Ombudsman vykonává především následující typy činností:
případovou práci spočívající v osobním kontaktu s podavateli podnětů včetně intervencí vedoucích k řešení/prošetřování těchto podnětů,
přijímání podnětů k řešení systémových problémů v souvislosti s jemu svěřenými úkoly,
identifikování problémů a překážek negativně ovlivňujících pracovní, studijní a akademické prostředí na univerzitě,
metodické a osvětové působení a vytváření vhodného prostředí pro předcházení a řešení problémů,
formulace doporučení pro řešení konkrétních případů příslušným orgánům a zpracování návrhů na systémové změny pro jejich předcházení.
Ombudsman dále přijímá podněty k řešení systémových problémů v souvislosti s jeho svěřenými problémy. Nadto sám identifikuje problémy a překážky negativně ovlivňující pracovní, studijní a akademické prostředí na univerzitě, metodicky působí a vytváří vhodné prostředí pro řešení problémů.
Ombudsmanovi nepřísluší vykonávat následující činnosti:
měnit, rušit či nahrazovat rozhodnutí orgánů univerzity,
zasahovat do činnosti a rozhodování jiných orgánů,
jednat jako správní orgán,
rozhodovat o právech a povinnostech studentů,
vykonávat činnost v pracovněprávních vztazích.
Na základě přijatého podnětu kontaktuje ombudsman podavatele/ku za účelem dalšího nezbytného objasnění situace a uzavření společné dohody o dalším postupu jejího řešení. Konkrétní podoba řešení se vždy odvíjí od povahy problémů, potřeb a zájmů podavatele/ek. Možná řešení podnětů jsou přísně individualizovaná a mohou vypadat následovně:
Podpora a sdílení ve složité situaci, se kterou se podavatel/ka na ombudsmana obrací, napojení na vhodné zdroje řešení,
Zprostředkování kontaktu mezi stranami konfliktu (např. student x vyučující, pracovník x nadřízený pracovník apod.) a ideálně dosažení smírčího řešení konfliktu,
Zastupování podavatelů v jednání ve složitých, zejména extrémně citlivých, případech (např. sexuálního obtěžování),
Podpora řešení situací kontaktem s odpovědnými složkami univerzity/fakult (např. vedoucí katedry, proděkan/ka, děkan/ka).
Ombudsman vyřizuje podněty bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů, ve složitějších případech do 60 dnů od obdržení podnětu.
Na základě seznámení se s podnětem je podavatel/ka informován/a, že podnět nespadá do působnosti ombudsmana. Zároveň je podavateli/ce nabídnuto doporučení, jak může v dané záležitosti postupovat.
Univerzita Karlova
Ovocný trh 560/5
Praha 1, 116 36
Česká republika
Identifikátor datové schránky: piyj9b4
IČO: 00216208
DIČ: CZ00216208