Zápis ze zasedání Komise pro IT AS UK ze dne 7. února 2024

Přítomni: Bc. Marek Boňko (FSV), prof. RNDr. Jan Černý, Ph.D. (PřF), Bc. Dominika Erbeková (PedF), RNDr. Andrej Farkaš (MFF), PharmDr. Eduard Jirkovský, Ph.D. (FaF), Karel Mikulčák (LFP) | Mgr. Jakub Horký (PF), Seyedmohammad Khatibi (FaF), RNDr. Daniel Toropila, Ph.D. (ÚVT), Jan Vavřiník (FHS)


Hosté: Mgr. František Hostek (RUK), Mgr. Martin Maňásek (kvestor UK), prof. Tomáš Skopal, Ph.D. (KR), Mgr. Otomar Sláma (KR)

Program:

  1. Úvodní slovo předsedy komise

  2. Stav vývoje nového SIS

  3. Aktuální stav M365

  4. Pokrok v oblasti školení kyberbezpečnosti na RUK

  5. Různé


1. Úvodní slovo předsedy komise

Předseda komise dr. Andrej Farkaš přivítal všechny přítomné a zahájil zasedání komise.


Dr. Farkaš se dotázal, zda má někdo z členů komise připomínky navrženému programu zasedání. Připomínky nikdo nevznesl.


Dr. Farkaš se dále dotázal, zda má někdo připomínky k zápisu ze zasedání Komise pro IT AS UK konaného dne 13. prosince 2023. Připomínky nikdo nevznesl, zápis byl schválen tichým souhlasem.

2. Stav vývoje nového SIS


Předseda komise dr. Andrej Farkaš uvedl tento bod s tím, že materiál byl prezentovaný v rámci CePIT a proběhla k němu diskuse. Požádal o úvodní slovo prof. Skopala.


Prof. Skopal uvedl, že byl kladen důraz na rozvoj nových modulů. Byl dokončen a předán modul „Osobní údaje“ a vysoutěženy tři veřejné zakázky na dodávku studentských modulů. Konec projektu NPO byl stanoven na 30. 6. 2024. Podotkl, že vývoj SIS souvisí s představenou IT strategií a projekt se rozpadá mezi více věcných řešitelů na RUK a zároveň je významně spoluvytvářen zástupci z fakult a samozřejmě ÚVT. Zároveň se formuje koncepční komise pro SIS, což je „nadmnožina“ stávající skupiny administrátorů. Komise bude součástí organizačního modelu pro řízení SIS. Organizační otázky souvisí i s převzetím staré verze SIS od společnosti Erudio a jeho současným provozem. Už několik měsíců do systému nezadávají požadavky fakultní administrátoři, ale ÚVT, fakulty mohou vkládat pouze komentáře. Co se týče samotného vývoje, na naposledy proběhlých zápisech se ukázalo, že oprava provedená Erudiem z iniciativy ÚVT zafungovala. Probíhá také budování kapacit, aby UK byla schopná sekundárně zdokumentovat chod na úrovni business procesů a potažmo se mohla pokusit o rozvoj vlastními silami. Rovněž bude časem potřeba personálně posílit integrační práce, aby nový a starý SIS vypadal jako jeden systém.


Dr. Farkaš se dotázal, zda je připraven záložní plán pro případ, že by se tři nové moduly nestihly realizovat do 30. 6. 2024. Prof. Skopal uvedl, že moduly se musí přebrat od výrobce v prezentovatelném stavu, což však neznamená, že hned budou nasazené pro uživatele. Moduly musí být vypuštěny v použitelné verzi, tedy ne v nulové variantě. Bude následovat rozšiřování nulových variant a až se nastřádá dostatečné množství, můžou se moduly teprve nasadit, což bude trvat zhruba rok. S tím souvisí i mobilní aplikace, která by taky mohla být nasazená a přinést mnoho nových funkcí, ale je třeba počítat s tím, že implementace nových rozhraní bude trvat. Mobilní aplikace a moduly se budou překlápět najednou. Dr. Farkaš uvedl, zda tedy bude v mobilní aplikaci funkcionalita jen nově doprogramovaných modulů nebo bude mít přístup i k těm starším. Prof. Skopal uvedl, že určitě jde naprogramovat rozhraní k modulu, který ještě nesoutěžíme, a v elementární variantě ho implementovat. Každopádně v aplikaci nejsou pouze věci ze SIS, ale například i z KaM, takže je také otázka, jak rychle půjdou tyto ostatní implementovat.


Prof. Černý uvedl, že kvituje, že vznikne funkční rozhraní mezi fakultami a realizací partikulárních zadání, protože to bylo něco, co bylo zcela neregulované. Dotázal se, zda existuje mapa využívání různých částí SIS včetně toho, co si nechávaly doprogramovat fakulty. Umí si představit, že se naprogramovaly věci, které se nevyužívají, protože si to někdo vymyslel. Pokud by se ukázalo, že to tak bylo, měly by to příslušné fakulty zaplatit. Prof. Skopaluvedl, že retrospektivně toto není možné udělat. Mgr. Maňásek uvedl, že v tuto chvíli se fakulty na rozvoji SIS finančně nepodílejí a vše jde z centrálních peněz. O tom se rozhodlo zhruba v roce 2006. Navrhoval, aby se fakultám na jejich požadavky stanovily nějaké limity, ale ukázalo se to jako politicky neprůchozí. Prof. Černý poznamenal, že kdyby se některé moduly vypnuly, nikdo by to nepoznal. Mgr. Maňásek uvedl, že spoustu modulů rovněž vzniklo na základě požadavků jiných univerzit. Zmínil příklad modulu, který chtělo více fakult, ale nikdo ho nepoužívá. Jinak většina funkcionalit splnilo svou historickou úlohu a už se nepoužívají.


Prof. Černý se dále dotázal, zda bude možné skripty, které vznikají na objednávku UK, ale jsou financovány z rozvojových projektů, přeprodávat dál jiným subjektům. Prof. Skopal uvedl, že taková vize je a UK k tomu má dobrou pozici.


Mgr. Horký uvedl, že není jednoduché zadání pro nové moduly vytvořit. Současná složitost konfigurací vyplývá z toho, že spoustu fakult si různé drobnosti dělá trochu jinak, a to ne proto, že by to potřebovaly, ale především ze setrvačnosti. Dotázal se, zda se v rámci projektového zadání v SIS s tímto problémem počítá a pokud ne, zda by to šlo do celého procesu zakomponovat. Mgr. Horký dále uvedl, že některé fakulty si některé moduly naprogramovaly úplně samy mimo SIS a dotázal se, zda je v plánu toto v novém SIS nějak sjednotit. Prof. Skopal uvedl, že otázka sjednocování se řeší a probíhá analyzování toho, proč je stav takový, že některé věci se na různých fakultách liší. Většina administrátorů SIS na fakultách by byla za sjednocení ráda. Z IT pohledu to jde, ale v organizační rovině to naráží, viz např. zápisy na PF UK. Běží aktivita studijního odboru RUK směrem ke sjednocování studijních předpisů, což má dopad i do SIS, ale vyžaduje to revize opatření děkanů a podobně. Čeká, že rozdíly se časem budou setřásat, ale bude to složité.


Mgr. Horký uvedl, že jeho dotaz směřoval spíš k tomu, zda budou nějaké integrační snahy probíhat již v průběhu vývoje SIS, aby v nových modulech bylo vše, co fakulty potřebují, a mohly všechny přejít na centrální systém. Prof. Skopal uvedl, že určitě ano, ale budou tomu předcházet diskuze. Oba systémy budou fungovat paralelně a na těch fakultách, kde nebude fungovat nový SIS, bude fungovat ten starý. Dr. Farkaš poznamenal, že tlak na sjednocování studijních předpisů by měl být vyvíjen spíš ze strany Studijní komise AS UK.

3. Aktuální stav M365

Předseda komise dr. Andrej Farkaš uvedl tento bod s tím, že to nejzajímavější pro studenty je, že je nově spuštěný e-shop na licence (https://cuni-cz.onthehub.com), kde jsou dostupné i věci mimo Microsoft.


Prof. Skopal uvedl, že došlo k objednání MS cloudových licencí na rok 2024. MS Copilot by měl být pro studenty k dispozici od začátku února 2024. Na RUK se nyní řeší, kdy se mezi licence dostane MS Copilot Pro, což by mělo být během několika měsíců. Dále uvedl, že nadále probíhá migrace na M365 na fakultách, naposledy na FTVS.

4. Pokrok v oblasti školení kyberbezpečnosti na RUK

Předseda komise dr. Andrej Farkaš uvedl tento bod a předal slovo Mgr. Slámovi, který převzal agendu kyberbezpečnosti po Mgr. Jindrovi. Agendu digitalizace pak převzal Mgr. Maňásek.


Mgr. Sláma se nejprve stručně představil s tím, že kromě kyberbezpečnosti má od prosince v kolegiu rektorky na starosti i transfer technologií a bezpečnost. Expertem na oblast kyberbezpečnosti zůstává Mgr. Hostek.


Dr. Farkaš uvedl, že na posledním zasedání byla Komise pro IT AS UK informována, že politika kyberbezpečnosti je v současné chvíli na právním odboru RUK a dotázal se, zda nastal nějaký posun. Mgr. Hostek uvedl, že tento stav nadále trvá. Mgr. Sláma doplnil, že v současné chvíli má prioritu implementace politiky ochrany měkkých cílů, ale s právním odborem bude řešit, jak by se vše dalo urychlit. Dr. Farkaš se přimluvil, aby se posun v oblasti kyberbezpečnosti zaurgoval, protože je na to napojeno mnoho dalších věcí. Požádal, aby byla následně upravená politika zaslána Komisi pro IT AS UK.


Dr. Farkaš se dále dotázal, zda se podařilo spustit školení kyberbezpečnosti pro zaměstnance RUK. Mgr. Hostek uvedl, že v Moodle je školení připraveno, ale není hotové technické rozhraní mezi systémem WhoIS a Moodlem, aby se mohly spustit notifikace. V tuto chvíli na tom pracuje ÚVT. Doporučil, aby se před spuštěním ostrého provozu provedlo testování. Dr. Farkaš se dotázal na časový odhad. Mgr. Hostek uvedl, že reálný je konec února. Dr. Farkaš požádal, aby školení mohli otestovat členové Komise pro IT AS UK

5. Různé

Dr. Farkaš uvedl, že do tohoto bodu dostal podnět k aplikaci GA UK, ale vzhledem k tomu, že není přítomen Ing. Kalika, požádá ho o příslušnou informaci při jiné příležitosti.


Předseda komise dr. Andrej Farkaš poděkoval přítomným za účast a zasedání ukončil.


Zapsala: Anna Matoušková, tajemnice Legislativní komise AS UK

Schválil: Mgr. Andrej Farkaš, předseda Komise pro IT AS UK





Poslední změna: 18. duben 2024 09:09 
Sdílet na: Facebook Sdílet na: Twitter
Sdílet na:  
Za obsah stránky zodpovídá: Kancelář akademického senátu
Máte dotaz ?
Kontakty

Univerzita Karlova

Ovocný trh 560/5

Praha 1, 116 36

Česká republika


Identifikátor datové schránky: piyj9b4

IČO: 00216208 

DIČ: CZ00216208




Jak k nám