádějí veškeré prostředky navrhované na cestovné řešitele i členů řešitelského kolektivu; pro akademické a vědecké pracovníky je cestovné možno požadovat jen v mimořádných případech.
|
4 |
Změna tohoto opatření byla projednána Vědeckou radou UK dne 24. června 2010 a nabývá účinnosti dne 15. září 2010.
|