Opatření rektora č. 13/2025

Název:

Pravidla pro poskytnutí prostředků z fondu mimořádné pomoci na investiční rozvoj fakult a dalších součástí Univerzity Karlovy

K provedení:

-

Gestor:

EPMO

Účinnost:

1. dubna 2025


Pravidla pro poskytnutí prostředků z fondu mimořádné pomoci na investiční rozvoj fakult a dalších součástí Univerzity Karlovy

Čl. 1 Úvodní ustanovení

Dle čl. 4 odst. 5 Principů rozdělování příspěvků a dotací na Univerzitě Karlově (dále jen „Principy“), schvalovaných Akademickým senátem Univerzity Karlovy (dále jen „UK“) pro každý kalendářní rok, se vytvářejí zdroje na investiční rozvoj fakult a dalších součástí UK (dále jen „Fond mimořádné pomoci“). Toto opatření v podrobnostech upravuje postup při podávání žádostí o poskytnutí prostředků z takto alokovaných zdrojů financování, jakož i postup posouzení a vyhodnocení žádostí včetně náležitostí rozhodnutí rektora UK.

Část I. Vymezení účelu pro zisk podpory a způsobu financování

Čl. 2 Základní formy možné podpory

  1. Podpora z fondu mimořádné pomoci (dále jen „podpora“) může být poskytnuta ve formě:

      a. 

    finanční podpory akcí, u nichž výše kofinancování akce ze zdrojů univerzity přesahuje 20 milionů Kč, s předpokládaným celkovým rozpočtem akce ve výši minimálně 200 milionů Kč,1 resp. pro fakulty a součásti s ročním rozepisovaným rozpočtem nižším než 80 milionů Kč ve výši minimálně dvouapůlnásobku rozpočtu realizující fakulty nebo další součásti UK (dále jen „součásti“);

      b. 

    mimořádné pomoci (na odstranění havárie nebo havarijního stavu);

      c. 

    úhrady odměny součástem, které zapůjčily své rezervní finanční prostředky dle Opatření rektora č. 14/2025, Pravidla pro poskytnutí prostředků prostřednictvím nástroje vnitro-univerzitní finanční spolupráce;

      d. 

    finanční podpory, tj. půjčky, na úhradu splátek dle Opatření rektora č. 14/2025, Pravidla pro poskytnutí prostředků prostřednictvím nástroje vnitro-univerzitní finanční spolupráce, a to maximálně do celkové výše jedné poloviny ročního příspěvku do Fondu mimořádné pomoci dle Principů ročně;

      e. 

    e) úhrady úroků z případných komerčních úvěrů, jejichž poskytnutí univerzitě bylo nezbytné k zajištění nezáporného zůstatku ve Fondu mimořádné pomoci.2

  2. Žádosti součástí o podporu dle odstavce 1 písm. a) a b) se předkládají prostřednictvím spisové služby k rukám rektora ve dvou termínech v kalendářním roce, a to do konce března a do konce září. Žádosti se podávají na akci jako celek, bez ohledu na to, zda podpora bude poskytnuta z Fondu mimořádné pomoci, z nástroje vnitro-univerzitní finanční spolupráce nebo s využitím jejich kombinace. Podání žádosti mimo tyto termíny je možné jen za zcela mimořádných okolností, jejichž řešení neumožňuje odklad do řádného termínu podání. O důvodnosti podání žádosti mimo termín a jejím dalším projednání rozhoduje rektor.

  3. Pro podporu akcí spadajících do kategorie podle odstavce 1 písm. a) je Odborem výstavby Rektorátu UK (dále jen „RUK“), za spolupráce Ekonomického, personálního a mzdového odboru RUK, vedena evidence předběžných avíz žádostí o podporu ze strany součástí. Přitom platí, že:

      a. 

    avízo součásti předkládají dvakrát ročně v týchž termínech jako se předkládají samotné žádosti, a to prostřednictvím spisové služby k rukám rektora,

      b. 

    avízo součásti předkládají ve struktuře dle vzorového formuláře, který je umístěn na intranetu Oddělení metodiky a řízení investic Kanceláře kvestora RUK v sekci „Metodiky a formuláře“,

      c. 

    pro již evidovaná avíza žádostí jsou součásti povinny oznámit případné aktualizace evidovaných údajů,

      d. 

    zahrnutí předběžného avíza do evidence žádným způsobem nepodmiňuje přidělení podpory žádosti dle odstavce 2 v budoucnu.3

  4. Pro podporu formou mimořádné pomoci podle odstavce 1 písm. b) není, z důvodu povahy těchto akcí, kdy se zpravidla jedná o neplánované situace, obdobná evidence vedena.

  5. Úhrady odměn podle odstavce 1 písm. c) neprobíhají na základě žádosti, ale automaticky dvakrát ročně na základě ustanovení čl. 2 odst. 9 písm. a) Opatření rektora č. 14/2025, Pravidla pro poskytnutí prostředků prostřednictvím nástroje vnitro-univerzitní finanční spolupráce.

  6. Návrhy na finanční podporu podle odstavce 1 písm. d) předkládá rektorovi Ekonomický, personální a mzdový odbor RUK. Tyto návrhy jsou projednány na zasedání komise pro investiční rozvoj a dislokace a následně předloženy na zasedání Akademického senátu UK spolu s podklady pro projednání žádostí dle čl. 6 odst. 3.

  7. Úhrady úroků podle odstavce 1 písm. e) neprobíhají na základě žádosti, ale automaticky měsíčně, v závislosti na podmínkách příslušného komerčního úvěru.


Čl. 3 Způsob financování

  1. Podpora podle čl. 2 odst. 1 písm. a) a b) má primárně charakter zápůjčky.4 Podpora formou nevratného příspěvku činí maximálně 20 % celkové podpory poskytnuté pro danou jednotlivou akci, která je dána součtem podpory z Fondu mimořádné pomoci a z nástroje vnitro-univerzitní finanční spolupráce. Ve zvlášť závažných případech může Akademický senát UK doporučit vyšší míru nevratného příspěvku, a to maximálně 50 %. Při rozhodnutí o poskytnutí nevratného příspěvku se bude posuzovat zejména ekonomická situace součásti,5 charakter investiční akce, především ve vztahu k energetické úspornosti, výše požadované podpory jako celku a její vztah k ekonomické situaci součásti.

  2. Poskytnutí nevratného příspěvku je vyhrazeno zpravidla na úhradu odměny podle čl. 2 odst. 1 písm. c) a na podporu akcí s přímou vazbou na energetickou úsporu (udržitelnost), resp. vedoucích ke snížení energetické náročnosti.

  3. U podpory charakteru zápůjčky musí být obsahem rozhodnutí vždy i postup splácení ve formě závazného splátkového kalendáře, jehož délka (vč. případného odkladu zahájení splácení) zpravidla činí až 10 let, přičemž nepřesáhne 15 let. Ve zvlášť závažných případech může Akademický senát UK doporučit dobu splácení delší, maximálně však 20 let. Počátkem splátkového kalendáře je rok následující po roce, v němž byla poskytnuta poslední část zápůjčky.

  4. Výše jednotlivých ročních splátek by zpravidla neměla přesáhnout 10 % celkových prostředků rozepisovaných na danou součást v rozpisu příspěvků a dotací za poslední známý rok. Při hodnocení adekvátnosti výše jednotlivých splátek se přihlíží také k disponibilním zůstatkům fondů (fondu reprodukce investičního majetku, fondu provozních prostředků, fondu účelově určených prostředků a rezervního fondu), jejich tvorbě a čerpání za aktuální rok, dva předcházející roky a dále do budoucna za dobu trvání akce a předpokládanou dobu splácení, uvedených ve Studii proveditelnosti, resp. ve formuláři Zdůvodnění financování akce, které součást povinně zpracovává dle čl. 4 odst. 2.

  5. Prostředky Fondu mimořádné pomoci mohou být využity ke krytí nákladů investiční i neinvestiční povahy, přičemž jejich rozdělení musí být v žádosti specifikováno. Toto rozdělení je indikativní.


Část II. Náležitosti žádostí a způsob jejich posouzení

Čl. 4 Náležitosti žádostí

  1. Žádosti o podporu podle čl. 2 odst. 2 součásti předkládají ve struktuře dle vzorového formuláře, který je umístěn na intranetu Oddělení metodiky a řízení investic Kanceláře kvestora RUK v sekci „Metodiky a formuláře“.

  2. Povinnou přílohou žádosti o podporu podle čl. 2 odst. 2 písm. a) je Studie proveditelnosti, jejíž osnova je umístěna na intranetu Oddělení metodiky a řízení investic Kanceláře kvestora RUK v sekci „Metodiky a formuláře“.

  3. Po řádném předložení avíza žádosti o podporu ze strany součásti dle čl. 2 odst. 3 může být proces přípravy vlastní žádosti ze strany součásti konzultován s příslušnými odbory RUK, zejména Ekonomickým, personálním a mzdovým odborem RUK, Odborem výstavby RUK a Oddělením metodiky a řízení investic Kanceláře kvestora RUK.


Čl. 5 Postup projednání a posouzení žádostí

  1. Rektor rozhodne o každé žádosti individuálně. Rektor při přijímání rozhodnutí přihlíží také k hodnocení jiných žádostí, dostupným prostředkům ve Fondu mimořádné pomoci a v Nástroji vnitro-univerzitní finanční spolupráce a k výhledu čerpání z nich, jakož i k prioritám a strategickým cílům dalšího rozvoje UK.

  2. Rektor podané žádosti předá k projednání a posouzení kvestorovi a prorektorovi s gescí za rozvoj. Kvestor odpovídá za přípravu podkladů pro rozhodnutí rektora o žádostech, a to tak, aby rektor mohl návrhy rozhodnutí projednat nejpozději na červnovém zasedání Akademického senátu UK pro žádosti podané do konce března, a nejpozději na prosincovém zasedání Akademického senátu UK pro žádosti podané do konce září daného kalendářního roku.

  3. Kvestor a prorektor s gescí za rozvoj, ve spolupráci s Ekonomickým, personálním a mzdovým odborem RUK, Odborem výstavby RUK a Oddělením metodiky a řízení investic Kanceláře kvestora RUK, jednotlivé žádosti posoudí z hlediska naplnění podmínek pro poskytnutí pomoci v rámci dané investiční akce, a to zejména s přihlédnutím k postupu investiční akce, způsobu jejího financování, zapojení všech prostředků a fondů příslušné součásti, možnosti financování z jiných zdrojů, a to jak zdrojů interních, tak případně i zdrojů externích (úvěrové financování), a to včetně vyhodnocení efektivity takto použitelných zdrojů. Posouzena budou i další hlediska, která mají pro rozhodnutí o žádosti význam. Pro posouzení využijí zejména Studii proveditelnosti dle čl. 4 odst. 2 a metodický postup „Posouzení míry připravenosti a hospodárnosti investičního záměru“, který je k dispozici na intranetu Oddělení metodiky a řízení investic Kanceláře kvestora RUK v sekci „Metodiky a formuláře“ a v případě potřeby si vyžádají doplnění dokumentace o další relevantní informace.

  4. Všechny podklady k žádosti jsou dále poskytnuty členům Komise pro investiční rozvoj a dislokace.6 Na zasedání komise je žádost projednána a přijato k ní stanovisko.

  5. Pokud některou ze žádostí bude možno profinancovat zcela nebo zčásti z vnitřních zdrojů UK, zprostředkuje kvestor uzavření dohody o zápůjčce dle Opatření rektora č. 14/2025, Pravidla pro poskytnutí prostředků prostřednictvím nástroje vnitro-univerzitní finanční spolupráce. Využití tohoto nástroje může mít pouze formu zápůjčky.

  6. V případě potřeby mohou kvestor a prorektor s gescí za rozvoj vyvolat jednání se zástupci dotčených součástí UK k projednání všech relevantních skutečností ve vztahu k podané žádosti.

  7. Na základě posouzení a případného projednání žádostí kvestor a prorektor s gescí za rozvoj předloží rektorovi návrh rozhodnutí o jednotlivých žádostech, včetně rozvržení zdrojů financování z Fondu mimořádné pomoci a z nástroje vnitro-univerzitní finanční spolupráce.


Čl. 6 Rozhodnutí rektora

  1. Rektor rozhodne o každé žádosti individuálně. Rektor při přijímání rozhodnutí přihlíží i ke struktuře a obsahu ostatních žádostí a zejména pak i k předpokládanému a očekávatelnému investičnímu rozvoji UK, jeho prioritám a strategickým cílům, a to v krátkodobém i dlouhodobém horizontu.

  2. Rektor může žádost ponechat v navrhované podobě, může výši podpory snížit nebo změnit způsob financování (viz čl. 3 a čl. 5), než jak byl navržen v žádosti. V odůvodněných případech může rektor žádost zcela odmítnout. Rektor informuje o tomto záměru dotčenou součást UK před projednáním žádosti v Akademickém senátu UK.

  3. Rektor předloží jednotlivé žádosti a návrhy rozhodnutí o nich ke stanovisku Akademickém senátu UK, a to nejpozději na červnové zasedání Akademického senátu UK pro žádosti podané do konce března, a nejpozději na prosincové zasedání Akademického senátu UK pro žádosti podané do konce září daného kalendářního roku. Ve výjimečných a zvláště odůvodněných případech lze konkrétní žádost a návrh rozhodnutí předložit Akademickému senátu UK na kterékoliv zasedání během roku.

  4. Rektor vydá rozhodnutí po vyjádření Akademického senátu UK. Pokud je podpora poskytována formou zápůjčky, musí být součástí rozhodnutí vždy i postup splácení ve formě závazného splátkového kalendáře.

  5. Podpora je poskytnuta v souladu s harmonogramem uvedeným v rozhodnutí, a to na základě žádosti o uvolnění prostředků součásti adresované Ekonomickému, personálnímu a mzdovému odboru RUK postupem upřesněným v rozhodnutí.


Čl. 7 Projednávání žádostí o úpravu již poskytnutých podpor

  1. V případě vzniku skutečností, které neumožňují realizovat akci a čerpat podporu ve schválené podobě, oprávněný zástupce součásti tuto skutečnost bezodkladně projedná s kvestorem, který stanoví další postup.

  2. V případě nutnosti úpravy již poskytnuté podpory se pro proces podávání upravené žádosti, jejího projednání, posouzení, vyhodnocení i rozhodnutí rektora uplatní ustanovení článků 4, 5 a 6 přiměřeně.


Část III. Ustanovení společná, přechodná a závěrečná

Čl. 8 Společná ustanovení

  1. Formuláře a metodiky uvedené v tomto opatření, umístěné na intranetu Oddělení metodiky a řízení investic Kanceláře kvestora RUK v sekci „Metodiky a formuláře“, jsou závazné jak pro součásti podávající žádosti a avíza žádostí, tak pro RUK a vedení UK v procesu posuzování, hodnocení a rozhodování o žádostech.

  2. Při aktualizaci formulářů a metodik, umístěných na intranetu Oddělení metodiky a řízení investic Kanceláře kvestora RUK v sekci „Metodiky a formuláře“, je zásadně uplatňováno verzování. Při vydání nové verze formuláře nebo metodiky je vždy uvedeno datum vydání nové verze a současně je umožněno zasílat upozornění (notifikace) na vydání nové verze uživatelům, kteří se přihlásili k odběru těchto upozornění.

Čl. 9 Přechodná ustanovení

  1. Rozhodnutí, která byla učiněna přede dnem účinnosti tohoto opatření, zůstávají nadále beze změny v platnosti. Pro žádosti o změny těchto rozhodnutí se postupuje přiměřeně dle opatření rektora, na jehož základě bylo vydáno původní rozhodnutí.

  2. V prvním pololetí 2025 je termín pro podání žádostí a avíz žádostí dle čl. 2 odst. 2 a 3 tohoto opatření stanoven na 30. dubna 2025.


Čl. 10 Závěrečná ustanovení

  1. Zrušuje se opatření rektora č. 32/2023.

  2. Toto opatření nabývá platnosti dnem podpisu a účinnosti dne 1. dubna 2025


V Praze dne 31. března 2025

prof. MUDr. Milena Králíčková, Ph.D.

rektorka



.pdf ke stažení

.doc ke stažení


Poznámky

1

Do této částky je započtena daň z přidané hodnoty ve výši, v níž není nárok na její vrácení od státu.

2

V případě nevratné podpory bude z fondu hrazena také jistina úvěru.

3

Tedy lze podat přímo žádost bez předchozího avíza.

4

Zápůjčkou se pro účely tohoto opatření rozumí vratné poskytnutí finančních prostředků z Fondu mimořádné pomoci fakultě nebo další součásti univerzity, a to na základě vnitrouniverzitní dohody uzavřené mezi rektorátem a touto součástí.

5

Zejména stav fondů součásti, jejich vývoj a plánování, hospodářský výsledek součásti za předchozích 5 let, úspěšnost při podávání projektů, mzdová politika atd.

6

Členy Komise pro investiční rozvoj a dislokace jmenuje rektorka. Zpravidla jsou jejími členy kvestor, prorektor s gescí za rozvoj, zaměstnanci Odboru výstavby rektorátu, Ekonomického, personálního a mzdového odboru rektorátu, Oddělení metodiky a řízení investic rektorátu a předseda Ekonomické komise Akademického senátu UK.


Poslední změna: 1. duben 2025 09:08 
Za obsah stránky zodpovídá: Právní odbor
Máte dotaz ?
Kontakty

Univerzita Karlova

Ovocný trh 560/5

Praha 1, 116 36

Česká republika


Identifikátor datové schránky: piyj9b4

IČO: 00216208 

DIČ: CZ00216208




Jak k nám