Zápis ze zasedání Komise pro informační technologie AS UK 16. října 2019

Přítomni:

Martin Bláha (FSV), Stanislav Bohačik (PF), Mgr. Eliška Černovská (FSV), Mgr. Jakub Horký (PF), Mgr. Peter Korcsok (MFF), Martin Ponteš (LFHK), Mgr. Jiří Pilip (FF), Tomáš Sychra (3. LF)


Program:

  1. Studijní informační systém

  2. Zrušení studijních (fakultních) kuponů

  3. Elektronická potvrzení o studiu a výkazy o studiu

  4. Různé


Předseda komise Mgr. Jakub Horký přivítal všechny přítomné a zahájil zasedání komise.


1. Studijní informační systém

Mgr. Jakub Horký, předseda komise pro IT AS UK, uvedl bod jednání a předal slovo Stanislavovi Bohačíkovi (PF), který prezentoval rozbor smlouvy s Erudiem, podle kterého nemáme majetková autorská práva ke zdrojovému kódu SIS.


Prof. Mgr. Michal Koucký, Ph.D. (MFF) se dotázal na to, co by se stalo s autorskými právy, pokud by Erudio zaniklo.


Stanislav Bohačík (PF) vysvětlil, že tuto skutečnost nezkoumal, nicméně pokud Erudio nebude schopno po dobu 30 dnů zajistit servisování, pak by byli nuceni dát UK zdrojový kód.


Prof. Mgr. Michal Koucký, Ph.D. (MFF) se zeptal, zda se stále pracuje s počátečním zdrojovým kódem, ke kterému se váže počáteční smlouva a jaké podmínky si nastavily ve svých smlouvách v této věci fakulty.


Stanislav Bohačík (PF) odpověděl, že měl k dispozici smlouvu vztahující se k RUK a dodal, že zdrojový kód zůstal tentýž.

Prof. Mgr. Michal Koucký, Ph.D. (MFF) se dotázal na to, kolik UK platí každý rok Erudiu?


Stanislav Bohačík (PF), vysvětlil, že to nebylo otázkou zkoumání smlouvy a že se soustředil výhradně na otázku zdrojového kódu.

Předseda komise Mgr. Jakub Horký vysvětlil, že ve smlouvě se pracuje s paušálem a částky se následně liší podle odpracovaných hodin. Bylo by vhodné tato data od ÚVT vyžádat a následně analyzovat.


Stanislav Bohačíkovi (PF) doplnil, že cena se liší v mnoha ohledech včetně konkrétního zaměření jednotlivých ICT specialistů.


Prof. Mgr. Michal Koucký, Ph.D. (MFF) se zeptal na to, jaké je naplňování smlouvy, kolik se komu a za co platí. Vysvětlil, že je potřeba znát částky, které UK platí každý rok. A dodal, že pokud tyto informace nejsou transparentní, nemůže UK smlouvu vypovědět nebo přezkoumat plnění.


Mgr. Jiří Pilip (FF) vysvětlil, že smlouvy z devadesátých let vztahující se k ICT byly celkově ještě neukotvené rychlým vývojem a nejasnostmi v dané oblasti.


Předseda komise Mgr. Jakub Horký vyzval k provedení analýzy ekonomické části a pověřil touto činností Stanislava Bohačíka (PF).


Stanislav Bohačík (PF) poděkoval za důvěru a požádal o ekonomická data a o smlouvy s jednotlivými fakultami včetně dodatků.


Předseda komise Mgr. Jakub Horký vyjádřil své pochybnosti ohledně současného nastavení vývoje SIS a vyzval členy IT AS UK k návrhům řešení, jak zajistit lepší podmínky pro UK.


Prof. Mgr. Michal Koucký, Ph.D. (MFF) souhlasil a akcentoval nekvalitně odvedenou práci Erudia ve vztahu k SIS.


Bod byl přerušen za účelem vyčkání doplnění analýzy Stanislavem Bohačíkem (PF).


2. Zrušení fakultních kupónů

Předseda komise Mgr. Jakub Horký uvedl bod jednání, představil problematiku zrušení fakultních kupónů a zároveň poděkoval za součinnost RNDr. Danielu Toropilovi, Ph.D. (ÚVT).


Mgr. Peter Korcsok (MFF) se zeptal na to, proč když nemá ISIC licenci, musí přijít na výdejní centrum, aby mu vydali novou kartu. Vysvětlil, že se zrušením kupónu musí studenti povinně chodit na výdejní centrum.


Předseda komise Mgr. Jakub Horký vysvětlil, že většina studentů měla doposud svůj průkaz v neplatném stavu, doplnil, že se v předchozím systému řada lidí neorientovala a doplnil, že kupón platil jen s licencí ISIC, tedy se stříbrnou nálepkou. A že kupón znamenal jen příslušnost k dané fakultě, přičemž praxe, kdy jej některá pracoviště akceptovala i bez nálepky, byla chybná. Vysvětlil, že v původním stavu byl student nucen zajít na studijní oddělení pro kupón a potom do výdejního centra pro stříbrnou nálepku, a doplnil veškeré skutečnosti, ke kterým docházelo vzhledem k tomu, že se v předchozím nastavení studenti neorientovali. Dále podotkl, že studentům v novém nastavení žádné nové povinnosti nepřibyly. Studenti s ISIC licencí dříve museli každý rok zajít do výdejního centra pro nálepku a na studijní oddělení pro kupón, nyní stačí, když zajdou do výdejního centra. Studenti bez ISIC licence museli chodit na studijní oddělení pro kupón, nyní musí místo na studijní oddělení do výdejního centra, kde jim kartičku vymění s aktualizovaným datem platnosti, zůstává jim tak jeden úkon ročně.


Mgr. Jiří Pilip (FF) podotknul, že bylo by lepší, kdyby se jen přepsala elektronicky data a nebylo nutné měnit celou kartičku.


Stanislav Bohačík (PF) sdělil svou zkušenost ze zahraničí, kde byly terminály, které platnost karty ověřily a prodloužily. Výhledově by tuto zkušenost označil za skvělé řešení i pro studenty ze vzdálenějších fakult, pro které je časově náročné dostat se do výdejních center v době otvírací doby.


Následně bylo řešeno, zda by pro studenty, kteří nechtějí ISIC licenci, nebylo vhodnější s ohledem na životní prostředí nevystavovat novou plastovou kartu, ale třeba jen papírovou.


Předseda komise Mgr. Jakub Horký upřesnil, že se zde řeší jen minorita studentů, co nechce ISIC licenci, naprostá většina jí disponuje, nevidí proto změnu materiálu nosiče karty jako potřebnou.


Mgr. Jiří Pilip (FF) vystoupil s podnětem, že u karty lítačka lze mít tuto elektronickou funkci i bez terminálu, že se stačí přihlásit do systému a po zadání kódu (a zaplacení) se lítačka sama obnoví.


Předseda komise Mgr. Jakub Horký reagoval, že to technicky není problém a tato funkcionalita již zajištěna je. Je ale třeba zajistit, aby časové informace o studiu byly aktualizovány nejen při elektronickém použití, tedy načtení čtečkou, ale aby bylo možné je z průkazu studenta vyčíst i přímo, což je v souladu se zákonem o vysokých školách.


Mgr. Eliška Černovská (FSV) se dotázala, zda je tedy zajištěna agenda bez kupónu.


Předseda komise Mgr. Jakub Horký potvrdil, že tomu tak je.


Mgr. Peter Korcsok (MFF) doplnil, že je třeba být přes SIS zapsán v dalším ročníku. Vysvětlil, že podporuje zrušení kup00F3nu, jen byl překvapen, že dané opatření rektora neprošlo senátem a fakulty byly osloveny jen oběžníkem. Postup ze strany rektorátu označil za uspěchaný s tím, že o věci nevěděl ani Dopravní podnik hl. m. Prahy, což studentům přineslo komplikace.


Předseda komise Mgr. Jakub Horký uvedl, že rovněž nebyl o novém znění opatření rektora informován předem.


3. Elektronická potvrzení o studiu

Předseda komise Mgr. Jakub Horký uvedl bod jednání. Před časem se podílel na implementaci této funkcionality ze strany Právnické fakulty, na základě čehož byla zavedena možnost v SISu stáhnout potvrzení o studiu opatřené elektronickou pečetí a rovněž výpis známek opatřený elektronickou pečetí. Podotkl však, že většina ostatních fakult tuto funkcionalitu v SISu nepovolily z obav o bezpečnost, především pokud by SIS obsahoval nesprávné údaje a student by si tak online stáhl elektronicky zapečetěný dokument s nesprávnými daty. Tohoto rizika se však ve skutečnosti není třeba obávat, už jen proto, že v hypotetickém případě nesprávných dat stejně není rozdíl mezi stažením tohoto výpisu online a dojitím na studijní oddělení, kde referentka opět vytiskne taková nesprávná data ze SISu a opatří je svým razítkem. Předseda komise Mgr. Jakub Horký se proto domnívá, že z hlediska bezpečnosti jde o srovnatelné riziko s vystavováním dokumentů na studijním oddělení, a které je zanedbatelné. Dále doplnil, že se jedná již o několik let ověřenou praxi z vícero fakult, kterou by bylo vhodné rozšířit nyní celouniverzitně.


Stanislav Bohačík (PF) doplnil, že zavedení elektronických potvrzení o studiu neznamená odepření této služby na studijním oddělení, ale naopak rozšíření možností pro studenta.


Předseda komise Mgr. Jakub Horký na další dotaz doplnil, že služba bude zachována, jen se jedná o přidání další možnosti.


Přijaté usnesení:


Komise pro IT AS UK vyzývá vedení UK, aby byla funkce potvrzení o studiu opatřeného elektronickou pečetí a funkce výpisu známek opatřeného elektronickou pečetí zavedena celouniverzitně. Rovněž doporučuje, aby v SIS byla doplněna informace o možnostech jejich použití.


Schváleno poměrem hlasů 6 (pro) – 0 (proti) – 0 (zdržel/a se).


4. Různé

V tomto bodě nebyl vznesen žádný podnět.


Předseda komise Mgr. Jakub Horký poděkoval přítomným za účast a zasedání ukončil.


Zapsala: Eliška Kryčerová, tajemnice AS UK

Schválil: Mgr. Jakub Horký, předseda Komise pro IT AS UK





Poslední změna: 27. únor 2020 10:29 
Sdílet na: Facebook Sdílet na: Twitter
Sdílet na:  
Za obsah stránky zodpovídá: Kancelář akademického senátu
Máte dotaz ?
Kontakty

Univerzita Karlova

Ovocný trh 560/5

Praha 1, 116 36

Česká republika


Identifikátor datové schránky: piyj9b4

IČO: 00216208 

DIČ: CZ00216208




Jak k nám