Přítomni: Mgr. Anna Altová (PřF), Bc. Marek Boňko (FSV), prof. RNDr. Jan Černý, Ph.D. (PřF), Bc. Dominika Erbeková (PedF), Mgr. Michael Glogr (PF), Alexandr Stropek (PedF)
Přítomni online: Mgr. Andrej Farkaš (MFF), Karel Mikulčák (LFP), Mgr. Lukáš Nowak (MFF), PhDr. Mgr. Pavel Pečený, Ph.D. (Součásti), Bc. Vojtěch Švandelík (MFF), RNDr. Daniel Toropila, Ph.D. (ÚVT)
Hosté: Ing. Štěpánka Fikaisová, MBA (ÚVT), Mgr. Martin Maňásek (kvestor)
Úvodní slovo předsedy komise
Koncepce cloudových služeb Microsoft 365
Úprava harmonogramu realizace jednotného ekonomického informačního systému
Schválení úprav zápisu v SIS
Zpráva o pokrocích v SIS5
Erasmus bez papírů a vícejazyčnost systémů
Výsledek mapování webových domén ve správě UK
Digitální podpisy of CESNET
Zpráva o postupu při výběru nového kreditového a rezervačního systému KaM
Různé
Předseda komise Mgr. Andrej Farkaš přivítal všechny přítomné a zahájil zasedání komise.
Mgr. Farkaš se dotázal, zda má někdo z členů komise připomínky k zápisu ze zasedání Komise pro IT ze dne 12. října 2022. Připomínky nikdo nevznesl, zápis byl schválen tichým souhlasem.
Předseda komise Mgr. Andrej Farkaš uvedl bod jednání a představil předložený materiál.
Mgr. Maňásek doplnil, že jde o strategický materiál a další věci by měly být dopracovány v materiálech navazujících. Dále poznamenal, že se připravuje administrační aplikace na podporu, ale neznamená to, že další aktivity budou pozastaveny, což si vedení UK vyjasnilo s ředitelem ÚVT.
Mgr. Farkaš poznamenal, že uživatelská podpora by se mohla rozšířit i na další systémy UK. Dále uvedl, že do nastavení pravidel pro externí spolupracovníky by mělo jít přidávat i spolupracovníky, kteří nemají identitu od UK.
Usnesení:
„Komise pro IT AS UK schvaluje dokument koncepce cloudových služeb Microsoft 365.“
5 pro prezenčně/5 pro distančně – 0 proti – 0 zdrž.
Schváleno
Předseda komise Mgr. Andrej Farkaš uvedl tento bod a předal slovo Mgr. Maňáskovi.
Mgr. Maňásek uvedl, že proběhly předběžné tržní konzultace se třemi potenciálními dodavateli EIS a všichni tři konstatovali, že zadání ještě není dostatečně přesné a srozumitelné k tomu, aby určili nabídkovou cenu zakázky. Dva dodavatelé nebyli schopni poskytnout žádný odhad a jeden sdělil velmi indikativní odhad 200 milionů Kč bez DPH, což zhruba dvojnásobně překonalo původní předpoklad vedení UK. Je tedy třeba zpřesnit zadání a nastavit některé věci na UK jednotnějším způsobem. Kromě upřesnění některých metodických věcí předpokládá vedení UK, že se sjednocením podaří snížit počet integrací, které byly v zadání požadovány. Časový plán je takový, že tyto věci budou do zadávací dokumentace zapracovány do května, ale některá metodická opatření budou zavedena již do stávajících systémů. V červnu by mělo začít zadávací řízení.
Mgr. Farkaš jak to je s provedením exportu dat na fakultách. Mgr. Maňásek uvedl, že se domnívá, že spolupráci dodavatele v tomto bude UK potřebovat, ale všechna data jsou na serverech UK, takže o ně nemůže přijít.
Usnesení:
„Komise pro IT AS UK bere na vědomí úpravu harmonogramu realizace jednotného ekonomického informačního systému.“
5 pro prezenčně/5 pro distančně – 0 proti – 0 zdrž.
Schváleno
Předseda komise Mgr. Andrej Farkaš představil bod jednání. Uvedl, že v březnu IT komise schválila úpravu zápisu, která spočívala v omezení počtu aktivních oken. Ukázalo se, že technické řešení to neumožňuje, ale umožňuje omezení přihlášení z jednoho prohlížeče, v čemž spočívá nová navržená úprava. Ing. Fikaisová doplnila, že Erudio přislíbilo optimalizaci provést do konce roku (oproti původnímu termínu konce listopadu).
Bc. Boňko se dotázal, zda k optimalizaci dojde pouze v průběhu zápisových týdnů a jinak bude SIS fungovat běžně. Mgr. Maňásek uvedl, že se počítá s tím, že se toto opatření nastaví jen pro dobu zápisů.
Mgr. Glogr uvedl, že by byl nerad, kdyby zápis na PF UK potřetí dopadlo špatně. Ing. Fikaisová uvedla, že si toho jsou vědomi. Mgr. Glogr dále uvedl, že proběhlo setkání akademické obce s prof. Skopalem, kde bylo upozorněno na několik dalších problémů, například licenční podmínky či aktualizace skriptu a dotázal se, zda došlo k posunu i v těchto otázkách. Ing. Fikaisová uvedla, že tyto otázky není možné vyřešit ze dne na sen a vysvětlila důvody. Pro únorový zápis bude infrastruktura posílena z hlediska serverů, ale nepodaří se to v otázkách licence. Mgr. Glogr uvedl, že dle sdělení prof. Skopala není problém ve výpočetním výkonu, ale v počtu licencí, to znamená, že nasazení nových serverů bez změny licenčních podmínek nepomůže. Každý z vedení UK říká něco jiného a situace se začíná stávat poměrně nepřehlednou. Ing. Fikaisová uvedla, že vedení UK neví, jestli je problém ve výpočetním výkonu či nikoliv. Mgr. Glogr se dále dotázal, kdy dojde k optimalizaci softwaru. Ing. Fikaisová uvedla, že má být dodána do konce roku. Erudio bylo upozorněno, že pokud dodána nebude, bude UK uplatňovat penále.
Mgr. Altová se dotázala, zda omezení bude zapínáno a vypínáno plošně, takže ovlivní i fakulty, které problém nemají. Mgr. Maňásek uvedl, že optimalizaci lze zapnout pouze na omezený počet dní, kdy se zapisuje na fakultách, kde se vyskytují problémy. Mgr. Altová se dotázala, jak má být toto omezení komunikováno na fakultách, kde problémy nejsou. Mgr. Farkaš uvedl, že upozornění může být zobrazeno přímo v SIS.
Bc. Boňko se dotázal na situaci studentů, kteří studují dva obory a mají dva zápisy ve stejný čas, což je na FSV celkem běžné. Mgr. Farkaš vysvětlil, že na ně nebude mít optimalizace vliv.
Mikulčák se dotázal, zda by si omezení mohli nastavovat sami fakultní správci SIS. Mgr. Maňásek uvedl, že se domnívá, že řešení by bylo tak složité, že by to situaci akorát zkomplikovalo a požádal ÚVT o analýzu, zda je to proveditelné.
Mgr. Farkaš shrnul proběhlou diskusi a uvedl, že při příští vlně zápisu bude navržené opatření vyzkoušeno, abychom zjistili, zda má reálný dopad. Pokud se nevyzkouší, nic se nezjistí. Rovněž je ale třeba vzít v úvahu, že množství optimalizací, které Erudio provedlo, funkčnosti modulu zápisu nepřispívá a z jejich strany musí být patrná snaha o celkovou nápravu.
Usnesení:
„Komise pro IT AS UK po diskusi doporučuje konkrétní implementaci úprav fungování zápisu v SISu, která navazuje na usnesení komise pro IT AS UK z 30. 3. 2022.“
4 pro prezenčně/3 pro distančně – 0 proti – 1 prezenčně zdrž./3 distančně zdrž.
Schváleno
Usnesení:
„Komise pro IT AS bere na vědomí informace o optimalizaci zápisů v SISu ze strany ÚVT a Erudia. Komise vyjadřuje znepokojení nad posouváním termínů ze strany Erudia. Komise vyzývá vedení UK k urychlenému řešení přetrvávajících problémů s modulem zápisu.“
5 pro prezenčně/6 pro distančně – 0 proti – 0 zdrž.
Schváleno
Předseda komise Mgr. Andrej Farkaš uvedl, že bude vypsána první soutěž, na které bude otestováno, zda vybraný dodavatel bude umět pracovat s technickou specifikací a UK se naučí proces zadávání modulů v rámci dynamického nákupního systému. Začínají se mapovat business procesy pro modul zápisu, přičemž pro tento modul by se měla zadávací dokumentace začít zpracovávat hned začátkem příštího roku.
Ing. Fikaisová uvedla, že do konce týdne bude zadávací dokumentace pro první modul zkompletována a příští týden bude soutěž vypsána.
Mgr. Altová uvedla, že by bylo vhodné, aby současné problémy byly komunikovány s novými dodavateli, aby věděli, jakou cestou se nevydávat. Rovněž by měly proběhnout adekvátní zátěžové testy, aby nový modul skutečně fungoval.
Bc. Švandelík se dotázal, zda již proběhlo výběrové řízení na jednotný grafický rámec. Ing. Fikaisová uvedla, že UK si grafický návrh dělá sama. Dr. Toropila upřesnil, že jeden grafický návrh už byl připraven externím dodavatelem, interně se provádí budování hierarchické knihovny komponentů, aby byly konsistentní, a pro tyto účely je možné čas od času využít grafickou konzultaci, ale s designerskou zakázkou se nepočítá.
Usnesení:
„Komise pro IT AS UK bere na vědomí zprávu o pokrocích v SIS 5.“
Schváleno tichým souhlasem
Předseda komise Mgr. Andrej Farkaš představil bod jednání a předal slovo a požádal Ing. Fikaisovou o informaci o vývoji modulu Erasmus bez papírů. Ing. Fikaisová uvedla, že chybí dodávky naplnění číselníku organizačních jednotek, partnerských institucí a koordinátorů. Už od listopadu mohou kolegové ze zahraničního odboru vkládat dohody, ty ale nejsou ověřovány na straně partnerských univerzit, protože neproběhly potřebné testy. Probíhá registrační proces a zatím není jasné, jak dlouho bude trvat. Čeká se také na třetí testovací partnerskou univerzitu.
Mgr. Farkaš se dále dotázal na pokrok v oblasti vícejazyčnosti systémů a přeložení OBD. Ing. Fikaisová uvedla, že na OBD je hotovo zhruba 90%, ale na přelomu roku bude přeložená verze spuštěna. Zbytek informací v IS Věda je přeložen, k revizi zbývají mobility a podpisová kniha, což bude provedeno po novém roce. Chybí také nová aplikace CHRES, kterou využívají dvě fakulty. Zde budou překlady také revidovány. Volby a vědecké rady jsou také přeložené. Ve WHO IS překlady stále chybí.
Předseda komise Mgr. Andrej Farkaš připomněl, že na zasedání Komise dne 11. května bylo přijato usnesení, které doporučovalo zkontrolovat aktuálnost stránek webu UK a zavést aktualizovaný systém zveřejňování odborů či osob zodpovědných za správu daného uzlu. Dotázal se, jaký v této oblasti nastal vývoj. Ing. Fikaisová uvedla, že mapování stránek bylo provedeno zhruba z poloviny. Co se týče revize stránek jako takových, jsme stále na začátku a je to běh na delší trať, protože nikdo nechce rozhodnout, co patří do archivu a co ne. Mgr. Farkaš poznamenal, že na květnovém zasedání zaznělo několik příkladů objektivně neaktuálních uzlů a mohlo by se tedy začít s přesunem u nich.
Předseda komise Mgr. Andrej Farkaš představil bod jednání a předal slovo Mgr. Maňáskovi. Mgr. Maňásek uvedl, že se bohužel ukázalo, že tuto službu nelze od CESNET přímo poptat, protože nejsou splněny podmínky pro to, aby mohla být zakázka zadána tzv. vertikálním zadáváním, ale musí se soutěžit standartní cestou. Ing. Fikaisová doplnila, že přes léto proběhly schůzky s několika dodavateli, kteří tuto službu dodávají. Na základě toho ÚVT dopracovalo zakázku, která je nyní v připomínkovém řízení na ÚVT a v polovině ledna se k ní vyjádří odbor veřejných zakázek.
Předseda komise Mgr. Andrej Farkaš představil bod jednání a předal slovo Ing. Fikaisové. Ing. Fikaisová uvedla, že tato otázka se nachází ve stavu před předběžnými tržními konzultacemi, do konce týdne bude připraven seznam otázek pro tyto účely. Následně se věc přesune na odbor veřejných zakázek.
Usnesení:
„Komise pro IT AS UK bere na vědomí zprávu o postupu při výběru nového kreditového a nového rezervačního systému KaM.“
Schváleno tichým souhlasem
Ing. Fikaisová uvedla, že od pátku budou nedostupné systémy týkající se voleb a vědeckých rad, protože budou sjednocovány pod jednu adresu. Systém bude dostupný ve druhém týdnu po novém roce. Dále uvedla, že v otázce PDF/A nenastal žádný výrazný posun. Co se týče poraden a GDPR, byla provedena revize na jejímž základě bude po novém roce provedena úprava příslušných otázek.
Prof. Černý upozornil na probíhající výzvy OP-JAK na příspěvky na hardware, kterých by se UK dle jeho názoru měla účastnit. Mgr. Farkaš uvedl, že tyto výzvy se řeší na fakultách, ale bylo by dobré udělat průzkum možností sdílení těchto výpočetních kapacit.
Předseda komise Mgr. Andrej Farkaš poděkoval přítomným za účast a zasedání ukončil.
Zapsala: Anna Matoušková, tajemnice Legislativní komise AS UK
Schválil: Mgr. Andrej Farkaš, předseda Komise pro IT AS UK
Univerzita Karlova
Ovocný trh 560/5
Praha 1, 116 36
Česká republika
Identifikátor datové schránky: piyj9b4
IČO: 00216208
DIČ: CZ00216208