Plán realizace SZ pro rok 2026

Plán realizace SZ UK pro rok 2026


Plán realizace strategického záměru pro rok 2026


  • Projednán Vědeckou radou Univerzity Karlovy dne 23. října 2025

  • Schválen Akademickým senátem Univerzity Karlovy dne 14. listopadu 2025

  • Schválen Správní radou Univerzity Karlovy dne 18. listopadu 2025


ÚVOD


Plán realizace pro rok 2026 představuje první soubor aktivit a opatření, pomocí nichž budeme naplňovat hodnoty, misi a vizi Univerzity Karlovy, jak jsou vytyčeny ve strategickém záměru univerzity pro léta 2026-2030. Tyto aktivity se týkají všech dvanácti klíčových priorit, z nichž strategický záměr univerzity sestává, a tvoří tak ucelený rámec pro rozvoj univerzity. Zvýšenou pozornost přitom budeme věnovat následujícím opatřením, neboť představují náročné výzvy s potenciálem proměnit prostředí na univerzitě:


  • Abychom mohli dostát našim prioritám v oblasti vzdělávací činnosti, jimiž jsou absolventky a absolventi uplatnitelní nyní i v budoucnu, relevantní, flexibilní a udržitelné studijní programy a podpora studijní úspěšnosti, zahájíme diskusi o revizi celkového cyklu přípravy, schvalování a realizace studijních programů, která zahrne strategické cíle v oblastech spolupráce s praxí, studijní zátěže ECTS či analýzy předcházející přípravě návrhu studijního programu.

  • Na základě priorit strategického záměru, závěrů a doporučení z právě dokončeného nezávislého, mezinárodně garantovaného hodnocení úrovně vědy na Univerzitě Karlově, zpětné vazby od členek a členů akademické obce a vnitrouniverzitní diskuse připravíme návrhy restrukturalizace univerzitních programů Cooperatio, UNCE a Grantové agentury Univerzity Karlovy, které představují výraznou většinu institucionálního financování vědy na univerzitě.

  • S cílem definovat interaktivní, bezpečné, komfortní a efektivní prostředí pro studující, zaměstnankyně a zaměstnance i veřejnost připravíme, i na základě zmapování stávající infrastruktury a systémů, identifikace potřeb jednotlivých skupin uživatelů a následné definice priorit dle důležitosti univerzitní koncepci „chytrého kampusu“ (Smart Campus) a začneme věnovat se budování konkrétní infrastruktury a vybraných služeb.

  • Se zřetelem na cíl vytvořit moderní, propojený a udržitelný informační ekosystém, který nám poskytne oporu a přinese zjednodušení ve všech oblastech univerzitního života, mj. prozkoumáme možnosti začlenění prvků umělé inteligence do systémů a procesů univerzity a pro oblasti s největším přínosem (např. AI podpora pro vyučující a studující, analýza zpětné vazby, urychlení vývoje nového studijního informačního systému) navrhneme použití vhodných řešení, připravíme Datovou strategii Univerzity Karlovy a sestavíme univerzitní datový katalog, vytvoříme základní technologickou platformu pro ukládání digitalizovaných popsaných procesů a přiřazených aplikačních služeb Univerzity Karlovy, tj. databázovou strukturu s jednotnou správou a prezentační vrstvou, která bude na základě přiřazených rolí přístupná různým typům uživatelů, realizujeme podstatnou část záměru sjednocení informačních systémů v oblasti personalistiky či spustíme základ centrálního řešení ekonomického informačního systému.


VZDĚLÁVÁNÍ, VĚDA, VÝZKUM A TVŮRČÍ ČINNOST



ABSOLVENTKY A ABSOLVENTI UPLATNITELNÍ NYNÍ I V BUDOUCNU: KOMPETENCE, INOVACE A PROSTUPNOST


Vzdělávání pro potřeby budoucího trhu práce.


  • Na sociálních sítích portálu Charles Abroad začneme průběžně sdílet aktuální nabídku praktických stáží na našich zahraničních partnerských univerzitách. (odpovídá: pror. pro zahraniční záležitosti)

  • Připravíme pedagogickou koncepci a studii proveditelnosti klinické školy. (odpovídá: pror. pro studijní záležitosti)

  • V rámci začleňování nástrojů umělé inteligence do vzdělávání:

    • otestujeme vybrané nástroje (např. MS Copilot, OneTutor a NotebookLM) pro podporu výuky či individualizovaného učení,

    • zprovozníme funkcionalitu monitoringu studijních pokroků za pomoci umělé inteligence v nové verzi LMS Moodle obsahující pluginy pro AI,

    • v pilotním provozu spustíme službu AI Sandbox, abychom zajistili dostupnost modelů generativní umělé inteligence pro zaměstnankyně a zaměstnance i studující.

    (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků)

  • Podpoříme učitelské studijní obory při tvorbě digitálních pedagogických portfolií. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků)


Prostupné vzdělávání dostupné po celý život.


  • V oblasti mikrocertifikátů nastavíme systém komunikace směrem k externím uživatelům, a to včetně vytvoření nové webové stránky, která bude sloužit jako vstupní bod pro zájemkyně a zájemce o tento druh vzdělávání, dopracujeme metodiky týkající se vzniku a realizace kumulativních/stohovatelných programů a uznávání mikrocertifikátů jako součásti studia (včetně příslušné úpravy IT systémů) a dokončíme začlenění této agendy do systému zajišťování a hodnocení kvality vzdělávací činnosti tak, aby byl pokrytý celý životní cyklus tohoto typu vzdělávání. (odpovídá: pror. pro studijní záležitosti, čl. kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků)

  • Upravíme přihlašování do programů celoživotního vzdělávání tak, aby reflektovalo jeho různé a požadavky dané právní úpravou osobních údajů. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků)


RELEVANTNÍ, FLEXIBILNÍ A UDRŽITELNÉ STUDIJNÍ PROGRAMY


Decentralizace a zjednodušení činností a aktivit souvisejících se vznikem, uskutečňováním, hodnocením a opětovným udělením oprávnění uskutečňovat studijní program a Revize studijní zátěže studujících a vyučujících.


  • Zahájíme diskusi o revizi celkového cyklu přípravy, schvalování a realizace studijního programu, která zahrne strategické cíle oblastech spolupráce s praxí, studijní zátěže ECTS či analýzy předcházející přípravě studijního programu. Naším cílem je stanovit způsob, jak uvedené komponenty začlenit do celého životního cyklu studijního programu tak, aby se staly monitorovanou a vyhodnocovanou součástí příslušných procesů zajišťování a hodnocení kvality vzdělávací činnosti. (odpovídá: pror. pro koncepci a kvalitu vzdělávání)

  • S cílem kodifikovat dobrou praxi a zkušenosti získané v oblasti zajišťování a hodnocení kvality vzdělávací činnosti revidujeme vnitřní předpis Pravidla systému vnitřního zajišťování a hodnocení kvality na Univerzitě Karlově, a to tak aby umožňovala i aplikaci praxe a pravidel uplatňovaných v předmětné oblasti v rámci aliance 4EU+, a připravíme opatření rektora, které stanoví průběh hodnocení studijních programů. (odpovídá: pror. pro koncepci a kvalitu vzdělávání)

  • Pro garanty a garantky studijních programů připravíme ondboardingové materiály a představíme a pilotně ověříme metodiku a vzdělávací kurzy z oblasti designu kurikula. (odpovídá: pror. pro koncepci a kvalitu vzdělávání, čl. kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků)


Rozvoj systému sběru, vyhodnocení a implementace podnětů ze zpětné vazby od studujících.


  • Budeme pokračovat v rozvoji aplikace pro hodnocení výuky studujícími tak, aby byla nadále posilována společná platforma pro tuto formu zpětné vazby, umožňující sjednocení a komparaci výstupů napříč celou univerzitou a využitelná při zajišťování a hodnocení kvality vzdělávací činnosti či pro jiné aktivity. (odpovídá: pror. pro koncepci a kvalitu vzdělávání)

  • Aktualizujeme webové stránky týkající se celouniverzitních průzkumů (doplnění čerstvých výsledků či informací o průzkumech v doktorských studijních programech) a posílíme diseminaci výsledků jak směrem k institucionálním aktérům (příslušná pracoviště fakult a dalších součástí), tak i směrem k respondentkám a respondentům (nedílnou součástí každé pozvánky k celouniverzitnímu bude odkaz na tyto stránky, aby si odpovídající mohli ověřit, co se děje s jejich zpětnou vazbou a jaké výsledky byly zaznamenány v minulosti). (odpovídá: kvestor)


Internacionalizace studijních programů.


  • Na základě realizace zahraniční marketingové strategie posílíme prostřednictvím International Student Hub nábor kvalitních uchazeček a uchazečů o cizojazyčné studijní programy, zejména takových, u kterých je vyšší pravděpodobnost zápisu do studia a úspěšného absolvování; celkově posílíme sdílení zkušeností a zapojení studentských a alumni ambasadorek a ambasadorů do konkrétních aktivit v oblasti PR, recruitmentu a budování univerzitní komunity, a to s hlavními cíli zlepšení komunikace a vybudování prvních regionálních kapitol. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)

  • Posuneme uchazečský portál StudyCharles a související projekt chatbota pro zahraniční uchazečky a uchazeče do další fáze vývoje. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)

  • Připravíme podcasty v angličtině, které zahraničním studujícím např. nabídnou tipy a informace o studiu na Univerzitě Karlově a každodenním životě v České republice. (odpovídá: pror. pro vnější vztahy)

  • Rozšíříme nabídku podpůrných programů Ústavu jazykové a odborné přípravy pro zahraniční zájemkyně a zájemce o studium v České republice a zlepšíme jejich propagaci, realizujeme novou letní školu, která zatraktivní cizojazyčné studijní programy pro zahraniční studující středních škol, nabídneme výuku češtiny pro zahraniční expertky a experty i pro zájemkyně a zájemce o studium v cizojazyčných studijních programech (zejména studium medicíny). (odpovídá: pror. pro zahraniční záležitosti)

  • Na základě vnitrouniverzitní diskuse posílíme stávající a rozšíříme strategická partnerství v regionech, jako jsou Spojené státy americké, Kanada, Taiwan, Austrálie, Japonsko, Izrael, Jižní Korea či vybrané státy z Jižní Ameriky. (odpovídá: pror. pro zahraniční záležitosti)

  • S cílem podpořit mezinárodní mobilitu našich studujících i zaměstnankyň a zaměstnanců:

    • zpracujeme rešerši možností externí finanční podpory pro realizaci zahraničních mobilit a seznámíme s ní členky a členy akademické obce,

    • aktualizujeme příslušnou část univerzitních webových stránek tak, aby informace o zahraničních příležitostech byly kompletní, přehledné a uživatelsky přívětivé,

    • zajistíme nabídku kvalitního cestovního pojištění pro studující vyjíždějící do zahraničí za sníženou cenu formou rámcové smlouvy s pojišťovnou,

    • dokončíme procesní analýzu postupů při administraci mobilit pro různé nabízené programy tak, aby došlo k jejich sjednocení a zjednodušení pro studující i zaměstnankyně a zaměstnance,

    • s cílem zjednodušit a sjednotit podmínky vnitrouniverzitních mechanismů studentských a zaměstnaneckých mobilit zahájíme přípravu revize programů Fond Mobility a Point (s prioritizací pro studující doktorského studia) a přípravu na vytvoření tzv. Travel Fund pro výjezdy zaměstnankyň a zaměstnanců,

    • navýšíme počet kombinovaných intenzivních programů (BIP) na univerzitě tak, aby každá fakulta měla co nejdříve zkušenost s koordinací tohoto typu internacionalizace doma,

    • uspořádáme Erasmus+ Staff Week BIP za účasti zahraničních zaměstnankyň a zaměstnanců našich partnerských univerzit na téma priority Erasmus+ pro sdílení dobré praxe.

    (odpovídá: pror. pro zahraniční záležitosti)

  • Prohloubíme spolupráci především se Spojenými státy americkými, Kanadou, Asií, Latinskou Amerikou, Střední Asií, Subsaharskou Afrikou, Západním Balkánem, zeměmi Východního partnerství či zeměmi jižního Středomoří, a to zejména skrze Erasmus+ mezinárodní kreditovou mobilitu. (odpovídá: pror. pro zahraniční záležitosti)

  • Pro studující, kteří přijíždějí na Univerzitu Karlovu v rámci programu Erasmus+ a chtějí se učit česky, připravíme e-learningovou oporu. (odpovídá: pror. pro zahraniční záležitosti)

  • S cílem zvýšit zájem o studium v režimu cotutelle a ve společných studijních programech se zaměříme na sběr zpětné vazby a lepší zacílení informační podpory včetně příslušných webových stránek, zvýšíme kompetence příslušných fakultních pracovníků a pracovnic skrze pravidelné školení týkající se seznámení s dosavadní praxí, předpisy, metodickými postupy, budeme pokračovat ve spolupráci s partnerskými univerzitami v rámci Aliance 4EU+ a novelizujeme příslušné opatření rektora. (odpovídá: pror. pro koncepci a kvalitu vzdělávání)


PODPORA STUDIJNÍ ÚSPĚŠNOSTI: Z UNIVERZITY KARLOVY ODCHÁZEJÍ SPOKOJENÍ A SEBEVĚDOMÍ ABSOLVENTI


Podpora studijní úspěšnosti.


  • Připravíme analýzy studijní úspěšnosti pro jednotlivé fakulty, které budou podkladem pro vznik univerzitní strategie v této oblasti, a uskutečníme kulatý stůl ke sdílení dobré praxe otevřený celé akademické obci, jehož výstupy budou sloužit pro rozvoj koncepce analytického a podpůrného servisu pro fakulty. (odpovídá: pror. pro koncepci a kvalitu vzdělávání)

  • Vytvoříme a pilotně otestujeme systém studentských tutorek/tutorů včetně jejich finanční podpory a vzdělávání a systém podpory úvodních seznamovacích kurzů pro studující prvních ročníků. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků)

  • Zpřístupníme obsah Digitální knihovny Kramerius Univerzity Karlovy studujícím se speciálními potřebami, v pilotním režimu zprovozníme aplikaci pro evidenci požadavků na digitalizaci studijních materiálů pro tuto cílovou skupinu a prostřednictvím této aplikace spustíme automatizované zpracování formátově přizpůsobených dokumentů do repozitáře. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků)

  • V oblasti elektronických informačních zdrojů připravíme podklady pro výběr e-zdrojů, které budou na Univerzitě Karlově zajištěny v rámci dalšího cyklu CzechELib (2028+), spustíme evidence-based metody pro výběr e-knih nad multioborovými kolekcemi vybranými ve spolupráci knihoven či uskutečníme školení zaměřená na tuto oblast včetně AI funkcionalit jednotlivých e-zdrojů. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků)


OTEVŘENÉ VÝZKUMNÉ PROSTŘEDÍ


Transformace interních programů na podporu vědy, práce s výsledky hodnocení.


  • Na základě závěrů a doporučení mezinárodního hodnocení vědy na Univerzitě Karlově a zpětné vazby k jejich fungování připravíme a k vnitrouniverzitní diskusi předložíme první návrhy restrukturalizace našich univerzitních programů na podporu vědy (Cooperatio, Univerzitní výzkumná centra, Grantová agentura Univerzity Karlovy). (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost)

  • S cílem podpořit moderní nadnárodní vědecký výzkum a v souladu s 4EU+ Strategy 2025-2035 se zaměříme na posílení zapojení našich vědkyň a vědců do aliančních výzev, intenzivnější využívání revidované institucionální podpory 4EU+ cílené na posílení mezinárodních týmů a jejich přípravu k dalším evropským grantovým výzvám. (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost)


Podpora špičkové vědy a strategických oborů.


  • V souladu s ambicí systematicky budovat prostředí, které podporuje vznik výzkumných projektů s potenciálem mezinárodní vědecké excelence, což vnímáme jako klíčový směr rozvoje pro Univerzitu Karlovu:

    • začneme intenzivněji pracovat se stávajícími hodnotitelkami a hodnotiteli evropských projektů působícími na univerzitě, vyškolíme další konzultantky a konzultanty návrhů projektů Marie Skłodowska-Curie Actions Postdoctoral Fellowships a budeme poskytovat intenzivní Master class i individuální konzultace,

    • uskutečníme Den Horizontu Evropa na Univerzitě Karlově s cílem informovat akademické, vědecké i administrativní pracovnice a pracovníky o grantových příležitostech a proškolit je v souvisejících dovednostech,

    • v rámci rozvoje institucionální podpory ERC uskutečníme navazující setkání účastníků workshopů Expertní skupiny, koordinátora ERC a odborných garantů z jednotlivých vědních oblastí s cílem finalizovat návrhy a odpovědět na případní otázky před podáním žádosti, budeme pokračovat v cíleném mentoringu pro výzkumnice a výzkumníky v oblasti lékařských a farmaceutických věd s důrazem na kvalitu návrhu, vědeckou excelenci a strategii podání či uskutečníme krátké strukturované konzultace mezi potenciálními žadateli a expertkami a experty (včetně těch z řad hodnotitelů a úspěšných žadatelů) za účelem získání zpětné vazby a navázání kontaktů,

    • zahájíme neformální setkávání odbornic a odborníků v oblasti administrativní podpory vědy a výzkumu, abychom podpořili sdílení dobré praxe v pre-award i post-award.

    (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost)

  • Pro podporu inter- a transdisciplinarity a stimulace zapojování společenskovědně a humanitně zaměřených pracovišť do evropské spolupráce se budeme i nadále účastnit aktivit sítě European Alliance for Social Sciences and Humanities. (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost)


Mezinárodní konkurenceschopnost a internacionalizace.


  • Ve větší míře využijeme nástroje umělé inteligence pro podporu dvojjazyčnosti na univerzitě, např. v oblasti překladů týkajících se výzkumného prostředí (pracovně-právní vztahy, OTM-Recruitment Process, Open Science a správa výzkumných dat, podpora postdoktorandek a postdoktorandů, reforma grantové podpory na aktivity v oblasti mezisektorové spolupráce a transfer technologií aj.). (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)

  • Zaměříme se na propagaci návratových grantů a zvýšení informovanosti pečujících o podpoře, která je na Univerzitě Karlově k dispozici, a to prostřednictvím specializovaného newsletteru, proškolování a kontaktu s příslušnými pracovišti, na něž se pečující mohou obracet. (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost)

  • Zvýšíme naši kapacitu služeb péče o předškolní děti díky zahájení činnosti nové dětské skupiny na rektorátu, kterou budou moci využívat i zahraniční kolegyně a kolegové, a budeme hledat další možnosti finanční podpory pro vybudování obdobné infrastruktury v rámci dalších součástí univerzity. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)


Otevřená věda a etika výzkumu.


  • Systematizujeme vzdělávání juniorních výzkumných pracovnic a pracovníků v oblasti otevřené vědy (projekty Charleston a Návraty), pro osvětu akademické obce v této oblasti využijeme i workshopy a webináře uskutečňované v rámci aliance 4EU+ či připravované Etické desatero pro nakládání s výzkumnými daty, do jehož tvorby se zapojíme v rámci národního projektu Národní repozitářová platforma pro výzkumná data. (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost)

  • Zmapujeme možnosti vytvoření a pilotně ověříme platformu pro komunitu open science na Univerzitě Karlově. (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost)

  • Revidujeme dokumenty univerzitních komisí pro etiku v souvislosti s řádným nakládáním s výzkumnými daty a aplikací AI, podpoříme širší užití automatizovaných nástrojů pro tvorbu plánů správy dat (Data Management Plans) a vytvoříme digitální hru, která bude využitelná při vzdělávacích aktivitách týkajících se správy výzkumných dat a FAIR dat, a přispěje tak k lepšímu pochopení dané problematiky. (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost)

  • Definujeme minimální parametry kvality open access časopisů vydávaných na Univerzitě Karlově (cílová skupina vydavatelé, případně autorky a autoři). (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost)

  • Zmapujeme existující projekty Citizen Science na univerzitě, abychom je mohli lépe prezentovat a podpořit (sdílení příkladů dobré praxe a zkušeností mezi jednotlivci i výzkumnými týmy, pomoc s legislativními i etickými otázkami apod.). (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost)


Modernizace infrastruktury a podpůrných systémů pro výzkum.


  • Vypíšeme veřejnou zakázku na jednotný systém pro správu výzkumných informací (CRIS) na Univerzitě Karlově, který usnadní přehled o podaných žádostech o různé typy projektů napříč univerzitou, umožní efektivní administraci získaných projektů či identifikovat slabé i silné stránky v oblasti projektové činnosti a vytvořit robustní datovou základnu, jež podpoří strategické rozhodování. Paralelně s tím dokončíme sjednocení dosavadní evidence včetně návazných procesů tak, aby od poloviny roku mohla být zahájena fáze implementace nového systému a migrace dat do nového řešení. (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost, pror. pro informační technologie, kvestor)


MLADÁ VĚDA (DOKTORANDI A POSTDOKTORANDI): K VĚDECKÉ ŠPIČCE PROSTŘEDNICTVÍM PRÁCE S TALENTY


Podpora doktorského studia a talentovaných mladých vědkyň a vědců.


  • Pilotně spustíme mentoring pro studující v doktorských studijních programech. (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost)

  • Optimalizujeme portfolium aktivit Platformy doktorského studia, např. připravíme v návaznosti na přijaté Standardy doktorských studijních programů Univerzity Karlovy e-learningové školení pro studující na vybraná témata z oblasti soft skills týkající se vědecko-výzkumné práce. (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost)


Mezinárodní mobilita doktorandů a postdoktorandů.


  • Při rozvíjení mezinárodních partnerství s předními univerzitami a výzkumnými institucemi se zaměříme na otázku zajištění kvalitních hostitelských míst pro postdoktorské pobyty našich absolventek a absolventů doktorského studia. (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost)


Podpora lidského potenciálu a talentů.


  • V rámci rozvoje systematické podpory pro postdoktorandky a postdoktorandy:

    • rozšíříme univerzitní Postdoctoral Hub o inzeráty na volné postdoktorandské pozice na Univerzitě Karlově, informace o ResearchComp, nabídku vzdělávání z externích zdrojů a materiály pro podporu kariérního rozvoje,

    • připravíme informační balíček pro nově nastoupivší postdoktorandky a postdoktorandy a uspořádáme jarní a podzimní Welcome Day, aby zde mohli načerpat informace i získat kontakty na své kolegyně a kolegy,

    • nabídneme přibližně 20 vzdělávacích akcí, které budou obsahově vycházet z Evropského kompetenčního rámce pro výzkumné pracovníky (ResearchComp), a uskutečníme čtyři akce Postdoctoral forum s různou tématikou (např. problém nebo dilema v kariérním rozvoji),

    • uskutečníme druhý ročník mentoringového programu, do něhož zapojíme i držitelky návratových grantů, a závěrečnou akci pro účastníky prvního běhu, která bude od dalších ročníků sloužit jako setkání pro alumni programu,

    • v rámci druhé výzvy programu Charleston vybereme dalších deset postdoktorských projektů zaměřených na řešení environmentálních a celospolečenských problémů a díky stážím v neakademických institucích, které jsou pevnou součástí programu, posílíme mezisektorovou spolupráci Univerzity Karlovy; pro kontinuitu v této oblasti budeme spolupracovat s našimi partnery z aliance 4EU+ na případné formulaci společné projektové žádosti pro další výzvu schématu COFUND,

    • nabídneme postdoktorandkám a postdoktorandům možnost prezentovat svoji práci prostřednictvím podcastů,

    • provedeme revizi systému benefitů pro postdoktorandky a postdoktorandy.

    (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost)

  • Rozšíříme stávající podobu Welcome Days pro nové zahraniční zaměstnankyně a zaměstnance o další relevantní témata z oblasti HR Award a nabídku společensko-integračních setkání pro lepší adaptaci na Univerzitě Karlově, mezifakultní oborové propojení i poznání nových kultur. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)

  • Pro zahraniční zaměstnance a zaměstnankyně rozšíříme podporu/konzultační služby zejména v poptávaných oblastech, jako jsou nabídka ubytování, řešení daní a sociálního zabezpečení týkajícího se dávkových systémů v České republice. Do oblasti odvodů zahraničních mezd implementujeme, ve spolupráci s domácími institucemi i alianci 4EU+, nástroje umělé inteligence. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)


PARTNERSTVÍ PRO INOVACE: MEZIOBOROVÁ A MEZISEKTOROVÁ SPOLUPRÁCE


Podpora spolupráce s průmyslem a komerčním sektorem.


  • Začneme budovat pozici Univerzity Karlovy jako leadera na národní a aktivního přispěvatele na mezinárodní úrovni v oblasti prezentování, publikování a účasti v diskusních panelech na mezinárodních vědeckých a odborných konferencích, fórech, sympoziích a jiných akcích zaměřených na přenos poznatků, technologií a inovace a souvisejících oborů (business, strategy and economics, institutional cuture and communication, aj.) (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost)


Podpora aplikovaného výzkumu a technologického transferu.


  • Zmapujeme dosavadní praxi na Univerzitě Karlově či další dostupné zkušenosti s uskutečňováním tzv. profesních doktorátů. Na tomto základě zahájíme celouniverzitní diskusi o této podobě studia. (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost)


UNIVERZITA JAKO SPOLEČENSKY ODPOVĚDNÁ AUTORITA



POPULARIZACE VĚDY A OTEVŘENÁ A SROZUMITELNÁ KOMUNIKACE JAKO NÁSTROJ PRO ŘEŠENÍ SPOLEČENSKÝCH VÝZEV


Aktivní zapojení univerzity při řešení klíčových společenských témat a výzev.


  • Budeme průběžně komunikačně a mediálně pokrývat průřezová témata s celospolečenským přesahem, ke kterým budou uspořádávány konference, kulaté stoly a další aktivity, jakož i pořádat vlastní tiskové konference s vybranými odbornicemi a odborníky napříč klíčovými tématy; pro tyto účely využijeme i nově vzniklý podcast věnující se společenským fenoménům. (odpovídá: pror. pro vnější vztahy)

  • Povědomí o oblasti udržitelného rozvoje posílíme prostřednictvím dvojjazyčného webu Udržitelný rozvoj Univerzita Karlova/Sustainable Development Charles University, příspěvků na sociálních sítích či v univerzitním časopisu Forum, pořádáním a spoluorganizováním propagačních a osvětových aktivit (workshopy, konference, přednášky apod.) či podcastu Udržitelná Karlovka. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)

  • V oblasti rovných příležitostí, diverzity a inkluze budeme podporovat osvětu např. zapojením univerzity do kampaně Organizace spojených národů 16 dní aktivismu proti genderově podmíněnému násilí, nebo organizací kulatých stolů k relevantním tématům či účastní na nich, na mezinárodní úrovni se této oblasti budeme věnovat např. v rámci uskupení Coimbra Group. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)

  • Na celoevropské úrovni se prostřednictvím v uskupení předních univerzit (zejména Coimbra Group a European University Foundation) zapojíme do diskuse o budoucnosti programu Erasmus+ v programovém období 2028–2036. (odpovídá: pror. pro zahraniční záležitosti)

  • Využijeme síť krajanských komunit a zahraničních spolupracujících škol pro metodicko-kulturní diplomacii a zapojování potomků komunit do studia v České republice, studia češtiny v zahraničí a ověřování dosažených znalostí. (odpovídá: pror. pro zahraniční záležitosti)


Zvyšování významu a dopadu vědecké práce prostřednictvím cílené popularizace a srozumitelného zprostředkování vhodných vědeckých výstupů a výsledků transferu.


  • Rozšíříme marketingovou strategii Univerzity Karlovy o segment popularizace a komunikace vědy a výzkumu a naši databázi odbornic a odborníků schopných srozumitelně prezentovat komplexní problémy a možnosti jejich řešení a komunikovat vědu a transfer o juniornější vědkyně a vědce. (odpovídá: pror. pro vnější vztahy)

  • S cílem dosáhnout návštěvnosti dvanácti tisíc osob v rozšířených prostorách vzdělávacího centra Didaktikon připravíme nové edukační programy, které budou reflektovat jak unikátní obory na Univerzitě Karlově, tak revizi rámcových vzdělávacích programů, či jedinečnou expozici zaměřenou na umělou inteligenci a poezii, rozšíříme nabídku odpoledních aktivit pro nadané žákyně a žáky základních a středních škol a posílíme doprovodné programy Juniorské univerzity Karlovy. Zvláštní důraz položíme na vzdělávání učitelek a učitelů, kterým budou nabídnuty odborné znalosti a výukové materiály, jež obohatí výuku na základních a středních školách. (odpovídá: pror. pro vnější vztahy)

  • Zaměříme se na rozvoj značky Univerzity Karlovy jako univerzity první volby pro přenos poznatků, technologií a inovační excelenci u národních a zahraničních stakeholderů, partnerů, orgánů a institucí Evropské komise, současných i budoucích studujících i alumni. (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost)


Podpora aktivit zaměřených na zapojení veřejnosti do vědeckého poznání.


  • Zapojíme se do celorepublikových akcí zaměřených na komunikaci vědy, jako jsou Veletrh vědy, VědaFest či Noc vědy, kde se budeme rovněž podílet na nově koncipované Noci vědy v Karlovarském kraji, kde nesídlí žádná instituce, která by do aktivity v minulosti byla zapojena. Ve městech Karlovy Vary, Cheb či Sokolov budeme v rámci toho iniciovat zapojení místních entit typu gymnázia, inovační huby a další instituce, které přichystají vlastní program. Část programu přitom vždy bude připravena v cizím jazyce, vybrané aktivity popularizačních akcí pak budou cíleně zpřístupňovány rovněž handicapovaným osobám. K propagaci vědeckých aktivit fakult/součástí využijeme též společenské, kulturní a sportovní aktivity organizované pro širokou veřejnost. (odpovídá: pror. pro vnější vztahy)

  • V Kampusu Hybernská uskutečníme akce, jako jsou Cross Talks (propojování vědy s firemní, startupovou, veřejnou a neziskovou sférou s cílem popularizace vědy), Science Café (propojování různých oborů z univerzity s veřejností, vstup univerzity do veřejného prostoru k aktuálním společenským tématům, prezentace výzkumu), FameLab (produkce mezinárodní vědeckého soutěžního konceptu na popularizaci mladých vědkyň a vědců na univerzitě), Evropský den jazyků, Den archeologie či Café Collaborations (ve spolupráci s ambasádami, kulturními centry, obchodními komorami a podobnými institucemi). (odpovídá: pror. pro vnější vztahy)


Posilování transparentní a efektivní komunikace směrem k veřejnosti.


  • Modernizujeme rozhraní univerzitních webů včetně průběžné revize struktury a designu těchto stránek. (odpovídá: pror. pro vnější vztahy)

  • Posílíme komunikaci směrem k veřejnosti o přínosech strategických investic univerzity (odpovídá: pror. pro vnější vztahy a pror. pro rozvoj)


SPOLEČENSKÁ ODOVĚDNOST, ETIKA A FÉROVOST


Integrace principů environmentální, sociální a ekonomické udržitelnosti do všech činností univerzity.


  • Zmapujeme vzdělávací aktivity v oblasti Cílů udržitelného rozvoje na Univerzitě Karlově a případně vytvoříme jejich přehled sloužící jako podklad k posílení tématu v budoucích studijních plánech a ke snazší orientaci studujících se zájmem o vzdělání na poli udržitelného rozvoje. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)

  • Vyhodnotíme první rok implementace Akčního plánu udržitelného rozvoje 2025–2026. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)

  • Budeme pokračovat v činnosti odborných pracovních skupin pro oblast udržitelného rozvoje „Správa a provoz“ (1. Energie a výstavba; 2. Voda, zeleň a biodiverzita; 3. Stravování a odpady a 4. Mobilita). (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)

  • Podpoříme univerzitní členství v národních i mezinárodních sítích zabývajících se udržitelným rozvojem (např. RCE Czechia, UNICA, 4EU+, Copernicus Alliance), existující i nově vznikající vzdělávacích média a platformy této v oblasti (např. časopis Envigogika, platformu Enviwiki aj.) i studentské spolky a iniciativy, jež v rámci svých aktivit věnují udržitelnému rozvoji; realizujeme studentskou soutěž v oblasti udržitelného rozvoje. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)


Uplatňování principů etiky, rovnosti a odpovědnosti ve všech aspektech univerzitního života včetně zvyšování povědomí o těchto hodnotách.


  • V rámci péče o duševní zdraví se zaměříme na podporu zvláště zranitelných skupin v této oblasti, např. uskutečníme podpůrná skupinová setkání pro LGBTQI+ komunitu, semináře pro studující rodiče či zvýšíme kapacitu psychologického poradenství pro studující ze zahraničí. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)

  • Pro rozvoj inkluzivního a bezpečného prostředí připravíme v gesci Rady pro rovné příležitosti doporučující a osvětový materiál pro oblast komunikace a řešení situací s osobami v tranzici, transgender a nebinárními studujícími. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)

  • Zvýšíme nabídku dobrovolnických příležitostí v sociální, vzdělávací nebo kulturní oblasti, čímž podpoříme budování komunity občansky odpovědných studujících, kteří získávají kompetence využitelné pro oblast dobrovolnictví i pro budoucí uplatnění na trhu práce. Dle aktuální společenské a klimatické situace se zaměříme na dobrovolnickou podporu ohrožených skupin či regionů. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)

  • S cílem zvýšit počet studujících se specifickými potřebami a omezenými příležitostmi, kteří v rámci studia absolvují mezinárodní mobilitu, se zaměříme na systematické informování této cílové skupiny o možnostech finanční podpory, jejich účast na tematických setkáních a užší spolupráci se zahraničními institucemi. (odpovídá: pror. pro zahraniční záležitosti)

  • Vyhodnotíme účinnost (počty shlédnutí, účastníků akcí či distribuovaných materiálů, reakce na sdělované obsahy apod.) a budeme sledovat účinky kampaně prevence nevhodného chování na Univerzitě Karlově, získané poznatky využijeme pro další rozvoj systému podpory poskytované při výskytu nevhodného chování a jeho prevenci (např. posílení pozic ombudsmanů a ombudsmanek na jednotlivých fakultách a součástech). (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)

  • Na základě úzké spolupráce v rámci univerzitní sítě ombudsmanek a ombudsmanů budeme zajišťovat informovanost o dostupných službách podpory v oblasti sociálního bezpečí na Univerzitě Karlově. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj, ombudsmanka)

  • Zaměříme se na podporu sdílení zkušeností uvnitř univerzity v oblasti podpory etického užívání AI, budeme sledovat novinky v oblasti automatizovaných kontrol a společně hledat i definovat alternativní metody kontroly akademické integrity v písemných výstupech studujících včetně kvalifikačních prací. (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost)


SPOLEČNĚ PRO UNIVERZITU



EFEKTIVNÍ ŘÍZENÍ, SPRÁVA A SPOLUPRÁCE


Udržení ekonomické stability Univerzity Karlovy a jejích jednotlivých součástí.


  • S cílem posílit zapojení univerzity do méně využívaných dotačních programů rozšíříme portfolio centrálně poskytované podpory pro prioritizované, přímo řízené programy Evropské unie (např. European Defence Fund). V této souvislosti proběhne jobshadowing vybraných kolegů a kolegyň z relevantních útvarů, a to formou zapojení do konkrétní poradenské činnosti u vybraných projektů, či zahraniční stáže vybraných kolegů a kolegyň. (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost, pror. pro rozvoj, ředitel rektorátu)

  • Na základě zkušeností jednotlivých fakult či součástí a průběžně zpracovávaných metodických materiálů budeme podporovat sdílení dobré praxe v oblasti správy budov (např. zavádění CAFM), snižování jejich energetické náročnosti či strategického přístupu k plánování investic. (odpovídá: pror. pro rozvoj)

  • Zaměříme se na celouniverzitní přístup k pořizování nástrojů generativní umělé inteligence a provedeme analýzu možného celouniverzitního provozování, poskytování a podpory licencí systému SPSS, SmartZoom, OverLeaf. (odpovídá: kvestor, pror. pro informační technologie)


Procesní přístup jako předpoklad pro efektivní řízení a rozvoj univerzity.


  • Na základě zpracovaného Katalogu služeb IT a nově připravovaného Katalogu agend vytvoříme základní technologickou platformu pro ukládání digitalizovaných popsaných procesů a přiřazených aplikačních služeb Univerzity Karlovy, tj. databázovou strukturu s jednotnou správou a prezentační vrstvou, která bude na základě přiřazených rolí přístupná různým typům uživatelů, zejména vedoucím zaměstnancům a ve vybrané části přes webový rozcestník i široké univerzitní veřejnosti. (odpovídá: pror. pro informační technologie)


Řízení založené na datech („data driven university“): rozhodování založené na datech jako standardní praxe na všech úrovních univerzity a fakult i nástroj sjednocování postupů na univerzitě.


  • Vytvoříme Datovou strategii Univerzity Karlovy, jež na základě analýz a potřeb zahrne jak procesy spojené s efektivním využíváním datových zdrojů univerzity včetně analytických produktů, tak i s evidencí a dokumentací obou skupin aktiv, a sestavíme univerzitní datový katalog, ve kterém budou evidované odpovídající datové zdroje a analytické produkty. (odpovídá: pror. pro informační technologie)

  • Do budovaného datového skladu Univerzity Karlovy integrujeme další datové zdroje, u vybraných, pravidelně připravovaných sestav, které jsou založeny na studijních datech (vybrané částí výroční zprávy o činnosti či zprávy o přijímacím řízení) zajistíme automatizovaný export a vizualizaci dat, které budou následně dostupné akademické obci a umožní jednoduché srovnání v čase. (odpovídá: pror. pro informační technologie)


Posílení vnitřního propojení univerzity ve všech oblastech na základě rozvoje nástrojů interní komunikace s využitím strategicky zacílených opatření, IT nástrojů i nových schémat pro komunikaci.


  • Pro procesně připravené, dokumentované a popsané služby a aplikace naplníme systém rolí a skupin, které budou automatizovaně přidávat a odebírat oprávnění (realizace technických a business rolí bude, včetně potřebných rozhraní implementovaných v rámci Identity Managementu v prostředí MidPoint). (odpovídá: pror. pro informační technologie)

  • Budeme pokračovat v rozvoji cloudových a týmových služeb napříč univerzitou s cílem podpořit efektivní a tvůrčí virtuální prostředí pro spolupráci. (odpovídá: pror. pro informační technologie)


Další rozvoj aktivit spojených s rozvojem a efektivním řízením lidských zdrojů, i v rámci plnění strategie HR Excellence in Research (HR Award).


  • Na základě sběru připomínek, analytických podkladů a dosavadních zkušeností vyhodnotíme fungování stávajícího univerzitního systému kariérního rozvoje a provedeme odpovídající úpravy Rámcových principů kariérního rozvoje akademických a vědeckých pracovníků a pracovnic a lektorů a lektorek na Univerzitě Karlově. Do novelizovaného opatření promítneme i změny, které nastaly v mezidobí, např. v oblasti habilitačních a jmenovacích řízení či rozvoje pedagogických dovedností. (odpovídá: pror. pro rozvoj lidských zdrojů a nové technologie)

  • Sumarizujeme závěry z vyjednávání ohledně nové Kolektivní smlouvy a jejich možný dopad do systému odměňování na Univerzitě Karlově. (odpovídá: kvestor)

  • V souvislosti s transpozicí směrnice Evropské unie o transparentním odměňování provedeme analýzu rozdílů v odměňování mužů a žen. (odpovídá: kvestor)

  • Zahájíme přípravu a implementaci systému vzdělávání zaměstnankyň a zaměstnanců Univerzity Karlovy, a to s ohledem na typovou rozdílnost pozic a kariérní stupeň. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků)

  • Uskutečníme pilotní běh kurzu vzdělávání (nových) vedoucích pracovnic a pracovníků. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků)


Protivlivová a kyberbezpečnostní strategie jako pilíř institucionální odolnosti.


  • S cílem posílit institucionální odolnost proti nelegitimnímu ovlivňování se zaměříme na vzdělávání univerzitních zaměstnankyň a zaměstnanců o podstatě institucionální odolnosti, a to se zvláštním důrazem na aktivity rizikových zemí, posílení obecného povědomí o bezpečnostních hrozbách či edukaci koordinátorek a koordinátorů protivlivu. Osvětové aktivity zacílíme i na osoby přicházející z rizikových zemí s cílem vytvořit bezpečné a respektující prostředí, které zajistí akademickou svobodu a ochranu před nátlakem jejich domovských režimů. (odpovídá: kvestor)

  • Budeme pokračovat v implementaci a rozvoji Systému řízení bezpečnosti informací a zavádění organizačních a technických opatření v oblasti kybernetické bezpečnosti. (odpovídá: kvestor)

  • Rozšíříme mechanismy změnového řízení o specifické požadavky z oblasti kybernetické bezpečnosti na základě metodiky definované v Systému řízení bezpečnosti informací a požadované od Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost jako nutná podmínka pro plnění zákonných povinností. (odpovídá: pror. pro informační technologie)


MODERNÍ FYZICKÝ I VIRTUÁLNÍ AKADEMICKÝ PROSTOR


Strategické pojetí investic


  • Dokončíme stavební práce na společné budově Lékařské fakulty v Hradci Králové a Farmaceutické fakulty v Hradci Králové v rámci projektu MEPHARED 2 a projektu Novostavba Centrální budovy Kampusu v Hradci Králové. (odpovídá: pror. pro rozvoj)

  • Budeme pokračovat stavebními pracemi na projektu Výstavba Kampusu Albertov – Biocentrum. (odpovídá: pror. pro rozvoj)

  • V rámci programového financování budeme pokračovat v realizaci akcí zařazených v programech 133 220, 133 221 a 133 240 (kompletní a dílčí rekonstrukce a projektová příprava kampusu Fakulty tělesné výchovy a sportu). (odpovídá: pror. pro rozvoj)

  • Dokončíme aktuální rekonstrukce objektů kolejí, zejména rozšíření ubytovací kapacity o 116 lůžek na koleji Hostivař, vybudujeme bezbariérové ubytování pro studující se speciálními potřebami, budeme pokračovat v rekonstrukcích a opravách vnitřního vybavení kolejí i zkvalitňování exteriérových prostor pro lepší využití (vytvoření multifunkčních venkovních studijních zón) a zahájíme práci na studii proveditelnosti pro výběrové řízení na výstavbu nové koleje v oblasti Pelc-Tyrolka. (odpovídá: pror. pro rozvoj)

  • Provedeme rešerše ke studii proveditelnosti možné výstavby Centrální knihovny Univerzity Karlovy. (odpovídá: pror. pro rozvoj)

  • S cílem při strategickém plánování zohlednit nejen výstavbu, ale též provozní náklady nabídneme fakultám a součástem možnost konzultací přípravy studií proveditelnosti, zejména s ohledem na nastavení facility managementu a odhady provozních nákladů. (odpovídá: pror. pro rozvoj)

  • S cílem definovat interaktivní, bezpečné, komfortní a efektivní prostředí pro studující, zaměstnankyně a zaměstnance i veřejnost připravíme, i na základě zmapování stávající infrastruktury a systémů, identifikace potřeb jednotlivých skupin uživatelů a následné definice priorit dle důležitosti (např. digitalizace procesů s redukcí nároků na uživatele, „chytré“ uživatelské a platební služby s maximalizací využití na mobilních platformách, dynamické navigace v budovách, pohyby osob a energetická efektivita, bezpečnostní koncepty navázané na osoby a další), univerzitní koncepci „chytrého kampusu“ (Smart Campus). Dle stanovené koncepce a priorit se začneme věnovat i budování konkrétní infrastruktury a vybraných služeb. (odpovídá: pror. pro informační technologie, pror. pro rozvoj)

  • Dokončíme převod veškerých nemovitostí do nového Computer-Aided Facility Management systému (prostorových dispozic), proškolíme pracovnice a pracovníky fakult a dalších součástí v práci s novým systémem, nastavíme proces aktualizace datové základny (od výdeje dat až po nahrání do systémů) a provedeme kontrolu aktuálnosti grafických podkladů budov. (odpovídá: pror. pro rozvoj)

  • Budeme pokračovat v implementaci systému Building Information Modeling (BIM): proškolíme pracovnice a pracovníky fakult a dalších součástí v jeho používání i s ohledem na připravovaný „Zákon o BIM“, zahájíme práce na výběru a implementaci společného datového prostředí (CDE), zajistíme školení fakultních správců nemovitostí pro využívání digitální datové základny a budeme dbát na důsledné využívání jednotného systému, aby byla zajištěna pravidelná aktualizace informací. (odpovídá: pror. pro rozvoj)

  • Posílíme hardwarovou infrastrukturu pro provoz LMS Moodle a dalších systémů pro online výuku, repozitářů a digitálních knihoven (např. Digitální repozitář Univerzity Karlovy, Repozitář publikační činnosti Univerzity Karlovy, DSpace Clarin, Digitální knihovna Kramerius Univerzity Karlovy a související systém pro tvorbu digitálních objektů ProARC, systémy pro služby velkých jazykových modelů AI). (odpovídá: pror. pro informační technologie)

  • Realizujeme podstatnou část záměru sjednocení informačních systémů v oblasti personalistiky tak, abychom v roce 2027 zahájili rutinní provoz. (odpovídá: pror. pro informační technologie, kvestor)

  • Spustíme základ centrálního řešení ekonomického informačního systému, do něhož zapojíme alespoň tři součásti univerzity tak, aby jako vzorová pracoviště posloužila pro migraci většiny fakult a dalších součástí v následujícím roce. Jako součást řešení plánujeme nasazení elektronických oběhů a schvalování prostřednictvím elektronické podpisové knihy a využívání infrastruktury digitální důvěry. (odpovídá: pror. pro informační technologie, kvestor)

  • Zprovozníme testovací instanci Digitálního repozitáře Univerzity Karlovy a Repozitáře publikační činnosti Univerzity Karlovy na nové verzi softwarové platformy DSpace a připravíme podklady pro upgrade produkční verze těchto repozitářů na tuto novou verzi. (odpovídá: pror. pro informační technologie)

  • Provedeme celouniverzitní mapování přístrojového vybavení pracovišť Univerzity Karlovy zabývajících se digitalizací starých a vzácných tisků, studijní literatury, studijních materiálů pro studující se speciálními potřebami a obdobných typů dokumentů. (odpovídá: pror. pro informační technologie)


Zavedené a provázané IT systémy.


  • V rámci cíle realizovat Enterprise architekturu Univerzity Karlovy splňující nároky na modularitu a škálovatelnost, cloudová řešení a hybridní infrastrukturu, mikroslužby a API-first přístup, bezpečnost a správu identit, role-based access control, šifrování dat, auditní logy, ochranu proti útokům, data-driven přístup, uživatelskou přívětivost a zajištění automatizace a digitálních workflow:

    • připravíme holistickou koncepci transformace informačního systému univerzity do modulární struktury,

    • s pracovním názvem „WhoIs - Next Generation“ realizujeme Centrální Registr Identit Univerzity Karlovy (CRI UK) jako referenční místo identit na univerzitě, které obslouží požadavky centrálních systémů, ale i lokálních aplikací fakult a součástí,

    • systém pro správu identit (IdM Midpoint) rozšíříme o nástroje pro správu uživatelsky definovaných skupin identit s možností přebírat existující „skupiny“ z jiných systémů (např. studijní programy) a na jejich základě vytvářet skupiny vlastní; tyto nově a systémově zavedené skupiny pak bude IdM propagovat do dalších univerzitních systémů (realizace tvorby týmů v M365, kohort v Moodle, adresářů v KISS apod.),

    • zahájíme transformaci architektury dalších určených systémů v návaznosti na zpracovanou Koncepci transformace informačního systému a infrastruktury informačního systému popsané v rámci Enterprise architektury.

    (odpovídá: pror. pro informační technologie)

  • Rozšíříme nabídku kurzů zaměřených na posilování digitálních kompetencí zaměstnankyň a zaměstnanců univerzity v oblastech užívání kancelářského i specializovaného softwaru a nástrojů umělé inteligence. (odpovídá: pror. pro informační technologie)

  • Dokončíme akreditaci Digitálního archivu Univerzity Karlovy jako společné virtuální infrastruktury pro trvalé uložení digitálních dokumentů celé univerzity a budeme pokračovat v digitalizaci a online zpřístupňování historických archiválií univerzity pro výuku a výzkum. (odpovídá: kvestor)


Nové technologie v informační, poradenské i vzdělávací oblasti se zvláštním zaměřením na AI.


  • S cílem urychlit a automatizovat vybrané činnosti prozkoumáme možnosti začlenění prvků umělé inteligence do provozních systémů a procesů univerzity a na tomto základě navrhneme pro oblasti s největším přínosem (např. AI podpora pro vyučující a studující, analýza zpětné vazby, urychlení vývoje nových modulů studijního informačního systému) použití vhodných existujících řešení či tvorbu vlastních řešení tam, kde není realistické využití běžně dostupných nástrojů. (odpovídá: pror. pro informační technologie)

  • Vytvoříme celouniverzitní síť fakultních koordinátorek a koordinátorů v oblasti umělé inteligence. (odpovídá: pror. pro informační technologie)

  • Zprovozníme univerzitní řešení pro rychlou tvorbu AI asistentů / chatbotů, vytvoříme v něm proof-of-concept asistenta pro zahraniční uchazečky a uchazeče o studium a uvedeme ho do ostrého provozu; na základě následné analýzy potřeb realizujeme minimálně další tři asistenty (např. kariérní asistent pro studující, HR asistent pro zaměstnankyně a zaměstnance, IT asistent). Navrhneme a implementujeme pravidla pro řízení životního cyklu AI agentů (vývoj, test, produkce, monitoring), interní billing, i pravidla zajišťující bezpečnost řešení, ochranu dat, auditovatelnost i etiku využití AI v souladu s předpisy. (odpovídá: pror. pro informační technologie)

  • V souladu s celostátní politikou budeme pokračovat v implementaci Aktu o umělé inteligenci a připravíme univerzitní směrnice a doporučení k užívání nástrojů generativní AI na Univerzitě Karlově. (odpovídá: pror. pro informační technologie)

  • V rámci platformy Research Software Engineering (RSE) Univerzity Karlovy a dobudovaného datového centra v Troji, které poslouží jako základní infrastruktura pro nasazení výzkumných a výukových aplikací, zahájíme mapování potřeb na univerzitě v této oblasti, vytvoříme informační webové stránky, nastavíme systém přidělování podpory, implementujeme první RSE projekty pro biomedicínské a humanitní obory a nabídneme školení v oblasti efektivního využití nových technologií pro tvorbu aplikací pro vědu a výuku. (odpovídá: pror. pro informační technologie)


PŘÍZNIVÉ PROSTŘEDÍ PRO STUDIUM A PRÁCI A POTKÁVÁNÍ


Aktivní role univerzity při posilování podpůrné atmosféry pro studium i práci.


  • Na základě zpětné vazby od studujících vylepšíme strukturu a obsah anglické verze univerzitního webu o podpoře studentek a studentů se specifickými potřebami, zaměříme se na vstupní informovanost anglicky mluvících uchazeček a uchazečů o studium i krátkodobou příjezdovou mobilitu ohledně dostupných podpůrných služeb pro tuto cílovou skupinu na Univerzitě Karlově. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)

  • Spolu s propagací přihlášky zdarma budeme uchazeče a uchazečky informovat o službách a finanční podpoře během studia včetně nabídek od nadací a nadačních fondů, a to elektronicky i v rámci akce Na Karlovku, služby pro socioekonomicky znevýhodněné studující rozšíříme o nabídku finanční podpory pro účast na seznamovacích a další povinných kurzech během studia a vyhodnotíme mentoring pro tuto cílovou skupinu a ukrajinské studující. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)

  • Zahájíme práce na novém rozhraní Discovery systému UKAŽ, jež studujícím se specifickými potřebami nabídne vyšší přístupnost a kompatibilitu s nástroji pro usnadnění přístupu a dále rozšíříme nabídku digitalizovaných materiálů pro studující se zrakovým postižením. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj, pror. pro informační technologie)

  • Rozšíříme dostupnost menstruačních a hygienických potřeb zdarma napříč univerzitou. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)

  • V oblasti přímé podpory duševního zdraví zvýšíme počty individuálních i skupinových psychologických konzultací v češtině, angličtině a případně dalších jazycích, dále rozšíříme a posílíme nabídku aktivit zaměřených na rozvoj resilience o aktivity, jako jsou kurzy sebeobrany a asertivity, vedení obtížných rozhovorů nebo tréninků komunitní odolnosti, a zvýšíme počet příspěvků na univerzitních sociálních sítích týkajících se psychologické pomoci na Univerzitě Karlově a krizové psychologické podpory. V oblasti svépomocných materiálů pro psychickou pomoc (v češtině i angličtině) se zaměříme na jejich systematickou distribuci napříč univerzitou, ať už prostřednictvím webových stránek univerzity či klíčových míst (koleje, menzy, knihovny, studijní oddělení atp.). (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)

  • Posílíme a zkvalitníme přímou pomoc studujícím s kariérním rozhodováním, a to jak v rámci studia, tak při přechodu na pracovní trh prostřednictvím in-house poradce, který oproti dosavadnímu externě zajišťovanému poradenství nabídne detailnější vhled do situace studujících na Univerzitě Karlově a proklientský přístup. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)


Další rozvoj aktivit v rámci projektu HR Excellence in Research (HR Award).


  • V souvislosti s přechodem na novou Evropskou chartu pro výzkumné pracovnice a pracovníky provedeme analýzu stavu naplňování jejích principů na Univerzitě Karlově. (odpovídá: pror. pro rozvoj lidských zdrojů a nové technologie)

  • V rámci výběrových řízení posílíme principy OTM-R (Open, Transparent and Merit-based Recruitment). (odpovídá: pror. pro rozvoj lidských zdrojů a nové technologie)


Posilování role univerzity jako garanta Healthy Campus certifikace.


  • V rámci posilování role univerzity jako garanta Healthy Campus certifikace:

    • na základě zkušeností nabytých během procesu certifikace zvýšíme prostřednictvím informační pokračující kampaně povědomí o značce Healthy Campus mezi studujícími i uchazečkami a uchazeči,

    • zaměříme se na zlepšení univerzitního prostředí zejména v pilířích fyzický pohyb a stravování, a to na základě zavedení služby nutričního poradenství, kurzů zdravého pohybu nebo kurzů sebeobrany,

    • do univerzitního života začleníme alespoň tři doporučení dobré praxe z mezinárodní sítě vysokých škol se značkou Healthy Campus,

    • zapojíme zástupkyně či zástupce z Univerzity Karlovy do procesu certifikace a evaluace značky Healthy Campus na jiných zahraničních univerzitách,

    • rozšíříme realizační tým projektu o odbornice a odborníky z klíčových oblastí univerzitního prostředí.

    (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)


Rozvoj spolupráce mezi různými skupinami akademické obce.


  • Spolu s Hlavním městem Prahou připravíme a k posouzení v rámci programu Science Comes to Town, jenž je součástí Horizontu Evropa, předložíme projekt zaměřený na propagaci vědy. (odpovídá: pror. pro vnější vztahy, kancléřka)

  • Rozšíříme programovou nabídku Studentské Hybernské o nové aktivity studentských spolků včetně pravidelných akcí pro studující a veřejnost. (odpovídá: pror. pro vnější vztahy, kancléřka)

  • Zahájíme činnost Centra resilience v Kampusu Hybernská a posílíme spolupráci s Centrem péče o duši a Psychologickými poradnami Filozofické fakulty, v rámci čehož uskutečníme workshopy, podpůrné skupiny a preventivní programy zaměřené na duševní zdraví a odolnost studujících i zaměstnankyň a zaměstnanců univerzity s možným přesahem k široké veřejnosti. (odpovídá: pror. pro vnější vztahy, kancléřka)

  • Uskutečníme alespoň dvě společné aktivity se všemi novými rezidenty Kampusu Hybernská (např. prezentace, výzkum konference, workshop, záměr). (odpovídá: pror. pro vnější vztahy, kancléřka)

  • Studentské spolky zapojíme do programu Orientačního týdne, nejméně dvakrát ročně pro ně zorganizujeme setkání, abychom je informovali o změnách v systému finanční podpory zájmové činnosti, zmapovali jejich potřeby a nabídli jim zapojení do aktivit UK Pointu; na základě těchto setkání a zorganizujeme další vzdělávací akce s cílem posílit kompetence členek a členů i vedení studentských spolků. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)


Otevřený univerzitní kampus.


  • Podpoříme zapojení studujících a studentských spolků do programového rozvoje Kampusu Hybernská (Studentská Hybernská, festival, diskuze), poskytneme podporu a zázemí studentským projektům, na nichž se podílejí společně studující z různých fakult a které mají dlouhodobější dopad pro budování wellbeingu a zlepšení univerzitní komunity či vysoký společenský či transferový dopad. (odpovídá: pror. pro vnější vztahy, kancléřka)

  • S cílem propojit fakultní a univerzitní pracoviště uskutečníme v Kampusu Hybernská networkingové akce. (odpovídá: pror. pro vnější vztahy, kancléřka)

  • V gesci Dobrovolnického centra Univerzity Karlovy zorganizujeme nejméně dvě osvětové akce, speed dating s neziskovými organizacemi a další aktivity k propojení všech členek a členů akademické obce skrze dobrovolnickou činnost, sdílení a motivaci ke zvýšení občanské odpovědnosti. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)

  • Budeme pokračovat v realizaci pravidelné série neformálních mezinárodních setkání s názvem International středa / mezinárodní Wednesday, která jsou určena pro všechny uchazeče a uchazečky, studenty a studentky, absolventy i absolventy. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)

  • Propagaci zahraničních příležitostí pro studium i stáže posílíme akcemi typu Study Abroad Fair (např. Erasmus Days, tematické večery propagují mobility v konkrétním regionu či zemi). (odpovídá: pror. pro zahraniční záležitosti)


BUDOVÁNÍ A ROZVOJ UNIVERZITNÍ KOMUNITY


Posilování vztahů s absolventy (alumni) a vytváření možností pro jejich zapojení do života univerzity (např. mentoring, odborníci z praxe podílející se na výuce).


  • Se záměrem zapojit do univerzitní komunity všechny aktéry, kteří mohou pomáhat šířit dobré jméno univerzity a podílet se na jejím rozvoji, otevřeme Klub alumni Univerzity Karlovy komunitě přátel a současných i bývalých zaměstnankyň a zaměstnanců univerzity. Komunitu klubu zapojíme i do dalších tematických fakultních i univerzitních akcí (např. NaKarlovku, Den s Univerzitou Karlovou) s cílem propojit různé cílové skupiny. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)

  • Prostřednictvím nové části webu Univerzity Karlovy a dalších komunikačních prostředků budeme informovat absolventky a absolventy o možnostech aktivního zapojení do dění na univerzitě (akce, výzkumné a inovační projekty, pracovní skupiny, či výuka apod.). (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)

  • V rámci nového ambasadorského programu alumni Univerzity Karlovy, k jehož cílům patří přispět k propagaci univerzity v zahraničí či získat nové kontakty, rozvineme aktivity s našimi alumni ambasadorkami a ambasadory, aby sdíleli své zkušenosti (např. příspěvky a rozhovory na sociálních sítích, účast na webinářích pro zájemkyně a zájemce o studium), a podpoříme je v tom, aby založili regionální kapitoly ve svých zemích. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)

  • Rozšíříme portfolio benefitů pro absolventky a absolventy o možnost využívání dalších fakultních prostor a služeb (sportoviště, lokace na svatby, nové laboratoře apod.) se zvláštní zřetelem na zahraniční cílovou skupinu. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)


Nadační fond Univerzity Karlovy jako nástroj podporující studující, zaměstnané a celou instituci.


  • V rámci Nadačního fondu Univerzity Karlovy vybudujeme stabilní fundraisingový tým, realizujeme kampaň u příležitosti výročí založení univerzity, připravíme druhou výzvu podpory ve stávajících fondech, uskutečníme výzvu spojenou s firemními partnery či akce pro významné alumni (iniciace spolupráce s vybranými absolventkami a absolventy jako ambasadory pro fundraisingové kampaně). (odpovídá: kancléřka)



Poslední změna: 23. listopad 2025 12:25 
Za obsah stránky zodpovídá: Oddělení analýz a strategií
Máte dotaz?
Kontakty

Univerzita Karlova

Ovocný trh 560/5

Praha 1, 116 36

Česká republika


Identifikátor datové schránky: piyj9b4

IČO: 00216208 

DIČ: CZ00216208




Jak k nám