Univerzita Karlova vstupuje do druhého roku, v němž se řídí svým novým Dlouhodobým záměrem. Aktualizace dlouhodobého záměru UK pro rok 2012 (ADZ) se zaměřuje na vybrané priority v jednotlivých oblastech její činnosti, které jsou klíčové pro plnění rozvojového plánu i pro další léta.
Univerzita stanovuje úkoly ADZ na základě vyhodnocení informací o své činnosti. Průběžně hodnotí své výsledky a formuluje aktivní politiku anticipující budoucí potřeby (za všechny uveďme například nový vnitrouniverzitní systém stimulace vědy a výzkumu). Vedle toho využívá i renomovaných vnějších hodnocení. Jako příklad lze uvést srovnávací žebříčky a hodnotící profily nastavující především kvantitativní kritéria úspěšnosti ve vědě a výzkumu, indikátory rozvoje doktorských studií, ukazatele internacionalizace, kritéria práce s absolventy, spolupráce se společenskou praxí apod. Těží tak ze svého aktivního zapojení do projektu U – Multi Map a Multi Rank, hodnocení CHE, ARWU a THES/TR, hodnocení UNICA (Věda a výzkum) a COIMBRA Group (internacionalizace) ad.
Univerzita Karlova chce i v roce 2012 hrát maximálně aktivní roli při utváření kvalitní vědecko-výzkumné a vzdělávací politiky státu. Zůstane zapojena do přípravy a oponentury legislativních a ekonomických návrhů, které mají vyústit do komplexnější legislativní úpravy činnosti vysokých škol. Chce i ve zhoršujících se ekonomických podmínkách hájit hodnoty odpovědné autonomie, samosprávy, akademických svobod a takového přístupu k vysokoškolskému vzdělání, který nepřipustí vznik a prohlubování sociálních a ekonomických bariér. Bude se zasazovat o prorůstové veřejné financování vzdělávací i vědeckovýzkumné činnosti, o výraznější prosazení kritérií kvality v něm, a sama bude aktivně vyhledávat vnitřní rezervy růstu a možnosti spolupráce se společenskou praxí.
Deklaruje, že hodlá i nadále aktivně hájit takovou budoucí legislativní úpravu postavení univerzitních nemocnic, která umožní zachovat profesní přípravu lékařů a farmaceutů v plné šíři a na co nejvyšší úrovni a udržet příznivé podmínky pro rozvoj výzkumu ve zdravotnických oborech.
Učiní vše pro to, aby byla v maximální možné míře kompenzována skutečnost, že pražské vysoké školy nemohou profitovat z prostředků ESF na podporu rozvoje infrastruktury špičkové vědy a výzkumu a kvalitní výuky.
Rok 2012 bude klást zvýšené nároky na organizaci, přípravu a technické zvládnutí projektových a stavebních prací souvisejících s výstavbou nových center výzkumu a výuky jak mimo Prahu, tak v Praze. Ta v následujících letech výrazně promění infrastrukturu UK a spolu s kvalitativním posunem v zabezpečení činností univerzity vytvoří podmínky pro realizaci cílů formulovaných v DZ UK 2011-2015.
V jednotlivých oblastech své činnosti předkládá ADZ UK nejprve priority definované jako cíle, jejichž realizace rokem 2012 obvykle začíná nebo výrazněji akceleruje; k nim jsou přiřazeny konkrétní činnosti a opatření, kterými hodlá uvedené cíle dosáhnout. Činnosti, které se staly součástí běžné agendy, většinou nejsou v této Aktualizaci uváděny.
Vybrané priority, které jsou z hlediska rozvoje univerzity v roce 2012 „kritické“ i pro nejbližší léta, jsou zpracovány v samostatném Institucionálním rozvojovém plánu.
vyhodnotit přínos končících výzkumných záměrů a výzkumných center a zajistit, aby kvalitní vědecké týmy, které díky nim vznikly, mohly i nadále rozvíjet svou činnost, a to při zachování principu financování podle skutečných vědeckých výkonů a kvality
aktivně se zapojit do přípravy a efektivně využít realizace projektů velkých evropských infrastruktur v rámci programu ESFRI (European Strategy Forum on Research Infrastructures) a souvisejících národních iniciativ
zasadit se o zlepšení Metodiky hodnocení výsledků VVI a kompenzovat dopady jejích současných nedostatků
podpořit vědeckou a výzkumnou činnost studentů magisterských a doktorských studijních programů.
vytvářet podmínky pro návrat kvalitních výzkumných pracovníků ze zahraničí
v návaznosti na úspěšné dokončení výzkumných záměrů a výzkumných center nově definovat a realizovat dlouhodobou koncepci rozvoje hlavních skupin oborů na univerzitě formou systému programů rozvoje vědních oborů na UK (PRVOUK)
realizovat soutěž Univerzitní výzkumná centra (UNCE) a podpořit tak nejkvalitnější mladé vědecké pracovníky a týmy v základním výzkumu
zahájit vnitrouniverzitní bonifikaci získaných významných grantů
i nadále korigovat nedostatky současné Metodiky hodnocení výsledků VVI pomocí Soutěže o nejkvalitnější monografie UK
realizovat intenzivní informační a metodickou podporu akademickým pracovníkům při přípravě projektů v prestižních grantech Evropské výzkumné rady (ERC), zejména při přípravě tzv. advanced projektů, a vytvářet další potřebné podmínky pro úspěšnost žadatelů z Univerzity Karlovy
pro aplikovaný výzkum na UK systematicky využívat možností financování prostřednictvím programů TA ČR a kontraktačního výzkumu
zvýšit efektivitu evidence výsledků vědecké činnosti
pro vnitrouniverzitní diskusi připravit návrh nové nakladatelské politiky
vyhodnotit klady a zápory provedené strukturace studijních programů
zvýšit atraktivitu navazujících magisterských studijních programů na UK pro nejkvalitnější studenty z jiných vysokých škol
upřesnit a posílit roli garantů studijních programů, jejich odpovědnost za kvalitu studia i jejich postavení v řízení vzdělávacích činností
zkvalitnit a zpřesnit popis profilu absolventa a očekávaných výsledků studia ve vybraných studijních programech na UK
zkvalitnit periodické hodnocení kvality výuky studenty a absolventy ve všech úrovních studia
vyhodnotit využitelnost státních maturit pro přijímací řízení na UK a případně připravit vhodnou modifikaci přijímacího řízení ve vybraných studijních oborech
připravit a projednat Strategii celoživotního vzdělávání na UK
dále zkvalitnit péči o studenty se speciálními potřebami, podporovat jejich sociální integraci a zvyšovat povědomí o této problematice
důsledněji využívat tzv. akreditační výhled pro cílevědomou strategii rozvoje studijních programů
vyhodnotit implementaci tzv. boloňské reformy na UK: především dopady restrukturalizace studia v různých studijních programech, užívání kreditního systému a reálnou prostupnost studia
identifikovat ty profesní bakalářské studijní programy o které je výrazný společenský zájem a kde jsou podmínky a kvalita jejich provozování jedinečné
konkretizovat činnosti garantů studijních programů, definovat jejich odpovědnost a zavést finanční odměny za jejich činnost
vyhodnotit výsledky pilotní implementace projektu QRAM ve vybraných studijních programech a zpracovat univerzitní koncepci uplatňování kvalifikačních rámců a tzv. výstupů z učení při popisu studijních programů a ostatních forem výuky
provést zevrubné vyhodnocení dosavadní praxe periodického hodnocení výuky studenty a absolventy a na jeho základě přijmout potřebné předpisové i organizační změny
analyzovat státní maturitní zkoušky z hlediska přijímacích podmínek vybraných studijních oborů na UK a případně upravit organizační nebo obsahové parametry přijímacího řízení
podporovat přípravu jednotlivých předmětů vyučovaných v cizích jazycích; prosadit možnost, aby součástí každého studijního programu byl alespoň jeden předmět vyučovaný v cizím jazyce
důsledně dbát na odpovídající úroveň vědecké práce ve všech magisterských studijních programech
novelizovat Řád celoživotního vzdělávání UK
dále zlepšovat studijní podmínky pro studenty se speciálními potřebami; vyhodnotit implementaci tzv. Minimálních standardů v péči o tyto studenty a vytvořit specifickou nabídku doplňkových vzdělávacích kurzů pro absolventy univerzity se speciálními potřebami pro zlepšení jejich postavení na trhu práce
pokračovat v nastoupeném trendu zkvalitňování doktorského studia a při zachování vysokých nároků na kvalitu zvýšit jeho efektivnost
posílit roli předsedů oborových rad
v návaznosti na převzetí administrativy předatestační přípravy v lékařských oborech zmírňovat problémy vyplývající z jejího souběhu s doktorským studiem
zajistit stejně příznivé podmínky pro kariérní růst (habilitační a jmenovací řízení) ve všech oborech podle jejich specifik
stát se místem pro atraktivní akademickou dráhu pro mladé pracovníky
vytváření individuálních studijních plánů důsledně navázat na vědeckovýzkumnou činnost školícího pracoviště a zajistit, aby jejich součástí byl i mezinárodní prvek
vytvořit novou metodiku posuzování kvality absolventů doktorského studia, provést analýzu neúspěšnosti studentů v oborech, ve kterých je nejvyšší, stejně jako relativně dlouhé doby studia; na jejich základě navrhnout opatření ke zvýšení jeho kvality a efektivnosti
s využitím zpětné vazby z hodnocení doktorského studia absolventy začít prosazovat podobně kvalitní zázemí doktorandům ve srovnatelných oborech
konkretizovat činnosti oborových rad a jejich předsedů, definovat jejich odpovědnost a zavést finanční odměny předsedům oborových rad
definovat podmínky za kterých lze doktorské studium uskutečňovat ve spolupráci s jinými subjekty
v rámci finančních možností UK zabezpečovat odpovídající úroveň stipendií kvalitních doktorandů a mezd perspektivních akademických pracovníků
provést analýzu nerovnoměrného počtu habilitačních a jmenovacích řízení v různých oborech (vč. věkové struktury) a na jejím základě navrhnout opatření ke zlepšení stavu
využít příkladů dobré praxe na UK a připravit modelové varianty kariérní dráhy akademických a vědeckých pracovníků
stabilizovat systém přidělování startovacích bytů pro mladé pracovníky
získávat ve větší míře zahraniční postdoc pracovníky pro práci na UK a tak zvyšovat kvalitu výzkumu na jejích pracovištích
i nadále podporovat zahraniční mobility studentů, zejména v magisterských a doktorských programech, a podporovat jejich kvalitu
rozšířit výuku zahraničních studentů (vč. doktorských) v cizím jazyce proaktivní politikou v jejich získávání
vytvořit registr dat o mezinárodní spolupráci pracovišť UK a začít ho využívat pro další rozvoj mezinárodní spolupráce na jednotlivých fakultách
revidovat priority Fondu mobility UK
intenzivněji začít využívat institutu „hostující profesor“ k získávání kvalitních zahraničních postdoců a ke zkvalitňování doktorského studia a vytvářet podmínky pro jeho rozšíření
stimulovat rozvoj studijních programů v anglickém jazyce a získávání dalších zahraničních studentů na UK
připravit nové informační materiály o studiu na UK určené zahraničním studentům
rozšiřovat výměny akademických pracovníků/postdoců s významnými partnerskými univerzitami/institucemi a usnadňovat uplatnění zahraničních postdoc pracovníků pro další rozvoj vědecké práce
zapojovat další pracoviště do dvojího vedení diplomových a disertačních prací, do programu Erasmus Mundus a do společných studijních programů (joint degree)
u velkých investičních akcí provést analýzu rizik a stanovit jejich harmonogram
připravit realizaci investiční akce Kampus Albertov - Biocentrum, Globcentrum
v rámci OP VaVpI zahájit výstavbu objektu UniMec a Biomedicínského centra v Plzni a objektu MEPHARED v Hradci Králové
zahájit přestavbu menzy 17. listopadu pro řešení kritického nedostatku ploch Fakulty humanitních studií a následné zlepšení situace i dalších humanitních fakult
připravit investiční záměr a zahájit nezbytnou rekonstrukci pro úplné využití objektů v Opletalově ulici Filozofickou fakultou
i nadále systematicky pečovat o nemovitý majetek UK
pokračovat v pasportizaci budov v majetku Univerzity Karlovy
připravit podklady pro co nejrychlejší registraci akcí „Výstavba Kampusu Albertov - Biocentrum a Globcentrum“, „Rekonstrukce a dostavba objektů v Opletalově ulici“ a „Rekonstrukce objektu menzy 17. listopadu“
pro Kampus Albertov zajistit organizaci a vyhodnocení architektonické soutěže
zpracovat grafická a textová data potřebná pro elektronickou pasportizaci vybraných objektů UK
provést analýzu efektivního využívání majetku svěřeného Kolejím a menzám a na jejím základě nalézt adekvátní využití případně zbytných prostor pro součásti zajišťující činnosti, ze kterých profituje univerzita jako celek
připravit komplexní metodiku postupu při přípravě investičních záměrů, při jejich realizaci i následném provozování investic
přispět ke kvalitním legislativním úpravám podmínek pro činnost vysokých škol, které povedou k prosazení kritérií kvality a zachování hodnot autonomie, akademické samosprávy a akademických svobod
výrazněji prezentovat univerzitu jak v mediálním prostředí, tak prostřednictvím speciálních kontaktních akcí
posílit prezentaci Univerzity Karlovy v zahraničí
vytvořit a implementovat Manuál jednotného vizuálního stylu Univerzity Karlovy
modernizovat webové stránky Univerzity Karlovy tak, aby přesněji odpovídaly její charakteristice, posilovaly její identitu a spoluvytvářely její vstřícný obraz směrem k akademické obci, uchazečům o studium i širší veřejnosti
vytvořit ucelený systém dlouhodobé spolupráce s absolventy Univerzity Karlovy
v relevantních grémiích, ve veřejných diskusích i v médiích aktivně vstupovat do přípravy zákona o vysokých školách, zákona o finanční pomoci studentům, o univerzitních nemocnicích a dalších norem
zadat a realizovat grafický koncept Jednotného vizuálního stylu založený na koexistenci univerzitních a fakultních vizuálních atributů
zkvalitnit vydávání tiskových zpráv, pravidelně vydávat zpravodaj o novinkách na UK pro média (TIP UK – týdenní informační přehled), navázat těsnější vztahy s médii na bázi Deklarace o spolupráci, vytvořit nový koncept účasti UK na prezentačních akcích typu Gaudeamus
připravit speciální publikace a tiskové materiály určené pro zahraniční čtenáře, rozšířit zahraniční sekci i-Fora, vydávat tištěný roční přehled Digest Forum a pro prezentaci UK využít zahraniční sekci ČTK a etablovaných světových agentur
připravit atraktivní strukturovanou nabídku aktivit a benefitů pro absolventy UK a efektivně ji prezentovat na veřejnosti
zdokonalovat systém rozdělování prostředků v rámci univerzity tak, aby maximálně odpovídal prioritám univerzity ve vzdělávací i vědecké činnosti
zvyšovat efektivitu hospodaření UK a řízení její vnitřní správy
zavést pravidelné vnitřní hodnocení kvality všech hlavních činností univerzity pomocí profesionálních, validních nástrojů a stabilizovat ho; využívat přitom mezinárodních standardů kvality i zahraničních expertů
rozvíjet a zkvalitňovat informační technologie, včetně jednotlivých systémů a aplikací, které zabezpečí efektivní výkon hlavních činností univerzity a její správu
systém rozepisování institucionálních prostředků na vzdělávací a vědeckou činnost dotvářet tak, aby byly zohledňovány skutečné výkony a zejména jejich kvalita a současně byl podporován i rozvoj těchto činností; v potřebné míře uplatňovat princip vnitrouniverzitní koheze a v odůvodněných případech přenášet do systému rozdělování prostředků na UK postupy uplatňované v rámci ČR
vyhodnotit dosavadní systém fondového hospodaření na UK s cílem dosáhnout jeho většího celouniverzitního přínosu
u energií a dalších vhodných komodit zavést na UK systém centralizovaných nákupů; optimalizovat nakládání s finančními prostředky zefektivňováním systému veřejných zakázek
připravit nová pravidla pro správu majetku UK
plnění dlouhodobých záměrů součástí UK důsledně provázat s aktualizací DZ UK a dalšími strategické dokumenty UK
dokončit audit činností rektorátu a zlepšit metodiku řízení jednotlivých agend na UK
novelizovat vnitřní mzdový předpis UK
zavést jednotný systém oficiální prezentace všech platných vnitřních předpisů a dalších norem na UK; posílit prvky kontroly souladu vnitřních předpisů a dalších norem součástí UK s vnitřními předpisy UK a opatřeními rektora
v lokálních sítích postupně přecházet na standard 10Gb ethernetu; rozšiřovat záložní konektivitu pro takto dosud nepřipojené lokality
zahájit postupně v rámci UK přechod z klasické telefonie na technologii Voice over IP
spustit nový web UK, rozvíjet redakční systém webu univerzity se zaměřením na jeho přímé napojení na informační systém UK
rozšiřovat funkcionality centrální personální aplikace WhoIsNT a současně spektrum jejích uživatelů tak, aby byla úplným centrálním výchozím zdrojem dat o osobách v libovolném vztahu k UK, dokončit její plné propojení na IS Studium a na unifikované mzdové systémy všech součástí UK
zahájit vývoj zcela nových modulů IS Studium a postupnou výměnu stávajících modulů za moduly odpovídající novým potřebám, požadavkům uživatelů a současným standardům v oblasti IT
uvést systém OBD pro evidenci publikační činnosti pracovníků a studentů UK do plného provozu na celé UK
pokrýt agendy v oblasti zahraniční spolupráce novými aplikacemi, a to včetně agendy související se společnými studijními programy typu joint-degree a multiple-degree
Univerzita Karlova
Ovocný trh 560/5
Praha 1, 116 36
Česká republika
Identifikátor datové schránky: piyj9b4
IČO: 00216208
DIČ: CZ00216208