Název: |
Jednací řád poradní komise rektora pro posuzování žádostí studentů o úlevách na poplatcích spojených se studiem |
K provedení: |
- |
Gestor: |
Odbor pro studium a záležitosti studentů RUK |
Účinnost: |
1. července 2025 |
Toto opatření rektora stanoví postupy pro činnost poradní komise rektora pro posuzování žádostí studentů o úlevách na poplatcích spojených se studiem na Univerzitě Karlově (dále jen „poplatková komise“) zřízené na základě čl. 5 odst. 6 Přílohy č. 2 Statutu Univerzity Karlovy – Poplatky spojené se studiem.
Poplatková komise má nejméně tři členy, které jmenuje a odvolává rektor Univerzity Karlovy (dále jen „univerzita“).
Členy poplatkové komise jsou zpravidla akademičtí pracovníci univerzity. Členem může být i student univerzity, který je zároveň členem Akademického senátu Univerzity Karlovy. Alespoň jeden z členů poplatkové komise musí být lékař.
Poplatková komise si ze svého středu volí každoročně předsedu a místopředsedu, a to zpravidla na prvním zasedání v daném kalendářním roce.
Členství v poplatkové komisi zaniká:
a. |
odstoupením z funkce, |
b. |
odvoláním z funkce, |
c. |
zánikem členství v Akademickém senátu Univerzity Karlovy, jedná-li se o člena poplatkové komise jmenovaného dle odstavce 2 věty druhé. |
Zasedání poplatkové komise jsou neveřejná.
Zasedání poplatkové komise se konají zpravidla každý měsíc, a to prezenčně. V odůvodněných případech může předseda poplatkové komise rozhodnout, že se zasedání bude konat distančně, tedy za pomoci prostředků komunikace na dálku, které umožňují členům poplatkové komise zvukovou i obrazovou účast na zasedání v přítomném čase, nebo hybridně, tedy kombinací prezenčního a distančního způsobu zasedání u části členů.
Na zasedání poplatkové komise je stanoven příští termín zasedání poplatkové komise v následujícím měsíci, a to tak, aby se následující zasedání konalo s odstupem alespoň 14 dnů.
Zasedání poplatkové komise se dále účastní vedoucí odboru pro studium a záležitosti studentů rektorátu univerzity a zaměstnanci pověření agendou poplatků spojených se studiem. Tyto osoby nemají hlasovací právo.
Zasedání poplatkové komise se může zúčastnit rektor a prorektor pro studijní záležitosti.
Zasedání poplatkové komise řídí její předseda, v jeho nepřítomnosti jej zastupuje místopředseda, případně jiný člen poplatkové komise, na kterém se přítomní členové shodnou.
Poplatková komise vychází z anonymizovaného přehledu žádostí studentů o úlevu na poplatku spojeném se studiem (dále jen „žádost“) zařazených na zasedání poplatkové komise. Přehled žádostí je vypracován zaměstnanci odboru pro studium a záležitosti studentů rektorátu univerzity pověřenými agendou poplatků spojených se studiem. Poplatkové komisi jsou předloženy rovněž všechny projednávané žádosti.
Poplatková komise projednává žádosti a vydává k nim rektorovi doporučení, zda má být studentu poskytnuta úleva na vyměřeném poplatku. V případě kladného stanoviska poplatková komise navrhuje i konkrétní podobu této úlevy.
Doporučení poplatkové komise je zaznamenáno do přehledu projednávaných žádostí, který je podepsán všemi přítomnými členy poplatkové komise.
Poplatková komise je usnášeníschopná, jsou-li přítomni alespoň tři její členové.
Doporučení je přijato konsensuálně, nebo se o něm hlasuje. V případě hlasování je doporučení přijato, vysloví-li se pro něj nadpoloviční většina přítomných členů.
Každý člen poplatkové komise má v případě hlasování jeden hlas.
V případě shodného počtu hlasů rozhoduje hlas předsedy poplatkové komise.
Člen poplatkové komise je povinen posuzovat žádosti nestranně. Zjistí-li člen poplatkové komise, že je vůči některému z žadatelů ve střetu zájmu, oznámí tuto skutečnost předsedovi poplatkové komise a neúčastní se projednávání dané žádosti.
Členové poplatkové komise jsou vázáni mlčenlivostí o informacích obsažených v poskytnutých podkladech a projednaných na zasedání poplatkové komise. Povinnost mlčenlivosti trvá i po ukončení členství v poplatkové komisi.
Členové poplatkové komise, kteří byli jmenování přede dnem nabytí účinnosti tohoto opatření rektora, se považují za členy poplatkové komise podle tohoto opatření rektora.
Toto opatření rektora nabývá platnosti dnem jeho podpisu a účinnosti dnem
1. července 2025.
V Praze dne 30. června 2025
prof. MUDr. Milena Králíčková, Ph.D. |
|
rektorka |
Univerzita Karlova
Ovocný trh 560/5
Praha 1, 116 36
Česká republika
Identifikátor datové schránky: piyj9b4
IČO: 00216208
DIČ: CZ00216208