Opatření rektora č. 51/2025

Název:

Vědecké personální identifikátory, evidence výsledků a vnitřní klasifikace tvůrčí činnosti na Univerzitě Karlově

K provedení:

-

Gestor:

Odbor pro vědu a výzkum RUK

Účinnost:

22. října 2025


Vědecké personální identifikátory, evidence výsledků a vnitřní klasifikace tvůrčí činnosti na Univerzitě Karlově

ČÁST PRVNÍ ÚVODNÍ USTANOVENÍ

Čl. 1 Úvodní ustanovení

  1. Toto opatření upravuje pravidla a postupy na Univerzitě Karlově (dále též „univerzita“) v těchto oblastech administrace výzkumu, vývoje a inovací (dále jen „VaVaI“):

      a. 

    vnitřní klasifikace vědních oborů (dále jen „vnitřní klasifikace“),

      b. 

    evidence personálních identifikátorů akademických a vědeckých pracovníků, studentů doktorských studijních programů a dalších osob, které se podílejí na VaVaI (dále jen „evidence identifikátorů“),

      c. 

    evidence údajů o výsledcích VaVaI (dále jen „evidence výsledků“) a

      d. 

    sběr plných textů výsledků VaVaI.

  2. Procesy prováděné a údaje získávané podle tohoto opatření slouží zejména:

      a. 

    k dokumentování tvůrčí a projektové činnosti na univerzitě,

      b. 

    k pořizování datových dávek údajů o výsledcích pro Informační systém výzkumu, experimentálního vývoje a inovací podle § 32 odst. 3 zákona o podpoře výzkumu a § 4 nařízení vlády (dále jen „IS VaVaI“),

      c. 

    k tvorbě přehledů a analýz pro potřeby výročních zpráv o činnosti univerzity, jejích fakult a dalších součástí (dále jen „součásti univerzity“), pro potřeby vedení univerzity a vedení součástí univerzity, včetně hodnocení a jako podklad pro rozdělování příjmů univerzity podle čl. 49 odst. 1 Statutu Univerzity Karlovy,

      d. 

    k získání podkladů pro zajišťování a vnitřní hodnocení kvality na univerzitě, včetně podkladů nezbytných pro akreditaci dle nařízení vlády č. 274/2016 Sb. a dle vnitřních a dalších předpisů univerzity,

      e. 

    k získávání, ukládání a zpřístupňování vybraných údajů a plných textů výsledků v institucionálním repozitáři publikační činnosti univerzity (dále jen „institucionální repozitář“) a

      f. 

    pro účely přípravy a uskutečňování dalších projektů, do nichž se univerzita zapojuje.

  3. Pro činnosti uvedené v odstavci 1 se v potřebném rozsahu využívá především centralizovaný informační systém Věda (dále jen „systém IS Věda“) provozovaný Ústavem výpočetní techniky (dále jen „ÚVT“) a další systémy univerzity.


Čl. 2 Související předpisy

Toto opatření navazuje na:

  a. 

zákon č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o podpoře výzkumu“),

  b. 

zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů,

  c. 

nařízení vlády č. 397/2009 Sb., o informačním systému výzkumu, experimentálního vývoje a inovací (dále jen „nařízení vlády“),

  d. 

nařízení vlády č. 274/2016 Sb., o standardech pro akreditace ve vysokém školství,

  e. 

Metodika hodnocení výzkumných organizací a výsledků ukončených programů vydávaná podle § 35 zákona o podpoře výzkumu (dále jen „národní metodika hodnocení“),

  f. 

Statut Univerzity Karlovy (čl. 14 odst. 3 a čl. 46 odst. 2),

  g. 

Řád rady pro vnitřní hodnocení Univerzity Karlovy a

  h. 

Pravidla systému zajišťování a vnitřního hodnocení kvality Univerzity Karlovy.


ČÁST DRUHÁ VNITŘNÍ KLASIFIKACE

Čl. 3 Struktura vnitřní klasifikace

  1. Vnitřní klasifikace je hierarchicky uspořádána ve čtyřech úrovních:

      a. 

    panel,

      b. 

    vědní oblast,

      c. 

    vědní obor a

      d. 

    podobor.

  2. Vnitřní klasifikace zahrnuje též vazby na jiná oborová členění a kategorizace, a to zejména:

      a. 

    vazby vyjadřující obsahovou podobnost mezi vědním oborem a kategoriemi používanými v databázích Web of Science a Scopus (dále jen „externí databáze“),

      b. 

    vazby vyjadřující souvislost anebo příbuznost mezi vědním oborem nebo podoborem a studijním programem uskutečňovaným na univerzitě,

      c. 

    vazby vyjadřující souvislost anebo příbuznost mezi vědním oborem nebo podoborem a oborem habilitačního řízení nebo oborem řízení pro jmenování profesorem uskutečňovaným na univerzitě,

      d. 

    jednoznačnou vazbu mezi vědním oborem a vždy právě jedním oborem číselníku IS VaVaI.


Čl. 4 Ustavení a změny vnitřní klasifikace

  1. V souladu s národní metodikou hodnocení a řádem Rady pro vnitřní hodnocení Univerzity Karlovy je vnitřní klasifikace členěna do těchto panelů:

      a. 

    Humanitní vědy (ve zkratce „HUM“, v anglickém jazyce „Arts and Humanities“),

      b. 

    Společenské vědy (ve zkratce „SOC“, v anglickém jazyce „Social Sciences“),

      c. 

    Přírodní vědy (ve zkratce „SCI“, v anglickém jazyce „Natural Sciences“),

      d. 

    Lékařské a zdravotnické vědy (ve zkratce „MED“, v anglickém jazyce „Medical and Health Sciences“),

      e. 

    Inženýrské a technologické obory (ve zkratce „ENG“, v anglickém jazyce „Engineering and Technology“) a

      f. 

    Zemědělské a veterinární vědy (ve zkratce „AGR“, v anglickém jazyce „Agricultural and Veterinary Sciences“).

  2. Vědní obory jsou seskupeny do vědních oblastí především na základě oborové blízkosti anebo příbuznosti, možnosti jednotného použití hodnoticích nástrojů a aplikace jednotných hodnoticích parametrů.

  3. Pro ustavení podoborů platí, že se zřizují pouze pro potřeby jemnějšího rozlišení vazeb na již uskutečňované či v nejbližší době plánované studijní programy či obory habilitačního řízení a řízení pro jmenování profesorem.

  4. Pro ustavení vazeb dle článku 3 odst. 2 platí, že

      a. 

    každá kategorie používaná v externích databázích musí být přiřazena alespoň k jednomu vědnímu oboru,

      b. 

    každý studijní program uskutečňovaný na univerzitě musí být přiřazen alespoň k jednomu vědnímu oboru nebo podoboru,

      c. 

    každý obor habilitačního řízení a obor řízení pro jmenování profesorem uskutečňovaný na univerzitě musí být přiřazen alespoň k jednomu vědnímu oboru nebo podoboru a

      d. 

    každý vědní obor musí být přiřazen k právě jednomu oboru číselníku IS VaVaI, přičemž se přednostně využije výběr z úrovně DETAILED FORD, ale v případě, kdy pro rozdílnost přístupu k členění nelze takový výběr uskutečnit, je možné vybrat pro vazbu též položku z úrovně FORD.

  5. O změnách v obsahu vnitřní klasifikace rozhoduje věcně příslušný prorektor především na základě podkladů připravených radou příslušné vědní oblasti1 .


Čl. 5 Využití vnitřní klasifikace

  1. Zařazení do vnitřní klasifikace podle pravidel stanovených tímto opatřením podléhají:

      a. 

    akademičtí a vědečtí pracovníci univerzity pracovně zařazení na fakultách a vysokoškolských ústavech,

      b. 

    studenti doktorských studijních programů, které součást univerzity uskutečňuje nebo na jejichž uskutečňování se podílí,2

      c. 

    projekty vědy a výzkumu,

      d. 

    žádosti a řešené projekty interních programů vědy a výzkumu a

      e. 

    výsledky tvůrčí činnosti.

  2. Pro potřeby určení okruhu osob zařazovaných dle odstavce 1 písm. a) zajistí součásti univerzity v personálním systému univerzity jednoznačné označení příslušných akademických3 a vědeckých pracovníků.

  3. Každou osobu dle odstavce 1 písm. a) součást univerzity zařadí v systému IS Věda do jednoho až tří vědních oborů, k jejichž rozvoji má její činnost přispívat. Toto zařazení je platné zpravidla do konce trvání příslušného pracovního vztahu. Má-li dojít ke změně, může být provedena pouze na přelomu kalendářních měsíců.

  4. Osoby dle odstavce 1 písm. b) jsou zařazovány do vědních oborů na základě příbuznosti dle článku 3 odst. 2 písm. b) automatizovaně v rámci systému IS Věda. Dojde-li k zařazení osoby do více než jednoho vědního oboru, může součást univerzity toto zařazení upřesnit; součást univerzity zajistí, aby osoba nebyla zařazena do více než tří oborů.

  5. V případě souběhu více pracovních nebo studijních vztahů, na jejichž základě osoba splňuje podmínky dle odstavce 1 písm. a) nebo b), platí limit tří oborů pro každý tento vztah samostatně.

  6. Neuvede-li součást univerzity jiný poměr, je v případě zařazení do více než jednoho oboru podíl účasti osoby v oborech rozdělen rovnoměrně.

  7. Další podrobnosti o zařazování osob dle odstavce 1 písm. a) a b) a jejich označení dle odstavce 2 se stanoví v samostatně vydaných metodických pravidlech, která vydává vedoucí Odboru pro vědu a výzkum Rektorátu.

  8. Podrobnosti o zařazení projektů vědy a výzkumu dle odstavce 1 písm. c) stanoví zvláštní opatření rektora a na něj navazující metodická pravidla.

  9. Podrobnosti o zařazení žádostí a řešených projektů interních programů vědy a výzkumu dle odstavce 1 písm. d) stanoví zvláštní opatření rektora a na něj navazující metodická pravidla.

  10. Podrobnosti o zařazení výsledků tvůrčí činnosti dle odstavce 1 písm. e) se stanoví v článku 8 odst. 5.


ČÁST TŘETÍ EVIDENCE IDENTIFIKÁTORŮ

Čl. 6 Personální vědecké identifikátory

  1. Pro účely jednoznačné identifikace osoby, která se na univerzitě podílí na tvůrčí činnosti, se kromě čísla osoby přiděleného univerzitou využívají tyto personální identifikátory (dále jen „identifikátory“):

      a. 

    ORCID ID,

      b. 

    ResearcherID databáze Web of Science,

      c. 

    Scopus Author ID databáze Scopus a

      d. 

    Identifikátor vědce IS VaVaI (vedidk).

  2. Identifikátory se evidují prostřednictvím systému IS Věda.

  3. Metodická pravidla vydávaná podle tohoto opatření, popřípadě jiná opatření rektora mohou stanovit úkony, pro jejichž provedení je uvedení identifikátoru v evidenci nezbytné.


ČÁST ČTVRTÁ EVIDENCE VÝSLEDKŮ

Čl. 7 Předmět a členění evidence výsledků

  1. Systém IS Věda je primárním zdrojem údajů o výsledcích na univerzitě.

  2. Evidence výsledků se provádí v členění podle druhů výsledků stanoveném metodikou evidence výsledků, kterou vydává vedoucí Odboru pro vědu a výzkum Rektorátu, přičemž zohledňuje zejména požadavky stanovené v § 4 nařízení vlády, národní metodikou hodnocení a dalšími pokyny Rady vlády pro výzkum, vývoj a inovace (dále jen „RVVI“) a dalších potřeb univerzity.

  3. Metodika evidence výsledků stanovuje také přiřazení jednotlivých druhů a poddruhů výsledků do kategorií výsledků používaných v rámci univerzitního hodnocení tvůrčí činnosti, kterými jsou:

      a. 

    vědecké publikace,

      b. 

    aplikované výsledky a

      c. 

    ostatní výsledky.

  4. Sběr údajů o výsledcích probíhá průběžně v rámci ročních intervalů ukončených termínem, k němuž se uzavírá příprava datové dávky pro IS VaVaI za uplynulý rok. Záznamy o výsledcích vložené po tomto termínu jsou zahrnuty v dávce následujícího roku sběru dat.


Čl. 8 Náležitosti evidence výsledků

  1. Každý výsledek je v systému IS Věda reprezentován právě jedním záznamem.

  2. Záznam musí být pořízen do 3 měsíců od data vydání nebo jiného zveřejnění výsledku, nejpozději však do vyhlášeného termínu ukončení sběru dat za daný rok. Je-li výsledek určen k uložení a zpřístupnění v institucionálním repozitáři, musí být záznam o něm pořízen nejpozději 1 týden před plánovaným uložením a zpřístupněním v institucionálním repozitáři, a to i v případě, jedná-li se o výsledek dosud nevydaný nebo jinak nezveřejněný.

  3. Rozsah údajů evidovaných o jednotlivých výsledcích stanovuje metodika evidence výsledků.

  4. Každý výsledek smí být evidován pouze k takovému pracovněprávnímu či studijnímu vztahu autora, který souvisí s jeho vzdělávací a/nebo tvůrčí činností na univerzitě a v jehož rámci vznikl.

  5. Každý evidovaný výsledek se zařazuje do vědních oborů dle vnitřní klasifikace podle těchto pravidel:

      a. 

    Zařazení výsledku do jednoho vědního oboru je povinné. Na základě tohoto primárního zařazení je výsledek zařazen do příslušné vědní oblasti a v případě jeho zahrnutí do datové dávky pro IS VaVaI vykázán v odpovídajícím oboru dle číselníku IS VaVaI.

      b. 

    Výsledek může být zařazen až do dvou dalších vědních oborů. Toto sekundární zařazení se spolu s primárním využívá pro stanovení souvislosti anebo příbuznosti výsledků se studijními programy a další účely, pro které se nevyžaduje pouze jednoznačná vazba.

      c. 

    V případě zařazení výsledků do vědního oboru, u nějž jsou ustanoveny podobory, je nutné zařadit výsledek do nejméně jednoho, nanejvýš však tří podoborů daného vědního oboru.

  6. Záznam je vždy ve správě jednoho pracoviště, kterým je obvykle pracoviště autora, který záznam pořídil. V případě záznamu o výsledku s autory z více pracovišť univerzity jsou za účelem dosažení shody o správnosti a úplnosti záznamu příslušný zpracovatel a koordinátor evidence výsledků povinni poskytovat nutnou součinnost zpracovatelům a koordinátorům evidence výsledků ze součástí univerzity, jejichž zaměstnanci či studenti jsou spoluautory daného výsledku.

  7. Je-li pro vnitřní potřeby součásti univerzity nutné evidovat míru spoluautorství výsledků, může její vedení rozhodnout o interním využívání tzv. „mentálního podílu“ podle těchto pravidel:

      a. 

    Mentální podíl se definuje jako podíl spoluautorství na daném výsledku vyjádřený procentuálně pro každého autora, který je zaměstnancem či studentem univerzity, přičemž platí, že součet mentálních podílů všech autorů výsledku včetně autorů mimo univerzitu v rámci jednoho záznamu je 100 %. U autorů, kteří nejsou zaměstnanci či studenty univerzity, se mentální podíl určuje souhrnně za všechny takové autory.

      b. 

    V případě, že jsou autoři ze součásti univerzity, která využívá mentální podíly, uvedeni v záznamu spravovaném jinou součástí univerzity, umožní jim tato doplnění údajů o mentálních podílech do tohoto záznamu.

  8. Pro účely vnitřního hodnocení kvality tvůrčí činnosti se u výsledků, na nichž se podíleli autoři z více než jedné součásti univerzity, určí podíl součásti univerzity na základě poměru počtu autorů z jednotlivých součástí univerzity na výsledku po odečtení podílu externích autorů, přičemž k hodnotám tzv. „mentálních podílů“ dle odstavce 7 se nepřihlíží.

  9. Pro účely vnitřního i národního hodnocení kvality tvůrčí činnosti se u výsledků evidovaných v databázi Web of Science či Scopus eviduje vnitřní identifikátor záznamu z této databáze.

  10. Záznamy jsou v závislosti na pověření příslušných osob dle článku 11 schvalovány zpracovatelem na úrovni spravujícího pracoviště, sekčním koordinátorem na úrovni sekce a koordinátorem na úrovni součásti univerzity. Záznamy schválené na jednotlivých úrovních se označují příslušným stavem, přičemž schvalování probíhá tak, aby bylo co nejdříve dosaženo cílového stavu.

  11. Záznamy ve stavu „Přijatý“ se zveřejňují ve veřejném rozhraní systému IS Věda, a to bez přiložených souborů.


Čl. 9 Plný text výsledku

  1. Systém IS Věda se rovněž využívá pro ukládání plných textů vybraných výsledků, a to zejména za účelem:

      a. 

    kontroly vložených záznamů,

      b. 

    hodnocení tvůrčí činnosti,

      c. 

    plnění povinností stanovených poskytovatelem financování projektu, v jehož rámci výsledek vznikl a

      d. 

    zajištění systematického ukládání a zpřístupňování plných textů v institucionálním repozitáři.

  2. Plné texty vybraných výsledků uložené v systému IS Věda mohou být na základě rozhodnutí děkana či ředitele součásti uloženy též v meziuniverzitní databázi výsledků4 a porovnány s texty jiných výsledků. Výsledky tohoto porovnání se vždy zpřístupňují autorům výsledku a koordinátorům těch součástí univerzity, na nichž výsledky v rámci příslušných pracovněprávních nebo studijních vztahů autorů vznikly. Meziuniverzitní databáze výsledků neslouží ke zveřejňování ani jiné formě zpřístupňování plných textů výsledků. Koordinátor má možnost, na základě upozornění od autora, vyřadit daný plný text výsledku z exportu pro meziuniverzitní databázi výsledků, pokud by takovým exportem mohlo dojít k porušení autorských práv.

  3. U souborů s plnými texty výsledku musí být v systému IS Věda uveden rozsah oprávnění k výkonu práva plný text výsledku užít (licence). V případě publikovaných plných textů může být rozsah tohoto oprávnění limitován podmínkami licenční smlouvy uzavřené mezi vydavatelem a autorem výsledku nebo univerzitou. V systému IS Věda jsou soubory s plnými texty výsledku zpřístupněny výhradně v rozsahu daném nastavením přístupového oprávnění u každého jednotlivého souboru.


ČÁST PÁTÁ INSTITUCIONÁLNÍ REPOZITÁŘ

Čl. 10 Ukládání a zpřístupňování záznamů o výsledku, jejich plných textů a dalších příloh v institucionálním repozitáři

  1. Záznamy se ukládají a zpřístupňují v institucionálním repozitáři, a to včetně příslušných přiložených souborů, jsou-li v záznamu o výsledku v systému IS Věda splněny všechny následující podmínky:

      a. 

    je přiložen alespoň jeden plný text výsledku v některé z verzí stanovených metodikou open access a autoarchivace5 ,

      b. 

    je v systému IS Věda potvrzeno, že autor uložením a zpřístupněním výsledku a jeho plného textu v institucionálním repozitáři nezasahuje do práv vydavatele, nakladatele či jiné třetí strany,

      c. 

    je v systému IS Věda potvrzeno, že autor uložením a zpřístupněním výsledku a jeho plného textu v institucionálním repozitáři nezasahuje do práv vydavatele, nakladatele či jiné třetí strany,

      d. 

    je nastavena jedna z variant dostupnosti plného textu výsledku stanovených metodikou open access a autoarchivace.

  2. Podmínky pro výběr záznamů, které se ukládají a zpřístupňují v institucionálním repozitáři dle odstavce 1 a další pravidla stanovuje metodika open access a autoarchivace na Univerzitě Karlově, kterou vydává ředitel Ústřední knihovny Univerzity Karlovy (dále jen „ÚK“).


ČÁST ŠESTÁ ORGANIZAČNÍ ZAJIŠTĚNÍ, ODPOVĚDNOST ÚČASTNÍKŮ EVIDENCÍ A PŘÍSTUP K JEJICH OBSAHU

Čl. 11 Organizační zajištění na součástech univerzity

  1. Děkan a ředitel vysokoškolského ústavu

      a. 

    jmenuje v rámci součásti univerzity

    1. koordinátora evidence identifikátorů,

    2. koordinátora evidence výsledků,

    3. koordinátora open access,

    4. koordinátora hodnocení tvůrčí činnosti

      b. 

    může dle potřeby jmenovat také jednoho či více:

    1. zástupců koordinátorů dle písmene a),

  2. Funkce koordinátorů dle odstavce 1 písm. a) mohou být na součásti univerzity dle potřeby sloučeny, vždy jsou však svěřeny osobám, které jsou v pracovněprávním vztahu k příslušné součásti univerzity, a obsazeny pouze jednou osobou.

  3. Děkan fakulty, na které jsou zavedeny sekce, může rozhodnout také o jmenování

      a. 

    sekčních koordinátorů evidence výsledků a

      b. 

    sekčních koordinátorů zařazení osob do oborů.

  4. Ustanovení odstavců 1 až 3 se na ostatních součástech univerzity aplikuje přiměřeně.

  5. Vedení součástí univerzity zajistí aktualizaci příznaků osob jmenovaných dle odstavce 1 příslušným způsobem v personální evidenci univerzity.

  6. Vedoucí pracovník fakultního pracoviště, na němž jsou zařazeni zaměstnanci či studenti, kteří se podílejí na tvůrčí činnosti, jmenuje zpracovatele evidence výsledků, zpracovatele evidence identifikátorů a zpracovatele zařazení osob do oborů

    a o těchto jmenováních nebo jejich změnách informuje příslušného koordinátora evidence výsledků. Tato povinnost se nevztahuje na Katolickou teologickou fakultu, Evangelickou teologickou fakultu a Husitskou teologickou fakultu, na nichž se povinnosti zpracovatelů přenášejí na koordinátora.


  7. Koordinátoři a zpracovatelé na součástech univerzity se souhrnně označují jako „správci na součásti univerzity“.


Čl. 12 Organizační zajištění na úrovni univerzity

  1. Vedoucí Odboru pro vědu a výzkum Rektorátu jmenuje:

      a. 

    univerzitního koordinátora evidence identifikátorů a dle potřeby jeho zástupce,

      b. 

    univerzitního koordinátora evidence výsledků a dle potřeby jeho zástupce,

      c. 

    jednoho či více univerzitních referentů hodnocení tvůrčí činnosti.

  2. Ředitel ÚK jmenuje univerzitního koordinátora open access a dle potřeby může jmenovat také jeho zástupce.

  3. Univerzitní koordinátoři a univerzitní referenti se souhrnně označují jako „správci na úrovni univerzity“.


Čl. 13 Přístup k obsahu evidencí na součástech univerzity

  1. Děkan či ředitel součásti, věcně příslušný proděkan, tajemník fakulty a vedoucí věcně příslušného oddělení děkanátu mají přístup pro čtení ke všem záznamům na dané součásti univerzity.

  2. Děkan či ředitel součásti, proděkan pro vědu a koordinátor hodnocení mají přístup ke všem údajům a dokumentům zpřístupňovaným dané součásti univerzity v rámci hodnocení tvůrčí činnosti.

  3. Sekční koordinátor evidence výsledků má přístup ke všem záznamům evidence výsledků, které jsou ve správě pracovišť zařazených do dané sekce, a to v rozsahu vyplývajícím z aktuálního stavu záznamu. Podrobnosti jsou stanoveny metodikou evidence výsledků.

  4. Sekční koordinátor zařazování osob do oborů má přístup ke všem záznamům o zařazení osob, které jsou zařazeny na pracovištích dané sekce.

  5. Zpracovatel evidence výsledků má přístup ke všem záznamům evidence výsledků, které jsou ve správě daného pracoviště, a to v rozsahu vyplývajícím z aktuálního stavu záznamu. Podrobnosti jsou stanoveny metodikou evidence výsledků.

  6. Zpracovatel evidence identifikátorů má přístup ke všem záznamům evidence identifikátorů osob, které mají evidovaný vztah k danému pracovišti.

  7. Zpracovatel zařazení osob do oborů má přístup ke všem záznamům o zařazení osob, které mají evidovaný vztah k danému pracovišti. Podrobnosti jsou stanoveny v metodických pravidlech vydávaných dle článku 5 odst. 7.

  8. Každá osoba, která je v pracovněprávním či studijním vztahu k univerzitě, má přístup:

      a. 

    pro čtení k základnímu přehledu obsahu vnitřní klasifikace,

      b. 

    k záznamu o svých personálních vědeckých identifikátorech, do něhož může identifikátory vkládat, po jejich schválení koordinátorem jsou mu však nadále dostupné pouze pro čtení,

      c. 

    k záznamům v evidenci výsledků, jichž je vlastníkem, v rozsahu, který určí metodika evidence výsledků a

      d. 

    pro čtení ke všem záznamům v evidenci výsledků.

  9. Přístupy dle odstavců 1 a 2 jsou přidělovány automatizovaně na základě označení funkcí osob v personálním systému univerzity.


Čl. 14 Společná odpovědnost všech uživatelů systému IS Věda

  1. Při pořizování záznamů jsou přednostně využívány číselníky systému IS Věda. Je-li v příslušném číselníkovém poli povoleno vkládání nečíselníkových hodnot, jsou tyto využívány pouze tehdy, pokud potřebná hodnota není v číselníku obsažena.

  2. Při vyplňování údajů o osobách s pracovněprávním či studijním vztahem k univerzitě je použití číselníku osob, do něhož jsou automaticky přebírány záznamy z centrální personální evidence univerzity, povinné.

  3. Všichni uživatelé systému IS Věda v rámci uživatelské podpory přednostně využívají vestavěný nástroj pro vzdálenou uživatelskou podporu (HelpDesk).


Čl. 15 Odpovědnost zaměstnanců a studentů

  1. Zaměstnanci a studenti mají v den vložení prvního výsledku, jehož jsou autory či spoluautory, do evidence výsledků povinnost zajistit osobně nebo s pomocí koordinátora zanesení svých personálních identifikátorů do evidence v systému IS Věda. Akademičtí pracovníci, vědečtí pracovníci a studenti programů doktorského studia tuto povinnost splní nejpozději do dvou měsíců od vzniku pracovněprávního či studijního vztahu s univerzitou.

  2. Odpovědnost za pořízení záznamu o výsledku náleží autorovi tohoto výsledku. Tuto povinnost může autor výsledku splnit osobně, nebo v zastoupení jiným zaměstnancem součásti univerzity, a to na základě pravidel stanovených touto součástí univerzity.

  3. V případě výsledků s více než jedním autorem náleží povinnost dle odstavce 2 prvnímu z členů autorského kolektivu, který je zaměstnancem či studentem univerzity, podle pořadí, v němž jsou tito autoři uvedeni ve výsledku (dále též jen „autor výsledku“). Pro výsledky, na nichž se nepodíleli autoři z jiných součástí univerzity, může součást univerzity toto pravidlo upravit jinak.

  4. Autoři jsou povinni u všech výsledků, které vznikly na základě pracovněprávního či studijního vztahu k univerzitě, uvádět oficiální institucionální afiliaci v podobě: “Název univerzity, název součásti univerzity”. Ve výsledcích v českém či slovenském jazyce se uvádí afiliace v české podobě, ve výsledcích v ostatních jazycích afiliace v anglickém jazyce. V případě, že je dle pravidel editora či z jiných důvodů třeba afiliaci zkrátit, užívají se zkratky názvu součásti v příslušném jazyce6 .

  5. Autor výsledku odpovídá za úplnost, správnost a pravdivost údajů v záznamu o výsledku tvořících jeho úplný bibliografický popis a vyjadřujících jeho vazbu na zdroj financování a zařazení do vnitřní klasifikace.

  6. Autor výsledku je povinen zajistit vložení plného textu výsledku do systému IS Věda v případě, že:

      a. 

    výsledek vznikl při řešení projektu financovaného v rámci programu, jehož podmínkou je zveřejňování výsledků v režimu open access a není přístupný v tomto režimu prostřednictvím jiného úložiště,

      b. 

    výsledek má být předkládán k hodnocení formou peer review,

      c. 

    tuto povinnost stanoví pro účely vnitřní kontroly vložených záznamů součást univerzity nebo

      d. 

    požaduje uložení a zpřístupnění výsledku včetně plného textu a dalších předepsaných příloh v institucionálním repozitáři.

  7. Autor výsledku, který je určen k uložení a zpřístupnění v institucionálním repozitáři, je povinen zajistit a postupem popsaným v metodice open access a autoarchivace v záznamu o výsledku stvrdit, že uložením plného textu výsledku do institucionálního repozitáře nezasahuje do práv vydavatele, nakladatele či jiné třetí strany nebo spoluautorů.

  8. Autor výsledku je dále povinen:

      a. 

    v případě pochyb u některých druhů výsledků, které nejsou dohledatelné v základních databázích používaných RVVI při kontrole záznamů, poskytnout zpracovateli nebo koordinátorovi dokument, na jehož základě lze prověřit správnost a úplnost záznamu,

      b. 

    předložit výsledek na vyžádání ke kontrole dle § 13 zákona o podpoře výzkumu. Dojde-li ke kontrole v době, kdy autor již není zaměstnancem či studentem univerzity, přechází tato povinnost autora na zpracovatele a

      c. 

    v případě potřeby doložit skutečnosti dle odstavce 6 písm. a) nebo b).

  9. Akademičtí pracovníci, vědečtí pracovníci a studenti programů doktorského studia jsou povinni průběžně udržovat pořadí nejvýznamnějších výsledků za uplynulé sledované období pro účely přípravy akreditačních podkladů a výběru výsledků k vnitřnímu i národnímu hodnocení tvůrčí činnosti.7


Čl. 16 Odpovědnost správců na součástech univerzity

  1. Zpracovatel evidence výsledků zejména:

      a. 

    poskytuje konzultace k pořizování záznamů jednotlivým autorům výsledků,

      b. 

    spolupracuje s autory výsledků na přiložení plného textu výsledku a případných dalších dodatečných údajů či příloh do již kompletního záznamu, je-li výsledek vybrán pro předložení k hodnocení formou peer review a

      c. 

    odpovídá za:

    1. kontrolu záznamů pořízených zaměstnanci či studenty daného pracoviště fakulty,

    2. ověření správnosti záznamů z hlediska jejich souladu s publikovanými výsledky, s národní metodikou hodnocení a dalšími pokyny Rady vlády pro výzkum, vývoj a inovace a

    3. zařazení výsledku do správného druhu dle národní metodiky hodnocení a

      d. 

    rozhoduje o zařazení záznamů o výsledcích do datové dávky pro IS VaVaI za daný rok.

  2. Zpracovatel evidence identifikátorů zejména:

      a. 

    poskytuje konzultace ke zřizování, správě a evidenci vědeckých personálních identifikátorů osobám, pro které platí povinnost stanovená v článku 15 odst. 1 a které jsou zařazeny na daném pracovišti fakulty, a

      b. 

    odpovídá za:

    1. kontrolu záznamů pořízených zaměstnanci či studenty daného pracoviště fakulty a

    2. ověření správnosti záznamů z hlediska jejich souladu se skutečností.

  3. Zpracovatel zařazení osob do oborů odpovídá za splnění povinnosti dle článku 5 odst. 1 písm. a) a b) v rámci daného pracoviště fakulty.

  4. Sekční koordinátor evidence výsledků zejména:

      a. 

    poskytuje konzultace zpracovatelům z pracovišť dané sekce a

      b. 

    provádí kontrolu záznamů pořízených příslušnými zaměstnanci či studenty.

  5. Koordinátor evidence identifikátorů zejména:

      a. 

    poskytuje autorům konzultace a metodickou podporu v oblasti správy profilů a uvádění personálních identifikátorů,

      b. 

    průběžně kontroluje přítomnost identifikátorů v evidenci a ve spolupráci s autory zajišťuje jejich doplnění, pokud chybí,

      c. 

    podílí se na centralizované správě profilů tam, kde je umožněna,

      d. 

    upozorňuje autory na povinnost uvádět u všech svých publikací afiliace dle přílohy 1 Statutu Univerzity Karlovy a dále primárně anglickou variantu názvu pracoviště, pokud existuje,

      e. 

    spolupracuje s koordinátory ostatních evidencí a

      f. 

    účastní se školení a metodických setkání.

  6. Koordinátor evidence výsledků zejména:

      a. 

    odpovídá za:

    1. řádnou evidenci výsledků dané součásti univerzity jako celku,

    2. vyhlášení termínu pro autory výsledků a zpracovatele pro ukončení sběru za daný rok,

    3. za formální zařazení výsledků do datové dávky pro IS VaVaI za daný rok,

    4. nastavení přístupových oprávnění zpracovatelů a sekčních koordinátorů jmenovaných dle článku 11 a případných dalších oprávnění, která určí metodika evidence výsledků,

    5. přípravu datové dávky pro IS VaVaI za daný rok, a to v termínech stanovených univerzitním koordinátorem, a

    6. zpracování přehledů a analýz pro potřeby součásti univerzity,

      b. 

    spolupracuje:

    1. s univerzitním koordinátorem evidence výsledků na řešení metodických otázek evidence a problémů vzniklých při evidenci,

    2. se zpracovateli dané součásti univerzity, jimž poskytuje školení a konzultace k pořizování záznamů, k práci se záznamy, metodice evidence výsledků, platné národní metodice hodnocení a dalším pokynům RVVI,

    3. s koordinátorem open access na dosažení věcné a formální správnosti a úplnosti záznamu o výsledku za účelem jeho uložení a zpřístupnění v institucionálním repozitáři,

    4. s referentem evidence účasti ve VVI na řešení společných otázek týkajících se účasti ve velké výzkumné infrastruktuře a jejího využívání,

    5. s referenty evidence projektů a referenty soutěží, pokud v příslušných agendách vznikají výsledky tvůrčí činnosti a

    6. s koordinátory ostatních evidencí,

      c. 

    účastní se školení a svolávaných metodických setkání a

      d. 

    na Katolické teologické fakultě, Evangelické teologické fakultě a Husitské teologické fakultě a na dalších součástech univerzity vykonává povinnosti zpracovatele.

  7. Koordinátor open access zejména

      a. 

    odpovídá za:

    1. provedení kontroly, zda v záznamu o výsledku, který je určen pro uložení a zpřístupnění v institucionálním repozitáři, byly splněny povinnosti dle článku 15 odst. 7 a dodrženy všechny ostatní nezbytné formální náležitosti, popsané v metodice open access a autoarchivace,

    2. sběr a vykázání údajů o zaplacených poplatcích za open access na součásti univerzity,

    3. koordinaci implementace institucionální politiky open access na součásti univerzity,

      b. 

    poskytuje autorům školení a konzultace k:

    1. ukládání a zpřístupňování záznamů o výsledcích a jejich plných textů v institucionálním repozitáři,

    2. publikování v režimu open access obecně, včetně prevence využívání eticky pochybných publikačních platforem,

      c. 

    spolupracuje:

    1. s univerzitním koordinátorem open access na řešení metodických otázek a problémů souvisejících s užíváním institucionálního repozitáře,

    2. s univerzitním koordinátorem open access na rozvoji institucionální politiky a nástrojů podpory open access a

    3. s koordinátorem evidence výsledků a autory na dosažení věcné a formální správnosti a úplnosti záznamu o výsledku za účelem jeho uložení a zpřístupnění v institucionálním repozitáři.

  8. Koordinátor hodnocení tvůrčí činnosti:

      a. 

    odpovídá za:

    1. koordinaci administrativních a organizačních činností souvisejících s hodnocením tvůrčí činnosti a

    2. koordinaci vnitřní diskuse o obsahu vnitřní klasifikace a formulování jejích závěrů jménem součásti univerzity,

      b. 

    účastní se schůzek svolávaných prorektorem pro vědeckou činnost a

      c. 

    spolupracuje s Rektorátem na úkolech týkajících se hodnocení tvůrčí činnosti.

  9. Zástupce koordinátora vykonává kompetence koordinátora v rozsahu dle pokynů koordinátora, kterého zastupuje.

  10. Všichni správci na součástech univerzity také poskytují součinnost:

      a. 

    ÚVT v otázkách dalšího rozvoje a úprav systému IS Věda a při řešení technických problémů spojených s jeho užíváním a

      b. 

    ÚK při řešení technických problémů spojených s užíváním repozitáře.

  11. V případě, že zpracovatel nebo koordinátor evidence výsledků zjistí v záznamu o výsledku chyby či nesrovnalosti, vrátí jej k opravě autorovi. V případě nebezpečí z prodlení provede koordinátor nebo zpracovatel opravu sám. Provedené změny jsou automatizovaně zaznamenávány v historii záznamu, která je dostupná uživateli, který záznam do evidence pořídil, i příslušnému zpracovateli a koordinátorovi.

  12. V případě, že koordinátor open access zjistí v záznamu o výsledku chyby či nesrovnalosti související se souborem plného textu nebo jiné přílohy, jež je určen k uložení a zpřístupnění v institucionálním repozitáři, vrátí jej k opravě autorovi.

  13. Pro účely kontroly a ověřování správnosti záznamů o výsledcích, zejména s ohledem na národní metodiku hodnocení a další pravidla RVVI, mohou koordinátor na součásti univerzity a univerzitní koordinátor kdykoli v průběhu sběru dat využít porovnání záznamů vložených do systému IS Věda se záznamy výsledků vedenými v meziuniverzitní databázi výsledků a na základě tohoto porovnání navrhovat autorům a zpracovatelům (v případě univerzitního koordinátora koordinátorům na součástech univerzity) korekci údajů o výsledku zapsaných v systému IS Věda.

  14. Za správnost vložených údajů a případné škody způsobené vložením nesprávných údajů a za škody způsobené nepořízením záznamu odpovídá součást univerzity, která záznam do příslušné evidence pořídila, nebo měla povinnost pořídit.

  15. Součást univerzity nese odpovědnost za správnost údajů evidovaných o její organizační struktuře v personálním systému univerzity a v případě její změny zajistí včasné předání všech podkladů potřebných k aktualizaci těchto údajů tak, aby nebyl ohrožen sběr údajů pro evidenci a hodnocení tvůrčí činnosti a další procesy a evidence dle tohoto opatření.


Čl. 17 Odpovědnost správců na úrovni univerzity

  1. Univerzitní koordinátor evidence identifikátorů zejména:

      a. 

    odpovídá za:

    1. přípravu přehledů a analýz dle požadavků vedení univerzity,

    2. nastavení a obsah příslušných číselníků systému IS Věda,

    3. nastavení přístupových oprávnění čtenářů záznamů na úrovni univerzity,

    4. správu a aktualizaci webových stránek s informacemi týkajícími se zřizování a evidence identifikátorů a

      b. 

    poskytuje školení a konzultace v metodických otázkách a obsluze systému IS Věda koordinátorům evidence identifikátorů na součástech univerzity.

  2. Univerzitní koordinátor evidence výsledků zejména:

      a. 

    odpovídá za:

    1. přípravu metodiky evidence výsledků a závazných doporučení týkajících se evidence výsledků, včetně vykazování výsledků do IS VaVaI, a to s ohledem na vývoj legislativy v této oblasti, změny národní metodiky hodnocení, aktualizaci dalších pokynů RVVI a na potřeby univerzity,

    2. vyhlášení závazných termínů pro součásti univerzity pro předání datových dávek pro IS VaVaI,

    3. přípravu přehledů a analýz dle požadavků rektora nebo prorektora pro oblast vědy,

    4. nastavení a obsah příslušných číselníků systému IS Věda,

    5. nastavení přístupových oprávnění čtenářů záznamů na úrovni univerzity a

    6. komunikaci s příslušným pracovištěm Úřadu vlády České republiky, zajišťujícím činnost RVVI, a jednotlivými poskytovateli, včetně předání datových dávek pro IS VaVaI za univerzitu jednotlivým poskytovatelům, a to v termínech určených těmito poskytovateli, a

      b. 

    poskytuje koordinátorům evidence na součástech univerzity školení a konzultace k

    1. metodice evidence výsledků a obsluze příslušných částí systému IS Věda a

    2. národní metodice hodnocení a dalším pokynům RVVI.

  3. Univerzitní koordinátor open access zejména:

      a. 

    odpovídá za:

    1. přípravu a rozvoj interních předpisů a metodiky open access a autoarchivace,

    2. tvorbu a rozvoj institucionální politiky open access na univerzitě a její harmonizaci s podmínkami a povinnostmi ve vztahu k open access na národní a mezinárodní úrovni,

    3. přípravu a rozvoj koncepce nástrojů institucionální podpory open access,

    4. koordinaci procesů spojených s monitoringem a analýzou dat o zaplacených poplatcích za open access na univerzitě,

    5. přípravu přehledů a analýz open access dle požadavků vedení univerzity,

      b. 

    poskytuje koordinátorům open access školení a konzultace k ukládání a zpřístupňování záznamů o výsledcích a jejich plných textů v institucionálním repozitáři a k podpoře open access na univerzitě a

      c. 

    spolupracuje s univerzitními nakladatelstvími v oblasti open access a pomáhá harmonizovat dílčí vydavatelské politiky.

  4. Zástupce univerzitního koordinátora vykonává kompetence univerzitního koordinátora v rozsahu dle pokynů univerzitního koordinátora, kterého zastupuje.

  5. Univerzitní referent hodnocení tvůrčí činnosti:

      a. 

    poskytuje metodickou podporu správcům podílejícím se na zařazování osob do oborů a dalším účastníkům hodnocení (zejména součástem a hodnotícím orgánům) a

      b. 

    ve spolupráci s ÚVT poskytuje technickou podporu správcům podílejícím se na zařazování osob do oborů a dalším účastníkům hodnocení při práci v systému IS Věda.


Čl. 18 Technické zajištění a podpora

  1. Za provoz systému IS Věda po technické stránce, včetně přípravy podkladů pro technickou a uživatelskou dokumentaci, odpovídá ÚVT, který dále poskytuje školení v obsluze modulů systému a technickou podporu včetně vestavěných nástrojů pro uživatelskou podporu:

      a. 

    univerzitním koordinátorům,

      b. 

    univerzitním referentům a

      c. 

    koordinátorům na součástech univerzity.

  2. Za provoz systému institucionálního repozitáře, včetně přípravy podkladů pro technickou a uživatelskou dokumentaci, odpovídá ÚK, která dále poskytuje školení k práci s institucionálním repozitářem.

  3. Za provoz veškeré technické infrastruktury umožňující provoz systému IS Věda a institucionálního repozitáře, včetně přípravy podkladů pro průběžné obnovování či zlepšování této technické infrastruktury, a také za uživatelskou podporu spojenou s touto technickou infrastrukturou, odpovídá ÚVT.


ČÁST OSMÁ ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ

Čl. 19 Účinnost

Toto opatření nabývá platnosti dnem podpisu a účinnosti dnem 22. října 2025.


V Praze dne 20. října 2025

prof. MUDr. Milena Králíčková, Ph.D.

rektorka



.pdf ke stažení

.doc ke stažení



Poznámky

1

Čl. 7 odst. 3 písm. e) opatření rektora č. 22/2023 Zásady programu Cooperatio, ve znění opatření rektora č. 46/2025.

2

Čl. 22 odst. 4 Statutu Univerzity Karlovy.

3

Opatření rektora č. 15/2020, Pojem „akademický pracovník“ na Univerzitě Karlově.

4

Např. systémy pro odhalování plagiátů v zaměstnaneckých dílech, jejichž služeb univerzita využívá na základě platných smluv.

5

Metodika je dostupná všem zaměstnancům a studentům univerzity v institucionálním repozitáři (https://publications.cuni.cz/).

6

Oficiální názvy a jejich zkratky jsou uvedeny v příloze 1 Statutu Univerzity Karlovy.

7

Počet uváděných nejvýznamnějších výsledků v žebříčku a časové vymezení sledovaného období je stanoven metodikou evidence výsledků.


Poslední změna: 23. říjen 2025 11:20 
Za obsah stránky zodpovídá: Právní odbor
Máte dotaz?
Kontakty

Univerzita Karlova

Ovocný trh 560/5

Praha 1, 116 36

Česká republika


Identifikátor datové schránky: piyj9b4

IČO: 00216208 

DIČ: CZ00216208




Jak k nám