ETF
Mohou si chudé státy dovolit vkládat do vzdělání méně prostředků než státy hospodářsky vyspělé?
Naše odpověď: státy s nevýkonnou ekonomikou musejí do vzdělání investovat více. Dokládá to příklad zemí, které překonaly ekonomickou stagnaci právě investicemi do vzdělání (např. Irsko). Současná politická reprezentace se však zdá být jiného mínění.
Pozorujeme to na těchto příkladech:
Zejména mladí vysokoškolští učitelé se nemohou věnovat svému povolání cele, protože si musejí vydělávat v dalších zaměstnáních. A žádná manipulace s čísly nemůže tento fakt zakrýt. Úroveň vysokoškolského vzdělávání je snižována také tím, že nabízené platové ohodnocení neumožňuje přijímat nejlepší domácí či zahraniční odborníky. Současný model financování vysokého školství nedovoluje tento stav změnit.
Nepodporuje však ani tolik požadované zavádění nových studijních programů a inovaci stávajících. Naopak je ztěžuje, jak ukazuje příklad UK-ETF: otevřením dvou nových bakalářských programů překročila UK-ETF limit nárůstu financovatelného počtu studentů. V praxi to znamená, že značná část těchto studentů je vyučována zdarma.
Proto podporujeme nejen návrhy na změnu ve financování, ale i snahu vytvořit jeho vhodnější koncepci. Hlavní tíha transformace vysokoškolského systému spočine na školách samotných, ale neobejde bez politické a finanční podpory společnosti a státu.
Pokud nebude krize vysokého školství řešena bezodkladně, bude to mít dlouhodobý negativní vliv na ekonomickou výkonnost naší země.
Dopis shromáždění akademické obce a zaměstnanců UK-ETF občanům a akademickému senátu UK.
Praha, 23.10. 2001
prof. ThDr. Pavel Filipi, děkan UK-ETF
Adam Šůra, student
Tomáš Hančil, Ph.D., místopředseda odborové organizace UK-ETF
Mgr. Zita Nidlová, místopředseda AS UK-ETF
Text dokumentu převzat z webu ETF