Název:
|
Zásady vnitřního grantového systému Univerzity Karlovy v Praze
|
K provedení:
|
čl. 2 odst. 4 Grantového řádu Univerzity Karlovy v Praze
|
Účinnost:
|
9. říjen 2006
|
Zásady vnitřního grantového systému Univerzity Karlovy v Praze
Čl. 1
Úvodní ustanovení
Čl. 2
Rozdělení grantových prostředků
(k čl. 3 odst. 4 písm. d) a e) Grantového řádu)
-
Relativní podíly z grantových prostředků vyčleněných pro GA UK v rámci rozpočtu univerzity v kalendářním roce se stanovují takto:
a. |
pro společenskovědní sekci 20%,
|
b. |
pro přírodovědnou sekci 38%,
|
c. |
pro lékařskou sekci 38%,
|
d. |
pro zabezpečení činnosti GA UK 4%.
|
-
Posouzení přihlášky nového grantového projektu (dále jen "projekt") se děje na základě smlouvy mezi univerzitou a posuzovatelem; odměna za včas a řádně dodaný posudek činí 500 Kč.
Čl. 3
Hlediska posuzování přihlášek a žádostí, závěrečná zpráva
(k čl. 6 odst. 1 Grantového řádu)
-
Vyjádření děkan fakulty (čl. 4 odst. 3), na které je žadatel zapsán, se týká zejména skutečností, zda
a. |
přihláška nového projektu je v souladu s dlouhodobými záměry fakulty a univerzity,
|
b. |
lze zajistit projektu potřebné provozní zázemí z prostředků pracovišť fakulty a
|
c. |
personální složení pracovního týmu je přiměřené stanoveným cílům.
|
-
Přihláška nového projektu je posuzována nejméně dvěma oponenty a to především podle následujících hledisek:
a. |
vědecká závažnost a aktuálnost projektu,
|
b. |
zpracování návrhu projektu a reálnost cílů řešení,
|
c. |
koncepce a metodika řešení,
|
d. |
přiměřenost finančních nákladů.
|
-
Projekty jsou po skupinách dále posuzovány zpravodaji, kteří posoudí korektnost oponentských posudků, především v případech rozporného hodnocení oponentů. Zpravodajové se účastní hodnotícího zasedání oborové rady a podávají jí informace o projektech při stanovení výsledného pořadí projektů.
-
Žádost o pokračování projektu není oponenty posuzována. Projekty jsou po skupinách posuzovány zpravodaji, kteří podávají oborové radě informace o korektnosti vynaložení finančních prostředků a výsledcích projektu, především publikačních. Oborová rada může Grantové radě univerzity navrhnout ukončení projektu též v případě (čl. 5 odst. 6 písm. c) Grantového řádu), kdy projekt v rozporu s přihláškou má dosud nízký nebo nemá žádný výstup.
-
Závěrečná zpráva o ukončení projektu obsahuje seznam publikačních a jiných výstupů projektu, celkové slovní zhodnocení výsledků a přínosu projektu a komentované zdůvodnění výdajů čerpaných z přidělených finančních prostředků. Závěrečná zpráva projektu není oponenty posuzována. Projekty jsou po skupinách posuzovány zpravodaji, kteří podávají oborové radě informace o korektnosti vynaložení finančních prostředků a výsledcích projektu. Dále zpravodajové informují oborovou radu o
a. |
projektech s nepřiměřeně nízkým výstupem,
|
b. |
projektech s mimořádně dobrým výstupem.
|
Oborová rada může navrhnout rektorovi ocenění projektů s mimořádně dobrým výsledkem.
Čl. 4
Administrativní náležitosti, termíny
(k čl. 6 odst. 5 Grantového řádu)
-
Podávání přihlášek projektů, žádostí o pokračování projektu, vyjádření děkana fakulty, vyrozumění podle čl. 6 odst. 7 Grantového řádu, podávání závěrečných zpráv o ukončených projektech a další související úkony probíhají prostřednictvím aplikace přístupné z www.cuni.cz, sekce "Věda a výzkum/Grantová agentura UK" (dále jen "elektronickým způsobem").
-
V přihlášce se jakožto vědní obor podle čl. 6 odst. 4 Grantového řádu uvádí studijní program, ve kterém žadatel studuje.
-
Přihlášky projektů a žádosti o pokračování projektu se podávají prostřednictvím fakulty, na které je žadatel, resp. hlavní řešitel, zapsán. Součástí vyjádření děkana této fakulty (čl. 6 odst. 6 Grantového řádu) může být též vyjádření školitele nebo vedoucího diplomové práce; negativní vyjádření děkana musí být odůvodněno.
-
Součástí přihlášky projektu a žádosti o pokračování projektu je specifikace požadovaných finančních prostředků podle čl. 5 odst. 2.
-
Přihláška projektu, nebo žádost o pokračování projektu, která neobsahuje všechny požadované údaje, a kde nebyla žadatelem nebo hlavním řešitelem zjednána na výzvu náprava, nebude hodnocena.
-
Žádost o změnu hlavního řešitele nebo o změnu školitele anebo vedoucího diplomové práce (jakožto člena řešitelského týmu) se podává elektronickým způsobem; o žádosti rozhoduje Grantová rada. Informace o provedené nebo připravované změně jiného člena řešitelského týmu je náležitostí žádosti o pokračování projektu, nebo závěrečné zprávy o ukončení projektu. Těmito změnami nejsou dotčeny limity podle čl. 5 odst. 2 až 4.
-
Termín podávání přihlášek nových projektů a žádostí o pokračování projektů, termín pro podání závěrečné zprávy o dosažených výsledcích ukončených grantových projektů, termín předložení návrhu Grantové rady univerzity podle čl. 3 odst. 4 písm. f) Grantového řádu a zprávy podle čl. 3 odst. 4 písm. g) Grantového řádu se každoročně stanoví opatřením rektora. V tomto opatření se mohou stanovit též další termíny a administrativní náležitosti.
Čl. 5
Finanční prostředky
(k čl. 6 odst. 9 Grantového řádu)
-
Finanční prostředky jsou projektu přiděleny vždy na jeden kalendářní rok.
-
Výše finančních prostředků, kterou lze přidělit projektu, činí nejvýše 300 000 Kč ročně. Tyto prostředky se dělí na mzdové prostředky a ostatní osobní náklady, odvody na sociální a zdravotní pojištění a na tvorbu sociálního fondu, stipendijní prostředky1), nespecifikované mzdové a stipendijní prostředky, náklady na cestovné a další neinvestiční náklady.
-
Limity finančních prostředků, které lze přidělit projektu na jeden rok, se stanovují takto:
a. |
mzdové prostředky a ostatní osobní náklady: nejvýše 48 000 Kč pro projekt, z toho nejvýše 24 000 Kč pro školitele nebo vedoucího diplomové práce,
|
b. |
prostředky na stipendia: nejvýše 96 000 Kč pro projekt, z toho nejvýše 48 000 Kč pro hlavního řešitele,
|
c. |
mzdové prostředky a ostatní osobní náklady spolu s prostředky na stipendia činí nejvýše 120 000 Kč,
|
d. |
nespecifikované mzdové a stipendijní prostředky činí nejvýše 3000 Kč; tyto prostředky mohou být hlavním řešitelem použity i nad rámec limitů uvedených v písmenu a) až c) nebo v odstavci 4.
|
-
V kalendářním roce lze jedné osobě z prostředků GA UK přidělených projektům poskytnout
a. |
formou mzdových prostředků a ostatních osobních nákladů nejvýše 24 000 Kč,
|
b. |
formou stipendií nejvýše 48 000 Kč,
|
c. |
formou mzdových prostředků a ostatních osobních nákladů nebo stipendií nejvýše 48 000 Kč.
|
-
Částky mzdových prostředků a ostatních osobních nákladů jsou uvedeny bez odvodů na zdravotní a sociální pojištění a bez prostředků na tvorbu sociálního fondu; tyto odvody ve výši stanovené právními předpisy a prostředky na tvorbu sociálního fondu ve výši 2% mzdových nákladů se k zde uvedeným částkám přičítají.
-
Přidělení finančních prostředků a hospodaření s nimi upravuje smlouva uzavíraná mezi univerzitou, fakultou, na které je hlavní řešitel zapsán ke studiu, a hlavním řešitelem.
-
Součástí smlouvy podle odstavce 6 je též
a. |
závazek hlavního řešitele a fakulty převést nevyčerpané finanční prostředky zpět univerzitě,
|
b. |
závazek řešitele předložit na vyžádání Grantové rady univerzity nebo oborové rady GA UK podrobné doklady k čerpání použitých finančních prostředků,
|
c. |
závazek děkana fakulty vyhovět návrhům hlavního řešitele na přiznání stipendií, které budou podány v souladu s projektem a s vnitřními předpisy univerzity,
|
d. |
závazek hlavního řešitele a fakulty ve všech výstupech projektu, včetně publikací, vždy výslovně uvést, že vznikly na základě úplné, nebo částečné finanční podpory GA UK.
|
1) čl. 9 Stipendijního řádu Univerzity Karlovy v Praze
Čl. 6
Přechodná ustanovení
-
Na projekty, které byly uděleny před 1. říjnem 2006, se čl. 2 odst. 2 a čl. 3, 4 a 5 nevztahují.
-
U projektů podle odstavce 1 se postupuje v souladu se zněním opatření rektora č. 17/2003, Zásady vnitřního grantového systému Univerzity Karlovy v Praze, v platném znění, nestanoví-li Grantový řád jinak.
Čl. 7
Společná a závěrečná ustanovení
-
Administrativní zabezpečení činnosti GA UK zajišťuje odbor pro vědu a výzkum rektorátu univerzity.
-
S výjimkou podle čl. 6 se ode dne účinnosti tohoto opatření podle opatření rektora č. 17/2003, v platném znění, nepostupuje.
-
Toto opatření bylo projednáno ve Vědecké radě univerzity dne 5. října 2006.
-
Toto opatření nabývá účinnosti dne 9. října 2006.
V Praze dne 9. října 2006
Prof. RNDr. Václav Hampl, DrSc.
rektor
Opatření rektora UK č. 22/2006 ve formátu .doc