Plán realizace strategického záměru pro rok 2024 (PDF)
Projednán Vědeckou radou 19. října 2023
Schválen Akademickým senátem 10. listopadu 2023
Schválen Správní radou 20. listopadu 2023
Pro rok 2024 si Univerzita Karlova stanovila šest priorit, které shledává pro toto období mimořádně naléhavými:
V oblasti vědy a výzkumu je naší prioritou zahájit a začít uskutečňovat druhý cyklus mezinárodně garantovaného hodnocení úrovně vědy na Univerzitě Karlově, a to primárně na základě sebeevaluační zprávy za jednotlivé vědní oblasti programu Cooperatio a návštěv členek a členů Rady na místě.
Oblastí, které je na univerzitě v posledních letech věnována zvýšená pozornost, je studijní úspěšnost včetně včasného dokončování studia. V návaznosti na dosavadní kroky a poznatky v této oblasti zahájíme přípravu univerzitní koncepce pro zvyšování úspěšnosti studia.
K nástrojům, jež přispívají ke kvalitě studijní zkušenosti a profesní přípravě, patří systematický rozvoj pedagogických dovedností jak akademických pracovnic a pracovníků, tak studujících doktorských studijních programů. I proto je naší prioritou v této oblasti stanovit kompetenční rámec vysokoškolského učitele, na který bude navázané oceňování významných odbornic a odborníků v oblasti vysokoškolské výuky, a začít s jeho implementací.
Ke slovům a tématům, která byla v roce 2023 nejvíce diskutována, patří umělá inteligence. Univerzita by měla s inovacemi nejen přicházet, ale i podporovat jejich přínosné a odpovědné využívání. Napříč akademickou obcí a ve spolupráci s českými i zahraničními vysokými školami proto budeme hledat nové cesty pro využívání nástrojů umělé inteligence ve vzdělávání a výzkumu.
S ohledem na měnící se podmínky v oblasti vysokého školství v České republice, na aktuální i budoucí společenské potřeby i na dosavadní vnitrouniverzitní debatu patří k prioritám Univerzity Karlovy v rámci přípravy principů pro rozdělování příspěvků a dotací diskutovat budoucí podobu rozepisování fixní části příspěvku.
Tak jako v předcházejícím roce i pro rok 2024 zůstává jednou z nejdůležitějších priorit Univerzity Karlovy posilování elektronizace. Konkrétně se zaměříme na pokračování prací na specifikaci a vývoji nových modulů studijního informačního systému, systémů pro podporu oblasti lidských zdrojů, zprovoznění základní infrastruktury pro informační systémy a vnitřní komunikaci (identity management, help-desk) a realizaci procesního portálu jakožto klíčové platformy pro podporu strategického řízení.
S cílem zvýšit počet nadaných pregraduálních studujících ze zahraničí na všech fakultách univerzity:
zintenzivníme spolupráci se středoškolskými zahraničními poradci z prestižních mezinárodních škol, abychom je informovali o nabídce našich cizojazyčných studijních programů (organizace fyzických návštěv na univerzitě, virtuální či fyzické prezentace na mezinárodních středních školách v České republice i v zahraničí);
zavedeme virtual office hours pro uchazeče i pro poradce;
uspořádáme prezentace o studiu na Univerzitě Karlově pro přijíždějící skupiny zahraničních uchazeček a uchazečů.
(odpovídá: členka kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj, kancléřka) (I.1, I.2)
Ve spolupráci se spolkem Czexpats in Science zavedeme postdoktorandskou diskusní skupinu na bázi modelu Young PI Forum, kterou pořádáme pro seniorní výzkumnice a výzkumníky. (odpovídá: pror. pro vědeckou činnost, členka kolegia rektorky pro 4EU+) (I.1)
Posílíme institucionalizaci role a zapojení studujících bakalářských, magisterských i doktorských studijních programů do různých aktivit 4EU+, například jim umožníme chopit se aktivní úlohy při organizování vědeckých a vzdělávacích konferencí, specificky pro studující doktorských programů pak uskutečníme tematické workshopy a zapojíme je do řešení projektů přijatých v rámci výzvy SEED4EU+. V rámci 4EU+ budeme aktivně vyhledávat příležitosti pro získávání komunitárních zdrojů. (odpovídá: pror. pro vědeckou činnost, členka kolegia rektorky pro 4EU+) (I.1, I.2, IV.1)
V oblasti doktorského studia:
zavedeme vybrané portfolio kurzů měkkých dovedností jako součást individuálních studijních plánů;
finalizujeme a schválíme standardy školitelky/školitele Univerzity Karlovy (včetně nároků na osoby vedoucí disertační práce) a standardy doktorských studijních programů a uvedeme je do praxe v oblasti akreditací a hodnocení doktorských studijních programů;
využijeme k jeho propagaci online i tištěnou verzi magazínu Forum a zviditelníme osobnosti mezi doktorandkami a doktorandy na sociálních sítích, možnosti financování doktorského studia na univerzitě či příklady dobré praxe (industriální doktorand, úspěchy absolventek a absolventů, kteří získají prestižní ocenění, jakou jsou Česká hlava či cena Wernera von Siemense atp.);
rozšíříme doktorandské mobility mezi partnerskými univerzitami aliance 4EU+ včetně stáží.
(odpovídá: pror. pro vědeckou činnost, pror. pro studijní záležitosti, pror. pro vnější vztahy, členka kolegia rektorky pro 4EU+) (I.3, I.4, I.5, IV.1)
Dokončíme práce na metodickém sjednocení náborového procesu napříč univerzitou a spustíme aplikaci pro výběrová řízení s automatickým propisováním inzerátů na vybrané zahraniční servery. (odpovídá: pror. pro informační technologie, kvestor) (I.6)
V rámci systému podpory postdoktorandek a postdoktorandů nabídneme akademické kariérní poradenství, konzultace a mentoring. Tato podpora bude koordinována spolu s kariérním centrem. (odpovídá: pror. pro vědeckou činnost, členka kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj) (I.1, I.9)
Pro vytváření nových postdoktorských pozic na univerzitě budeme cíleně propagovat program Marie Skłodowska-Curie Actions Postdoctoral Fellowships a COFUND a do příslušné soutěže Horizon Europe předložíme projekt MSCA COFUND. (odpovídá: pror. pro vědeckou činnost, pro členka kolegia rektorky pro 4EU+) (I.1, I.9)
S cílem zajištění odpovídající metodické a další podpory vyhodnotíme dosavadní fungování systému hodnocení zaměstnankyň a zaměstnanců na akademických, vědeckých a lektorských pozicích. (odpovídá: kvestor, člen kolegia rektorky pro strategie, analýzy a transfer) (I.10)
V návaznosti na přijetí celouniverzitních rámcových principů kariérního rozvoje a hodnocení technickoadministrativních pracovnic a pracovníků zavedeme příslušná pravidla napříč univerzitou. (odpovídá: kvestor, člen kolegia rektorky pro strategie, analýzy a transfer) (I.10)
V oblasti dalšího rozvoje pedagogických dovedností na Univerzitě Karlově:
implementujeme kompetenční rámec vysokoškolského učitele, na který bude navázané oceňování významných odbornic a odborníků v oblasti vysokoškolské výuky;
v souvislosti se vznikem fakultních center pro podporu výuky a zaváděním základních kurzů pedagogických dovedností vytvoříme vzdělávací program „Train the Trainer” určený pro nové lektorky a lektory a uskutečníme související podpůrná školení;
rozšíříme aktivity platformy Paedagogium o systém reflektivních skupin a Inspirativní Café (neformální setkávání vyučujících s tuzemskými a zahraničními odbornicemi a odborníky zaměřená na sdílení zkušeností týkající se vysokoškolské pedagogiky a didaktiky).
(odpovídá: člen kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků) (I.12)
V rámci naplňování Plánu rovných příležitostí:
zahájíme práce (analýza a šetření mezi rodiči) na vytvoření standardu pro podporu zaměstnankyň a zaměstnanců univerzity na mateřské či rodičovské dovolené;
v případě schválení projektu v rámci výzvy Národního plánu obnovy zaměřené na vybudování dětské skupiny adaptujeme vybrané prostory pro nové využití;
ve spolupráci se Sociologickým ústavem AV ČR, v. v. i. uskutečníme dotazníkové šetření týkající se potřeb studujících a zaměstnanců a zaměstnankyň pečujících o osobu závislou;
zorganizujeme první ročník Ceny za přínos k rovným příležitostem na Univerzitě Karlově;
vytvoříme manuál inkluzivní komunikace se zaměřením na genderové aspekty pro vyváženější jazyk a kulturu pracovního prostředí;
zorganizujeme první běh školení ke grantovým schématům se zaměřením na genderový rozměr výzkumu;
připravíme a přijmeme nový plán pro léta 2025-2027.
(odpovídá: členka kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj) (I.13)
V oblasti zlepšování sociálních podmínek zaměstnankyň, zaměstnanců a studujících a péče o jejich well-being:
připravíme nové preventivní Dny zdraví a zorganizujeme neformální sportovní a kulturní networkingové aktivity;
navrhneme systém refundace či odpuštění poplatku za studentskou kartu ISIC pro příjemce sociální stipendia.
(odpovídá: členka kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj) (I.13)
S cílem udržet ocenění HR Excellence in Research Award vyhodnotíme dosavadní naplňování principů Evropské charty pro výzkumné pracovníky a Kodexu chování pro přijímání výzkumných pracovníků, připravíme plán na další období a podstoupíme příslušné externí mezinárodní hodnocení. (odpovídá: rektorka, kvestor, kancléřka, člen kolegia rektorky pro strategie, analýzy a transfer) (I.14, I.7)
Rozšíříme síť zahraničních alumni ambasadorek a ambasadorů v zemích, které jsou pro univerzitu strategicky důležité z pohledu získávání nových studujících. (odpovídá: členka kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj) (I.15)
Zahájíme a začneme uskutečňovat druhý cyklus vnitřního hodnocení vědy, jehož základem budou sebeevaluační zprávy za jednotlivé vědní oblasti programu Cooperatio a návštěvy mezinárodních členek a členů Rady na místě. Výsledky hodnocení využijeme i pro definování profilových oborů na Univerzitě Karlově. (odpovídá: pror. pro vědeckou činnost) (II.1, II.2, II.3)
Zahájíme udílení výzkumné podpory Donatio Universitatis Carolinae Chair zaměřené na působení vynikajících seniorních zahraničních vědkyň a vědců na Univerzitě Karlově. (odpovídá: pror. pro vědeckou činnost) (II.1, II.2, II.4)
S ohledem na zvýšení kvality hodnocení a efektivitu financování interních soutěží Univerzity Karlovy propojíme databáze projektů i hodnotitelek a hodnotitelů; pro navrhovatelky a navrhovatele projektů Grantové agentury Univerzity Karlovy, které nebyly podpořeny, pak zajistíme náležitou zpětnou vazbu, aby mohli svůj návrh vylepšit a předložit znovu. (odpovídá: pror. pro vědeckou činnost) (II.5)
U nepodpořených žádostí komunitárních projektů zajistíme náležitou zpětnou vazbu společně s doporučeními vhodných dalších kroků a směřování projektové činnosti. (odpovídá: pror. pro vědeckou činnost, člen kolegia rektorky pro strategie, analýzy a transfer) (II.5)
Zintenzivníme propagaci ERC na Univerzitě Karlově a rozšíříme nabídku online podkladů a návodných dokumentů pro žadatelky a žadatele podle aktuálních potřeb a změn tak, abychom co nejvíce usnadnili proces přípravy návrhů projektů. (odpovídá: pror. pro vědeckou činnost) (II.6)
Univerzitní služby pro otevřenou vědu posílíme prostřednictvím činnosti sítě fakultních koordinátorek a koordinátorů pro Open Access a ustavením sítě data stewardů, otevřením nového kurzu celoživotního vzdělávání pro data stewardy, zprovozněním pilotní verze datového institucionálního repositáře a na základě studie proveditelnosti migrace repozitářů pro otevřené publikování na vyšší verzi systému DSpace. (odpovídá: pror. pro vědeckou činnost, člen kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků, člen kolegia rektorky pro eGovernment a bezpečnost) (II.10)
Budeme rozvíjet využívání mezinárodních metadatových standardů (ONIX, THEMA, BISAC) a pokračovat v rozšiřování počtu partnerů pro tisk na přání (print on demand); v tuzemském prostředí budeme spolupracovat s Národní knihovnou České republiky na přípravě národního registru knih. (odpovídá: pror. pro akademické kvalifikace) (II.11)
Na základě pilotní vlny a reflexe nabytých zkušeností zahájíme průběžné hodnocení doktorských studijních programů. (odpovídá: pror. pro koncepci a kvalitu vzdělávání, pror. pro studijní záležitosti) (III.1)
S cílem podpořit uskutečňování mezifakultního studia a zefektivnění vzdělávacího procesu včetně včasného dokončování studia zejména ve standardní době studia navýšené o jeden rok bude diskutováno nastavení studijních povinností napříč celou univerzitou. Hlavním nástrojem v tomto ohledu bude novelizace Studijního a zkušebního řádu Univerzity Karlovy, která upraví vybraná ustanovení pro všechny fakulty či případně poskytne taxativní výčet jasně definovaných možností, což povede i ke sjednocení vnitřních předpisů fakult. (odpovídá: pror. pro studijní záležitosti) (III.1, III.8)
Ve standardech studijních programů:
ukotvíme nové nároky na internacionalizaci studijních programů vyučovaných v českém jazyce tak, aby se zvyšovala připravenost studujících a absolventek a absolventů působit v mezinárodním prostředí v alespoň jednom cizím jazyce;
v návaznosti na národní standardy pro profesní programy připravíme příslušné univerzitní standardy (například zavedení specifických měřítek pro posuzování zapojení odbornic a odborníků z praxe a problematika kvalifikačních prací);
zahájíme kodifikaci výstupů z učení a univerzitních standardů pro aplikace kreditního systému ECTS včetně přípravy příslušné metodiky a odpovídajících školení pro zaměstnankyně a zaměstnance fakult;
zpřesníme požadavky na garantky a garanty základních teoretických předmětů profilujícího základu a předmětů profilujícího základu předmětů, aby byly v souladu s metodikou Národního akreditačního úřadu pro vysoké školství.
(odpovídá: pror. pro koncepci a kvalitu vzdělávání) (III.1)
Vytvoříme technické zázemí pro hodnocení výuky studujícími tak, aby se v budoucnu opíralo i o společné jádro jak z hlediska technického zajištění (sjednocení používané aplikaci či formátu výstupů), tak z hlediska obsahu, díky čemuž budou o jednotlivých studijních programech dostupné srovnatelné informace. (odpovídá: pror. pro koncepci a kvalitu vzdělávání) (III.1)
V oblasti posilování sepětí našeho vzdělávání s praxí:
vyhodnotíme pilotní běh celouniverzitního kariérního předmětu připravujícího studující na změny trhu práce v 21. století a případně jej případně rozšíříme (např. dvousemestrální kurz nebo více běhů pro více studujících);
vytipujeme strategické zaměstnavatele, kteří nabízejí široké spektrum uplatnění pro naše absolventky a absolventy v různých oborech, a oslovíme je s nabídkou partnerství zahrnující i nabídku možnosti vzniku microcertifikátů a spolupráci na Kariérním dni.
(odpovídá: členka kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj) (III.2)
Zareagujeme na nedostatek a vysokou poptávku po vzdělávání středního zdravotnického personálu a podpoříme vznik mezifakultního studijního programu zaměřeného na přípravu vyučujících odborných předmětů na středních zdravotnických školách. (odpovídá: pror. pro koncepci a kvalitu vzdělávání) (III.3)
V oblasti moderních pedagogických přístupů:
zaměříme se na podporu vyučujících i studujících v oblasti blended learningu a zlepšení jejich orientace v e-learningových systémech na podporu výuky (LMS Moodle, MS Teams, StreamServery) i díky specializované příručce;
otestujeme a zpracujeme zpětnou vazbu z provozu nového systému pro zpřístupňování audio/video souborů vznikajících na univerzitě;
rozšíříme celouniverzitně zajišťované nástroje e-learningu o nástroje pro sdílení digitalizovaných objektů v medicíně a pro kvantitativní analýzu.
(odpovídá: pror. pro studijní záležitosti, člen kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků) (III.8)
Napříč akademickou obcí a ve spolupráci s českými i zahraničními vysokými školami budeme hledat nové cesty pro využití nástrojů umělé inteligence ve výzkumu, výuce i změně atestací, zejména:
zaměříme se na využívání nástrojů umělé inteligence v oblasti akademické integrity (příprava metodik, uskutečnění workshopu pro sdílení zkušeností v souvislosti s písemnými atestacemi a jejich proměnou pod vlivem dostupnosti AI);
obohatíme stávající nabídku vzdělávacích akcí o téma využití umělé inteligence v rámci akademického psaní;
zajistíme sdílení zkušeností z oborů, které již umělou inteligenci dlouhodobě využívají (např. obrazové systémy v medicíně a těmi, pro které jsou nástroje nové);
budeme navrhovat opatření, ověřovat jejich dopady a promítat je do nařízení a směrnic regulujících procesy na Univerzitě Karlově, případně je nabízet dalším vysokým školám k využití.
(odpovídá: pror. pro studijní záležitosti, člen kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků) (III.8, V.4)
Pro zvýšení šance studujících na dokončení studia:
připravíme analýzu studijní neúspěšnosti na univerzitě, která bude sloužit jako podklad pro přípravu univerzitní koncepce pro zvyšování úspěšnosti studia, jejíž naplňování povede k omezení výskytu vybraných příčin předčasného ukončování studia;
zapojíme Dobrovolnické centrum Univerzity Karlovy do integrace studujících do univerzitního prostředí;
vyhodnotíme, zda revize webu Centra Carolina vedla k větší dostupnosti informací o podpůrných službách pro znevýhodněné studující, a případně provedeme další úpravy.
(odpovídá: pror. pro koncepci a kvalitu vzdělávání, pror. pro studijní záležitosti, členka kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj) (III.9)
Uskutečníme pilotní projekt představení univerzitní studijní nabídky na středních odborných školách působících v sociálně vyloučených lokalitách a s přihlédnutím k oborům s vysokou společenskou poptávkou (např. zdravotnictví). (odpovídá: členka kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj) (III.9)
V oblasti celoživotního vzdělávání:
Univerzita Karlova udává rámec nově vytvářenému konceptu mikro-certifikátů (micro-credentials), zejména na platformě projektu všech českých veřejných vysokých škol NPO Transformace VŠ (SC C1), a to v kontextu mezinárodní aliance 4EU+ a zadání EU. Nabídneme tento nový, flexibilní, a přitom kvalitní způsob vzdělávání k efektivnímu a udržitelnému nastavení up-skillingu zvláště v oblasti témat společenského zájmu. Také vyhodnotíme výsledky a zpětnou vazbu z pilotně realizovaných kurzů, které vedly k zisku mikro-certifikátů, a budeme dále rozšiřovat nabídku těchto kurzů na Univerzitě Karlově;
s cílem zvýšit povědomí o aktivitách Centra celoživotního vzdělávání budeme rozvíjet spolupráci a provazovat společné aktivity s organizacemi, které se zaměřují na studující středních škol či širokou veřejnost (např. Asociace neziskových organizací);
připravíme návrhy zájmových kurzů celoživotního vzdělávání zaměřených na komunikaci a popularizaci vědy či dobrovolnictví a aktivní občanskou participaci;
nabídneme kurzy celoživotního vzdělávání zaměřené na upskilling a reskilling, a to primárně prostřednictvím webu Klubu Alumni Univerzity Karlovy a na akcích pro absolventky a absolventy;
dokončíme inovaci vzdělávací části expozice centra Didaktikon z roku 2023.
(odpovídá: pror. pro vnější vztahy, člen kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků, členka kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj, kancléřka) (III.10)
Využívání elektronických informačních zdrojů studujícími podpoříme prostřednictvím distribuce nového průvodce světem elektronických informačních zdrojů na Univerzitě Karlově mezi vyučující i studující. (odpovídá: člen kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků) (III.11)
Služby knihoven pro studující se specifickými potřebami rozšíříme díky aplikaci výjimky z autorského zákona o možnost přístupu k digitalizovaným učebním textům v Digitální knihovně Kramerius Univerzity Karlovy. (odpovídá: člen kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků) (III.11)
Dokončíme funkcionality archivního informačního systému nutné pro dlouhodobou ochranu digitálních archiválií a pořídíme potřebný hardware. (odpovídá: pror. pro akademické kvalifikace, člen kolegia rektorky pro e-governance) (III.12)
Vypracujeme komplexní strategii internacionalizace Univerzity Karlovy. (odpovídá: pror. pro zahraniční záležitosti, členka kolegia rektorky pro 4EU+) (IV.1 až IV.10)
V alianci 4EU+ se zaměříme na:
přípravu pravidel a metodik definujících způsoby a podmínky využití distančních forem výuky včetně virtuální mobility ve všech formách studia;
další vývoj aliančního e-learningového systému a jeho propojení se systémy univerzity;
koncepční rozvoj meziuniverzitního studia na mezinárodním poli v návaznosti na výsledky projektu zaměřeného na pilotování European Degree Label; získávání návazného financování z externích zdrojů pro vzdělávací a výzkumné aktivity 4EU+ s důrazem na komunitární zdroje;
spolupráci při rozvoji politiky European Open Science Cloud a sdílení zkušeností s podporou Citizen Science v rámci aliance;
při naplňování 4EU+ Language Policy se zaměříme na ustavení certifikačního střediska SELFEE, které podpoří výuku aliančních jazyků a zvýší šance bilingvních studujících i akademických pracovnic a pracovníků na úspěch na zahraničních univerzitách i v evropských institucích.
(odpovídá: pror. pro zahraniční záležitosti, členka kolegia rektorky pro 4EU+, pror. pro koncepci a kvalitu vzdělávání) (IV.1, IV.4, III.6)
Obdobným způsobem jako v rámci aliance 4EU+ budeme rozvíjet i vztahy s našimi předními partnery ze strategických regionů:
budeme usilovat o uzavření dohody s Ministerstvem školství Spojených států amerických týkající se programu studentských půjček Direct Loan Program;
v regionu Asie prohloubíme spolupráci s tchajwanskými univerzitami (podepsání smluv s novými institucemi, spuštění mezinárodního projektu).
(odpovídá: pror. pro zahraniční záležitosti) (IV.3)
Nabídneme nové programy přípravy ke studiu v českém i anglickém jazyce. (odpovídá: pror. pro zahraniční záležitosti) (IV.4, IV.6, I.7)
V rámci podpory, kterou nabízí CU Staff Welcome Centre, připravíme jednotné metodické materiály a postupy, čímž sjednotíme procesy týkající se podpory zahraničních zaměstnankyň a zaměstnanců na Univerzitě Karlově, a vzdělávací semináře zabývající se problematikou mezikulturní komunikace. (odpovídá: členka kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj) (IV.6)
S cílem podpořit zájem o mobilitu:
zvýšíme informovanost jak členů akademické obce, tak i administrativních pracovnic a pracovníků podílejících se na uskutečňování mobilit o všech typech výměnných programů, zvláštní pozornost přitom budeme věnovat znevýhodněným osobám;
posílíme propagační aktivity (internetové stránky univerzity, portál Charles Abroad, spolupráce s Erasmus Student Network, účast na mezinárodních aktivitách sloužících k propagaci meziuniverzitní spolupráce a mobilit);
pilotně vyhlásíme program finanční podpory mobilit studujících se specifickými potřebami, který bude komplementárním nástrojem ke všem ostatním typům mobility, a navážeme spolupráce s partnery v rámci 4EU+ za účelem koordinace a podpory výjezdů této cílové skupiny.
(odpovídá: pror. pro zahraniční záležitosti) (IV.8, IV.1)
Vytvoříme systematickou podporu strategických výzkumných center (v první fázi Izrael a Afrika) na Univerzitě Karlově. (odpovídá: pror. pro zahraniční záležitosti) (IV.9)
V návaznosti na převzetí koordinační role v uskupení CENTRAL od Vídeňské univerzity se zaměříme na rozvinutí společných výzkumných projektů, spolupráce v oblasti výuky a třetí role partnerských univerzit. (odpovídá: pror. pro zahraniční záležitosti, členka kolegia rektorky pro 4EU+) (IV.10)
V oblasti ochrany práv a vytváření podmínek bezpečného, ohleduplného a neohrožujícího studijního, pracovního a akademického prostředí, v němž existují rovné příležitosti, zviditelníme činnost ombudsmanky Univerzity Karlovy, budeme uvážlivě a účinně řešit případy nevhodného chování a nerovného zacházení, na jejich podkladě zavádět systémová opatření a náležitou pozornost věnovat podpoře profesionalizace pracovnic a pracovníků a služeb v této oblasti. (odpovídá: rektorka) (V.1)
Zaměříme se na intenzivnější prezentaci aktivit Univerzity Karlovy, její třetí role univerzity a Strategie rovných příležitostí, a to jak novinářské obci, tak i široké veřejnosti, a našeho příspěvku k zásadním otázkám rozvoje oblasti školství i aktuálním společenským tématikám; k tomuto účelu využijeme online i tištěné verze časopisu Forum, web univerzity a sociální sítě v odpovídajících jazykových mutacích. (odpovídá: rektorka, pror. pro vnější vztahy) (V.1)
V oblasti udržitelného rozvoje:
vyhodnotíme implementaci Akčního plánu pro roky 2023–2024 a připravíme navazující dokument na další dva roky, ve kterém zohledníme aktivity podpořené v rámci Národního plánu obnovy;
prostřednictvím sítě koordinátorů udržitelného rozvoje, odborných pracovních skupin pro oblast „Správa a provoz“, studentských spolků či s využitím zásobníku podnětů a nápadů zefektivníme a posílíme komunikaci a koordinaci uvnitř univerzity v oblasti aktivit fakult a dalších součástí, které jsou zapojeny do celouniverzitního řešení agendy udržitelného rozvoje;
rozšíříme monitoring odpadů o další komodity a posílíme prevenci vzniku, třídění a dalšího zpracování odpadů;
rozšíříme nabídku udržitelného a zdravého stravování a postupně budeme snižovat environmentální stopu stravovacích služeb univerzity;
navážeme na zprávu o aktuálním stavu energetických auditů napříč univerzitou a její doporučení pro další postup a zveřejníme informace o uhlíkové stopě Univerzity Karlovy za rok 2022 v kategorii Scope 1 a Scope 2;
formulujeme opatření/doporučení pro využívání environmentálně šetrnějších způsobů dopravy napříč univerzitou;
zaměříme se na udržitelnější konání univerzitních akcí;
zintenzivníme podporu studijních programů a předmětů v oblasti udržitelného rozvoje a spolupráci se vzdělávacími médii a platformami;
podpoříme zapojení studujících do aktivit spojených s agendou udržitelného rozvoje, ať již vyhlášením další grantové výzvy či prostřednictvím studentských spolků a iniciativ.
(odpovídá: členka kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj, kvestor) (V.2)
Využijeme nové propagační logo Univerzity Karlovy jako součást připravovaného systému corporate identity (marketing směrem k veřejnosti či uchazečkám a uchazečům). (odpovídá: pror. pro vnější vztahy) (V.3)
Na základě webových stránek nakarlovku.cz a studycharles.cz vytvoříme novou stránku pro uchazeče o studium a zájemce o celoživotní vzdělávání. (odpovídá: pror. pro vnější vztahy, členka kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj, člen kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků) (V.3)
Pro podporu činnosti studentských spolků a aktivit:
natočíme instruktážní videa pokrývající témata od založení registrovaného spolku až po zpracování finanční závěrky a uskutečníme návazná setkání;
zajistíme technický rozvoj databáze k evidenci a správě spolkové činnosti a aktualizaci aplikace pro buddy program;
zavedeme pravidelnou rubriku týkající se akcí studentských spolků v newsletteru pro studující.
(odpovídá: pror. pro vnější vztahy, členka kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj) (V.3, V.5)
Vytvoříme plnohodnotné rozhraní a implementujeme další dílčí softwarové nástroje pro interní komunikaci k využití napříč celou univerzitou a zajistíme příslušná školení pro zaměstnankyně a zaměstnance. (V.3, V.5) (odpovídá: kancléřka, pror. pro informační technologie)
S cílem zlepšit spolupráci uvnitř univerzity:
připravíme jednotnou metodiku zaměstnávání cizinců na Univerzitě Karlově, která usnadní zajišťování povinných odvodů do zahraničí;
zorganizujeme kulaté stoly s tématikou joint-degree a cotutelle a školení týkající nastavení praxí v rámci studijních programů;
nastavíme efektivní spolupráci a jednotný standard mezi jednotlivými poradenskými centry;
uskutečníme minimálně pět koordinačních setkání fakultních projektových útvarů a dva workshopy pro ekonomická a personální oddělení k projektům financovaným z Evropských strukturálních a investičních fondů a Národního plánu obnovy.
(odpovídá: pror. pro koncepci a kvalitu vzdělávání, členka kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj, kvestor) (V.5)
V souladu se schváleným harmonogramem budeme naplňovat vizi a cíle definované ve Strategii mezisektorové spolupráce Univerzity Karlovy, včetně úpravy interních pravidel. (odpovídá: člen kolegia rektorky pro strategie, analýzy a transfer) (II.9, II.10, V.6)
Při přípravě Principů pro rozdělování příspěvků a dotací na Univerzitě Karlově pro rok 2025 se zaměříme na diskusi budoucí o podobě rozepisování fixní části příspěvku. (odpovídá: rektorka, kvestor, člen kolegia rektorky pro strategie, analýzy a transfer) (V.7)
S cílem rozvinout činnost Nadačního fondu Univerzity Karlovy:
navážeme spolupráci s odbornicemi a odborníky v oblasti fundraisingu, zavedeme databázi dárců a vypíšeme dárcovskou výzvu cílenou na malé dárce z řad absolventek a absolventů;
posílíme propojení mezi Klubem Alumni a Nadačním fondem Univerzity Karlovy například ve formě společných kampaní zacílených na malé a střední dárce, návrhu společné Customer Relationship Management databáze či rubriky v newsletteru.
(odpovídá: kancléřka, členka kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj) (I.15, V.6)
Vytvoříme systém pro identifikaci a čerpání inovačního potenciálu pro Univerzitu Karlovu a město Praha z řad rezidentů Kampusu Hybernská; za účelem podpory spolupráce uspořádáme minimálně čtyři setkání zástupkyň a zástupců akademického, veřejného, neziskového nebo soukromého sektoru. (odpovídá: kancléřka, pror. pro vnější vztahy, člen kolegia rektorky pro strategie, analýzy a transfer) (V.10)
Budeme pokračovat v rekonstrukci kolejí Na Větrníku, Na Kotli, Praha Hostivař a Kajetánka I. (odpovídá: pror. pro strategickou spolupráci a rozvoj) (V.12)
Zahájíme výstavbu minikampusů v Hradci Králové, na Albertově a v Motole. (odpovídá: pror. pro strategickou spolupráci a rozvoj) (V.12)
Zahájíme projektové práce na výstavbu sportovního areálu Fakulty tělesné výchovy a sportu, zahájíme rekonstrukci objektů Pedagogické fakulty v ulici Rettigové a rekonstrukci prostor v Jinonicích pro Fakultu sociálních věd. (odpovídá: pror. pro strategickou spolupráci a rozvoj) (V.12)
Budeme pokračovat v rekonstrukci objektu Filozofické fakulty v Opletalově ulici a objektu Evangelické teologické fakulty v Černé ulici. (odpovídá: pror. pro strategickou spolupráci a rozvoj) (V.12)
Zahájíme práce na upgrade systému pro elektronickou pasportizaci nemovitého majetku univerzity a implementaci systému BIM. (odpovídá: pror. pro strategickou spolupráci a rozvoj) (V.12)
V oblasti posilování elektronizace univerzity:
zavedeme elektronickou podporu pro sběr, evidenci, vyhodnocování a prioritizaci aktivit univerzity v oblasti informačních technologií v souladu se Strategií IT Univerzity Karlovy (model víceletého řízení, plánování a realizace projektů);
současně vytvoříme proces pro určení projektových požadavků na informační technologie v rámci specifikace projektů a aktivit;
připravíme a realizujeme společný procesní portál (zpracování dokumentace, postupů, procesů, metodik do podoby jednotně popsaných a udržovaných business modelů agend univerzity);
zavedeme jednotný centrální systém rolí poskytující možnost škálování přístupů k datům na základě příslušnosti k připraveným technickým a business rolím;
implementujeme jednotnou metodiku a jednotné číselníky do všech provozovaných instancí ekonomického systému Univerzity Karlovy;
zaměříme se na vývoj části nových modulů studijního informačního systému pro studující a ostatních modulů;
spustíme inovovaný provozní modul HR pro hodnocení zaměstnankyň a zaměstnanců;
formulujeme koncepci datové politiky, zahrnující systémové poskytování konkrétních výstupů z datového skladu;
v oblasti manažerského informačního systému se zaměříme na jednotnou prezentaci výstupů a sestav ekonomických dat pro řešitele s rozšířením na další agendy univerzity;
zprovozníme základní moduly infrastruktury podepisování odpovídající zákonným povinnostem univerzity a eGovernmentu.
(odpovídá: pror. pro informační technologie, člen kolegia rektorky pro eGovernment a bezpečnost, kvestor) (V.9, V.13, I.10)
Ve spolupráci s Evropskou asociací univerzit (Institutional Evaluation Programme) uskutečníme nezávislé, mezinárodní hodnocení toho, jak Univerzita Karlova naplňuje cíle, které si stanovila ve svém strategickém záměru. (odpovídá: rektorka, kvestor, člen kolegia rektorky pro strategie, analýzy a transfer) (V.14)
Univerzita Karlova
Ovocný trh 560/5
Praha 1, 116 36
Česká republika
Identifikátor datové schránky: piyj9b4
IČO: 00216208
DIČ: CZ00216208