Aktualizace Dlouhodobého záměru Univerzity Karlovy v Praze pro rok 2006/2007
Na základě čl. 43 odst.5 Statutu Univerzity Karlovy v Praze, po schválení Akademickým senátem UK vydávám
Aktualizaci Dlouhodobého záměru Univerzity Karlovy v Praze pro rok 2006/2007
Aktualizace Dlouhodobého záměru Univerzity Karlovy v Praze vychází z priorit Dlouhodobého záměru UK přijatého v r. 2004. S těmito prioritami ve většině hledisek korespondují i cíle Dlouhodobého záměru vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol přijatého MŠMT v r. 2005 a cíle formulované v jeho aktualizaci pro rok 2007.
Dosažení uváděných cílů spojuje Aktualizace s dalším rozvojem mezinárodní spolupráce, s rozšiřováním výměn studentů a pedagogů a s posilováním mezinárodní dimenze činnosti Univerzity Karlovy. Nejsou záležitostí pouze oblasti zahraničních styků, ale prostupují všemi hlavními činnostmi univerzity.
Oproti předešlým letům se v Aktualizaci objevují ve větší míře úkoly spojené se zvyšováním kvality již nastoupených změn (např. inovace studijních programů a jejich strukturace, snaha integrovat některé studijní programy a odstraňovat duplicity nebo další rozšíření a integrace nabídky celoživotního vzdělávání) a také s evaluací činností UK (případně s jejich systematickou aplikací jako v případě hodnocení doktorského studia jeho absolventy). Výrazem snahy o kvalitu a vynikající úroveň činností je trvalá péče o doktorandy, která se projevuje v jejich další podpoře v inovované Grantové agentuře UK.
Konečně, významnou prioritou, kterou předkládaná Aktualizace sleduje, je vytvoření podmínek pro kvalitní vztah studentů, zaměstnanců i veřejnosti k UK. Proto se zaměřuje jednak na zlepšení organizace a infrastruktury univerzity (jejích fakult a součástí), jednak na podporu či pomoc všem, kteří se krátkodobě či dlouhodobě ocitnou v nouzi či mají tzv. speciální potřeby.
1. Vědecká a tvůrčí činnost
-
Zabezpečit podání co největšího počtu kvalitních projektů do 7. RP.
-
Průběžně vyhodnocovat úspěšnost výzkumných záměrů a center.
-
Začít pravidelně a systematicky využívat metodiky Rady vlády pro vědu a výzkum pro hodnocení a stimulaci vědeckého výkonu; usilovat zejména o úplnost údajů o publikační činnosti v Registru informací o výsledcích (RIV).
-
Podpořit registraci časopisů splňujících příslušná kritéria v databázi WoS-ISI.
-
Identifikovat špičková pracoviště nebo badatelské týmy v jednotlivých oborech.
-
Vyhodnotit inovovaný systém hodnocení projektů v GAUK.
-
Připravit přehled sofistikovaného přístrojového a technologického vybavení a přispět k jeho efektivnějšímu využívání.
-
Zavést cenu rektora za tvůrčí počin roku v lékařské, přírodovědné a společenskovědní oblasti.
2. Akademické kvalifikace
-
Dále zkvalitňovat doktorské studium, zejména prostřednictvím zapojení doktorandů do výzkumu.
-
Realizovat další kolo hodnocení doktorského studia absolventy a na základě jeho výsledků a srovnání s předchozím kolem přijmout vhodná opatření.
-
Dokončit oborovou specifikaci doporučených hledisek hodnocení pro habilitační a profesorská řízení.
-
Připravit koncepci podpory mladých pracovníků v kategorii „post-doc“.
-
Analyzovat možnosti zavedení podpůrného fondu pro získávání špičkových mladých pracovníků zejména ze zahraničí.
-
Podpořit zvyšování odborné úrovně a další vzdělávání akademických a administrativních pracovníků.
3. Studijní záležitosti
-
Dokončit strukturování studia ve všech oblastech, kde to umožňují profesní podmínky.
-
Při projednávání návrhů na akreditaci studijních programů přihlížet zejména ke kritériím vysoké kvality, redukce nežádoucích duplicit a případně nezávislému odbornému posuzování.
-
Implementovat schválený celouniverzitní kreditní systém.
-
Připravit podkladové materiály pro žádost o udělení „ECTS Label“ a „Diploma Supplement Label“.
-
Vyhodnotit stávající přijímací řízení, a to zejména se zřetelem k očekávanému demografickému poklesu.
-
Zkvalitnit nástroje hodnocení výuky studenty tak, aby výsledky mohly poskytovat lepší zpětnou vazbu pro fakulty i univerzitu.
-
Pokračovat v podpoře distančního vzdělávání, zejména e-learningu.
-
Provést analýzu vhodných forem budoucího koordinačního a informačního centra CŽV na UK.
-
Připravit projekt integrace vzdělávání v oboru ošetřovatelství.
4. Sociální zabezpečení studentů a zaměstnanců
-
Na základě doporučení komise pro transformaci kolejí a menz projednat scénář této transformace v orgánech UK a zahájit její realizaci. Současně přizpůsobit stávající plány modernizace a optimalizace objektů kolejí a menz této transformaci.
-
Uskutečnit valorizaci stipendií danou schválenou změnou Stipendijního řádu.
-
Vyhodnotit stávající podmínky studentů se speciálními potřebami v oblasti jejich studia a sociálního zabezpečení a nalézt efektivní možnosti jejich zlepšování.
-
Vytvořit systém podpory zájmové a spolkové činnosti studentů UK.
-
Na základě schválených pravidel tvorby a užití Sociálního fondu zahájit sociální programy pro zaměstnance.
-
Stanovit rámcová pravidla ekonomické motivace pracovníků univerzity při tvorbě a účasti v projektech celoživotního vzdělávání a v rámci doplňkové činnosti.
-
Provést analýzu optimální podoby pomoci univerzity zejména mladým pracovníkům v oblasti jejich bytových potřeb.
5. Rozvojové a investiční akce
-
Realizovat Projekt CPPT UK podle plánovaného harmonogramu s důrazem na zahájení samostatné činnosti Centra, a to včetně vzdělávání pracovníků UK.
-
Využít možností Evropského sociálního fondu (ESF) pro přípravu projektů v novém plánovacím období EU pro region soudržnosti Praha.
-
S využitím prostředků z ESF (VaVaI) na rozvoj regionů předložit projekt na stavbu univerzitního centra Plzeň (a v závislosti na pozemkové připravenosti Hradec Králové).
-
S případným využitím projektů ESF zpracovat podkladovou studii minikampusu Albertov.
-
Zpracovat analytickou studii o potřebách humanitních fakult v oblasti prostorového a materiálního vybavení.
-
Připravit novou dlouhodobou Dokumentaci programu UK (2008 - 2012).
-
Realizovat jednotlivé plánované investiční akce zařazené do Dokumentace programu UK na rok 2006 a 2007.
6. Organizace a infrastruktura
-
V návaznosti na schválené změny vnitřních předpisů UK dokončit implementaci novely zákona o vysokých školách.
-
Pokračovat v evaluaci organizační struktury univerzity.
-
Provést analýzu dlouhodobých pravidel hospodaření UK.
-
Připravit analýzu stávajícího systému vnitřního auditu na UK.
-
Stanovit jednotné softwarové prostředí, které je nezbytnou podmínkou realizace Informačního systému UK. Dokončit budování IS UK v oblasti personalistiky, mezd a studijních záležitostí.
-
Dokončit první a realizovat druhou etapu informačního systému v oblasti GA UK.
-
Spustit systém evidence elektronických podob závěrečných prací a zahájit přípustnou formou jejich zveřejňování.
-
V souladu s podaným rozvojovým projektem zahájit program na zabezpečení vstupů do vybraných objektů UK.
-
Spustit elektronickou evidenci oběhu dokumentů na rektorátě UK.
-
Zrevidovat dosavadní systém souborného katalogu UK, dokončit přechod na knihovnický systém Aleph.
7. Zahraniční styky a mobilita
-
Rozšířit počet společných doktorských studijních programů s prestižními zahraničními univerzitami.
-
Výrazně podpořit širší zapojení univerzity do programů v rámci Erasmus Mundus.
-
V rámci mezinárodních mobilit (Erasmus) dbát na včasné potvrzení budoucích uznatelných studijních povinností.
-
Připravit systém motivace akademických pracovníku pro spolupráci s předními světovými univerzitami.
-
Nadále podporovat mezinárodní mobilitu studentů a pracovníků, a to i zjednodušením administrativních úkonů.
-
Vyhodnotit fungování Fondu mobility a to zejména z hlediska pořadí priorit.
-
Analyzovat možné formy podpory pracovních pobytů významných odborníků na UK (např. tzv. sabbatical).
8. Vnější vztahy
-
Prohlubovat aktivní komunikační strategii univerzity, zejména v oblasti prezentace jejího tvůrčího výkonu.
-
Výrazně rozšířit soubor dostupných základních prezentačních a reklamních materiálů o UK.
-
Aktivně udržovat partnerské vztahy s ostatními univerzitami a vědeckými pracovišti.
-
Připravit koncepci oslav 660. výročí založení UK.
-
Připravit anglickou mutaci www stránek univerzity.
-
Zavést cenu rektora za popularizaci UK a šíření jejího dobrého jména.
Prof. RNDr. Václav Hampl, DrSc.
rektor UK