Zápis ze zasedání Sociální komise AS UK 28. února 2022

Přítomní:

Bc. Marek Boňko (FSV), Mgr. Jan Bičovský, Ph.D. (FF), Mgr. Kristýna Bubeníková (PřF), Bc. Martin Čihák (FF), Mgr. Andrej Farkaš (MFF), Mgr. Michael Glogr (PF), Martina Horáková (3.LF), Agáta Hrdličková (FHS), Tomáš Jan (FaF), Bc. Jan Křovák (FSV), Mgr. Tomáš Konečný (FF), Veronika Viktoria Matraszek (3.LF), JUDr. Michal Říha (PF), Veronika Vohlídková (PedF), Mgr. Miroslav Čermák (RUK),

Hosté:

Mgr. Michal Zima (kancléř UK), JUDr. Tomáš Horáček, Ph.D. (kvestor UK), Ing. Miluše Valdová (ředitelka KaM), Ing. Antonín Rezek (SBZ)

Program:

  1. Zahájení

  2. Schválení zápisu ze zasedání dne 17. ledna 2022

  3. Opatření kvestora – Zásady provozu a využívání výcvikových středisek spadajících pod Správou budov a zařízení

  4. Protest proti způsobu rezervace rekreace ve výcvikových střediscích UK

  5. HR Award

  6. Reakce UK na válečný konflikt na Ukrajině, podpora členů akademické obce a související problematika

  7. Informace z Rady Kolejí a Menz

  8. Představení ředitelky Kolejí a Menz

  9. Vyjádření k podkladům dle Řádu pro poskytování ubytovacích a stravovacích služeb

  10. Různé

1 – Zahájení

Mgr. Michael Glogr, předseda Sociální komise AS UK, přivítal všechny přítomné a zahájil zasedání Sociální komise AS UK, které se konalo prezenčně v Malé zasedací síní Karolina.

2 – Schválení zápisu ze zasedání dne 17. ledna 2022

Mgr. Michael Glogr uvedl, že k zápisu nebyly doručeny žádné připomínky.


Návrh usnesení:

„Sociální komise AS UK schvaluje zápis ze zasedání Sociální komise AS UK ze dne 17. ledna 2022.“

Přijato tichým souhlasem

3 – Opatření kvestora – Zásady provozu a využívání výcvikových středisek spadajících pod Správou budov a zařízení

JUDr. Horáček se ujal úvodního slova a stručně představil materiál, který reaguje na současné problémy s výcvikovými středisky. Chtějí zdůraznit, jaké je hierarchické pořadí priorit při rezervaci míst. Na prvním místě jsou výukové programy studentů, na druhém rekreace zaměstnanců a následují ostatní akce. Druhá věc je, jakým způsobem mají být rezervace prováděny, to je jistě k diskuzi. Podle všeho budou rezervace rozděleny do několika dní, aby nedocházelo k výpadkům systému. Každé středisko tak bude mít samostatný den pro rezervace. Opatření má návodnou povahu, jak při rezervaci postupovat.


Mgr. Konečný – Hovořil jste zde o prioritizaci, ale nestálo by za zvážení, že by se zároveň v září vyčlenil jeden či dva týdny pouze pro seznamovací akce? Nyní jsou v kategorii spolkových akcí, a tak mají nejnižší prioritu.


Ing. Rezek – Mají takovou zkušenost, že 9 z 10 seznamovacích kurzů má charakter výuky. Jsou pak samozřejmě jednotlivé případy, kdy je kurz konán sice pod záštitou fakulty, ale organizace samotná spadá pod spolek. Zatím se však nestalo, že by seznamovacím kurzům nevyšly vstříc, a v září je s nimi počítáno. Rozhodně se nebrání tomu, aby byl nějaký konkrétní časový slot vyčleněn přímo v OR.


JUDr. Horáček – Většinově jsou kurzy konány na úrovni fakulty coby výuka, byť např. za jeden kredit, takže to spadá do první prioritní kategorie.


Mgr. Konečný – Moc děkuje za odpověď. Byl by však rád, kdyby byla v materiálu větička, že na seznamovací kurzy je pamatováno.


Mgr. Farkaš – Je moc rád, že se to vydefinuje. Bylo by vhodné tam zároveň dopsat, že rozlišujeme fakultní a čistě spolkové akce.


Mgr. Glogr – Osobně je velmi rád, že toto opatření přichází. Tematicky navazujeme na minulé jednání, kdy jsme zde řešili stížnost z FTVS. Bylo rovněž vydáno opatření kvestora, které upravuje ceny za využívání výcvikových středisek a je účinné od nové sezóny.


Mgr. Farkaš – Má dotaz na harmonogram. Pokud se nenaplní kapacita rekreací, tak se uvolní pro jiné akce. Kdy je ale rozhodný bod, kdy se tyto kapacity uvolňují?


Ing. Rezek – Myšlenka je taková, že se v prvním kole nahlásí výukové akce. To se nějak uzavře a následně přijde datum 2. února, kdy se otevřou rekreace. Ty jsou obvykle do 48 hodin rozebrané a cca po týdnu se ví, zda tam zůstaly nějaké kapacity volné. Následně je můžeme nabízet dále. Balík lidí, kteří do systému mohou vstupovat, se postupně rozšiřuje a od 1. března je rezervační systém otevřen takřka všem.


Mgr. Farkaš – Není si příliš jistý textací opatření. Komerční akce zahrnují i další akce UK?


Ing. Rezek – Ano, to zahrnuje cokoliv dalšího.


Mgr. Farkaš – Z toho, jak to čte, mu to přijde tak, že mezi ostatní akce patří akce jednotlivců. Bylo by dobré tam výslovně dopsat, že tyto kapacity jsou otevřené i spolkovým akcím či dalším akcím UK. Jde mi o druhou odrážku bodu b).


Ing. Rezek – Rozumí a děkuje za podnět. Mezi komerční zájemce tedy dopíšeme „ostatní akce s podporou UK“, aby nedocházelo k nepochopení.


Mgr. Farkaš – Moc děkuje za doplnění.


Dr. Bičovský – Je někde k dispozici přehled o tom, kým jsou naše střediska využívána a jak často? Jde mu typologicky o to, jaký typ subjektů tyto kapacity využívají, zda se tam střídají téže subjekty apod.


Ing. Rezek – Výstupy o využívání středisek se dávají do výroční zprávy o činnosti. V bodu 6 předkládaného materiálu jsou navíc více zdůrazněny a zpřísněny storno podmínky. Např. u Albeře se stává, že se zarezervuje celé středisko, a nakonec je naplněné jen z poloviny. Rádi by, aby k tomuto nedocházelo a aby se na střediscích mohlo vystřídat co nejvíce osob, byť by tam bylo v jednu chvíli více skupin. Co se týče konkrétních subjektů, tak to nezjišťují, přestože ta data mají. Statisticky to pro ně nemá význam a není si jist, zda by to vůbec mohli zveřejnit s ohledem na ochranu osobních údajů.


Mgr. Glogr – V navrhovaném opatření je mnoho gramatických chyb. Bylo by možné jej, prosím, zrevidovat? Celkově je opatření psáno spíše jako pokyn, není to normativní předpis. Osobně si proto nemyslí, že je dobré do něj vkládat odkazy na konkrétní e-mailové adresy konkrétních osob. V textu se v některých částech hovoří o sezónách. Co mimosezónní akce? Má toto dělení nějaký význam?


Ing. Rezek – Ne, nemá to velký význam. Máme střediska, která jsou otevřena jen přes léto. Je možné je i přesto rezervovat mimo sezónu, ale jen při velkém počtu osob, aby se to vůbec vyplatilo, ale jinak jsou zavřená.


Mgr. Glogr – Dále je v bodě 5 napsáno, že se každý rekreant prokazuje elektronickou objednávkou. To podle něj není při hromadných akcích reálné.


Ing. Rezek – Tohle ustanovení je mířeno na objednatele, kteří se musí prokázat, ne na jednotlivce.


Mgr. Glogr – Rozumí, a proto by bylo vhodné formulaci upravit. Dále mu přijde, že jsou storno důvody napsány dosti široce a nedávají moc jistoty rekreantům, jelikož je tam možnost, že jim bude rekreace zrušena na úkor výuky.


Ing. Rezek – Bohužel už se stalo, že fakulta zapomněla výukový pobyt objednat, a pak bylo nutné zrušit rekreaci.


Mgr. Glogr – Osobně by tento důvod vyškrtl, protože to je na odpovědnost organizátorů výukových akcí. Nemyslí si, že by na to měli doplácet rekreanti.


Ing. Rezek – Rozumí tomu a osobně by byl pro to, aby toto bylo odstraněno, ale v minulosti už podobná situace nastala.


Dr. Bičovský – Na základě jednoho precedentu bychom neměli zakotvovat nové pravidlo. Je to na zodpovědnosti fakult, aby si své akce rezervovaly včas a nesly za to odpovědnost.



Mgr. Glogr poděkoval za představení materiálu na Sociální komisi. Usnesení k němu nebude vzhledem k množství připomínek přijato dnes, počkáme na čistopis a následně jej začátkem příštího týdne můžeme schválit per rollam.

4 – Protest proti způsobu rezervace rekreace ve výcvikových střediscích UK

Mgr. Glogr – Protest byl zaslán jedním z profesorů akademické obce. Stížnost byla anonymní, a tak ji bral jako podnět k diskuzi. Myslí si, že veškeré problémy v něm adresované již byly vyřešeny v nyní diskutovaném OK.

5 – HR Award

Představení se ujal Mgr. Zima, kancléř UK – Celá iniciativa dochází do progresu, kdy se další dva roky budou implementovat další kroky dle přiložených indikátorů. V roce 2024 nás čeká další kolo mezinárodního hodnocení. Jedná se skutečně o informativní materiál. Rád zodpoví případné dotazy.


Mgr. Farkaš – Jen informuje, že to nešlo mailem na komisi, ale je to jen na disku pléna, proto ani není vhodné k tomuto bodu přijímat usnesení jako komise.

6 – Reakce UK na válečný konflikt na Ukrajině, podpora členů akademické obce a související problematika

Mgr. Zima – Nyní je vše živelné diskutováno. V pátek vše nabralo na obrátkách a na řešení této situace se pracovalo celý víkend. Je spuštěn nový web, velmi jednoduchý, prostudentský s optimalizací pro mobilní zařízení. Byla snaha jej udělat co nejjednodušší. Díky spolupráci se studenty máme k dispozici i infolinky s operátory schopnými informovat volající ohledně studia či o aktivitách Ministerstva vnitra. Mají základní informace o tom, jak řešit předvídané prosby. Mají také kontakty na jednotlivé fakulty, aby bylo možné studenty propojit s příslušnými místy. Chtěl by poděkovat kolegyni Vohlídkové a Bc. Čihákovi a za jejich aktivitu. Máme kolegiální poradnu, kde je možné chatovat či si zavolat se studenty psychologie. Evidujeme již přes 5 000 unikátních vstupů. Na web jsou navázány sociální sítě, kde se informace kouskují, aby byly jednodušeji uchopitelné.

Vytvořen je i rozcestník na fakultní pomoc. Vybrali i několik titulů, kam jde zasílat finanční podpory: Člověk v tísni, UNICEF či Nadační fond UK.

Pod UK Point spadají stipendia určená pro akutní životní tíseň. Nyní máme v tomto fondu přes 3 mil. Kč. Tato podpora je určena pro studenty UK, kteří se v tíživé situaci nacházejí. Jedná se o obecný titul, ale žádost je nutné řádné odůvodnit. Je možné získat až 100 000 Kč.

Jsou v kontaktu s KaM ohledně ubytovacích kapacit. Pro rychlou pomoc je nyní vyčleněno 150 lůžek. K dispozici máme i dvě tělocvičny. Další potenciální ubytovací kapacity jsou např. na výcvikových zařízeních, byť tam je teď v zimě ještě problém stran vytápění.

Nadační fond UK velmi operativně včera projednal obecnou výzvu, která cílí na podporu ukrajinských studentů. Je tam možnost financovat i občanskou činnost, která směřuje na podporu Ukrajinců. Výzva je napsaná skutečně velmi obecně, takže lze přijímat velkou řadu žádostí.

Kolegium rektorky dále rozhodlo o okamžitém pozastavení všech smluv, které máme s ruskými univerzitami.

UK bude zřizovat obdobu covidového krizového týmu, který však bude tentokrát daleko širší: budou v něm mít zastoupení i KaM, UK Point, Kampus Hybernská, zástupci fakult a další. Na fakultách již máme síť kontaktních osob, s nimiž komunikujeme ohledně konfliktu na Ukrajině.


Mgr. Glogr – Moc děkuje za iniciativu i za konkrétní kroky, které již byly podniknuty. Co se týče webu, Facebooku a Instagramu: česká verze webu je daleko bohatší než její anglická mutace. Bude se doplňovat? Co se týče ubytování na kolejích, o němž jsme byli informováni, tak to z webu vůbec není patrné. Mohl by požádat, aby byly všechny informace doplněny?


Ing. Valdová – Mají nyní na KaM už dost žádostí, takže podle všeho těch 150 míst umístí již zítra. Poptávky bude jistě mnoho a převýší naše kapacity. Budeme poskytovat dlouhodobé ubytování, nebude se jednat o přechodné bydlení. Máme mnoho požadavků a musíme si říci, komu vlastně chceme ta místa poskytnout: studentům, akademikům, příbuzným našich zaměstnanců apod. Toto aktivně řeší. Má za to, že informace o ubytování na web nepůjde, abychom nedávaly marné naděje. Ta „volná“ místa jsou nyní už vlastně rozebraná.


Mgr. Zima – Prosí o trpělivost, překlad stále probíhá. Výhledově by rádi dali do provozu i ukrajinskou mutaci webu. Máme na univerzitě několik stovek ukrajinských studentů a kdyby každý z nich chtěl ubytovat jen jednoho příbuzného, tak jim nemůžeme vyhovět. Na webu je možnost prostřednictvím univerzity nabídnout svoji ubytovací kapacitu. Ne každý totiž chce procházet zdlouhavým procesem.

Na infolince jsme přes víkend měli 5 telefonátů a 10 e-mailů. Poptávka po pomoci zatím není taková.


Mgr. Čermák – Má za to, že web je překlopen kompletně kromě odstavce o poradnách, které zajišťují dobrovolníci a v jejichž silách není reagovat v cizích jazycích.


Mgr. Zima – S UK Pointem pracují na tom, aby se navýšili poradenské služby v Hybernské.


Mgr. Glogr – Mířil spíše na ministerské linky, které tam překlopené nejsou. Ty zcela jistě fungují i v cizích jazycích.


Dr. Bičovský – Vyjádřilo kolegium rektorky souhlas s nadační výzvou? Je v krizovém týmu nějaký ukrajinský student či akademik?


Mgr. Zima – Ano, kolegium rektorky se k výzvě vyjádřilo kladně. Máme zkontaktováno několik ukrajinských studentů, kteří se již aktivně zapojují. Chceme s nimi spolupracovat i nadále.


Dr. Bičovský – Máme mnoho ukrajinských studentů napříč UK, ale ti se navzájem velmi špatně propojí sami od sebe. Na fakultě zkusili vytvořit Facebookovou skupinu a přes SIS všem poslali informaci o její existenci. Nemohli bychom se dočasně vzdát studentského klubu v Celetné či místnosti v Hybernské, aby se tam mohla ukrajinská komunita scházet? Zároveň díky tomu zmapujeme i konkrétní problémy, které je tíží.


Mgr. Zima – Děkuje za podnět. O fyzickém místě k setkávání již hovořili, ale vše je řešeno operativně.


Vohlídková – Prosí o číření informací na fakultách. Prosí i o sjednocování pomoci, protože ne každá má smysl – některé aktivity již existují a je lepší se k nim připojit, než je rozjíždět nanovo. Odkazujte na Nadační fond UK nebo na jiné organizace.


Bc. Čihák – Pokud uvidíte, že někdo má dobrý nápad, jak pomoci, tak je odkažte na Mgr. Michala Zimu, protože je možné, že na univerzitě už podobná aktivita existuje. Byla by škoda tříštit síly, když naopak můžeme spolupracovat.


Mgr. Zima – Na každé fakultě máme kontaktní osoby, které spolupracují s centrem. My je informujeme o našich krocích a oni nás o jejich. Vznikne ještě jeden informativní kanál na univerzitní síti, kde bude vše stručně shrnuto, např. pro média. Přepošle senátorům seznam kontaktních osob na fakultách, aby věděli, koho s kým propojovat.


Mgr. Glogr – Dala by se směřovat informace o finanční podpoře ze stipendií šířeji? Mnoho studentů možná o této možnosti neví. Dále je zde potřeba materiální pomoc, ať již lůžkoviny nebo zdravotnický materiál. Má KaM nějaké materiály? Neuvažuje dále UK o výměnných pobytech dotčených osob, které nadále nemohou studovat? Máme zde linku, která pomáhá s psychologickou pomocí. Mohli bychom ale využít např. i lidi z práv, kteří mohou pomoci s vyřizováním víz a další administrativou.


Mgr. Konečný – Kdy zhruba se počítá, že budeme mít lůžkové kapacity připravené?


Ing. Valdová – Máme 150 lůžek ihned volných. Vyvstává ale otázka, jak to celé připravit a komu ta lůžka nabídnout. Musíme myslet na to, jak dlouho bude pomoc potřeba. Předpokládáme, že mnoho studentů bude nyní v březnu či dubnu ochotno opustit koleje, aby krátkodobě uvolnili kapacity pro poteřbné, ale co bude v říjnu, kdy se studenti budou vracet na koleje? Není to jen o tom, co můžeme udělat nyní, ale je to i o tom, jak bude ovlivněn chod KaM dlouhodobě.


Mgr. Glogr – Mohli bychom využít i foodtruck, který nám nyní mrzne na Albertově. V pohraničí by jej jistě ocenili.


Mgr. Farkaš – Zná stáří foodtrucku a nevěří, že by na hranice dojel.


Ing. Valdová – Foodtruck je spíše studentská aktivita, KaM se snaží poskytovat dlouhodobou pomoc. Máme však volné kapacity v menzách. Na Budeči máme u sebe tělocvičnu i mensu, což je ideální kombinace v tuto chvíli.


Mgr. Zima – Už i velké neziskovky upozorňují, že nemáme samy sbírat zdravotnický materiál, protože je problém jej přetřídit a zkontrolovat data expirací.


Dr. Bičovský – Největší dárci jsou nyní výrobci, např. výrobci spacáků. Na individuální sbírky je ještě čas. Pokud chceme pomáhat tam, tak nejvíce pomohou finanční příspěvky. Pokud budeme posílat materiální pomoc, tak ji není nikdo schopný přetřídit.


Ing. Valdová – KaM a UK se brzy dostanou do stádia, kdy nám budou chybět peníze. To, že někteří studenti nemají finance na kolejné, je aktuální už nyní.


Mgr. Konečný – Neuvažuje UK o odpouštění poplatků pro samoplátce? Mnoho z nich je v placených programech. Toto je jeden z praktických kroků, na které UK může přistoupit.


Mgr. Zima – Dle statistik máme zhruba 550 ukrajinských studentů napříč fakultami. Co se týče doby studia a vyměření poplatků, tak to zjišťujeme. Pokud však některým ukrajinským studentům hrozí ukončení studia, tak šel pokyn, aby se toto nerealizovalo, je tam jakési moratorium. Poradna pro studenty ohledně víz odpadá, s Ukrajinou máme bezvízový styk. Je to však již řešené jinými subjekty. Na druhou stranu jsme stále univerzita, nejsme profesionální humanitní organizace a měli bychom složitější kroky nechávat profesionálům a dělat jen to, co můžeme v rámci našich kompetencí.

Z finančního fondu bychom mohli dofinancovávat ubytování – tady by však mohl nastat účetní problém, protože do něj zároveň přispíváme, to ale ještě vyzjistí.


JUDr. Říha – Přes víkend připravili výzvu nadačního fondu. Bude tam konkrétně možnost čerpat příspěvek na ubytování studentů, zaměstnanců a příbuzných zasažených válkou. Nyní však řešíme, jak to budeme realizovat: když se nám někdo přihlásí a správní rada fondu jej schválí, tak mu buď dáme příspěvek, anebo dojednáme přímo s KaM započtení.

Ohledně odpouštění poplatků je toto třeba řešit s fakultami. Naprosto souhlasí s tím humanitárním pohledem, ale je zde i pohled ekonomický, kdy si to některá pracoviště nemohou dovolit, protože tyto příspěvky tvoří většinu jejich rozpočtu.


Ing. Valdová – Kdybychom dali k dispozici např. 2000 lůžek, tak to znamená výdaj více než 2,8 mil. Kč měsíčně. Ubytování však bude potřeba na několik měsíců, nikoliv jednorázově.


Mgr. Zima – Zítra na jednání Ekonomické komise proběhne diskuze, zda nebude možné z Principů vyčlenit nějakou rezervu přímo na pomoc Ukrajině, podobně jako to bylo u covidu.


Mgr. Farkaš – Pan kvestor měl předkládat závěrečné vyúčtování. Nešlo by to započíst?


Mgr. Zima – Ano, to se nyní projednávalo. Veškerý přebytek z loňského roku byl však spotřebován na testování.


Ing. Valdová – Vyhlásili opatření, že se studenti mohou odhlásit z koleje bez sankce. Zatím však nedošlo k tomu, že by této možnosti někdo využil.



Návrh usnesení:

„Sociální komise As UK bere na vědomí kroky, které činí vedení UK za účelem podpory postiženým a potřebným osobám válečným konfliktem na Ukrajině, a vyjadřuje poděkování všem zúčastněným členům akademické obce a zaměstnancům UK za účast na pomoci postiženým osobám.“

Hlasování 14-0-0

Schváleno

7 – Informace z Rady Kolejí a Menz

Mgr. Glogr – Rada KaM zasedla v minulém týdnu, Ing. Valdová, nová ředitelka, se jí představila. Předsedou byl zvolen dr. Helan, místopředsedou Mgr. Glogr. Zabývali se technickými dokumenty a dodatky smluv k nájmu komerčních prostor, obojí ponechaly na další zasedání. Dále byli informováni o probíhajících manažerských činnostech.

8 – Představení ředitelky Kolejí a Menz

Mgr. Glogr představil novou řediltelku Kolejí a menz, Ing. Miluši Valdovou.


Ing. Valdová se stručně představila, od 1. ledna je novou ředitelkou KaM. Nyní se v rámci pracovní skupiny pro KaM tvoří strategii na krátkodobý a střednědobý horizont. Dokud tato pracovní skupina neuzavře toto téma, tak by nerada skákala k závěrům. Už nyní je však jasné, že menzy potřebují novou koncepci. Připravujeme nové jídelníčky, které budou více odpovídat 21. století. Budou zařazena vegetariánská i veganská jídla a zařazeny zákusky s důrazy na saláty. Předpokládané datum implementace je od nového akademického roku. Připravuje novou organizační strukturu, kterou by ráda předložila na příští Radě KaM. Již nyní ví, co KaM chybí v organigramu. Primárně postrádáme oddělení pro obchod a marketing. Obecně máme v průběhu roku volné ubytovací kapacity, a to nám přináší ztrátu. Vzhledem k nízké marži, kterou máme na jídlech, je nutné prodávat jídel více. Má již nový ceník na ubytování, bude vypracován nový ceník jídel.

Co se týče personalistiky, tak jsme podhodnoceni. Když chceme přijmout nové osoby, tak je nutné navýšit rozpočet na ně min. o 50 %.

Ke kolejím: byla by ráda, kdyby byl opět zapojen více obchod a marketing. Musíme však myslet i na to, že KaM spravují několik nemovitostí, které jsou pronajímány komerčně, avšak neefektivně. Již vznikla manažerská správa, která sleduje efektivitu KaM. Sledování jde zespoda od každé koleje a menzy. Součástí manažerské zprávy by měl být soubor KPI, které by měly ukazovat na obsazenost lůžek, počet vydaných jídel vůči mzdovým nákladů, počet vydaných jídel na hospodářský výsledek z provozu apod. Dle ní jsou tyto výstupy důležité zejména pro jednotlivé provozy, aby viděly komparaci s ostatními.

Obecně k ředitelství KaM: máme velký úkol s elektronizací systému. Nyní je objednaný nový modul ke stávajícímu systému. Budeme mít nový stravovací systém, v červnu následně nákupový systém a na podzim bude vypsáno výběrové řízení na ubytovací systém.

Běží výběrové řízení na ředitele menz, na vedoucího technického útvaru a byly vypsány inzeráty na pozici obchod a marketing, na pozici kontrolora a na pozice technických pracovníků. Na marketing s obchodem není ještě vypsáno výběrové řízení, to lze až po schválení organigramu.


Vohradská se zeptala na znovuotevření Menzy Jednota.


Ing. Valdová – To se plánuje. Byl zadán kamerový průzkum kanalizace, abychom zjistili, jak ji zabezpečit. Pokud byla Jednota vyplavena z důvodu „velké obsazenosti Žižkova“, tak bude nutné vést jednání na kanalizacích. Jsou však připraveni do Jednoty investovat a znovu ji zprovoznit. Bude nutné opravit klapky v kanalizaci a uvidí se, zda bude vše financovat KaM nebo zda dojde ke spolufinancování s kanalizacemi.


Mgr. Glogr – Jednalo se zároveň o znovuotevření SKC, který by měl být vyčleněn ze struktury KaM a bude provozován v ad hoc režimu. Kavárna U Rottlevů bude zatím provozována v režimu výdejny.


Ing. Valdová – Cílem je menzy přivést k nulovému hospodářskému výsledku. Mzdové náklady jsou podhodnocené, fondy skoro vyčerpané. Jedna z cest, jak toho dosáhnout, je navýšit stravné a dále navýšit výdeje jídel. V současné době je vypsáno řízení na pizza pec, která by měla spolu s pizzamakerem putovat po různých menzách. Je zde snaha nabídku jídel zpestřit.


Dr. Bičovský – Před časem zde byl nápad, zda bychom mohli spolupracovat s potravinovými bankami a dalšími podobnými subjekty. Je možné o podobných spolupracích do budoucna přemýšlet?


Ing. Valdová – Ráda by, kdyby veškeré jídlo, které zbude, bylo zavakuováno a následně distribuováno na koleje do chladících systémů, aby si je tam student mohl následně zakoupit. Prioritou je maximalizovat výnos z menz. Až toto nepůjde, tak nastane bod b), kdy se domluvíme s někým, kdo si jej odveze.


Dr. Bičovský – Myslel to obráceně: jsou skupiny po Praze, které nabízejí jídlo. Jedná se o přebytky z různých řetězců, např. zelenina. Zapojí nám ledničku, dovezou do ní jídlo a na nás bude ji jednou za čas umýt.


Ing. Valdová – Dává jí to smysl na kolejích, na menzách nepotřebujeme z ekonomických důvodů konkurenci.


Mgr. Glogr – Na některých kolejích jsou menzy, které fungují přes den, ale večer, když se studenti vrací, tak není možné se tam najíst.


Ing. Valdová – Večerní provoz se pilotně zkoušel na Kajetánce, ale průměrně bylo vydáno 25 jídel. Proto má zájem dát na koleje chladničky a do nich vakuovaná jídla z našich menz, která studenta stojí totéž, co oběd, a jsou také dotovaná.


Mgr. Farkaš – Menza 17. listopadu je dosti specifická pro Matfyz. Z vícero stran se k němu dostalo, že je lidsky podhodnocená a nezvládá nápor studentů. Chtěl by se zeptat, zda se sledují tyto návaly a zda by bylo možné přidat jednu osobu k výdeji, aby se zvýšil výdej jídel.


Ing. Valdová – Tam byl v lednu problém, že nám kvůli nemoci mnoho osob vypadlo a dojížděli tam zaměstnanci z jiných pracovišť. Ví, že leden byl dosti výpadkový stran personalistiky. Pokud se ale ukazuje jako podhodnocená trvale, tak to budeme řešit. Pokud ale studenti musí čekat 10 minut na oběd, tak to není důvod pro to přijímat dalšího člověka. Rádi by však dostávali zpětnou vazbu od studentů.


Mgr. Farkaš – Pokud se jedná o velmi jednoduchou stránku, tak je možné ji zadat k vytvoření studentům.


Ing. Valdová – Děkuje za nabídku. Na nový stravovací systém by rádi navázali i Facebook, kam by se dávaly jídelníčky na následující týden. Jeho součástí nebudou jen alergeny, ale i kalorická hodnota jídel.

9 – Vyjádření k podkladům dle Řádu pro poskytování ubytovacích a stravovacích služeb

Mgr. Glogr – Tyto materiály musí nejdříve projít Sociální komisí, následně je schvaluje Rada KaM.


Ing. Valdová – Prvním materiálem je harmonogram, který se předkládá každý rok. Zásadní změny v něm nejsou, jen se pokaždé zaktualizují datumy.


Návrh usnesení:

Sociální komise AS UK bere na vědomí novelu Opatření ředitele „Harmonogram ubytování v kolejích Univerzity Karlovy, platný v akademickém roce 2022/2023“.

Tichým souhlasem


Ing. Valdová – Došlo k nárůstu cen, ale nejedná se o plošné automatické navýšení. Prošla se každá kolej individuálně a v novém akademickém roce bude nárůst energií o nějakých 40 mil. Kč. K tomu je potřeba připočíst inflaci a nárůsty mezd. Je sice nutné, aby KaM plnilo roli služby studentů, ale zároveň musíme navýšit kolejné. K plošnému navýšení nedošlo, koleje byly pro účel zvýšení cen rozděleny do tří skupin. Koleje lépe vybavené a na lepším místě budou zdraženy více, než koleje s vícelůžkovými pokoji a sdíleným zázemím. Na základě tohoto jsme je rozdělili do tří kategorií. Zhruba polovina kolejí je zařazena v prostřední kategorii. Procentní nárůst pro jednotlivé kategorie 7, 9 a 11 %. Na Kajetánce došlo ke zvýšení o 15 %. Po sečtení nových příjmů jsme došli k tomu, že takovýmto navýšením budeme schopni kolejné navýšit o 30 mil. Kč. Doufá, že by došlo ke zvýšení od 1. dubna. Oproti zvýšení cen za energie však dojde ke ztrátě zhruba 15-18 mil. Kč, což budeme řešit restrukturalizací rozpočtu.


Mgr. Glogr – Rada KaM zasedne v prvním dubnovém týdnu.


Mgr. Farkaš – Zvýšení naprosto chápe. Zajímá jej, jakým způsobem nyní koleje nakupují energie. A na jak dlouho máme nynější ceny energií nasmlouvané?


Ing. Valdová – Elektřina se nesoutěžila, dodavatelé navýšili ceny o 48 %. Plyn je vysoutěžený přes RUK a došlo k navýšení o 207 %, což je ještě dobrý výsledek. Ten je nasmlouvaný na jeden rok, ale s tím koleje nic neudělají. K topení a vodě zatím nemáme definitivní informace, ale to si sjednáváme sami: tam došlo k navýšení o 50 %. Nemáme napojení jen na jednu společnost, ale máme více dodavatelů.


Mgr. Konečný – Dochází k nárůstu poplatků za krátkodobé ubytování ve stejných procentech?


Ing. Valdová – Současně je tlak na zvyšování pronájmů, ať již se jedná o střechy pro operátory nebo komerční prostory, kde dochází ke zvýšení cen o 10 %. Nyní se hovoří o státním investičním titulu pro koleje. Propočítali jsme potřebné investice a ty vyjdou na zhruba 2 mld. Kč. Snažíme se poskytovat služby studentům, ale momentálně nejde žádný výnos do provozu KaM, ale zpět do služeb.

U krátkodobých pronájmů došlo k vyšším nárůstům než u kolejného.


Mgr. Konečný – Řešil se i ubytovací poplatek, který je placen samosprávám. Je toto v nějakém jednání?


Mgr. Glogr – Tam šlo o to, že jsou na některých fakultách organizovány stážové pobyty. Sociální komise před časem žádala, aby KaM zkusily vyjednat s místními samosprávami, aby od stážistů nevyžadovaly rekreační poplatky.


Ing. Valdová – Můžeme to zkusit, ale není jasné, zda budou samosprávy ochotny k diskuzi. Pokud se ale jedná o jednotky či desítky lidí, tak asi není nutné, aby tomuto bylo věnováno velké množství energie.


Mgr. Glogr – Není proti navýšení kolejného, ale měli bychom myslet na specifickou roli kolejí, abychom se za chvíli nedostali na úroveň tržního nájemného. Naprosto ale chápe, že nyní bylo zdražení potřeba.


Ing. Valdová – U nás je kolejné v průměru 5 500 Kč za lůžko na měsíc. Předpokládá, že tato cena je pro studenty výhodná.


Návrh usnesení:

Sociální komise AS UK bere na vědomí novelu Opatření ředitele „Stanovení standardních cen pro ubytování v kolejích Univerzity Karlovy, platné od 1. května 2022“.

Hlasování 8-0-0

Schváleno

10 – Různé

Do rozpravy se již nikdo nepřihlásil, a tak Mgr. Michael Glogr, předseda Sociální komise AS UK, poděkoval všem za účast a zasedání ukončil.



Zapsala: Amáta Vohradská, tajemnice AS UK

Vidi: Mgr. Michael Glogr, předseda Sociální komise AS UK


Poslední změna: 9. květen 2022 16:31 
Sdílet na: Facebook Sdílet na: Twitter
Sdílet na:  
Za obsah stránky zodpovídá: Kancelář akademického senátu
Máte dotaz ?
Kontakty

Univerzita Karlova

Ovocný trh 560/5

Praha 1, 116 36

Česká republika


Identifikátor datové schránky: piyj9b4

IČO: 00216208 

DIČ: CZ00216208




Jak k nám