Název: |
Organizační řád rektorátu - úplné znění (OR č. 73/2017, ve znění OR č. 32/2018, OR č. 10/2019 a OR 32/2019) |
K provedení: |
- |
Účinnost: |
1. října 2019 |
[změněno OR č. 32/2018, OR č. 10/2019 a OR č. 32/2019]
Organizační řád rektorátu Univerzity Karlovy (dále jen "rektorát") upravuje v souladu s čl. 14, odst. 4 Statutu Univerzity Karlovy (dále jen "univerzita") podrobnosti o vnitřní organizaci rektorátu.
Rektorát je výkonným aparátem univerzity.1
Sídlem rektorátu je Praha.
Rektorát užívá úředního kulatého razítka se státním znakem České republiky a textem "Univerzita Karlova " v případech stanovených právním předpisem.2
Rektorát může podle potřeby užívat další razítka v souladu s opatřením rektora.3
Kromě činností daných statutem univerzity4 zabezpečuje rektorát plnění dalších úkolů, stanoví-li tak rektor, nebo v rámci své působnosti kvestor (čl. 24).
Rektorát též zabezpečuje po stránce materiální a administrativní činnost správní rady univerzity.5
Pro zaměstnance univerzity, kteří jsou zařazeni na rektorátě, je rektorát místem výkonu práce.6
Na rektorátu jsou zřízeny tyto organizační útvary:
a. |
kancelář rektora, |
b. |
kancelář kvestora, |
c. |
odbory rektorátu, |
d. |
odbor vnitřního auditu a kontroly. |
Kancelář rektora zabezpečuje vykonávání rozhodnutí rektora a případně dalších orgánů univerzity.
Kancelář rektora zabezpečuje podmínky pro činnost rektora a v nezbytných případech též pro činnost dalších orgánů univerzity.
Kancelář rektora zabezpečuje činnost kolegia rektora a porady děkanů (rozšířené kolegium rektora).
Kancelář rektora zabezpečuje též podmínky pro činnost správní rady univerzity.
Vedoucího kanceláře rektora – kancléře - jmenuje rektor.
Kancléř řídí7 činnost kanceláře rektora a za její provoz odpovídá rektorovi. Další působnost kancléře stanoví rektor.
Kancelář rektora se člení na
a. |
sekretariát rektora, |
b. |
oddělení kolegia rektora, |
c. |
oddělení analýz a strategií, |
d. |
organizační oddělení, |
e. |
oddělení spisové služby, |
f. |
další organizační útvary, které zřizuje rektor. |
Do kanceláře rektora se pro pracovněprávní účely zařazuje zejména též kancelář akademického senátu univerzity8 a sekretariát správní rady. Do kanceláře rektora se dále zařazuje pověřenec pro ochranu osobních údajů, který je přímo podřízen rektorovi.
Sekretariát rektora zabezpečuje administrativní zajištění výkonu funkce rektora a kancléře.
Oddělení analýz a strategií zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost rektora a členů kolegia rektora zejména v těchto oblastech:
a. |
příprava analytických dokumentů sloužících ke stanovení strategie dalšího rozvoje univerzity a k formulaci jejích cílů ve střednědobém a dlouhodobém horizontu, jakož i příprava podkladů pro hodnocení plnění těchto cílů, |
b. |
příprava hlavních strategických dokumentů univerzity, |
c. |
příprava hlavních pozičních dokumentů univerzity a |
d. |
vyhodnocování strategických materiálů České republiky, Evropské unie, OECD apod., jakož i materiálů klíčových institucí národního a evropského výzkumného a vzdělávacího prostoru. |
Organizační oddělení zejména zabezpečuje provoz historické části Karolina, Modré a Zelené posluchárny, univerzitního hotelu a zajišťuje akce pořádané orgány univerzity, popřípadě fakult a dále zabezpečuje podmínky pro činnost Historické komise univerzity.
Oddělení spisové služby zejména zabezpečuje
a. |
příjem, evidenci a distribuci veškerých dokumentů přicházejících na podatelnu rektorátu, |
b. |
odesílání dokumentů vypravovaných z rektorátu, |
c. |
digitalizaci analogových dokumentů adresovaných rektorátu, |
d. |
distribuci datových zpráv doručovaných do datové schránky univerzity, |
e. |
koordinaci (řízení) výkonu spisové služby na rektorátu a určených dalších součástech univerzity a současně zabezpečuje v rámci rektorátu a určených dalších součástí univerzity metodickou pomoc v oblasti své činnosti, |
f. |
činnost centrální spisovny rektorátu a určených dalších součástí univerzity, včetně správy a vyřazování zde uložených dokumentů a spisů. |
Do oddělení spisové služby je organizačně zařazen koordinátor spisové služby univerzity.9
Vedoucího oddělení analýz a strategií, vedoucího organizačního oddělení, vedoucího oddělení spisové služby a pověřence pro ochranu osobních údajů jmenuje rektor.
Kancelář kvestora zabezpečuje administrativní a podle potřeby též poradenské zajištění výkonu funkce kvestora.
Činnost kanceláře kvestora řídí10 kvestor.
Odbory rektorátu jsou základními pracovišti rektorátu pro zabezpečení jeho činnosti.
Na rektorátě jsou zřízeny tyto odbory:
a. |
odbor pro studium a záležitosti studentů, |
b. |
odbor kvality vzdělávací činnosti a akreditací |
c. |
odbor pro vědu a výzkum, |
d. |
odbor zahraničních vztahů, |
e. |
odbor vnějších vztahů, |
f. |
ekonomický odbor, |
g. |
právní odbor, |
h. |
odbor veřejných zakázek, |
i. |
odbor projektové podpory, |
j. |
odbor výstavby, |
k. |
UK POINT, |
l. |
centrum celoživotního vzdělávání, |
m. |
personální odbor, |
n. |
bezpečnostní odbor. |
V oblasti své činnosti odbory rektorátu zabezpečují koordinační, konzultační, informační, evidenční a koncepční činnost a též metodickou pomoc součástem univerzity.
Odbory rektorátu se kromě přímého zajišťování činností rektora a příslušných členů kolegia rektora výslovně uvedených v čl. 9 až 21 též podílejí na zajišťování činnosti kvestora a kancléře.
Odbory rektorátu se podle potřeby člení na další oddělení, útvary, popřípadě jiné organizační celky neuvedené v tomto řádu, které po projednání s vedoucím odboru zřizuje kvestor.
Odbor pro studium a záležitosti studentů zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost rektora, prorektorky pro studijní záležitosti, prorektorky pro koncepci a kvalitu vzdělávací činnosti, prorektora pro tvůrčí a ediční činnost, prorektora pro vědeckou činnost a dalších rektorem pověřených členů kolegia rektora zejména v těchto oblastech:
a. |
evidence studentů a doklady o studiu, |
b. |
přijímací řízení a přezkumné řízení v této věci, |
c. |
rozhodování o právech a povinnostech studentů, |
d. |
sociální zabezpečení studentů, stipendia, ceny udělované studentům, |
e. |
agenda poplatků spojených se studiem, |
f. |
agenda uznávání vzdělání získaného v zahraničí, |
g. |
výkon právní agendy v oblasti studia. |
Odbor kvality vzdělávací činnosti a akreditací zajišťuje činnost rektora, prorektorky pro koncepci a kvalitu vzdělávací činnosti a dalších rektorem pověřených členů kolegia rektora zejména v těchto oblastech:
a. |
Zajištění procesu vnitřního schvalování studijních programů v rámci institucionální akreditace radou pro vnitřní hodnocení, |
b. |
evidence a administrativní zajištění žádostí o akreditace studijních programů a žádosti o institucionální akreditaci na Národní akreditační úřad pro vysoké školství (dále jen NAÚ) a dalších souvisejících činností dle požadavků NAÚ, |
c. |
zajištění tvorby a uskutečňování studijních programů ve spolupráci se zahraniční vysokou školou a uskutečňování mezinárodních smluv Cotutelle, |
d. |
zajištění procesu vnitřního hodnocení kvality vzdělávací činnosti ve studijních programech UK, |
e. |
agenda tvorby studijních programů (Charakteristika studijního programu, profil absolventa, studijní plány, personální zajištění aj.) za účelem udělení oprávnění uskutečňovat studijní program v rámci institucionální akreditace nebo žádosti o akreditaci, |
f. |
agenda hodnocení kvality vzdělávací činnosti a dalších souvisejících činností (hodnocení výuky studenty, hodnocení kvality kvalifikačních prací aj.). |
Odbor kvality vzdělávací činnosti a akreditací zabezpečuje činnost rady pro vnitřní hodnocení univerzity.
Odbor pro vědu a výzkum zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost rektora, prorektora pro vědeckou činnost, prorektora pro tvůrčí a ediční činnost, prorektora pro akademické kvalifikace, prorektorky pro evropskou problematiku a dalších rektorem pověřených členů kolegia rektora zejména v těchto oblastech:
a. |
sběr, zpracování a prezentace výsledků vědecké, výzkumné a další tvůrčí činnosti, |
b. |
administrativní zajištění vnitřního grantového systému univerzity, |
c. |
rezortní i mimorezortní programy pro vědu a výzkum, |
d. |
ceny udělované akademickým a vědeckým pracovníkům (tuzemské i mezinárodní), |
e. |
vědeckopedagogické tituly a vědecké hodnosti, |
f. |
doktoráty honoris causa, hostující profesoři, emeritní profesoři, tituly udělované in memoriam, |
g. |
mezinárodní programy a mezinárodní spolupráce v oblasti vědy a výzkumu, včetně programů Evropské unie v této oblasti a činnosti Evropského centra. |
Odbor pro vědu a výzkum zabezpečuje činnost vědecké rady univerzity.
Odbor zahraničních vztahů zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost rektora a prorektora pro zahraniční styky a mobilitu a prorektorky pro evropskou problematiku zejména v těchto oblastech:
a. |
v oblasti univerzitní spolupráce zajišťování spolupráce s partnery v zahraničí v rámci
|
b. |
v oblasti mezinárodní spolupráce využívání
|
c. |
univerzitní projekty mobility (např. Fond mobility). |
V rámci odboru zahraničních vztahů je zřízena Evropská kancelář, která zajišťuje zejména mobilitu studentů a akademických pracovníků v rámci programů Evropské unie.
V rámci odboru zahraničních vztahů je zřízeno Centrum pro strategická partnerství, které zajišťuje vzájemné pedagogické a vědecké vztahy UK a zahraničních univerzit zapojených do strategických partnerství.
Odbor vnějších vztahů zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost rektora a prorektora pro vnější vztahy zejména v těchto oblastech:
a. |
zajišťování a poskytování informací uvnitř a vně univerzity, |
b. |
styk s hromadnými sdělovacími prostředky, |
c. |
prezentace činnosti univerzity a pořádaných akcí, včetně vydávání propagačních publikací, periodik a předmětů, udělování cen a |
d. |
rozšiřování a udržování databáze textového, fotografického a elektronického materiálu. |
V rámci odboru vnějších vztahů je zřízen útvar tiskového mluvčího, který zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost rektora zejména v oblasti podle odstavce 1 písm. b).
Ekonomický odbor zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost rektora a kvestora zejména v těchto oblastech:
a. |
v rámci univerzitní agendy
|
b. |
v rámci rektorátní agendy
|
Vedoucí ekonomického odboru je hlavním ekonomem univerzity.
Právní odbor zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost rektora a kvestora zejména v těchto oblastech:
a. |
vlastní výkon právní agendy, |
b. |
podíl na přípravě vnitrouniverzitní legislativy, |
c. |
poradenská činnost pro součásti univerzity v právní oblasti. |
Odbor veřejných zakázek zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost rektora a kvestora zejména v těchto oblastech:
a. |
koordinace činnosti v oblasti veřejných zakázek, |
b. |
zpracování koncepcí veřejných zakázek na univerzitě, |
c. |
metodika a poradenská činnost pro součásti univerzity v oblasti veřejných zakázek, |
d. |
zabezpečení úkolů centrálního nákupu, a to na základě vnitrouniverzitních dohod. |
Odbor projektové podpory zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost rektora, prorektora pro rozvoj a kvestora zejména v těchto oblastech:
a. |
projektová agenda v oblasti neinvestičního rozvoje financovaná z operačních programů Evropské unie, zejména:
|
b. |
projektová agenda v oblasti investičního rozvoje, zejména
|
c. |
rozvojové programy MŠMT pro veřejné vysoké školy, |
d. |
příprava, koordinace a vyhodnocení Institucionálního plánu univerzity, |
e. |
projekty financované v rámci Fondu vzdělávací politiky MŠMT, |
f. |
koordinace a supervize udržitelnosti projektů. |
Odbor výstavby zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost rektora, prorektora pro rozvoj a kvestora zejména v těchto oblastech:
a. |
koncepce dlouhodobého a střednědobého rozvoje univerzity zejména v oblastech velkých investičních a infrastrukturních celků, |
b. |
příprava a zajištění investiční výstavby, rekonstrukce, modernizace a opravy budov a zařízení, |
c. |
příprava pravidelných manažerských zpráv za oblast velkých investičních projektů, |
d. |
pasportizace nemovitostí, generely fakult a součástí, |
e. |
evidence nemovitého majetku univerzity, |
f. |
příprava podkladů pro vnitrouniverzitní dislokaci, |
g. |
technická pomoc fakultám a dalším součástem univerzity, |
h. |
zabezpečení vnitřního schvalování investičních záměrů a jejich předkládání na MŠMT, včetně situačních zpráv a žádostí o změny. |
V rámci odboru výstavby je zřízeno oddělení strategických investičních projektů, které komplexně zajišťuje úkoly spojené s projekty Kampus Albertov a Nové budovy ÚDAUK v Motole a dále úkoly spojené s technickou supervizí strategických investičních projektů určených rektorem, prorektorem pro rozvoj a kvestorem.
UK POINT (odbor) zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost rektora, prorektora pro vnější vztahy, prorektorky pro evropskou problematiku a dalších rektorem pověřených členů kolegia rektora zejména v těchto oblastech:
a. |
sběr, zpracování a zveřejňování informací o studiu a celoživotním vzdělávání, |
b. |
poskytování informací o možnostech studia v zahraničí a v rámci mezinárodních programů a vyřizování s tím spojené agendy, |
c. |
poskytování informací o dalších činnostech univerzity, |
d. |
poskytování poradenských služeb (např. profesní, sociálně-právní, psychologická, pro studenty a zaměstnance se speciálními potřebami), |
e. |
organizace propagačních akcí v souvislosti se studijní nabídkou, |
f. |
práce s absolventy, |
g. |
sociální problematika studentů a zaměstnanců. |
UK POINT se člení na
a. |
oddělení informačních služeb, |
b. |
Centrum Carolina |
c. |
oddělení služeb pro zaměstnance a absolventy, |
d. |
univerzitní obchod. |
Oddělení informačních služeb zabezpečuje též sběr, zpracovávání, zveřejňování a poskytování informací v oblasti mezinárodní mobility studentů a akademických pracovníků.
Centrum Carolina poskytuje sociální služby pro studenty a zaměstnance, služby pro studenty se speciálními potřebami a psychologické, sociální a sociálně-právní poradenství.
Oddělení služeb pro zaměstnance a absolventy má mj. v gesci agendu zaměstnaneckých benefitů a Klub Alumni UK.
Anglický název odboru zní CU POINT.
Centrum celoživotního vzdělávání zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost rektora, prorektorky pro studijní záležitosti a dalších rektorem pověřených členů kolegia rektora zejména v těchto oblastech:
a. |
koordinace činností v oblasti celoživotního vzdělávání v rámci rektorátu a univerzity, |
b. |
metodická podpora a konzultační činnost, |
c. |
zpracovávání koncepce v oblasti celoživotního vzdělávání, |
d. |
problematika kvality celoživotního vzdělávání a hodnocení programů celoživotního vzdělávání, |
e. |
uskutečňování programů celoživotního vzdělávání pro širokou odbornou a laickou veřejnost, |
f. |
realizace vzdělávacích aktivit pro akademické pracovníky a ostatní zaměstnance univerzity, |
g. |
podílení se na propagaci celoživotního vzdělávání, |
h. |
celouniverzitní evidence programů celoživotního vzdělávání, |
i. |
zabezpečení činnosti Rady celoživotního vzdělávání, |
j. |
agenda státních rigorózních zkoušek. |
Personální odbor zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost rektora a kvestora zejména v těchto oblastech:
a. |
metodika pro personalistiku v rámci univerzity, |
b. |
analýzy a příprava koncepce v oblasti mezd, |
c. |
zpracování návrhu katalogu prací pro univerzitu a jeho změn, |
d. |
administrace pracovních vztahů a další personální agenda v rámci rektorátu a určených dalších součástí univerzity, |
e. |
rozvoj lidských zdrojů v rámci rektorátu, vzdělávání a stáže zaměstnanců. |
Bezpečnostní odbor zabezpečuje úkoly univerzity a zajišťuje činnost rektora a kvestora související s krizovým řízením, stavem ohrožení státu, případným válečným stavem a jinými mimořádnými situacemi zejména v těchto oblastech:11
a. |
zajištění plnění úkolů univerzity k přípravě obrany státu a k mobilizační přípravě, |
b. |
civilní ochrana, |
c. |
protipožární ochrana, |
d. |
bezpečnost práce a ochrana zdraví při práci, |
e. |
zajištění plnění úkolů univerzity vyplývající z předpisů o ochraně utajovaných informací. |
Odbor vnitřního auditu a kontroly zabezpečuje na univerzitě výkon interního auditu. 12
Odbor vnitřního auditu a kontroly dále zabezpečuje
a. |
provádění kontrol výkonu vnitřní správy univerzity a jejích součástí, |
b. |
provádění kontrol hospodaření univerzity a jejích součástí, |
c. |
šetření stížností, |
d. |
činnosti v souvislosti se zákonem č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, a současně zabezpečuje v rámci univerzity metodickou pomoc v oblasti své činnosti. |
Odbor vnitřního auditu a kontroly se člení na oddělení vnitřního auditu a oddělení kontroly.
Odbor vnitřního auditu a kontroly je přímo podřízen rektorovi.
Vedoucího odboru vnitřního auditu a kontroly jmenuje rektor.
Vedoucího odboru jmenuje na návrh kvestora rektor.
Vedoucí odboru rektorátu řídí13 činnost odboru.
Vedoucí odboru je za činnost odboru odpovědný rektorovi a příslušnému prorektorovi;14 to neplatí u ekonomického odboru, právního odboru, odboru veřejných zakázek, personálního odboru a bezpečnostního odboru, kde je vedoucí odboru za činnost odboru odpovědný rektorovi a kvestorovi.
V pracovněprávních a ekonomických otázkách a z hlediska vnitřní správy rektorátu jsou vedoucí odborů podřízeni kvestorovi.
Kvestor rozhoduje ve věcech univerzity a jedná jejím jménem v záležitostech uvedených v čl. 15 odst. 3 a 4 statutu univerzity a v mezích tohoto organizačního řádu.
Kvestor svolává pravidelné porady vedoucích odborů rektorátu a může svolávat porady všech pracovníků rektorátu, případně skupin pracovníků.
Opatření rektora č. 2/2017 a č. 51/2017 se zrušují.
prof. MUDr. Tomáš Zima, DrSc., MBA |
|
rektor |
Pdf ke stažení : Organizační řád - úplné znění (dle OR 32/2018, OR 10/2019 a OR 32/2019)
1 |
čl. 3 odst. 5 statutu univerzity. |
2 |
§ 2, 5 a 6 zákona č. 352/2001 Sb., o užívání státních symbolů České republiky, v platném znění. |
3 |
čl. 56 odst. 4 statutu univerzity. |
4 |
čl. 14 odst. 1 až 3 statutu univerzity. |
5 |
§ 14 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů, v platném znění. |
6 |
§ 34 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, v platném znění. |
7 |
též § 302 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, v platném znění. |
8 |
čl. 43, 44 jednacího řádu akademického senátu univerzity. |
9 |
Koordinátor spisové služby univerzity vykonává roli dle čl. 3 odst. 5 Opatření rektora č. 6/2013 – Spisová řád univerzity. |
10 |
též § 302 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, v platném znění. |
11 |
Např. zákon č. 239/2000 Sb., v platném znění, č. 240/2000 Sb., v platném znění, č. 585/2004 Sb., v platném znění, a č. 412/2005 Sb., v platném znění. |
12 |
Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole, ve znění pozdějších předpisů. |
13 |
též § 302 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, v platném znění. |
14 |
§ 10 odst. 4 zákona, o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů, v platném znění. |
Univerzita Karlova
Ovocný trh 560/5
Praha 1, 116 36
Česká republika
Identifikátor datové schránky: piyj9b4
IČO: 00216208
DIČ: CZ00216208