Zápis ze zasedání Sociální komise AS UK 19. října 2020

Přítomni:

Bc. Daniela Čechová (PedF), Bc. Andrej Farkaš (MFF), Mgr. Michael Glogr (PF), Mgr. Kateřina Hlaváčová (HTF), Mgr. et Mgr. David Hurný (PřF), Kristián Lux (LFHK), Mgr. Tomáš Konečný (FF), MUDr. Anna Malečková (LFP), Martin Pehr (1.LF), Mgr. Jan Potoček (FHS), JUDr. Michal Říha (PF), Tomáš Sychra (3. LF), Kristýna Švárová (FSV), Marek Boňko (FSV), Bc. Miroslav Čermák (FSV), Kateřina Grygarová (3. LF), Mgr. Jakub Horký (PF), Jan Kretschmer (PřF), Mgr. Martin Lundák (FF), Mgr. Michal Zima (PřF)

Hosté:

JUDr. Tomáš Horáček, Ph.D. (kvestor UK), Ing. Jiří Viktorín (HU Consult), Mgr. Tomáš Ryza (Rada KaM), Mgr. Václav Hájek (vedoucí OVV), prof. Mgr. Miroslav Bárta (prorektor pro vnější vztahy), Jan Pavlok (IMFSA), Jakub Moravec (KE), Amáta Vohradská (AS UK), Jan Pačes (PřF), Bc. Martin Čihák (FF), MUDr. Josef Štorm (Rada KaM)

Nepřítomni:

Mgr. Eliška Černovská (FSV), Ondřej Horký (ETF), Vojtěch Novotný (LFHK), MUDr. Anna Olšerová (2. LF), Metoděj Renza (3. LF), Mgr. Tomáš Bederka (PedF), Mgr. Peter Korcsok (MFF), Jakub Hajný (1. LF), Bc. Eliška Kryčerová (FF), Josef Kubát (FF)

Program:

  1. Schválení zápisu ze zasedání dne 22. června 2020

  2. Podpora zájmové činnosti studentů

    a. IMFSA

    b. Komorní entropie, z. s.


  3. Koleje a menzy

    a. Audit

  4. Zpráva o průběhu činnosti na naplnění usnesení přijatých Sociální komisí AS UK

  5. Různé


Mgr. Glogr, předseda Sociální komise AS UK, přivítal všechny přítomné a zahájil zasedání Sociální komise AS UK, které se vzhledem ke zhoršení epidemiologické situace konalo distančně prostřednictvím platformy MS Teams.

1. Schválení zápisu ze zasedání dne 22. června

Mgr. Glogr, předseda Sociální komise AS UK, uvedl, že k zápisu byla doručena jedna připomínka, která byla zapracována. Zápis byl schválen tichým souhlasem.

2. Podpora zájmové činnosti studentů

a. IMFSA

Mgr. Glogr, předseda Sociální komise AS UK, předal slovo zástupci žadatele, Janu Pavlokovi.


Pavlok stručně představil organizaci IMFSA. Uvedl, že IMFSA je nyní dle jeho vědomostí největší spolek na UK, přičemž působí i na dalších univerzitách a zastupuje studenty medicíny. Spolek žádá o podporu ve výši 150.000,- Kč na další rozvoj jeho aktivit, zejména vytváření platformy pro studenty medicíny. Mezi dalšími činnostmi spolku uvedl zejména organizaci výměnných zahraničních stáží, kterých se ročně účastní okolo 300 studentů. Spolek též pořádá různé projekty, např. projekt „Pro život“ v rámci kterého chodí medici učit na střední školy první pomoc.


Mgr. Konečný odkázal na vyjádření J. M. pana rektora, který na avizoval, že vzhledem k situaci nebude nyní žádosti o podporu studentských aktivit podporovat. Dotázal se, zda nastal v tomto postoji vedení nějaký posun. Též podotkl, že výdaje, na které spolek podporu žádá, se mu nezdají urgentní. Mgr. Glogr uvedl, že Sociální komise AS UK podanou žádost musí projednat a další postup závisí na vedení UK. Pavlok nastínil, jak funguje financování spolku s tím, že podstatnou část financí na provoz čerpají z organizace výměnných stáží, což v tuto chvíli není možné, proto se chce spolek více orientovat na dary.


Mgr. Konečný dále jako příklad výdajů, které nepovažuje za urgentní, uvedl výdaj na licenci pro aplikaci Zoom, zejména vzhledem k tomu, že spoustu licencí poskytuje UK studentům zdarma. Vyjádření doplnil Bc. Farkaš s tím, že například licence pro MS Teams jsou zdarma dostupné.


Bc. Farkaš se dále dotázal, jakým podílem se na financování spolku podílejí i další univerzity (vzhledem k tomu, že jde o spolek je meziuniverzitní). Pavlok uvedl, že jiné univerzity nepodporují přímo provoz spolku, ale jednotlivé studenty vyjíždějící na stáže, které spolek organizuje. Dále uvedl, že ¾ členů spolku jsou studenti UK.


Mgr. Glogr navrhl usnesení, které doporučuje J. M. panu rektorovi vyhovět žádosti, a to ve výši poloviny původně žádané částky.


Návrh usnesení:

„Sociální komise AS UK doporučuje, s výhradou negativního stanoviska EO a PO, J. M. panu rektorovi vyhovět žádosti o pravidelnou finanční podporu IMFSA, z. s., ve výši 75.000,00 Kč tak, jak umožňuje ust. čl. 2 odst. 2 Opatření rektora č. 13/2018 Zásady pro poskytování podpory zájmové činnosti studentů v souladu s Pravidly podpory zájmové činnosti studentů. Sociální komise zároveň žadatele upozorňuje, že rektor informoval AS UK, že nepodpoří žádného žadatele kromě podpory akcí konané při výročí 17. listopadu.“

10 pro – 2 proti – 4 zdržel(a) se

Přijato

b. Komorní entropie, z.s.

Mgr. Glogr, předseda Sociální komise AS UK, požádal o představení zástupce žadatele, Jakuba Moravce.


Moravec uvedl, že spolek spojuje napříč univerzitou studenty se zájmem o zpěv a hudbu. Za minulá léta spolek uspořádal dva velké projekty, na které UK přispívala a vystupuje též na fakultních akcích a koncertech v Praze i mimo Prahu či magisterských koncertech začínajících sbormistrů. Naplánované koncerty v této situaci nebylo možné uskutečnit, ale probíhá příprava na jaro a léto.


Bc. Farkaš se dotázal, na co má konkrétně být finanční podpora využita, vzhledem k tomu, že se nemohou konat žádné koncerty. Moravec uvedl, že finanční podpora by měla být využita převážně na nahrávání repertoáru a uspořádání třech koncertů na jaře příštího roku.


Návrh usnesení:

„Sociální komise AS UK doporučuje, s výhradou negativního stanoviska EO a PO, J. M. panu rektorovi vyhovět žádosti o pravidelnou finanční podporu Komorního sboru Entropie, z. s., ve výši 22.246,00 Kč tak, jak umožňuje ust. čl. 2 odst. 2 Opatření rektora č. 13/2018 Zásady pro poskytování podpory zájmové činnosti studentů v souladu s Pravidly podpory zájmové činnosti studentů. Sociální komise zároveň žadatele upozorňuje, že rektor informoval AS UK, že nepodpoří žádného žadatele kromě podpory akcí konané při výročí 17. listopadu.“

12 pro – 0 proti – 2 zdržel(a) se

Přijato

3. Koleje a menzy

a. Audit

Mgr. Glogr, předseda Sociální komise AS UK, uvedl tento bod a předal slovo panu Ing. Jiřímu Viktorínovi, zástupci společnosti HU Consult, která prováděla audit Kolejí a menz. Ing. Viktorín stručně shrnul základní zjištění.

Ing. Viktorín uvedl, že společnost HU Consult byla požádána, aby provedla šetření Kolejí a menz za období od 1. ledna 2018 do 30. dubna 2020. Problém KaM je komplikovaný, protože jde o součást univerzity relativně samostatnou a podle toho se i chová.

První z oblastí, kterou se šetření zabývalo, je vnitřní kontrolní systém KaM, tedy systém, který má zabezpečit správné fungování této součásti. Bylo zjištěno mnoho pochybení. Některá vnitřní opatření KaM nejsou v souladu s opatřeními rektora. Dále bylo zjištěno, že vnitřní kontrola je směřována pouze na drobné evidence majetku, ale nikoliv na hospodaření KaM jako celku. Pro toto hospodaření nejsou stanovena žádná pravidla ani systém. Smlouvy nejsou zveřejňovány tak, jak by podle vnitřních předpisů i zákona zveřejňovány být měly a objevilo se též mnoho pochybení v rámci zadávání veřejných zakázek, z nichž závažné je zejména to, že byl oslovován neustále skoro stejný okruh uchazečů o zakázky. Některé zakázky byly též zcela evidentně dělány tak, aby jejich předpokládaná hodnota nedosáhla částky 2.000.000,- Kč, tudíž aby mohlo být vedeno zjednodušené podlimitní řízení.

Ing. Viktorín dále poukázal na rostoucí trend zvyšování mzdových nákladů oproti snižujícímu se výkonu KaM. Není zřejmé, za co někteří zaměstnanci dostali roční odměny, které v případě ředitelství dosahují statisícových částek.

K problematice menz uvedl, že zásadně problémový je velmi nízký podíl studentů (4,26% v roce 2019), kteří využívají služeb menz UK. V rámci auditu byl vytvořen modelový projekt, jak by menzy mohly fungovat, přičemž oproti tomuto modelovému návrhu je v menzách zaměstnán dvojnásobek osob. KaM nevyúčtovaly dotace na ubytování a stravování z MŠMT.

Za problematické též považuje, že ceny kolejného nejsou stanovovány na základě transparentních kalkulací, nýbrž na základě zkušeností a vyvíjejí se z historických cen. V rámci analýzy kolejí se auditorská společnost dále zabývala zaměstnaností a efektivitou využívání zaměstnanců, přičemž shledala vysoké rozdíly mezi tím, kolik zaměstnanců je potřeba na obhospodařování jednotlivých kolejí.


Bc. Farkaš se dotázal, zda data ve výročních zprávách KaM korespondovaly s reálným stavem. Ing. Viktorín uvedl, že auditorská společnost provádí audit celé UK a nikoli jen KaM, z výroční zprávy tedy ověřuje jen nejpodstatnější údaje. V rámci běžného statutárního auditu bylo ověřeno, že údaje ve výroční zprávy KaM odpovídají tomu, co je v účetnictví KaM. Dále uvedl, že KaM si nechávají dělat vlastní audit své účetní závěrky, přičemž daný auditor neměl k této závěrce výhrady. Bc. Farkaš se dále dotázal, zda účelové dělení zakázek je něco, na co by měl přijít i účetní auditor. Ing. Viktorín uvedl, že je na tuto otázku těžké odpovědět, ale dle jeho názoru se nad tím auditor mohl pozastavit, nicméně nezná jeho konkrétní procesní postupy.


Bc. Čermák poznamenal, že Rada KaM neobdržela k auditu žádný podklad, ač jej kvestor UK sliboval. Zároveň vyjádřil politování nad tím, že není přítomen Ing. Macoun, ředitel KaM, který by některé ze závěrů mohl okomentovat.


Mgr. Glogr se dotázal, zda KaM podnikly nějaké kroky k vymáhání škod způsobených nefunkčním systémem. Ing. Viktorín uvedl, že nějaké kroky byly započaty.


Pehr požádal o upřesnění toho, co znamená, že polovina surovin byla nakoupena za částku jinou než nejnižší možnou z důvodu závozu. Ing. Viktorín vysvětlil fungování elektronického systému tržiště surovin a závozu. Vyšší cena za některé suroviny byla ze strany KaM vysvětlena tak, že v některých případech se volí dražší dodavatel z toho důvodu, že už na danou menzu zaváží i jiné suroviny. Pehr se dále dotázal, jak je možné, že může vzniknout tak velká disporporce mezi potřebným a skutečným počtem zaměstnanců. Ing. Viktorín uvedl, že spoustu funkcí lze kumulovat a svěřit jich více téže osobě, čehož však většina menz nevyužívá.


Bc. Farkaš se dotázal, zda v nějakém případě vedení KaM uplatnilo pokuty za zpoždění dodávek. Ing. Viktorín uvedl, že to nezaznamenal, ale jejich šetření nepokrývá 100% vzorek. Bc. Farkaš se dále dotázal, o kolik peněz KaM přichází, když ceny kolejného nejsou stanoveny na základě nákladů a jak to souvisí s efektivitou zaměstnanců na jednotlivých kolejích. Ing. Viktorín uvedl, že si nemyslí, že ceny kolejí jsou špatně nastaveny, jen jsou špatně kalkulovány, ale jde o otázku finančního řízení kolejí jako takových. K efektivitě využití pracovníků na jednotlivých kolejí uvedl, že jsou vysoké rozdíly mezi tím, kolik jeden pracovník zvládne mít na starosti lůžek. Důvody těchto rozdílů se auditorská společnost nezabývala.


Na dotaz Bc. Farkaše ohledně činnosti Rady KaM v této věci Bc. Čermák uvedl, že Rada KaM zastavila kroky v momentě, kdy se dozvěděla o probíhajícím auditu. Bc. Farkaš poznamenal, že audit probíhal v průběhu léta, ale předtím měla Rada čas 2,5 roku nedostatky zjistit.


Mgr. Konečný poznamenal, že v této situaci je neúčelné vyvozovat závěry z provedeného auditu a navrhl nejprve prostudovat následnou manažerskou zprávu.


Lundák se dotázal co přesně znamená, že členové Sociální komise AS UK mohou nahlédnout do zprávy auditora u kvestora UK? Mgr. Glogr uvedl, že ke kvestorovi UK se může dostavit kdokoliv z členů Sociální komise AS UK a bude mu umožněn přístup k celému několika set stránkovému dokumentu.


Návrh usnesení:

„Sociální komise AS UK bere na vědomí shrnutí auditu Kolejí a menz UK.“

15 pro – 0 proti – 0 zdržel(a) se

Přijato

4. Zpráva o průběhu činnosti na naplnění usnesení přijatých Sociální komisí AS UK

Mgr. Michael Glogr, předseda Sociální komise AS UK uvedl, že na dnešní zasedání Sociální komise AS UK byli pozváni prof. Bárta, prorektor pro vnější vztahy a Mgr. Hájek, vedoucí OVV, aby informovali komisi o strategii komunikace ve smyslu usnesení, které bylo přijato na zasedání komise dne 22. dubna 2020. Mgr. Glogr předal slovo prof. Bártovi, který vyjádření OVV stručně uvedl. V současné chvíli jsou pro kolegium rektora prioritou studenti prvních ročníků a komunikace směrem k nim. Určité oblasti OVV se začaly přebudovávat, posunuly se obsahy jak tištěných zdrojů, tak sociálně-mediálních sítí. K představení konkrétních bodů pak předal slovo Mgr. Zimovi.


Mgr. Zima uvedl, že OVV pojalo zmíněné usnesení z širší perspektivy a stanovilo si několik střednědobých až dlouhodobých cílů, přičemž chce připravit kompletní strategii a zajistit její implementaci. Tuto strategii nutno vnímat v dlouhodobém horizontu a aktivita směřující k její implementaci byla pracovně rozdělena do tří fází. Práce vlivem pandemie započala až v červnu a mezi dosavadní uskutečněné kroky patří sestavení pracovní skupiny a konzultační skupiny pro interní komunikaci, která má na starosti podrobnou přípravu prezentace. Tím byla zahájena první fáze, ve které dále následovalo definování a popsání nástrojů interní komunikace na RUK a stanovení prioritních komunikačních nástrojů pro rozvoj této interní komunikace. Ve druhé fázi pak bude tato strategie implementována na fakultách a součástech. Ve třetí fázi se OVV zaměří na komunikaci s partnery, zahraničními i tuzemskými.


Co se týče komunikace opatření rektora a podobně, byla zřízena emailová adresa aktualitypredpisy@cuni.cz, kde každý zájemce bude zařazen do emailové konference, kam aktuální informace budou chodit.


Mgr. Hurný uvedl, že je v pořádku, že bylo usnesení pojato takto široce, ale přijato bylo přijato v souvislosti s komunikací v průběhu pandemie. Dotázal se, jaké kroky byly provedeny v tomto ohledu, konkrétně, zda je vnitřně nastaveno, kam se mohou studenti obracet v případě, že řeší koleje, studium nebo jsou studenti programu Erasmus+. Prof. Bárta uvedl, že za studenty programu Erasmus+ odpovídá zahraniční oddělení, za koleje vedení KaM a pokud jde o studijní agendu, tu by mělo řešit studijní oddělení. Nelze též zapomínat na úroveň fakultní. Mgr. Glogr poznamenal, že apel na sjednocení komunikace směřoval právě k tomu, aby se odpovědnost nepřehazovala mezi jednotlivými odděleními. Prof. Bárta uvedl, že jsou zavedené platformy, na kterých se člověk může dočíst vše, co se aktuálně děje, zejména na stránkách cuni.cz a na stránkách krizového týmu.


Bc. Farkaš poznamenal, že je problematické, že když student chce odpověď, tak napíše do komentářů na Facebooku. Prof. Bárta si je vědom toho, že v této oblasti se vyskytlo několik nedorozumění a OVV pracuje na nápravě.


Mgr. Glogr uvedl, že ve strategickém záměru je pětileté okno pro implementaci této strategie a dotázal se, zda má OVV stanoveny nějaké horizonty pro plnění dílčích úkolů. Mgr. Zima uvedl, že strategie by v roce 2021 měla být implementována pro RUK a v letech 2022/2023 pro fakulty. Po pěti letech by strategie měla být v čase udržitelná.


JUDr. Říha se zeptal, kdy bude strategický plán, který má platit od roku 2021, předložen plénu AS UK, fakultám. Mgr. Zima uvedl, že v prvním listopadovém týdnu proběhne prezentace plnění strategického záměru, pozvánku obdrží jak členové AS UK, tak fakulty.


Mgr. Zima doplnil, že strategie je věc širšího pléna. Příští rok bude senátorům dána možnost se do tvorby strategie přímo zapojit, ať už prostřednictvím Sociální komise AS UK či jinak.


Návrh usnesení:

„Sociální komise bere na vědomí naplňování usnesení přijatých Sociální komisí dne 25. května 2020 komunikační strategii představenou vedením UK a dále apeluje na vedení UK, aby dbalo na sjednocování přístupu k interní komunikaci na UK.“

14 pro – 0 proti – 0 zdržel(a) se

Přijato

5. Různé

Mgr. Lundák se dotázal, jaký je aktuální stav situace okolo ubytování studentů na kolejích v souvislosti s vládními opatřeními a navazujícím prohlášením MŠMT a jak a do jaké míry se vymáhá uložený zákaz přítomnosti studentů, kteří nespadají do jedné z výjimek. Bc. Čermák uvedl, že bude tlumočit dotaz vedení KaM. Vyzdvihl snahu vedení UK, které v tomto ohledu poměrně rychle reagovalo. JUDr. Říha doplnil, že RVŠ v tomto směru přijala usnesení, které vyzývá vládu, aby opatření komunikovala s vysokými školami. Počet studentů, na které se vztahuje jedna z výjimek, je vysoký. Vláda též pojí opatření s otázkou bydliště, což je subjektivní kategorie a v tom smyslu student, který uvede, že má na koleji bydliště, má právo zde zůstat.


Mgr. Zima doplnil o aktuální informace ze zasedání Krizového štábu UK. Vládní opatření o uzavření kolejí ve výsledku dopadá přibližně na 400 studentů. S navrženým usnesením vyjádřil souhlas.


Návrh usnesení:

„Sociální komise AS UK vyzývá vedení UK, aby se zástupci MŠMT, respektive vlády ČR nadále jednalo o změnách opatření, které donutilo k vystěhování významnou část obyvatel vysokoškolských kolejí. Nejen, že toto opatření nedalo studentům dostatek času k odstěhování či zajištění jiného ubytování, ale také významně ohrozí jejich další setrvání na univerzitě. V některých případech, mj. z důvodu ztráty zaměstnání, také nedovolí řadě z nich ve studiu v následujícím semestru pokračovat, ať již pouze krátkodobě nebo dokonce trvale.

Sociální komise AS UK považuje toto drastické opatření za nepodložené a domnívá se, že trvale poškodí celou řadu VŠ studentů, a vysoké školství v ČR jako celek.“

13 pro – 0 proti – 0 zdržel(a) se

Přijato


Mgr. Konečný dále v tomto bodě požádal o podporu usnesení, jehož smyslem je doporučit přesun finanční částky na dofinancování poskytovaných sociálních stipendií.


Bc. Čihák vyjádřil podporu navrženému usnesení a poděkoval Mgr. Konečnému.


Mgr. Zima též vyjádřil s usnesením souhlas s tím, že rozpočet UK to zásadně nezatíží a požádal o upřesnění, proč zrovna tato částka. Mgr. Konečný uvedl, že nevychází z konkrétního hodnocení, jde o dorovnání 30%.


Návrh usnesení:

„Sociální komise AS UK navrhuje s ohledem na současnou situaci dofinancování pobíraného sociálního stipendia o částku 1350,- Kč z prostředků na jednorázovou podporu sociálně slabých studentů (odst. 1 bodu g čl. 4 Principů) a za tímto účelem doporučuje převést do této kapitoly 250 000,- Kč z dosud nevyčerpaných prostředků.“

9 pro – 0 proti – 0 zdržel(a) se

Přijato


Michael Glogr, předseda Sociální komise AS UK, poděkoval všem za účast a zasedání ukončil.



Zapsala: Anna Matoušková, tajemnice AS UK


Vidi: Michael Glogr, předseda Sociální komise AS UK


Poslední změna: 9. prosinec 2020 00:29 
Sdílet na: Facebook Sdílet na: Twitter
Sdílet na:  
Za obsah stránky zodpovídá: Kancelář akademického senátu
Máte dotaz ?
Kontakty

Univerzita Karlova

Ovocný trh 560/5

Praha 1, 116 36

Česká republika


Identifikátor datové schránky: piyj9b4

IČO: 00216208 

DIČ: CZ00216208




Jak k nám