Zápis ze zasedání Komise pro třetí roli ze dne 20. března 2025


Zápis ke stažení zde


Přítomní: Tereza Entlerová (3. LF UK). Bc. Jakub Čech (PF UK), Viktorie Fenclová (ETF UK), Veronika Novotná (FSV UK). Leona Petlíková (2. LF UK), Andrea Rashovska (1. LF UK), Mgr. Petr Šimůnek (MFF UK), Ngoc Hung Hoang (3. LF UK), Adam Karas (1. LF UK), Mgr. Andrea Duchoňová (FTVS UK), RNDr. Andrej Farkaš (MFF UK), Andrej Jasovský (3. LF UK), PharmDr. Eduard Jirkovský, Ph.D. (FaF UK), Mgr. Jan Bičovský, Ph.D. (FF UK), Karel Mikulčák (LFP UK), Marie Horynová (FF UK), Mgr. Richard Keračík (FF UK), Bc. Šimon Karban (PřF UK), Mgr. Veronika Vohlídková (PedF UK), PhDr. Barbora Štindlová, Ph.D. (ÚJOP UK)


Omluvena: PhDr. Zdeňka Kudláčková, Ph.D. (FaF UK)


Hosté: doc. RNDr. Martin Vlach, Ph.D. (prorektor UK), prof. MUDr. Milena Králíčková, Ph.D. (rektorka UK), Bc. Rafael Daniel Berti (FHS), PhDr. Ing. Rostislav Trávníček (OVV RUK), PhDr. Kateřina Šámalová, Ph.D. (ombudsmanka UK), Mgr. Miroslav Čermák (OVV RUK), Mgr. Ing. Tereza Kůstková (OVV RUK), Mgr. František Lukáš (EPMO RUK), prof. JUDr. Jan Kuklík, DrSc. (prorektor UK), prof. PhDr. Ladislav Krištoufek, Ph.D. (prorektor UK), Ing. Lenka Henebergová (členka KR), Mgr. Iveta Bayerová (UK Point), Mgr. Ing. Nikola Rusová (UK Point), Mgr. et Mgr. Věra Jourová (prorektorka UK), PhDr. David Greger, Ph.D. (PedF UK), Mgr. et Mgr. David Hurný (člen KR), MUDr. David Marx, Ph.D. (3. LF), Jakub Gogela (FF UK), Ing. Jana Ševčíková (OVV RUK), Mgr. Jirka Baťková, MBA (výkonná ředitelka RUK), MUDr. Josef Fontana, Ph.D. (prorektor UK), Mgr. Klára Öhman (OVV RUK), Bc. Marek Boňko (FSV UK), Paul Lafogiannis (LFP UK), Mgr. Petra Štanclová (kancléřka UK), MgA. Šárka Bukvajová (OVV RUK), Mgr. et Mgr. Šárka Vohlídalová (UK Point), Mgr. Tereza Vrublová (OVV RUK), Mgr. Tomáš Vokáč, Ph.D., MBA (Hyb4City)


Program:


  1. Zahájení a schválení programu zasedání Komise pro třetí roli

  2. Schválení zápisu ze zasedání Komise pro třetí roli ze dne 23.01.2025

  3. Informace z PR UK

  4. Vyjádření univerzity k odměnám vedení UK

  5. Tisková prohlášení univerzity

  6. Stav naplňování Plánu rovných příležitostí UK za rok 2024 a za celé období 2022-2024

  7. Stav naplňování Akčního plánu implementace Strategie udržitelného rozvoje UK: Na cestě k udržitelnosti 2030 v letech 2023-2024

  8. Vyhodnocení Akčního plánu strategie rozvoje lidských zdrojů ve výzkumu (HRS4R) Univerzity Karlovy pro rok 2024

  9. Akční plán strategie rozvoje lidských zdrojů ve výzkumu (HRS4R) Univerzity Karlovy pro rok 2025

  10. Různé


1. Zahájení a schválení programu zasedání Komise pro třetí roli

Tereza Entlerová, předsedkyně Komise pro třetí roli AS UK, přivítala přítomné a zahájila zasedání. Dotázala se, zda má někdo připomínky k navrženému programu zasedání. Připomínky nikdo nevznesl, navržený program byl schválen tichým souhlasem.


Paní předsedkyně následně připomněla termíny dalších schůzí komise v letním semestru, které se uskuteční ve dnech 24. dubna, 15. května a 19. června, vždy od 15:00 hodin.

2. Schválení zápisu ze zasedání Komise pro třetí roli ze dne 23.01.2025

Tereza Entlerová, předsedkyně Komise pro třetí roli AS UK, se dotázala, zda má někdo z členů komise připomínky k zápisu ze zasedání Komise pro třetí roli AS UK ze dne 23. ledna 2025. Připomínky nikdo nevznesl, zápis byl schválen tichým souhlasem.

3. Informace z PR UK

Tereza Entlerová, předsedkyně Komise pro třetí roli AS UK, uvedla tento bod a předala slovo doc. RNDr. Martinu Vlachovi, Ph.D., prorektoru pro vnější vztahy.


Prorektor Vlach informoval o vydání nového čísla časopisu UK Forum, jehož tematickým zaměřením je oblast IT na MFF UK. Na tomto čísle se finančně podíleli jak externí partneři, tak samotná MFF UK. Tento model spolufinancování je dle jeho slov cestou, kterou by se univerzita ráda vydávala čísla časopisu i v budoucnu, neboť náklady na tisk narůstají a je třeba práci s časopisem zefektivnit. Všechny články z aktuálního čísla budou dostupné i v online verzi.


Dále informoval o výběru nového claimu Univerzity Karlovy. ÚPV schválil celkem tři varianty, přičemž vítězný claim byl již vybrán. V rámci implementace je třeba zajistit jednotnost i na úrovni jednotlivých fakult, aby byly používané claimy a sub-claimy sladěné napříč univerzitou.


V souvislosti s připravovaným e-shopem a návštěvnickým centrem uvedl, že došlo k mírnému zpoždění. Aktuálně probíhají jednání a univerzita sbírá zkušenosti i od jiných vysokých škol. V minulém týdnu proběhlo jednání se zástupci firmy, která měla zájem prohlédnout si příslušné prostory a diskutovat procesy dodávání zboží z velkoobchodů. Očekává se, že v nadcházejících týdnech bude projekt opět posunut kupředu.


K problematice databáze mediálně zdatných odborníků pan prorektor uvedl, že stále není k dispozici pilotní verze. Projekt je však již ve finální fázi – ladí se grafické rozhraní a probíhá komunikace se subdodavateli. Cílem je, aby databáze byla spuštěna ještě v tomto roce. Důležité bude její propojení se systémem Whois, což vyžaduje úzkou spolupráci s ÚVT UK.


V souvislosti s Didaktikonem bylo přislíbeno předložení výroční zprávy, která bude obsahovat data za rok 2024.


Pan prorektor také informoval o přípravách na vyhlášení čtvrtého ročníku soutěže/výzvy UKa. Budou vznikat nová propagační videa určená mimo jiné pro účely prezentace univerzity na veletrzích vysokých škol.


Dále se obrátil na členy komise s dotazem, zda mají zájem o společné zasedání Komise pro třetí roli AS UK a KaPR UK. Po dohodě s předsedkyní komise, bude konkrétní datum oznámeno později.


Na závěr poskytl aktuální informace o řešení krizového stavu webových stránek univerzity. Prezentoval materiál, který byl projednán na kolegiu rektorky dne 10. března. Pracovní skupina pro facelift webu se schází pravidelně a její složení je průběžně doplňováno podle potřeby. V průběhu února do skupiny přibyla brand manažerka z OVV RUK, která dohlíží na grafickou podobu výstupů. Skupina se mimo jiné věnuje revizi současného menu na první a druhé úrovni, přičemž termín dokončení byl stanoven na 20. března, s možným posunem vzhledem k náročnosti úkolu. Současně probíhá aktualizace webových stránek jednotlivých odborů, které nejsou v pracovní skupině přímo zastoupeny. Aktuálně je řešena česká jazyková verze webu. Externí dodavatel dokončil grafický redesign hlavních sdílených komponent. Probíhá také vývoj řešení needitovatelných stránek „na míru“, přičemž byly představeny první náhledy nových částí webu.


Rozprava


Paní předsedkyně Entlerová otevřela rozpravu dotazem na aktuální stav záležitosti týkající se zrušení Reprezentačního plesu UK, které bylo diskutováno na předchozím zasedání. Zajímala se, zda je již situace vyřešena.


Pan prorektor Vlach v odpovědi uvedl, že co se týče původně zamýšleného konání plesu na Žofíně, situace zůstává klidná a bez odezvy, což je dle jeho slov pozitivní – ze strany protistrany nebyly vzneseny žádné požadavky ani další kroky. V případě alternativního místa konání, kterým je Obecní dům, však naráží univerzita na komplikace spojené s právními aspekty a obsahem smlouvy. Na přípravě této smlouvy intenzivně pracoval jak pan prorektor, tak dr. Trávníček a Právní odbor RUK, přičemž se nedaří dosáhnout dohody v několika sporných bodech. Přesto je na straně univerzity i nadále zájem ples v Obecním domě uspořádat.


Dr. Trávníček doplnil, že aktuálně se nacházejí ve fázi připomínkování smlouvy s cílem zajistit, aby její znění bylo co nejvýhodnější pro Univerzitu Karlovu.


V rámci rozpravy dále vystoupil Mgr. Šimůnek s informací, že podle jeho zpráv bude Univerzita Karlova zmíněna v aktuálním vydání pořadu Dvacet minut Radiožurnálu. Dotazoval se, v jakém kontextu se tak stane.


J. M. paní rektorka potvrdila, že půjde o rozhovor s ní samotnou. Byla k účasti v pořadu oslovena jako reakce na vystoupení dr. Farkaše, které v pořadu zaznělo přibližně před měsícem. V rozhovoru budou řešena podobná témata, která aktuálně rezonují akademickým prostředím – konkrétně odměňování vedení, situace na Katolické teologické fakultě UK a další aktuální otázky.


Paní předsedkyně Entlerová dále připomněla otázku týkající se návštěvnického centra, konkrétně vyklizení prostor, které se již dříve řešilo.


J. M. paní rektorka reagovala s tím, že vyklizení prostor by skutečně mělo být realizováno, avšak dosud nebyl na kolegiu rektorky projednán byznys plán k návštěvnickému centru. Očekává, že kolegové plán předloží, jakmile to bude možné.


Pan prorektor Vlach doplnil, že do konce února bylo třeba vyčkat na výpis prodaného zboží za rok 2024, aby bylo možné sestavit seznam produktů, které mají být nabídnuty v e-shopu, jenž bude součástí návštěvnického centra. Tento seznam je nezbytný pro zahájení jednání s potenciálními dodavateli a partnery. Uvedl rovněž, že bude vypsáno výběrové řízení na provozovatele e-shopu, přičemž záměrem je, aby vlastnictví e-shopu zůstalo univerzitě a vysoutěžená firma působila pouze jako jeho provozovatel.


Návrh usnesení:

Komise pro třetí roli AS UK bere na vědomí informace z PR UK tichým souhlasem na vědomí.

Schváleno tichým souhlasem

4. Vyjádření univerzity k odměnám vedení UK

Pozn.: K tomuto bodu byla vedena široká a rozsáhlá rozprava. Z důvodu zachování ochrany osobních údajů (GDPR) není ve veřejném zápisu přepsána.


V rámci této rozpravy vystoupili: Dr. Bičovský (FF UK), dr. Farkaš (MFF UK), Karas (1. LF UK), Entlerová (3. LF UK), Bc. Čech (PF UK), prof. Králíčková (rektorka UK), Mgr. Lukáš (EPMO RUK, doc. Vlach (prorektor UK), dr. Trávníček (OVV RUK), prof. Krištoufek (prorektor UK), prof. Kuklík (prorektor UK), Mgr. Šimůnek (MFF UK).


Návrh usnesení:

Komise pro třetí roli AS UK žádá rektorku a vedení všech fakult a součástí, aby inzeráty na pracovní pozice vždy obsahovaly údaje o mzdě ve všech inzerátech, a to minimálně v rozsahu mzdového rozpětí.

Komise současně konstatuje, že s ohledem na existenci vnitřního mzdového předpisu a jednotných tarifů pro akademické i neakademické zaměstnance univerzity by zveřejnění těchto údajů nemělo představovat problém, neboť tarifní složka mzdy je jednoznačně stanovena tímto předpisem.

17-0-0

Schváleno

Návrh usnesení:

Komise pro třetí roli AS UK konstatuje, že postup vedení UK opětovně neodpovídal profesionálním standardům krizové komunikace instituce formátu UK a postrádala nezbytnou transparentnost a bezodkladnost jak vůči univerzitní, tak široké veřejnosti, čímž vzbuzovala pochybnosti o své důvěryhodnosti.

16-0-1

Schváleno

5. Tisková prohlášení univerzity

Tereza Entlerová, předsedkyně Komise pro třetí roli AS UK, uvedla tento bod a předala slovo dr. Farkašovi, který inicioval projednání této záležitosti na základě podnětu zaslaného ve čtvrtek večer předcházejícího týdne.


Dr. Farkaš otevřel diskusi s odkazem na přípravu tiskových prohlášení, která univerzita zveřejnila proaktivně na svých webových stránkách. Kriticky konstatoval, že se univerzita při jejich formulaci uchýlila ke stejným postupům, které sama kritizuje u novinářů – konkrétně k fabulacím a překrucování skutečností. Tyto postupy považoval za nesprávné a zdůraznil, že univerzita by měla být nositelem jasně formulovaných hodnot. Dle jeho názoru byla tvrzení obsažená v některých prohlášeních zjevně nesprávná, což lze doložit i záznamy z jednotlivých jednání nebo při srovnání s textem zákoníku práce. Uvedl, že například započítání celé odměny vyplacené na konci roku do dvou měsíců není alikvotní a tudíž nesprávné. Vyjádřil přesvědčení, že taková sdělení by univerzita neměla zveřejňovat. Dále upozornil, že odpověď, kterou univerzita zaslala redakci Mladé fronty, budila dojem, že si akademická obec neuvědomuje principy novinářské práce. Kritizoval absenci fact-checkingu a nedostatečnou reflexi širšího kontextu, v němž mohou vyjádření působit jinak, než bylo zamýšleno. Uvedl, že proces přípravy tiskových prohlášení je špatně nastavený, značně neprofesionální a poškozuje reputaci univerzity. Vyzval proto k objasnění, jakým způsobem a kým byla prohlášení připravována a kdo jejich podobu schvaloval.


J. M. paní rektorka reagovala s tím, že na podnět již písemně odpověděla aže si za obsahem a formulacemi příslušných vyjádření naprosto stojí. Dodala, že nevnímá kritiku dr. Farkaše jako projev zlé vůle. Vysvětlila, že nezpochybnila výpočet aritmetického průměru jako takový, ale že upozornila na nevhodnost započtení celé odměny vyplacené za více než půlroční období do pouhých dvou měsíců. Zdůraznila, že za věcnou stránkou odpovědí, například k článku o střetu zájmů Ing. Dvořáka, si stojí. Vysvětlila, že OVV RUK nemůže mít přehled o všech odborných aspektech, a že je třeba, aby spolupracoval s dalšími věcně příslušnými útvary, jako je personální odbor či kvestor. Vyjádřila spokojenost s tím, že do procesu je zapojen i právní odbor a připomněla, že na doporučení FSV UK byla využita i externí pomoc. Vyjádřila naději, že právě externí expertní zajištění může napomoci zlepšení kvality výstupů a pokrytí oblastí, které nelze interně dostatečně zabezpečit.


Prorektor Vlach uvedl, že si váží snahy každého prorektora chránit své pracovníky, a uvedl, že on ani OVV RUK nedoporučovali postup, který nakonec rektorka zvolila. Sdělil, že kolega Štrégl, který byl do přípravy komunikace zapojen, doporučil jiný postup, než který byl následně prezentován veřejně. Vyjádřil se, že pokud paní rektorka rozhodne, že se postupuje určitým způsobem, pak je třeba takový postup respektovat.


J. M. paní rektorka reagovala konkrétně s tím, že kolega Štrégl doporučil nereagovat přímo na dotazy redaktora Shabu a místo toho vydat obecné tiskové prohlášení určené pro ČTK. Ona však, i s ohledem na diskusi v Komisi pro třetí roli, byla přesvědčena o nutnosti přímé odpovědi redaktorovi. Uvedla, že trvala na tom, aby odpovědi byly redaktorovi zaslány a že byly transparentně publikovány na webu univerzity. Tím měla být zajištěna jednoznačnost a přehlednost, zvláště v případě, že některé části odpovědi se do výsledného novinového článku nedostaly.


Dr. Trávníček připomněl, že příprava odpovědí má svou metodiku a logiku. Odpovědi je často třeba připravit ve velmi krátkém časovém rámci, někdy i kratším než 24 hodin. Dále zdůraznil, že odpovědi vznikají za spoluúčasti více aktérů a že mezi nimi nemusí vždy docházet ke shodě. Jako zástupce OVV RUK uvedl, že jeho úlohou není hodnotit rozhodnutí paní rektorky, která má právo zvolit jiný postup.


J. M. paní rektorka doplnila, že v e-mailové korespondenci je opakovaně dohledatelné, že se při navrhování textu dotazuje dr. Trávníčka i prorektora Vlacha na jejich stanovisko. Odmítla, že by rozhodovala svévolně bez ohledu na ostatní aktéry.


Dr. Farkaš následně vyjádřil znepokojení nad tím, že i přes odpor OVV RUK byl zvolen takový způsob komunikace, který OVV RUK původně nedoporučil. Znovu zopakoval svůj dotaz na to, kdo konkrétně text připravoval a proč OVV RUK takové prohlášení akceptovalo a zveřejnilo. Uvedl, že odpověď na tuto otázku zatím nezazněla.


J. M. paní rektorka sdělila, že se nesnaží nic skrývat a že potřebné informace již byly poskytnuty. Uvedla, že podklady obdržela od paní Baťkové a dalších věcně příslušných osob. První reakce na dotazy redaktora Shabu vznikala v OVV RUK, přičemž formulace byly následně upravovány širším okruhem osob včetně právního odboru. Cílem bylo zajistit jak věcnou správnost, tak srozumitelnost pro veřejnost.


Prorektor Vlach vyjádřil neochotu vstupovat do veřejného sporu s paní rektorkou a uvedl, že jeho pohled na věc je jiný. Podle jeho slov nemá smysl se zpětně zabývat jednotlivostmi jako forma adresování ČTK.


Dr. Trávníček doplnil, že se vždy připravují dvě možné formy odpovědí – odpovědi na konkrétní dotazy a formální tiskové prohlášení. Poukázal na časovou tíseň jako na důležitý faktor rozhodování.


Předsedkyně komise Entlerová se dotázala paní rektorky, zda druhé tiskové prohlášení připravovali pracovníci kampusu Albertov.


J. M. paní rektorka uvedla, že si v tuto chvíli není jista. Zopakovala, že věcný obsah zpravidla připravuje odborník dané oblasti, zatímco jiná osoba se stará o formulaci pro veřejnost. Vzpomněla, že v daném případě obdržela návrh textu přes paní Baťkovou a OVV RUK a že se hovořilo o zapojení právního odboru RUK.


Dr. Farkaš poděkoval za upřesnění, ale vyslovil názor, že proces by měl být jiný – že znění by měl tvořit odborník na mediální komunikaci ve spolupráci s věcnými experty. Kritizoval příklad odpovědi k výběrové komisi, kde na otázku „Kdo seděl v komisi?“ bylo odpovězeno „Pan Dvořák to rozhodně nebyl“, což podle něj vyvolává dojem vyhýbání se odpovědi. Navrhl zvážit zřízení pozice „fact checkera“ na OVV RUK, který by dohlížel na věcnou i formální konzistenci sdělení univerzity s dalšími výstupy a zajišťoval tak logickou návaznost a přesnost.


Dr. Trávníček vyjádřil přání, aby odborné útvary univerzity dodávaly takové podklady, které by nebylo nutné tak složitě ověřovat.


J. M. paní rektorka opět nesouhlasila s názorem dr. Farkaše. Zdůraznila, že věcné podklady jsou v pořádku a že údajné rozpory jsou spíše výsledkem nedorozumění. Popsala, že příprava odpovědí musí být vždy kombinací expertní znalosti a schopnosti věci jasně formulovat. Vyjádřila přesvědčení, že jiný způsob tvorby odpovědí si nelze představit.


Dr. Bičovský uvedl, že vnímá vyhýbání se přímým odpovědím jako dlouhodobý problém, který se projevuje i při jednáních AS UK. Vyjádřil zklamání nad způsobem, jakým se reaguje na konkrétně položené dotazy.


Dr. Farkaš na závěr uvedl, že v některých odpovědích univerzita deklarovala neochotu komunikovat s redakcí iDnes, což považuje za velmi problematické. Přirovnal tento postoj k rétorice některých vládních představitelů na Slovensku, se kterými by si univerzita neměla přát být spojována.


J. M. paní rektorka závěrem připomněla, že komunikace s médii je vedena v duchu otevřenosti a že byly kontaktováni šéfredaktoři obou redakcí. Na základě jejich věcných odpovědí univerzita ve vzájemné komunikaci pokračovala. Z jejího pohledu je odpovídání na novinářské dotazy důležitým nástrojem transparentnosti, zejména v situacích, kdy může univerzitní odpověď přispět k vyjasnění daného tématu.


Předsedkyně komise Entlerová uzavřela bod konstatováním, že situace je velmi nepřehledná, a že má dojem, že na univerzitě neexistuje jasně daný proces tvorby tiskových prohlášení. Vyjádřila pochybnost, zda je tento stav důstojný instituce, jakou Univerzita Karlova je.


Návrh usnesení:

Komise pro třetí roli AS UK žádá J. M. paní rektorku a pana prorektora pro vnější vztahy k dodržování platné metodiky tvorby tiskových zpráv a krizové komunikace. Zároveň žádáme o předložené dané platné metodiky na dalším zasedání komise.

16-0-0

Schváleno

Návrh usnesení:

Komise pro třetí roli AS UK žádá, aby se RUK věnoval ověřování faktů ve vnější komunikaci univerzity a udržování její konzistence.

14-0-1

Schváleno

6. Stav naplňování Plánu rovných příležitostí UK za rok 2024 a za celé období 2022-2024

Tereza Entlerová, předsedkyně Komise pro třetí roli AS UK, uvedla tento bod a předala slovo Mgr. Bayerové.


Mgr. Bayerová přítomné informovala, že k danému bodu byl senátorkám a senátorům předložen podkladový materiál, který shrnuje naplňování Plánu rovných příležitostí Univerzity Karlovy jak za uplynulý rok 2024, tak za celé období let 2022–2024. Ve svém vystoupení vyzdvihla, že se podařilo realizovat několik konkrétních kroků, které významně přispívají ke kultivaci prostředí na univerzitě a ke zlepšování podmínek jak pro zaměstnance, tak pro studující.


Zmínila například šetření zaměřené na potřeby osob pečujících o jiné, které přineslo důležitá zjištění využitelná pro další plánování v této oblasti. Dále informovala o navyšování kapacit dětských skupin provozovaných na RUK, jejichž cílem je podpora slaďování pracovního a rodinného života. Důležitou součástí naplňování plánu je podle jejích slov také činnost univerzitní ombudsmanky, která se postupně etablovala nejen v rámci univerzitního prostředí, ale začíná být vnímána i v mezinárodním kontextu jako příklad kvalitně nastaveného mechanismu podpory rovných příležitostí.


Rozprava


Bc. Čech otevřel téma nominace zástupce Studentské komory AS UK do Rady pro rovné příležitosti.


Mgr. Bayerová reagovala, že komise je otevřena spolupráci, ale stále čeká na návrh ze strany studentské komory, jakým konkrétním způsobem se hodlá do činnosti rady zapojit. Uvedla, že pokud zatím není jasná nominace, je možné zapojit studenty alespoň formou stálého hosta.


Bc. Čech dále otevřel problematiku odměňování zaměstnanců a dodržování zákoníku práce na UK. Uvedl, že toto téma bylo již opakovaně diskutováno a v kontextu evaluace je pozitivní, že je mu věnována zvýšená pozornost. Informoval, že zformuloval návrh usnesení k této věci.


J. M. paní rektorka vyjádřila uznání úsilí Bc. Čecha a uvedla, že se problematice odměňování intenzivně věnuje Ekonomická komise AS UK již od roku 2022. Zdůraznila, že je třeba nastavit systém tak, aby byl zároveň motivační a soudržný napříč fakultami. Poukázala na specifika různých druhů činností, jako je doplňková činnost, výuka cizojazyčných studentů nebo projektová činnost, jejichž význam nechce nijak zpochybňovat. Jejím cílem je, aby vedení fakult, která k těmto aktivitám přistupují zodpovědně, nebyla penalizována, ale naopak podporována. V této oblasti již došlo k několika motivačním krokům, například se zvažuje zohlednění vědeckého výkonu nebo tzv. plovoucí fix. Zdůraznila však, že takové změny vyžadují čas jak ze strany vedení, tak i ze strany fakult.


Paní prorektorka Jourová podotkla, že kýženého efektu v oblasti spravedlivého odměňování lze dosáhnout za předpokladu splnění několika klíčových podmínek: vůle instituce problém řešit (což podle ní bylo potvrzeno i na kolegiu rektorky), dále dostupnost kvalitních dat – přičemž v této oblasti existují určité komplikace, zejména v kontextu principu „stejná mzda za stejnou práci“, a konečně nutnost zajištění transparentnosti celého systému. Zdůraznila, že Univerzita Karlova se touto cestou již vydala a že jde o řešitelnou oblast. Upozornila také na význam společenského tlaku, který by měl na veřejné instituce působit, a vyjádřila přesvědčení, že Univerzita Karlova může být v této oblasti příkladem. Doporučila také více informovat veřejnost o postupu univerzity v této věci.


Bc. Čech následně uvedl, že si váží dosavadní práce, ale apeloval na konkrétní výsledky. V reakci na slova Mgr. Jourové konstatoval, že legislativa v této oblasti sice primárně cílí na soukromý sektor – protože se předpokládá, že veřejný jej již dodržuje – avšak je podle něj nutné si přiznat skutečný stav věcí na UK.


Předsedkyně komise Entlerová v návaznosti na předložený materiál položila doplňující dotaz ohledně opatření na podporu vyššího zastoupení žen a dalších skupin v reprezentativních orgánech univerzity. Zajímala se, kdy bude příslušný návrh opatření předložen AS UK.


Mgr. Bayerová odpověděla, že materiál byl projednán na kolegiu rektorky a v současné době se nachází v připomínkovacím řízení na personálním odboru. Uvedla, že návrh opatření by měl být senátu předložen v blízké době.


Návrh usnesení:

Komise pro třetí roli AS UK:

I. připomíná svá usnesení k agendě rovného odměňování na UK z 14.12.2023, 21.3.2024 a 25.11.2024;

II. připomíná požadavek z 25.11.2024, aby v přiměřené době čtvrt roku předložil analýzu mezd neakademických pracovníků, která bude obsahovat srovnání rozdílů mezi fakultami, zejména srovnání průměrných hrubých mezd podle pozic (druh práce), a podle tříd;

III. připomíná požadavek na předložení akčního plánu k odstranění nedůvodných rozdílů v odměňování v rámci Univerzity Karlovy;

IV. připomíná požadavek na předložení akčního plánu k odstranění nedůvodných rozdílů v odměňování v rámci Univerzity Karlovy

V. konstatuje, že odpovědnost za odměňování a dodržování zákoníku práce nese zaměstnavatel (Univerzita Karlova), ne jeho součásti, které zaměstnavatel zastupuje navenek;

VI. žádá vedení UK, aby zdroje z navýšení od MŠMT na vzdělávací a tvůrčí činnost byly přednostně využity pro fakulty, kde jsou mzdy podprůměrné.

11-0-1

Schváleno


Návrh usnesení:

Komise pro třetí roli AS UK bere stav naplňování Plánu rovných příležitostí UK za rok 2024 a za celé období 2022-2024 tichým souhlasem na vědomí.

Schváleno tichým souhlasem

7. Stav naplňování Akčního plánu implementace Strategie udržitelného rozvoje UK: Na cestě k udržitelnosti 2030 v letech 2023-2024

Tereza Entlerová, předsedkyně Komise pro třetí roli AS UK, uvedla tento bod a předala slovo Mgr. Ing. Nikole Rusové.


Ing. Rusová informovala přítomné o aktuálním stavu naplňování Akčního plánu implementace Strategie udržitelného rozvoje Univerzity Karlovy s výhledem do roku 2030, konkrétně za období let 2023–2024.


Ve svém vystoupení vyzdvihla několik klíčových úspěchů, kterých se v uplynulém období podařilo dosáhnout. Za jeden z nejvýznamnějších označila vznik pracovních skupin pro oblast „správa a provoz“. Zdůraznila, že činnost těchto skupin významně posílila participaci napříč fakultami a dalšími součástmi univerzity, čímž přispěla k hlubšímu ukotvení tématu udržitelnosti v praktickém fungování instituce.


Dále informovala o pokroku v oblasti energetiky, přičemž uvedla, že v současnosti probíhá energetický audit napříč celou Univerzitou Karlovou. Tato aktivita má za cíl nejen zmapovat stávající stav, ale rovněž identifikovat potenciál pro úspory energie a efektivnější provoz.


V neposlední řadě upozornila na vznik grantové soutěže na podporu udržitelného rozvoje pro studující, která je určena k podpoře studentských iniciativ v této oblasti. Soutěž se letos bude vyhlašovat již potřetí, což podle jejího vyjádření svědčí o trvalém zájmu o téma udržitelnosti mezi studentstvem UK.


Rozprava


Předsedkyně komise Entlerová se ve svém příspěvku dotázala na situaci ohledně EPC a energetického auditu v objektu Krystal. Podle jejích slov mělo v této věci dojít k určitým krokům, avšak z předloženého materiálu získala dojem, že se tak nestalo.


Ing. Rusová reagovala s upřesněním, že EPC studie skutečně proběhla a výsledky byly zpracovány ve třech základních variantách. Žádná z těchto variant však nevyšla z pohledu efektivity a návratnosti investice dostatečně pozitivně, a proto nebylo přistoupeno k jejich plné realizaci. Výstupy studie byly předány paní ředitelce Kolejí a menz UK, Ing. Burdové. Ta již přistoupila k implementaci některých opatření, konkrétně těch, která jsou v současné situaci ekonomicky smysluplná a vykazují nejvyšší efektivit.


Návrh usnesení:

Komise pro třetí roli AS UK bere stav naplňování Akčního plánu implementace Strategie udržitelného rozvoje UK: Na cestě k udržitelnosti 2030 v letech 2023-2024 tichým souhlasem na vědomí.

Schváleno tichým souhlasem.

8. Vyhodnocení Akčního plánu Akčního plánu strategie rozvoje lidských zdrojů ve výzkumu (HRS4R) Univerzity Karlovy za rok 2024

9. Akční plán strategie rozvoje lidských zdrojů ve výzkumu (HRS4R) Univerzity Karlovy pro rok 2025


Pozn.: body programu č. 8 a č. 9 byly projednávány společně.

-


Tereza Entlerová, předsedkyně Komise pro třetí roli AS UK, uvedla tento bod a předala slovo Mgr. et Mgr. Věře Jourové, prorektorce pro rozvoj lidských zdrojů a nové technologie.


Paní prorektorka Jourová přítomné seznámila s předloženými materiály, přičemž zdůraznila, že v dokumentu Akčního plánu je uvedena tabulka, která přehledně zachycuje, co bylo realizováno v jednotlivých prioritních oblastech. Uvedla, že vedení univerzity je připraveno zodpovědět případné dotazy členů a členek senátu.


V další části vystoupení se věnovala přípravám na hodnocení Evropské komise, které je naplánováno na květen 2025 a představuje významný milník v oblasti personální politiky a rozvoje lidských zdrojů na UK. Zdůraznila, že univerzita má v tuto chvíli avizovaný termín pro celodenní externí hodnocení, které bude zahrnovat detailní posouzení implementace jednotlivých opatření. Podtrhla, že UK na úspěchu v tomto hodnocení velmi záleží a že je přesvědčena o tom, že univerzita bude úspěšná.


Podle jejích slov je stávající plán relevantní, aktuální a jeho jednotlivé části se daří naplňovat. V rámci příprav na hodnocení budou již v dubnu aktivizováni garanti jednotlivých priorit, kteří budou požádáni o spolupráci při zajištění podkladů a podpoře implementace.


Zvláštní pozornost věnovala otázce modernizace etického kodexu Univerzity Karlovy. Uvedla, že ačkoliv jednotlivé fakulty mají svá specifika, univerzita by měla usilovat o společný rámec etických pravidel. Vyjádřila přesvědčení, že „etika je jen jedna“ a že by bylo žádoucí vytvořit etický kodex, který by fakulty mohly buď přímo převzít, nebo alespoň využít jako základ pro své vlastní předpisy. Cílem je sjednocení hodnotového rámce napříč celou univerzitou.


Rozprava

Předsedkyně komise Entlerová položila dotaz k tomu, jakým způsobem se promítne otázka platových rozpětí do inzerátů na pracovní místa, a zároveň se dotázala na realizaci tzv. exit interviews, které jsou zmiňovány ve vyhodnocení plánu. Konkrétně ji zajímalo, zda již byl stanoven termín zahájení šetření.


Mgr. Lukáš reagoval, že dosavadní zjištění ukazují, že exit interviews v praxi zatím nikdo nevyužívá. Uvedl, že zatím neexistuje jednotná koncepce, jak by měly být rozhovory se zaměstnanci při jejich odchodu realizovány – zda osobní formou, písemně či jiným způsobem. Konkrétní výsledky zatím k dispozici nejsou.


Paní prorektorka Jourová k tomu doplnila, že právě tato zkušenost ukazuje, jak dynamickým procesem je samotná implementace plánu. Zdůraznila, že univerzita v rámci diskuze nad jednotlivými body průběžně otevírá i nová témata, která sice nejsou v plánu výslovně uvedena, ale přesto se stávají součástí každodenní agendy vedení.


Návrh usnesení:

Komise pro třetí roli AS UK bere vyhodnocení Akčního plánu strategie rozvoje lidských zdrojů (HRS4R) Univerzity Karlovy za rok 2024 tichým souhlasem na vědomí.

Schváleno tichým souhlasem

Návrh usnesení:

Komise pro třetí roli AS UK bere návrh Akčního plánu strategie rozvoje lidských zdrojů (HRS4R) Univerzity Karlovy pro rok 2025 tichým souhlasem na vědomí.

Schváleno tichým souhlasem

10. Různé

V rámci bodu „Různé“ vystoupil Bc. Čech s návrhem na zařazení tématu udržitelnosti do programu příštího zasedání Komise pro třetí roli AS UK. Konkrétně poukázal na problematiku plýtvání potravinami v menzách a položil otázku, jakým způsobem se Univerzita Karlova zapojuje do snižování potravinového odpadu v rámci svého provozu.


Ing. Rusová na jeho podnět reagovala kladně, vyjádřila zájem se tématu věnovat a doporučila členům a členkám komise, aby se v mezičase seznámili s iniciativou „Zachraň jídlo“, která se zaměřuje na prevenci plýtvání potravinami. Uvedla, že se na tuto diskusi bude těšit.


Do bodu Různé se nikdo další nepřihlásil a zasedání Komise bylo ukončeno v 18:05 hod.

Zapsal: Jan Jirmus, tajemník Legislativní komise AS UK

Za správnost: Tereza Entlerová, předsedkyně Komise pro třetí roli AS UK



Poslední změna: 30. červen 2025 11:55 
Za obsah stránky zodpovídá: Kancelář akademického senátu
Máte dotaz ?
Kontakty

Univerzita Karlova

Ovocný trh 560/5

Praha 1, 116 36

Česká republika


Identifikátor datové schránky: piyj9b4

IČO: 00216208 

DIČ: CZ00216208




Jak k nám