Zápis ze zasedání Komise pro informační technologie AS UK ze dne 18. ledna 2023

Přítomni:Mgr. Anna Altová (PřF), Mgr. Andrej Farkaš (MFF), Mgr. Michael Glogr (PF), Mgr. Jakub Horký (PF)

Přítomni online: Bc. Marek Boňko (FSV), Mgr. Lukáš Nowak (MFF), Alexandr Stropek (PedF), Bc. Vojtěch Švandelík (MFF), RNDr. Daniel Toropila, Ph.D. (ÚVT)


Hosté: Mgr. Miroslava Hurdová (KaM/online) Ing. Marek Kalika, Ph.D. (ÚVT), manažer kyberbezpečnosti (MK), Mgr. Jan Pačes (PřF), prof. RNDr. Tomáš Skopal, Ph.D. (KR/online), Ing. Daniela Slováková (KaM/online

Program:

  1. Úvodní slovo předsedy komise

  2. Představení nového ředitele ÚVT

  3. Postup ve věci ověřování PDF/A u závěrečných prací

  4. Kyberbezpečností příručka pro uživatele

  5. Zadávací dokumentace pro kreditový systém KaM

  6. Zhodnocení fungování komise v minulém roce, nedokončené úlohy pro příští období

  7. Různé


1. Úvodní slovo předsedy komise

Předseda komise Mgr. Andrej Farkaš přivítal všechny přítomné a zahájil zasedání komise.


Mgr. Farkaš se dotázal, zda má někdo z členů komise připomínky k zápisu ze zasedání Komise pro IT ze dne 14. prosince 2022. Připomínky nikdo nevznesl, zápis byl schválen tichým souhlasem.

2. Představení nového ředitele ÚVT

Předseda komise Mgr. Andrej Farkaš uvedl bod jednání a předal slovo dr. Kalikovi, novému řediteli ÚVT.


Dr. Kalika nejprve představil své dosavadní profesní působení. Následně se věnoval svým vizím pro fungování ÚVT. Uvedl, že strategie pro IT a podpora komunikace musí být základním kamenem pro fungování univerzity. Prostor ke zlepšení vnímá v oblasti komunikace a sdílení informací. Dále si klade za cíl vytvoření katalogu služeb navázaného na organizační strukturu, který by měl být připraven jako podklad pro plán rozpočtu na rok 2023. V katalogu budou jasně definovány kompetence těch, kteří budou služby poskytovat, stejně jako jejich navázání na granty. Stejně tak budou jasně určení členové vedení, kteří budou jednotlivé služby garantovat. Dále uvedl, že na UK chybí centrální help desk, který by uměl rozdělovat problémy do jednotlivých kategorií. Rád by takový help desk vytvořil spolu se změnovým řízením, které na něj bude navazovat. Mělo by být patrné, které záležitosti se budou řešit prioritně. S prioritizací souvisí i problematika rozvoje agend, která je spojená s projekty NPO a programem podpory strategického řízení, ze kterých lze čerpat slušný objem financí. Byl by rád, kdyby se během prvního kvartálu podařilo rozdělit projekty na menší, které by měli na starosti konkrétní řešitelé. Co se týče střednědobého plánu, je třeba vytvořit koncepční záměr podle kterého se budou stanovovat další cíle pro jednotlivé roky.


Mgr. Farkaš se dotázal, jaký je předpokládaný časový rámec zprovoznění help desku. Dr. Kalika uvedl, že technicky jeho zprovoznění bude trvat v řádech dnů, ale je nutné ho napojit na zmíněnou strukturu služeb, což bude trvat déle, ale předpoklad je květen.

3. Postup ve věci ověřování PDF/A u závěrečných prací

Předseda komise Mgr. Andrej Farkaš uvedl tento bod a předal slovo dr. Kalikovi, který však v době konání komise nedisponoval novými informacemi. Bod se bude znovu projednávat na příštím zasedání komise.

4. Kyberbezpečností příručka pro uživatele

Předseda komise Mgr. Andrej Farkaš představil bod jednání a předal slovo MK, který představil předložený materiál.


Bc. Švandelík, Mgr. Farkaš a Mgr. Glogr vznesli k předloženému materiálu několik připomínek, které budou zaslány MK v písemné formě k zapracování.


Mgr. Altová se dotázala, zda bude podobná příručka a školení poskytnuto i doktorandům. MK uvedl, že by se musela otevřít otázka, jak do toho zapojit všechny studenty.

5. Zadávací dokumentace pro kreditový systém KaM

Předseda komise Mgr. Andrej Farkaš představil bod jednání a Ing. Slovákové k představení zadávací dokumentace pro kreditový systém KaM.


Ing. Slováková představila dokument, který byl vytvořen jako podklad pro kreditový systém na základě zkušenosti ze stravovacích zařízení a obsahuje požadavky, které jsou na kreditový systém kladeny. Podklad byl následně postoupen odboru veřejných zakázek a ÚVT. Na základě připomínek Ing. Fikaisové byly provedeny nějaké změny, které musí schválit vedení KaM.


Mgr. Farkaš tlumočil připomínky Bc. Švandelíka, především upozornil na chybějící konkrétní zadání pro dodavatele. Je třeba doplnit zadání pro informatika, který bude software programovat. Dr. Kalika poznamenal, že by měla být tvorba systému zadána někomu, kdo má již podobné zkušenosti. Ing. Slováková uvedla, že bude požadovat, aby dodavatel systému disponoval referencemi od jiných zákazníků. Mgr. Farkaš poznamenal, že zakázka musí být podle zákona vypsaná tak, aby se do ní mohl přihlásit i dodavatel, který bude chtít systém vytvořit „na zelené louce“. Ing. Slováková uvedla, že se domnívá, že v zadávací dokumentaci má být popsán cíl, resp. funkčnost systému, a ne způsob, jak ho dosáhnout. Mgr. Farkaš vysvětlil, že UK bude chtít po dodavateli, aby systém na vázal na další systémy, které na UK již fungují. V tomto ohledu je dokument málo specifický a zadání musí být konkretizováno.


Mgr. Farkaš uzavřel, že připomínky budou zaslány k vypořádání ÚVT a KaM.


Usnesení:

Komise pro IT AS UK Komise pro IT AS UK schvaluje zadávací dokumentaci kreditového systému pro KaM UK s výhradami, které postupuje k vypořádání KaM a ÚVT.

4 pro prezenčně/6 pro distančně – 0 proti – 0 zdrž.

Schváleno

6. Zhodnocení fungování komise v minulém roce, nedokončené úlohy pro příští období

Členové komise v tomto bodě zhodnotili fungování komise za uplynulé období. Mgr. Farkaš vyzval k zaslání případných dalších připomínek a námětů emailem.

7. Různé

V tomto bodě nikdo nevystoupil.


Předseda komise Mgr. Andrej Farkaš poděkoval přítomným za účast a zasedání ukončil.


Zapsala: Anna Matoušková, tajemnice Legislativní komise AS UK

Schválil: Mgr. Andrej Farkaš, předseda Komise pro IT AS UK





Poslední změna: 3. duben 2023 16:12 
Sdílet na: Facebook Sdílet na: Twitter
Sdílet na:  
Za obsah stránky zodpovídá: Kancelář akademického senátu
Máte dotaz ?
Kontakty

Univerzita Karlova

Ovocný trh 560/5

Praha 1, 116 36

Česká republika


Identifikátor datové schránky: piyj9b4

IČO: 00216208 

DIČ: CZ00216208




Jak k nám