Opatření rektora č. 29/2025

Název:

Jednací řád poradní komise rektora pro posuzování žádostí studentů o úlevách na poplatcích spojených se studiem

K provedení:

-

Gestor:

Odbor pro studium a záležitosti studentů RUK

Účinnost:

1. července 2025


Jednací řád poradní komise rektora pro posuzování žádostí studentů o úlevách na poplatcích spojených se studiem

Čl. 1 Úvodní ustanovení

Toto opatření rektora stanoví postupy pro činnost poradní komise rektora pro posuzování žádostí studentů o úlevách na poplatcích spojených se studiem na Univerzitě Karlově (dále jen „poplatková komise“) zřízené na základě čl. 5 odst. 6 Přílohy č. 2 Statutu Univerzity Karlovy – Poplatky spojené se studiem.

Čl. 2 Složení poplatkové komise

  1. Poplatková komise má nejméně tři členy, které jmenuje a odvolává rektor Univerzity Karlovy (dále jen „univerzita“).

  2. Členy poplatkové komise jsou zpravidla akademičtí pracovníci univerzity. Členem může být i student univerzity, který je zároveň členem Akademického senátu Univerzity Karlovy. Alespoň jeden z členů poplatkové komise musí být lékař.

  3. Poplatková komise si ze svého středu volí každoročně předsedu a místopředsedu, a to zpravidla na prvním zasedání v daném kalendářním roce.

  4. Členství v poplatkové komisi zaniká:

      a. 

    odstoupením z funkce,

      b. 

    odvoláním z funkce,

      c. 

    zánikem členství v Akademickém senátu Univerzity Karlovy, jedná-li se o člena poplatkové komise jmenovaného dle odstavce 2 věty druhé.


Čl. 3 Zasedání poplatkové komise

  1. Zasedání poplatkové komise jsou neveřejná.

  2. Zasedání poplatkové komise se konají zpravidla každý měsíc, a to prezenčně. V odůvodněných případech může předseda poplatkové komise rozhodnout, že se zasedání bude konat distančně, tedy za pomoci prostředků komunikace na dálku, které umožňují členům poplatkové komise zvukovou i obrazovou účast na zasedání v přítomném čase, nebo hybridně, tedy kombinací prezenčního a distančního způsobu zasedání u části členů.

  3. Na zasedání poplatkové komise je stanoven příští termín zasedání poplatkové komise v následujícím měsíci, a to tak, aby se následující zasedání konalo s odstupem alespoň 14 dnů.

  4. Zasedání poplatkové komise se dále účastní vedoucí odboru pro studium a záležitosti studentů rektorátu univerzity a zaměstnanci pověření agendou poplatků spojených se studiem. Tyto osoby nemají hlasovací právo.

  5. Zasedání poplatkové komise se může zúčastnit rektor a prorektor pro studijní záležitosti.


Čl. 4 Průběh zasedání

  1. Zasedání poplatkové komise řídí její předseda, v jeho nepřítomnosti jej zastupuje místopředseda, případně jiný člen poplatkové komise, na kterém se přítomní členové shodnou.

  2. Poplatková komise vychází z anonymizovaného přehledu žádostí studentů o úlevu na poplatku spojeném se studiem (dále jen „žádost“) zařazených na zasedání poplatkové komise. Přehled žádostí je vypracován zaměstnanci odboru pro studium a záležitosti studentů rektorátu univerzity pověřenými agendou poplatků spojených se studiem. Poplatkové komisi jsou předloženy rovněž všechny projednávané žádosti.

  3. Poplatková komise projednává žádosti a vydává k nim rektorovi doporučení, zda má být studentu poskytnuta úleva na vyměřeném poplatku. V případě kladného stanoviska poplatková komise navrhuje i konkrétní podobu této úlevy.

  4. Doporučení poplatkové komise je zaznamenáno do přehledu projednávaných žádostí, který je podepsán všemi přítomnými členy poplatkové komise.


Čl. 5 Rozhodování a hlasování

  1. Poplatková komise je usnášeníschopná, jsou-li přítomni alespoň tři její členové.

  2. Doporučení je přijato konsensuálně, nebo se o něm hlasuje. V případě hlasování je doporučení přijato, vysloví-li se pro něj nadpoloviční většina přítomných členů.

  3. Každý člen poplatkové komise má v případě hlasování jeden hlas.

  4. V případě shodného počtu hlasů rozhoduje hlas předsedy poplatkové komise.


Čl. 6 Povinnosti člena poplatkové komise

  1. Člen poplatkové komise je povinen posuzovat žádosti nestranně. Zjistí-li člen poplatkové komise, že je vůči některému z žadatelů ve střetu zájmu, oznámí tuto skutečnost předsedovi poplatkové komise a neúčastní se projednávání dané žádosti.

  2. Členové poplatkové komise jsou vázáni mlčenlivostí o informacích obsažených v poskytnutých podkladech a projednaných na zasedání poplatkové komise. Povinnost mlčenlivosti trvá i po ukončení členství v poplatkové komisi.


Čl. 7 Přechodná ustanovení

Členové poplatkové komise, kteří byli jmenování přede dnem nabytí účinnosti tohoto opatření rektora, se považují za členy poplatkové komise podle tohoto opatření rektora.


Čl. 8 Závěrečné ustanovení

Toto opatření rektora nabývá platnosti dnem jeho podpisu a účinnosti dnem

1. července 2025.


V Praze dne 30. června 2025

prof. MUDr. Milena Králíčková, Ph.D.

rektorka



.pdf ke stažení

.doc ke stažení



Poslední změna: 2. červenec 2025 09:25 
Za obsah stránky zodpovídá: Právní odbor
Máte dotaz ?
Kontakty

Univerzita Karlova

Ovocný trh 560/5

Praha 1, 116 36

Česká republika


Identifikátor datové schránky: piyj9b4

IČO: 00216208 

DIČ: CZ00216208




Jak k nám