Plán realizace SZ pro rok 2025

Plán realizace SZ UK pro rok 2025




Plán realizace strategického záměru pro rok 2025 (PDF)


  • Projednán Vědeckou radou 24. října 2024

  • Schválen Akademickým senátem 22. listopadu 2024

  • Schválen Správní radou 16. prosince 2024


ÚVOD


Pro rok 2025 si Univerzita Karlova stanovila šest priorit, které shledává pro toto období mimořádně naléhavými:


  • V doktorském studiu budeme v návaznosti na novelu zákona o vysokých školách pokračovat v započatých změnách, a to v oblasti studijních a navázaných předpisů (novelizace týkající se oblastí jako jsou státní doktorská zkouška, výuka, oborové rady, školitelé, standardy doktorských studijních programů) a v oblasti finanční s ohledem na navýšení minimálního stipendia a garantovaného doktorského příjmu, respektive zohlednění kvalitativních parametrů v rozpisu prostředků na stipendia pro studující doktorských studijních programů (ukazatel C) v Principech pro rozdělování příspěvků a dotací na Univerzitě Karlově pro rok 2026.

  • Dokončíme druhý cyklus mezinárodně garantovaného hodnocení úrovně vědy na Univerzitě Karlově a v návaznosti na jeho závěry a doporučení připravíme návrh nového interního programu na podporu vědy, který bude zaměřen na podporu profilových oborů a oborů s potenciálem do budoucna.

  • V rámci otevřené vědy posílíme implementaci politiky European Open Science Cloud v České republice. Vedle naplňování aktivit vyplývajících projektu Národní repozitářová platforma budeme koordinovat přípravu dalšího projektu ve výzvě Open Science II zaměřeného na rozvoj tematických repozitářů a jejich integraci do Národní datové infrastruktury.

  • Zaměříme se na posílení bezpečnosti na Univerzitě Karlově, zejména dokončíme implementaci Bezpečnostního plánu pro zvýšení ochrany Univerzity Karlovy jakožto měkkého cíle, který počítá s implementací a plným zprovozněním Krizového informačního a svolávacího systému, vytvoříme a přeneseme specifické Plány krizové připravenosti na fakultní úroveň, realizujeme cvičení a školení a nácviky pro zvýšení akceschopnosti krizových týmů, zaměstnanců i studujících.

  • Ustavíme a etablujeme virtuální centra pro podporu výuky a učení na fakultách. Centra se v souladu s Rámcem pro efektivní výuku na Univerzitě Karlově budou zaměřovat na rozvoj pedagogických kompetencí a související aktivity (např. individuální konzultace k výuce, konzultace k zavádění výsledků učení či mentorská podpora).

  • V rámci postupného rozvoje IT ekosystému a oblasti interní komunikace na UK nasadíme a budeme rozšiřovat novou mobilní aplikaci Univerzity Karlovy, kde nové funkcionality budou směřovat zejména k cílovým skupinám studujících a uchazeček a uchazečů, a dále rozšíříme softwarové nástroje pro interní komunikaci, aby bylo zajištěno jejich využití napříč univerzitou, a integrujeme fakultní intranety a webové platformy do intranetu Univerzity Karlovy.


I. NEJLEPŠÍ LIDÉ DĚLAJÍ NEJLEPŠÍ UNIVERZITU


  • Pro podporu talentů na univerzitě:

    • rozvineme International Welcome Office pro studující ze zahraničí, kde cílem je vhodnými nástroji koncepčně posilovat nábor kvalitních uchazeček a uchazečů o cizojazyčné studijní programy; do činnosti kanceláře zapojíme české i mezinárodní studující a studentské spolky,

    • rozpracujeme interní metodiku získávání zahraničních studujících Univerzity Karlovy,

    • vyhlásíme první výzvu nového univerzitního programu CHARLESTON, z něhož bude financováno celkem dvacet postdoktorandských pozic,

    • ve spolupráci s alumni budeme propagovat otevření univerzitního Fondu JUNIOR i pro české a slovenské uchazečky a uchazeče,

    • zahájíme první cyklus mentoringového programu pro juniorní vědecké pracovnice a pracovníky,

    • do nového vzdělávacího modulu pro postdoktorandky a postdoktorandy zařadíme kurz karierního managementu Various Career Pathways for Researchers.

    (odpovídá: prorektor pro vědeckou a tvůrčí činnost, prorektorka pro zahraniční záležitosti, členka kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj, kancléřka, prorektor pro vnější vztahy) (I.1, I.9)

  • Pro informování studujících o možnostech, které skýtá aliance 4EU+, využijeme nově ustavenou 4EU+ Student Network, rovněž podpoříme výjezdy studujících na konference a workshopy pořádané v rámci aliance. (odpovídá: prorektor pro vědeckou a tvůrčí činnost, členka kolegia rektorky pro 4EU+) (I.2)

  • Budeme pokračovat v realizaci projektu financovaného z OP JAK (Rozvoj infrastrukturního zázemí doktorských studijních programů na Univerzitě Karlově). Současně budou realizovány projekty OP JAK ESF+ na UK a ERDF Kvalita na UK, jejichž aktivity budou mít dopad také do doktorských studijních programů (ať již z hlediska materiálně-technického zabezpečení, tak kvality vzdělávání, internacionalizace a dalších oblastí). (odpovídá: kvestor, prorektor pro vědeckou a tvůrčí činnost, prorektor pro strategii a rozvoj) (I.3)

  • V návaznosti na novelizaci zákona o vysokých školách a s ohledem na zajištění garantovaného doktorského příjmu studujících v prezenční formě studia novelizujeme Stipendijní řád Univerzity Karlovy (odpovídá: prorektor pro vědeckou a tvůrčí činnost, prorektorka pro studijní záležitosti) (I.3)

  • Další vzdělávání studujících doktorských studijních programů harmonizujeme se vzděláváním v rámci projektu CHARLESTON a celkově v širší koncepci dalšího vzdělávání vědeckých pracovnic a pracovníků. (odpovídá: prorektor pro vědeckou a tvůrčí činnost, prorektorka pro studijní záležitosti) (I.3)

  • Dopracujeme a zveřejníme Standard školitele/školitelky a Standardy doktorských studijních programů a příslušné požadavky promítneme do procesů zajišťování kvality studijních programů. (odpovídá: prorektor pro vědeckou a tvůrčí činnost, prorektorka pro studijní záležitost, prorektor pro koncepci a kvalitu vzdělávání) (I.4)

  • Vyhodnotíme změny v podmínkách přijímacích řízení do doktorských studijních programů a provedeme jejich dalších úpravy za cílem zvýšení úspěšnosti náboru kvalitních studujících. (odpovídá: prorektor pro vědeckou a tvůrčí činnost, prorektorka pro studijní záležitosti, prorektor pro koncepci a kvalitu vzdělávání) (I.4)

  • Za účelem zefektivnění přijímacího řízení a fungování doktorských studijních programů revidujeme předpisy týkající se oborových rad. (odpovídá: prorektor pro vědeckou a tvůrčí činnost, prorektorka pro studijní záležitosti, prorektor pro koncepci a kvalitu vzdělávání) (I.4)

  • I s cílem podpořit získávání zahraničních studujících budeme v oblasti medializace doktorského studia prostřednictvím všech vhodných komunikačních kanálů pokračovat v propagaci jednotlivých osobností z řad doktorandek a doktorandů a úspěchů dosažených našimi studujícími, zaměříme se rovněž na témata financování doktorského studia a postavení studujících v akademické hierarchii. (odpovídá: prorektor pro vědeckou a tvůrčí činnost, prorektor pro vnější vztahy) (I.5)

  • Portfolio portálů, které využíváme pro inzerci volných akademických a vědeckých pozic, rozšíříme o další národní i mezinárodní weby jako např. vedavyzkum.cz, eures.europa.eu. (odpovídá: kvestor) (I.6)

  • Aplikaci pro výběrová řízení rozšíříme na základě zkušeností z pilotního nasazení a doplníme ji o nové funkcionality (napojení na systém elektronické spisové služby, oblast zástupů a auditní stopy). (odpovídá: kvestor, prorektor pro informační technologie) (I.6)

  • S cílem zvyšovat počet zahraničních a spokojenost všech akademických a vědeckých pracovnic a pracovníků působících na univerzitě:

    • v návaznosti na výsledky interního dotazníkového šetření zaměřeného na služby Staff Welcome Centre, z nichž vyplynula potřeba intenzivnější propagace a viditelnosti jeho služeb směrem ke stávajícím i novým zaměstnankyním a zaměstnancům, posílíme spolupráci v této oblasti uvnitř univerzity provedeme doplňující šetření, o jaké návazné metodické materiály je největší poptávka (oblast daní, vysílání zaměstnankyň a zaměstnanců, aj.),

    • novým zahraničním kolegům a kolegyním nabídneme inovované intenzivní kurzy češtiny, popř. další specificky zaměřené aktivity integračního charakteru,

    • implementujeme nástroje umělé inteligence do oblasti odvodů zahraničních mezd, kde bude dále posílena spolupráce s aliancí 4EU+ a domácími institucemi (např. Dům zahraniční spolupráce a ostatní vysoké školy).

    (odpovídá: členka kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj, kvestor) (I.7)

  • Na základě sběru připomínek a dosavadních zkušeností vyhodnotíme fungování stávajícího systému kariérního rozvoje a případně upravíme Rámcové principy kariérního rozvoje akademických a vědeckých pracovníků a lektorů na Univerzitě Karlově. (odpovídá: kvestor) (I.8)

  • Prostřednictvím nové aplikace pro hodnocení technicko-hospodářských pracovnic a pracovníků, která byla implementována v roce 2024, realizujeme příslušné hodnocení. (odpovídá: kvestor, prorektor pro informační technologie) (I.8, I.10)

  • Zahájíme aplikaci upravených doporučených pravidel pro habilitační a jmenovací řízení, která obsahují výslovné propojení hodnocení komisí a vědeckých rad v habilitačním a jmenovacím řízení s výsledky hodnocení podle kariérních řádů fakult. (odpovídá: prorektor pro akademické kvalifikace, kvestor) (I.11)

  • V oblasti rozvoje pedagogických dovedností našich vyučujících:

    • ustavíme a etablujeme virtuální centra pro podporu výuky a učení na fakultách, která se budou zaměřovat na rozvoj pedagogických kompetencí a na zavádění dalších souvisejících aktivit (např. jsou individuální konzultace k výuce, konzultace k zavádění výsledků učení či mentorská podpora),

    • připravíme příručku pro začínající vyučující,

    • prostřednictvím grantu Paedagogia podpoříme inovace ve výuce,

    • zorganizujeme další ročník mezinárodní konference platformy Peadagogium.

    (odpovídá: člen kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků) (I.12)

  • V oblasti rovných příležitostí:

    • zahájíme implementaci nového Plánu rovných příležitostí,

    • zaměříme se na zvýšení informovanosti o podpůrných opatřeních, které univerzita nabízí pečujícím osobám,

    • spustíme nové schéma „Návraty“, které je zaměřeno na usnadnění návratu vědcům a vědkyním po kariérní přestávce (např. mateřské a rodičovské dovolené) zpět do akademických kariér,

    • v případě získání dotace na vybudování dětské skupiny spustíme provoz této služby,

    • skrze další profesionalizaci sítě ombudsosob posílíme sociální bezpečí na univerzitě.

    (odpovídá: členka kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj) (I.13)

  • Pro zlepšování well-beingu zaměstnankyň a zaměstnanců a studujících:

    • rozšíříme pravidelné zdravotní prohlídky v rámci preventivního Dne zdraví na Univerzitě Karlově,

    • v rámci Centra resilience Univerzity Karlovy se kromě vzdělávacích akcí a podpůrných skupin týkajících se zvládání zátěžových situací, psychohygieny a krizové připravenosti zaměříme i na realizaci informačních a osvětových kampaní na téma péče o vlastní duševní zdraví, rozvoj knihovny online zdrojů na podporu odolnosti a duševního zdraví a zvýšení rozsahu a rozšíření tematického záběru peer-support programu,

    • navážeme spolupráci se specializovanou firmou, která poskytuje vysoce kvalitní online terapeutické služby, aby se dostalo podpory těm zaměstnankyním a zaměstnancům, kteří z jakéhokoliv důvodu nechtějí využít poradenské služby nabízené univerzitou,

    • rozšíříme nabídku uvítacích, adaptačních, a integračních aktivit, kterou poskytuje International Welcome Office, o lékařské služby a zdravotní pojištění, zvláštní důraz přitom bude kladen na informační rozměr (kampaně, školení atd.) a budování komunity prostřednictvím studentských ambasadorek a ambasadorů, housing assistants či členek a členů Buddy programu.

    (odpovídá: členka kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj) (I.13)

  • Při naplňování aktivit akčního plánu HR Strategy for Researchers na období 2024-2026 zohledníme závěry a doporučení z druhého kola hodnocení HR Excellence in Research. (odpovídá: rektorka, kvestor, prorektor pro strategii a rozvoj) (I.14)

  • V oblasti vztahů s našimi absolventkami a absolventy:

    • promítneme zpětnou vazbu, získanou na základě dotazníkového šetření mezi příslušnou cílovou skupinou, do činnosti Klubu Alumni,

    • pomocí cílené komunikační strategie zvýšíme povědomí o činnosti Klubu Alumni a jeho přínosu jak mezi absolventkami a absolventy, tak i mezi studujícími (studentské kanály, akce),

    • zintenzivníme kontakty s našimi zahraničními absolventkami a absolventy a ve větší míře je zapojíme do akcí reprezentujících univerzitu (alumni meetupy, veletrhy apod.), abychom posílili propagaci Univerzity Karlovy ve vytipovaných zemích.

    (odpovídá: členka kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj) (I.15)


II. VÝZKUM SCHOPNÝ KONKURENCE NA MEZINÁRODNÍ ÚROVNI


  • Dokončíme druhý cyklus mezinárodního hodnocení tvůrčí činnosti Univerzity Karlovy a v návaznosti na jeho závěry a doporučení připravíme návrh nového interního programu na podporu vědy, který bude zaměřen na podporu profilových oborů a oborů s potenciálem do budoucna. (odpovídá: prorektor pro vědeckou a tvůrčí činnost) (II.1, II.3, II.4)

  • Uskutečníme druhé kolo programu Donatio Universitatis Carolinæ Chair s navýšenou podporu. (odpovídá: prorektor pro vědeckou a tvůrčí činnost) (II.2)

  • Zpracujeme podklady a poskytneme součinnost pro uskutečnění dalšího kola hodnocení vysokých škol podle Metodiky M17+ pro hodnocení výzkumných organizací. (odpovídá: prorektor pro vědeckou a tvůrčí činnost) (II.3)

  • Připravíme varianty dalšího rozvoje Grantové agentury Univerzity Karlovy s ohledem na finální znění zákona o výzkumu, vývoji, inovacích a transferu znalostí („nový zákon 130“), a to v synergii s cíli reformy doktorského studia. (odpovídá: prorektor pro vědeckou a tvůrčí činnost) (II.5)

  • V oblasti grantové podpory se vedle udržení kvality poskytované pomoci ze strany Evropského centra žadatelkám a žadatelům o ERC granty specificky zaměříme na ustavení systému podpory pro ty žadatelky a žadatele z lékařských oborů, jejichž situace je v souvislosti s vykonáváním klinické praxe odlišná od jiných oborů. (odpovídá: prorektor pro vědeckou a tvůrčí činnost, prorektor pro strategii a rozvoj) (II.6)

  • Pro zlepšení propagace výsledků univerzitního výzkumu ve veřejném prostoru:

    • zavedeme nové vzdělávací kurzy a interaktivní workshopy pro vědce i vědkyně včetně studujících doktorského studia, zástupkyně a zástupce vedení, oddělení vědy nebo PR fakult zaměřené na obecné principy komunikace vědy, používání sociálních sítí či na to, jak komunikovat vědu efektivně a srozumitelně,

    • v popularizačně-vzdělávacím centru Didaktikon připravíme nové speciální programy jak pro vyučující, tak pro studující, především doktorského studia zaměřené na popularizaci vědy,

    • zaměříme se na komunikaci úspěšných případů výsledků s ohledem na jejich přínos vycházející z průmyslové a společenské aplikace a další marketingové aktivity, kde významnou příležitosti k představení vědy a transferu na univerzitě bude světová výstava EXPO, jejíž organizace za sektor vzdělávání se univerzita účastní spolu se svou dceřinou společností.

    (odpovídá: prorektor pro vnější vztahy, prorektor pro vědeckou a tvůrčí činnost, člen kolegia rektorky pro znalostní a technologický transfer a bezpečnost) (II.8, II.10)

  • Pro podporu transferu znalostí a technologií na univerzitě:

    • zahájíme realizaci projektu Podpora aktivit Proof of Concept na UK – SIGMA 4, který je zaměřen na podporu projektů s potenciálním uplatněním na trhu za podpory a vedení odborných týmů Centra pro přenos poznatků a technologií a Charles University Innovations Prague a.s.

    • představíme nový brand Innovatio Caroli, pod kterým budou společně vystupovat Centrum pro přenos poznatků a technologií a Charles University Innovations Prague a.s., kde oba týmy úzce spolupracují a podílejí se na realizaci případových studií ve společných pracovních skupinách.

    • podpoříme založení nových spin-off společností.

    (odpovídá: člen kolegia rektorky pro znalostní a technologický transfer a bezpečnost) (II.9)

  • V oblasti otevřené vědy:

    • ve spolupráci s dalšími institucemi posílíme implementaci politiky European Open Science Cloud v České republice a budeme koordinovat přípravu dalšího projektu European Open Science Cloud, jehož cílem je posílení oborově specifických a mezioborových aktivit, zejména vzniku a rozvoje tematických/oborových repozitářů a jejich integraci do prostředí Národní datové infrastruktury a zajištění FAIR principů,

    • využijeme našeho partnerství v konsorcionálním projektu Národní repozitářová platforma k obohacení vlastních postupů a nástrojů v oblasti podpory open science či řešení otázek spojených zejména s oblastí vzdělávání a rozvoje lidských zdrojů, a to včetně koordinace činnosti celostátní platformy „Komunita data stewardů”,

    • rozšíříme služby Centra pro podporu open science o podporu „občanské vědy“ (Citizen Science),

    • zajistíme metodickou podporu výzkumných pracovnic a pracovníků při využívání institucionálního repozitáře pro výzkumná data a připravíme příslušné metodické materiály,

    • aktualizujeme metodiky pro práci s repozitářem publikační činnosti,

    • zaměříme se na podporu výzkumných pracovnic a pracovníků při tvorbě a aktualizaci plánů managementu dat, a pilotně ověříme užití specializovaného systému „Data Stewardship Wizard”, platformy pro kolaborativní a živé plány správy dat,

    • aktualizujeme Digitální repozitář Univerzity Karlovy a Repozitář publikační činnosti Univerzity Karlovy na novou verzi platformy DSpace.

    (odpovídá: prorektor pro vědeckou a tvůrčí činnost) (II.10)


III. VZDĚLÁNÍ PRO BUDOUCNOST A VZDĚLÁNÍ K BUDOUCNOSTI


  • Akademické obci představíme strategii vzdělávací činnosti Univerzity Karlovy a zahájíme práce na koncepci Key Performance Indicators. (odpovídá: prorektor pro koncepci a kvalitu vzdělávání) (III.1)

  • I v návaznosti na doporučení Národního akreditačního úřadu pro vysoké školství, jež vzešly z proběhlého vnějšího hodnocení univerzity, vyhodnotíme dosavadní pojetí a fungování systému zajišťování a vnitřního hodnocení kvality Univerzity Karlovy a případně připravíme návrhy úprav příslušných vnitřních a dalších předpisů a nově nastavíme synergii mezi akreditačním a hodnotícím procesem tak, aby byl akreditační proces v adekvátních případech odpovídajícím způsobem zjednodušen. (odpovídá: prorektor pro koncepci a kvalitu vzdělávání) (III.1, III.5)

  • Roli odborné platformy pro rozvoj kvality vzdělávací činnosti uzpůsobíme s ohledem na další fungování systému hodnocení studijních programů, tak i s ohledem na strategii vzdělávací činnosti a související aktivity. (odpovídá: prorektor pro koncepci a kvalitu vzdělávání) (III.1)

  • Budeme pokračovat v rozvíjení studentských předmětových anket tak, aby nadále docházelo k metodickým úpravám a aby došlo k vytvoření jednotné elektronické platformy umožňující metodická provázání a komparace dat, do čehož se postupně budou moci zapojit všechny fakulty. (odpovídá: prorektor pro koncepci a kvalitu vzdělávání) (III.1)

  • Zahájíme práce na univerzitní koncepci k problematice studijní neúspěšnosti a s tím související koncepci podpůrného servisu mezi rektorátem a fakultami. (odpovídá: prorektor pro koncepci a kvalitu vzdělávání) (III.1)

  • V návaznosti na novelizované opatření rektora ke standardům studijních programů postupně do praxe implementujeme nové standardy týkající se jak zavádění výsledků učení na úrovni jednotlivých předmětů, tak jednotné metodiky pro výpočet studijní zátěže v rámci ECTS. (odpovídá: prorektor pro koncepci a kvalitu vzdělávání) (III.1, III.5)

  • S ohledem na zlepšování dlouhodobé uplatnitelnosti absolventek a absolventů:

    • při hodnocení studijních programů se více zaměříme na to, aby garantky a garanti studijních programů získali dostatečnou zpětnou vazbu o uplatňování studujících v praxi a od budoucích zaměstnavatelů,

    • vyhodnotíme možné přínosy a rizika centrálního zveřejňování pracovních nabídek od externích subjektů,

    • rozšíříme Kariérní den na Univerzitě Karlově o specifický program pro studující doktorských studijních programů zaměřený na jejich uplatnění ve vědě i v aplikační sféře,

    • po vyhodnocení pilotních běhů ustálíme harmonogram a náplň Kariérního předmětu a zapojíme do jeho výuky studující doktorských studijních programů,

    • v rámci poradenské činnosti se zaměříme na zajištění potřeb zahraničních studujících.

    (odpovídá: prorektor pro koncepci a kvalitu vzdělávání, členka kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj, člen kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků, člen kolegia rektorky pro znalostní a technologický transfer a bezpečnost) (III.2, I.5)

  • V rámci systému zajišťování kvality studijních programů budeme usilovat o větší zapojení odbornic a odborníků z praxe do všech stupňů a procesů zajišťování kvality (akreditace, hodnocení, uskutečňování a opětovné udělení akreditace studijním programům), a to zejména v programech, kde to dosud není zcela standardní. (odpovídá: prorektor pro koncepci a kvalitu vzdělávání) (III.4, III.6)

  • V návaznosti na legislativní změny na národní úrovni upravíme na univerzitě koncepci vzdělávání pedagogických pracovnic a pracovníků. (odpovídá: prorektor pro koncepci a kvalitu vzdělávání, člen kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků) (III.3)

  • Ve spolupráci s vedením a studentskou reprezentací fakult uskutečňujících pedagogicky a lékařsky zaměřené obory zpracujeme metodiku zajištění kvality stáží včetně jejich vypisování, dostupnosti (geografické, kapacitní, finanční), rozsahu, předem stanovené náplně a jejího splnění a stanovení minimálních požadavků na personální zajištění. (odpovídá: prorektor pro koncepci a kvalitu vzdělávání) (III.2, III.3)

  • Spustíme pilotní sedmiměsíční kurz 4EU+ Diploma Entrepreneurial and Intrapreneurial Project Management, jenž je určen pro absolventky a absolventy magisterského studia, studující doktorského studia a postdoktorandky a postdoktorandy z Univerzity Karlovy. (odpovídá: člen kolegia rektorky pro znalostní a technologický transfer a bezpečnost) (III.6)

  • Budeme nadále rozvíjet metodickou a právní podporu jak mezinárodních společných studijních programů, tak dvojího vedení disertačních prací (cotutelle), aby se vytvářely podmínky k tomu, že se stávající počty společných studijních programů/dizertačních prací s dvojím vedením budou udržovat a ideálně zvyšovat. (odpovídá: doc. Polák) (III.6)

  • Pro vnitrouniverzitní diskusi připravíme návrh na změnu podpory financování mezinárodních studijních programů opírající se o výkonové indikátory, aby systém zohlednil více parametrů tohoto studia nad rámec počtu studujících včetně náročnosti uskutečňování studijního programu (např. koordinační role), naplnění strategické spolupráce v rámci aliance 4EU+ a podporu spolupráce formou cotutelle. (odpovídá: prorektor pro koncepci a kvalitu vzdělávání) (III.6)

  • Podpoříme žádosti o projekty Erasmus Mundus Joint Masters Degree a Marie Curie Sklodowska Action a principy zajišťování kvality těchto programů budeme aplikovat formou metodického pokynu Rady pro vnitřní hodnocení i na naše ostatní společné meziuniverzitní studijní programy. (odpovídá: prorektor pro koncepci a kvalitu vzdělávání) (III.6)

  • Připravíme jednotný systém uznávání krátkodobé zahraniční zkušenosti (výměnný studijní pobyt, pracovní stáž, jiná forma krátkodobého výjezdu), a to jak na stránce procesní, tak i technické. (odpovídá: prorektorka pro studijní záležitosti, prorektorka pro zahraniční záležitosti) (III.7)

  • Pilotně ověříme instalaci Moodle efektivnivyuka.cuni.cz pro podporu celouniverzitního projektu rozvoje didaktických kompetencí akademických pracovnic a pracovníků, otestujeme nové funkce vhodné pro kolaborativní práci centra Paedagogium a propojíme mediaservery s Moodlem pro komfortnější nahrávání videa jako výukového materiálu v rámci blended learningu a distanční výuky. (odpovídá: člen kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků) (III.8)

  • Oblast umělé inteligence budeme rozvíjet jako komplexní technologickou, didaktickou i právní problematiku, včetně návrhů na změny interních metodik a předpisů a budeme pokračovat v podpoře digitálních kompetencí akademických pracovnic a pracovníků formou školení, konzultací a vytvářením metodických materiálů. (odpovídá: člen kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků) (III.8)

  • S ohledem na zlepšování míry dokončování studia a integraci studujících do univerzitního prostředí:

    • zvýšíme dostupnost kapacit pro organizaci adaptačních kurzů pro budoucí studující prvních ročníků s preferencí zejména bakalářského studia,

    • pro prevenci studijní neúspěšnosti využijeme aktivit Centra resilience Univerzity Karlovy cílených na rozvoj odolnosti, skupinových setkání na podporu při krizových nebo zátěžových situacích či informačních a osvětových kampaní pro oblast duševního zdraví a prevence vyhoření, rozvoj systému studentského peer-support systému a knihovny online zdrojů na podporu odolnosti,

    • zpřehledníme centrální nabídku podpůrných služeb pro studující se specifickými potřebami a uživatele poradenských služeb,

    • zaměříme se na segmentovanou komunikaci, tak aby sdílení informací a využití všech nabízených služeb bylo co nejefektivnější a nízkoprahové,

    • využijeme i Dobrovolnické centrum Univerzity Karlovy pro zprostředkovávání relevantních dobrovolnických aktivit, péče o dobrovolnice a dobrovolníky a rozvoj jejich dovedností v rámci pravidelných setkávání, tematických workshopů a komunitních celouniverzitních akcí.

    (odpovídá: prorektor pro koncepci a kvalitu vzdělávání, členka kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj) (III.9)

  • Na úrovni univerzity usnadníme tvorbu kurzů vedoucích k mikrocetrifikátům, při jejich tvorbě nabídneme metodickou podporu zájemkyním a zájemcům z fakult a rozvineme aktivity směřující k vytváření synergie mezi univerzitou a externími subjekty (včetně projektu Kampus Hybernská) při vytváření nových kurzů. (odpovídá: člen kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků) (III.10, III.2)

  • Realizujeme kurz vedoucí k mikrocetrifikátu pro lektorky a lektory vysokoškolské pedagogiky působící na českých vysokých školách. (odpovídá: člen kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků) (III.10, III.2)

  • S cílem podporovat rozvoj talentovaných středoškolaček a středoškoláků, jejich přípravu na vysokoškolské studium a budoucí profesní dráhu a zvýšit jejich zájem o vědeckou a odbornou práci již v raném věku se zaměříme na podporu Středoškolské odborné činnosti. (odpovídá: člen kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků) (I.1, III.10, III.2)

  • Ve spolupráci s „Díky, že můžem“ realizujeme program celoživotního vzdělávání Akademie „Díky, že můžem“, jehož cílem je aktivizovat a vzdělávat žákyně a žáky, resp. čerstvé absolventky a absolventy středních škol, propojit je s odbornicemi a odborníky a podobně smýšlejícími vrstevníky, a pomoci jim najít vlastní směřování. (odpovídá: člen kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků) (III.10, III.2)

  • V oblasti knihovnických služeb:

    • připravíme podklady pro výběr elektronických informačních zdrojů v dalším období (2026-2028) předplatného v CzechELib tak, aby i nadále bylo na univerzitě dostupné široké portfolio kvalitních a aktuálních zdrojů reflektujících reálnou potřebu studujících i pracujících; využívání elektronických informačních zdrojů budeme i nadále podporovat, včetně distribuce příručky – Praktického průvodce EIZ na UK – mezi studující a vyučující,

    • dokončíme implementaci celouniverzitního knihovního systému Alma/UKAŽ, budeme pokračovat v integraci a zkvalitnění práce univerzitních knihoven, tak aby bylo možné v celostátních systémech s nabídkou informačních zdrojů (zejména Souborný katalog Národní knihovny a projekt Czech Academic and Research Discovery Services) poskytovat služby z našich fondů na efektivním principu kooperativního sdílení veřejných prostředků (meziknihovní služby),

    • do digitalizačního workflow Univerzity Karlovy integrujeme nástroj ARCLib jakožto LTP řešení pro dlouhodobou archivaci digitálních dokumentů umožňující bitovou i logickou ochranu dat,

    • zavedeme nové služby pro studující se speciálními potřebami, abychom i jim zajistili dostatečný přístup ke studijní literatuře (například příprava provozu samostatného repozitáře pro digitalizované studijní materiály).

    (odpovídá: člen kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků) (III.11)

  • Dokončíme moduly potřebné pro plnohodnotný akreditovaný digitální archiv a zpracujeme potřebnou dokumentaci, abychom mohli podat žádost o akreditaci Archivu Univerzity Karlovy jako digitálního archivu dle zákona o archivnictví a spisové službě, a zpřístupníme plnohodnotnou digitální badatelnu Archivu Univerzity Karlovy, která umožní online přístup k digitálním a digitalizovaným archiváliím a správu uživatelských účtů. (odpovídá: prorektor pro akademické kvalifikace) (III.12)


IV. INTERNACIONALIZACE JE KRITICKOU PODMÍNKOU KVALITY A KONKURENCESCHOPNOSTI


  • V alianci 4EU+:

    • zajistíme implementaci 4EU+ Strategie 2025-2035 do interních procesů univerzity, včetně reformulování institucionální podpory 4EU+ aktivit,

    • v návaznosti na projekt Ed-Affiche budeme intenzivně komunikovat s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy a Národním akreditačním úřadem pro vysoké školství s cílem připravit legislativní rámec pro implementaci European degree label do českého právního systému,

    • budeme hostit tři zahraniční profesory z Università degli Studi di Milano, Sorbonne Université, Uniwersytet Warszawski, kteří ve spolupráci s našimi vědkyněmi a vědci budou přechodně pracovat na výzkumných projektech, tři naše akademické pracovníky vyšleme na partnerské univerzity,

    • zapojíme se do přípravy nových společných studijních programů a rozšíříme nabídku sdílených kurzů,

    • implementujeme doporučení External Reviewing Board v oblasti Quality Managementu zaměříme se na úpravy v oblasti technologického zabezpečení blended learningu, sdílení zkušeností a nastavování univerzitních systémů, tak aby naplnily potřeby virtuální mobility a sdílení kurzů v Moodle,

    • podpoříme rozvoj celoživotního vzdělávání pod hlavičkou Professional Learning Academy,

    • budeme rozvíjet alianční strategii a společný přístup k tvorbě a nabídce mikrocertifikátů a spolupracovat na rozvoji platformy 4EU+ Centre for Innovative and Digital Teaching and Learning,

    • prohloubíme alianční spolupráci v oblastech aplikovaní principů otevřené vědy a vytváření kompatibilního prostředí pro výzkumnice a výzkumníky na všech zúčastněných univerzitách, kde nedílnou součástí tohoto procesu budou společné vzdělávací kurzy (nejen) pro studující z oblasti open science.

    (odpovídá: členka kolegia rektorky pro 4EU+, prorektor pro vědeckou a tvůrčí činnost, člen kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků) (IV.1, III.10)

  • Posílíme spolupráci s Macquarie University (cotutelle, příprava výzvy joint-seed). (odpovídá: prorektorka pro zahraniční záležitosti) (IV.2)

  • Uskutečníme analýzu fungování strategických center Univerzity Karlovy (Herzlovo centrum izraelských studií, Hebraistika a židovská studia, Centrum afrických studií, Institut politologických studií) a na jejím základě provedeme jeho revizi. (odpovídá: prorektorka pro zahraniční záležitosti) (IV.2)

  • V souvislosti s naší stávající koordinační rolí v uskupení CENTRAL se budeme podílet na pořádání CENTRAL Leadership Academy. (odpovídá: prorektorka pro zahraniční záležitosti) (IV.2)

  • Ve spolupráci s našimi partnerskými univerzitami a v rámci meziuniverzitních sítí zmapujeme stávající mosty na a z univerzitu, abychom jich následně mohli využít pro lepší zacílení náborové kampaně pro studující navazujících magisterských, případně doktorských studijních programů. (odpovídá: prorektorka pro zahraniční záležitosti) (IV.3)

  • S cílem posilování vazeb v oblastech Severní Ameriky a Asie:

    • rozvineme společné aktivity s Lahey Medical and Hospital Center (příprava mikrocertifikátů, projektů Erasmus+ či Erasmus Mundus v oblasti Innovation of Healthcare),

    • budeme pokračovat v implementaci projektu Supply Chain Resilience Centre a spustíme International Integrated Collaboration Project for the University Alliance in the Czech Republic and University Academic Alliance in Taiwan s tchajwanskými univerzitami, vše financované tchajwanským ministerstvem školství,

    • zabezpečíme jednosemestrální pobyty indonéských stipendistek a stipendistů programu Indonesian International Student Mobility Awards,

    • vyvineme diplomatické úsilí směřující k podpoře a rozšíření programu prezidentských stipendií pro mongolské studující a následně pro české univerzity,

    • revidujeme a konsolidujeme stávající partnerskou síť s cílem ukončení non-performing contracts a snadnějšího zaměření se na aktivní a kvalitní partnerské univerzity.

    (odpovídá: prorektorka pro zahraniční záležitosti) (IV.3)

  • Zaměstnancům a zaměstnankyním univerzity nabídneme inovovanou jazykovou výuku, která odpovídá požadavkům na použití cizího jazyka při profesním rozvoji, tak aby všichni, včetně technických profesí, reprezentativně obstáli při kontaktu se zahraničním kolegou či kolegyní. (odpovídá: členka kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj) (IV.4)

  • Pro zajišťování dvojjazyčného prostředí na univerzitě ve větší míře využijeme nástroje umělé inteligence. (odpovídá: kvestor, členka kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj) (IV.4)

  • V rámci Ústavu jazykové a odborné přípravy:

    • navýšíme kapacitu standardizovaných zkoušek pro účely přijímacího řízení na vysokou školu, zaměstnání ve státní správě či ve školství a pro účely získávání občanství a trvalého pobytu v České republice,

    • dva největší metodické kurzy uzpůsobíme tak, že povedou k zisku mikrocertifikátu,

    • nově koncipujeme strukturu přípravných programů v českém jazyce pro neslovanské mluvčí,

    • zapojíme ústav do aktivit International Welcome Office pro mezinárodní studující a budeme spolupracovat s absolventkami a absolventy jeho kurzů na překlenování propasti mezi českými a mezinárodními studujícími s cílem podpořit internacionalizaci a studentskou mobilitu.

    (odpovídá: prorektorka pro zahraniční záležitosti) (IV.5)

  • Připravíme metodický materiál zaměřený na vysílání zaměstnankyň a zaměstnanců univerzity do zahraničí. (odpovídá: členka kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj) (IV.6)

  • V rámci restrukturalizace projektové podpory poskytované Evropským centrem se zaměříme na spolupráci s hodnotitelkami a hodnotiteli a na to, jak můžeme jejich znalosti zohlednit při přípravě projektových návrhů, a rozšíříme poradenství pro program Horizont Evropa o část, která se soustředí na zapojování vybraných zemí s nižší úspěšností do rámcových programů, mezi něž patří i Česká republika (tzv. Initiatives on Widening). (odpovídá: prorektor pro vědeckou a tvůrčí činnost) (IV.7)

  • Na základě nasbíraných podnětů během fokusních skupin týkajících se mobility osob se specifickými potřebami:

    • zmapujeme podmínky podpory studujících a zaměstnaných se specifickými potřebami na partnerských univerzitách a tyto informace budeme efektivně šířit mezi potenciální zájemkyně a zájemce o Erasmus+ pobyt,

    • dále posílíme mezinárodní spolupráci v oblasti inkluzivní mobility, a to zejména díky organizaci tematických událostí, účasti na konferencích a rozšiřování inclusive mobility networku, který byl zformován již během Blended Intensive Programu Erasmus+ without Barriers – Let’s Go Together!

    (odpovídá: prorektorka pro zahraniční záležitosti) (IV.8)

  • Ve spolupráci s neziskovými partnerskými organizacemi a kanceláří programu rozšíříme možnosti dobrovolnictví a občanské angažovanosti pro studující na výměnném pobytu Erasmus+ a připravíme potřebné materiály (manuál pro dobrovolnice a dobrovolníky v anglickém jazyce, interaktivní průvodce, jehož cílem je motivovat studující k využití maxima příležitostí, které jsou na Univerzitě Karlově k dispozici). (odpovídá: prorektorka pro zahraniční záležitosti) (IV.9)

  • V rámci našeho předsednictví v pracovní skupině Coimbra Group zaměřené na podporu vědy a výzkumu zorganizujeme setkání na téma využití umělé inteligence v profesi podpory vědy a výzkumu a setkání se zástupci Evropské komise v Bruselu k tématu Synergií mezi vědou a vzděláváním. (odpovídá: prorektorka pro zahraniční záležitosti, členka kolegia rektorky pro 4EU+) (IV.10)

  • Prostřednictvím aliance 4EU+ se budeme podílet na projektu FOR-EU4All, ve kterém se evropské univerzitní aliance zavázaly přispívat k realizaci cílů Evropského prostoru vysokoškolského vzdělávání a Evropského výzkumného prostoru (od společného poskytování vzdělávání po mobilitu a spolupráci v digitálních technologiích až po výzkum a inovace). (odpovídá: prorektorka pro zahraniční záležitosti, členka kolegia rektorky pro 4EU+) (IV.10)

  • Budeme se podílet na projektu RMFramework, jehož cílem je harmonizace národních vědních politik s Evropským výzkumným prostorem a vytvoření Tailored Training Approaches tak, aby se více profesionalizovala profese osob zastávajících manažerské a administrativní pozice ve výzkumu. (odpovídá: prorektorka pro zahraniční záležitosti, členka kolegia rektorky pro 4EU+) (IV.10)


V. JEDNOTA V ROZMANITOSTI – SPOJENI ZNAČKOU, SPOJENI PRINCIPY


  • Dobrou zahraniční praxi v oblasti bezpečnosti přeneseme na Univerzitu Karlovu, a to zejména s důrazem na ochranu měkkých cílů, fyzickou bezpečnost a institucionální odolnost vůči nelegitimnímu ovlivňování, a zaměříme se na investice v oblasti zvyšování bezpečnosti na UK. (odpovídá: člen kolegia rektorky pro znalostní a technologický transfer a bezpečnost) (V.1)

  • Posílíme komunikaci směrem k akademické i širší veřejnosti v oblasti bezpečnosti a zavedeme pro vybrané cílové skupiny kurz mediální krizové komunikace. (odpovídá: prorektor pro vnější vztahy, člen kolegia rektorky pro znalostní a technologický transfer a bezpečnost) (V.1)

  • Ve spolupráci s Radou pro rovné příležitosti připravíme manuál inkluzivní komunikace. (odpovídá: členka kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj, prorektor pro vnější vztahy) (V.1)

  • V oblasti udržitelného rozvoje:

    • připravíme a zveřejníme akční plán pro naplňování univerzitní strategie udržitelného rozvoje v letech 2025-2026, který zahrne i aktivity podnícené projektem Zelené dovednosti na Univerzitě Karlově,

    • rozšíříme a prohloubíme vnitrouniverzitní spolupráci zejména prostřednictvím stávající sítě koordinátorů a koordinátorek udržitelného rozvoje, odborných pracovních skupin pro oblast „Správa a provoz“ (Energie a výstavba; Stravování a odpady; Mobilita; Zeleň, voda a ekosystémové služby), studentských spolků či dalšího ročníku studentské grantové soutěže,

    • budeme pokračovat v realizaci celouniverzitního energetického auditu, který zahrne údaje o spotřebě a užití energie a zařízení či určení možných příležitostí ke snížení energetické náročnosti; s tímto úzce souvisí i snaha zmapovat provedená a aplikovaná opatření pro zamezení plýtvání s energiemi a zprostředkovat podmínky a požadavky dané v tomto odvětví legislativou či dotačními tituly,

    • zaměříme se na monitoring, prevenci vzniku, třídění a další zpracování odpadů (s ohledem na dosavadní vývoj zejména na biologicky rozložitelný odpad), čímž podpoříme postupné snižování environmentální stopy ze stravovacích služeb; nabídku udržitelného a zdravého stravování pro studující a zaměstnané podpoříme proškolením personálu,

    • zformulujeme opatření či doporučení pro využívání environmentálně šetrnějších módů dopravy napříč univerzitou, případně i ve vztahu k mezinárodní mobilitě,

    • zaměříme se na optimalizaci sběru dat a informací v celouniverzitním měřítku i s ohledem na postavení Univerzity Karlovy v mezinárodních žebříčcích udržitelnosti.

    (odpovídá: členka kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj, výkonná ředitelka rektorátu) (V.2)

  • Sounáležitost zaměstnaných i studujících s jejich alma mater podpoříme nejen průběžnými informacemi o činnosti univerzity a jejích fakult, ale i medializací studentských spolků a studentských a zaměstnaneckých soutěží (například studentské soutěže UKa! či Podpora udržitelného rozvoje). (odpovídá: prorektor pro vnější vztahy, členka kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj) (V.3)

  • Propagaci značky Univerzity Karlovy posílíme vizuálním sjednocením hlavních univerzitních webů (včetně uchazečských) či díky nově vznikajícímu paralelnímu rozhraní typu intranet, zejména dokončíme projekt univerzitního PR brandcloudu a projekt „krizového řešení“ aktualizace celouniverzitního webu cuni.cz; změny promítneme do celouniverzitní šablony Document Globe tak, aby redesignem prošly postupně i subweby a weby fakult, které využívají ke své správě univerzitní systém pro správu obsahu, a připravíme podklady k rozhodnutí, zda systém správy a editace webového obsahu webů univerzity projde zásadnější změnou. (odpovídá: prorektor pro vnější vztahy) (V.3)

  • Rozšíříme portfolio nabízených virtuálních prezentací na nových uchazečských webech Univerzity Karlovy, které budou k dispozici i zahraničním uchazečkám a uchazečům, čímž doplníme nabídku Dnů otevřených dveří pro tuto cílovou skupinu. (odpovídá: prorektor pro vnější vztahy, členka kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj) (V.3)

  • Provedeme revizi stávajícího fungování prodeje propagačních předmětů a připravíme koncepci možného vzniku tzv. Návštěvnického centra Univerzity Karlovy v Celetné ulici, včetně metodiky účtování a obchodního modelu. (odpovídá: prorektor pro vnější vztahy, členka kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj, kvestor) (V.3)

  • Za účelem posílení vizuální identity Univerzity Karlovy připravíme pravidla pro uvádění plného znění, zkratek, jazykových mutací a grafické podoby názvů fakult a dalších součástí. (odpovídá: prorektor pro vnější vztahy) (V.3)

  • Metodicky, administrativně i propagačně podpoříme studentskou spolkovou činnost: spolky budou proškoleny a seznámeny se změnami vnitřních předpisů revidovaných v souvislosti s novelou zákona o vysokých školách, prostřednictvím vzdělávacích akcí bude jejich zástupkyním a zástupcům poskytnuta možnost osobního rozvoje i zvyšování kompetencí k zajištění spolkové činnosti, v rámci celouniverzitní aplikace bude připraven modul pro správu Buddy programu, který nahradí stávající finančně náročné řešení. (odpovídá: prorektorka pro studijní záležitosti, členka kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj) (V.3)

  • V prostředí univerzity ověříme využitelnost české verze hry Dilemma game, vyvinuté na Universiteit Rotterdam, která konfrontuje výzkumnice/výzkumníky s obtížnými dilematy v kontextu kritického dialogu a podporuje je v rozvoji jejich akademické integrity a profesionality. (odpovídá: člen kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků) (V.4)

  • V souladu s Rámcem pro efektivní výuku na Univerzitě Karlově realizujeme aktivity podporující pilíř 2. Vedení výuky, zejména aktivity, které budou podporovat vyučující (vedení studujících k přijímání odpovědnosti za vlastní učení, používání technik a strategií pro vytvoření bezpečného prostředí pro učení a vedení výuky, která respektuje různorodost studentů). (odpovídá: člen kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků) (V.4)

  • Posílíme propagaci interního informačního portálu a budeme pokračovat ve sdílení dobré praxe napříč univerzitou (např. integrace fakultních intranetů do celouniverzitního intranetu). (odpovídá: prorektor pro informační technologie, výkonná ředitelka rektorátu) (V.5)

  • Zajistíme pravidelná školení a uživatelskou podporu pro efektivní využití nástrojů Microsoft 365. (odpovídá: prorektor pro informační technologie, výkonná ředitelka rektorátu) (V.5)

  • V oblasti třetí role a služby společnosti posílíme propagaci univerzitních vědeckých výsledků směrem k externím partnerům prostřednictvím platformy TechZone a rozvineme inkubační proces vědeckých a studentských projektů v řízeném a spolu s externími partnery koordinovaném systému. (odpovídá: člen kolegia rektorky pro znalostní a technologický transfer a bezpečnost) (V.6, V.10)

  • Dokončíme diskusi týkající se podoby rozepisování fixní části příspěvku a její výstupy promítneme do návrhu Principů pro rozdělování příspěvků a dotací na Univerzitě Karlově pro rok 2026. Obdobně v návrhu Principů zohledníme kvalitativní parametry v rozpisu prostředků na stipendia pro studující doktorských studijních programů a zapracujeme do něj i mechanismus pro zohlednění výsledků druhého cyklu mezinárodně garantovaného hodnocení vědecké práce na univerzitě. (odpovídá: rektorka, kvestor, prorektor pro strategii a rozvoj, prorektor pro vědeckou a tvůrčí činnost) (V.7)

  • Posílíme komunikaci k tématu fundraisingu a budeme vytvářet příznivé podmínky pro podporu vědecko-výzkumných nebo pedagogických projektů, a navážeme partnerství s firmami, které sdílí vize a cíle univerzity a fondu týkající se rozvoje společnosti. (odpovídá: kvestor, kancléřka) (V.8)

  • Vybereme vhodnou platformu pro centrální evidenci projektů, jež zajistí úplnou evidenci projektových aktivit. (odpovídá: prorektor pro informační technologie)

  • Po úspěšném pilotním ověření aplikace pro podporu agendy výběrových řízení na pozice akademických a vědeckých pracovnic a pracovníků na UK dle Řádu výběrového řízení se zaměříme na její plošné nasazení na fakultách a součástech. Současně na vybraných fakultách implementujeme elektronickou podporu pracovních cest. (odpovídá: prorektor pro informační technologie)

  • Nadále bude pokračovat centrální metodická podpora přípravy a realizace projektů pro všechny fakulty/součásti UK a snaha o snížení administrativní zátěže ze strany poskytovatelů dotací (ve spolupráci s CZARMA a platformou Ronaldo). (odpovídá: prorektor pro strategii a rozvoj, výkonná ředitelka rektorátu) (V.9, IV.7)

  • V popularizačně-vzdělávacím centru Didaktikon zavedeme nové typy workshopů pro zlepšení výuky na základních a středních školách (primárně se sídlem v Praze a Středočeském kraji), zaměřené na vyučující základních a středních škol, tvorbu pracovních listů, metodik a inovativních didaktických pomůcek; do této aktivity zapojíme studující (zejména doktorského studia) oborových didaktik napříč univerzitou. (odpovídá: prorektor pro vnější vztahy) (V.10)

  • Implementujeme nový systém pro elektronickou pasportizaci a správu nemovitého majetku univerzity (Computer-Aided Facility Management). (odpovídá: kvestor, prorektor pro informační technologie, prorektor pro strategii a rozvoj) (V.11)

  • Budeme nadále modernizovat infrastrukturní zázemí pro zásadní agendy řízení univerzity (studijní informační systém, ekonomické agendy, kyberbezpečnost, datová politika, procesní modelování a další). (odpovídá: kvestor, prorektor pro informační technologie, prorektor pro strategii a rozvoj, člen kolegia rektorky pro znalostní a technologický transfer a bezpečnost) (V.11, V.12)

  • Budeme pokračovat v realizaci výstavby minikampusů v Hradci Králové (MEPHARED 2) a na Albertově (Biocentrum), v rekonstrukci objektů v Opletalově ulici pro Filozofickou fakultu, v projektových pracích na výstavbu sportovního areálu Fakulty tělesné výchovy a sportu, zahájíme rekonstrukci objektů v ulici Rettigové pro Pedagogickou fakultu a výstavbu nové budovy v Motole pro 2. lékařskou fakultu. (odpovídá: rektorka, kvestor, výkonná ředitelka rektorátu, prorektor pro strategii a rozvoj) (V.12)

  • Budeme pokračovat v realizaci čtyř akcí zařazených do programu 133D221 Rozvoj a obnova ubytovacích a stravovacích kapacit veřejných vysokých škol a provedeme úpravy ve vybraných objektech ve správě Kolejí a menz vedoucí k jejich plnému či částečnému zpřístupnění pro osoby se speciálními potřebami. (odpovídá: kvestor, prorektor pro strategii a rozvoj) (V.12)

  • V rámci podpory digitalizace budeme distribuovat a propagovat novou univerzitní mobilní aplikaci a rozvineme její další funkcionality s cílem maximálně usnadnit a homogenizovat možnost práce na mobilních zařízeních, přičemž hlavní důraz bude směrován na studující a uchazečky a uchazeče. (odpovídá: prorektor pro informační technologie) (V.13)

  • V rámci podpory studia nasadíme jednotné portálové rozhraní pro studijní informační systém integrující stávající funkcionality s novými moduly a funkcionalitami. (odpovídá: prorektor pro informační technologie) (V.13)

  • Realizujeme plnohodnotné propojení studijního informačního systému s elektronickou spisovou službou, podpořené infrastrukturou digitální důvěry s důrazem na maximalizaci komfortu uživatelů, včetně využití vzdáleného podepisování umožňujícího práci i na mobilních zařízeních. (odpovídá: prorektor pro informační technologie) (V.13)

  • Pro podporu digitalizačních aktivit rozvineme procesní portál s dokumentovanými a schválenými postupy, čímž zviditelníme a podpoříme enterprise architekturu Univerzity Karlovy. Komplementem procesů budou návrhy a realizace rolí v Identity Managementu včetně jejich postupné implementace do aplikací. Přímo související aktivitou je potom vytvoření datové strategie univerzity a postupný přechod na kompletně digitalizované agendy. (odpovídá: kvestor, prorektor pro informační technologie) (V.13)

  • Závěry a doporučení z mezinárodního hodnocení toho, jak se univerzitě podařilo naplnit svůj strategický záměr pro léta 2021-2025, které je zajištěno v rámci Institutional Evaluation Programme Evropské asociace univerzit, promítneme do návrhu strategického záměru pro léta 2026-2030 a do nového programu na podporu strategického řízení, bude-li ministerstvem vyhlášen a pojat obdobně jako ten stávající. (odpovídá: rektorka, kvestor, prorektor pro strategii a rozvoj) (V.14)




Poslední změna: 19. prosinec 2024 14:29 
Sdílet na: Facebook Sdílet na: Twitter
Sdílet na:  
Za obsah stránky zodpovídá: Oddělení analýz a strategií
Máte dotaz ?
Kontakty

Univerzita Karlova

Ovocný trh 560/5

Praha 1, 116 36

Česká republika


Identifikátor datové schránky: piyj9b4

IČO: 00216208 

DIČ: CZ00216208




Jak k nám