Zápis ze zasedání Komise pro IT AS UK ze dne 20. listopadu 2024

Přítomni: Bc. Marek Boňko (FSV), prof. RNDr. Jan Černý, Ph.D. (PřF), RNDr. Andrej Farkaš (MFF), Mgr. Petr Šimůnek (MFF), Jonáš Vala (3.LF), RNDr. Daniel Toropila, Ph.D. (ÚVT)


Omluvena: Andrea Rashovska (1.LF)


Hosté: prof. RNDr. Tomáš Skopal, Ph.D. (prorektor UK), Ing. Marek Kalika, Ph.D. (ÚVT), Ondřej Čistý (ÚVT), Ing. Jiří Valášek (ÚVT), doc. RNDr. Martin Vlach, Ph.D. (prorektor UK), Mgr. Ing. Tereza Kůstková (OVV), Jakub Gogela (FF), Michal Briežnik (ÚVT)


Program:

  1. Zahájení

  2. Znovuschválení zápisu ze dne 19.06.2024 po dalších došlých připomínkách A. Vohradské

  3. Informace o krizovém řešení webu UK

  4. Informace a další vývoj ve věci elektronické revalidace ISIC/Alive

  5. Informace o pilotním zapojení fakult k jednotným e-mailům

  6. Informace o napojení na centrální registry

  7. Různé

1. Zahájení

Předseda komise dr. Andrej Farkaš přivítal všechny přítomné a zahájil zasedání komise.


Dr. Farkaš se dotázal, zda má někdo z členů komise připomínky navrženému programu zasedání. Připomínky nikdo nevznesl.

2. Znovuschválení zápisu ze dne 19.06.2024 po dalších došlých připomínkách A. Vohradské

Dr. Farkaš se dotázal, zda má někdo z členů komise připomínky k zápisu ze zasedání Komise pro IT AS UK ze dne 19. června 2024. Připomínky nikdo nevznesl.


Zápis schválen tichým souhlasem.

3. Informace o krizovém řešení webu UK

RNDr. Andrej Farkaš, předseda komise pro IT AS UK, uvedl tento bod a připomněl, že během letních prázdnin byl prorektor Vlach pověřen přípravou krizového řešení webu UK. Cílem bylo vytvořit funkční a vizuálně přehledné minimální řešení, které zjednoduší orientaci uživatelů, a přitom nebude vyžadovat vysoké náklady.


Prorektor Vlach informoval, že příprava návrhu začala okamžitě. V srpnu byl první návrh projednán na kolegiu rektorky, kde byly získány připomínky. Tyto podněty byly zapracovány a materiál bude znovu předložen kolegiu rektorky k definitivnímu schválení. V rámci své prezentace uvedl, že vznikla pracovní skupina a byla provedena analýza webů 50 nejlepších univerzit, zahrnující navigaci, obsah úvodní stránky, počet položek v menu apod.


Z této rešerše byly vyvozeny závěry týkající se struktury hlavního webu, zajištění viditelnosti důležitých prvků či zachování logiky stávající struktury v kontextu grafické vizualizace webu a soulad s jednotným vizuálním stylem univerzity. Zároveň byly analyzovány role uživatelů webu, včetně možností personalizace obsahu pro různé skupiny (např. uchazeči, studenti, či zaměstnanci).


Dr. Farkaš otevřel diskuzi k tomuto bodu a navrhl zvážit alternativy k rozvoji systému DG Client, který je vyvíjen interně v porovnání s jinými komerčními řešeními. Zároveň zdůraznil nutnost širší debaty o primární funkci webu a jeho obsahu, na kterou by měl navázat výběr vhodného technického řešení. Prorektor Vlach odvětil, že krizové řešení má být dokončeno do června příštího roku. Pokud by univerzita přecházela na jiný redakční systém, proces by byl finančně i časově velmi náročný a vyžadoval by pečlivé projektové řízení. Dr. Toropila zároveň zdůraznil, že technická a obsahová stránka jsou oddělené problémy. Současný systém DG Client umožňuje vytvořit kvalitní web, ale vyžaduje zlepšení technické podpory a editorských procesů. Dodal, že je nutno vše chápat v širších souvislostech, například ohledně udržitelnosti.


Prorektor Skopal pochválil efektivitu uchazečských webů a zdůraznil, že diskuze o webu je úzce spjata s celkovými procesy na univerzitě.


Ze strany Dr. Farkaše byly dále vzneseny otázky na primární funkci webu a komu má být určen, zda implementovat přihlášení, které by zpřístupnilo například intranet pro zaměstnance nebo sekci pro studenty. Dále se dotázal, jak zajistit rovnováhu mezi centrálním a fakultním přístupem při zavádění jednotného vizuálního stylu.


Z důvodu časové tísně programu však na tyto otázky již nebylo odpovězeno. Nicméně byly učiněny dílčí závěry ohledně projednání návrhu při jednání kolegia rektorky. Po tomto schválení bude krizové řešení implementováno na centrální web UK, s následným promítnutím na fakultní úrovně. Diskuze o potenciálním přechodu na modernější redakční systém bude pokračovat, včetně analýzy nákladů a přínosů.


Návrh usnesení:

Komise pro IT AS UK bere na vědomí informace o krizovém řešení webu UK a očekává finální materiál v návaznosti na jednání KR.

4 pro – 0 proti – 1 zdrž.

Schváleno


Návrh usnesení:

Komise pro IT AS UK vyzývá vedení UK, aby zajistilo vyjasnění role webu UK a organizaci správy obsahu webu UK s cílem jeho zjednodušení.

4 pro – 0 proti -1 zdrž.

Schváleno

4. Informace a další vývoj ve věci revalidace ISIC/Alive

RNDr. Andrej Farkaš, předseda komise pro IT AS UK, uvedl tento bod a představil zápis ze setkání SKRVŠ s firmou GTS Alive a předal slovo Bc. Marku Boňkovi, který doplnil některé podrobnosti a také se dotázal, kdo za to na UK zodpovídal. Protože informace k podnětu z předchozího zasedání Komise byly protichůdné oproti informacím ze schůzky.


Dr. Farkaš dále informoval, že obdržel od Mgr. Polákové vyjádření, že aplikace ALIVE již není geoblokovaná, což si osobně ověřil stažením aplikace. Sdělil, že Mgr. Poláková rovněž přislíbila rozeslání newsletteru a propagaci na sociálních sítích.


Přesto zůstaly nevyřešené otázky týkající se protichůdných informací ohledně komunikace s UK a načasování informační kampaně. Studenti byli s novým procesem seznámeni až při návštěvě revalidačního centra, což vyvolalo určité rozhořčení. Dále bylo konstatováno, že UK na další rok revalidační přelepky nezakoupí, což je v rozporu s přístupem například VŠE, která je zajistila. Propagační materiály byly UK doručeny již v červnu, přesto byli studenti o změnách informování až po začátku semestru.


Ředitel ÚVT Kalika uvedl, že UK je jednou z posledních škol, která nepřešla na jejich karty. GTS Alive původně plánovala ukončení podpory a historicky vznikaly problémy spojené s přelepkami, jejich počtem a organizační koordinací. Přelepky bylo nutné objednávat v přesném počtu předem. Změna modelu na virtuální verzi nyní umožňuje snadnější objednávání. Nicméně absence jasné komunikace mezi ÚVT, UK Pointem a právním oddělením vedla k organizačním komplikacím, které nebyly dostatečně řešeny.


Dr. Farkaš dále upozornil, že smlouvy o přelepkách jsou vedeny v registru smluv a v minulosti byly přelepky doobjednávány. Současná smlouva však neumožňuje jiný způsob revalidace než holografickou přelepku. Dále zmínil potřebu vyjasnit komunikaci s dopravci ohledně ISIC karet, zejména kvůli požadavkům na prodloužení platnosti pro jízdné. Závěrem zdůraznil potřebu fakulty informovat studenty jasně a srozumitelně, aby nevznikaly mylné domněnky o nutnosti zakoupit licenci.


Ze strany ÚVT bylo potvrzeno, že aktualizace o platných studentských stavech jsou Pražskému dopravnímu podniku zasílány dvakrát denně a licence ISIC není pro tento účel nutná.


Prorektor Skopal navrhl vytvoření robustního komunikačního plánu směrem ke studentům. Tento plán by měl být konzistentní, zahrnovat podporu mobilních aplikací, přehlednou grafiku a informace o ISIC a jiných formách průkazu studenta. Zastoupení by měl mít i UK Point, aby komunikace byla strukturovaná a efektivní.


Obecně byla shoda mezi diskutujícími na tom, že je nutné lépe koordinovat komunikaci mezi UK a GTS Alive a zajistit včasné a přehledné informování studentů o změnách. Rovněž bylo navrženo zlepšit interní organizační strukturu při implementaci revalidačních procesů a přechodu na nové modely služeb.


Návh usnesení:

Komise pro IT AS UK se seznámila s doplňujícími informacemi k prodlužování karet ISIC/Alive a je zklamaná zanedbáním komunikace těchto změn studujícím před začátkem akademického roku. A žádá o jasnou komunikaci směrem ke studujícím ze strany UK a fakult.

5 pro – 0 proti – 0 zdrž.

Schváleno


Návrh usnesení:

Komise pro IT AS UK žádá o lepší informování studujících o rozdílech mezi jednotlivými druhy průkazů studenta a vyzývá vedení k otevření debaty o uznávání průkazů studenta bez licence ISIC pro doložení nároku na slevu u všech dopravců v ČR.

5 pro – 0 proti – 0 zdrž.

Schváleno


Účastníci debaty se zároveň shodli na nutnosti jasně vysvětlit studentům rozdíly mezi studijním průkazem a studijním průkazem s licencí ISIC, a to včetně způsobu jejich využití. Bylo zdůrazněno, že tuto komunikaci nelze ponechat pouze na GTS Alive, ale že veřejné vysoké školy by měly postupovat společně a koordinovaně.


Byl zmíněn metodický pokyn Ministerstva dopravy, který explicitně zmiňuje možnost využití platného studijního průkazu s licencí ISIC. Vedení UK by mělo vyvinout tlak na to, aby byl tento bod nahrazen všeobecným průkazem studenta a sleva u dopravců nebyla vázaná na licenci ISIC.


Ondřej Čistý pak představil prezentaci k novému portálu průkazů.


Dr. Farkaš upozornil na problematiku "škaredých fotek" před zeleným pozadím v kontextu průkazových fotografií do SIS. Čistý potvrdil, že dojde ke změně – bude možnost nahrát do informačního systému svoji vlastní fotografii a první varianta, která projde kontrolou, bude brána za oficiální. Bc. Boňko vyjádřil lítost nad stávající praxí, která zbytečně zatěžuje studenty nutností návštěvy UK Pointu.


Čistý uvedl, že portál nebude umožňovat řešení situací, jako je poškození či ztráta průkazů, aby se předešlo možnému zneužití. Nicméně možnost nechat se vyfotit na místě bude zachována, např. pro studenty ze sociálně slabších skupin. Vala zdůraznil potřebu, aby byl web portálu průkazů v souladu s jednotným vizuálním stylem univerzity. Čistý potvrdil, že tento požadavek bude zohledněn, avšak jednotný vizuální styl zatím nebyl schválen.


Usnesení:

Komise pro IT AS UK bere na vědomí informace o portále průkazů UK.

Schváleno tichým souhlasem.

5. Informace o pilotním zapojení fakult k jednotným e-mailům

RNDr. Andrej Farkaš, předseda komise pro IT AS UK, uvedl tento bod a předal slovo panu prorektoru Skopalovi.


Prorektor Skopal informoval o zpětné vazbě od fakult po letním období, týkající se pilotního zapojení do připravovaných opatření. Uvedl, že proběhla schůzka s děkany, kteří jmenovali kontaktní osoby na svých fakultách. Na rektorátu byly taktéž jmenovány kontaktní osob. Fakultu tělesné výchovy a sportu zastoupil proděkan Opelík, který nabídl spolupráci na vypracování opatření na fakultní úrovni jako podklad pro přípravu opatření rektorky.


Do konce listopadu by měly být podklady připraveny na úrovni rektorátu a následně budou postoupeny fakultám. Plán zahrnuje nejen opatření na fakultní úrovni, ale také vytvoření nové komunikační platformy IT, která bude cílit na specifické skupiny uživatelů. Důležitou součástí je podpora fakult při zajištění efektivního využívání studentských e-mailů. K tomu bude uskutečněna informační kampaň.


Prorektor Skopal dále upozornil, že aktuálně neexistují jednotná pravidla pro používání IT prostředků napříč univerzitou, zejména v oblastech jako kyberbezpečnost. V praxi jsou pravidla nastavována ad hoc na úrovni jednotlivých fakult. Navrhl vytvoření manuálu pro využívání IT prostředků, který by zahrnoval nejen pravidla správného a bezpečného používání, ale také definoval role a odpovědnosti. Zdůraznil, že tento proces je náročný a vyžaduje dlouhodobou koordinaci. Podpořil rovněž centralizaci služeb.


Michal Briežnik upozornil, že pravidla pro IT služby musí zahrnovat volitelné prvky, aby reflektovala různé potřeby uživatelů. Parametry jednotlivých služeb by měly být flexibilní, přičemž základní pravidla by se týkala jednotné komunikace, zatímco detaily by bylo možné upravovat podle specifických požadavků jednotlivých fakult nebo uživatelů.


Návrh usnesení:

Komise pro IT AS UK bere na vědomí informace o pilotním zapojení fakult k jednotné cloudové platformě.

Schváleno tichým souhlasem.

6. Informace o napojení na centrální registry

RNDr. Andrej Farkaš, předseda komise pro IT AS UK, uvedl tento bod a předal slovo Ing. Valáškovi.


Ing. Valášek informoval o rozvoji digitálních služeb v rámci projektu Single Digital Gateway, který je součástí projektu z Národního plánu obnovy. Cílem projektu je vytvořit rozcestník umožňující občanům EU snadný přístup k digitálním službám, například podání žádosti o přijetí na vysokou školu, nebo žádost o financování studia formou půjčky či stipendia.


Ing. Valášek uvedl, že i přes finanční investice do projektu mají české instituce v této oblasti nedostatky. Klíčovým prvkem je napojení na centrální registry přes centrální služby (OOTS), které by zahrnovalo například maturitní osvědčení nebo elektronická potvrzení, jež by mohla být snadno dostupná pro administrativní pracovníky vysokých škol. Od 1. února 2025 má být tento systém funkční, nicméně aktuálně není zajištěna dostatečná odezva ze strany státu.


V oblasti identifikace a autorizace systém již funguje, avšak obsahuje nulová data, což znemožňuje plnou realizaci záměru. Ing. Valášek zdůraznil, že pro úspěšnou implementaci je nutné zajistit napojení na registr výměny dat (UKREX). Harmonogram projektu počítá se spuštěním napojení v lednu 2026 a jeho dokončením v květnu 2026.


Ing. Valášek sdělil, že mezi další kroky projektu bude zejména zajištění plné funkčnosti napojení na centrální registry do stanoveného termínu, spolupráce se státními orgány na zajištění potřebné odezvy a podpory projektu či příprava interních procesů a administrativy na implementaci digitálních služeb v souladu s novým systémem. Také apeloval na nutnost pokračovat v realizaci projektu a zdůraznil důležitost koordinace mezi vysokými školami, státem a technickými dodavateli, aby byly cíle projektu splněny v plánovaném časovém rámci.


Návrh usnesení:

Komise pro IT AS UK bere na vědomí informace o progresu projektu Single Digital Gateway na UK.

Schváleno tichým souhlasem.

7. Různé

Do bodu Různé se nikdo nepřihlásil a jednání bylo ukončeno v 19:24 hod.


Zapsal: Jan Jirmus, tajemník Legislativní komise AS UK

Za správnost: RNDr. Andrej Farkaš, předseda Komise pro IT AS UK


Zápis ke stažení zde


Poslední změna: 10. prosinec 2024 16:49 
Sdílet na: Facebook Sdílet na: Twitter
Sdílet na:  
Za obsah stránky zodpovídá: Kancelář akademického senátu
Máte dotaz ?
Kontakty

Univerzita Karlova

Ovocný trh 560/5

Praha 1, 116 36

Česká republika


Identifikátor datové schránky: piyj9b4

IČO: 00216208 

DIČ: CZ00216208




Jak k nám