Název: |
Provádění inventarizací majetku a závazků na Univerzitě Karlově |
K provedení: |
§ 29 a 30 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, v platném znění |
Účinnost: |
1. srpen 2015 |
[zrušeno OR č. 52/2018]
Fakulty a další součásti Univerzity Karlovy, jejichž ředitelům byl svěřen výkon správy majetku (dále jen „další součásti“), jsou povinny provádět inventarizace a ověřovat, zda stav majetku a závazků v účetnictví odpovídá skutečnosti, a to ke dni roční účetní závěrky, tj. k 31. 12. běžného roku.
Děkani fakult a ředitelé dalších součástí zajistí
a. |
vydání opatření děkana nebo ředitele k provedení inventarizací, |
b. |
zřízení ústřední inventarizační komise fakulty nebo další součásti a dílčí inventarizační komise, |
c. |
vypracování plánu inventarizací, |
d. |
provedení fyzické inventury k datu 30. 11. běžného roku. |
Zaměstnanci, kteří se budou podílet na přímém provedení inventarizace, musí být proškoleni předsedou ústřední inventarizační komise fakulty nebo další součásti o způsobu a cílech prováděných inventarizací a o kompetencích a odpovědnosti členů dílčích inventarizačních komisí. Toto proškolení potvrzují písemně.
Zaměstnanci jmenovaní do ústřední inventarizační komise, do dílčích inventarizačních komisí a ostatní zaměstnanci, v jejichž přímé odpovědnosti se inventarizovaný majetek nachází, jsou povinni zúčastnit se prací souvisejících s přípravou inventarizace. Při provádění inventarizace je nezbytné ohlásit každou odchylku od žádoucího stavu, a to neprodleně v průběhu probíhající inventarizace, předsedovi ústřední inventarizační komise fakulty nebo další součásti.
Zaměstnanci odpovědní za hospodářské prostředky musí před zahájením inventur odevzdat ústřední inventarizační komisi písemné prohlášení o tom, že
a. |
všechny doklady týkající se stavu a pohybu hospodářských prostředků jimi zpracované odevzdali k zúčtování, |
b. |
všechny příjmy a výdaje těchto prostředků jsou zachyceny v účetnictví. |
Dílčí inventarizační komise vypracují zápisy o výsledku inventarizace, které musí obsahovat zejména tyto skutečnosti:
a. |
předmět inventarizace, |
b. |
okamžik, k němuž byla inventarizace provedena, |
c. |
den a časový údaj o zahájení a ukončení inventury, |
d. |
způsob provedení inventury (fyzická, dokladová), |
e. |
závady, které se v průběhu inventury vyskytly, |
f. |
zjištění skutečného stavu majetku a závazků fyzickou nebo dokladovou inventurou, |
g. |
zapsání skutečných stavů v inventurních soupisech v jednotkách množství, |
h. |
porovnání zjištěných skutečných stavů s účetní evidencí, |
i. |
hodnocení stavu majetku se zřetelem k poklesu ceny vyjadřující nepoužitelnost, nepotřebnost nebo znehodnocení příslušného majetku, |
j. |
sdělení, zda jsou uzavřeny příslušné dohody o hmotné odpovědnosti, |
k. |
návrh způsobu vypořádání inventarizačních rozdílů, |
l. |
návrhy na opatření, která by zamezila vzniku fyzických a účetních rozdílů. |
U pozemků a budov se provádí dokladová inventura doložená výpisy z katastru nemovitostí a pasportizací.
Sklady nesmí být otevřeny dříve, než budou vyhotoveny soupisy zjištěných množství a předány do účtárny.
Zaměstnanec odpovědný za inventarizované prostředky potvrdí v protokolu, že inventura byla provedena za jeho účasti. Právo na náhradu škody bude uplatněno u zaměstnanců, kteří odpovídají za způsobenou škodu podle ustanovení zákoníku práce.
Zápisy o výsledku inventarizace předají dílčí inventarizační komise ústřední inventarizační komisi fakulty nebo další součásti, která vypracuje závěrečný protokol obsahující zejména informace:
a. |
okamžik (den, hodina) zahájení inventury hmotného majetku, |
b. |
okamžik (den, hodina) zahájení inventury na skladech, |
c. |
termíny předání protokolů dílčími inventarizačními komisemi předsedovi ústřední inventarizační komise, |
d. |
vyhodnocení výsledků fyzických inventur, včetně samostatné části týkající se majetku postiženého povodní |
e. |
vyhodnocení výsledků dokladových inventur, |
f. |
nápravná opatření k inventarizaci, |
g. |
návrh na vypořádání inventurních rozdílů, |
h. |
datum projednání závěrečného protokolu, |
i. |
podpisy členů ústřední inventarizační komise. |
Závěrečný protokol předkládá předseda ústřední inventarizační komise ke schválení děkanovi nebo řediteli další součásti.
Schválený závěrečný protokol o inventarizaci předává děkan nebo ředitel další součásti do 20. února následujícího roku ústřední inventarizační komisi univerzity ke zpracování závěrečné zprávy.
Jako vzorový materiál lze použít vzorovou směrnici k provedení inventarizace vydanou Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy pod číslem 360/2006-44 nebo pozdější směrnice MŠMT k provedení inventarizací.
Opatření rektora č. 23/2004 a č. 28/2006 se zrušují.
Toto opatření nabývá účinnosti dne 1. srpna 2015.
V Praze dne 3. července 2015
Prof. MUDr. Tomáš Zima, DrSc., MBA |
|
rektor |
Univerzita Karlova
Ovocný trh 560/5
Praha 1, 116 36
Česká republika
Identifikátor datové schránky: piyj9b4
IČO: 00216208
DIČ: CZ00216208