Plán realizace strategického záměru pro rok 2026
Projednán Vědeckou radou Univerzity Karlovy dne 23. října 2025
Schválen Akademickým senátem Univerzity Karlovy dne 14. listopadu 2025
Schválen Správní radou Univerzity Karlovy dne 18. listopadu 2025
Plán realizace pro rok 2026 představuje první soubor aktivit a opatření, pomocí nichž budeme naplňovat hodnoty, misi a vizi Univerzity Karlovy, jak jsou vytyčeny ve strategickém záměru univerzity pro léta 2026-2030. Tyto aktivity se týkají všech dvanácti klíčových priorit, z nichž strategický záměr univerzity sestává, a tvoří tak ucelený rámec pro rozvoj univerzity. Zvýšenou pozornost přitom budeme věnovat následujícím opatřením, neboť představují náročné výzvy s potenciálem proměnit prostředí na univerzitě:
Abychom mohli dostát našim prioritám v oblasti vzdělávací činnosti, jimiž jsou absolventky a absolventi uplatnitelní nyní i v budoucnu, relevantní, flexibilní a udržitelné studijní programy a podpora studijní úspěšnosti, zahájíme diskusi o revizi celkového cyklu přípravy, schvalování a realizace studijních programů, která zahrne strategické cíle v oblastech spolupráce s praxí, studijní zátěže ECTS či analýzy předcházející přípravě návrhu studijního programu.
Na základě priorit strategického záměru, závěrů a doporučení z právě dokončeného nezávislého, mezinárodně garantovaného hodnocení úrovně vědy na Univerzitě Karlově, zpětné vazby od členek a členů akademické obce a vnitrouniverzitní diskuse připravíme návrhy restrukturalizace univerzitních programů Cooperatio, UNCE a Grantové agentury Univerzity Karlovy, které představují výraznou většinu institucionálního financování vědy na univerzitě.
S cílem definovat interaktivní, bezpečné, komfortní a efektivní prostředí pro studující, zaměstnankyně a zaměstnance i veřejnost připravíme, i na základě zmapování stávající infrastruktury a systémů, identifikace potřeb jednotlivých skupin uživatelů a následné definice priorit dle důležitosti univerzitní koncepci „chytrého kampusu“ (Smart Campus) a začneme věnovat se budování konkrétní infrastruktury a vybraných služeb.
Se zřetelem na cíl vytvořit moderní, propojený a udržitelný informační ekosystém, který nám poskytne oporu a přinese zjednodušení ve všech oblastech univerzitního života, mj. prozkoumáme možnosti začlenění prvků umělé inteligence do systémů a procesů univerzity a pro oblasti s největším přínosem (např. AI podpora pro vyučující a studující, analýza zpětné vazby, urychlení vývoje nového studijního informačního systému) navrhneme použití vhodných řešení, připravíme Datovou strategii Univerzity Karlovy a sestavíme univerzitní datový katalog, vytvoříme základní technologickou platformu pro ukládání digitalizovaných popsaných procesů a přiřazených aplikačních služeb Univerzity Karlovy, tj. databázovou strukturu s jednotnou správou a prezentační vrstvou, která bude na základě přiřazených rolí přístupná různým typům uživatelů, realizujeme podstatnou část záměru sjednocení informačních systémů v oblasti personalistiky či spustíme základ centrálního řešení ekonomického informačního systému.
Vzdělávání pro potřeby budoucího trhu práce.
Na sociálních sítích portálu Charles Abroad začneme průběžně sdílet aktuální nabídku praktických stáží na našich zahraničních partnerských univerzitách. (odpovídá: pror. pro zahraniční záležitosti)
Připravíme pedagogickou koncepci a studii proveditelnosti klinické školy. (odpovídá: pror. pro studijní záležitosti)
V rámci začleňování nástrojů umělé inteligence do vzdělávání:
otestujeme vybrané nástroje (např. MS Copilot, OneTutor a NotebookLM) pro podporu výuky či individualizovaného učení,
zprovozníme funkcionalitu monitoringu studijních pokroků za pomoci umělé inteligence v nové verzi LMS Moodle obsahující pluginy pro AI,
v pilotním provozu spustíme službu AI Sandbox, abychom zajistili dostupnost modelů generativní umělé inteligence pro zaměstnankyně a zaměstnance i studující.
(odpovídá: čl. kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků)
Podpoříme učitelské studijní obory při tvorbě digitálních pedagogických portfolií. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků)
Prostupné vzdělávání dostupné po celý život.
V oblasti mikrocertifikátů nastavíme systém komunikace směrem k externím uživatelům, a to včetně vytvoření nové webové stránky, která bude sloužit jako vstupní bod pro zájemkyně a zájemce o tento druh vzdělávání, dopracujeme metodiky týkající se vzniku a realizace kumulativních/stohovatelných programů a uznávání mikrocertifikátů jako součásti studia (včetně příslušné úpravy IT systémů) a dokončíme začlenění této agendy do systému zajišťování a hodnocení kvality vzdělávací činnosti tak, aby byl pokrytý celý životní cyklus tohoto typu vzdělávání. (odpovídá: pror. pro studijní záležitosti, čl. kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků)
Upravíme přihlašování do programů celoživotního vzdělávání tak, aby reflektovalo jeho různé a požadavky dané právní úpravou osobních údajů. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků)
Decentralizace a zjednodušení činností a aktivit souvisejících se vznikem, uskutečňováním, hodnocením a opětovným udělením oprávnění uskutečňovat studijní program a Revize studijní zátěže studujících a vyučujících.
Zahájíme diskusi o revizi celkového cyklu přípravy, schvalování a realizace studijního programu, která zahrne strategické cíle oblastech spolupráce s praxí, studijní zátěže ECTS či analýzy předcházející přípravě studijního programu. Naším cílem je stanovit způsob, jak uvedené komponenty začlenit do celého životního cyklu studijního programu tak, aby se staly monitorovanou a vyhodnocovanou součástí příslušných procesů zajišťování a hodnocení kvality vzdělávací činnosti. (odpovídá: pror. pro koncepci a kvalitu vzdělávání)
S cílem kodifikovat dobrou praxi a zkušenosti získané v oblasti zajišťování a hodnocení kvality vzdělávací činnosti revidujeme vnitřní předpis Pravidla systému vnitřního zajišťování a hodnocení kvality na Univerzitě Karlově, a to tak aby umožňovala i aplikaci praxe a pravidel uplatňovaných v předmětné oblasti v rámci aliance 4EU+, a připravíme opatření rektora, které stanoví průběh hodnocení studijních programů. (odpovídá: pror. pro koncepci a kvalitu vzdělávání)
Pro garanty a garantky studijních programů připravíme ondboardingové materiály a představíme a pilotně ověříme metodiku a vzdělávací kurzy z oblasti designu kurikula. (odpovídá: pror. pro koncepci a kvalitu vzdělávání, čl. kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků)
Rozvoj systému sběru, vyhodnocení a implementace podnětů ze zpětné vazby od studujících.
Budeme pokračovat v rozvoji aplikace pro hodnocení výuky studujícími tak, aby byla nadále posilována společná platforma pro tuto formu zpětné vazby, umožňující sjednocení a komparaci výstupů napříč celou univerzitou a využitelná při zajišťování a hodnocení kvality vzdělávací činnosti či pro jiné aktivity. (odpovídá: pror. pro koncepci a kvalitu vzdělávání)
Aktualizujeme webové stránky týkající se celouniverzitních průzkumů (doplnění čerstvých výsledků či informací o průzkumech v doktorských studijních programech) a posílíme diseminaci výsledků jak směrem k institucionálním aktérům (příslušná pracoviště fakult a dalších součástí), tak i směrem k respondentkám a respondentům (nedílnou součástí každé pozvánky k celouniverzitnímu bude odkaz na tyto stránky, aby si odpovídající mohli ověřit, co se děje s jejich zpětnou vazbou a jaké výsledky byly zaznamenány v minulosti). (odpovídá: kvestor)
Internacionalizace studijních programů.
Na základě realizace zahraniční marketingové strategie posílíme prostřednictvím International Student Hub nábor kvalitních uchazeček a uchazečů o cizojazyčné studijní programy, zejména takových, u kterých je vyšší pravděpodobnost zápisu do studia a úspěšného absolvování; celkově posílíme sdílení zkušeností a zapojení studentských a alumni ambasadorek a ambasadorů do konkrétních aktivit v oblasti PR, recruitmentu a budování univerzitní komunity, a to s hlavními cíli zlepšení komunikace a vybudování prvních regionálních kapitol. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)
Posuneme uchazečský portál StudyCharles a související projekt chatbota pro zahraniční uchazečky a uchazeče do další fáze vývoje. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)
Připravíme podcasty v angličtině, které zahraničním studujícím např. nabídnou tipy a informace o studiu na Univerzitě Karlově a každodenním životě v České republice. (odpovídá: pror. pro vnější vztahy)
Rozšíříme nabídku podpůrných programů Ústavu jazykové a odborné přípravy pro zahraniční zájemkyně a zájemce o studium v České republice a zlepšíme jejich propagaci, realizujeme novou letní školu, která zatraktivní cizojazyčné studijní programy pro zahraniční studující středních škol, nabídneme výuku češtiny pro zahraniční expertky a experty i pro zájemkyně a zájemce o studium v cizojazyčných studijních programech (zejména studium medicíny). (odpovídá: pror. pro zahraniční záležitosti)
Na základě vnitrouniverzitní diskuse posílíme stávající a rozšíříme strategická partnerství v regionech, jako jsou Spojené státy americké, Kanada, Taiwan, Austrálie, Japonsko, Izrael, Jižní Korea či vybrané státy z Jižní Ameriky. (odpovídá: pror. pro zahraniční záležitosti)
S cílem podpořit mezinárodní mobilitu našich studujících i zaměstnankyň a zaměstnanců:
zpracujeme rešerši možností externí finanční podpory pro realizaci zahraničních mobilit a seznámíme s ní členky a členy akademické obce,
aktualizujeme příslušnou část univerzitních webových stránek tak, aby informace o zahraničních příležitostech byly kompletní, přehledné a uživatelsky přívětivé,
zajistíme nabídku kvalitního cestovního pojištění pro studující vyjíždějící do zahraničí za sníženou cenu formou rámcové smlouvy s pojišťovnou,
dokončíme procesní analýzu postupů při administraci mobilit pro různé nabízené programy tak, aby došlo k jejich sjednocení a zjednodušení pro studující i zaměstnankyně a zaměstnance,
s cílem zjednodušit a sjednotit podmínky vnitrouniverzitních mechanismů studentských a zaměstnaneckých mobilit zahájíme přípravu revize programů Fond Mobility a Point (s prioritizací pro studující doktorského studia) a přípravu na vytvoření tzv. Travel Fund pro výjezdy zaměstnankyň a zaměstnanců,
navýšíme počet kombinovaných intenzivních programů (BIP) na univerzitě tak, aby každá fakulta měla co nejdříve zkušenost s koordinací tohoto typu internacionalizace doma,
uspořádáme Erasmus+ Staff Week BIP za účasti zahraničních zaměstnankyň a zaměstnanců našich partnerských univerzit na téma priority Erasmus+ pro sdílení dobré praxe.
(odpovídá: pror. pro zahraniční záležitosti)
Prohloubíme spolupráci především se Spojenými státy americkými, Kanadou, Asií, Latinskou Amerikou, Střední Asií, Subsaharskou Afrikou, Západním Balkánem, zeměmi Východního partnerství či zeměmi jižního Středomoří, a to zejména skrze Erasmus+ mezinárodní kreditovou mobilitu. (odpovídá: pror. pro zahraniční záležitosti)
Pro studující, kteří přijíždějí na Univerzitu Karlovu v rámci programu Erasmus+ a chtějí se učit česky, připravíme e-learningovou oporu. (odpovídá: pror. pro zahraniční záležitosti)
S cílem zvýšit zájem o studium v režimu cotutelle a ve společných studijních programech se zaměříme na sběr zpětné vazby a lepší zacílení informační podpory včetně příslušných webových stránek, zvýšíme kompetence příslušných fakultních pracovníků a pracovnic skrze pravidelné školení týkající se seznámení s dosavadní praxí, předpisy, metodickými postupy, budeme pokračovat ve spolupráci s partnerskými univerzitami v rámci Aliance 4EU+ a novelizujeme příslušné opatření rektora. (odpovídá: pror. pro koncepci a kvalitu vzdělávání)
Podpora studijní úspěšnosti.
Připravíme analýzy studijní úspěšnosti pro jednotlivé fakulty, které budou podkladem pro vznik univerzitní strategie v této oblasti, a uskutečníme kulatý stůl ke sdílení dobré praxe otevřený celé akademické obci, jehož výstupy budou sloužit pro rozvoj koncepce analytického a podpůrného servisu pro fakulty. (odpovídá: pror. pro koncepci a kvalitu vzdělávání)
Vytvoříme a pilotně otestujeme systém studentských tutorek/tutorů včetně jejich finanční podpory a vzdělávání a systém podpory úvodních seznamovacích kurzů pro studující prvních ročníků. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků)
Zpřístupníme obsah Digitální knihovny Kramerius Univerzity Karlovy studujícím se speciálními potřebami, v pilotním režimu zprovozníme aplikaci pro evidenci požadavků na digitalizaci studijních materiálů pro tuto cílovou skupinu a prostřednictvím této aplikace spustíme automatizované zpracování formátově přizpůsobených dokumentů do repozitáře. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků)
V oblasti elektronických informačních zdrojů připravíme podklady pro výběr e-zdrojů, které budou na Univerzitě Karlově zajištěny v rámci dalšího cyklu CzechELib (2028+), spustíme evidence-based metody pro výběr e-knih nad multioborovými kolekcemi vybranými ve spolupráci knihoven či uskutečníme školení zaměřená na tuto oblast včetně AI funkcionalit jednotlivých e-zdrojů. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků)
Transformace interních programů na podporu vědy, práce s výsledky hodnocení.
Na základě závěrů a doporučení mezinárodního hodnocení vědy na Univerzitě Karlově a zpětné vazby k jejich fungování připravíme a k vnitrouniverzitní diskusi předložíme první návrhy restrukturalizace našich univerzitních programů na podporu vědy (Cooperatio, Univerzitní výzkumná centra, Grantová agentura Univerzity Karlovy). (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost)
S cílem podpořit moderní nadnárodní vědecký výzkum a v souladu s 4EU+ Strategy 2025-2035 se zaměříme na posílení zapojení našich vědkyň a vědců do aliančních výzev, intenzivnější využívání revidované institucionální podpory 4EU+ cílené na posílení mezinárodních týmů a jejich přípravu k dalším evropským grantovým výzvám. (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost)
Podpora špičkové vědy a strategických oborů.
V souladu s ambicí systematicky budovat prostředí, které podporuje vznik výzkumných projektů s potenciálem mezinárodní vědecké excelence, což vnímáme jako klíčový směr rozvoje pro Univerzitu Karlovu:
začneme intenzivněji pracovat se stávajícími hodnotitelkami a hodnotiteli evropských projektů působícími na univerzitě, vyškolíme další konzultantky a konzultanty návrhů projektů Marie Skłodowska-Curie Actions Postdoctoral Fellowships a budeme poskytovat intenzivní Master class i individuální konzultace,
uskutečníme Den Horizontu Evropa na Univerzitě Karlově s cílem informovat akademické, vědecké i administrativní pracovnice a pracovníky o grantových příležitostech a proškolit je v souvisejících dovednostech,
v rámci rozvoje institucionální podpory ERC uskutečníme navazující setkání účastníků workshopů Expertní skupiny, koordinátora ERC a odborných garantů z jednotlivých vědních oblastí s cílem finalizovat návrhy a odpovědět na případní otázky před podáním žádosti, budeme pokračovat v cíleném mentoringu pro výzkumnice a výzkumníky v oblasti lékařských a farmaceutických věd s důrazem na kvalitu návrhu, vědeckou excelenci a strategii podání či uskutečníme krátké strukturované konzultace mezi potenciálními žadateli a expertkami a experty (včetně těch z řad hodnotitelů a úspěšných žadatelů) za účelem získání zpětné vazby a navázání kontaktů,
zahájíme neformální setkávání odbornic a odborníků v oblasti administrativní podpory vědy a výzkumu, abychom podpořili sdílení dobré praxe v pre-award i post-award.
(odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost)
Pro podporu inter- a transdisciplinarity a stimulace zapojování společenskovědně a humanitně zaměřených pracovišť do evropské spolupráce se budeme i nadále účastnit aktivit sítě European Alliance for Social Sciences and Humanities. (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost)
Mezinárodní konkurenceschopnost a internacionalizace.
Ve větší míře využijeme nástroje umělé inteligence pro podporu dvojjazyčnosti na univerzitě, např. v oblasti překladů týkajících se výzkumného prostředí (pracovně-právní vztahy, OTM-Recruitment Process, Open Science a správa výzkumných dat, podpora postdoktorandek a postdoktorandů, reforma grantové podpory na aktivity v oblasti mezisektorové spolupráce a transfer technologií aj.). (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)
Zaměříme se na propagaci návratových grantů a zvýšení informovanosti pečujících o podpoře, která je na Univerzitě Karlově k dispozici, a to prostřednictvím specializovaného newsletteru, proškolování a kontaktu s příslušnými pracovišti, na něž se pečující mohou obracet. (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost)
Zvýšíme naši kapacitu služeb péče o předškolní děti díky zahájení činnosti nové dětské skupiny na rektorátu, kterou budou moci využívat i zahraniční kolegyně a kolegové, a budeme hledat další možnosti finanční podpory pro vybudování obdobné infrastruktury v rámci dalších součástí univerzity. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)
Otevřená věda a etika výzkumu.
Systematizujeme vzdělávání juniorních výzkumných pracovnic a pracovníků v oblasti otevřené vědy (projekty Charleston a Návraty), pro osvětu akademické obce v této oblasti využijeme i workshopy a webináře uskutečňované v rámci aliance 4EU+ či připravované Etické desatero pro nakládání s výzkumnými daty, do jehož tvorby se zapojíme v rámci národního projektu Národní repozitářová platforma pro výzkumná data. (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost)
Zmapujeme možnosti vytvoření a pilotně ověříme platformu pro komunitu open science na Univerzitě Karlově. (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost)
Revidujeme dokumenty univerzitních komisí pro etiku v souvislosti s řádným nakládáním s výzkumnými daty a aplikací AI, podpoříme širší užití automatizovaných nástrojů pro tvorbu plánů správy dat (Data Management Plans) a vytvoříme digitální hru, která bude využitelná při vzdělávacích aktivitách týkajících se správy výzkumných dat a FAIR dat, a přispěje tak k lepšímu pochopení dané problematiky. (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost)
Definujeme minimální parametry kvality open access časopisů vydávaných na Univerzitě Karlově (cílová skupina vydavatelé, případně autorky a autoři). (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost)
Zmapujeme existující projekty Citizen Science na univerzitě, abychom je mohli lépe prezentovat a podpořit (sdílení příkladů dobré praxe a zkušeností mezi jednotlivci i výzkumnými týmy, pomoc s legislativními i etickými otázkami apod.). (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost)
Modernizace infrastruktury a podpůrných systémů pro výzkum.
Vypíšeme veřejnou zakázku na jednotný systém pro správu výzkumných informací (CRIS) na Univerzitě Karlově, který usnadní přehled o podaných žádostech o různé typy projektů napříč univerzitou, umožní efektivní administraci získaných projektů či identifikovat slabé i silné stránky v oblasti projektové činnosti a vytvořit robustní datovou základnu, jež podpoří strategické rozhodování. Paralelně s tím dokončíme sjednocení dosavadní evidence včetně návazných procesů tak, aby od poloviny roku mohla být zahájena fáze implementace nového systému a migrace dat do nového řešení. (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost, pror. pro informační technologie, kvestor)
Podpora doktorského studia a talentovaných mladých vědkyň a vědců.
Pilotně spustíme mentoring pro studující v doktorských studijních programech. (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost)
Optimalizujeme portfolium aktivit Platformy doktorského studia, např. připravíme v návaznosti na přijaté Standardy doktorských studijních programů Univerzity Karlovy e-learningové školení pro studující na vybraná témata z oblasti soft skills týkající se vědecko-výzkumné práce. (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost)
Mezinárodní mobilita doktorandů a postdoktorandů.
Při rozvíjení mezinárodních partnerství s předními univerzitami a výzkumnými institucemi se zaměříme na otázku zajištění kvalitních hostitelských míst pro postdoktorské pobyty našich absolventek a absolventů doktorského studia. (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost)
Podpora lidského potenciálu a talentů.
V rámci rozvoje systematické podpory pro postdoktorandky a postdoktorandy:
rozšíříme univerzitní Postdoctoral Hub o inzeráty na volné postdoktorandské pozice na Univerzitě Karlově, informace o ResearchComp, nabídku vzdělávání z externích zdrojů a materiály pro podporu kariérního rozvoje,
připravíme informační balíček pro nově nastoupivší postdoktorandky a postdoktorandy a uspořádáme jarní a podzimní Welcome Day, aby zde mohli načerpat informace i získat kontakty na své kolegyně a kolegy,
nabídneme přibližně 20 vzdělávacích akcí, které budou obsahově vycházet z Evropského kompetenčního rámce pro výzkumné pracovníky (ResearchComp), a uskutečníme čtyři akce Postdoctoral forum s různou tématikou (např. problém nebo dilema v kariérním rozvoji),
uskutečníme druhý ročník mentoringového programu, do něhož zapojíme i držitelky návratových grantů, a závěrečnou akci pro účastníky prvního běhu, která bude od dalších ročníků sloužit jako setkání pro alumni programu,
v rámci druhé výzvy programu Charleston vybereme dalších deset postdoktorských projektů zaměřených na řešení environmentálních a celospolečenských problémů a díky stážím v neakademických institucích, které jsou pevnou součástí programu, posílíme mezisektorovou spolupráci Univerzity Karlovy; pro kontinuitu v této oblasti budeme spolupracovat s našimi partnery z aliance 4EU+ na případné formulaci společné projektové žádosti pro další výzvu schématu COFUND,
nabídneme postdoktorandkám a postdoktorandům možnost prezentovat svoji práci prostřednictvím podcastů,
provedeme revizi systému benefitů pro postdoktorandky a postdoktorandy.
(odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost)
Rozšíříme stávající podobu Welcome Days pro nové zahraniční zaměstnankyně a zaměstnance o další relevantní témata z oblasti HR Award a nabídku společensko-integračních setkání pro lepší adaptaci na Univerzitě Karlově, mezifakultní oborové propojení i poznání nových kultur. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)
Pro zahraniční zaměstnance a zaměstnankyně rozšíříme podporu/konzultační služby zejména v poptávaných oblastech, jako jsou nabídka ubytování, řešení daní a sociálního zabezpečení týkajícího se dávkových systémů v České republice. Do oblasti odvodů zahraničních mezd implementujeme, ve spolupráci s domácími institucemi i alianci 4EU+, nástroje umělé inteligence. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)
Podpora spolupráce s průmyslem a komerčním sektorem.
Začneme budovat pozici Univerzity Karlovy jako leadera na národní a aktivního přispěvatele na mezinárodní úrovni v oblasti prezentování, publikování a účasti v diskusních panelech na mezinárodních vědeckých a odborných konferencích, fórech, sympoziích a jiných akcích zaměřených na přenos poznatků, technologií a inovace a souvisejících oborů (business, strategy and economics, institutional cuture and communication, aj.) (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost)
Podpora aplikovaného výzkumu a technologického transferu.
Zmapujeme dosavadní praxi na Univerzitě Karlově či další dostupné zkušenosti s uskutečňováním tzv. profesních doktorátů. Na tomto základě zahájíme celouniverzitní diskusi o této podobě studia. (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost)
Aktivní zapojení univerzity při řešení klíčových společenských témat a výzev.
Budeme průběžně komunikačně a mediálně pokrývat průřezová témata s celospolečenským přesahem, ke kterým budou uspořádávány konference, kulaté stoly a další aktivity, jakož i pořádat vlastní tiskové konference s vybranými odbornicemi a odborníky napříč klíčovými tématy; pro tyto účely využijeme i nově vzniklý podcast věnující se společenským fenoménům. (odpovídá: pror. pro vnější vztahy)
Povědomí o oblasti udržitelného rozvoje posílíme prostřednictvím dvojjazyčného webu Udržitelný rozvoj Univerzita Karlova/Sustainable Development Charles University, příspěvků na sociálních sítích či v univerzitním časopisu Forum, pořádáním a spoluorganizováním propagačních a osvětových aktivit (workshopy, konference, přednášky apod.) či podcastu Udržitelná Karlovka. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)
V oblasti rovných příležitostí, diverzity a inkluze budeme podporovat osvětu např. zapojením univerzity do kampaně Organizace spojených národů 16 dní aktivismu proti genderově podmíněnému násilí, nebo organizací kulatých stolů k relevantním tématům či účastní na nich, na mezinárodní úrovni se této oblasti budeme věnovat např. v rámci uskupení Coimbra Group. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)
Na celoevropské úrovni se prostřednictvím v uskupení předních univerzit (zejména Coimbra Group a European University Foundation) zapojíme do diskuse o budoucnosti programu Erasmus+ v programovém období 2028–2036. (odpovídá: pror. pro zahraniční záležitosti)
Využijeme síť krajanských komunit a zahraničních spolupracujících škol pro metodicko-kulturní diplomacii a zapojování potomků komunit do studia v České republice, studia češtiny v zahraničí a ověřování dosažených znalostí. (odpovídá: pror. pro zahraniční záležitosti)
Zvyšování významu a dopadu vědecké práce prostřednictvím cílené popularizace a srozumitelného zprostředkování vhodných vědeckých výstupů a výsledků transferu.
Rozšíříme marketingovou strategii Univerzity Karlovy o segment popularizace a komunikace vědy a výzkumu a naši databázi odbornic a odborníků schopných srozumitelně prezentovat komplexní problémy a možnosti jejich řešení a komunikovat vědu a transfer o juniornější vědkyně a vědce. (odpovídá: pror. pro vnější vztahy)
S cílem dosáhnout návštěvnosti dvanácti tisíc osob v rozšířených prostorách vzdělávacího centra Didaktikon připravíme nové edukační programy, které budou reflektovat jak unikátní obory na Univerzitě Karlově, tak revizi rámcových vzdělávacích programů, či jedinečnou expozici zaměřenou na umělou inteligenci a poezii, rozšíříme nabídku odpoledních aktivit pro nadané žákyně a žáky základních a středních škol a posílíme doprovodné programy Juniorské univerzity Karlovy. Zvláštní důraz položíme na vzdělávání učitelek a učitelů, kterým budou nabídnuty odborné znalosti a výukové materiály, jež obohatí výuku na základních a středních školách. (odpovídá: pror. pro vnější vztahy)
Zaměříme se na rozvoj značky Univerzity Karlovy jako univerzity první volby pro přenos poznatků, technologií a inovační excelenci u národních a zahraničních stakeholderů, partnerů, orgánů a institucí Evropské komise, současných i budoucích studujících i alumni. (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost)
Podpora aktivit zaměřených na zapojení veřejnosti do vědeckého poznání.
Zapojíme se do celorepublikových akcí zaměřených na komunikaci vědy, jako jsou Veletrh vědy, VědaFest či Noc vědy, kde se budeme rovněž podílet na nově koncipované Noci vědy v Karlovarském kraji, kde nesídlí žádná instituce, která by do aktivity v minulosti byla zapojena. Ve městech Karlovy Vary, Cheb či Sokolov budeme v rámci toho iniciovat zapojení místních entit typu gymnázia, inovační huby a další instituce, které přichystají vlastní program. Část programu přitom vždy bude připravena v cizím jazyce, vybrané aktivity popularizačních akcí pak budou cíleně zpřístupňovány rovněž handicapovaným osobám. K propagaci vědeckých aktivit fakult/součástí využijeme též společenské, kulturní a sportovní aktivity organizované pro širokou veřejnost. (odpovídá: pror. pro vnější vztahy)
V Kampusu Hybernská uskutečníme akce, jako jsou Cross Talks (propojování vědy s firemní, startupovou, veřejnou a neziskovou sférou s cílem popularizace vědy), Science Café (propojování různých oborů z univerzity s veřejností, vstup univerzity do veřejného prostoru k aktuálním společenským tématům, prezentace výzkumu), FameLab (produkce mezinárodní vědeckého soutěžního konceptu na popularizaci mladých vědkyň a vědců na univerzitě), Evropský den jazyků, Den archeologie či Café Collaborations (ve spolupráci s ambasádami, kulturními centry, obchodními komorami a podobnými institucemi). (odpovídá: pror. pro vnější vztahy)
Posilování transparentní a efektivní komunikace směrem k veřejnosti.
Modernizujeme rozhraní univerzitních webů včetně průběžné revize struktury a designu těchto stránek. (odpovídá: pror. pro vnější vztahy)
Posílíme komunikaci směrem k veřejnosti o přínosech strategických investic univerzity (odpovídá: pror. pro vnější vztahy a pror. pro rozvoj)
Integrace principů environmentální, sociální a ekonomické udržitelnosti do všech činností univerzity.
Zmapujeme vzdělávací aktivity v oblasti Cílů udržitelného rozvoje na Univerzitě Karlově a případně vytvoříme jejich přehled sloužící jako podklad k posílení tématu v budoucích studijních plánech a ke snazší orientaci studujících se zájmem o vzdělání na poli udržitelného rozvoje. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)
Vyhodnotíme první rok implementace Akčního plánu udržitelného rozvoje 2025–2026. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)
Budeme pokračovat v činnosti odborných pracovních skupin pro oblast udržitelného rozvoje „Správa a provoz“ (1. Energie a výstavba; 2. Voda, zeleň a biodiverzita; 3. Stravování a odpady a 4. Mobilita). (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)
Podpoříme univerzitní členství v národních i mezinárodních sítích zabývajících se udržitelným rozvojem (např. RCE Czechia, UNICA, 4EU+, Copernicus Alliance), existující i nově vznikající vzdělávacích média a platformy této v oblasti (např. časopis Envigogika, platformu Enviwiki aj.) i studentské spolky a iniciativy, jež v rámci svých aktivit věnují udržitelnému rozvoji; realizujeme studentskou soutěž v oblasti udržitelného rozvoje. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)
Uplatňování principů etiky, rovnosti a odpovědnosti ve všech aspektech univerzitního života včetně zvyšování povědomí o těchto hodnotách.
V rámci péče o duševní zdraví se zaměříme na podporu zvláště zranitelných skupin v této oblasti, např. uskutečníme podpůrná skupinová setkání pro LGBTQI+ komunitu, semináře pro studující rodiče či zvýšíme kapacitu psychologického poradenství pro studující ze zahraničí. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)
Pro rozvoj inkluzivního a bezpečného prostředí připravíme v gesci Rady pro rovné příležitosti doporučující a osvětový materiál pro oblast komunikace a řešení situací s osobami v tranzici, transgender a nebinárními studujícími. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)
Zvýšíme nabídku dobrovolnických příležitostí v sociální, vzdělávací nebo kulturní oblasti, čímž podpoříme budování komunity občansky odpovědných studujících, kteří získávají kompetence využitelné pro oblast dobrovolnictví i pro budoucí uplatnění na trhu práce. Dle aktuální společenské a klimatické situace se zaměříme na dobrovolnickou podporu ohrožených skupin či regionů. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)
S cílem zvýšit počet studujících se specifickými potřebami a omezenými příležitostmi, kteří v rámci studia absolvují mezinárodní mobilitu, se zaměříme na systematické informování této cílové skupiny o možnostech finanční podpory, jejich účast na tematických setkáních a užší spolupráci se zahraničními institucemi. (odpovídá: pror. pro zahraniční záležitosti)
Vyhodnotíme účinnost (počty shlédnutí, účastníků akcí či distribuovaných materiálů, reakce na sdělované obsahy apod.) a budeme sledovat účinky kampaně prevence nevhodného chování na Univerzitě Karlově, získané poznatky využijeme pro další rozvoj systému podpory poskytované při výskytu nevhodného chování a jeho prevenci (např. posílení pozic ombudsmanů a ombudsmanek na jednotlivých fakultách a součástech). (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)
Na základě úzké spolupráce v rámci univerzitní sítě ombudsmanek a ombudsmanů budeme zajišťovat informovanost o dostupných službách podpory v oblasti sociálního bezpečí na Univerzitě Karlově. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj, ombudsmanka)
Zaměříme se na podporu sdílení zkušeností uvnitř univerzity v oblasti podpory etického užívání AI, budeme sledovat novinky v oblasti automatizovaných kontrol a společně hledat i definovat alternativní metody kontroly akademické integrity v písemných výstupech studujících včetně kvalifikačních prací. (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost)
Udržení ekonomické stability Univerzity Karlovy a jejích jednotlivých součástí.
S cílem posílit zapojení univerzity do méně využívaných dotačních programů rozšíříme portfolio centrálně poskytované podpory pro prioritizované, přímo řízené programy Evropské unie (např. European Defence Fund). V této souvislosti proběhne jobshadowing vybraných kolegů a kolegyň z relevantních útvarů, a to formou zapojení do konkrétní poradenské činnosti u vybraných projektů, či zahraniční stáže vybraných kolegů a kolegyň. (odpovídá: pror. pro vědeckou a tvůrčí činnost, pror. pro rozvoj, ředitel rektorátu)
Na základě zkušeností jednotlivých fakult či součástí a průběžně zpracovávaných metodických materiálů budeme podporovat sdílení dobré praxe v oblasti správy budov (např. zavádění CAFM), snižování jejich energetické náročnosti či strategického přístupu k plánování investic. (odpovídá: pror. pro rozvoj)
Zaměříme se na celouniverzitní přístup k pořizování nástrojů generativní umělé inteligence a provedeme analýzu možného celouniverzitního provozování, poskytování a podpory licencí systému SPSS, SmartZoom, OverLeaf. (odpovídá: kvestor, pror. pro informační technologie)
Procesní přístup jako předpoklad pro efektivní řízení a rozvoj univerzity.
Na základě zpracovaného Katalogu služeb IT a nově připravovaného Katalogu agend vytvoříme základní technologickou platformu pro ukládání digitalizovaných popsaných procesů a přiřazených aplikačních služeb Univerzity Karlovy, tj. databázovou strukturu s jednotnou správou a prezentační vrstvou, která bude na základě přiřazených rolí přístupná různým typům uživatelů, zejména vedoucím zaměstnancům a ve vybrané části přes webový rozcestník i široké univerzitní veřejnosti. (odpovídá: pror. pro informační technologie)
Řízení založené na datech („data driven university“): rozhodování založené na datech jako standardní praxe na všech úrovních univerzity a fakult i nástroj sjednocování postupů na univerzitě.
Vytvoříme Datovou strategii Univerzity Karlovy, jež na základě analýz a potřeb zahrne jak procesy spojené s efektivním využíváním datových zdrojů univerzity včetně analytických produktů, tak i s evidencí a dokumentací obou skupin aktiv, a sestavíme univerzitní datový katalog, ve kterém budou evidované odpovídající datové zdroje a analytické produkty. (odpovídá: pror. pro informační technologie)
Do budovaného datového skladu Univerzity Karlovy integrujeme další datové zdroje, u vybraných, pravidelně připravovaných sestav, které jsou založeny na studijních datech (vybrané částí výroční zprávy o činnosti či zprávy o přijímacím řízení) zajistíme automatizovaný export a vizualizaci dat, které budou následně dostupné akademické obci a umožní jednoduché srovnání v čase. (odpovídá: pror. pro informační technologie)
Posílení vnitřního propojení univerzity ve všech oblastech na základě rozvoje nástrojů interní komunikace s využitím strategicky zacílených opatření, IT nástrojů i nových schémat pro komunikaci.
Pro procesně připravené, dokumentované a popsané služby a aplikace naplníme systém rolí a skupin, které budou automatizovaně přidávat a odebírat oprávnění (realizace technických a business rolí bude, včetně potřebných rozhraní implementovaných v rámci Identity Managementu v prostředí MidPoint). (odpovídá: pror. pro informační technologie)
Budeme pokračovat v rozvoji cloudových a týmových služeb napříč univerzitou s cílem podpořit efektivní a tvůrčí virtuální prostředí pro spolupráci. (odpovídá: pror. pro informační technologie)
Další rozvoj aktivit spojených s rozvojem a efektivním řízením lidských zdrojů, i v rámci plnění strategie HR Excellence in Research (HR Award).
Na základě sběru připomínek, analytických podkladů a dosavadních zkušeností vyhodnotíme fungování stávajícího univerzitního systému kariérního rozvoje a provedeme odpovídající úpravy Rámcových principů kariérního rozvoje akademických a vědeckých pracovníků a pracovnic a lektorů a lektorek na Univerzitě Karlově. Do novelizovaného opatření promítneme i změny, které nastaly v mezidobí, např. v oblasti habilitačních a jmenovacích řízení či rozvoje pedagogických dovedností. (odpovídá: pror. pro rozvoj lidských zdrojů a nové technologie)
Sumarizujeme závěry z vyjednávání ohledně nové Kolektivní smlouvy a jejich možný dopad do systému odměňování na Univerzitě Karlově. (odpovídá: kvestor)
V souvislosti s transpozicí směrnice Evropské unie o transparentním odměňování provedeme analýzu rozdílů v odměňování mužů a žen. (odpovídá: kvestor)
Zahájíme přípravu a implementaci systému vzdělávání zaměstnankyň a zaměstnanců Univerzity Karlovy, a to s ohledem na typovou rozdílnost pozic a kariérní stupeň. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků)
Uskutečníme pilotní běh kurzu vzdělávání (nových) vedoucích pracovnic a pracovníků. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků)
Protivlivová a kyberbezpečnostní strategie jako pilíř institucionální odolnosti.
S cílem posílit institucionální odolnost proti nelegitimnímu ovlivňování se zaměříme na vzdělávání univerzitních zaměstnankyň a zaměstnanců o podstatě institucionální odolnosti, a to se zvláštním důrazem na aktivity rizikových zemí, posílení obecného povědomí o bezpečnostních hrozbách či edukaci koordinátorek a koordinátorů protivlivu. Osvětové aktivity zacílíme i na osoby přicházející z rizikových zemí s cílem vytvořit bezpečné a respektující prostředí, které zajistí akademickou svobodu a ochranu před nátlakem jejich domovských režimů. (odpovídá: kvestor)
Budeme pokračovat v implementaci a rozvoji Systému řízení bezpečnosti informací a zavádění organizačních a technických opatření v oblasti kybernetické bezpečnosti. (odpovídá: kvestor)
Rozšíříme mechanismy změnového řízení o specifické požadavky z oblasti kybernetické bezpečnosti na základě metodiky definované v Systému řízení bezpečnosti informací a požadované od Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost jako nutná podmínka pro plnění zákonných povinností. (odpovídá: pror. pro informační technologie)
Strategické pojetí investic
Dokončíme stavební práce na společné budově Lékařské fakulty v Hradci Králové a Farmaceutické fakulty v Hradci Králové v rámci projektu MEPHARED 2 a projektu Novostavba Centrální budovy Kampusu v Hradci Králové. (odpovídá: pror. pro rozvoj)
Budeme pokračovat stavebními pracemi na projektu Výstavba Kampusu Albertov – Biocentrum. (odpovídá: pror. pro rozvoj)
V rámci programového financování budeme pokračovat v realizaci akcí zařazených v programech 133 220, 133 221 a 133 240 (kompletní a dílčí rekonstrukce a projektová příprava kampusu Fakulty tělesné výchovy a sportu). (odpovídá: pror. pro rozvoj)
Dokončíme aktuální rekonstrukce objektů kolejí, zejména rozšíření ubytovací kapacity o 116 lůžek na koleji Hostivař, vybudujeme bezbariérové ubytování pro studující se speciálními potřebami, budeme pokračovat v rekonstrukcích a opravách vnitřního vybavení kolejí i zkvalitňování exteriérových prostor pro lepší využití (vytvoření multifunkčních venkovních studijních zón) a zahájíme práci na studii proveditelnosti pro výběrové řízení na výstavbu nové koleje v oblasti Pelc-Tyrolka. (odpovídá: pror. pro rozvoj)
Provedeme rešerše ke studii proveditelnosti možné výstavby Centrální knihovny Univerzity Karlovy. (odpovídá: pror. pro rozvoj)
S cílem při strategickém plánování zohlednit nejen výstavbu, ale též provozní náklady nabídneme fakultám a součástem možnost konzultací přípravy studií proveditelnosti, zejména s ohledem na nastavení facility managementu a odhady provozních nákladů. (odpovídá: pror. pro rozvoj)
S cílem definovat interaktivní, bezpečné, komfortní a efektivní prostředí pro studující, zaměstnankyně a zaměstnance i veřejnost připravíme, i na základě zmapování stávající infrastruktury a systémů, identifikace potřeb jednotlivých skupin uživatelů a následné definice priorit dle důležitosti (např. digitalizace procesů s redukcí nároků na uživatele, „chytré“ uživatelské a platební služby s maximalizací využití na mobilních platformách, dynamické navigace v budovách, pohyby osob a energetická efektivita, bezpečnostní koncepty navázané na osoby a další), univerzitní koncepci „chytrého kampusu“ (Smart Campus). Dle stanovené koncepce a priorit se začneme věnovat i budování konkrétní infrastruktury a vybraných služeb. (odpovídá: pror. pro informační technologie, pror. pro rozvoj)
Dokončíme převod veškerých nemovitostí do nového Computer-Aided Facility Management systému (prostorových dispozic), proškolíme pracovnice a pracovníky fakult a dalších součástí v práci s novým systémem, nastavíme proces aktualizace datové základny (od výdeje dat až po nahrání do systémů) a provedeme kontrolu aktuálnosti grafických podkladů budov. (odpovídá: pror. pro rozvoj)
Budeme pokračovat v implementaci systému Building Information Modeling (BIM): proškolíme pracovnice a pracovníky fakult a dalších součástí v jeho používání i s ohledem na připravovaný „Zákon o BIM“, zahájíme práce na výběru a implementaci společného datového prostředí (CDE), zajistíme školení fakultních správců nemovitostí pro využívání digitální datové základny a budeme dbát na důsledné využívání jednotného systému, aby byla zajištěna pravidelná aktualizace informací. (odpovídá: pror. pro rozvoj)
Posílíme hardwarovou infrastrukturu pro provoz LMS Moodle a dalších systémů pro online výuku, repozitářů a digitálních knihoven (např. Digitální repozitář Univerzity Karlovy, Repozitář publikační činnosti Univerzity Karlovy, DSpace Clarin, Digitální knihovna Kramerius Univerzity Karlovy a související systém pro tvorbu digitálních objektů ProARC, systémy pro služby velkých jazykových modelů AI). (odpovídá: pror. pro informační technologie)
Realizujeme podstatnou část záměru sjednocení informačních systémů v oblasti personalistiky tak, abychom v roce 2027 zahájili rutinní provoz. (odpovídá: pror. pro informační technologie, kvestor)
Spustíme základ centrálního řešení ekonomického informačního systému, do něhož zapojíme alespoň tři součásti univerzity tak, aby jako vzorová pracoviště posloužila pro migraci většiny fakult a dalších součástí v následujícím roce. Jako součást řešení plánujeme nasazení elektronických oběhů a schvalování prostřednictvím elektronické podpisové knihy a využívání infrastruktury digitální důvěry. (odpovídá: pror. pro informační technologie, kvestor)
Zprovozníme testovací instanci Digitálního repozitáře Univerzity Karlovy a Repozitáře publikační činnosti Univerzity Karlovy na nové verzi softwarové platformy DSpace a připravíme podklady pro upgrade produkční verze těchto repozitářů na tuto novou verzi. (odpovídá: pror. pro informační technologie)
Provedeme celouniverzitní mapování přístrojového vybavení pracovišť Univerzity Karlovy zabývajících se digitalizací starých a vzácných tisků, studijní literatury, studijních materiálů pro studující se speciálními potřebami a obdobných typů dokumentů. (odpovídá: pror. pro informační technologie)
Zavedené a provázané IT systémy.
V rámci cíle realizovat Enterprise architekturu Univerzity Karlovy splňující nároky na modularitu a škálovatelnost, cloudová řešení a hybridní infrastrukturu, mikroslužby a API-first přístup, bezpečnost a správu identit, role-based access control, šifrování dat, auditní logy, ochranu proti útokům, data-driven přístup, uživatelskou přívětivost a zajištění automatizace a digitálních workflow:
připravíme holistickou koncepci transformace informačního systému univerzity do modulární struktury,
s pracovním názvem „WhoIs - Next Generation“ realizujeme Centrální Registr Identit Univerzity Karlovy (CRI UK) jako referenční místo identit na univerzitě, které obslouží požadavky centrálních systémů, ale i lokálních aplikací fakult a součástí,
systém pro správu identit (IdM Midpoint) rozšíříme o nástroje pro správu uživatelsky definovaných skupin identit s možností přebírat existující „skupiny“ z jiných systémů (např. studijní programy) a na jejich základě vytvářet skupiny vlastní; tyto nově a systémově zavedené skupiny pak bude IdM propagovat do dalších univerzitních systémů (realizace tvorby týmů v M365, kohort v Moodle, adresářů v KISS apod.),
zahájíme transformaci architektury dalších určených systémů v návaznosti na zpracovanou Koncepci transformace informačního systému a infrastruktury informačního systému popsané v rámci Enterprise architektury.
(odpovídá: pror. pro informační technologie)
Rozšíříme nabídku kurzů zaměřených na posilování digitálních kompetencí zaměstnankyň a zaměstnanců univerzity v oblastech užívání kancelářského i specializovaného softwaru a nástrojů umělé inteligence. (odpovídá: pror. pro informační technologie)
Dokončíme akreditaci Digitálního archivu Univerzity Karlovy jako společné virtuální infrastruktury pro trvalé uložení digitálních dokumentů celé univerzity a budeme pokračovat v digitalizaci a online zpřístupňování historických archiválií univerzity pro výuku a výzkum. (odpovídá: kvestor)
Nové technologie v informační, poradenské i vzdělávací oblasti se zvláštním zaměřením na AI.
S cílem urychlit a automatizovat vybrané činnosti prozkoumáme možnosti začlenění prvků umělé inteligence do provozních systémů a procesů univerzity a na tomto základě navrhneme pro oblasti s největším přínosem (např. AI podpora pro vyučující a studující, analýza zpětné vazby, urychlení vývoje nových modulů studijního informačního systému) použití vhodných existujících řešení či tvorbu vlastních řešení tam, kde není realistické využití běžně dostupných nástrojů. (odpovídá: pror. pro informační technologie)
Vytvoříme celouniverzitní síť fakultních koordinátorek a koordinátorů v oblasti umělé inteligence. (odpovídá: pror. pro informační technologie)
Zprovozníme univerzitní řešení pro rychlou tvorbu AI asistentů / chatbotů, vytvoříme v něm proof-of-concept asistenta pro zahraniční uchazečky a uchazeče o studium a uvedeme ho do ostrého provozu; na základě následné analýzy potřeb realizujeme minimálně další tři asistenty (např. kariérní asistent pro studující, HR asistent pro zaměstnankyně a zaměstnance, IT asistent). Navrhneme a implementujeme pravidla pro řízení životního cyklu AI agentů (vývoj, test, produkce, monitoring), interní billing, i pravidla zajišťující bezpečnost řešení, ochranu dat, auditovatelnost i etiku využití AI v souladu s předpisy. (odpovídá: pror. pro informační technologie)
V souladu s celostátní politikou budeme pokračovat v implementaci Aktu o umělé inteligenci a připravíme univerzitní směrnice a doporučení k užívání nástrojů generativní AI na Univerzitě Karlově. (odpovídá: pror. pro informační technologie)
V rámci platformy Research Software Engineering (RSE) Univerzity Karlovy a dobudovaného datového centra v Troji, které poslouží jako základní infrastruktura pro nasazení výzkumných a výukových aplikací, zahájíme mapování potřeb na univerzitě v této oblasti, vytvoříme informační webové stránky, nastavíme systém přidělování podpory, implementujeme první RSE projekty pro biomedicínské a humanitní obory a nabídneme školení v oblasti efektivního využití nových technologií pro tvorbu aplikací pro vědu a výuku. (odpovídá: pror. pro informační technologie)
Aktivní role univerzity při posilování podpůrné atmosféry pro studium i práci.
Na základě zpětné vazby od studujících vylepšíme strukturu a obsah anglické verze univerzitního webu o podpoře studentek a studentů se specifickými potřebami, zaměříme se na vstupní informovanost anglicky mluvících uchazeček a uchazečů o studium i krátkodobou příjezdovou mobilitu ohledně dostupných podpůrných služeb pro tuto cílovou skupinu na Univerzitě Karlově. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)
Spolu s propagací přihlášky zdarma budeme uchazeče a uchazečky informovat o službách a finanční podpoře během studia včetně nabídek od nadací a nadačních fondů, a to elektronicky i v rámci akce Na Karlovku, služby pro socioekonomicky znevýhodněné studující rozšíříme o nabídku finanční podpory pro účast na seznamovacích a další povinných kurzech během studia a vyhodnotíme mentoring pro tuto cílovou skupinu a ukrajinské studující. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)
Zahájíme práce na novém rozhraní Discovery systému UKAŽ, jež studujícím se specifickými potřebami nabídne vyšší přístupnost a kompatibilitu s nástroji pro usnadnění přístupu a dále rozšíříme nabídku digitalizovaných materiálů pro studující se zrakovým postižením. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj, pror. pro informační technologie)
Rozšíříme dostupnost menstruačních a hygienických potřeb zdarma napříč univerzitou. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)
V oblasti přímé podpory duševního zdraví zvýšíme počty individuálních i skupinových psychologických konzultací v češtině, angličtině a případně dalších jazycích, dále rozšíříme a posílíme nabídku aktivit zaměřených na rozvoj resilience o aktivity, jako jsou kurzy sebeobrany a asertivity, vedení obtížných rozhovorů nebo tréninků komunitní odolnosti, a zvýšíme počet příspěvků na univerzitních sociálních sítích týkajících se psychologické pomoci na Univerzitě Karlově a krizové psychologické podpory. V oblasti svépomocných materiálů pro psychickou pomoc (v češtině i angličtině) se zaměříme na jejich systematickou distribuci napříč univerzitou, ať už prostřednictvím webových stránek univerzity či klíčových míst (koleje, menzy, knihovny, studijní oddělení atp.). (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)
Posílíme a zkvalitníme přímou pomoc studujícím s kariérním rozhodováním, a to jak v rámci studia, tak při přechodu na pracovní trh prostřednictvím in-house poradce, který oproti dosavadnímu externě zajišťovanému poradenství nabídne detailnější vhled do situace studujících na Univerzitě Karlově a proklientský přístup. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)
Další rozvoj aktivit v rámci projektu HR Excellence in Research (HR Award).
V souvislosti s přechodem na novou Evropskou chartu pro výzkumné pracovnice a pracovníky provedeme analýzu stavu naplňování jejích principů na Univerzitě Karlově. (odpovídá: pror. pro rozvoj lidských zdrojů a nové technologie)
V rámci výběrových řízení posílíme principy OTM-R (Open, Transparent and Merit-based Recruitment). (odpovídá: pror. pro rozvoj lidských zdrojů a nové technologie)
Posilování role univerzity jako garanta Healthy Campus certifikace.
V rámci posilování role univerzity jako garanta Healthy Campus certifikace:
na základě zkušeností nabytých během procesu certifikace zvýšíme prostřednictvím informační pokračující kampaně povědomí o značce Healthy Campus mezi studujícími i uchazečkami a uchazeči,
zaměříme se na zlepšení univerzitního prostředí zejména v pilířích fyzický pohyb a stravování, a to na základě zavedení služby nutričního poradenství, kurzů zdravého pohybu nebo kurzů sebeobrany,
do univerzitního života začleníme alespoň tři doporučení dobré praxe z mezinárodní sítě vysokých škol se značkou Healthy Campus,
zapojíme zástupkyně či zástupce z Univerzity Karlovy do procesu certifikace a evaluace značky Healthy Campus na jiných zahraničních univerzitách,
rozšíříme realizační tým projektu o odbornice a odborníky z klíčových oblastí univerzitního prostředí.
(odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)
Rozvoj spolupráce mezi různými skupinami akademické obce.
Spolu s Hlavním městem Prahou připravíme a k posouzení v rámci programu Science Comes to Town, jenž je součástí Horizontu Evropa, předložíme projekt zaměřený na propagaci vědy. (odpovídá: pror. pro vnější vztahy, kancléřka)
Rozšíříme programovou nabídku Studentské Hybernské o nové aktivity studentských spolků včetně pravidelných akcí pro studující a veřejnost. (odpovídá: pror. pro vnější vztahy, kancléřka)
Zahájíme činnost Centra resilience v Kampusu Hybernská a posílíme spolupráci s Centrem péče o duši a Psychologickými poradnami Filozofické fakulty, v rámci čehož uskutečníme workshopy, podpůrné skupiny a preventivní programy zaměřené na duševní zdraví a odolnost studujících i zaměstnankyň a zaměstnanců univerzity s možným přesahem k široké veřejnosti. (odpovídá: pror. pro vnější vztahy, kancléřka)
Uskutečníme alespoň dvě společné aktivity se všemi novými rezidenty Kampusu Hybernská (např. prezentace, výzkum konference, workshop, záměr). (odpovídá: pror. pro vnější vztahy, kancléřka)
Studentské spolky zapojíme do programu Orientačního týdne, nejméně dvakrát ročně pro ně zorganizujeme setkání, abychom je informovali o změnách v systému finanční podpory zájmové činnosti, zmapovali jejich potřeby a nabídli jim zapojení do aktivit UK Pointu; na základě těchto setkání a zorganizujeme další vzdělávací akce s cílem posílit kompetence členek a členů i vedení studentských spolků. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)
Otevřený univerzitní kampus.
Podpoříme zapojení studujících a studentských spolků do programového rozvoje Kampusu Hybernská (Studentská Hybernská, festival, diskuze), poskytneme podporu a zázemí studentským projektům, na nichž se podílejí společně studující z různých fakult a které mají dlouhodobější dopad pro budování wellbeingu a zlepšení univerzitní komunity či vysoký společenský či transferový dopad. (odpovídá: pror. pro vnější vztahy, kancléřka)
S cílem propojit fakultní a univerzitní pracoviště uskutečníme v Kampusu Hybernská networkingové akce. (odpovídá: pror. pro vnější vztahy, kancléřka)
V gesci Dobrovolnického centra Univerzity Karlovy zorganizujeme nejméně dvě osvětové akce, speed dating s neziskovými organizacemi a další aktivity k propojení všech členek a členů akademické obce skrze dobrovolnickou činnost, sdílení a motivaci ke zvýšení občanské odpovědnosti. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)
Budeme pokračovat v realizaci pravidelné série neformálních mezinárodních setkání s názvem International středa / mezinárodní Wednesday, která jsou určena pro všechny uchazeče a uchazečky, studenty a studentky, absolventy i absolventy. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)
Propagaci zahraničních příležitostí pro studium i stáže posílíme akcemi typu Study Abroad Fair (např. Erasmus Days, tematické večery propagují mobility v konkrétním regionu či zemi). (odpovídá: pror. pro zahraniční záležitosti)
Posilování vztahů s absolventy (alumni) a vytváření možností pro jejich zapojení do života univerzity (např. mentoring, odborníci z praxe podílející se na výuce).
Se záměrem zapojit do univerzitní komunity všechny aktéry, kteří mohou pomáhat šířit dobré jméno univerzity a podílet se na jejím rozvoji, otevřeme Klub alumni Univerzity Karlovy komunitě přátel a současných i bývalých zaměstnankyň a zaměstnanců univerzity. Komunitu klubu zapojíme i do dalších tematických fakultních i univerzitních akcí (např. NaKarlovku, Den s Univerzitou Karlovou) s cílem propojit různé cílové skupiny. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)
Prostřednictvím nové části webu Univerzity Karlovy a dalších komunikačních prostředků budeme informovat absolventky a absolventy o možnostech aktivního zapojení do dění na univerzitě (akce, výzkumné a inovační projekty, pracovní skupiny, či výuka apod.). (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)
V rámci nového ambasadorského programu alumni Univerzity Karlovy, k jehož cílům patří přispět k propagaci univerzity v zahraničí či získat nové kontakty, rozvineme aktivity s našimi alumni ambasadorkami a ambasadory, aby sdíleli své zkušenosti (např. příspěvky a rozhovory na sociálních sítích, účast na webinářích pro zájemkyně a zájemce o studium), a podpoříme je v tom, aby založili regionální kapitoly ve svých zemích. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)
Rozšíříme portfolio benefitů pro absolventky a absolventy o možnost využívání dalších fakultních prostor a služeb (sportoviště, lokace na svatby, nové laboratoře apod.) se zvláštní zřetelem na zahraniční cílovou skupinu. (odpovídá: čl. kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj)
Nadační fond Univerzity Karlovy jako nástroj podporující studující, zaměstnané a celou instituci.
V rámci Nadačního fondu Univerzity Karlovy vybudujeme stabilní fundraisingový tým, realizujeme kampaň u příležitosti výročí založení univerzity, připravíme druhou výzvu podpory ve stávajících fondech, uskutečníme výzvu spojenou s firemními partnery či akce pro významné alumni (iniciace spolupráce s vybranými absolventkami a absolventy jako ambasadory pro fundraisingové kampaně). (odpovídá: kancléřka)
Univerzita Karlova
Ovocný trh 560/5
Praha 1, 116 36
Česká republika
Identifikátor datové schránky: piyj9b4
IČO: 00216208
DIČ: CZ00216208