„Neuvěřitelně motivující akce,“ hodnotí studentka Aneta Vavřinová kariérní veletrh Dny firem na Matfyzu 2025, jehož se již tradičně a s oblibou účastní Matfyzáci a jejich potenciální zaměstnavatelé. V budově Impakt v areálu Troja právě probíhá jeho čtvrtý ročník. Během dvou dnů ho navštívilo několik set studujících a dvaačtyřicet zástupců firem specializujících se na matematiku, informatiku a fyziku.
„Navázání přímého kontaktu mezi studujícími a potenciálními zaměstnavateli je hlavním smyslem této akce. Firmy tu mohou nabídnout různé formy spolupráce – od brigád přes částečné úvazky až po pracovní poměry po absolvování studia. A studenti zase vidí, jak vypadá praxe, co mohou očekávat, co se po nich bude chtít,“ vysvětluje proděkan pro PRopagaci MFF UK Michal Žák (na obr. dole).
Dny firem jsou takovou vlajkovou lodí, která přitahuje pozornost, ve skutečnosti však reprezentuje daleko širší pole spolupráce, kterou fakulta s firmami dlouhodobě realizuje v rámci takzvaného Partnerského programu, jenž skýtá firmám, ale i fakultě, potažmo studentům řadu výhod. Jeho členové se mohou podílet například na vypisování témat diplomových i disertačních prací, nabízet exkurze na svá pracoviště, realizovat přednášky, ale také přes fakultu šířit informace o aktuálně otevíraných pracovních pozicích či stážích. Právě aktivity jsou podle děkana Matfyzu Mirko Rokyty těmi nejlepšími motivátory ke studiu. „Studenti potřebují vědět, že to, co je zde učíme, má smysl – nejen jakožto příprava na zkoušky, ale především na reálný svět. A právě spolupráce s firmami jim toto může ukázat,“ upozorňuje děkan.
Stejného názoru je i studentka prvního ročníku oboru finanční matematika Aneta Vavřinová. „Stihla jsem navštívit zatím jen tři stánky, ale už to mě neuvěřitelně nakoplo. Zjistila jsem, že firmy zadávají u pohovorů matematické úlohy, aby si ověřily naše znalosti. Což je super, protože si někdy na přednáškách říkám, jestli to, co se učíme, má v praxi smysl. A tohle mi dalo odpověď – že má,“ oceňuje Aneta s tím, že po hodině angličtiny, na kterou si z Dnů firem odběhla, se plánuje vrátit a obejít další společnosti, u nichž by se příští léto ráda ucházela o stáž.
Na Dnech firem nezískávají studenti pouze informace o potenciálních budoucích zaměstnavatelích, ale také know-how, jak je zaujmout. „Pro velký zájem jsme letos rozšířili tým kariérních poradkyň, které studujícím radí s volbou profesní dráhy,“ říká Barbora Joudalová, vedoucí Oddělení firemní spolupráce MFF UK, které Dny firem na Matfyzu organizuje. „Matfyzáci jsou opravdu specifická skupina,“ směje se kariérní poradkyně Jana Rambousková (na obr. dole). „Lidé si často myslí, že jsou hodně uzavření a zaměření jen na své obory – a v něčem to tak opravdu je. Zároveň nás ale často překvapí tím, že hledají hlubší smysl a souvislosti. I když jsou analytici do detailu, chtějí, aby jejich práce byla přínosná nejen technicky, ale i společensky,“ upozorňuje poradkyně s tím, že studenti za ní přichází na cílenou konzultaci, s připravenými otázkami a jasnou představou o svém profesním zaměření a očekávají od ní, že jim dá přesné tipy, jak a čím konkrétního zaměstnavatele zaujmout.
„Studenti takto náročné školy, jako je Matfyz, mají ohromnou výhodu. Firmy vědí, že před nimi sedí skutečně chytří lidé, kteří mají potenciál se do hloubky naučit a vstřebat neuvěřitelné množství opravdu náročných informací. Proto jim ani nevadí, že nemají praxi. Vědí, že se všechno podstatné poměrně rychle doučí. Tím pádem je potřeba zaměstnavatele zaujmout něčím jiným – svou osobností, autenticitou,“ usmívá se Jana Rambousková, podle níž je dnes kladen na výběr nových kolegů velký tlak, tudíž firmy chtějí nejen někoho odborně schopného, ale i člověka, jenž zapadne do týmu, kde bude fungovat „chemie“. Proto se klade důraz na osobní setkání – nestačí jen CV, je potřeba ukázat, kým člověk opravdu je. „Studenti si to začínají uvědomovat a učí se s tím pracovat,“ shrnuje poradkyně.
„Sledujeme, jak se student chová, co říká, jak se zapojuje. Nejzajímavější jsou pro nás ti, kteří se oboru věnují i mimo studium a investují do něj svůj čas,“ říká personalistka počítačové firmy Monika Zabadalová. „Každý nový zaměstnanec je pro nás velká investice. Chceme, aby z něj vyrostl samostatný člověk, kterému můžeme svěřit projekt a víme, že v něm obstojí. Proto si pečlivě vybíráme, komu věnujeme čas a energii,“ souhlasí personalistka Zabadalová se slovy kariérní poradkyně Jany Rambouskové. Studentům vyšších ročníků nabízí její firma stáže, jež se časem mohou změnit v částečný úvazek a následně přerůst i v plný pracovní poměr.
Spojení studentů a firem tak rozhodně nekončí u stánků během jednoho dne. „Díky ´katalogu firem´ na webu Dny firem zůstává veletrh ´otevřený´ po celý rok – studenti si mohou kdykoli dohledat nabídky stáží, projektů i pracovních pozic a cíleně reagovat na to, co je zajímá,“ shrnuje koordinátor Partnerského programu, jenž stál u jeho zrodu, Martin Vlach z MFF UK.
Text: Jitka Jiřičková
Foto: Vladimír Šigut
Univerzita Karlova
Ovocný trh 560/5
Praha 1, 116 36
Česká republika
Identifikátor datové schránky: piyj9b4
IČO: 00216208
DIČ: CZ00216208