Hodně záleží na vlastní aktivitě
Dne 25. března 2002 se v kinosálu menzy 17. listopadu v pražské Tróji konala veřejná diskuze s názvem "Evropská unie a MFF: Co můžeme nabídnout?" Diskuzi, na niž přijal pozvání vyslanec Evropské komise v Praze Ramiro Cibriani, pořádal Matfyzák - spolek studentů, absolventů a přátel Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy. Účastníky, jež se dostavili v hojném počtu, byli převážně studenti a pedagogové MFF. Ovšem přišla i řada hostů. Diskuze byla velmi živá a velmi komunikativní, a to proto, že pan vyslanec hovořil celou dobu plynně česky a především díky jeho dokonalému přehledu o problematice Evropské unie. To umožnilo účastníkům položit prakticky každou otázku, jež s činností EU souvisí. A otázek (a odpovědí na ně) padlo opravdu hodně. Týkaly se např. systému uspořádání - modelu - současné podoby EU, jejího poslání a cílů; problematiky národnostních menšin integrujících se do EU; postoje EU k tzv. Benešovým dekretům; konkurenceschopnosti našich výrobků na evropských trzích či vztahu EU k naší politické scéně a jejím představitelům. Konkrétní dotazy souvisely především s vysokými školami: vyvíjí či bude Evropská unie vyvíjet tlak na větší finanční uznání vysokoškolsky vzdělaným odborníkům a vysokoškolskému vzdělání vůbec; bude mít vstup Česka do EU pozitivní přínos pro vysokoškolské učitele; bude možné vybrat si zemi studia a za jakých podmínek (ve srovnání s domácími studenty) . V odpovědích na tyto dotazy pan Cibriani uvedl, že úroveň našich univerzit je ve srovnání s univerzitami zemí EU vcelku srovnatelná, budeme-li ovšem chtít konkurenceschopnost vysokoškolského vzdělání udržet, budeme nuceni radikálně zvýšit investice do školství. Se vstupem Česka do EU přijde i větší možnost pracovního uplatnění našich univerzitních učitelů a absolventů univerzit v cizině, rozšíří se možnosti financování vědy a výzkumu apod. Zajímavé (a poučné) bylo slyšet z úst vyslance EU, že pro náš úspěšný vstup a úspěšné řešení problémů s tím souvisejících je nutná vlastní aktivita a iniciativa nejen politických orgánů, ale i všech dalších - například i českých vysokých škol a univerzit. Počet otázek byl překvapivě velký a plodnou diskuzi neukončila pasivita účastníků, ale časové důvody.
(jak)